Zmiana obowiązków sprawozdawczych w zakresie statystyki finansów.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1990.29.139

Akt utracił moc
Wersja od: 10 grudnia 1990 r.

ZARZĄDZENIE Nr 73
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 30 listopada 1990 r.
w sprawie zmiany obowiązków sprawozdawczych w zakresie statystyki finansów

(znak: MD-8-16)

Na podstawie art. 16 ust. 2 w związku z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) zarządza się, co następuje:

§  1.
1.
Podmioty zobowiązane do sporządzania i przekazywania sprawozdań statystycznych w zakresie statystyki finansów na formularzach oznaczonych symbolami F, wprowadzonych zarządzeniem nr 79 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 4 grudnia 1989 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie statystyki finansów (Dz. Urz. GUS Nr 35, poz. 83 i z 1990 r. Nr 14, poz. 69) przekazują dane statystyczne za rok 1990 na formularzach:

1) F-01 - sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym (wersja bilansowa), według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,

2) F-01 - mutacja dla banków, instytucji ubezpieczeniowych, szkół wyższych oraz państwowych gospodarstw rolnych i rolniczych spółdzielni produkcyjnych na wzorach dotychczasowych,

3) F-03 - sprawozdanie o gospodarowaniu zakładowymi funduszami socjalnym i mieszkaniowym, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia,

4) F-04 - bilans i rachunek wyników, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia,

5) F-05 - sprawozdanie o stanie i ruchu środków trwałych, według wzorów stanowiących załączniki nr 4 i 5 (odpowiednie mutacje dla podmiotów działających według zasad rozrachunku gospodarczego i sfery budżetowej),

6) F-06 - sprawozdanie o podziale zweryfikowanego wyniku finansowego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do zarządzenia.

2.
Dane statystyczne zbierane dotychczas na formularzu F-02 zostaną zebrane w ograniczonym zakresie na formularzach F-01 (wersja bilansowa) i F-04.
3.
W stosunku do ustalonych w powołanym w § 1 zarządzeniu zasad i terminów wykonywania obowiązków sprawozdawczych przy przekazywaniu danych statystycznych za rok 1990 obowiązują następujące zmiany:
1)
sprawozdanie na formularzu F-03 składają w terminie do dnia 20 lutego 1991 r. podmioty wylosowane metodą reprezentacyjną, tj. na próbie 10-procentowej spośród zakładów pracy tworzących zakładowe fundusze socjalny i mieszkaniowy odrębnej dla sfery na rozrachunku gospodarczym i sfery budżetowej; o wylosowaniu do badania powiadamia wojewódzki urząd statystyczny przekazując formularz do wypełnienia,
2)
sprawozdanie na formularzu F-04 składają również osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, których zakres obowiązków przekazania na rzecz statystyki danych z roku 1990 był ograniczony do sporządzenia sprawozdania na formularzu NP-2 lub NP-4,
3)
obowiązek sprawozdawczy przekazywania danych statystycznych o stanie i ruchu środków trwałych na formularzu F-05 mają osoby prawne z własnej działalności, samodzielne bilansujące zakłady będące częścią składową osób prawnych oraz samodzielne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.
§  2.
1.
Ustala się obowiązek przekazywania sprawozdań miesięcznych z danymi statystycznymi po dniu 1 stycznia 1991 r. na formularzu oznaczonym F-01 - sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym, według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do zarządzenia.
2.
Wzory formularzy statystycznych do wykonywania obowiązków sprawozdawczych banków, instytucji ubezpieczeniowych oraz szkół wyższych w zakresie przekazywania danych statystycznych w ciągu roku 1991, tj. odpowiednich mutacji sprawozdania F-01 zostaną ustalone odrębnie i ogłoszone w Dzienniku Urzędowym GUS - w terminie do dnia 28 lutego 1991 r.
3.
Obowiązki sprawozdawcze przekazywania danych statystycznych w zakresie statystyki finansów za rok 1991 określi odrębne zarządzenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
§  3.
1.
Obowiązek wprowadzony w § 2 sporządzania i przekazywania sprawozdania F-01 z danymi statystycznymi odnośnie roku 1991 mają:
1)
osoby prawne,
2)
jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, prowadzące działalność na własny rachunek, w tym spółki jawne i cywilne oraz gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych,
3)
prowadzące działalność gospodarczą osoby fizyczne zatrudniające w przemyśle i budownictwie powyżej 50 osób oraz powyżej 20 osób w pozostałych rodzajach działalności, z wyjątkiem tych, których podstawowy rodzaj działalności stanowi produkcja rolna, przy czym indywidualne gospodarstwa rolne nie mają obowiązku sporządzania sprawozdania, a pozostałe przekazują sprawozdania finansowe niezależnie od liczby zatrudnionych tylko raz w roku z danymi statystycznymi za rok na wzorach ustalonych dla sprawozdań za okresy roczne.
2.
Samodzielnie bilansujące jednostki organizacyjne będące częścią składową osób prawnych w pełni dzielonych zaliczone do działu "Przemysł" zatrudniające powyżej 50 pracowników obowiązane są do sporządzania i przekazywania sprawozdań F-01 - niezależnie od sprawozdań sporządzanych przez osobę prawną, w której skład wchodzą - z zestawem informacji statystycznych możliwych do wykazania w ramach ustalonych zasad prowadzenia rachunkowości.
3.
Liczbę zatrudnionych dla określenia obowiązku sporządzenia sprawozdania F-01 ustala się na podstawie stanu w dniu 30 listopada 1990 r.; podmioty rozpoczynające działalność po tej dacie i w ciągu 1991 mają obowiązek sporządzania sprawozdania F-01 po pełnym miesiącu działalności.
4.
Sprawozdanie F-01 za przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe" w odniesieniu do jednostek zaliczonych do branży 501 sporządza i przekazuje Dyrekcja Generalna PKP.
§  4.
Sprawozdanie F-01 podmioty zobowiązane przekazują do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na którego terenie mają siedzibę w terminie do 16 dnia każdego miesiąca z danymi statystycznymi za okres od 1 stycznia 1991 r. do końca poprzedniego miesiąca, a za rok 1991 w terminie do dnia 5 lutego 1992 r.
§  5.
Organy statystyki państwowej przekażą wzory formularzy sprawozdań oznaczonych symbolami F-01, F-04 i F-06 w ilości umożliwiającej wykorzystanie tych druków dla przekazania informacji organom skarbowym.
§  6.
Po przekazaniu sprawozdań za rok 1990 tracą moc:
1)
zarządzenie nr 79 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 4 grudnia 1989 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie statystyki finansów (Dz. Urz. GUS Nr 35, poz. 83),
2)
zarządzenie nr 38 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 1 sierpnia 1990 r. zmieniające zarządzenie w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie statystyki finansów (Dz. Urz. GUS Nr 14, poz. 69).
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

F-01

(wersja bilansowa)

Sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym za okres od początku do końca 1990 roku

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA F-01 (wersja bilansowa)

Dział 1. Przychody ze sprzedaży i wynik finansowy

Dane dotyczące wierszy 01, 02, 03 ustala się na podstawie zapisów na kontach zespołu 7 "Dochody i zyski".

W wierszu 01 wykazuje się przychody ze sprzedaży wyrobów, robót i usług własnej produkcji w cenach realizacji, a w odniesieniu do sprzedaży towarów różnicę między ceną zakupu i sprzedaży.

W wierszu 02 wykazuje się koszt własny produkcji sprzedanych wyrobów, robót i usług oraz koszty obrotu towarowego.

W wierszach 01 i 02 w sprawozdaniach przedsiębiorstw wielozakładowych nie wykazuje się sprzedaży wewnętrznej (obrotów wewnętrznych) oraz dotyczących tej sprzedaży kosztów.

W obrocie towarowym i kosztach tego obrotu w wierszach 01 i 02 stosuje, się następujące zasady:

a)
w wierszu 01 wykazuje się dodatnie (a ewentualne ujemne należy wykazać ze znakiem "-") różnice między ceną sprzedaży a ceną zakupu sprzedanych (również w przerzucie) towarów handlowych. W przypadku:

– towarów handlowych z importu - za cenę zakupu przyjmuje się wartość towarów według cen transakcyjnych, powiększonych o cło,

– towarów handlowych na eksport - za cenę sprzedaży przyjmuje się wartość towarów według cen transakcyjnych,

– dostaw skompletowanych oraz sprzedaży towarów, wyrobów i usług nabytych dla zleceniodawców w wierszu tym podaje się różnicę pomiędzy ceną sprzedaży dostaw skompletowanych a ceną ich nabycia powiększoną o prowizję z tytułu kompletacji dostaw względnie pełnienia funkcji generalnego realizatora inwestycji.

b)
w wierszu 02 wykazuje się koszty działalności handlowej (w tym bytowej dotyczące sprzedaży towarów).

Przedsiębiorstwa zaliczone do branży 641 i 648 oraz prowadzące działalność w zakresie handlu zagranicznego wykazują:

- w wierszu 01 różnice pomiędzy ryczałtem kosztów transakcyjnych zagranicznych a kosztami transakcyjnymi efektywnie poniesionymi,

- w wierszu 02 koszty krajowe, koszty agenta zagranicznego i płacone odsetki.

W wierszu 03 wykazuje się wynik na pozostałej sprzedaży (nie ujętej w wierszach 01 i 02, np. sprzedaż materiałów i przedmiotów nietrwałych, sprzedaż wartości pieniężnych oraz inne dochody zewnętrzne stanowiące różnicę między wartością sprzedaży w cenach realizacji a kosztem własnym tej sprzedaży).

W wierszu 12 wykazuje się inne dopłaty, w tym również dopłaty (wynikowe) do gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.

W wierszach 14 i 15 podaje się odpowiednio zysk lub stratę bilansową wynikającą przykładowo z następującego sumowania wierszy:

01 - 02 + 03 + 04 - 05 - 06 + 08 - 09 + 10 - 11 + 12

W sprawozdaniach przedsiębiorstw wielozakładowych dane dotyczące wyniku finansowego podaje się per saldo.

W wierszu 16 wykazuje się zarachowany za dany okres sprawozdawczy podatek dochodowy pomniejszony o ulgi.

Dział 2. Koszty

Koszty wykazywane w wierszach od 01 do 20 powinny być odpowiednikiem zapisów w księgowości na kontach zespołu 4 "Koszty do rozliczenia i straty".

Dział 3. Środki obrotowe i ich pokrycie

Dane dotyczące wierszy 01-07 ustala się na podstawie zapisów na kontach zespołu 3 "Materiały, przedmioty nietrwałe i towary handlowe" i zespołu 6 "Produkty".

W wierszu 01 wykazuje się wartość zapasów, materiałów i przedmiotów nietrwałych nie oddanych do użytkowania działalności eksploatacyjnej stanowiących własność jednostki sprawozdawczej, znajdującej się na składzie i w drodze. Zapasy te należy wykazywać według cen zakupu.

W wierszu 02 wykazuje się wartość netto przedmiotów nietrwałych w użytkowaniu oraz wartość netto obiektów i urządzeń tymczasowego zaplecza budowy.

W wierszu 03 wykazuje się wartość produktów gotowych stanowiących własność jednostki sprawozdawczej, tj. znajdujących się zarówno w magazynach własnych, jak i obcych (np. poza przedsiębiorstwem) ustaloną według technicznego kosztu wytworzenia. W przypadku ewidencji produktów gotowych według innych cen aniżeli techniczny koszt wytworzenia i występowania w związku z tym odchyleń od cen ewidencyjnych o kwoty tych odchyleń należy skorygować wartość ewidencyjną tych zapasów.

W wierszu 04 wykazuje się wartość produkcji nie zakończonej, tj. produkcji podstawowej, pomocniczej i ubocznej w toku, która nie przeszła całego procesu technologicznego i nie została przekazana do magazynu wyrobów gotowych oraz półfabrykatów przeznaczonych do dalszego przerobu. Wartość półfabrykatów według cen ewidencyjnych należy skorygować o przypadające na nie odchylenia.

W wierszu 05 wykazuje się wartość zapasów towarów i artykułów spożywczych nabytych w celu odsprzedaży.

W wierszu 09 wykazuje się należności dotyczące działalności eksploatacyjnej z tytułu dostaw, robót i usług, zarówno krajowych jak i zagranicznych.

W wierszu 11 wykazuje się stan rachunku bankowego w walutach obcych wycenionych według kursu NBP na koniec okresu sprawozdawczego.

W wierszu 13 wykazuje się zobowiązania dotyczące działalności eksploatacyjnej z tytułu dostaw, robót i usług krajowych i zagranicznych.

Dział 4. Sprzedaż i jej koszt własny według rodzajów działalności.

Dane dotyczące tego działu ustala się na podstawie zapisów na kontach zespołu 7 "Dochody i zyski", z zastrzeżeniami podanymi w dziale 1.

Kwoty przychodów osiągnięte ze sprzedaży właściwej działowo produkcji materialnej i dotyczące ich kwoty kosztu własnego powinny być wykazywane na podstawie danych ewidencji szczegółowej prowadzonej do odpowiednich kont syntetycznych sprzedaży i kosztu własnego sprzedaży.

W przypadkach, gdy do niektórych kont syntetycznych sprzedaży lub kosztu własnego sprzedaży, brak jest odpowiedniej ewidencji szczegółowej, wówczas wiersze 02 do 11 w rubr. 1 wypełnia się na podstawie analizy zapisów na koncie syntetycznym sprzedaży. W takich przypadkach rubr. 2 w tych wierszach można wypełnić dzieląc łączną kwotę kosztu własnego sprzedaży wynikającą z zapisów na koncie syntetycznym proporcjonalnie do kwot przychodów ze sprzedaży produkcji materialnej wykazanej w rubr. 1 tych wierszy.

W wierszach 01 do 14 nie wykazuje się wartości sprzedaży produkcji wyrobów i usług na rzecz działalności eksploatacyjnej innych zakładów tego samego przedsiębiorstwa; odpowiednie dane podlegają eliminacji z rubryk 1 i 2.

W wierszu 12 dane ustala się na podstawie zapisów na kontach 721 do 725 (rubr. 1) oraz 726 do 729 (rubr. 2).

W wierszu 14 wykazuje się ujmowane na kontach: 761 - sprzedaż wartości pieniężnych, 764 - dochody i koszty zakładów zryczałtowanych oraz 765 - sprzedaż materiałów i inne dochody zewnętrzne:

a)
w rubryce 1:

– różnice między ceną sprzedaży a ceną zakupu sprzedanych materiałów i przedmiotów nietrwałych,

– różnice między ceną sprzedaży a wartością netto (wartość początkowa minus dotychczasowe umorzenie) sprzedanych środków trwałych,

– wynik na sprzedaży papierów wartościowych i walut obcych,

– inne przychody zewnętrzne, nie stanowiące sprzedaży usług materialnych lub niematerialnych względnie zmniejszające koszty według rodzaju,

b)
w rubryce 2 - koszty związane z zakupem i sprzedażą sprzedanych materiałów i przedmiotów nietrwałych, a w zakresie środków trwałych koszty związane z ich demontażem i sprzedażą ujęte na koncie 765 (Wn).

Dział 5. Pozostałe informacje

W wierszu 01 wykazuje się koszty i straty, które zgodnie z przepisami podatkowymi podwyższają podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym.

Wiersze 02 do 05 przeznaczone są do wykazania różnic z tytułu przeszacowania zapasów działalności eksploatacyjnej na skutek zmian cen w roku sprawozdawczym.

Wyniki przeszacowania zwiększające wartości zapasów wykazuje się w rubryce ze znakiem plus, a zmniejszające ze znakiem minus.

W wierszu 07 wykazuje się:

a)
sprzedaż eksportową własnych wyrobów i usług na rachunek własny według cen transakcyjnych,
b)
marżę brutto (tj. różnicę między ceną sprzedaży transakcyjną a ceną zakupu) jednostek handlu zagranicznego, generalnych dostawców/wykonawców lub jednostek handlu wewnętrznego, jeżeli eksportują na własny rachunek obce wyroby, usługi lub materiały.

Sprzedaż eksportowa powinna być udokumentowana fakturą eksportową.

Do sprzedaży eksportowej nie zalicza się:

- sprzedaży towarów i usług za waluty obce indywidualnym odbiorcom krajowym, tj. eksportu wewnętrznego,

- wymiany towarów rynkowych przez przedsiębiorstwa handlu wewnętrznego z zagranicznymi jednostkami handlu wewnętrznego (w ramach tzw. obrotu niehandlowego, nie udokumentowanego fakturami FE).

W wierszu 11 wykazuje się koszty prac badawczo-rozwojowych, doświadczalnych i wdrożeniowych związanych z uruchomieniem produkcji nowych wyrobów lub modernizacją wyrobów produkowanych i nowych metod wytwarzania, poprzedzające rozpoczęcie produkcji na skalę przemysłową.

W wierszu 14 podaje się wartość obrotów wewnętrznych, o które skorygowano sprzedaż w wierszu 01 działu 1.

Podstawowe powiązania między dz. 1 i dz. 4 formularza F-01

(w.01 - w.14) r.1 dz. 4 = w.01 dz.1

(w.01 - w.14) r.2 dz. 4 = w.02 dz.1

(w.14 r.1 - w.14 r.2) dz. 4 = w.03 dz.1

Podstawowe powiązania między formularzem F-01 i F-04

1)
w. 01 dz.3 F-01 = w.012 r.2 dz.1 F-04
2)
w. 02 dz.3 F-01 = w.013 r.2 dz.1 F-04
3)
w. 03 dz.3 F-01 = w.014 r.2 dz.1 F-04
4)
w. 04 dz.3 F-01 = w.015 r.2 dz.1 F-04
5)
w. 05 dz.3 F-01 = w.016 r.2 dz.1 F-04
6)
w. 06 dz.3 F-01 = w.017 r.2 dz.1 F-04

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

F-03

Sprawozdanie o gospodarowaniu funduszami zakładowymi za rok 19...

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA F-03

Dział 1. Zakładowy fundusz socjalny

W wierszu 01 - wykazuje się stan na początek roku, który powinien być zgodny ze stanem na koniec roku ub. Różnice mogą wystąpić tylko na skutek korekt dokonanych w wyniku weryfikacji sprawozdań lub zmian organizacyjnych.

W wierszu 06 - wykazuje się pozostałe zwiększenia funduszu socjalnego nie wymienione w wierszach 03 do 05.

W wierszu 09 - wykazuje się przekazanie środków innym dysponentom funduszu socjalnego, mające charakter transferów, w tym także równomierność rozliczonych wkładów przekazanych innym dysponentom funduszu na finansowanie nieinwestycyjnych przedsięwzięć wspólnych.

W wierszu 12 - wykazuje się dopłaty do wczasów (łącznie z profilaktyczno-leczniczymi) oraz wypoczynku urlopowego i wakacyjnego organizowanego indywidualnie, zarówno dla pracowników jak i ich rodzin.

W wierszu 14 - wykazuje się dopłaty do pozostałych rodzajów działalności, takich jak: wypoczynek świąteczny i turystyka, działalność kulturalno-oświatowa, działalność sportowa, pracownicze ogrody działkowe.

W wierszu 17 - podaje się te wydatki inwestycyjne, które zmniejszają zakładowy fundusz socjalny (konto 951), jak np. wydatki na zakończone inwestycje i sfinansowane z własnych środków, wykorzystanie środków funduszu na spłatę kredytów i pożyczek inwestycyjnych, przekazanie wkładu na finansowanie wspólnych inwestycji socjalnych, straty inwestycyjne obciążające fundusz.

W wierszu 18 - podaje się pozostałe zmniejszenia funduszu socjalnego nie wymienione w wierszach 09 do 17.

Dział 2. Zakładowy fundusz mieszkaniowy

Przy wypełnianiu wiersza 01 - patrz objaśnienie do działu 1 wiersz 01.

W wierszu 06 podaje się te wydatki inwestycyjne, które zmniejszają fundusz mieszkaniowy analogicznie, jak w wierszu 17 działu 1.

W wierszu 08 - wykazuje się umorzenie pożyczek udzielonych pracownikom, pomniejszone o równowartość cofniętych umorzeń.

W wierszach 11 i 12 wykazuje się pożyczki udzielone i spłacone w bieżącym roku.

Dział 3. Korzystający ze świadczeń socjalnych

W wierszach od 01 do 03 należy wykazać liczbę korzystających ogółem (zarówno pracowników, jak i ich rodzin) z dopłat z ZFS wykazanego odpowiednio w rubrykach 10, 12 i 13 działu 1.

W wierszu 04 należy wykazać liczbę pracowników, którym udzielono pożyczek wykazanych w wierszu 11 dz. 2.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

F-04

Bilans i rachunek wyników sporządzony na dzień ... 19 ... r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA F-04

Przedsiębiorstwa w budowie i zarządy inwestycji stosujące plan kont dla przedsiębiorstw w budowie, wypełniają tylko dane dotyczące inwestycji oraz działalności finansowo wyodrębnionej. Przedsiębiorstwa wielozakładowe oraz inne jednostki, którym podlegają zakłady (oddziały, filie) samodzielnie bilansujące, sporządzają - niezależnie od sprawozdań jednostkowych - sprawozdanie łączne na formularzu F-04 obejmujące wszystkie jednostki wchodzące w skład danego przedsiębiorstwa. W poszczególnych wierszach bilansu podaje się salda na początek roku (rubr. 1) i na koniec roku (rubr. 2) następujących kont:

Aktywa

Wiersz 002 - Saldo Wn konta 001 - "Środki trwałe" pomniejszone o saldo Ma konta 011 - "Umorzenie środków trwałych".

Uwaga. Dane dotyczące wartości netto środków trwałych wykazuje się w rubr. 1 po uwzględnieniu aktualizacji na 1 I 1990 r., a w rubr. 2 po aktualizacji na 31 XII 1990 r.

Wiersz 003 - Saldo Wn konta 083 - "Inwestycje rozpoczęte" pomniejszone o saldo Ma konta 084 - "Rozliczenia inwestycji".

Wiersz 004 - Saldo Wn konta 381 - "Maszyny i urządzenia inwestycyjne" oraz saldo Wn konta 308 - "Rozliczenie zakupu działalności inwestycyjnej".

Wiersz 005 - Saldo Wn konta 051 - "Wartości niematerialne i prawne" - pomniejszone o saldo Ma konta 053 - "Umorzenie wartości niematerialnych i prawnych".

Wiersz 006 - Saldo Wn konta 056 - "Inne wartości trwałe".

Wiersz 007 - Saldo Wn konta 030 - "Udziały krajowe".

Wiersz 008 - Saldo Wn konta 040 - "Udziały zagraniczne".

Wiersz 009 przeznaczony jest do wykazywania innych aktywów majątku trwałego i inwestycyjnych nie wykazywanych w wierszach 002 do 008, z tym że nie dotyczy to wyodrębnionych środków na inwestycje, które należy wykazać w wierszu 026 oraz rozrachunków i roszczeń z tytułu inwestycji, które wykazuje się w wierszu 031.

Wiersz 010 - Saldo Wn konta 833 - "Fundusz wydzielony" względnie jego odpowiedniki w jednostce wydzielającej zarówno środki trwałe, jak też obrotowe podległym zakładom lub filiom.

Przy sporządzaniu bilansu łącznego składającego się z bilansu jednostki, która środki wydzieliła oraz bilansów jednostek, którym środki zostały wydzielone, pozycji tej nie kompensuje się z kwotą wykazaną w wierszu 068.

Wiersz 012 - Saldo Wn kont materiałów działalności eksploatacyjnej według cen zakupu, tj. saldo Wn kont 311, 312, 315, 316 i 319 skorygowane o ewentualne odchylenia od cen ewidencyjnych wynikające z kont 320, 325 i 326 oraz saldo Wn kont 301 - "Rozliczenie zakupu materiałów" i 306 - "Rozliczenie zakupu dla budów za granicą".

Wiersz 013 - Salda Wn kont przedmiotów nietrwałych w użytkowaniu oraz tymczasowego zaplecza budowy po potrąceniu ich umorzenia, tj. salda Wn kont 351, 352, 355, 357, 358 i 359 pomniejszone o saldo Ma kont 361, 362, 365 i 367.

Wiersz 014 - Salda Wn kont wyrobów gotowych oraz robót i usług zarówno materialnych, jak też niematerialnych wykonanych, ale jeszcze nie sprzedanych, ujmowanych w zespole 6 - "Produkty".

Wiersz 015 - Salda Wn kont produkcji w toku oraz robot i usług w toku, jak też półfabrykatów, ujmowanych w zespole 6 - "Produkty".

Wiersz 016 - Salda Wn kont towarów handlowych i artykułów spożywczych, tj. kont 331, 332, 333, 334, 335, 337, 338 i 339 skorygowane o odchylenia wynikające z kont 340, 342, 343, 344, 345 i 347 oraz salda Wn kont 336 - "Towary handlowe, roboty i usługi nabyte dla zleceniodawców" względnie - "Towary handlowe, roboty i usługi przeznaczone dla kompletacji dostaw", jak też saldo Wn kont: 303 - "Rozliczenie zakupu towarów handlowych", 304 - "Rozliczenie zakupu towarów w imporcie" i 305 - "Rozliczenie zakupu towarów w eksporcie".

Wiersz 017 - Saldo Wn konta 670 - "Inwentarz żywy".

Wiersz 018 - Saldo Wn konta 643 - "Remonty rozliczane w czasie".

Wiersz 021 - Saldo Wn pozostałych kont rozliczeń międzyokresowych czynnych ujmowanych w zespole 6 - "Produkty" nie wymienionych w wierszu 018 lub w wolnych wierszach 019 i 020.

Uwaga. Kwoty rozliczeń międzyokresowych czynnych nie mogą być kompensowane w bilansie z saldami rozliczeń międzyokresowych biernych, wykazywanymi w wierszu 089.

Wolne wiersze 019 i 020 przeznaczone są do wykazywania innych zapasów rzeczowych środków obrotowych oraz rozliczeń międzyokresowych nie ujętych w wierszach 012 do 019.

Wiersz 023 - Saldo Wn konta 131 - "Rachunek rozliczeniowy".

Wiersz 024 - Saldo Wn konta 151 - "Rachunki krajowe w walutach obcych".

Uwaga. Równowartość walut obcych w złotych ustala się w wysokości kursu walut obcych, ustalonych przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego.

Wiersz 025 - Saldo Wn konta 101 - "Kasa".

Wiersz 028 - Saldo Wn pozostałych kont środków pieniężnych poza wymienionymi w wierszach 023 do 027 oraz 041 (np. środki pieniężne drodze, akredytywy).

Wiersz 029 - Saldo Wn konta 200 - "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami".

Wiersz 030 - Salda Wn kont rozrachunków zagranicznych z tytułu dostaw, robot i usług działalności eksploatacyjnej, realizowanych na podstawie bezpośrednich umów eksportowych i importowych z kontrahentami zagranicznymi (np. saldo Wn konta 210 - "Rozrachunki zagraniczne z odbiorcami i dostawcami").

Wiersz 031 - Saldo Wn konta 282 - "Rozrachunki i roszczenia z tytułu inwestycji".

Uwaga. Przedsiębiorstwa w budowie i zarządy inwestycji stosujące plan kont dla przedsiębiorstw w budowie wykazują w wierszu 031 także odpowiednią część sald dotyczącą działalności inwestycyjnej, tj. sald Wn kont 220 - "Rozrachunki z budżetami", 231 - "Rozrachunki z tytułu inwestycji", 234 - "Inne rozrachunki z pracownikami" oraz 249 - "Inne rozrachunki", natomiast salda kont 220, 231, 234 i 249 w części dotyczącej działalności finansowo wyodrębnionej wykazuje się w wierszu 043.

Wiersz 033 - Saldo Wn konta 220 - "Rozrachunki z budżetami".

Wiersz 034 - Salda Wn kont: 248 - "Należności z tytułu niedoborów i szkód", 268 - "Rozliczenia sporne z tytułu niedoborów i szkód", 264 - "Rozliczenia niedoborów i szkód" i 274 - "Rozliczenie niedoborów i szkód zagranicznych".

Wiersz 035 - Saldo Wn konta 269 - "Inne roszczenia sporne".

Wiersz 036 - Saldo Wn konta 279 - "Roszczenia sporne zagraniczne".

Wiersz 038 - Salda (lub części sald) Wn kont rozrachunków krajowych nie ujętych w wierszach 029, 033, 034 (lub w wolnych wierszach 032 i 037), a w szczególności salda Wn kont 231 - "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" i 233 - "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń zatrudnionych za granicą", 234 - "Inne rozrachunki z pracownikami", 249 - "Inne rozrachunki" i 266 - "Rozliczenia amortyzacji".

Wiersz 039 - Salda Wn kont rozrachunków zagranicznych nie ujętych w wierszach 030, 034 i 036.

Wolne wiersze 026 i 027 oraz 032 i 037 przeznaczone są do ewentualnego wykazania innych środków pieniężnych i rozrachunków aniżeli ujętych w wierszach 023 do 025, 028 do 031, 033 do 036 oraz 038 i 039; wykazane poszczególnych pozycjach aktywów bilansu należności nie mogą być kompensowane z zobowiązaniami.

Wiersz 041 - Saldo Wn konta 189 - "Rozrachunki środków funduszy specjalnych".

Wiersz 042 - Saldo Wn konta 389 - "Zapasy działalności finansowo wyodrębnionej" i 309 - "Rozliczenie zakupu działalności finansowo wyodrębnionej".

Wiersz 043 - Saldo Wn konta 289 - "Rozrachunki i roszczenia działalności finansowo wyodrębnionej"; przedsiębiorstwa w budowie i zarządy inwestycji stosujące plan kont dla przedsiębiorstw w budowie wykazują w tym wierszu także odpowiednią część (dotyczącą działalności finansowo wyodrębnionej) salda Wn kont: 220 - "Rozrachunki z budżetami", 231 - "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń", 234 - "Inne rozrachunki z pracownikami" oraz 249 - "Inne rozrachunki"; salda Wn kont 220, 231, 234 i 249 w tych przedsiębiorstwach i zarządach inwestycji w części dotyczącej działalności inwestycyjnej wykazuje się w wierszu 031.

Uwaga. W wierszach 042 i 043 wykazuje się aktywa działalności finansowo wyodrębnionej tylko wtedy, gdy zgodnie z przepisami są one wydzielone na właściwych kontach.

Wolny wiersz 044 przeznaczony jest do wykazania innych aktywów działalności finansowej wyodrębnionej aniżeli wymienione w wierszach 041 do 043.

Wiersz 046 rubr. 1 - Saldo Wn konta 860 - "Wynik finansowy" oraz saldo Wn konta 825 - "Rozliczenie wyniku finansowego" na początku roku.

Wiersz 046 rubr. 2 - Saldo Wn konta - "Rozliczenie wyniku finansowego".

Wiersz 047 rubr. 2 - Saldo Wn konta 860 - "Wynik finansowy"; saldo Wn na początek roku wykazuje się w wierszu 046.

Uwaga. W bilansach łączonych nie należy saldować strat z zyskami.

Wiersz 048 - Saldo Wn konta 873 - "Obowiązkowe odpisy wyniku finansowego".

Wiersz 049 - Saldo Wn konta 878 - "Pozostałe odpisy z wyniku finansowego".

Wolne wiersze 050 i 051 przeznaczone są do wykazania pozostałych sald Wn kont grupy 87 - "Podział wyniku" (np. saldo Wn konta 875 - "Wewnętrzne rozliczenia wyniku finansowego").

Pasywa

Uwaga. Dane dotyczące wartości funduszy powinny uwzględniać w rubr. 1 skutki realizacji środków trwałych na 1 I 1990 r., a w rubr. 2 na 31 XII 1990 r.

Wiersz 055 - Saldo Ma konta 803 - "Fundusz założycielski".

Wiersz 056 - Saldo Ma konta 813 - "Fundusz przedsiębiorstwa".

Wiersz 057 - Saldo Ma konta 811 - "Fundusz udziałowy".

Wiersz 058 - Saldo Ma konta 812 - "Fundusz zasobowy".

Wiersz 059 - wypełniają podmioty gospodarcze - spółki, wykazując zarówno wkład gotówkowy, jak też rzeczowy (maszyny, urządzenia, licencje itp.) wniesiony w walucie krajowej oraz w walucie obcej, natomiast w wierszu 112 wykazuje się tylko udział kapitału zagranicznego.

Wiersz 060 do 061 - Saldo Ma innych aniżeli wymienione w wierszach 055 do 059 funduszów podstawowych jednostek sprawozdawczych (np. kapitał rezerwowy, fundusze statutowe w państwowych jednostkach organizacyjnych nie będących przedsiębiorstwami); nie wykazuje się tutaj salda konta 833 - "Fundusze wydzielone", które należy podać w wierszu 068.

Wiersz 062 - Saldo Ma konta 186 - "Kredyty na inwestycje realizowane".

Wiersz 063 - Saldo Ma konta 187 - "Kredyty inwestycyjne w okresie spłaty".

Wiersz 064 - Saldo Ma konta 188 - "Przeterminowane kredyty inwestycyjne".

Wiersz 065 - Saldo Ma konta 283 - "Pożyczki inwestycyjne".

Wiersze 066 i 067 przeznaczone są do wykazania różnych funduszy inwestycyjnych bądź rozwojowych.

Wiersz 068 - Saldo Ma konta 833 - "Fundusze wydzielone". Przy sporządzaniu bilansu łącznego składającego się z bilansu jednostki, która środki wydzieliła oraz bilansów jednostek, którym środki zostały wydzielone, kwoty tej nie kompensuje się z kwotą wykazaną w wierszu 010.

Wiersz 070 - Saldo Ma kont: 134 - "Wyodrębnione kredyty obrotowe" oraz 131 - "Rachunek rozliczeniowy" (zadłużenie z tytułu kredytów obrotowych udzielanych na rachunku rozliczeniowym).

Wiersz 071 - Saldo Ma konta 135 - "Przeterminowane kredyty obrotowe".

Wiersz 072 - Saldo Ma konta 241 - "Pożyczki obrotowe".

Wiersz 074 - Saldo Ma konta 200 - "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami".

Wiersz 075 - Salda ma kont rozrachunków zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług działalności eksploatacyjnej realizowanych na podstawie bezpośrednich umów eksportowych i importowych z kontrahentami zagranicznymi (np. saldo Ma konta 210 - "Rozrachunki zagraniczne z odbiorcami i dostawcami").

Wiersz 076 - Salda Ma konta 282 - "Rozrachunki i roszczenia z tytułu inwestycji" i konta 308 - "Rozliczenie zakupu działalności inwestycyjnej" (roboty i dostawy nie fakturowane).

Uwaga. Przedsiębiorstwa w budowie i zarządy inwestycji stosujące plan kont dla przedsiębiorstw w budowie wykazują w wierszu 076 także odpowiednią część (tj. dotyczącą działalności inwestycyjnej) sald Ma kont: 220 - "Rozrachunki z budżetami", 231 - "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń", 234 - "Inne rozrachunki z pracownikami" oraz 249 - "Inne rozrachunki"; salda Ma kont 220, 231, 234 i 249 w części dotyczącej działalności finansowo wyodrębnionej wykazuje się w wierszu 094.

Wiersz 077 - Salda Ma kont rejestrujących dostawy nie fakturowane, tj. kont 310, 302, 303, 304, 305 i 306 (nie wykazuje się w tym wierszu salda Ma konta 309, które podaje się w wierszu 094 oraz salda konta 308, które wykazuje się w wierszu 076).

Wiersz 078 - Saldo Ma konta 220 - "Rozrachunki z budżetami".

Wiersz 079 - Saldo Ma kont 231 - "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" i 233 - "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń za granicą".

Wiersz 080 - Saldo Ma konta 249 - "Inne rozrachunki" w części dotyczącej zobowiązań wobec ZUS.

Wiersz 083 - Salda Ma innych aniżeli wykazano w wierszach 074, 076 do 080 i 094 zobowiązań wobec kontrahentów krajowych (np. odpowiednia część salda 249 - "Inne rozrachunki", 266 - "Rozliczenie amortyzacji", 234 - "Inne rozrachunki z pracownikami").

Wiersz 084 - Salda Ma kont rozrachunków w części dotyczącej zobowiązań zagranicznych poza wykazanymi w wierszu 075 (np. saldo Ma konta 250 - "Pozostałe rozrachunki zagraniczne").

Wolne wiersze 073, 081 i 082 służą do wykazania innych pożyczek, kredytów i zobowiązań poza wymienionymi w wierszach 070 do 072, 074 do 080 i 084 dotyczących działalności eksploatacyjnej.

Uwaga. Wymienione w poszczególnych pozycjach bilansu zobowiązania nie mogą być kompensowane należnościami.

Wiersz 086 - Saldo Ma konta 842 - "Rezerwa na niedobory i szkody".

Wiersz 087 - Saldo ma konta 843 - "Rezerwa na roszczenia z tytułu dostaw, robót i usług".

Wiersz 088 - Salda ma kont 844 - "Inne rezerwy" i 845 - "Dochody przyszłych okresów".

Wiersz 089 - Salda Ma kont: 643 - "Remonty rozliczane w czasie", 648 - "Rozliczenia międzyokresowe" i 649 - "Inne rozliczenia międzyokresowe" występujące na podstawie przepisów szczególnych (kwoty rozliczeń międzyokresowych, które nie mogą być kompensowane w bilansie z saldami rozliczeń międzyokresowych czynnych - por. wiersze 018 od 021).

Wiersz 091 - Saldo Ma konta 951 - "Zakładowy fundusz socjalny".

Wiersz 092 - Saldo Ma konta 954 - "Zakładowy fundusz mieszkaniowy".

Wiersz 093 - pozostałe fundusze tworzone zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Wiersz 094 - Salda Ma kont: 289 - "Rozrachunki i roszczenia działalności finansowo wyodrębnionej" oraz 309 - "Rozliczenia zakupu działalności finansowe wyodrębnionej".

Uwaga. Przedsiębiorstwa w budowie i zarządy inwestycji stosujące plan kont dla przedsiębiorstw w budowie wykazują w wierszu 094 także odpowiednią część (dotyczącą działalności finansowo wyodrębnionej) sald Ma kont: 220 - "Rozrachunki z budżetami", 231 - "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń", 234 - "Inne rozrachunki z pracownikami" oraz 249 - "Inne rozrachunki"; salda Ma ww. kont 220, 231, 234 i 249 w tych jednostkach w części dotyczącej działalności inwestycyjnej wykazuje się w wierszu 076.

Wiersz 096 rubr. 1 - Saldo Ma konta 860 - "Wynik finansowy" oraz saldo ma konta 825 - "Rozliczenie wyniku finansowego" na początek roku.

Wiersz 096 rubr. 2 - Saldo Ma konta 825 - "Rozliczenie wyniku finansowego".

Wiersz 097 rubr. 2 - Saldo Ma konta 860 - "Wynik finansowy"; Saldo Ma na początek roku wykazuje się w wierszu 096.

Uwaga. W bilansach łącznych nie należy saldować zysków ze stratami.

Wiersz 098 - Saldo Ma konta 822 - "Dotacje budżetowe otrzymane".

Wiersz 099 - Salda Ma pozostałych kont grupy 88 - "Finansowanie działalności" oraz saldo Ma konta 875 - "Wewnętrzne rozliczenia wyniku finansowego".

Dane uzupełniające

W poszczególnych wierszach danych uzupełniających do bilansu podaje się saldo na początek roku (rubr. 1) i na koniec roku (rubr. 2) - z wyjątkiem wiersza 105 do 111.

Wiersz 102 - Saldo ma konta 011 - "Umorzenie środków trwałych".

Wiersz 103 - Saldo ma konta 053 - "Umorzenie wartości niematerialnych i prawnych".

Wiersz 104 - Saldo Wn kont: 301 - "Rozliczenie zakupu materiałów", 303 - "Rozliczenie zakupu towarów handlowych", 304 - "Rozliczenie zakupu towarów w imporcie", 305 - "Rozliczenie zakupu towarów w eksporcie" i 306 - "Rozliczenie zakupu dla budów za granicą".

Dział 2. Rachunek wyników

Rachunek wyników sporządza się na podstawie zapisów na koncie 860 "Wynik finansowy", wykazując - przeniesione w końcu roku na to konto - salda następujących kont:

W wierszu 01 rubr. 1 - Salda Wn kont kosztów według rodzaju (grupy 40 do 46).

W wierszu 01 rubr. 2 - Salda Ma kont dochodów ze sprzedaży i innych dochodów zespołu 7 (grupy 70 do 73 oraz 75 i 76), pomniejszone o salda Wn, jakie mogą wystąpić na niektórych kontach dochodów, np. na koncie sprzedaży materiałów, towarów handlowych lub na koncie innych dochodów wewnętrznych.

W wierszu 02 rubr. 1 - Salda Wn kont grupy 74 "Wyrównania rentowności", a rubr. 2 - salda Ma kont grupy 74 "Wyrównania rentowności".

W wierszu 03 rubr. 1 - Saldo Wn konta 490 "Rozliczenie kosztów", a rubr. 2 - saldo ma konta 490 "Rozliczenie kosztów".

Uwaga. Dane wykazane w wierszu 03 powinny odpowiadać różnicy danych na koniec i początek roku wykazanych w bilansie wierszach 014, 015, 017, 018, 021 oraz 019 i 020 (jeżeli występują tam koszty rozliczane w czasie) oraz rozliczenia międzyokresowe bierne.

W wierszu 04 rubr. 1 - Saldo Wn konta 470 "Straty nadzwyczajne", a rubr. 2 - saldo ma konta 770 "Zyski nadzwyczajne".

W wierszu 05 rubr. 1 - Saldo Ma konta 860 "Wynik finansowy" (= w. 097 bilansu), a rubr. 2 - saldo Wn konta 860 "Wynik finansowy" (w. 047 bilansu).

Uwaga. W łącznych rachunkach wyników nie należy saldować zysków ze stratami.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

F-05

Sprawozdanie o stanie i ruchu środków trwałych - dla podmiotów działających według zasad rozrachunku gospodarczego za rok 19...

grafika

OBJAŚNIENIA

do formularza F-05 dla podmiotów działających według zasad rozrachunku gospodarczego

W sprawozdaniu F-05 wykazuje się wartość brutto wszystkich środków trwałych jednostek sprawozdawczych (także czasowo nieczynnych, jak np. znajdujące się w rezerwie lub zapasie, będące w naprawie, zbędne, wydzierżawione innym jednostkom, uznane za trwale nieczynne) łącznie z wartością inwestycji w obcych obiektach.

Podziału środków trwałych na grupy należy dokonać zgodnie z "Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych" wydaną przez Główny Urząd Statystyczny.

Dane dotyczące wartości środków trwałych według:

1)
stanu na początek roku należy podać po aktualizacji dokonanej na dzień 1 I 1990 r., tj. po wprowadzeniu do ksiąg rachunkowych wyników aktualizacji wyceny środków trwałych przeprowadzonej zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1989 r. w sprawie uznawania składników majątkowych za środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, zasad i stawek ich amortyzacji oraz zasad aktualizacji środków trwałych (Dz. U. z 1989 r. Nr 72, poz. 422);
2)
stanu na koniec roku należy podać w dwóch wersjach:

- przed aktualizacją (uproszczoną),

- po aktualizacji uproszczonej przeprowadzonej na dzień 31 grudnia, po wprowadzeniu do ksiąg rachunkowych jej wyników (Dz. U. z 1990 r. Nr 42, poz. 248);

Dział 1. Wartość ewidencyjna (brutto) środków trwałych

Dane w rubrykach 1 do 5 należy podać w wartości ewidencyjnej figurującej w księgach, tj. bez potrącenia umorzeń.

W rubryce 2 należy podać wartość przekazanych do użytku:

- obiektów nowo wybudowanych,

- obiektów nabytych od producenta lub dystrybutora,

- obiektów zakupionych od poprzedniego użytkownika według ceny zakupu powiększonej o koszty związane z jego nabyciem i zainstalowaniem, łącznie z kosztami remontu i modernizacji poniesionymi przed oddaniem środków trwałych do eksploatacji,

- wartości nakładów zwiększających wartość istniejących środków trwałych, np. wynikłe z rozbudowania, przebudowania, adaptacji budynku lub zwiększenia wartości maszyny lub urządzenia na skutek zmodernizowania - w ramach działalności inwestycyjnej.

Przychód środków trwałych z inwestycji może pochodzić z działalności inwestycyjnej jednostki sprawozdawczej lub też z działalności inwestorów zastępczych, którzy przekazują zakończone inwestycje właściwemu użytkownikowi. Inwestorem zastępczym może być jednostka macierzysta zakładu i jednostka nadzoru inwestycyjnego. W przychodach środków trwałych z inwestycji należy podać pełną wartość środków trwałych objętych protokółami przekazania inwestycji do użytku.

W rubryce 3 należy podać wartość środków trwałych, które zostały postawione w stan likwidacji na skutek zużycia w toku normalnego ich użytkowania oraz środków trwałych, które zostały wycofane z użytkowania (postawione w stan likwidacji) w wyniku zniszczenia (np. wypadków losowych, katastrof itp.) lub zmian sytuacyjnych (np. wyburzenie budynku nie zużytego całkowicie celem uzyskania miejsca na budowę innego obiektu). W rubryce tej podaje się również wartość środków trwałych postawionych w stan likwidacji przekazanych innej jednostce celem fizycznej ich likwidacji. Nie wykazuje się wartości środków trwałych wycofanych z użytkowania na skutek sprzedaży lub przekazania do dalszego użytkowania.

W wierszu 3 należy podać wartość budynków, których powierzchnia użytkowa w przeważającej części użytkowana jest na cele mieszkalne. Wartość budynków mieszkalnych w gospodarstwach leśnych (w leśniczówkach) należy również podać w wierszu 3.

Uwaga. Nie należy w wierszu 3 podawać wartości budynków burs, domów akademickich, internatów, hoteli miejskich, schronisk turystycznych oraz budynków użytkowanych jako obiekty kolonijne, domy wypoczynkowo-wczasowe itp.

W wierszu 7 - należy podać wartość drzew i krzewów użytkowych, zasadzeń ochronnych, plantacji wieloletnich ujętych w ewidencji środków trwałych oraz urządzeń wodno-melioracyjnych, z wyjątkiem budowli melioracji podstawowych objętych grupą 2 "Budowle".

Wiersz 8 wypełniają jednostki sprawozdawcze, w których występują urządzenia wodno-melioracyjne zaliczane do melioracji szczegółowych, wydzielając z wartości ogólnej - podanej w wierszu 7 - wartość tych melioracji.

Dział 2. Wartość umorzenia, amortyzacji i remontów środków trwałych

W rubryce 1 i 2 należy podać wartość umorzenia środków trwałych wykazanych w rubr. 4 działu 1, z tym że w rubr. 1 podaje się dane przed aktualizacją, a w rubr. 2 - dane po aktualizacji.

W rubryce 4 należy podać wartość (całość kosztów) poniesionych w roku sprawozdawczym z tytułu remontów bieżących i kapitalnych (zakończonych i nie zakończonych) oraz wartość konserwacji środków trwałych.

Dział 3. Wartość ewidencyjna (brutto) środków trwałych według sfer działalności, w których są użytkowane

Jednostki zaliczane do działów sfery produkcji materialnej wykazują w dziale 3 wartość środków trwałych użytkowanych w działalności podstawowej (zgodnie z numerem statystycznym) w wierszu 02. Jednostki posiadające wydzielone zakłady przemysłowe (np. gorzelnie, mieszalnie pasz itd.) wykazują ich wartość w wierszu 03.

Do środków trwałych użytkowanych w sferze produkcji materialnej, tj. do środków trwałych produkcyjnych, zalicza się środki trwałe użytkowane w działalności: przemysłu, budownictwa, rolnictwa, leśnictwa, transportu, łączności, handlu, pozostałych gałęzi produkcji materialnej oraz w gospodarce komunalnej.

Do środków trwałych użytkowanych w sferze działalności poza produkcją materialną, tj. do środków trwałych nieprodukcyjnych, zalicza się środki trwałe użytkowane w działach wymienionych w wierszach od 04 do 10.

O zakwalifikowaniu wartości środków trwałych przedsiębiorstwa (zakładu samodzielnie bilansującego) do poszczególnych działów gospodarki narodowej w dziale 3 sprawozdania decyduje przeznaczenie użytkowe danego zbioru środków trwałych:

- przedsiębiorstwa prowadzące jednorodną działalność eksploatacyjną, np.: przemysłową, budowlaną, handlową lub w zakresie gospodarki mieszkaniowej zaliczają wartość wszystkich posiadanych środków trwałych do tego działu gospodarki narodowej (sfery produkcji materialnej lub poza sferą produkcji materialnej), do którego zaliczone jest przedsiębiorstwo według podmiotowej przynależności działowej wynikającej z nadanego danej jednostce organizacyjnej numeru statystycznego;

- przedsiębiorstwa (zakłady samodzielne bilansujące) zaliczone do sfery produkcji materialnej, prowadzące również niektóre rodzaje działalności bytowej, zakładową działalność socjalno-kulturalną lub działalność w zakresie oświaty zaliczają wartość środków trwałych:

1) produkcyjnych - do tego działu gospodarki, do którego zaliczone zostało przedsiębiorstwo według nadanego jednostce numeru statystycznego, z tym że:

- przedsiębiorstwa handlu wewnętrznego obejmujące również swą działalnością wydzielone (w ewidencji zatrudnienia, środków trwałych, kosztów i sprzedaży) zakłady przemysłowe wytwarzające wyroby przeznaczone w przeważającej mierze do sprzedaży na zewnątrz wykazują wartość środków trwałych użytkowanych w tych zakładach w dziale "Przemysł", a pozostałe produkcyjne środki trwałe w dziale "Handel",

- przedsiębiorstwa zaliczane do działu "Rolnictwo" posiadające zakłady przemysłowe (np. gorzelnie, mieszalnie pasz) wykazują środki trwałe tych zakładów w dziale "Przemysł", a pozostałe środki trwałe produkcyjne w dziale "Rolnictwo",

2) nieprodukcyjnych - do tych działów gospodarki narodowej, w których dane środki są użytkowane, np.:

- wartość środków trwałych użytkowanych w przyzakładowej gospodarce mieszkaniowej (wartość budynków mieszkalnych i hoteli robotniczych) do działu "Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne" - wiersz 04 sprawozdania, za wyjątkiem wartości budynków mieszkalnych wraz z obiektami towarzyszącymi w gospodarstwach leśnych (gajówki, leśniczówki), które zalicza się do działu "Leśnictwo". Domy mieszkalne pracowników zatrudnionych w leśnictwie lub hotele robotnicze adaptowane lub przekazane na cele mieszkalne należy wykazywać w dziale 3 wiersz 04 "Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne".

Sumy wykazane w dziale 3 sprawozdania wiersz 04, gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne powinny być większe lub równe wartościom podanym w dziale 1 wiersz 3 - w tym budynki mieszkalne. Wyjątek od powyższej zależności stanowią jednostki podległe Naczelnemu Zarządowi Lasów Państwowych (drugi człon numeru statystycznego 19003000), gdzie dział 1 wiersz 3 może być wypełniony, a dział 3 wiersz 04 mniejszy lub nie wypełniony,

- wartość środków trwałych użytkowanych w przyzakładowych szkołach zawodowych, internatach, przedszkolach, bursach - do działu "Oświata i wychowanie" - wiersz 06,

- wartość środków trwałych użytkowanych w zorganizowanych przyzakładowych domach kultury, świetlicach lub klubach - do działu "Kultura i sztuka" - wiersz 07,

- wartość środków trwałych użytkowanych w przyzakładowych ambulatoriach, żłobkach, sanatoriach, prewentoriach - do działu "Ochrona zdrowia i opieka społeczna" - wierz 08,

- wartość środków trwałych użytkowanych w zakładowych ośrodkach wczasowo-wypoczynkowych lub sportowych - do działu "Kultura fizyczna, turystyka i wypoczynek" - wiersz 09,

- wartość środków trwałych użytkowanych w pozostałych branżach usług niematerialnych - do działu "Pozostała działalność" - wiersz 10;

- przedsiębiorstwa sfery działalności poza sferą produkcji materialnej zaliczają całą wartość środków trwałych użytkowanych w działalności eksploatacyjnej do tego działu gospodarki narodowej, do którego zaliczone zostało przedsiębiorstwo według nadanego danej jednostce numeru statystycznego, a wartość środków trwałych zakładowej działalności socjalno-kulturalnej - do tych działów, w których te zbiory środków trwałych są użytkowane.

Dział 4. Dane uzupełniające

W wierszu 01 należy podać według stanu na koniec roku wartość ewidencyjną (brutto) środków trwałych Skarbu Państwa otrzymanych na czas oznaczony do odpłatnego korzystania zgodnie z postanowieniami art. 37 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 299).

W wierszu 02 rubr. 1 i 2 należy wykazać wartość środków trwałych według ich stanu na koniec roku ewidencjonowanych na koncie 093.

W wierszu 07 rubr. 1 należy podać wartość ewidencyjną środków trwałych ogółem, a w rubr. 2 budynków i budowli służących ochronie środowiska zaliczonych zgodnie z "Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych" do następujących rodzajów:

- rodzaj 223 - Zbiorniki (doły gnilne, osadniki itp. budowle),

- rodzaj 258 - Budowle do oczyszczania ścieków,

- rodzaj 299-7 - Budowle do gromadzenia i przerobu odpadów przemysłowych i komunalnych,

- rodzaj 655 - Urządzenia do oczyszczania gazów,

- rodzaj 658 - Urządzenia do oczyszczania ścieków.

Szczegółowy wykaz środków trwałych służących ochronie środowiska podany jest w komunikacie Ministerstwa Finansów w sprawie wykazu środków trwałych, których funkcją jest ochrona środowiska - Dz. Urz. Min. Fin. z 1986 r. Nr 4, poz. 19.

Dział 5. Sprzęt komputerowy (stan w dniu 31 XII)

W dziale 5 należy podać dane dotyczące elektronicznych maszyn cyfrowych - komputerów, minikomputerów i mikrokomputerów oraz urządzeń określanych przez producenta jako systemy do rejestracji i wstępnego przetwarzania danych lub minisystemy (odnosi się to np. do MERY 9150 i MERY 100, które należy zaliczyć do minikomputerów oraz PSPD 90, który należy zaliczyć do mikrokomputerów) - o pojemności pamięci operacyjnej powyżej 16 KB (kilobajtów), zaliczanych według Klasyfikacji Rodzajowej Środków Trwałych do rodzaju 491.

W dziale tym nie należy wykazywać danych dotyczących elektronicznych maszyn cyfrowych sterujących procesem produkcyjnym samodzielnej maszyny, agregatu, linii obróbczej itp. stanowiących integralną część maszyny. Nie należy również uwzględniać urządzeń (systemów) przeznaczonych wyłącznie do rejestracji danych, bez możliwości ich wstępnego przetwarzania.

W przypadku posiadania systemów wielokomputerowych poszczególne jednostki centralne należy wykazywać jako oddzielne maszyny.

W rubryce 3 należy wykazywać komputery i minikomputery w wieku do 5 lat. Wiek komputerów i minikomputerów należy ustalić na podstawie roku produkcji jednostki centralnej.

W rubryce 4 należy uwzględnić komputery i minikomputery o pojemności pamięci operacyjnej 1 MB (megabajt) i więcej. W przypadku emc o organizacji niebajtowej, których pojemność pamięci operacyjnej podana jest w słowach (np. ODRA 1305), przeliczenia słów na bajty należy dokonać według wzoru:

X = (A x B):8

w którym:

A = liczba kilosłów (1 kilosłowo = 1.024 słowa),

B = liczba bitów w słowie,

X = pojemność pamięci w kilobajtach (1 Mb = 1.024 KB).

W rubryce 6 należy wykazać mikrokomputery 32-bitowe i więcej. Podziału mikrokomputerów dokonuje się według długości słowa rozkazowego procesora centralnego. Przykłady procesorów 32-bitowych: iAPX-432, INTEL 80386, MOTOROLA 68020. Przykłady mikrokomputerów 32-bitowych: MACINTOSH II, IBM PS/2 model 80, COMPAQ DESKPRO 386.

W wierszu 1 należy podać wartość ewidencyjną figurującą w księgach (bez potrącenia umorzeń) zestawów emc, tj. jednostek centralnych wraz z współpracującymi z nimi urządzeniami peryferyjnymi.

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

F-05/b

Sprawozdanie o stanie i ruchu środków trwałych - dla podmiotów sfery budżetowej, szkół wyższych i organizacji społecznych za rok 19...

grafika

OBJAŚNIENIA

do formularza F-05/b dla podmiotów sfery budżetowej, szkół wyższych i organizacji społecznych

Dział 1. Wartość ewidencyjna (brutto) środków trwałych i koszty remontów

W wierszu 3 podaje się wydzieloną z wartości wykazanej w wierszu 2 wartość budynków, których powierzchnia użytkowa jest w przeważającej części użytkowana na cele mieszkalne. Nie ujmuje się w wierszu 3 wartości budynków zajmowanych przez bursy, domy akademickie, internaty, hotele miejskie, schroniska turystyczne oraz budynków użytkowanych jako obiekty kolonijne, domy wypoczynkowo-wczasowe, domy dziecka, domy opieki społecznej itp.

W wierszu 7 podaje się wartość drzew i krzewów użytkowych, zasadzeń ochronnych, plantacji wieloletnich ujętych w ewidencji środków trwałych oraz urządzeń wodno-melioracyjnych z wyjątkiem budowli melioracji podstawowych, objętych grupą 2 - "Budowle".

W rubr. 1 należy podać wartość ewidencyjną (bez potrącenia umorzenia) poszczególnych grup środków trwałych według stanu na początek roku sprawozdawczego, zgodnie z bilansem otwarcia.

W rubr. 2 podaje się wartość przekazanych do użytku:

- obiektów nowo wybudowanych,

- obiektów nabytych od producenta lub dystrybutora,

- obiektów zakupionych do poprzedniego użytkownika według ceny zakupu powiększonej o koszty związane z ich nabyciem i zainstalowaniem, łącznie z kosztami remontu i modernizacji poniesionymi przed oddaniem środków trwałych do eksploatacji,

- wartości nakładów zwiększających wartość istniejących środków trwałych, np. wynikłe z rozbudowania, przebudowania, adaptacji budynku lub zwiększenia wartości maszyny lub urządzenia na skutek zmodernizowania w ramach działalności inwestycyjnej.

Przychód środków trwałych z inwestycji może pochodzić z działalności inwestycyjnej jednostki sprawozdawczej lub też z działalności inwestycyjnej inwestorów zastępczych, którzy przekazują zakończone inwestycje właściwemu użytkownikowi. Inwestorem zastępczym może być jednostka macierzysta zakładu i jednostka nadzoru inwestycyjnego.

W rubr. 3 podaje się wartość środków trwałych, które zostały zlikwidowane na skutek zużycia w toku normalnego ich użytkowania oraz wycofane z użytkowania w wyniku zniszczenia (np. wypadków losowych, katastrof) lub zmian sytuacyjnych (bez wartości środków trwałych sprzedanych lub przekazanych nieodpłatnie innym użytkownikom).

Dane wykazane w rubr. 4 i 5 winny być zgodne z danymi wykazanymi w bilansie sporządzonym na koniec roku sprawozdawczego.

W rubr. 6 należy podać wartość (całość kosztów) poniesionych w roku sprawozdawczym z tytułu remontów bieżących, średnich i kapitalnych (zakończonych i nie zakończonych) oraz wartość konserwacji środków trwałych, z tym że jednostki i zakłady budżetowe podają wyłącznie koszty remontów kapitalnych.

Dział 2. Sprzęt komputerowy (stan w dniu 31 XII)

W dziale 2 należy podać dane dotyczące elektronicznych maszyn cyfrowych - komputerów, minikomputerów i mikrokomputerów oraz urządzeń określanych przez producenta jako systemy do rejestracji i wstępnego przetwarzania danych lub minisystemy (odnosi się to np. do MERY 9150 i MERY 100, które należy zaliczyć do minikomputerów oraz PSPD 90, który należy zaliczyć do mikrokomputerów) - o pojemności pamięci operacyjnej powyżej 16 KB (kilobajtów), zaliczanych według Klasyfikacji Rodzajowej Środków Trwałych do rodzaju 491.

W dziale tym nie należy wykazywać danych dotyczących elektronicznych maszyn cyfrowych sterujących procesem produkcyjnym samodzielnej maszyny, agregatu, linii obróbczej itp. stanowiących integralną część maszyny. Nie należy również uwzględniać urządzeń (systemów) przeznaczonych wyłącznie do rejestracji danych, bez możliwości ich wstępnego przetwarzania.

W przypadku posiadania systemów wielokomputerowych poszczególne jednostki centralne należy wykazywać jako oddzielne maszyny.

W rubryce 3 należy wykazywać komputery i minikomputery w wieku do 5 lat. Wiek komputerów i minikomputerów należy ustalić na podstawie roku produkcji jednostki centralnej.

W rubryce 4 należy uwzględnić komputery i minikomputery o pojemności pamięci operacyjnej 1 MB (megabajt) i więcej. W przypadku emc o organizacji niebajtowej, których pojemność pamięci operacyjnej podana jest w słowach (np. ODRA 1305), przeliczenia słów na bajty należy dokonać według wzoru:

X = (A x B):8

w którym:

A = liczba kilosłów (1 kilosłowo = 1.024 słowa),

B = liczba bitów w słowie,

X = pojemność pamięci w kilobajtach (1 Mb = 1.024 KB).

W rubryce 6 należy wykazać mikrokomputery 32-bitowe i więcej. Podziału mikrokomputerów dokonuje się według długości słowa rozkazowego procesora centralnego. Przykłady procesorów 32-bitowych: iAPX-432, INTEL 80386, MOTOROLA 68020. Przykłady mikrokomputerów 32-bitowych: MACINTOSH II, IBM PS/2 model 80, COMPAQ DESKPRO 386.

W wierszu 1 należy podać wartość ewidencyjną figurującą w księgach (bez potrącenia umorzeń) zestawów emc, tj. jednostek centralnych wraz z współpracującymi z nimi urządzeniami peryferyjnymi.

Dział 3. Dane uzupełniające

W wierszu 1 rubr. 1 podaje się wartość ewidencyjną środków trwałych służących ochronie środowiska zaliczonych zgodnie z "Klasyfikacją Rodzajową Środków Trwałych" do następujących rodzajów:

- rodzaj 223 - Zbiorniki (doły gnilne, osadniki itp. budowle),

- rodzaj 258 - Budowle do oczyszczania ścieków,

- rodzaj 299-7 - Budowle do gromadzenia i przerobu odpadów przemysłowych i komunalnych,

- rodzaj 655 - Urządzenia do oczyszczania gazów,

- rodzaj 658 - Urządzenia do oczyszczania ścieków.

Szczegółowy wykaz środków trwałych służących ochronie środowiska podany jest w komunikacie Ministerstwa Finansów w sprawie wykazu środków trwałych, których funkcją jest ochrona środowiska - Dz. Urz. Min. Fin. z 1986 r. Nr 4, poz. 19.

W wierszu 1 rubr. 2 podaje się wartość budowli zaliczonych do rodzajów 233, 258, 299-7.

W wierszu 2 należy podać według stanu brutto na koniec roku sprawozdawczego wartość ewidencyjną (brutto) środków trwałych Skarbu Państwa otrzymanych na czas oznaczony do odpłatnego korzystania zgodnie z postanowieniami art. 37 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 299).

Uwaga. Urzędy gminne, dzielnicowe i wojewódzkie grupujące wydzielone jednostki nie bilansujące samodzielnie, których działalność jest zaliczana do różnych działów gospodarki narodowej, sporządzają oddzielne sprawozdanie dla każdego występującego działu.

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

F-06

Sprawozdanie o podziale zweryfikowanego wyniku finansowego za rok 19...

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA F-06

Sprawozdanie na formularzu F-06 sporządza się na podstawie zapisów dokonanych w roku następnym po roku sprawozdawczym na koncie 825 - "Rozliczenie wyniku finansowego" lub innym koncie o podobnym charakterze.

Przez użyte określenia:

- zweryfikowany albo zatwierdzony zysk lub zweryfikowana albo zatwierdzona strata - rozumie się wynik przeniesiony na stronę Ma (zysk) albo na stronę Wn (strata) konta 825 z konta 860 "Wynik finansowy",

- odpisy obowiązkowe (z tyt. podatku dochodowego i dywidendy) - rozumie się odpisy przeniesione na stronę Wn konta 825 z konta 873 "Obowiązkowe odpisy z wyniku finansowego",

- odpisy pozostałe - rozumie się odpisy przeniesione na stronę Wn konta 825 z konta 878 "Pozostałe odpisy z wyniku finansowego",

- odpisy dodatkowe - rozumie się odpisy dokonane po weryfikacji albo zatwierdzeniu rocznego bilansu na koncie 825 m.in. w korespondencji z kontami odpowiednich funduszów,

- pokrycie straty lub nadwyżki odpisów nad zyskiem - rozumie się dotacje przeniesione na stronę ma konta 825 z konta 822 "Dotacje budżetowe otrzymane" oraz zapisy dokonane po weryfikacji albo zatwierdzeniu rocznego bilansu na stronie Ma konta 825 w korespondencji z kontami funduszów, z których pokrywa się straty.

Jeżeli do dnia, w którym przystępuje się do sporządzenia sprawozdania według wzoru F-06 bilans za rok ubiegły nie uzyska klauzuli urzędowego stwierdzenia jego zweryfikowania albo w jednostkach nie obowiązanych do uzyskania takiej klauzuli nie zostanie zatwierdzony przez właściwy organ, np. przez walne zgromadzenie spółdzielni, w związku z czym na koncie 825 nie wystąpią do tego czasu zapisy dotyczące rozliczenia wyniku finansowego za rok ubiegły - wówczas sprawozdanie na formularzu F-06 sporządza się na podstawie rocznego bilansu złożonego do zweryfikowania albo zatwierdzenia, wykazując w nim zapisy, jakie wystąpiłyby na koncie 825.

Dział 1. Rozliczenie wyniku

W wierszu 01 wykazuje się saldo Ma konta 825 na dzień 1 stycznia roku następującego po roku sprawozdawczym, a w wierszu 02 - saldo Wn konta 825 na ten sam dzień (np. sporządzając sprawozdanie za rok 1990 - wykazuje się w wierszu 01 albo 02 saldo konta 825 na dzień 1 stycznia 1991 r.).

W wierszach 03 i 04, wykazuje się zysk (wiersz 03) lub stratę (wiersz 04) przed weryfikacją albo zatwierdzeniem rocznego bilansu, tj. kwotę zysku lub straty wykazaną w pierwszej wersji sprawozdania według wzoru F-04.

W wierszu 25 wykazuje się saldo Ma konta 825 według stanu na dzień, w którym przystępuje się do sporządzenia sprawozdania według wzoru F-06, a w wierszu 26 - saldo Wn konta 825 na ten sam dzień.

Dział 2. Dane uzupełniające

W dziale 2 specyfikuje się dane podane w dziale 1 w ogólnych kwotach w wierszu 20 (odpisy z zysku na inne cele) oraz 24 (inne źródła pokrycia straty).

Numer specyfikowanego wiersza z działu 1 podaje się w rubryce 0 przed jego treścią. Suma danych z wierszy oznaczonych tym samym numerem wiersza działu 1 powinna odpowiadać kwocie ogólnej wykazanej w specyfikowanym wierszu działu 1.

Specyfikacji w dziale 2 należy dokonywać w ten sposób, że najpierw podaje się specyfikację do wiersza 20 dz. 1, następnie - do wiersza 24 dz. 1.

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

F-01

Sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym za okres od początku roku do końca m-ca ...... 19 ... r.

grafika

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA F-01

Dział 1. Przychody ze sprzedaży i wynik finansowy

Wartość przychodów podaje się w faktycznie uzyskanych cenach (cenach realizacji).

W wierszu 01 wykazuje się przychody ogółem z działalności gospodarczej obejmującej otrzymane i należne kwoty:

- ze sprzedaży wyrobów i usług własnej produkcji skorygowane o należne dopłaty oraz udzielone rabaty, bonifikaty względnie umowne kwoty należne z tytułu sprzedaży produktów,

- ze sprzedaży towarów (pełne obroty),

- z operacji finansowych, a w szczególności przychody ze sprzedaży papierów wartościowych (dotyczy to obrotu obcymi papierami wartościowymi, a nie emisji własnej), przychody z udziałów, dywidendy i odsetki od kredytów i pożyczek, dyskonto przy zakupie weksli, czeków obcych i papierów wartościowych, dodatnie różnice kursowe,

- ze sprzedaży składników majątkowych, w szczególności środków trwałych, materiałów i innych składników,

- z dotacji przedmiotowych i innych zwiększeń.

W wierszu 02 wykazuje się przychody ze sprzedaży, do których zalicza się:

- wartość sprzedanych wyrobów, półfabrykatów i części własnej produkcji na zewnątrz przedsiębiorstwa oraz wewnątrz przedsiębiorstwa dla działalności finansowej wyodrębnionej, np. dla własnych inwestycji, dla sklepów fabrycznych itp.,

- wartość robót i usług świadczonych odpłatnie,

- marże handlowe (różnica między ceną zakupu a ceną sprzedaży towarów handlowych i dostaw skompletowanych); w odniesieniu do towarów handlowych z importu, za cenę zakupu przyjmuje się wartość towarów według cen transakcyjnych powiększoną o cło, a w odniesieniu do towarów handlowych przeznaczonych na eksport za cenę sprzedaży przyjmuje się wartość towarów według cen transakcyjnych,

- odpłatność agenta.

W wierszu 05 wykazuje się koszty uzyskania przychodu wykazanego w wierszu 01.

Koszy uzyskania przychodu obejmują:

- koszt własny sprzedanych wyrobów własnej produkcji i usług,

- wartość w cenach zakupu sprzedanych towarów (łącznie z kosztami obrotu towarowego),

- koszty operacji finansowych,

- koszty sprzedaży materiałów i środków trwałych łącznie z wartością materiałów w cenach nabycia i wartością początkową środków trwałych pomniejszoną o ich umorzenie,

- podatek obrotowy i ewentualnie inne obciążenia.

W wierszu 06 wykazuje się koszt własny przychodów ze sprzedaży produkcji i usług wykazanych w wierszu 02.

W wierszu 07 wykazuje się koszty operacji finansowych, a w szczególności: wartość nabycia sprzedanych papierów wartościowych, odsetki od obligacji, odsetki od kredytów i pożyczek, dyskonto przy sprzedaży weksli, czeków obcych i papierów wartościowych, ujemne różnice kursowe.

W wierszach 12 lub 13 wykazuje się odpowiednio zysk brutto lub stratę brutto, która stanowi różnicę między przychodem ogółem a kosztami uzyskania tego przychodu, skorygowaną o saldo strat i zysków nadzwyczajnych.

W wierszu 15 wykazuje się podatek dochodowy pomniejszony o przyznane ulgi.

W wierszu 17 wykazuje się zysk netto, który otrzymuje się po pomniejszeniu zysku brutto o obowiązkowe odpisy (w szczególności podatek dochodowy, podatek od wzrostu wynagrodzeń, dywidenda od funduszu założycielskiego).

W wierszu 18 wykazuje się stratę netto, którą otrzymuje się po dokonaniu obowiązkowych zwiększeń straty brutto (w szczególności dywidendę do funduszu założycielskiego, podatek od wzrostu wynagrodzeń).

Dział 2. Koszty

Wykazuje się wszystkie koszty poniesione w okresie sprawozdawczym (łącznie z kosztami produkcji nie zakończonej).

Dział 3. Majątek obrotowy

W wierszu 01 wykazuje się zapasy ogółem obejmujące: materiały, produkcję nie zakończoną, produkty gotowe, towary oraz zaliczki na poczet dostaw i zapasów.

W wierszu 02 wykazuje się materiały obejmujące: surowce, materiały podstawowe i pomocnicze, półfabrykaty obcej produkcji, opakowania, paliwo, części zamienne i odpadki według rzeczywistych cen zakupu.

W wierszu 03 wykazuje się produkcję nie zakończoną, do której zalicza się produkcję w toku, półfabrykaty, tj. niegotowe jeszcze produkty własnej produkcji, a także wykonywane roboty, usługi itp. przed ich ukończeniem wycenione według technicznego kosztu ich wytworzenia.

W wierszu 04 wykazuje się produkty gotowe własnej produkcji obejmujące: wyroby gotowe, wykonane usługi, zakończone roboty, w tym także budowlano-montażowe, zlecone prace naukowo-badawcze, prace projektowe, geodezyjno-kartograficzne itp. wycenione według technicznego kosztu ich wytworzenia lub według cen sprzedaży netto.

W wierszu 05 wykazuje się towary, tj. rzeczowe składniki majątku obrotowego nabyte w celu odsprzedaży według rzeczywistych cen ich nabycia.

W wierszu 06 wykazuje się należności i roszczenia obejmujące w szczególności należności z tytułu dostaw wyrobów, robót i usług własnej produkcji, należności od budżetu, pozostałe należności, roszczenia sporne według wartości ustalonej przy ich powstaniu.

W wierszu 07 wykazuje się należności z tytułu dostaw wyrobów, robót i usług własnej produkcji, według wartości ustalonej przy ich powstaniu.

W wierszu 08 wykazuje się środki pieniężne obejmujące: gotówkę, bony pieniężne, pieniądze ulokowane na rachunkach bankowych, weksle i czeki obce oraz nabyte w celu odsprzedaży papiery wartościowe, niezależnie od ich rodzaju (obligacje, akcje itp.).

W wierszu 09 wykazuje się otrzymane i nie zrealizowane jeszcze krótkoterminowe papiery wartościowe (o terminie wykupu czy realizacji do jednego roku) w wartości nominalnej.

W wierszu 10 wykazuje się wysokość kosztów przypadających na następne okresy sprawozdawcze, których okres rozliczania nie może przekraczać 5 lat i powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów.

W wierszu 12 wykazuje się kredyty bankowe i pożyczki przeterminowane w wartości nominalnej.

W wierszu 13 wykazuje się zobowiązania: z tytułu dostaw, robót i usług, wekslowe, wobec budżetu, z tytułu wynagrodzeń oraz pozostałe zobowiązania według wartości ustalonej przy ich powstaniu.

W wierszu 14 wykazuje się zobowiązania z tytułu dostaw wyrobów, robót i usług własnej produkcji, a w wierszu 15 zobowiązania wobec budżetu według wartości ustalonej przy ich powstaniu.

Dział 4. Pozostałe informacje

W wierszu 01 wykazuje się opłaty związane z cłem przywozowym.