Zmiana i wprowadzenie tekstu jednolitego zarządzenia w sprawie stażu absolwentów wyższych i średnich szkół w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2002.8.62

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 lipca 2002 r.

ZARZĄDZENIE Nr 60
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 18 lipca 2002 r.
zmieniające i wprowadzające tekst jednolity Zarządzenia nr 59 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 18 czerwca 1999 r. (znak: GK-1103-2/99) w sprawie stażu absolwentów wyższych i średnich szkół w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych.

GK-1103-2/02

Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. nr 101, poz. 444 z poźn. zmianami) oraz § 6 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, nadane Zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z 18 maja 1994 r., w Zarządzeniu nr 59 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 18 czerwca 1999 r. w sprawie stażu absolwentów wyższych i średnich szkół w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych, znak: GK-1103-2/99, wprowadzam następujące zmiany:

1. W § 1, ust. 1 po słowie: "są" dodaje się wyrażenie: "z zastrzeżeniem ust. 1a".

2. Dodaje się ust. 1a o treści: "1a. Absolwenci, o których mowa w ust. 1, mogą być zatrudniani w celu odbycia stażu w Zakładach Usług Leśnych po zawarciu porozumienia między kierownikiem Zakładu Usług Leśnych a nadleśniczym nadleśnictwa, na terenie którego działa Zakład".

3. W § 1, ust. 4 po słowie: "jednostki" dodaje się wyrażenie: "lub kierownik Zakładu Usług Leśnych w uzgodnieniu z nadleśniczym".

4. W § 2 dodaje się ustęp 3 o treści: "3. Program stażu dla stażystów - absolwentów szkół leśnych - zatrudnianych w Zakładach Usług Leśnych ustala kierownik Zakładu Usług Leśnych w uzgodnieniu z nadleśniczym, o którym mowa w ust. 1a, na podstawie ramowego programu stażu, stanowiącego zał. nr 5 do zarządzenia".

5. W § 4, ust. 2 po wyrazie: "jednostki" dodaje się wyrażenie: "lub kierownik Zakładu Usług Leśnych".

6. W § 5 dodaje się ust. 1a o treści: "1a. Absolwenci szkół leśnych, odbywający staż w Zakładach Usług Leśnych, zdają egzamin sprawdzający w trybie przewidzianym dla stażystów odbywających staż w jednostkach Lasów Państwowych".

7. W § 6, ust. 1 po wyrazach: "którego wzór stanowi załącznik" dodaje się wyrazy: "nr 4".

8. Ogłasza się jednolity tekst zarządzenia, o którym mowa w tytule, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

ZARZĄDZENIE NR 59

DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH

z 18 czerwca 1999 r.

w sprawie stażu absolwentów wyższych i średnich szkół w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych.

GK-1103-2/99

(Tekst jednolity, uwzględniający zmiany z 14 września 2000 r., 11 lutego 2002 r. i z 18 lipca 2002 r. wraz z załącznikami)

Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. nr 101, poz. 444 z późniejszymi zmianami) oraz § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, nadanego Zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z 18 maja 1994 r., zarządzam, co następuje:

§ 1.
1.
Absolwenci wyższych i średnich szkół, w rozumieniu Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, zwani dalej absolwentami, są, z zastrzeżeniem ust. 1a - przy decyzji dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, podejmowanej corocznie z uwzględnieniem bieżącej i przewidywanej sytuacji finansowej podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych (zwanych dalej "jednostkami") - zatrudniani w jednostkach na czas określony, na okres odbycia stażu, na stanowisku stażysty.
1a.
Absolwenci, o których mowa w ust. 1, mogą być zatrudniani, w celu odbycia stażu w Zakładach Usług Leśnych, po zawarciu porozumienia między kierownikiem Zakładu Usług Leśnych a nadleśniczym nadleśnictwa, na terenie którego działa Zakład.
2.
Pierwszeństwo w zatrudnieniu na okres odbycia stażu mają absolwenci z wysoką oceną (przeciętnie ponad 4,0) uzyskaną na dyplomie ukończenia studiów lub na świadectwie ukończenia szkoły średniej.
3.
Staż trwa jeden rok, przy czym w stosunku do absolwentów szkół wyższych dopuszcza się skrócenie stażu do 6 miesięcy w wypadku jednoczesnego zatrudnienia absolwenta na czas nieokreślony.
4.
Decyzję o skróceniu stażu podejmuje kierownik jednostki lub kierownik Zakładu Usług Leśnych w uzgodnieniu z nadleśniczym, na podstawie oceny wyników pracy stażysty.
5.
Odbycie stażu nie jest obligatoryjne dla osób, które nie są absolwentami w rozumieniu przepisów Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, oraz nie może być warunkiem zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych.
§  2.
1.
Staż powinien przebiegać według ramowego programu stanowiącego załączniki nr 1 i nr 2 do niniejszego zarządzenia.
2.
Programy stażu dla stażystów - absolwentów szkół innych niż leśne - ustala kierownik jednostki, w której stażysta jest zatrudniony.
3.
Program stażu dla stażystów - absolwentów szkół leśnych - zatrudnianych w Zakładach Usług Leśnych ustala kierownik Zakładu Usług Leśnych w uzgodnieniu z nadleśniczym, o którym mowa w ust. 1a, na podstawie ramowego program stażu, stanowiącego załącznik nr 5 do zarządzenia.
§  3.
1.
Kierownik jednostki, zatrudniającej stażystę, wyznacza opiekuna stażysty (stażystów), który jest odpowiedzialny za przebieg i realizację programu stażu.
2.
Opiekun stażu winien zajmować stanowisko nie niższe niż leśniczy i legitymować się wykształceniem:

- co najmniej średnim, jeżeli sprawuje opiekę nad stażystami - absolwentami średnich szkół;

- wyższym, jeżeli sprawuje opiekę nad stażystami - absolwentami szkół wyższych.

3.
Opiekun stażysty (stażystów) otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie za nadzór nad przebiegiem stażu, za zgodą dyrektora regionalnej dyrekcji LP, w wysokości 15% stawki wyjściowej obowiązującej dla pracowników Służby Leśnej za pierwszego stażystę oraz 5% tej stawki za każdego kolejnego stażystę.
§  4.
1.
Przebieg stażu jest rejestrowany w "dzienniku przebiegu stażu", którego wzór stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.
2.
Po zakończeniu stażu przez stażystę, kierownik jednostki lub kierownik Zakładu Usług Leśnych w porozumieniu z opiekunem stażu wydaje pisemną opinię o zaangażowaniu stażysty w realizację programu stażu i nabytym przygotowaniu do pracy zawodowej.
§  5.
1.
Warunkiem zaliczenia stażu jest złożenie przez stażystę egzaminu sprawdzającego jego wiedzę z zakresu programu stażu przed komisją egzaminacyjną powoływaną przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, z zastrzeżeniem § 5a.
1a.
Absolwenci szkół leśnych, odbywający staż w Zakładach Usług Leśnych, zdają egzamin sprawdzający w trybie przewidzianym dla stażystów odbywających staż w jednostkach Lasów Państwowych.
2.
O formie przeprowadzenia egzaminu, tj. egzaminu pisemnego - testowego, ustnego lub obu tych formach łącznie, decyduje przewodniczący komisji egzaminacyjnej.
3.
W skład komisji, o której mowa w ust. 1, wchodzą:

- zastępca dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - jako przewodniczący komisji,

- od 3 do 5 członków, w tym naczelnik wydziału zajmującego się sprawami kadrowymi i kierownik jednostki, w której absolwenci odbywali staż.

4.
Egzamin przeprowadza się w ciągu ostatnich dwu tygodni okresu stażu.
§  5a.
1.
Dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych może podjąć decyzję o przeprowadzeniu egzaminu, o którym mowa w § 5, ust. 1, w nadleśnictwie lub zakładzie Lasów Państwowych, przez komisję egzaminacyjną powołaną przez nadleśniczego lub, odpowiednio, kierownika zakładu Lasów Państwowych.
2.
W skład komisji, o której mowa w ust. 1, wchodzą:

- zastępca nadleśniczego lub, odpowiednio, zastępca kierownika zakładu Lasów Państwowych - jako przewodniczący komisji;

- od 3 do 4 członków, w tym m.in.: opiekun stażysty, kierownik komórki ds. kadr, leśniczowie lub, odpowiednio, kierownicy komórek organizacyjnych w zakładzie LP.

§  6.
1.
Po zdaniu egzaminu, stażyści otrzymują zaświadczenie o odbyciu stażu, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do zarządzenia.
2.
Stażyście przysługuje odwołanie od negatywnego wyniku egzaminu, w terminie do 7 dni od dnia jego przeprowadzenia, do dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych lub, odpowiednio do § 5a, nadleśniczego albo kierownika zakładu Lasów Państwowych, który zarządza powtórny egzamin sprawdzający.
3.
Egzamin sprawdzający przeprowadza komisja powołana przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, w terminie nie późniejszym niż 30 dni od daty pierwszego egzaminu.
4.
Wynik egzaminu sprawdzającego jest ostateczny.
§  7.
Pozytywny wynik egzaminu nie nakłada na pracodawcę obowiązku dalszego zatrudnienia stażysty.
§  8.
W stosunku do przebiegu stażu absolwentów, którzy zostali zatrudnieni na staż przed wejściem zarządzenia w życie, mają zastosowanie zasady dotychczas w tym zakresie obowiązujące, z wyłączeniem przepisów dotyczących egzaminu sprawdzającego.
§  9.
Traci moc Zarządzenie nr 10 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 17 marca 1998 r. w sprawie praktyk zawodowych absolwentów wyższych i średnich szkół.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załącznik  Nr 1

RAMOWY PROGRAM STAŻU

absolwentów średnich szkół leśnych

A.

Ogólne założenia stażu

Głównym celem stażu jest przygotowanie stażysty do pracy na stanowisku leśniczego. W wypadku zamierzanego zatrudnienia stażysty na innym stanowisku należy dokonać odpowiedniego ukierunkowania programu stażu.

Roczny okres stażu winien zapewnić pełną realizację programu. Stażysta zapoznaje się z zadaniami leśnictwa i nadleśnictwa, warunkami ich realizacji oraz w fazie początkowej stażu wykonuje prace pod nadzorem (niesamodzielnie), a w dalszych fazach powierza mu się zadania do samodzielnego wykonywania.

Proponuje się zapoznawanie się z następującymi zagadnieniami:

a - ocena stanu lasu i zasady planowania zadań gospodarczych

b - dokonywanie bilansu możliwości i sposobów wykonania, ustalania rozmiaru i jakości potrzeb materiałowych, warunkujących realizację zadań (np. zapotrzebowanie na sadzonki, środki ochrony lasu, paliwa, usługi, itp.);

c - sposoby i metody zapewnienia możliwości wykonania zadań (stosowanie ekologicznych technologii, współpraca z jednostkami usługowymi, z miejscową ludnością, samorządem gminy i jej administracją itp.);

d - kierowanie wykonaniem określonego zadania lub zespołem zadań (np. zalesieniami, konkretnym zabiegiem pielęgnacyjnym lub ochronnym, pracą z zakresu pozyskania drewna);

e - zapewnienie bezpiecznych warunków wykonywania prac leśnych, zapewnienie właściwego nadzoru i kontroli;

f - praktyczna znajomość instrukcji i umiejętność obsługi rejestratora leśniczego, wprowadzanie do SILP dokumentów źródłowych stosowanych w leśnictwie;

g - zapoznanie z zasadami pracy z SILP na poziomie leśnictwa, sporządzanie dokumentacji związanej z planowaniem - na podstawie rejestratora leśniczego, z realizacją i odbiorem wykonywanych prac oraz ze sprawozdawczością (np. opracowywanie wniosków gospodarczych, harmonogramów - planów prac zalesieniowych, sporządzanie sprawozdań, wypełnianie druków dotyczących np. wyników badań zapędraczenia gleby, jesiennych poszukiwań szkodliwych owadów, kart sygnalizacyjnych wykazów odbiorczych drewna, kwitów wywozowych, wykazów robót, dokumentacji płacowej) w kontekście stosowania SILP;

h - zasady korzystania ze środków pomocniczych (np. operatu urządzeniowego, instrukcji, obowiązujących zasad wykonywania prac leśnych wprowadzonych zarządzeniami dyrektora generalnego lub dyrektorów regionalnych dyrekcji LP);

i - zasady współpracy z policją, Strażą Leśną, szkołami, instytucjami i organizacjami społecznymi działającymi w zakresie ochrony środowiska i przyrody, w celu zapewnienia właściwego współdziałania, wzajemnej pomocy, wymiany doświadczeń i informacji o zagrożeniach dla lasu.

B.

Szczegółowe zagadnienia stażu

Realizacja programu powinna wynikać z kalendarza prac leśnych. Staż należy wzbogacić o zagadnienia nie ujęte w programie ale występujące w nadleśnictwie i leśnictwie - miejscu pracy stażysty.

1. Przyrodniczoleśne, organizacyjne, materialne warunki działalności nadleśnictwa i leśnictwa:

a - zapoznanie się z planem urządzenia gospodarstwa leśnego, mapą drzewostanową, objazd nadleśnictwa i leśnictwa;

b - zapoznanie się z bazą techniczna nadleśnictwa, leśnictwa;

c - inne szczególne rodzaje działalności nadleśnictwa;

d - zapoznanie się z regulaminem organizacyjnym nadleśnictwa, systemem zarządzania i przepływu informacji - udział w naradach leśniczych, szkoleniach, instruktażach organizowanych w nadleśnictwie, leśnictwie;

e - zapoznanie się z zadaniami poszczególnych komórek organizacyjnych nadleśnictwa, kompetencjami i obowiązkami pracowników, w tym Służby Leśnej;

f - współpraca nadleśnictwa z leśnictwem - leśnictwo jako część składowa nadleśnictwa, współzależności, wzajemne obowiązki oraz rodzaje i sposoby pomocy dla leśnictwa ze strony nadleśnictwa.

2.
Hodowla lasu:

a - przegląd stanu hodowli lasu w leśnictwie;

b - selekcja i nasiennictwo: drzewostany i plantacje nasienne, drzewa doborowe, zasady wyboru i prowadzenia w nich gospodarki, organizacja zbioru szyszek i nasion, odbiór, wstępna ocena nasion, ich przechowywanie, wysyłka do wyłuszczarni, pobieranie próbek nasion do oceny, przysposabianie nasion do wysiewu, sporządzanie bilansu materiału siewnego;

c - zakładanie i prowadzenie plantacji nasiennych;

d - szkółkarstwo:

- organizacja gospodarki szkółkarskiej w nadleśnictwie, leśnictwie,

- określanie zadań gospodarki szkółkarskiej,

- prace w szkółkach,

- ocena udatności zasiewów i materiału sadzeniowego,

- ochrona szkółek,

- produkcja wegetatywnego materiału sadzeniowego (zrzezów);

e - odnowienia i zalesienia:

- prace przygotowawczo-organizacyjne (określenie potrzeb w zakresie zatrudnienia na okres odnowień i zalesień, potrzeb na materiał sadzeniowy, sprzęt techniczny itd.),

- przygotowanie gleby pod odnowienia i zalesienia (stosowane w danym leśnictwie oraz wybór właściwego sposobu przygotowania),

- problematyka odnowień naturalnych (wybór drzewostanów do odnowień naturalnych, inicjowanie i prowadzenie tych odnowień, ocena skuteczności zabiegów hodowlanych wspomagających odnowienie naturalne, podejmowanie decyzji o uzupełniających odnowieniach sztucznych),

- ocena udatności upraw, sposób przeprowadzania oraz planowanie poprawek i uzupełnień w uprawach, określanie przyczyn obniżenia udatności nasadzeń,

- dolesianie luk;

f - wprowadzanie podszytów - określanie potrzeb, zapoznanie się ze stanem drzewostanów wymagających tego zabiegu, sposoby przygotowania gleby, wybór sposobu wykonania (siew, sadzenie), dobór sadzonek;

g - pielęgnacja lasu:

- ręczne i mechaniczne sposoby pielęgnacji upraw - spulchnianie gleby, niszczenie chwastów (w tym chemiczne),

- cięcia pielęgnacyjne - normowanie zagęszczenia młodników oraz odnowień naturalnych, regulowanie składu gatunkowego i zadrzewienia, zabiegi podnoszące jakość pojedynczego drzewa, utrzymywanie dobrego stanu zdrowotnego lasu, regulowanie struktury gatunkowej, zmieszania i wysokościowej drzewostanu,

- wyznaczanie drzew do usunięcia, rozpoznawanie negatywnych cech upraw, młodników, drzewostanów i pojedynczych drzew,

- praktyczne kojarzenie cięć pielęgnacyjnych z użytkowaniem lasu,

- melioracje leśne, nawożenie, wapnowanie - umiejętność wnioskowania o potrzebie i zakresie zastosowania danego zabiegu na konkretnych przykładach.

3. Ochrona lasu:

a - wyrabianie umiejętności praktycznej oceny stanu zdrowotnego i sanitarnego lasu oraz rozpoznawanie czynników szkodotwórczych;

b - zapoznanie się z przykładami stosowania metod ograniczania populacji szkodliwych owadów i chorób grzybowych oraz zapobiegania wyrządzanym przez nie szkodom;

c - kontrole występowania szkodników leśnych (zwyczajne, nadzwyczajne), kontrola zapędraczenia, jesienne poszukiwania szkodników sosny, rozpoznawanie występowania szkodników w poszczególnych stadiach rozwoju;

d - rozpoznawanie drzew "trocinkowych";

e - chemiczne zwalczanie owadów;

f - rozpoznawanie chorób nasion, sadzonek i drzew, profilaktyka i zwalczanie;

g - ochrona lasu przed gryzoniami;

h - sporządzanie dokumentacji z wyników poszukiwań szkodników, sporządzanie kart sygnalizacyjnych, meldunków dotyczących stanu zagrożenia lasu, wyników obserwacji występowania patogenów i szkodników;

i - czynności z zakresu profilaktyki przeciwpożarowej (planowanie i wykonywanie pasów ppoż., organizowanie i udział w systemie obserwacji, ostrzegania i powiadamiania o pożarach;

j - ochrona przyrody (szczególne formy ochrony przyrody występujące w LP, jak np.: rezerwaty, parki krajobrazowe, pomniki przyrody, ochrona gatunkowa roślin i zwierząt, w tym ochrona strefowa, obszary chronionego krajobrazu, użytki ekologiczne i in.);

k - rozpoznawanie i ocena nasilenia szkód przemysłowych i na skutek antropopresji.

4. Użytkowanie lasu:

a - planowanie rozmiaru użytkowania z uwzględnieniem podziału na poszczególne rodzaje cięć i stosowanych rębni (właściwe przeprowadzanie szacunków brakarskich);

b - prowadzenie cięć, organizacja pracy na zrębie - powierzchnia cięć, wyznaczanie powierzchni cięć, szlaków zrywkowych, składnic przyzrębowych, problematyka bezpieczeństwa pracy przy pozyskaniu drewna;

c - odbiór i klasyfikacja drewna - ewidencjonowanie drewna, cechowanie;

d - sporządzanie kwitów wywozowych, protokołów przekazania drewna, specyfikacji jakościowych;

e - wydawanie drewna drobnym odbiorcom;

f - uprzątanie powierzchni zrębowych;

g - kierowanie zrywką i transportem drewna.

5. Łowiectwo:

a - rozpoznawanie szkód łowieckich w uprawach leśnych i rolnych, młodnikach i drzewostanach oraz stosowanie sposobów zapobiegania tym szkodom we współpracy z kołami łowieckimi;

b - szacowanie szkód łowieckich w uprawach rolnych i w drzewostanach;

c - planowanie zagospodarowania łowieckiego (poletka łowieckie, urządzenia łowieckie, planowanie i dokarmianie zwierzyny).

6. Pozostałe działy gospodarki leśnej:

a - zagospodarowanie turystyczne i wykonywanie innych zadań z zakresu udostępniania lasu (wyznaczanie i urządzanie miejsc wypoczynku, ścieżek zdrowia i edukacyjnych, parkingów, rozmieszczanie tablic informacyjnych itp.);

b - ochrona lasu przed szkodnictwem (współdziałanie ze Strażą Leśną, policją);

c - inne czynności i zadania wynikające z bieżących potrzeb i specyfiki leśnictwa, nadleśnictwa.

Załącznik  Nr 2

RAMOWY PROGRAM STAŻU

absolwentów wyższych szkół leśnych

A.

Założenia ogólne

Głównym celem stażu jest przygotowanie do pracy na stanowiskach samodzielnych i kierowniczych w Służbie Leśnej. Wskazane jest modyfikowanie programu stażu nawiązujące do docelowego stanowiska pracy, na którym przewiduje się zatrudnić stażystę po zakończeniu stażu.

Realizacja kolejnych etapów stażu winna wynikać z normalnego toku prac gospodarczych w nadleśnictwie oraz zawierać, w miarę możliwości, wszystkie elementy procesu kierowania, poczynając od rozpoznawania zadań do wykonania, rozmiaru tych zadań w porównaniu z możliwościami własnymi ich wykonania. Stażysta powinien posiąść umiejętność oceny właściwego przebiegu realizacji zadań, ich jakości, słuszności wyboru sposobów (metod) wykonania.

Realizacja programu stażu winna wyposażyć stażystę w następujące, główne umiejętności:

a - planowanie zadań gospodarczych w nadleśnictwie (opracowywanie wniosków gospodarczych, harmonogramów prac), w powiązaniu z ekonomicznymi aspektami działalności;

b - organizowanie wykonania zadań na terenie nadleśnictwa (określanie zadań leśnictwa i innych komórek organizacyjnych, organizowanie współdziałania pomiędzy leśnictwami i nadleśnictwem oraz udzielanie wzajemnej pomocy, określanie rodzaju i rozmiaru niezbędnych do wykonania zadań nadleśnictwa, usług zewnętrznych itp.);

c - kierowanie wykonywaniem zadań gospodarczych i kontrola wykonania przez leśniczych;

d - współpraca z jednostką nadzorującą, administracją samorządową, zespołem ochrony lasu, Strażą Leśną i pożarną, policją, organizacjami ochrony przyrody i środowiska, szkołami itp.);

e - wykonywanie niezbędnych prac planistycznych i biurowych związanych z pełnieniem obowiązków na kierowniczym stanowisku, w tym pełna znajomość SILP w nadleśnictwie.

B.

Problematyka szczegółowa stażu

1. Przyrodniczoleśne, organizacyjne, ekonomiczne warunki działalności nadleśnictwa:

a - zapoznanie się z planem urządzenia gospodarstwa leśnego, mapami i planami gospodarczymi, ekonomiczno-finansowymi i inną dokumentacją istotną dla działalności nadleśnictwa oraz zapoznanie się ze stanem lasów nadleśnictwa;

b - zapoznanie się z regulaminem organizacyjnym nadleśnictwa oraz systemem zarządzania i obiegu informacji z wykorzystaniem SILP do tego celu;

c - zapoznanie się z obowiązkami, kompetencjami i uprawnieniami poszczególnych stanowisk pracy;

d - zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi Lasów Państwowych i spełniania przez nie podstawowych ich zadań (ustawy: o lasach, ochronie przyrody, ochronie gruntów rolnych i leśnych; najważniejsze akty wykonawcze do ustawy o lasach dotyczące zasad gospodarki finansowej, Służby Leśnej, umundurowania, gospodarki mieszkaniowej, uznawania lasów za ochronne, sporządzania planów urządzenia lasu, zasad współdziałania Lasów Państwowych z policją, zasad nabywania gruntów przeznaczonych do zalesienia);

e - zapoznanie się z obowiązującymi podstawowymi instrukcjami i zasadami gospodarki leśnej oraz innymi przepisami prawnymi dotyczącymi zakresu działania nadleśnictwa.

2. Praktyczne wykonywanie obowiązków, pod kontrolą, na wybranych stanowiskach pracy w nadleśnictwie (w tym inżyniera nadzoru, zastępcy nadleśniczego oraz głównego księgowego).

3. Staż w leśnictwie polegający na zapoznaniu się z codziennymi obowiązkami leśniczego i jego głównymi zadaniami wynikającymi z prowadzenia gospodarki leśnej, w tym praktyczna umiejętność posługiwania się rejestratorem leśniczego.

4. Staż w zespole ochrony lasu w okresie oceny wyników badań zapędraczenia oraz jesiennych poszukiwań szkodników sosny, a także udział w akcjach ograniczania populacji szkodliwych owadów i zwalczania chorób grzybowych.

5. Praktyczne wykonywanie (pod nadzorem) prac związanych z:

- wyznaczaniem drzew do usunięcia w cięciach pielęgnacyjnych,

- wykonaniem planu zabezpieczenia przeciwpożarowego,

- sporządzaniem wniosków gospodarczych,

- kontrolą wykonania prac leśnych w leśnictwie i prawidłowości sporządzania dokumentacji związanej z tymi pracami,

- oceną udatności upraw i produkcji szkółkarskiej połączone z wnioskowaniem o przyczynach jej obniżenia,

- wyborem drzewostanów i drzew nasiennych.

6. Zapoznanie się z działalnością inwestycyjno-remontową i innymi szczególnymi działami gospodarczymi nadleśnictwa.

7. Zapoznanie się z zasadami obrotu drewnem, marketingiem drewna.

8. Wykonywanie prac z zakresu ograniczania szkodnictwa leśnego - ewidencji wykroczeń, prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach przeciwko sprawcom szkód leśnych, współpraca w tym zakresie z policją, Strażą Leśną.

9. Wyjazdy - oddelegowania do innych nadleśnictw w celu zapoznania się z istotnymi dla przyszłej pracy zagadnieniami nie występującymi w okresie stażu w macierzystej jednostce.

W ramach stażu stażysta powinien uczestniczyć we wszystkie naradach technicznych, szkoleniach itp., organizowanych w nadleśnictwie. Powinien także ukończyć kurs z zakresu bhp III stopni, a także, w miarę możliwości: organizacji i kierowania oraz controllingu I stopnia.

Załącznik  Nr 3

Strona tytułowa:

Nadleśnictwo: ..................

Leśnictwo: .....................

DZIENNIK PRZEBIEGU STAŻU

.......................................

(imię i nazwisko stażysty)

..............................................................

(wykształcenie: nazwa ukończonej szkoły, rok ukończenia)

..............................................................

(opiekun stażysty)

..............................................................

(podpis nadleśniczego)

Strony następne:

Lp.Rodzaj wykonywanej

pracy

Przebieg czynności, data, miejsce pracyUwagi stażysty

- Uwagi i podpis potwierdzającego wykonanie pracy

Strony następne:

- Uwagi stażysty o przebiegu stażu

- Ocena nadleśniczego dotycząca pracy stażysty i przebiegu stażu

Załącznik  Nr 4

Strona tytułowa:

Nadleśnictwo: ..................

Leśnictwo: .....................

DZIENNIK PRZEBIEGU STAŻU

.......................................

(imię i nazwisko stażysty)

..............................................................

(wykształcenie: nazwa ukończonej szkoły, rok ukończenia)

..............................................................

(opiekun stażysty)

..............................................................

(podpis nadleśniczego)

Strony następne:

Lp.Rodzaj wykonywanej

pracy

Przebieg czynności, data, miejsce pracyUwagi stażysty

- Uwagi i podpis potwierdzającego wykonanie pracy

Strony następne:

- Uwagi stażysty o przebiegu stażu

- Ocena nadleśniczego dotycząca pracy stażysty i przebiegu stażu

Załącznik  Nr 5

RAMOWY PROGRAM STAŻU

absolwentów szkół leśnych w Zakładach Usług Leśnych

A.

Ogólne założenia stażu

1. Głównym celem stażu odbywanego w Zakładach Usług Leśnych (zwanych dalej Zakładami) jest przygotowanie do pracy na stanowisku kierowniczym w Zakładzie lub do pracy w nadleśnictwie.

2. Absolwenci szkół leśnych mogą być zatrudniani na staż w Zakładach świadczących usługi dla nadleśnictw przez okres całego roku i wykonujących zadania w podstawowych działach gospodarki leśnej (hodowla, ochrona, użytkowanie lasu).

3. Okres stażu winien zapewnić absolwentowi zapoznanie się z podstawowymi działami pracy w leśnictwie, w zakresie dotyczącym sfery wykonawczej, jak również współpracy w tym zakresie z nadleśnictwem.

4. Szczegółowy program stażu opracowany przez kierownika Zakładu powinien być zaopiniowany przez nadleśniczego nadleśnictwa, na terenie którego pracuje dany Zakład. Nadleśniczy powinien współpracować w zakresie realizacji programu stażu z Zakładem zatrudniającym stażystę.

5. Po zakończeniu stażu, kierownik Zakładu informuje o tym nadleśniczego, który podejmuje działania w celu umożliwienia absolwentowi zdanie egzaminu kończącego staż.

6. Zaświadczenie o zdaniu egzaminu sprawdzającego wiedzę w zakresie programu stażu odbytego w zakładzie jest dokumentem równoznacznym z zaświadczeniem o stażu odbytym w jednostkach Lasów Państwowych.

B.

Ramowe zagadnienia, które należy objąć programem stażu

1. Zasady planowania zadań gospodarczych.

2. Ustalanie rozmiaru i jakości potrzeb materiałowych warunkujących realizację zadań.

3. Zasady współpracy z nadleśnictwem, samorządem gminy, miejscową ludnością itp.

4. Technologie i warunki bezpiecznego wykonywania poszczególnych rodzajów prac.

5. Znajomość sporządzania ewidencji wykonanej pracy oraz dokumentacji pracy i płac, z wykorzystaniem technik SILP.

6. Zasady współpracy ze Strażą Leśną, instytucjami i organizacjami społecznymi działającymi w zakresie ochrony środowiska.

C.

Szczegółowe zadania, które powinny obejmować w szczególności:

1. Zagadnienia ogólne:

- zasady działania nadleśnictwa,

- zagadnienia warunkujące zawierania umów o wykonawstwo zadań z nadleśnictwem,

- planowanie zadań do wykonania przez Zakład,

- współpraca Zakładu z nadleśnictwem i leśnictwami z uwzględnieniem wzajemnych uprawnień i obowiązków,

- sporządzanie dokumentacji pracy i płac.

2. Hodowla lasu:

- prace szkółkarskie,

- odnowienia i zalesienia, wprowadzanie podszytów,

- prace pielęgnacyjne w uprawach, młodnikach i drzewostanach starszych.

3. Ochrona lasu:

- kontrola i prognozowanie występowania szkodliwych owadów i grzybów,

- chemiczne zwalczanie owadów,

- ochrona lasu przed gryzoniami,

- czynności z zakresu profilaktyki przeciwpożarowej,

- prace z zakresu ochrony przyrody i udostępniania lasu.

4. Użytkowanie lasu:

- organizacja prac zrębowych we wszystkich rodzajach cięć,

- technika i technologia prac w użytkowaniu lasu,

- organizacja i technologia prac transportowych (zrywka, wywóz drewna),

- składowanie drewna,

- odbiór i klasyfikacja drewna.

5. Łowiectwo.

- prace związane z zapobieganiem występowania szkód łowieckich,

- zagospodarowanie łowisk.