Zmiana i wprowadzenie tekstu jednolitego zarządzenia w sprawie stażu absolwentów wyższych i średnich szkół w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych.
B.I.LP.2002.8.62
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 60
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 18 lipca 2002 r.
zmieniające i wprowadzające tekst jednolity Zarządzenia nr 59 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 18 czerwca 1999 r. (znak: GK-1103-2/99) w sprawie stażu absolwentów wyższych i średnich szkół w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych.
Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. nr 101, poz. 444 z poźn. zmianami) oraz § 6 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, nadane Zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z 18 maja 1994 r., w Zarządzeniu nr 59 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 18 czerwca 1999 r. w sprawie stażu absolwentów wyższych i średnich szkół w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych, znak: GK-1103-2/99, wprowadzam następujące zmiany:
2. Dodaje się ust. 1a o treści: "1a. Absolwenci, o których mowa w ust. 1, mogą być zatrudniani w celu odbycia stażu w Zakładach Usług Leśnych po zawarciu porozumienia między kierownikiem Zakładu Usług Leśnych a nadleśniczym nadleśnictwa, na terenie którego działa Zakład".
3. W § 1, ust. 4 po słowie: "jednostki" dodaje się wyrażenie: "lub kierownik Zakładu Usług Leśnych w uzgodnieniu z nadleśniczym".
4. W § 2 dodaje się ustęp 3 o treści: "3. Program stażu dla stażystów - absolwentów szkół leśnych - zatrudnianych w Zakładach Usług Leśnych ustala kierownik Zakładu Usług Leśnych w uzgodnieniu z nadleśniczym, o którym mowa w ust. 1a, na podstawie ramowego programu stażu, stanowiącego zał. nr 5 do zarządzenia".
5. W § 4, ust. 2 po wyrazie: "jednostki" dodaje się wyrażenie: "lub kierownik Zakładu Usług Leśnych".
6. W § 5 dodaje się ust. 1a o treści: "1a. Absolwenci szkół leśnych, odbywający staż w Zakładach Usług Leśnych, zdają egzamin sprawdzający w trybie przewidzianym dla stażystów odbywających staż w jednostkach Lasów Państwowych".
7. W § 6, ust. 1 po wyrazach: "którego wzór stanowi załącznik" dodaje się wyrazy: "nr 4".
8. Ogłasza się jednolity tekst zarządzenia, o którym mowa w tytule, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
ZAŁĄCZNIK
ZARZĄDZENIE NR 59
ZARZĄDZENIE NR 59
z 18 czerwca 1999 r.
w sprawie stażu absolwentów wyższych i średnich szkół w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych.
GK-1103-2/99
(Tekst jednolity, uwzględniający zmiany z 14 września 2000 r., 11 lutego 2002 r. i z 18 lipca 2002 r. wraz z załącznikami)
Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. nr 101, poz. 444 z późniejszymi zmianami) oraz § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, nadanego Zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z 18 maja 1994 r., zarządzam, co następuje:
- co najmniej średnim, jeżeli sprawuje opiekę nad stażystami - absolwentami średnich szkół;
- wyższym, jeżeli sprawuje opiekę nad stażystami - absolwentami szkół wyższych.
- zastępca dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - jako przewodniczący komisji,
- od 3 do 5 członków, w tym naczelnik wydziału zajmującego się sprawami kadrowymi i kierownik jednostki, w której absolwenci odbywali staż.
- zastępca nadleśniczego lub, odpowiednio, zastępca kierownika zakładu Lasów Państwowych - jako przewodniczący komisji;
- od 3 do 4 członków, w tym m.in.: opiekun stażysty, kierownik komórki ds. kadr, leśniczowie lub, odpowiednio, kierownicy komórek organizacyjnych w zakładzie LP.
Załącznik Nr 1
RAMOWY PROGRAM STAŻU
RAMOWY PROGRAM STAŻU
A.
Ogólne założenia stażu
Ogólne założenia stażu
Roczny okres stażu winien zapewnić pełną realizację programu. Stażysta zapoznaje się z zadaniami leśnictwa i nadleśnictwa, warunkami ich realizacji oraz w fazie początkowej stażu wykonuje prace pod nadzorem (niesamodzielnie), a w dalszych fazach powierza mu się zadania do samodzielnego wykonywania.
Proponuje się zapoznawanie się z następującymi zagadnieniami:
a - ocena stanu lasu i zasady planowania zadań gospodarczych
b - dokonywanie bilansu możliwości i sposobów wykonania, ustalania rozmiaru i jakości potrzeb materiałowych, warunkujących realizację zadań (np. zapotrzebowanie na sadzonki, środki ochrony lasu, paliwa, usługi, itp.);
c - sposoby i metody zapewnienia możliwości wykonania zadań (stosowanie ekologicznych technologii, współpraca z jednostkami usługowymi, z miejscową ludnością, samorządem gminy i jej administracją itp.);
d - kierowanie wykonaniem określonego zadania lub zespołem zadań (np. zalesieniami, konkretnym zabiegiem pielęgnacyjnym lub ochronnym, pracą z zakresu pozyskania drewna);
e - zapewnienie bezpiecznych warunków wykonywania prac leśnych, zapewnienie właściwego nadzoru i kontroli;
f - praktyczna znajomość instrukcji i umiejętność obsługi rejestratora leśniczego, wprowadzanie do SILP dokumentów źródłowych stosowanych w leśnictwie;
g - zapoznanie z zasadami pracy z SILP na poziomie leśnictwa, sporządzanie dokumentacji związanej z planowaniem - na podstawie rejestratora leśniczego, z realizacją i odbiorem wykonywanych prac oraz ze sprawozdawczością (np. opracowywanie wniosków gospodarczych, harmonogramów - planów prac zalesieniowych, sporządzanie sprawozdań, wypełnianie druków dotyczących np. wyników badań zapędraczenia gleby, jesiennych poszukiwań szkodliwych owadów, kart sygnalizacyjnych wykazów odbiorczych drewna, kwitów wywozowych, wykazów robót, dokumentacji płacowej) w kontekście stosowania SILP;
h - zasady korzystania ze środków pomocniczych (np. operatu urządzeniowego, instrukcji, obowiązujących zasad wykonywania prac leśnych wprowadzonych zarządzeniami dyrektora generalnego lub dyrektorów regionalnych dyrekcji LP);
i - zasady współpracy z policją, Strażą Leśną, szkołami, instytucjami i organizacjami społecznymi działającymi w zakresie ochrony środowiska i przyrody, w celu zapewnienia właściwego współdziałania, wzajemnej pomocy, wymiany doświadczeń i informacji o zagrożeniach dla lasu.
B.
Szczegółowe zagadnienia stażu
Szczegółowe zagadnienia stażu
1. Przyrodniczoleśne, organizacyjne, materialne warunki działalności nadleśnictwa i leśnictwa:
a - zapoznanie się z planem urządzenia gospodarstwa leśnego, mapą drzewostanową, objazd nadleśnictwa i leśnictwa;
b - zapoznanie się z bazą techniczna nadleśnictwa, leśnictwa;
c - inne szczególne rodzaje działalności nadleśnictwa;
d - zapoznanie się z regulaminem organizacyjnym nadleśnictwa, systemem zarządzania i przepływu informacji - udział w naradach leśniczych, szkoleniach, instruktażach organizowanych w nadleśnictwie, leśnictwie;
e - zapoznanie się z zadaniami poszczególnych komórek organizacyjnych nadleśnictwa, kompetencjami i obowiązkami pracowników, w tym Służby Leśnej;
f - współpraca nadleśnictwa z leśnictwem - leśnictwo jako część składowa nadleśnictwa, współzależności, wzajemne obowiązki oraz rodzaje i sposoby pomocy dla leśnictwa ze strony nadleśnictwa.
a - przegląd stanu hodowli lasu w leśnictwie;
b - selekcja i nasiennictwo: drzewostany i plantacje nasienne, drzewa doborowe, zasady wyboru i prowadzenia w nich gospodarki, organizacja zbioru szyszek i nasion, odbiór, wstępna ocena nasion, ich przechowywanie, wysyłka do wyłuszczarni, pobieranie próbek nasion do oceny, przysposabianie nasion do wysiewu, sporządzanie bilansu materiału siewnego;
c - zakładanie i prowadzenie plantacji nasiennych;
d - szkółkarstwo:
- organizacja gospodarki szkółkarskiej w nadleśnictwie, leśnictwie,
- określanie zadań gospodarki szkółkarskiej,
- prace w szkółkach,
- ocena udatności zasiewów i materiału sadzeniowego,
- ochrona szkółek,
- produkcja wegetatywnego materiału sadzeniowego (zrzezów);
e - odnowienia i zalesienia:
- prace przygotowawczo-organizacyjne (określenie potrzeb w zakresie zatrudnienia na okres odnowień i zalesień, potrzeb na materiał sadzeniowy, sprzęt techniczny itd.),
- przygotowanie gleby pod odnowienia i zalesienia (stosowane w danym leśnictwie oraz wybór właściwego sposobu przygotowania),
- problematyka odnowień naturalnych (wybór drzewostanów do odnowień naturalnych, inicjowanie i prowadzenie tych odnowień, ocena skuteczności zabiegów hodowlanych wspomagających odnowienie naturalne, podejmowanie decyzji o uzupełniających odnowieniach sztucznych),
- ocena udatności upraw, sposób przeprowadzania oraz planowanie poprawek i uzupełnień w uprawach, określanie przyczyn obniżenia udatności nasadzeń,
- dolesianie luk;
f - wprowadzanie podszytów - określanie potrzeb, zapoznanie się ze stanem drzewostanów wymagających tego zabiegu, sposoby przygotowania gleby, wybór sposobu wykonania (siew, sadzenie), dobór sadzonek;
g - pielęgnacja lasu:
- ręczne i mechaniczne sposoby pielęgnacji upraw - spulchnianie gleby, niszczenie chwastów (w tym chemiczne),
- cięcia pielęgnacyjne - normowanie zagęszczenia młodników oraz odnowień naturalnych, regulowanie składu gatunkowego i zadrzewienia, zabiegi podnoszące jakość pojedynczego drzewa, utrzymywanie dobrego stanu zdrowotnego lasu, regulowanie struktury gatunkowej, zmieszania i wysokościowej drzewostanu,
- wyznaczanie drzew do usunięcia, rozpoznawanie negatywnych cech upraw, młodników, drzewostanów i pojedynczych drzew,
- praktyczne kojarzenie cięć pielęgnacyjnych z użytkowaniem lasu,
- melioracje leśne, nawożenie, wapnowanie - umiejętność wnioskowania o potrzebie i zakresie zastosowania danego zabiegu na konkretnych przykładach.
3. Ochrona lasu:
a - wyrabianie umiejętności praktycznej oceny stanu zdrowotnego i sanitarnego lasu oraz rozpoznawanie czynników szkodotwórczych;
b - zapoznanie się z przykładami stosowania metod ograniczania populacji szkodliwych owadów i chorób grzybowych oraz zapobiegania wyrządzanym przez nie szkodom;
c - kontrole występowania szkodników leśnych (zwyczajne, nadzwyczajne), kontrola zapędraczenia, jesienne poszukiwania szkodników sosny, rozpoznawanie występowania szkodników w poszczególnych stadiach rozwoju;
d - rozpoznawanie drzew "trocinkowych";
e - chemiczne zwalczanie owadów;
f - rozpoznawanie chorób nasion, sadzonek i drzew, profilaktyka i zwalczanie;
g - ochrona lasu przed gryzoniami;
h - sporządzanie dokumentacji z wyników poszukiwań szkodników, sporządzanie kart sygnalizacyjnych, meldunków dotyczących stanu zagrożenia lasu, wyników obserwacji występowania patogenów i szkodników;
i - czynności z zakresu profilaktyki przeciwpożarowej (planowanie i wykonywanie pasów ppoż., organizowanie i udział w systemie obserwacji, ostrzegania i powiadamiania o pożarach;
j - ochrona przyrody (szczególne formy ochrony przyrody występujące w LP, jak np.: rezerwaty, parki krajobrazowe, pomniki przyrody, ochrona gatunkowa roślin i zwierząt, w tym ochrona strefowa, obszary chronionego krajobrazu, użytki ekologiczne i in.);
k - rozpoznawanie i ocena nasilenia szkód przemysłowych i na skutek antropopresji.
4. Użytkowanie lasu:
a - planowanie rozmiaru użytkowania z uwzględnieniem podziału na poszczególne rodzaje cięć i stosowanych rębni (właściwe przeprowadzanie szacunków brakarskich);
b - prowadzenie cięć, organizacja pracy na zrębie - powierzchnia cięć, wyznaczanie powierzchni cięć, szlaków zrywkowych, składnic przyzrębowych, problematyka bezpieczeństwa pracy przy pozyskaniu drewna;
c - odbiór i klasyfikacja drewna - ewidencjonowanie drewna, cechowanie;
d - sporządzanie kwitów wywozowych, protokołów przekazania drewna, specyfikacji jakościowych;
e - wydawanie drewna drobnym odbiorcom;
f - uprzątanie powierzchni zrębowych;
g - kierowanie zrywką i transportem drewna.
5. Łowiectwo:
a - rozpoznawanie szkód łowieckich w uprawach leśnych i rolnych, młodnikach i drzewostanach oraz stosowanie sposobów zapobiegania tym szkodom we współpracy z kołami łowieckimi;
b - szacowanie szkód łowieckich w uprawach rolnych i w drzewostanach;
c - planowanie zagospodarowania łowieckiego (poletka łowieckie, urządzenia łowieckie, planowanie i dokarmianie zwierzyny).
6. Pozostałe działy gospodarki leśnej:
a - zagospodarowanie turystyczne i wykonywanie innych zadań z zakresu udostępniania lasu (wyznaczanie i urządzanie miejsc wypoczynku, ścieżek zdrowia i edukacyjnych, parkingów, rozmieszczanie tablic informacyjnych itp.);
b - ochrona lasu przed szkodnictwem (współdziałanie ze Strażą Leśną, policją);
c - inne czynności i zadania wynikające z bieżących potrzeb i specyfiki leśnictwa, nadleśnictwa.
Załącznik Nr 2
RAMOWY PROGRAM STAŻU
RAMOWY PROGRAM STAŻU
A.
Założenia ogólne
Założenia ogólne
Realizacja kolejnych etapów stażu winna wynikać z normalnego toku prac gospodarczych w nadleśnictwie oraz zawierać, w miarę możliwości, wszystkie elementy procesu kierowania, poczynając od rozpoznawania zadań do wykonania, rozmiaru tych zadań w porównaniu z możliwościami własnymi ich wykonania. Stażysta powinien posiąść umiejętność oceny właściwego przebiegu realizacji zadań, ich jakości, słuszności wyboru sposobów (metod) wykonania.
Realizacja programu stażu winna wyposażyć stażystę w następujące, główne umiejętności:
a - planowanie zadań gospodarczych w nadleśnictwie (opracowywanie wniosków gospodarczych, harmonogramów prac), w powiązaniu z ekonomicznymi aspektami działalności;
b - organizowanie wykonania zadań na terenie nadleśnictwa (określanie zadań leśnictwa i innych komórek organizacyjnych, organizowanie współdziałania pomiędzy leśnictwami i nadleśnictwem oraz udzielanie wzajemnej pomocy, określanie rodzaju i rozmiaru niezbędnych do wykonania zadań nadleśnictwa, usług zewnętrznych itp.);
c - kierowanie wykonywaniem zadań gospodarczych i kontrola wykonania przez leśniczych;
d - współpraca z jednostką nadzorującą, administracją samorządową, zespołem ochrony lasu, Strażą Leśną i pożarną, policją, organizacjami ochrony przyrody i środowiska, szkołami itp.);
e - wykonywanie niezbędnych prac planistycznych i biurowych związanych z pełnieniem obowiązków na kierowniczym stanowisku, w tym pełna znajomość SILP w nadleśnictwie.
B.
Problematyka szczegółowa stażu
Problematyka szczegółowa stażu
a - zapoznanie się z planem urządzenia gospodarstwa leśnego, mapami i planami gospodarczymi, ekonomiczno-finansowymi i inną dokumentacją istotną dla działalności nadleśnictwa oraz zapoznanie się ze stanem lasów nadleśnictwa;
b - zapoznanie się z regulaminem organizacyjnym nadleśnictwa oraz systemem zarządzania i obiegu informacji z wykorzystaniem SILP do tego celu;
c - zapoznanie się z obowiązkami, kompetencjami i uprawnieniami poszczególnych stanowisk pracy;
d - zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi Lasów Państwowych i spełniania przez nie podstawowych ich zadań (ustawy: o lasach, ochronie przyrody, ochronie gruntów rolnych i leśnych; najważniejsze akty wykonawcze do ustawy o lasach dotyczące zasad gospodarki finansowej, Służby Leśnej, umundurowania, gospodarki mieszkaniowej, uznawania lasów za ochronne, sporządzania planów urządzenia lasu, zasad współdziałania Lasów Państwowych z policją, zasad nabywania gruntów przeznaczonych do zalesienia);
e - zapoznanie się z obowiązującymi podstawowymi instrukcjami i zasadami gospodarki leśnej oraz innymi przepisami prawnymi dotyczącymi zakresu działania nadleśnictwa.
2. Praktyczne wykonywanie obowiązków, pod kontrolą, na wybranych stanowiskach pracy w nadleśnictwie (w tym inżyniera nadzoru, zastępcy nadleśniczego oraz głównego księgowego).
3. Staż w leśnictwie polegający na zapoznaniu się z codziennymi obowiązkami leśniczego i jego głównymi zadaniami wynikającymi z prowadzenia gospodarki leśnej, w tym praktyczna umiejętność posługiwania się rejestratorem leśniczego.
4. Staż w zespole ochrony lasu w okresie oceny wyników badań zapędraczenia oraz jesiennych poszukiwań szkodników sosny, a także udział w akcjach ograniczania populacji szkodliwych owadów i zwalczania chorób grzybowych.
5. Praktyczne wykonywanie (pod nadzorem) prac związanych z:
- wyznaczaniem drzew do usunięcia w cięciach pielęgnacyjnych,
- wykonaniem planu zabezpieczenia przeciwpożarowego,
- sporządzaniem wniosków gospodarczych,
- kontrolą wykonania prac leśnych w leśnictwie i prawidłowości sporządzania dokumentacji związanej z tymi pracami,
- oceną udatności upraw i produkcji szkółkarskiej połączone z wnioskowaniem o przyczynach jej obniżenia,
- wyborem drzewostanów i drzew nasiennych.
6. Zapoznanie się z działalnością inwestycyjno-remontową i innymi szczególnymi działami gospodarczymi nadleśnictwa.
7. Zapoznanie się z zasadami obrotu drewnem, marketingiem drewna.
8. Wykonywanie prac z zakresu ograniczania szkodnictwa leśnego - ewidencji wykroczeń, prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach przeciwko sprawcom szkód leśnych, współpraca w tym zakresie z policją, Strażą Leśną.
9. Wyjazdy - oddelegowania do innych nadleśnictw w celu zapoznania się z istotnymi dla przyszłej pracy zagadnieniami nie występującymi w okresie stażu w macierzystej jednostce.
W ramach stażu stażysta powinien uczestniczyć we wszystkie naradach technicznych, szkoleniach itp., organizowanych w nadleśnictwie. Powinien także ukończyć kurs z zakresu bhp III stopni, a także, w miarę możliwości: organizacji i kierowania oraz controllingu I stopnia.
Załącznik Nr 3
Nadleśnictwo: ..................
Leśnictwo: .....................
DZIENNIK PRZEBIEGU STAŻU
.......................................
(imię i nazwisko stażysty)
..............................................................
(wykształcenie: nazwa ukończonej szkoły, rok ukończenia)
..............................................................
(opiekun stażysty)
..............................................................
(podpis nadleśniczego)
Strony następne:
Lp. | Rodzaj wykonywanej pracy | Przebieg czynności, data, miejsce pracy | Uwagi stażysty |
- Uwagi i podpis potwierdzającego wykonanie pracy
Strony następne:
- Uwagi stażysty o przebiegu stażu
- Ocena nadleśniczego dotycząca pracy stażysty i przebiegu stażu
Załącznik Nr 4
Nadleśnictwo: ..................
Leśnictwo: .....................
DZIENNIK PRZEBIEGU STAŻU
.......................................
(imię i nazwisko stażysty)
..............................................................
(wykształcenie: nazwa ukończonej szkoły, rok ukończenia)
..............................................................
(opiekun stażysty)
..............................................................
(podpis nadleśniczego)
Strony następne:
Lp. | Rodzaj wykonywanej pracy | Przebieg czynności, data, miejsce pracy | Uwagi stażysty |
- Uwagi i podpis potwierdzającego wykonanie pracy
Strony następne:
- Uwagi stażysty o przebiegu stażu
- Ocena nadleśniczego dotycząca pracy stażysty i przebiegu stażu
Załącznik Nr 5
RAMOWY PROGRAM STAŻU
RAMOWY PROGRAM STAŻU
A.
Ogólne założenia stażu
Ogólne założenia stażu
2. Absolwenci szkół leśnych mogą być zatrudniani na staż w Zakładach świadczących usługi dla nadleśnictw przez okres całego roku i wykonujących zadania w podstawowych działach gospodarki leśnej (hodowla, ochrona, użytkowanie lasu).
3. Okres stażu winien zapewnić absolwentowi zapoznanie się z podstawowymi działami pracy w leśnictwie, w zakresie dotyczącym sfery wykonawczej, jak również współpracy w tym zakresie z nadleśnictwem.
4. Szczegółowy program stażu opracowany przez kierownika Zakładu powinien być zaopiniowany przez nadleśniczego nadleśnictwa, na terenie którego pracuje dany Zakład. Nadleśniczy powinien współpracować w zakresie realizacji programu stażu z Zakładem zatrudniającym stażystę.
5. Po zakończeniu stażu, kierownik Zakładu informuje o tym nadleśniczego, który podejmuje działania w celu umożliwienia absolwentowi zdanie egzaminu kończącego staż.
6. Zaświadczenie o zdaniu egzaminu sprawdzającego wiedzę w zakresie programu stażu odbytego w zakładzie jest dokumentem równoznacznym z zaświadczeniem o stażu odbytym w jednostkach Lasów Państwowych.
B.
Ramowe zagadnienia, które należy objąć programem stażu
Ramowe zagadnienia, które należy objąć programem stażu
2. Ustalanie rozmiaru i jakości potrzeb materiałowych warunkujących realizację zadań.
3. Zasady współpracy z nadleśnictwem, samorządem gminy, miejscową ludnością itp.
4. Technologie i warunki bezpiecznego wykonywania poszczególnych rodzajów prac.
5. Znajomość sporządzania ewidencji wykonanej pracy oraz dokumentacji pracy i płac, z wykorzystaniem technik SILP.
6. Zasady współpracy ze Strażą Leśną, instytucjami i organizacjami społecznymi działającymi w zakresie ochrony środowiska.
C.
Szczegółowe zadania, które powinny obejmować w szczególności:
Szczegółowe zadania, które powinny obejmować w szczególności:
- zasady działania nadleśnictwa,
- zagadnienia warunkujące zawierania umów o wykonawstwo zadań z nadleśnictwem,
- planowanie zadań do wykonania przez Zakład,
- współpraca Zakładu z nadleśnictwem i leśnictwami z uwzględnieniem wzajemnych uprawnień i obowiązków,
- sporządzanie dokumentacji pracy i płac.
2. Hodowla lasu:
- prace szkółkarskie,
- odnowienia i zalesienia, wprowadzanie podszytów,
- prace pielęgnacyjne w uprawach, młodnikach i drzewostanach starszych.
3. Ochrona lasu:
- kontrola i prognozowanie występowania szkodliwych owadów i grzybów,
- chemiczne zwalczanie owadów,
- ochrona lasu przed gryzoniami,
- czynności z zakresu profilaktyki przeciwpożarowej,
- prace z zakresu ochrony przyrody i udostępniania lasu.
4. Użytkowanie lasu:
- organizacja prac zrębowych we wszystkich rodzajach cięć,
- technika i technologia prac w użytkowaniu lasu,
- organizacja i technologia prac transportowych (zrywka, wywóz drewna),
- składowanie drewna,
- odbiór i klasyfikacja drewna.
5. Łowiectwo.
- prace związane z zapobieganiem występowania szkód łowieckich,
- zagospodarowanie łowisk.