Zmiana decyzji w sprawie wprowadzenia w resorcie obrony narodowej "Instrukcji postępowania z dokumentami standaryzacyjnymi Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego".
Dz.Urz.MON.2022.182
Akt jednorazowyDECYZJA Nr 156/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 7 listopada 2022 r.
zmieniająca decyzję w sprawie wprowadzenia w resorcie obrony narodowej "Instrukcji postępowania z dokumentami standaryzacyjnymi Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego"
"3. Komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej uczestniczą w standaryzacji NATO, w szczególności poprzez udział swoich przedstawicieli w gremiach standaryzacyjnych NATO, opracowujących lub aktualizujących dokumenty standaryzacyjne NATO. Proces opracowywania dokumentów standaryzacyjnych w NATO reguluje publikacja sojusznicza AAP-03, dostępna w bazie NSDD.",
"1) baza NSDD - NATO Standardization Document Database - informatyczna baza dokumentów standaryzacyjnych NATO zawierająca informacje dotyczące wszystkich dokumentów standaryzacyjnych NATO oraz dokumenty standaryzacyjne NATO w formie elektronicznej:
a) jawne - dostępne poprzez zabezpieczoną stronę internetową Biura Standaryzacji NATO - http://nso.nato.int,
b) niejawne - dostępne poprzez niejawny system obiegu dokumentów elektronicznych NATO;",
"c) dokument związany z normą (Standard-related Document, SRD) - dokument ułatwiający zrozumienie i implementację jednej lub więcej norm sojuszniczych; może dostarczać dodatkowe dane i informacje pomocne w zarządzaniu i implementacji norm sojuszniczych; przykładem mogą być katalogi z danymi narodowymi, przewodniki dotyczące implementacji norm;",
"11) kierownik komórki/jednostki organizacyjnej (KKJ) - dowódca, szef, dyrektor, komendant komórki lub jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej, właściwy w zakresie przyporządkowania odpowiedzialności w obszarze tematycznym określonym w danym dokumencie standaryzacyjnym NATO, wyznaczony do prac w ramach organu nadrzędnego gremium standaryzacyjnego NATO, Unii Europejskiej oraz innych organizacji i struktur międzynarodowych, które opracowało dany dokument standaryzacyjny, na podstawie obowiązujących w resorcie obrony narodowej przepisów dotyczących współpracy międzynarodowej w obszarze Krajowego Dyrektora do Spraw Uzbrojenia oraz delegowania przedstawicieli narodowych do gremiów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym;",
"18) NSI - Normalizacyjny System Informatyczny - baza danych resortowych dokumentów normalizacyjnych zawierająca informacje dotyczące Norm Obronnych (NO) i podręczników normalizacji obronnej (PDNO) oraz elektroniczne pliki z treścią jawnych NO i PDNO, dostępna poprzez resortowy system teleinformatyczny w sieci ST MILNET-Z - http://nsi.ron.int;
19) NSO - NATO Standardization Office - Biuro Standaryzacji NATO - odpowiada za inicjowanie, wspieranie, koordynację i administrowanie działalnością standaryzacyjną NATO;";
"6. Centrum prowadzi aktualizację zasobu. Informacja dotycząca aktualnych resortowych dokumentów normalizacyjnych dostępna jest w NSI.
7. Informacje o ratyfikacji, zatwierdzeniu, implementacji lub wdrożeniu dokumentów standaryzacyjnych NATO dostępne są poprzez bazę NSDD. Informacje udostępnia również Centrum poprzez resortowy system teleinformatyczny ST MILNET-Z.";
"1. Kwalifikacja dokumentu standaryzacyjnego NATO obejmuje zespół przedsięwzięć zmierzających do określenia, czy dokument ten będzie wprowadzony do stosowania w oryginale, czy też będzie wykorzystany w inny sposób.
2. Decyzja dotycząca kwalifikacji dokumentu standaryzacyjnego NATO powinna wynikać z analizy jego treści pod względem zgodności z przepisami prawa polskiego, potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa oraz możliwości i zakresu wykorzystania lub dostosowania istniejących i opracowywanych dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa oraz innych dokumentów do wymogów NATO.
3. Analizy treści dokumentu standaryzacyjnego NATO dokonuje KKJ lub inna komórka/jednostka organizacyjna, której takie zadanie powierzono. Analiza podejmowana jest na bieżąco w przypadku powzięcia wiedzy o istnieniu takiego dokumentu, w tym jego projektu ratyfikacyjnego - RD, lub na wniosek dyrektora Centrum.
4. Jeżeli KKJ zdecyduje o konieczności podjęcia pracy normalizacyjnej na podstawie dokumentu standaryzacyjnego NATO, zgłasza do Centrum temat pracy normalizacyjnej, na zasadach określonych w regułach prac normalizacyjnych obowiązujących w resorcie obrony narodowej. KKJ obowiązany jest monitorować postęp realizacji zgłoszonej pracy normalizacyjnej i współpracować w tym zakresie z Centrum.";
"1. Dokumenty standaryzacyjne NATO wprowadzone do stosowania w oryginale mogą podlegać tłumaczeniu przez Centrum na język polski w kolejności ustalonej przez dyrektora Centrum. Tłumaczenie tego dokumentu dokonane przez Centrum traktowane jest jako dokument pomocniczy w realizacji zadań służbowych.",
"1a. Dokumenty standaryzacyjne NATO będące podstawą do opracowania NO lub PDNO mogą podlegać tłumaczeniu przez Centrum na język polski w kolejności ustalonej przez dyrektora Centrum.",
"6. Tłumaczenie dokumentu standaryzacyjnego NATO może być sporządzone samodzielnie, zgodnie z decyzją KKJ. Tłumaczenie tego dokumentu należy niezwłocznie przekazać do Centrum w celu włączenia do zasobu tłumaczeń Centrum.";
"1a. W odniesieniu do dokumentów standaryzacyjnych NATO oznaczonych jako "NATO UNCLASSIFIED" zastosowanie mają regulacje zawarte w dokumencie C-M (2002) 60 - "The Management of Non-Classified NATO Information".",
"4. Dalsze udostępnianie dokumentu standaryzacyjnego NATO pozyskanego z Centrum, jak również tłumaczenia takiego dokumentu, wymaga zgody dyrektora Centrum.",
"8. W odniesieniu do niejawnych dokumentów standaryzacyjnych NATO zastosowanie mają regulacje zawarte w dokumencie C-M (2002) 49 - "Security within the North Atlantic Treaty Organization" (w aktualnej wersji) wraz z wydanymi na jego postawie aktami wykonawczymi.";
"8. Analizy treści dokumentu wprowadzanego przez STANAG dokonuje KKJ. Analiza dokonywana jest na bieżąco w przypadku powzięcia wiedzy o istnieniu projektu ratyfikacyjnego (RD) takiego dokumentu lub na wniosek dyrektora Centrum.",
"11a. Propozycja odpowiedzi krajowej w sprawie ratyfikacji dokumentu STANAG, o której mowa w ust. 11, opracowywana jest w odniesieniu do wszystkich dokumentów STANAG podlegających procesowi ratyfikacji przez państwa członkowskie NATO.
11b. W propozycji odpowiedzi krajowej w sprawie ratyfikacji dokumentu STANAG należy wskazać, gdy ma to zastosowanie, planowany dokument implementacyjny.",
"19. Proces krajowego zatwierdzenia dokumentu STANREC ma na celu wypracowanie stanowiska w sprawie możliwości jego opublikowania. Decyzja taka powinna wynikać z analizy dokumentu STANREC dokonywanej przez KKJ.",
"§ 7. Wprowadzanie do stosowania
1. Podstawową formą wprowadzenia do stosowania postanowień dokumentu standaryzacyjnego NATO w resorcie obrony narodowej jest wprowadzenie tego dokumentu w oryginale. W takim przypadku dokument ten stosowany jest w całości, bez zmian.
2. Dopuszcza się wprowadzenie do stosowania postanowień dokumentu standaryzacyjnego NATO w resorcie obrony narodowej poprzez opracowanie:
1) NO lub PDNO;
2) doktryny lub dokumentu doktrynalnego;
3) Polskiej Normy (PN-V);
4) innych dokumentów wprowadzanych do stosowania według właściwości
na podstawie decyzji KKJ, w tym dokumentów uzupełniających opracowywanych w ramach standaryzacji operacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Wprowadzenie do stosowania postanowień dokumentu standaryzacyjnego NATO poprzez opracowanie dokumentu, o którym mowa w ust. 2, wymaga uzasadnienia przedstawionego w propozycji odpowiedzi krajowej w sprawie ratyfikacji dokumentu STANAG.
4. Za realizację przedsięwzięć związanych z procesem opracowania dokumentu wprowadzającego do stosowania postanowienia dokumentu standaryzacyjnego NATO odpowiada KKJ.
5. Dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 1, opracowywane są w ramach resortowej działalności normalizacyjnej, w trybie i na zasadach określonych w regułach prac normalizacyjnych obowiązujących w resorcie obrony narodowej.
6. Dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 2, opracowywane są w ramach standaryzacji operacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
7. Dokumenty, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, opracowywane są wyłącznie w przypadku, gdy decyzją KKJ, nie jest zasadne opracowanie dokumentów wymienionych w ust. 2 pkt 1-3.";
"5. Implementacja postanowień dokumentu STANAG może być procesem złożonym, wymagającym realizacji szeregu przedsięwzięć, w szczególności związanych z: nabyciem sprzętu wojskowego, przygotowaniem lub zmodyfikowaniem procesu edukacyjnego, przeprowadzeniem procesu szkoleniowego, przygotowaniem specjalistycznego laboratorium badawczego, utworzeniem nowej struktury organizacyjnej w resorcie obrony narodowej. Przedsięwzięcia, które należy uwzględnić podczas planowania implementacji dokumentu STANAG określa załącznik Nr 5.";
"8. Po otrzymaniu, w terminie określonym przez dyrektora Centrum (na podstawie terminu organu zlecającego), stanowiska krajowego, o którym mowa w ust. 7, Centrum przekazuje je do NSO, za pośrednictwem PPW lub w inny ustalony sposób.";
"c) wprowadzania dokumentów standaryzacyjnych NATO do stosowania w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w postaci dokumentu, o którym mowa w § 7 ust. 2 pkt 2 i 4, w ramach swojej właściwości, ",
"a) delegowania przedstawicieli do prac we właściwych gremiach standaryzacyjnych NATO, zgodnie z obowiązującymi w resorcie obrony narodowej przepisami w przedmiotowym zakresie,
b) realizacji zadań związanych z opracowywaniem dokumentów standaryzacyjnych NATO we właściwych gremiach standaryzacyjnych NATO, w tym przyjmowania przez przedstawicieli delegowanych do prac we właściwych gremiach standaryzacyjnych NATO roli opiekuna (custodian) dla dokumentów standaryzacyjnych NATO istotnych z punktu widzenia interesu krajowego, ",
"h) inicjowania prac w celu wprowadzania dokumentów standaryzacyjnych NATO do stosowania w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w postaci dokumentu, o którym mowa w § 7 ust. 1 i 2 w ramach swojej właściwości, ",
"j) przesyłania do Centrum, w terminie do dnia 30 kwietnia za rok poprzedni lub w uzasadnionym przypadku w innym terminie określonym przez dyrektora Centrum, uzupełnionego w zakresie właściwości zestawienia, o którym mowa w pkt 5 lit. h,
k) kierowania personelu resortu obrony narodowej realizującego zadania w obszarze standaryzacji NATO, w tym przedstawicieli delegowanych do prac we właściwych gremiach standaryzacyjnych NATO, na szkolenia dotyczące postępowania z dokumentami standaryzacyjnymi NATO organizowane przez Centrum oraz inne szkolenia krajowe i zagraniczne w tym zakresie;",
"g) gromadzenia i udostępniania dokumentów związanych z implementacją i wdrażaniem dokumentów standaryzacyjnych NATO oraz informacji dotyczących postępowania z dokumentami standaryzacyjnymi NATO, w szczególności w oparciu o wnioski i propozycje zgłaszane przez KKJ, ", - dodaje się lit. h oraz i w brzmieniu:
– wykaz dokumentów standaryzacyjnych NATO podlegających procesowi ratyfikacji w resorcie obrony narodowej,
– właściwych KKJ dla poszczególnych STANAG i STANREC,
– dotychczasowe i planowane działania w ramach procesu ratyfikacji/implementacji w odniesieniu do poszczególnych STANAG i STANREC, ze wskazaniem dokumentów STANAG i STANREC, w odniesieniu do których dotychczas nie zostały podjęte działania w zakresie ratyfikacji lub zatwierdzania,
i) przesyłania zestawienia, o którym mowa w lit. h, do właściwego KKJ w celu aktualizacji.",
"3. Zagadnienia związane z postępowaniem z dokumentami standaryzacyjnymi NATO, dotyczące w szczególności:
1) uczestnictwa w pracach gremiów standaryzacyjnych NATO,
2) dokumentów, dla których przyjęto rolę opiekuna (custodian),
3) aktualnego stanu prac w odniesieniu do dokumentów standaryzacyjnych NATO w zakresie właściwości,
5) planowanych przeglądów dokumentów standaryzacyjnych NATO,
6) wniosków i propozycji
- właściwi KKJ przesyłają do Centrum w terminie do dnia 30 kwietnia za rok poprzedni.";
ZAŁĄCZNIK
ZAŁĄCZNIK Nr 5
WSKAZÓWKI WS. IMPLEMENTOWANIA DOKUMENTÓW STANAG
ZAŁĄCZNIK Nr 5
WSKAZÓWKI WS. IMPLEMENTOWANIA DOKUMENTÓW STANAG
Implementacja dokumentów STANAG wraz z towarzyszącymi im normami NATO, w terminie i zakresie zgodnym z odpowiedzią ratyfikacyjną, jest jednym z podstawowych obowiązków państw członkowskich.
Implementowanie dokumentu STANAG wraz z towarzyszącymi normami NATO oznacza wprowadzenie ich do stosowania w resorcie obrony narodowej w oryginale lub za pomocą dokumentów normatywnych (w tym resortowych dokumentów normalizacyjnych, doktryn, dokumentów doktrynalnych, decyzji, instrukcji, wymogów dotyczących sprzętu wojskowego) i postępowanie zgodnie z nimi podczas ćwiczeń i operacji oraz wykonanie dodatkowych, niezbędnych działań, np. modyfikacja systemu edukacyjnego (w tym treningów i szkoleń), pozyskanie sprzętu wojskowego.
Implementowanie dokumentu STANAG z obszaru operacyjnego może obejmować:
- odpowiednie umocowanie prawne dokumentu STANAG w rodzajach sił zbrojnych i rodzajach wojsk; wprowadzenie do stosowania dokumentu STANAG w resorcie obrony narodowej w oryginale lub poprzez aktualizację lub wydanie dokumentów normatywnych, w tym dokumentów normalizacyjnych, doktryn, procedur i regulacji,
- udostępnienie i zaznajomienie z zawartością dokumentu STANAG personelu resortu obrony narodowej realizującego działania objęte dokumentem STANAG,
- aktualizację procesu edukacyjnego i szkoleń zgodnie z treścią dokumentu STANAG,
- stosowanie postanowień dokumentu STANAG podczas szkoleń i ćwiczeń zarówno na poziomie krajowym, jak i NATO.
Implementowanie dokumentu STANAG z obszaru materiałowo-technicznego może obejmować:
- odpowiednie umocowanie prawne dokumentu STANAG w rodzajach sił zbrojnych i rodzajach wojsk; wprowadzenie do stosowania dokumentu STANAG w resorcie obrony narodowej w oryginale, poprzez aktualizację lub wydanie dokumentów normatywnych, w tym dokumentów normalizacyjnych oraz stosowanie w projektach, gdzie przywołany jest on jako wymaganie,
- pozyskanie sprzętu wojskowego,
- zapewnienie, że STANAG jest stosowany w wykonywanych badaniach (jeśli jest przywołany w wymaganiach), a sprzęt wojskowy spełnia wymogi i charakterystyki określone w dokumencie STANAG,
- zapewnienie, że STANAG ujęty jest w programie badań i weryfikacji sprzętu wojskowego,
- aktualizację materiałów edukacyjnych i szkoleniowych zgodnie z postanowieniami STANAG w taki sposób, aby użytkownik wiedział, jak optymalnie wykorzystywać sprzęt wojskowy,
- stosowanie sprzętu wojskowego w ćwiczeniach zgodnie z przeznaczeniem i ocena możliwości jego optymalnego wykorzystania.