Zmiana decyzji w sprawie programu szkolenia zawodowego podstawowego dla policjantów, absolwentów wybranych kierunków studiów.
Dz.Urz.KGP.2017.38
Akt jednorazowyDECYZJA Nr 133
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 8 czerwca 2017 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu szkolenia zawodowego podstawowego dla policjantów, absolwentów wybranych kierunków studiów
Przedsięwzięcia | Czas (okres) realizacji |
Rozpoczęcie szkolenia i zapoznanie z regulaminami i organizacją szkolenia | 1 dzień |
Zajęcia programowe | 101 dni |
Repetytorium | 1 dzień |
Egzamin końcowy i zakończenie szkolenia | 1 dzień |
Ogółem | 104 dni szkoleniowych |
PLAN REALIZACJI SZKOLENIA - SZPU | ||
Plan realizacji szkolenia: Obejmuje zestawienie jednostek modułowych i szkolnych oraz czas ich realizacji. | ||
Kod i nazwa jednostki modułowej | Kod i nazwa jednostki szkolnej | Czas realizacji [godz.] |
JM01 Ustalenie okoliczności zdarzeń i zabezpieczenie ich miejsca | JS01 - Elementy wstępu do prawoznawstwa | 1 |
JS02 - Cześć ogólna i szczegółowa prawa karnego materialnego i prawa wykroczeń | 16 | |
JS03 - Przepisy karne wybranych ustaw szczególnych | 3 | |
JS04 - Postępowanie na miejscu zdarzenia do chwili oględzin | 6 | |
JS05 - Oględziny rzeczy i miejsca zdarzenia | 9 | |
JS06 - Przyjęcie informacji o przestępstwie | 5 | |
JS07 - Przesłuchanie świadka | 5 | |
JS08 - Prawa człowieka, etyka zawodowa policjanta | 5 | |
Razem: | 50 | |
JM02 Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego w miejscu pełnienia służby oraz podejmowanie interwencji | JS01 - Posługiwanie się środkami łączności radiowej | 10 |
JS02 - Legitymowanie osób | 15 | |
JS03 - Przygotowanie do użycia środków przymusu bezpośredniego | 16 | |
JS04 - Przygotowanie do użycia broni palnej | 20 | |
JS05 - Zatrzymanie osób | 23 | |
JS06 - Dokonywanie kontroli osobistej, przeglądania zawartości bagażu, sprawdzenie ładunku | 7 | |
JS07 - Przeszukanie osoby, pomieszczeń i rzeczy | 16 | |
JS08 - Wykonywanie poleceń uprawnionych organów oraz udzielanie pomocy i asysty | 6 | |
JS09 - Przeprowadzanie interwencji oraz postępowanie z osobami znajdującymi się pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie | 82 | |
JS10 - Pełnienie służby patrolowej | 10 + 40 | |
Razem: | 245 | |
JM03 Poszukiwanie osób i rzeczy oraz ujawnienia sprawców przestępstw w ramach wybranych czynności operacyjno-rozpoznawczych i administracyjno-porządkowych | JS01 - Funkcjonowanie i wykorzystywanie systemów informatycznych w Policji | 20 |
JS02 - Wywiad jako metoda pracy policyjnej | 8 | |
JS03 - Poszukiwanie osób ukrywających się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości | 7 | |
JS04 - Postępowanie w przypadku zaginięcia osoby | 8 | |
JS05 - Postępowanie w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości | 5 | |
JS06 - Postępowanie w przypadku otrzymania informacji o utracie rzeczy oraz w sytuacji ujawnienia rzeczy poszukiwanej | 7 | |
JS07 - Osoba informująca | 8 | |
JS08 - Obserwacja doraźna | 11 | |
JS09 - Przygotowanie policjanta do wykorzystywania przez Policję dorobku prawnego Schengen oraz do współpracy z Polską komórką SIRENE | 8 | |
JS10 - Wykorzystanie aplikacji SPP oraz terminali przenośnych do wykonywania sprawdzeń w systemach informatycznych | 8 | |
Razem: | 90 | |
JM04 Pełnienie służby w konwojach i pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia | JS01 - Pełnienie służby konwojowej | 11 |
JS02 - Pełnienie służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia | 10 | |
Razem: | 21 | |
JM05 Podejmowanie działań wobec uczestników ruchu drogowego | JS01 - Pełnienie służby na drogach | 7 |
JS02 - Zatrzymywanie dokumentów, usuwanie i przemieszczanie pojazdów oraz blokowanie kół | 6 | |
JS03 - Wykonywanie podstawowych czynności na miejscu zdarzenia drogowego | 11 | |
JS04 - Kontrola uczestników ruchu drogowego | 21 | |
Razem: | 45 | |
JM06 Wykonywanie czynności w sprawach o wykroczenia | JS01 - Środki oddziaływania wychowawczego stosowane wobec sprawcy wykroczenia oraz postępowanie mandatowe. | 8 |
JS02 - Czynności wyjaśniające | 8 | |
JS03 - Przesłuchanie osoby, co, do której istnieje uzasadniona podstawa do sporządzenia przeciwko niej wniosku o ukaranie | 8 | |
JS04 - Wniosek o ukaranie | 4 | |
JS05 - Zastosowanie postępowania przyśpieszonego | 5 | |
Razem: | 33 | |
JM07 Udział w działaniach związanych z przywracaniem zbiorowo naruszonego porządku publicznego | JS01 - Zasady regulaminowego zachowania się policjantów i elementy ceremoniału policyjnego | 6 |
JS02 - Wykonywanie musztry indywidualnej i zespołowej | 8 | |
JS03 - Formowanie kordonów i dwukordonów | 6 | |
JS04 - Rozwijanie i zwijanie linii posterunków i linii patroli | 2 | |
JS05 - Formowanie i manewrowanie tyralierą policyjną | 8 | |
JS06 - Postępowanie policjanta w sytuacjach kryzysowych | 7 | |
Razem: | 37 | |
JM08 Przeciwdziałanie zjawiskom kryminogennym | JS01 - Rozpoznanie w zakresie patologii społecznej i zapobieganie zjawiskom patologicznym | 3 |
JS02 - Ujawnianie nieletnich sprawców czynów karalnych i wykazujących przejawy demoralizacji | 7 | |
Razem: | 10 | |
JM09 Szkolenie strzeleckie | JS01 - Podstawy szkolenia strzeleckiego | 16 |
JS02 - Strzelania przygotowawcze i statyczne | 30 | |
JS03 - Strzelania szybkie | 22 | |
JS04 - Strzelania dynamiczne | 18 | |
JS05 - Podstawy strzelania z pistoletu maszynowego | 10 | |
JS06 - Podstawy strzelania z karabinka automatycznego | 10 | |
JS07 - Podstawy strzelania ze strzelb gładkolufowych | 13 | |
JS08 - Strzelania sytuacyjne | 18 | |
Egzamin strzelecki | 7 | |
Razem: | 144 | |
JM10 Taktyka i techniki interwencji | JS01 - Kształtowanie sprawności fizycznej | 10 |
JS02 - Umiejętność stosowania siły fizycznej jako środka przymusu bezpośredniego | 24 | |
JS03 - Umiejętności techniczne służące do realizacji interwencji policyjnych | 32 | |
JS04 - Odpieranie ataków na policjanta | 30 | |
JS05 - Bezpieczeństwo osobiste policjanta | 34 | |
Razem: | 130 | |
Ogółem: | 805 |
CELE KSZTAŁCENIA - SZPU JM 05 Nazwa jednostki modułowej: Podejmowanie czynności wobec uczestników ruchu drogowego |
OKREŚLENIE CELÓW GŁÓWNYCH: Uczestnik szkolenia, po zakończeniu jednostki modułowej, kierując się zasadami etyki zawodowej oraz przestrzegając praw człowieka, będzie potrafił: a) zatrzymać pojazd do kontroli, b) przeprowadzić kontrolę uczestnika ruchu drogowego, c) stosować zasady wynikające z faktu poruszania się pojazdem uprzywilejowanym, d) sprawdzić osobę, pojazd i dokumenty w zasobach informatycznych, e) zatrzymać dokument uprawniający do kierowania lub używania pojazdu, f) wydać dyspozycję usunięcia pojazdu oraz przeprowadzić w sposób właściwy czynności związane z usunięciem, przemieszczeniem pojazdu bądź blokowaniem kół, g) zabezpieczyć miejsce zdarzenia drogowego przed zatarciem, zniszczeniem, naniesieniem lub przemieszczeniem śladów, h) dokonać upłynnienia ruchu pojazdów w obrębie miejsca zdarzenia, i) wykonać czynności na miejscu kolizji drogowej. |
ARKUSZ ANALIZY JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - SZPU JM 05 Nazwa jednostki modułowej: Podejmowanie czynności wobec uczestników ruchu drogowego | ||||
Lp. | Etap pracy - policjant: | Umiejętności wymagane do realizacji etapów pracy - policjant: | Nazwa jednostki szkolnej (JS) | Czas realizacji JS w godz. |
1. | Określa obowiązki i uprawnienia policjanta pełniącego służbę na drogach. Dokonuje sprawdzenia dokumentów oraz weryfikuje dane w nich zawarte. | a) określa podstawy prawne służby policjantów na drogach, b) określa kompetencje podmiotów policyjnych w zakresie wykonywania zadań na drogach, c) określa formy pełnienia służby na drogach oraz sposoby sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu drogowego, d) określa uprawnienia, zakazy i obowiązki policjanta pełniącego służbę na drodze, e) potrafi sprawdzić osobę, pojazd i dokumenty w zasobach informatycznych. | Pełnienie służby na drogach | 7 |
2. | Dokonuje zatrzymania dokumentu uprawniającego do kierowania pojazdem lub używania pojazdu. Dokonuje usunięcia, przemieszczenia pojazdu lub blokowania kół. | dokumentuje czynności związane z zatrzymaniem dokumentu, usuwaniem i przemieszczaniem pojazdów. | Zatrzymywanie dokumentów, usuwanie i przemieszczanie pojazdów oraz blokowanie kół | 6 |
3. | Wykonuje czynności na miejscu zdarzenia drogowego. | a) wskazuje kierunek wyznaczonego objazdu, b) dokumentuje wykonane czynności. | Wykonywanie podstawowych czynności na miejscu zdarzenia drogowego | 11 |
4. | Przeprowadza kontrolę drogową uczestników ruchu drogowego. | a) wybiera miejsce do kontroli, b) podaje sygnał do zatrzymania, c) w sposób właściwy ustawia pojazd służbowy, d) stosuje uprawnienia, obowiązki i zasady wynikające z faktu poruszania się pojazdem uprzywilejowanym, e) dokona kontroli uczestnika ruchu drogowego, f) dokumentuje czynności związane z kontrolą uczestnika ruchu drogowego. | Kontrola uczestników ruchu drogowego | 21 |
Razem: | 45 godz. |
JEDNOSTKA SZKOLNA - SZPU JS 04 Nazwa jednostki szkolnej: Kontrola uczestników ruchu drogowego Nazwa jednostki modułowej - JM 05: Podejmowanie czynności wobec uczestników ruchu drogowego | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: - wybrać miejsce do kontroli, - podać sygnał do zatrzymania, - w sposób właściwy ustawić pojazd służbowy, - wskazać zasady ruchu pojazdów uprzywilejowanych, - określić warunki używania pojazdów uprzywilejowanych, - dokonać kontroli uczestnika ruchu drogowego, - sprawdzić osoby, pojazd i dokumenty w systemie informatycznym, - udokumentować czynności związane z kontrolą uczestnika ruchu drogowego. | |||
Sposób realizacji | Pomoce dydaktyczne | |||
Kluczowe punkty nauczania | Czas | Metoda | Liczba | Nazwa/opis |
1. Sposoby wydawania poleceń i sygnałów do zatrzymania przez policjanta umundurowanego i nieumundurowanego. 2. Zasady wyboru miejsca do zatrzymania pojazdu. 3. Miejsce ustawienia pojazdu policyjnego. 4. Zasady i sposoby podchodzenia do zatrzymanego pojazdu. | 2 | pogadanka, pokaz, ćwiczenia | Komplet 1/1 1 1 1 1 1 2 2 1 1 | Foliogramy Kamizelka odblaskowa Tarcza do zatrzymywania pojazdów Latarka ze światłem czerwonym Tarcza do zatrzymywania pojazdów ze światłem czerwonym Założenia do ćwiczeń Tarcza do zatrzymywania pojazdów Radiostacja nasobna Pojazd służbowy Prawo jazdy Dowód rejestracyjny Dokument potwierdzający zawarcie ubezpieczenia OC Notatnik służbowy Karta Prd-5/1 Wzór przepustki "W" Mandat karny |
5. Pojęcie pojazdu uprzywilejowanego. 6. Podstawy prawne i faktyczne korzystania z pojazdów uprzywilejowanych. 7. Uprawnienia, obowiązki i zasady wynikające z faktu poruszania się pojazdem uprzywilejowanym. 8. Analiza przypadku. | 5 | wykład, pogadanka, pokaz, ćwiczenia | ||
9. Czynności kontrolne. 10. Zasady zachowania bezpieczeństwa własnego oraz uczestników ruchu drogowego. 11. Dokumentowanie: a) zapis w notatniku służbowym, b) mandat karny, c) sporządzanie karty rejestracyjnej Prd-5/1. | 8 | wykład, pogadanka, pokaz, ćwiczenia | 1 1/1 1/1 1 1/1 | |
12. Omówienie sporządzonej dokumentacji. | 1 | pogadanka | ||
13. Test wiedzy (JS 03, JS 04). | 1 | test pisemny | ||
14. Test osiągnięć (JS 03, JS 04). | 4 | test praktyczny |
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA JEDNOSTKA SZKOLNA - SZPU JS 04 Nazwa jednostki szkolnej: Kontrola uczestników ruchu drogowego Nazwa jednostki modułowej - JM 05: Podejmowanie czynności wobec uczestników ruchu drogowego | |
1. Wymagania wejściowe. Wymagane są podstawowe umiejętności z zakresu: - uprawnień Policji, - legitymowania osób, - stosowania środków przymusu bezpośredniego i broni palnej, - posługiwania się środkami łączności, - sprawdzania w zasobach informatycznych, - ujawniania wykroczeń i przestępstw w ruchu drogowym, - posługiwania się pojęciami (stan po użyciu alkoholu, stan nietrzeźwości, środek działający podobnie do alkoholu), - sprawdzania badania stanu trzeźwości przy użyciu elektronicznych analizatorów wydechu, - przeprowadzania badania na obecność środków działających podobnie do alkoholu, - postępowania po ujawnieniu przestępstwa lub wykroczenia przeciwko porządkowi lub bezpieczeństwu ruchu drogowego (pouczenie, stosowanie postępowania mandatowego lub wnioskowego), - etyki zawodowe. 2. Wskazówki metodyczne do realizacji szkolenia. Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na przykładach z praktyki. Kluczowe punkty nauczania nr 1-4: wykład, pogadanka, pokaz, ćwiczenia Na bazie obowiązujących aktów wykonawczych, przedstaw sposoby zatrzymywania do kontroli przez policjanta umundurowanego i nieumundurowanego, zasady wyboru miejsca do zatrzymania pojazdu i miejsca ustawienia pojazdu policyjnego oraz sposoby podchodzenia do zatrzymanego pojazdu. Następnie zademonstruj sposoby podawania sygnału do zatrzymania pojazdu. Zwróć uwagę słuchaczy na możliwości podawania poleceń kierującemu pojazdem przez policjanta jadącego pojazdem samochodowym za pomocą urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych. Na zakończenie słuchacze będą indywidualnie ćwiczyć podawanie sygnału do zatrzymania do kontroli. W czasie ćwiczeń zwracaj uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa. Kluczowe punkty nauczania nr 5-8: wykład, pogadanka, pokaz, ćwiczenia Na podstawie Prawa o ruchu drogowym omów pojęcie pojazdu uprzywilejowanego, zasady korzystania z pojazdu uprzywilejowanego oraz pojęcie szczególnej ostrożności. Wskaż na sposób zachowania się uczestników ruchu podczas przejazdu pojazdu uprzywilejowanego oraz okoliczności, w jakich są używane pojazdy uprzywilejowane w kolumnach. Zwrócić uwagę słuchaczom na kwestię obowiązków kierującego pojazdem uprzywilejowanym oraz korzystania przez niego ze swoich uprawnień na drodze, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności. Przeprowadź ćwiczenia w trakcie których słuchacze dokonają analizy zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów uprzywilejowanych. Wskazane byłoby omówienie przypadków, gdzie odpowiedzialność za spowodowanie zdarzenia ponosi kierujący takim pojazdem, jak i takich, gdzie odpowiedzialność ponosi inny uczestnik ruchu drogowego. Kluczowe punkty nauczania nr 9-11: wykład, pogadanka, pokaz, ćwiczenia Na bazie obowiązujących aktów wykonawczych wypracuj algorytm czynności kontrolnych, zwracając szczególną uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa oraz uwzględniając: - podejście do zatrzymanego pojazdu, - przedstawienie się, - podanie przyczyny zatrzymania (faktycznej), - żądanie okazania wymaganych dokumentów (dokument stwierdzający uprawnienia do kierowania pojazdem, dokument dopuszczający pojazd do ruchu, OC), - porównanie danych pojazdu i osoby zawartych w dokumentach ze stanem faktycznym, - sprawdzenie osoby, pojazdu i dokumentów w systemie informatycznym, - sprawdzenie wyposażenia obowiązkowego pojazdu (trójkąt, gaśnica), - sprawdzenie pojazdu w zakresie sprawności oświetlenia, zużycia ogumienia, wycieków płynów eksploatacyjnych, - zakończenie kontroli. | |
Odwołując się do wcześniejszych zajęć, przypomnij zasady postępowania policjanta wobec uczestników ruchu drogowego znajdujących się w stanie po użyciu alkoholu, w stanie nietrzeźwości oraz pod wpływem środka działającego podobnie do alkoholu. Omów zasady wydawania przepustki "W" wykorzystywanej w transporcie wartości pieniężnych oraz procedury postępowania policjanta w przypadku kontroli konwoju wartości pieniężnych wyposażonych w ww. przepustkę. Zaprezentuj słuchaczom wzór przepustki "W". Przypomnij zasady postępowania policjantów w przypadkach interwencji wobec osób korzystających z immunitetów. Przypomnij zasady dokumentowania w notatniku służbowym oraz sporządzania karty rejestracyjnej Prd-5/1. Przedstawione treści zobrazuj foliogramami. Następnie zaprezentuj przebieg zatrzymania i kontroli uczestnika ruchu drogowego, który popełnił wykroczenie. Słuchacze, w oparciu o przygotowane założenia, ćwiczą postępowanie policjanta w czasie kontroli kierującego pojazdem - zaleca się, aby w miarę możliwości, część praktyczną realizowało dwóch nauczycieli policyjnych. Słuchacze, w oparciu o przeprowadzone kontrole uczestników ruchu drogowego, w ramach ćwiczeń, dokumentują czynności w notatniku służbowym, wypisują mandat karny i sporządzają kartę rejestracyjną Prd-5/1. W razie potrzeby sporządzają inną dokumentację, np. protokół użycia urządzenia kontrolno-pomiarowego do ilościowego oznaczania alkoholu w wydychanym powietrzu, protokół pobrania śliny, krwi lub moczu. Oceń sporządzoną przez słuchaczy dokumentację. Kluczowy punkt nauczania nr 12: pogadanka Omów sporządzoną przez słuchaczy dokumentację, wskazując błędy popełniane w trakcie jej sporządzania. Kluczowy punkt nauczania nr 13: test pisemny Po zakończeniu realizacji jednostki szkolnej zostanie przeprowadzone zaliczenie. Test wiedzy obejmuje treści zawarte w JS 03, JS 04. Kluczowy punkt nauczania nr 14: test umiejętności Zaliczenie jednostki modułowej - test umiejętności obejmuje treści zawarte w jednostce modułowej JM 05. W trakcie zaliczenia testu umiejętności słuchacze przeprowadzą kontrolę drogową i udokumentują wykonane czynności. Zaliczenie umiejętności praktycznych realizuje dwóch nauczycieli policyjnych. 3. Sposoby oceniania. - nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej ocenie według obowiązującej skali ocen (skala 6 - 1 lub zal. - nzal.), - sporządzona przez słuchaczy dokumentacja podlega bieżącej ocenie poprzez zastosowanie zapisu uogólnionego - zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.), - zaliczenie dokumentacji i poprawienie wszystkich negatywnych ocen bieżących na oceny pozytywne jest warunkiem przystąpienia do zaliczenia jednostki szkolnej, - zaliczenie jednostki szkolnej JS03 następuje wspólnie z JS04 i składa się z pisemnego testu wiedzy oraz testu praktycznego obejmującego zagadnienia zawarte w JM05 (skala 6-1), - z każdego etapu zaliczenia słuchacz musi uzyskać ocenę pozytywną, - w przypadku uzyskania na poszczególnym etapie zaliczenia oceny negatywnej zaliczenie ulega przerwaniu i powoduje wystawienie słuchaczowi negatywnej oceny, - zaliczenie poprawkowe (komisyjne) rozpoczyna się od etapu, na którym zaliczenie zostało przerwane, - ocena okresowa wystawiana jest na podstawie średniej ocen z testu pisemnego i testu praktycznego. |