Zmiana decyzji w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla średniej kadry dowódczej oddziałów prewencji Policji i samodzielnych pododdziałów prewencji Policji.
Dz.Urz.KGP.2020.13
Akt jednorazowyDECYZJA Nr 85
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 10 marca 2020 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla średniej kadry dowódczej oddziałów prewencji Policji i samodzielnych pododdziałów prewencji Policji
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA ŚREDNIEJ KADRY DOWÓDCZEJ ODDZIAŁÓW PREWENCJI POLICJI I SAMODZIELNYCH PODODDZIAŁÓW PREWENCJI POLICJI
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA ŚREDNIEJ KADRY DOWÓDCZEJ ODDZIAŁÓW PREWENCJI POLICJI I SAMODZIELNYCH PODODDZIAŁÓW PREWENCJI POLICJI
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
10. Lista wyposażenia dydaktycznego
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny dla średniej kadry dowódczej oddziałów prewencji Policji i samodzielnych pododdziałów prewencji Policji, zwany dalej "kursem".
Celem kursu jest nabycie wiedzy oraz umiejętności z zakresu dowodzenia drużyną/plutonem/kompanią oraz dobieranie odpowiedniej taktyki działania adekwatnej do dynamicznie zmieniającej się sytuacji, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa interweniujących policjantów, jak również doskonalenie i utrwalenie wiedzy z zakresu formowania i manewrowania szykami policyjnymi z jednoczesnym wykorzystaniem i użyciem środków przymusu bezpośredniego.
Na kurs kierowani są funkcjonariusze oddziałów, samodzielnych pododdziałów i nieetatowych pododdziałów prewencji Policji, będący w służbie stałej i zajmujący stanowisko służbowe dowódcy drużyny, dowódcy plutonu, zastępcy dowódcy kompanii, dowódcy kompanii oraz policjanci przewidywani do objęcia tych stanowisk.
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.
Kurs trwa 15 dni szkoleniowych. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu | 1 |
Zajęcia programowe | 117 |
Egzamin końcowy | 1 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 120 |
Treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie powinna przekraczać 22 osób.
Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni zgodnie ze swoją specjalizacją, w razie potrzeby wspomagani przez policjantów posiadających wiedzę i umiejętności w zakresie treści zawartych w programie z Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich (Komendy Stołecznej) Policji, komend miejskich/powiatowych/rejonowych Policji, oddziałów i samodzielnych pododdziałów prewencji Policji oraz przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych. Podczas realizacji kolejnych sekwencji szkoleniowych wskazane jest odwoływanie się do wcześniej zrealizowanych tematów. Zmiana przepisów, których unormowania mają odzwierciedlenie w treściach kształcenia, powoduje ich odpowiednią aktualizację przez kadrę realizującą proces doskonalenia. Zajęcia będą prowadzone przy zastosowaniu podających metod nauczania - wykładów oraz metod aktywizujących - pogadanek, dyskusji oraz praktycznych ćwiczeń. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, gwarantującą osiągnięcie celów kształcenia.
Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej właściwej do realizacji kursu, dopuszczalne jest podczas prowadzenia ćwiczeń regulowanie przez prowadzących czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnego tematu w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.
Z uwagi na charakter kursu wymagana jest obecność słuchaczy na wszystkich zajęciach praktycznych. W przypadku uzasadnionej nieobecności słuchacza na zajęciach, nauczyciel wyznacza formę uzupełnienia wymaganych umiejętności.
Policjanci zobowiązani są dysponować podczas kursu pełnym wyposażeniem ochrony indywidualnej do działań zespołowych, pościgowych oraz wyposażeniem do służby patrolowej. Typowaniem kandydatów zajmują się komórki kadrowe komend wojewódzkich (Komendy Stołecznej) Policji, w uzgodnieniu z właściwym miejscowo dowódcą oddziału prewencji Policji/samodzielnego pododdziału prewencji Policji lub nieetatowego oddziału prewencji Policji, zgodnie ze zgłoszonymi potrzebami.
Ze względu na charakter ćwiczeń praktycznych realizowanych w terenie, liczba prowadzących zajęcia nie może być mniejsza niż trzech nauczycieli policyjnych.
Charakter przekazywanej wiedzy i kształtowanych umiejętności wymaga, aby zajęcia praktyczne realizowane były w terenie, gdzie jest możliwe zastosowanie środków pozoracji działania pododdziałów zwartych Policji, umożliwiające osiągnięcie przez słuchaczy zakładanych celów kształcenia. Realizacja kursu wymaga zapewnienia przez jednostkę szkoleniową, środków pozoracji i wsparcia działań pododdziałów zwartych Policji, w szczególności, o których mowa w liście wyposażenia dydaktycznego.
Na czas trwania kursu do jednostki szkoleniowej przekazuje się z innych jednostek organizacyjnych Policji, przewidziane w programie pojazdy służbowe. Za skierowanie z innych jednostek organizacyjnych Policji, na wniosek jednostki szkoleniowej, policjantów prowadzących zajęcia oraz przekazanie pojazdów służbowych, odpowiedzialny jest kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach sztabowych.
Uwaga: Słuchacze uczestniczą w zajęciach dydaktycznych w umundurowaniu ćwiczebnym. Przed przystąpieniem do realizacji bloku nr II temat 3 oraz bloku nr III temat 2 i 3 należy zwrócić uczestnikom kursu uwagę na konieczność zaopatrzenia się w środki odstraszające owady oraz zachowanie szczególnej ostrożności z uwagi na operowanie w terenie leśnym.
Tydzień - BLOK I | |||||
Godzina lekcyjna | Dzień 1 | Dzień 2 | Dzień 3 | Dzień 4 | Dzień 5 |
1 | Rozpoczęcie kursu | Temat nr 1/z. 6 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 4/z.1-4 | Temat nr 5/z.1 |
2 | Temat nr 1/z.1 | Temat nr 1/z. 6 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 4/z.1-4 | Temat nr 5/z.1 |
3 | Temat nr 1/z.2 | Temat nr 2/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 4/z.1-4 | Temat nr 5/z.2 |
4 | Temat nr 1/z.2 | Temat nr 2/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 4/z.1-4 | Temat nr 5/z.3 |
5 | Temat nr 1/z.3 | Temat nr 2/z. 1 | Temat nr 3/z. 2 | Temat nr 4/z.1-4 | Temat nr 5/z.3 |
6 | Temat nr 1/z.4 | Temat nr 2/z. 1 | Temat nr 3/z. 2 | Temat nr 4/z.1-4 | Temat nr 5/z.3 |
7 | Temat nr 1/z.4 | Temat nr 2/z. 1 | Temat nr 3/z. 2 | Temat nr 4/z.1-4 | |
8 | Temat nr 1/z.5 | Temat nr 2/z. 1 | Temat nr 3/z. 2 | Temat nr 4/z.1-4 | |
9 | Temat nr 4/z.1-4 | ||||
10 | Temat nr 4/z.1-4 |
Tydzień 2 - BLOK II | |||||
Godzina lekcyjna | Dzień 1 | Dzień 2 | Dzień 3 | Dzień 4 | Dzień 5 |
1 | Temat nr 1/z. 1-2 | Temat nr 2/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 |
2 | Temat nr 1/z. 1-2 | Temat nr 2/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 |
3 | Temat nr 1/z. 1-2 | Temat nr 2/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 |
4 | Temat nr 1/z. 1-2 | Temat nr 2/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 |
5 | Temat nr 1/z. 1-2 | Temat nr 2/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 |
6 | Temat nr 1/z. 1-2 | Temat nr 2/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 |
7 | Temat nr 1/z. 1-2 | Temat nr 2/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | |
8 | Temat nr 1/z. 1-2 | Temat nr 2/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | |
9 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | |||
10 |
Tydzień 3 - Blok III | |||||
Godzina lekcyjna | Dzień 1 | Dzień 2 | Dzień 3 | Dzień 4 | Dzień 5 |
1 | Temat nr 1/z.1-4 | Temat nr 2/z.1-6 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | |
2 | Temat nr 1/z.1-4 | Temat nr 2/z.1-6 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | |
3 | Temat nr 1/z.1-4 | Temat nr 2/z.1-6 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | |
4 | Temat nr 1/z.1-4 | Temat nr 2/z.1-6 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | |
5 | Temat nr 1/z.1-4 | Temat nr 2/z.1-6 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Test Wiedzy |
6 | Temat nr 1/z.1-4 | Temat nr 2/z.1-6 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat 4/z.1 |
7 | Temat nr 1/z.1-4 | Temat nr 2/z.1-6 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Temat 4/z.1 |
8 | Temat nr 1/z.1-4 | Temat nr 2/z.1-6 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | Zakończenie kursu |
9 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 | |||
10 | Temat nr 3/z. 1 | Temat nr 3/z. 1 |
Temat | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | System oceniania | |
Temat nr 1: Filozofia i teoria dowodzenia. | 9 | ||
BLOK I DOWODZENIE | Temat nr 2: Użycie środków przymusu bezpośredniego przez pododdział zwarty Policji. | 6 | Słuchacz podlega bieżącemu ocenianiu. Do określenia stopnia przyswojenia wiedzy lub opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). Każda negatywna ocena musi być przez słuchacza poprawiona na ocenę pozytywną. |
Temat nr 3: Planowanie działań. | 8 | ||
Temat nr 4: Praktyczne aspekty posługiwania się mapą, busolą, protraktorem, lokalizatorem GPS oraz urządzeniami termowizyjnymi i noktowizyjnymi. | 10 | ||
Temat nr 5: Pierwsza pomoc, system łączności oraz metodyka nauczania musztry. | 6 | ||
Razem: | Tematy 1-5 | 39 | |
BLOK II TAKTYKA DZIAŁANIA PODODDZIAU POLICJI W SYTUACJI ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA LUB NARUSZENIA PORZĄDKU PUBLICZNEGO | Temat nr 1: Taktyka działania pododdziałów zwartych Policji. | 8 | Słuchacz podlega bieżącemu ocenianiu. Do określenia stopnia przyswojenia wiedzy lub opanowania umiejętności |
Temat nr 2: Zadania i współdziałanie pododdziału Policji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lub naruszenia porządku publicznego. | 8 | stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). Każda negatywna ocena musi być przez słuchacza poprawiona na ocenę pozytywną. | |
Temat nr 3: Praktyczne działania drużyn wsparcia, drużyn interwencyjnych oraz drużyn rozpraszających w strukturze drużyn i plutonu prewencji (symulacja działań przywracających naruszony porządek prawny). | 24 | ||
Razem: | Tematy 1-3 | 40 | |
BLOK III DZIAŁANIA POŚCIGOWE I POSZUKIWAWCZE | Temat nr 1: Działania pościgowe. | 8 | Słuchacz podlega bieżącemu ocenianiu. Do określenia stopnia przyswojenia wiedzy lub opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). Każda negatywna ocena musi być przez słuchacza poprawiona na ocenę pozytywną. |
Temat nr 2: Działania poszukiwawcze. | 8 | ||
Temat nr 3: Prowadzenie działań pościgowych. | 20 | ||
Temat nr 4: Analiza przeprowadzonych działań pododdziałów zwartych w trakcie przywracania bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz działań pościgowych i poszukiwawczych. | 2 | ||
Razem: | Tematy 1-4 | 38 | |
Łącznie | Bloki I - III | 117 |
Kurs kończy się egzaminem końcowym. Egzamin przeprowadza się według poniższych zasad:
Kryteria oceny testu wiedzy:
Ocena 1 | niedostateczna | od 0 do 27 poprawnych odpowiedzi |
Ocena 2 | dopuszczająca | od 28 do 30 poprawnych odpowiedzi |
Ocena 3 | poprawna | od 31 do 33 poprawnych odpowiedzi |
Ocena 4 | dobra | od 34 do 36 poprawnych odpowiedzi |
Ocena 5 | bardzo dobra | od 37 do 38 poprawnych odpowiedzi |
Ocena 6 | wyróżniająca | od 39 do 40 poprawnych odpowiedzi |
Absolwent kursu otrzymuje "Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego", gdzie w miejsce wyniku nauki stosuje się wpis - "pozytywnym" oraz z oceną z egzaminu końcowego.
Kategoria/nazwa wyposażenia | Liczba na grupę |
1. Wyposażenie sali dydaktycznej: | |
Komputer przenośny | 1 szt. |
Projektor multimedialny | 1 szt. |
Tablica | 1 szt. |
Pendrive | 1 szt. |
2. Pomoce dydaktyczne: | |
Prezentacje multimedialne | Płyty CD-R wg potrzeb |
Urządzenia GPS | 10 szt. |
Mapy topograficzne w skali 1:50000 | 11 szt. |
Papier kancelaryjny formatu A-4 | 1000 szt. |
Papier formatu A-1 | 20 szt. |
Flamastry do tablicy białej | 2 zestawy |
Flamastry w kolorach wskazanych w obowiązujących aktach prawnych dotyczących nanoszenia znaków operacyjnych na mapach | 1 zestaw |
Klej | 3 szt. |
Nożyczki | 8 szt. |
Protraktor | 22 szt. |
Kompas/busola | 22 szt. |
Sprzęt ochrony indywidualnej do działań zespołowych | 22 szt. |
Maska przeciwgazowa z pochłaniaczem | indywidualnie |
Plecakowy Miotacz Pieprzu | 2 szt. |
Ręczny Miotacz Pieprzu 1kg | 6 szt. |
Strzelba gładkolufowa | 6 szt. |
Amunicja niepenetracyjna | 12 jednostek ognia |
Kajdanki jednorazowe | 44 szt. |
Nożyczki do kajdanek jednorazowych | 4 szt. |
Pojazd służbowy (wypadowy) | 4 szt. |
Ręczna wyrzutnia granatów łzawiących (RWGŁ-3) | 3 szt. |
UGŁ 200 lub UGŁ-200/1 | 132 szt. |
RGD biały/czarny | 11/11 szt. |
Granat hukowy | 11 szt. |
Granat hukowo-gazowy | 11 szt. |
Amunicja WZ-43 kal. 7,62 "ślepa" | 2200 szt. |
Kamera do rejestracji działań pododdziału | 1 szt. |
Zestaw medyczny R1 | 1 szt. |
Opatrunek osobisty | 22 szt. |
Gogle/ okulary ochronne | 22 szt. |
Noktowizor | 25 szt. |
Kamera termowizyjna | 5 szt. |
Kamizelka kuloodporna typu Plate Carrier | 22 szt. |
Hełm odłamkowo-kuloodporny kewlarowy | 22 szt. |
Karabinek automatyczny KBK AKMS | 22 szt. |
Broń osobista z amunicją | indywidualnie |
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TEMAT NR 1: Filozofia i teoria dowodzenia.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Umiejscowienie, rola i zadania OPP/SPPP w systemie bezpieczeństwa i porządku publicznego. | 1 | wykład, pogadanka, dyskusja | Na podstawie obowiązujących aktów prawnych scharakteryzuj umiejscowienie, rolę i zadania OPP/SPPP w systemie bezpieczeństwa i porządku publicznego. |
2. Cechy, system organizacji i zasady dowodzenia. | 2 | wykład, pogadanka, dyskusja | Omów style dowodzenia, zwracając uwagę na różnice, jakie występują między nimi. Sformułuj podstawowe zasady dowodzenia. Wskaż ich szczegółową charakterystykę, w tym specyfikę występowania i stosowania. Opierając się o formułę jednoosobowego dowodzenia (w Policji i nie tylko), scharakteryzuj sprawność dowodzenia. Zwróć szczególną uwagę na następujące, możliwe do wykorzystania kryteria oceny tej sprawności: wyobraźnię operacyjno-taktyczną, zdolność do szybkiej reakcji na zmieniające się warunki, intuicję, elastyczność w działaniach (umiejętność szybkiego przystosowywania się do powstających i zmieniających się warunków), umiejętność podejmowania ryzyka, a także ponoszenia konsekwencji własnych decyzji w trakcie działań oraz po ich zakończeniu, inicjatywę w oddziaływaniu na sytuację i otoczenie. Omów aspekty jednoosobowego dowodzenia z uwzględnieniem indywidualnych cech i predyspozycji dowódcy, wpływu sytuacji stresogennych na prawidłowość podejmowanych decyzji. Wskaż rolę dowódcy w procesie motywowania podwładnych. Omów funkcje i fazy procesu dowodzenia oraz strukturę i system organizacji dowodzenia na poszczególnych szczeblach prowadzenia działań zorganizowanych Policji. |
3. Kalkulacja sił i środków na potrzeby prowadzenia działań policyjnych. | 1 | wykład, pogadanka, dyskusja | Omów, w jaki sposób dokonać właściwej kalkulacji sił i środków na podstawie rozpoznanych zagrożeń i analizy ryzyka. |
4. Rola dowódcy pododdziału na etapie przygotowania działań policyjnych. | 2 | wykład, pogadanka, dyskusja | Na podstawie obowiązujących aktów prawnych omów taktykę działania pododdziałów zwartych Policji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lub naruszenia porządku publicznego oraz pościgu za osobą ściganą, omów zadania dowódcy pododdziału w zakresie przygotowania działań Policji, a w szczególności: - zaporowo - izolujących, - ostrzegawczych, - rozpraszających, - pościgowych. |
5. Zasady współdziałania z przedstawicielami środków masowego przekazu. | 1 | wykład, pogadanka, dyskusja | Wskaż i omów: - przepisy prawne regulujące udzielanie informacji przedstawicielom środków masowego przekazu, - zasady udzielania informacji przedstawicielom środków masowego przekazu, - zasady udzielania krótkiej wypowiedzi przedstawicielom środków masowego przekazu, - zasady postępowania z przedstawicielami środków masowego przekazu w trakcie zorganizowanych działań policyjnych. |
6. Psychologia tłumu. | 2 | wykład, pogadanka, dyskusja | Omów: - istotę i cechy tłumu, w tym poziomy agresywności tłumu, - psychospołeczne mechanizmy zachowania się jednostki w tłumie, - sposoby zapobiegania zbiegowisku oraz blokowania procesu jego przekształcania się w tłum agresywny, - zasady prowadzenia rozmów z przywódcą tłumu. |
TEMAT NR 2: Użycie środków przymusu bezpośredniego przez pododdział zwarty Policji.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Prawne aspekty użycia i wykorzystania środków przymusu bezpośredniego przez pododdziały zwarte Policji. | 6 | wykład, pogadanka, dyskusja | Na podstawie obowiązujących aktów prawnych omów konieczność respektowania praw człowieka oraz przykłady naruszenia praw człowieka przez Policję w aspekcie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Przedstaw zasady użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego i broni palnej przez pododdział zwarty Policji, z uwzględnieniem: - podstaw prawnych użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego (zwanych dalej "ś.p.b.") i broni palnej, - zasad oraz trybu postępowania przed użyciem lub wykorzystaniem ś.p.b. i broni palnej, - katalogu ś.p.b. używanych lub wykorzystywanych przez pododdział Policji, w tym środków pirotechnicznych o właściwościach ogłuszających lub olśniewających, - zakresu dokumentowania użycia lub wykorzystania ś.p.b. i broni palnej przez pododdział zwarty Policji, - badania zasadności użycia ś.p.b. i broni palnej przez pododdział zwarty (obowiązki przełożonego). W ramach ćwiczeń słuchacz, na podstawie przekazanych założeń, sporządzi notatkę z użycia ś.p.b. i broni palnej: - indywidualnie w ramach pododdziału zwartego Policji, - przez pododdział zwarty. Scharakteryzuj budowę komunikatu oraz zasady i formy wydawania komunikatów zwracając uwagę na sposób intonacji, modulacji głosu oraz odpowiedniego akcentowania w trakcie wydawanych komunikatów. |
TEMAT NR 3: Planowanie działań.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Planowanie i realizacja działań Policji. | 4 | wykład, pogadanka, dyskusja, ćwiczenia | Na podstawie obowiązujących aktów prawnych dotyczących metod i form przygotowania i realizacji działań Policji w związku ze zdarzeniami kryzysowymi zdefiniuj pojęcie dokumentów sztabowych. Podczas rozmowy ze słuchaczami podziel dokumenty sztabowe ze względu na treść i przeznaczenie oraz wypracuj katalog dokumentów sztabowych, omów poszczególne dokumenty. Na podstawie obowiązujących przepisów i wypracowanego katalogu wskaż znaczenie poszczególnych dokumentów, odnosząc się do ich wartości: normatywnych, informacyjnych, funkcjonalnych, porządkujących działania (organizacyjnych). Przy podziale dokumentów na wykonane w formie pisemnej, graficznej i utrwalone na różnych nośnikach, scharakteryzuj ich cechy. Przedstaw słuchaczom zasady tworzenia dokumentów graficznych, w tym nanoszenia sytuacji taktycznej na mapę lub plan. |
2. Planowanie i realizacja patroli zabezpieczających. | 4 | wykład, pogadanka, dyskusja, ćwiczenia | Na podstawie obowiązujących aktów prawnych omów zasady organizacji i tryb wykonywania przez Policję zadań związanych z rozpoznaniem, zapobieganiem, zwalczaniem przestępstw i wykroczeń popełnianych w związku z imprezami sportowymi oraz gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych. Przedstaw: - specyfikę realizacji zadań przez zespół monitorujący oraz wymianę informacji pomiędzy jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji w związku z przejazdem kibiców, - kalkulację ryzyka w procesie organizacji patrolu zabezpieczającego, - obowiązki dowódcy patrolu zabezpieczającego w trakcie wykonywania przejazdu z uwzględnieniem obiegu informacji oraz sporządzeniem dokumentacji w postaci planu zabezpieczenia, raportu po zakończeniu patrolu zabezpieczającego, - taktykę pełnienia służby w trakcie patrolu zabezpieczającego, - sporządzanie planu i raportu dotyczącego planowania i realizacji patrolu zabezpieczającego. |
Sposoby oceniania:
Ocenie podlega wytworzona przez słuchaczy dokumentacja (zal./nzal.). Jej zaliczenie jest warunkiem koniecznym do zaliczenia tematu nr 3.
TEMAT NR 4: Praktyczne aspekty posługiwania się mapą, busolą, protraktorem, lokalizatorem GPS oraz urządzeniami termowizyjnymi i noktowizyjnymi.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Mapy w działaniach policyjnych. 2. Wykorzystanie urządzeń nawigacyjnych. 3. Przemieszczanie się i kontrola kierunku marszu. 4. Budowa, zasada działania oraz sposób wykorzystania kamery termowizyjnej i noktowizora. | 10 | wykład , pogadanka, ćwiczenia | Przypomnij podstawowe rodzaje map topograficznych, pojęcie orientowania mapy, umowne znaki topograficzne oraz umowne znaki Policji, zasady przygotowania mapy do pracy, orientowania się w terenie z wykorzystaniem mapy i bez mapy. Omów zasady korzystania z urządzeń nawigacyjnych (tradycyjnych oraz elektronicznych). W trakcie zajęć omów zasady przemieszczania się policjantów z wykorzystaniem mapy oraz urządzeń nawigacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem kontroli kierunku marszu. Omów zasady budowy, działania, konserwacji i przeciwskazań do użycia kamery termowizyjnej i noktowizora. Omów zasady posługiwania się i możliwości przedmiotowych urządzeń w działaniach. Zwróć uwagę na możliwość zwiększenia skuteczności działań pościgowych i poszukiwawczych przy doborze odpowiedniej taktyki użycia urządzeń termo i noktowizyjnych. Zwróć uwagę na użyteczność wspomnianych urządzeń przy zachowaniu dyscypliny światła i dźwięku. |
TEMAT NR 5: Pierwsza pomoc, system łączności oraz metodyka nauczania musztry.
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Taktyka prowadzenia działań ratowniczych w różnych warunkach i sytuacjach. | 2 | wykład, pogadanka, dyskusja, ćwiczenia | Przedstaw strefy (czerwona, pomarańczowa, zielona) działania pododdziału z uwagi na stopień zagrożenia życia i zdrowia policjantów uczestniczących w przywracaniu naruszonego porządku, uwzględniając zakres wykonywanych czynności przez grupę ratunkową. Omów zadania, zasady tworzenia i wykorzystania grupy ratunkowej w przypadkach udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym oraz neutralizacji zagrożeń pożarowych. Zwróć szczególną uwagę na bezpieczeństwo policjantów wchodzących w skład grupy, konieczność współdziałania z pododdziałem. Symulacje działań ratowniczych zrealizuj w trakcie ćwiczeń poligonowych. |
2. Łączność podczas działań. | 1 | wykład, pogadanka, dyskusja | Wskaż i omów zasady budowania systemu łączności jako jednego z komponentów systemu dowodzenia pododdziałem zwartym Policji. |
3. Zasady i metody nauczania musztry i taktyki działania pododdziału Policji | 3 | wykład, pogadanka, dyskusja | Na podstawie własnych doświadczeń i literatury przekaż słuchaczom wskazówki dotyczące zasad i metod nauczania musztry, pamiętając: - o świadomym i aktywnym udziale szkolonych w procesie nauczania, - o zasadzie poglądowości oraz stopniowaniu trudności, - o systematyczności i trwałości przyswajanej wiedzy, umiejętności i nawyków, - o jedności szkolenia indywidualnego i zespołowego. Przypomnij słuchaczom komendy, zwracając uwagę na sposób intonacji, modulacji głosu, odpowiedniego akcentowania w trakcie wydawanych komend. |
BLOK NR II: Taktyka działania pododdziału Policji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lub naruszenia porządku publicznego TEMAT NR 1: Taktyka działania pododdziałów zwartych Policji.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Szyki, ugrupowania oraz przemieszczanie się oddziałów i pododdziałów Policji. 2. Metody i formy wykonywania zadań przez oddziały i pododdziały Policji w zakresie dynamicznego zatrzymywania osób w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa publicznego lub zakłócenia porządku publicznego. | 8 | wykład, pogadanka, dyskusja | Na podstawie obowiązujących aktów prawnych omów uczestnikom szkolenia rodzaje tyralier formowanych w składzie: drużyny, plutonu, kompanii oraz omów sposoby wydawania komend wydawanych przy formowaniu tyralier w linię, skosy, klinem. Przedstaw rodzaje osłon: czołowej, górnej, zasady ich tworzenia przez kompanie w celu ochrony policjantów wchodzących w skład pododdziału. Omów sposób tworzenia kolumny głębokiej w strukturze drużyny, plutonu, kompanii. Omów rolę dowódcy drużyny, plutonu, kompanii w procesie dowodzenia pododdziałem. Na podstawie obowiązujących aktów prawnych przypomnij uczestnikom szkolenia: metody i formy wykonywania zadań przez oddziały i pododdziały Policji w zakresie dynamicznego zatrzymywania osób w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa publicznego lub zakłócenia porządku publicznego ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwości łączenia taktyki działania zawartej we wskazanych przepisach. Zaprezentuj zasady modułowości i segmentowości oraz przedstaw: - skład i zadania drużyny interwencyjnej ze zwróceniem uwagi na strefy odpowiedzialności poszczególnych policjantów i sposoby wejścia do działania uzależnione od rodzaju tłumu w trakcie zatrzymania, kierunki działania drużyny (cztery warianty wejścia w tłum), - zasady zachowania bezpieczeństwa policjantów w trakcie działań, akcentując zasady obowiązujące w trakcie wykonywania poszczególnych wariantów działań przez drużyny interwencyjne, policjantów wyposażonych w broń gładkolufową oraz ręczne i plecakowe miotacze substancji obezwładniających, - zasady bezpieczeństwa policjanta odpowiedzialnego za rejestrowanie materiału audio-wideo w trakcie działań pododdziału zwartego. |
TEMAT NR 2: Zadania i współdziałanie pododdziału Policji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lub naruszenia porządku publicznego.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Taktyka działania pododdziałów zwartych Policji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lub naruszenia porządku publicznego oraz pościgu za osobą ściganą. | 8 | wykład, pogadanka, dyskusja | Na podstawie obowiązujących aktów prawnych dotyczących taktyki działania pododdziałów zwartych Policji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lub naruszenia porządku publicznego omów działania: - prewencyjne, - zaporowo-izolujące, - ostrzegawcze, - rozpraszające, - porządkowe. Przedstaw zagadnienia dotyczące taktyki użycia środków technicznych i środków przymusu bezpośredniego przy rozpraszaniu tłumu, rozpraszaniu dużego tłumu, działanie w przypadku antagonistycznie nastawionych grup, pokonania barykady, odblokowania obiektu, działania w przypadku obrzucenia policjantów środkami łatwopalnymi, działania porządkowe po rozproszeniu tłumu. |
TEMAT NR 3: Praktyczne działania drużyn wsparcia, drużyn interwencyjnych oraz drużyn rozpraszających w strukturze drużyn i plutonu prewencji (symulacja działań przywracających naruszony porządek prawny).
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Przywrócenie naruszonego porządku prawnego w trakcie symulacji działań pododdziału zwartego Policji. | 24 | ćwiczenia praktyczne | W celu praktycznego wykorzystania i sprawdzenia zdobytej wiedzy przygotuj scenariusze sytuacyjne, mające na celu symulację działań, w której dochodzi do naruszenia porządku prawnego. Zgodnie z założeniem, każdy kursant będzie pełnił funkcję dowódcy pododdziału, którego zadaniem praktycznym będzie: - zebranie informacji o przypadku naruszenia porządku prawnego, - odpowiednie dobranie modułów (segmentów) wchodzących w skład plutonu, - praktyczne przywrócenie naruszonego porządku prawnego ujętego w założeniu. Ćwiczenia prowadź na podstawie podziału na poszczególne etapy: 1. Etap pierwszy - grupa szkoleniowa tworzy 3 drużyny interwencyjne. Grupy w trakcie prowadzonych zajęć wymieniają się w taki sposób, aby każdy uczestnik mógł przećwiczyć następujące elementy (zatrzymanie, ubezpieczenie, dowodzenie): a) warianty ustawienia i wyjścia do działań drużyny interwencyjnej w rzędzie, kolumnie dwójkowej, b) warianty zatrzymania jedną/dwiema drużynami interwencyjnymi w zależności od charakteru tłumu (bierny, agresywny), c) warianty wejścia drużyny interwencyjnej w tłum przypominając o zasadach godzinowego określania kierunków wyjścia zgodnie z wariantami (gumowa taśma, wycieraczka, rakieta, odwrócenie uwagi). 2. Etap drugi - grupa szkoleniowa (pluton) tworzy 3 drużyny: rozpraszającą, interwencyjną i wsparcia oraz zostaje wyznaczony dowódca plutonu. W trakcie prowadzonych zajęć ćwiczącym przydzielane są role, funkcje i zadania w taki sposób, aby każdy uczestnik mógł wykonać czynności poszczególnych segmentów lub modułów w następujących ćwiczeniach: a) ustawienie poszczególnych drużyn w plutonie, przemieszczanie się kolumną marszową i w szyku rozwiniętym, b) współdziałanie w zatrzymywaniu osób przy jednoczesnym wykorzystaniu drużyn (rozpraszającej, interwencyjnej, wsparcia). 3. Etap trzeci - grupa szkoleniowa tworzy 3 drużyny interwencyjne i przy wykorzystaniu pojazdów służbowych ćwiczy warianty taktycznego zatrzymania osób agresywnych z zastosowaniem elementów poznanych na wcześniejszym etapie szkolenia, tj.: gumowa taśma, wycieraczka, rakieta, odwrócenie uwagi. Ćwiczenia prowadzone są: a) w składzie drużyny interwencyjnej, b) w składzie plutonu interwencyjnego. Podziel grupę szkoleniową, tworząc 3 drużyny interwencyjne. Przy wykorzystaniu pojazdów służbowych ćwicz warianty taktycznego zatrzymania osób agresywnych poruszających się autobusem. Zwróć uwagę na wybór miejsca i sposób zatrzymania autobusu zgodny z przepisami prawa o ruchu drogowym: - ustawienie pojazdów służbowych w przypadku zatrzymania autobusu, zabezpieczenie terenu działań wokół autobusu, wyznaczenie policjantów z składu I i III drużyny interwencyjnej celem obserwacji przodu, tyłu i lewej strony pojazdu, - bezpieczeństwo własne policjantów i osób zatrzymanych w pasie drogowym, - taktyczne rozmieszczenie drużyn wyznaczonych do realizacji zatrzymania, -taktyczny aspekt opanowania przedniego wyjścia i wyprowadzenia kierowcy ze strefy działań, - warianty zatrzymania zależne od zachowania osób przebywających w autobusie, -taktyczne rozmieszczenie w autobusie policjantów z ręcznymi miotaczami substancji obezwładniających w celu zabezpieczenia działań policjantów wykonujących zatrzymanie, - komunikacja między dowódcami drużyn a dowódcą plutonu przy realizacji zatrzymania. Przeprowadzić ćwiczenia z zakresu użycia środków technicznych i środków przymusu bezpośredniego przy rozpraszaniu tłumu, rozpraszaniu dużego tłumu, w przypadku działań antagonistycznie nastawionych grup, pokonania barykady, odblokowania obiektu, działania w przypadku obrzucenia policjantów środkami łatwopalnymi, działań porządkowych po rozproszeniu tłumu. |
Sposoby oceniania:
Ocenie podlega prawidłowe wykonanie ćwiczenia (zal./nzal.). Jego zaliczenie jest warunkiem koniecznym do zaliczenia tematu nr 3.
BLOK III. DZIAŁANIA POŚCIGOWE I POSZUKIWAWCZE TEMAT NR 1: Działania pościgowe.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Charakterystyka działań pościgowych. 2. Zastosowanie elementów przemieszczania się pododdziałów zwartych w ramach działań pościgowych. 3. Formy działań taktycznych w pościgu za osobą ściganą. 4. Planowanie działań pościgowych. | 8 | wykład, pogadanka, dyskusja | Na podstawie obowiązujących przepisów dotyczących działań pościgowych oraz taktyki działania pododdziałów zwartych Policji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lub naruszenia porządku publicznego oraz pościgu za osobą ściganą dokonaj charakterystyki działań pościgowych. Zwróć szczególną uwagę na elementy przemieszczania się pododdziału w składzie drużyny i plutonu. Wskaż sposoby przemieszczania się pododdziału zwartego w ramach prowadzonych działań pościgowych oraz formy działań taktycznych pododdziałów realizujących działania pościgowe. Omów zasady kalkulacji sił i środków niezbędnych do prowadzenia działań pościgowych na podstawie analizy ryzyka, w zależności od terenu, liczby osób wobec których podejmowane są działania ich wyszkolenia i ewentualnego uzbrojenia. |
TEMAT NR 2: Działania poszukiwawcze.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Charakterystyka działań poszukiwawczych. 2. Metody działań poszukiwawczych. 3. Funkcje i zadania policjantów biorących udział w działaniach poszukiwawczych. 4. Planowanie działań poszukiwawczych. 5. Prowadzenia działań poszukiwawczych. Dokumentowanie działań poszukiwawczych. | 8 | wykład, pogadanka, dyskusja, ćwiczenia | Na podstawie obowiązujących przepisów dotyczących prowadzenia przez Policję poszukiwań osoby zaginionej oraz postępowania w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości lub znalezienia nieznanych zwłok oraz szczątków ludzkich dokonaj charakterystyki działań poszukiwawczych. Omów metody prowadzenia działań poszukiwawczych w tym "szybka trójka", tyraliera. Przygotuj założenia do ćwiczeń praktycznych. Zwróć uwagę na wykorzystanie patroli pieszych, zmotoryzowanych, posterunków obserwacyjno-meldunkowych oraz urządzeń nawigacyjnych w trakcie działań poszukiwawczych. Na podstawie wcześniej przygotowanych przez prowadzącego założeń do ćwiczeń grupa słuchaczy opracowuje plan działań poszukiwawczych wraz z podziałem zadań poprzedzony kalkulacją sił i środków przewidzianych do działań. Prowadzący nadzorują przygotowanie planu, sprawdzają czy wystąpiły wszystkie elementy metod i form umożliwiające właściwe przeprowadzanie w ramach ćwiczeń działań poszukiwawczych. Przed przystąpieniem do ćwiczeń przeprowadź odprawę dla uczestniczących w działaniach ze zwróceniem szczególnej uwagi na warunki bezpieczeństwa i właściwego zachowania się w trakcie prowadzonych działań, omów zasady łączności. |
Sposoby oceniania:
Ocenie podlega prawidłowe wykonanie ćwiczenia (zal./nzal.). Jego zaliczenie jest warunkiem koniecznym do zaliczenia tematu nr 2.
TEMAT NR 3: Prowadzenie działań pościgowych.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Organizacja i prowadzenie działań pościgowych. | 20 | ćwiczenia | Przed przystąpieniem do ćwiczeń przeprowadź odprawę dla uczestniczących w działaniach ze zwróceniem szczególnej uwagi na warunki bezpieczeństwa i właściwego zachowania się w trakcie prowadzonych działań, omów zasady łączności. W miejscu przeprowadzania ćwiczeń wykorzystując drogi leśne, naturalne przeszkody lub inne charakterystyczne punkty odniesienia wyznacz granice realizacji zadania. Na podstawie przygotowanych planów działań przeprowadź działania pościgowe na terenie zalesionym z wykorzystaniem naturalnych przeszkód oraz znajdującej się na tym terenie infrastruktury. Stosuj elementy zaskoczenia, zwracaj szczególną uwagę na przestrzeganie dyscypliny światła i dźwięku. Zajęcia zaplanować w takich godzinach aby ich przebieg mógł odzwierciedlić różne warunki, w tym porę nocną co umożliwi w pełni wykorzystanie posiadanego wyposażenia. Na zakończenie ćwiczeń w terenie leśnym dokonaj sprawdzeń liczby uczestników, ich stanu psychofizycznego oraz wyposażenia wykorzystanego w zadaniach. Po powrocie do jednostki dokonaj wstępnego podsumowania. W trakcie ćwiczeń pamiętaj o zastosowaniu działań związanych z udzielaniem pierwszej pomocy. |
Sposoby oceniania:
Ocenie podlega prawidłowe wykonanie ćwiczenia (zal./nzal.). Jego zaliczenie jest warunkiem koniecznym do zaliczenia tematu nr 3.
TEMAT NR 4: Analiza przeprowadzonych działań pododdziałów zwartych w trakcie przywracania bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz działań pościgowych i poszukiwawczych.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Ocena przeprowadzonych działań. | 2 | pogadanka, dyskusja | Na podstawie obserwacji prowadzonych w trakcie całego szkolenia, omów ujawnione ewentualne nieprawidłowości, ale także pozytywne spostrzeżenia, które mogą przyczynić się do poprawy taktyki, a tym samym skuteczności działania. Grupa przedstawia swoje wnioski, słabe i mocne strony, propozycje rozwiązania problemów napotkanych w trakcie realizacji zadań, zwraca uwagę w ramach wymiany doświadczeń na dobre praktyki. |