Zmiana decyzji w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów ruchu drogowego w zakresie kierowania motocyklem szosowym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2019.112

Akt jednorazowy
Wersja od: 6 listopada 2019 r.

DECYZJA Nr 329
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 6 listopada 2019 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów ruchu drogowego w zakresie kierowania motocyklem szosowym

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
W decyzji nr 352 Komendanta Głównego Policji z dnia 24 listopada 2011 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów ruchu drogowego w zakresie kierowania motocyklem szosowym (Dz. Urz. KGP poz. 68) załącznik do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji.
§  2. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW RUCHU DROGOWEGO W ZAKRESIE KIEROWANIA MOTOCYKLEM SZOSOWYM

SPIS TREŚCI

I. ZAŁÓŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs oraz opis postępowania kwalifikacyjnego

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Forma zakończenia kursu

10. Lista wyposażenia dydaktycznego

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1.
Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla policjantów ruchu drogowego w zakresie kierowania motocyklem szosowym, zwany dalej "kursem".

2.
Cel kursu

Celem kursu jest przygotowanie policjanta do kierowania motocyklem służbowym, zgodnie z zasadami techniki jazdy i eksploatacji, w zróżnicowanych warunkach drogowych, a także atmosferycznych oraz prawidłowego patrolowania rejonu służbowym motocyklem, dynamicznego zatrzymywania pojazdów, wykonywania eskort policyjnych w różnych wariantach, w tym motocyklowej asysty honorowej (MAH).

Warunkiem prawidłowego wykonywania ww. czynności i zadań służbowych, z wykorzystaniem motocykla służbowego jest opanowanie wiedzy i doskonalenie umiejętności z zakresu:

-
budowy motocykla szosowego oraz realizacji czynności obsługowych;
-
rozwijania zdolności do właściwego zachowania w czasie kierowania motocyklem w zmieniających się warunkach drogowych i atmosferycznych;
-
dynamicznego zatrzymania pojazdów na drodze;
-
kierowania motocyklem jako pojazdem uprzywilejowanym w ruchu;
-
wykonywania eskorty policyjnej pojazdu lub kolumny pojazdów w warunkach różnego natężenia ruchu;
-
prowadzenia motocyklowej asysty honorowej (MAH);
-
prowadzenia działań patrolowych z wykorzystaniem motocykla służbowego;
-
współdziałania w patrolu oraz z innymi patrolami podczas pełnienia służby na motocyklu.
3.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs oraz opis postępowania kwalifikacyjnego

Na kurs kierowani są policjanci, którzy spełniają łącznie następujące kryteria:

1)
pełnią służbę w komórkach organizacyjnych Policji właściwych do spraw ruchu drogowego posiadają prawo jazdy kategorii A,
2)
posiadają aktualne zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym,
3)
posiadają aktualne dodatkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w mieniu pracodawcy.

Policjanci skierowani na kurs powinni posiadać ze sobą:

-
kombinezon motocyklisty,
-
umundurowanie ćwiczebne,
-
rękawice motocyklisty,
-
buty zakrywające staw skokowy,
-
hełm (kask) motocyklisty.

Opis postępowania kwalifikacyjnego:

1.
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza się w jednostce szkoleniowej realizującej kurs, która określa termin, miejsce oraz liczbę kandydatów biorących w nim udział.
2.
Celem postępowania kwalifikacyjnego jest określenie poziomu umiejętności kierowania motocyklem służbowym kandydatów na kurs.
3.
Policjanci skierowani na postępowanie kwalifikacyjne powinni stawić się w jednostce szkoleniowej w przeddzień jego rozpoczęcia.
4.
Warunkiem dopuszczenia kandydata do postępowania kwalifikacyjnego jest posiadanie następujących elementów wyposażenia:
-
kombinezon motocyklisty,
-
rękawice motocyklisty,
-
buty zakrywające staw skokowy,
-
hełm (kask) motocyklisty.
5.
Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza komisja egzaminacyjna wyznaczona przez kierownika jednostki szkoleniowej.
6.
Postępowanie kwalifikacyjne polega na prawidłowym przejeździe motocyklem toru składającego się z następujących elementów:
-
slalom między siedmioma pachołkami, rozstawionymi w linii prostej co 4 m;
-
slalom bramkowy składający się z 6 bramek, o szerokości 1,5 m każda, rozstawionych na odcinku ok. 30 m;
-
przejazd po desce o długości 3,5 m;
-
jazda "po okręgu" o średnicy 7 m, w obu kierunkach;
-
jazda po torze wyznaczonym w kształcie "8", gdzie pachołki centralne oddalone są od siebie o 7 m, a promień okręgu wynosi 3,5 m;
-
przejazd po torze w kształcie "8" wpisanej w prostokąt o wymiarach 15,7 m x 7 m, gdzie wjazd i wyjazd mają szerokość 1,7 m i są umiejscowione w centralnych miejscach dłuższych boków; dodatkowo wyjazd oznaczony pachołkami w kształcie tunelu wewnątrz prostokąta, ma długość 2 m.

Warunkiem zaliczenia postępowania kwalifikacyjnego jest bezbłędny przejazd motocyklem po wyznaczonym torze jazdy lub przejazd z dopuszczalną liczbą błędów. W przypadku przejazdu, w którym kandydat popełnił maksymalnie trzy błędy, przejazd uznaje się za zaliczony.

7.
W przypadku przejazdu, w którym kandydat popełni cztery - pięć błędów w trakcie przejazdu, dopuszcza się jeden powtórny przejazd. Błędem jest:
-
przesunięcie pachołka,
-
wywrócenie pachołka,
-
podparcie się nogami o podłoże.
8.
Postępowanie kwalifikacyjne wobec kandydata przerywa się w przypadku, kiedy w trakcie przejazdu popełnił więcej niż pięć błędów lub ominął element wyznaczonego toru.
4.
System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.

5.
Czas trwania kursu

Kurs trwa 15 dni szkoleniowych. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
Rozpoczęcie kursu1
Treści kształcenia116
Zakończenie kursu1
Ogółem118

Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.

6.
Liczebność grupy szkoleniowej

Treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 16 osób.

7.
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej realizującej dane zagadnienie dopuszczalne jest regulowanie czasu rozpoczynania przerw w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów kształcenia, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.

Zajęcia praktyczne odbywają się na motodromie i placu manewrowym jednostki szkoleniowej realizującej kurs, a także na drogach województwa mazowieckiego. Zajęcia realizowane na drogach publicznych wymagają przygotowania odpowiednio dobranych założeń tras przejazdu.

Ze względu na konieczność zapewnienia niezbędnych warunków bezpieczeństwa, podczas realizacji kursu niezbędnym jest zapewnienie odpowiedniego przygotowania i doświadczenia zawodowego. Nauczyciele policyjni realizujący zajęcia zobowiązywani są do odbycia kursu doskonalenia techniki jazdy motocyklem służbowym oraz kursu dla osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, wynikających z odrębnych przepisów.

Zajęcia o charakterze praktycznym realizuje 3-4 nauczycieli policyjnych, przy czym każdy z nich pracuje z grupą nie większą niż 4 słuchaczy.

Ze względu na duży wysiłek fizyczny słuchaczy po każdych 5 godzinach zajęć powinna nastąpić przerwa trwająca co najmniej 1,5 godz. Słuchacze w trakcie zajęć wykonują czynności związane z obsługą codzienną motocykli między innymi tankowanie motocykli w zależności od potrzeb.

8.
Zakres tematyczny oraz system oceniania
TematCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)System oceniania
Temat nr 1: Kierowanie motocyklem szosowym w warunkach symulowanych.60Każdy temat podlega zaliczeniu na podstawie ćwiczeń wykonywanych na zakończenie zajęć z tego tematu. Oceny w skali 1-6, uzyskane z zaliczeń tematów stanowią oceny okresowe. Każda negatywna ocena musi być poprawiona na ocenę pozytywną.
Temat nr 2: Kierowanie motocyklem szosowym na drogach o różnym natężeniu ruchu.19
Temat nr 3: Wykonywanie zleconych zadań w ramach pełnienia służby na motocyklu.37
Razem:116
9.
Forma zakończenia kursu

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wpisanym ogólnym wynikiem nauki, który stanowi ocena wynikająca ze średniej arytmetycznej pozytywnych ocen okresowych.

10.
Lista wyposażenia dydaktycznego
1.Motocykl szosowy20 szt.
2.Wóz techniczny1 szt.
3.Przyczepa do przewozu motocykli1 szt.
4.Pachołki drogowe180 szt.
5.Równoważnia1 szt.
6.Deska1 szt.
7.Radiostacja nasobna20 szt.
8.Tarcza do zatrzymania pojazdów20 szt.
9.Mapy tras przejazdu (zabezpieczone folią)20 szt.
10.Notatnik służbowy20 szt.
11.Kreda1 op.
12.Środki czyszczące (płyn do mycia silnika, benzyna ekstrakcyjna)5 l.
13.Szampon10 l.
14.Gąbki10 szt.
15.Pędzle5 szt.

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

TEMAT nr 1: Kierowanie motocyklem szosowym w warunkach symulowanych

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
wykonać czynności obsługi codziennej motocykla szosowego,
-
kierować motocyklem szosowym,
-
kierować motocyklem szosowym z uwzględnieniem elementów taktyki pracy policjanta ruchu drogowego,
-
wykonać eskortę pojazdu,
-
wykonać motocyklową asystę honorową (MAH).
ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metody realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Doskonalenie kierowania motocyklem szosowym na motodromie lub placu manewrowym47wykład,

pokaz,

ćwiczenia,

symulacja

Zweryfikuj posiadane umiejętności kierowania motocyklem przez słuchaczy rozpoczynających szkolenie na podstawie przejazdu po ustalonym torze przeszkód którego, elementy są wykorzystywane w trakcie dalszego szkolenia i dokonaj podziału na grupy w zależności od posiadanych umiejętności.
Opisz budowę motocykla służbowego, zapoznaj słuchaczy z przeznaczeniem poszczególnych elementów jego wyposażenia, zwróć szczególną uwagę na wyposażenie specjalne (sygnały pojazdu uprzywilejowanego w ruchu). Omów czynności, które należy wykonać w związku z wykonaniem obsługi codziennej motocykla szosowego, a także zapoznaj z wykonaniem innych obsług technicznych (OT1, OT2).
Zapoznaj z charakterystyką i parametrami technicznymi motocykla szosowego. Omów możliwości wykorzystania jego walorów technicznych (oddziaływanie
psychologiczne motocykla policyjnego na innych użytkowników drogi) podczas pełnienia służby. Wskaż właściwą pozycję motocyklisty podczas kierowania, przyśpieszana i hamowania motocyklem. Podkreśl konieczność płynnego manewrowania manetką gazu i dźwignią sprzęgła motocykla. Zwrócić uwagę na technikę kierowania tego rodzaju pojazdem (zwłaszcza przy hamowaniu i zatrzymaniu się, wykonywaniu skrętów oraz manewrowaniu itp.). Podkreśl znaczenie korzystania z hamulca przedniego, tylnego oraz obu równocześnie. Zademonstruj technikę ruszania z miejsca, osiągania optymalnych obrotów silnika, zmiany i redukcji biegów. Omów prawidłowe ułożenie ciała i stopy na podnóżku podczas manewrowania i pokonywania zakrętów. Pokaż sposób prawidłowego stawiania i zestawiania motocykla z podnóżki centralnej oraz poprawnych sposobów podnoszenia motocykla.

Wyznacz miejsce zajęć, zabezpiecz je przed osobami postronnymi. Omów ćwiczenia, a następnie zademonstruj prawidłowe ich wykonanie.

Zwracaj szczególną uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wykonywanych ćwiczeń.

Zaprezentuj kolejno ćwiczenia, następnie w ramach ćwiczeń poleć aby każdy ze słuchaczy pod twoim nadzorem, ćwiczył:

1. Ruszanie z miejsca i zatrzymanie się przed wyznaczoną linią.

2. Przyśpieszanie, zwalnianie oraz prawidłową zmianę biegów.

3. Jazdę z prędkością ok. 50 km/h. Wykonywanie skrętów w prawą i lewą stronę, po uprzedniej redukcji biegu.

4. Jazdę między rozstawionymi, co 3-4 m pachołkami tak, aby ich nie potrącić i nie podpierać się nogami.

5. Wykonywanie slalomów między pachołkami rozstawionymi w linii prostej i w kształcie litery S.

6. Jazdę po równoważni oraz desce.

7. Jazdę "po okręgu" i w kształcie cyfry "8"

8. Jazdę po torach wyznaczonych pachołkami.

9. Pokonywanie zakrętów przy różnych prędkościach bez podpierania się po torze (tor bezpieczny i optymalny).

10. Przeciwskręt przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością.

11. Jazdę po różnego rodzaju nawierzchni (miętki grunt, trawa).

12. Awaryjne hamowanie (ominięcie nagłej przeszkody).

13. Jazdę w "szachownicę".

14. Jazdę dwójkami, trójkami, czwórkami.

Słuchacze po zaprezentowaniu przez nauczyciela policyjnego wymienionych ćwiczeń wykonują indywidualnie. Podczas prowadzących zajęć nauczyciel policyjny na bieżąco koryguje popełnione przez słuchaczy błędy.

Na zakończenie zagadnienia oceń nabyte umiejętności kierowania motocyklem przez słuchaczy w trakcie przejazdu po ustalonym torze przeszkód, którego elementy ćwiczył w trakcie kursu.

2. Eskorta policyjna5wykład,

pokaz,

ćwiczenia,

symulacja

Omów przepisy i zasady prowadzenia eskorty jednego, a następnie kilku pojazdów z wykorzystaniem różnej liczby motocykli. Podziel grupę szkoleniową na zespoły i przeprowadź symulację eskorty na terenie motodromu i dróg wewnętrznych jednostki szkoleniowej.

Zmieniaj pozycję słuchaczy w zespołach. Na bieżąco koryguj błędy popełnione przez słuchaczy.

3. Taktyka pracy policjanta ruchu drogowego związana z zatrzymaniem pojazdów do kontroli oraz prowadzenie kontroli3wykład,

pokaz,

ćwiczenia,

symulacja

Nawiąż do nabytej wcześniej wiedzy i doświadczenia słuchaczy. Usystematyzuj wiedzę na temat taktyki pracy policjanta pełniącego służbę na motocyklu. Przypomnij zasady taktyki i techniki interwencji policyjnych.

Przedstaw prawidłowe warianty zatrzymania pojazdów do kontroli i ustawienia motocykla w trakcie kontroli drogowej.

Podziel grupę na zespoły, przeprowadź zajęcia na motodromie i drogach wewnętrznych jednostki szkoleniowej, polegające na symulowanym pełnieniu służby na motocyklu przez policjanta ruchu drogowego, tj. zatrzymanie i kontrola pojazdu, dojazd do miejsca zdarzenia drogowego z użyciem elementów pojazdu uprzywilejowanego itp.

Zwróć uwagę na prawidłową taktykę i technikę interwencji przeprowadzonych przez słuchaczy.

Na bieżąco koryguj błędy popełnione przez słuchaczy.

4. Motocyklowa asysta honorowa5wykład,

pokaz,

ćwiczenia,

symulacja

Omów przepisy regulujące wykonanie przez policjantów motocyklowej asysty honorowej.

Przedstaw zasady i sposób powoływania asysty honorowej zwanej dalej MAH oraz wskaż podmioty uprawnione do korzystania z eskort policyjnych.

Przedstaw i utrwal skład zespołów w motocyklowej asyście honorowej.

Opisz zadania poszczególnych policjantów w szyku.

Omów obowiązki dowódcy oraz wyposażenie MAH. Omów różne konfiguracje asysty, w zależności od stanowiska zajmowanego przez osobę eskortowaną.

W zależności od wybranej konfiguracji asysty wyznacz funkcje poszczególnym policjantom w szyku, np. pilota filtrującego, motocyklistów rezerwowych i innych.

Wykonaj ćwiczenia zespołów jazdy próbnej na terenie motodromu i dróg wewnętrznych jednostki szkoleniowej, tak aby każdy ze słuchaczy zajmował w każdej próbie inną pozycję w zespole.

Na bieżąco, przy pomocy środków łączności, koryguj błędy popełnione przez słuchaczy.

Oceń słuchaczy.

TEMAT nr 2: Kierowanie motocyklem szosowym na drogach o różnym natężeniu ruchu

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
wykonać czynności obsługi codziennej motocykla szosowego,
-
kierować motocyklem szosowym poza obszarem zabudowanym,
-
kierować motocyklem szosowym w warunkach ruchu miejskiego.
ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metody realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Jazda z różnymi prędkościami w warunkach dużego natężenia ruchu poza obszarem zabudowanym11pogadanka,

ćwiczenia

Zajęcia realizuj na drogach publicznych. Przed przystąpieniem do ćwiczeń przypomnij słuchaczom o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Omów założenia do ćwiczeń. Podaj rejon realizacji zajęć oraz numery tras, na których odbywać się będą zajęcia.

W czasie zajęć słuchacze, wykorzystując zdobyte umiejętności w kierowaniu motocyklem służbowym, poruszać się będą po drogach o różnym natężeniu ruchu, w zmieniających się rodzajach formacji, tj. jazda w kolumnie pojedynczej, dwójkowej w zależności od sytuacji na drogach omawianych wcześniej przed wyjazdem. Na wyznaczonym odcinku drogi ekspresowej, przeprowadź zajęcia polegające na zdobywaniu umiejętności jazdy szybkiej. Na bieżąco, w czasie przerw omawiaj i koryguj popełniane przez słuchaczy błędy.

2. Odpowiednie doskonalenie techniki jazdy podczas kierowania motocyklem w warunkach ruchu miejskiego8pogadanka,

ćwiczenia

Zajęcia realizuj na terenie dużych aglomeracji miejskich. Przed przystąpieniem do ćwiczeń przypomnij słuchaczom o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Przećwicz jazdę w różnych formacjach, tj. podziel słuchaczy na czteroosobowe grupy, przydziel nauczyciela policyjnego i przeprowadź jazdę wyznaczoną trasą. Przypomnij słuchaczom o możliwości w uzasadnionych przypadkach używania sygnałów uprzywilejowania. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i podaj sposoby ich unikania. Na bieżąco, w czasie przerw omawiaj i koryguj popełniane przez słuchaczy błędy. Oceń słuchaczy.

TEMAT nr 3: Wykonywanie zleconych zadań w ramach pełnienia służby na motocyklu szosowym

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
wykonać czynności obsługi codziennej motocykla szosowego,
-
kierować motocyklem szosowym z uwzględnieniem elementów taktyki pracy policjanta ruchu drogowego,
-
wykonać eskortę pojazdu,
-
wykonać motocyklową asystę honorową - MAH,
-
współdziałać w patrolu oraz z innymi patrolami podczas pełnienia służby na motocyklu,
-
prowadzić obserwację pojazdów podczas pełnienia służby na motocyklu.
ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)Metody realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Zlecone zadania służbowe i prowadzenie eskorty5pogadanka,

ćwiczenia

Doprowadź do wskazania przez słuchaczy sposobów i zasad wykonania eskorty jednego pojazdu z wykorzystaniem jednego, dwóch, trzech i większej liczby policjantów motocyklistów. To samo wykonaj z kolumną pojazdów przy użyciu różnej liczby motocyklistów. Przypomnij sposoby zabezpieczenia i blokowania skrzyżowań oraz ruchu poprzecznego. Korzystając z doświadczeń zdobytych podczas wcześniejszych zajęć, w porozumieniu z właściwym terytorialnie dyżurnym jednostki Policji, wyznacz trasę eskorty. Do eskorty użyj różnej liczby policjantów. Podczas wykonywania eskorty zwróć szczególną uwagę na zachowanie środków bezpieczeństwa. Zmieniaj pozycje słuchaczy w szyku. Na bieżąco, przy pomocy środków łączności, koryguj błędy popełnione przez słuchaczy.
2. Taktyka pracy policjanta ruchu drogowego pełniącego służbę z wykorzystaniem motocykla służbowego3pogadanka,

ćwiczenia

Nawiązując do zdobytej wcześniej wiedzy i umiejętności, usystematyzuj wiedzę na temat taktyki pracy policjanta pełniącego służbę na motocyklu. Przypomnij zasady taktyki i techniki interwencji policyjnych.

Podziel grupę na patrole dwuosobowe i przeprowadź zajęcia na drogach publicznych.

Wyznacz trasy, na których odbywać się będą zajęcia. Podczas zajęć ćwicz ze słuchaczami wykonywanie zadań, jakie ma do realizacji policjant ruchu drogowego podczas służby tj. zatrzymywanie i kontrola pojazdu, dojazd do miejsca zdarzenia drogowego z użyciem wyposażenia pojazdu uprzywilejowanego.

W czasie zajęć słuchacze wykorzystując zdobyte umiejętności w kierowaniu motocyklem służbowym, podejmują interwencje podczas rzeczywistego ruchu Podczas przerw omawiaj popełnione przez słuchaczy błędy zarówno w czasie poruszania się motocyklem, jak i podczas podejmowanych interwencji.

3. Motocyklowa asysta honorowa (MAH)8pogadanka,

ćwiczenia

Nawiązując do zdobytej podczas szkolenia wiedzy, a także doświadczeń w służbie, przypomnij i utrwal sposoby wykonania asysty honorowej.

Omów dokumentację organizacyjno-taktyczną, w tym wniosek uprawnionego podmiotu o zabezpieczenie przejazdu.

Przypomnij różne konfiguracje MAH. Przypomnij zadania poszczególnych policjantów w szyku.

W zależności od wariantu eskorty wyznacz poszczególnym policjantom funkcje w szyku, np. pilota filtrującego, zamykającego itp.

Wykonaj jazdy ćwiczebne na drogach o różnym natężeniu ruchu tak, aby każdy ze słuchaczy zajmował w szyku w kolejnym ćwiczeniu inną pozycję.

Zwróć uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas realizacji zajęć.

Na bieżąco, przy pomocy środków łączności, koryguj ewentualne błędy.

4. Współdziałanie i prowadzenie obserwacji pojazdu podczas służby na motocyklu16pogadanka,

ćwiczenia

Wyznacz dokładną trasę przejazdu. Przypomnij policjantom o zachowaniu szczególnych środków bezpieczeństwa podczas zajęć, a zwłaszcza podczas poszukiwania pojazdu. Przy pomocy znaków graficznych wykreśl szczegółową trasę przejazdu z wyszczególnieniem skrzyżowań, zakrętów i innych punktów orientacyjnych np. kapliczki, sklepy, kościoły itp.

Wydaj sporządzone mapki tras słuchaczom z liczbą kilometrów od startu do mety oraz podaj przybliżony czas przejazdu. Wyznacz na trasie punkty kontrolne. Wydaj

zalakowane koperty z mapą drogową terenu na wypadek zagubienia się. Podziel grupę na patrole dwuosobowe. Określ miejsce startu i powrotu patroli, które wyjeżdżają na trasę w około 5-minutowych odstępach. Kontroluj czas potrzebny do przejechania wyznaczonej trasy w zależności od warunków drogowych i zastanych utrudnień lokalnych.

Ćwiczenie ma na celu wykształcenie u policjantów zdolności jednoczesnej obserwacji drogi, terenu i korzystania z mapy, tzw. podzielności uwagi.

Wyznacz rejon działania patroli zmotoryzowanych. Podziel słuchaczy na dwuosobowe patrole, działające w danym rejonie. Przy użyciu dostępnych środków łączności podaj dane "poszukiwanego pojazdu" (np. rodzaj, kolor lakieru, w jakim kierunku się porusza, znaki szczególne). Zleć wykonanie jazd poszukiwawczych, które mają doprowadzić do lokalizacji obiektu. Zwróć uwagę na współdziałanie między patrolami. Ćwiczenie powtarzaj w różnych zespołach patrolowych. Omów ćwiczenia wskazując na bieżąco błędy popełniane podczas ich realizacji.

5. Ocena nabytych umiejętności kierowania. Mycie i konserwacja motocykli5ćwiczeniaDokonaj oceny nabytych praktycznych umiejętności kierowania motocyklem przez słuchaczy kończących kurs.

Poleć słuchaczom na koniec zajęć wykonanie obsługi codziennej pojazdu polegającej między innymi na dokładnym umyciu motocykli, łącznie z silnikiem (przy pomocy odpowiednich detergentów) oraz zakonserwowaniu części smarowanych np. łańcucha, zębatki - czynności te realizuje się na terenie jednostki szkoleniowej. Sprawdź staranność wykonania ww. czynności przez słuchaczy.