Zmiana decyzji w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów ruchu drogowego w zakresie kierowania motocyklem szosowym.
Dz.Urz.KGP.2019.112
Akt jednorazowyDECYZJA Nr 329
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 6 listopada 2019 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla policjantów ruchu drogowego w zakresie kierowania motocyklem szosowym
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW RUCHU DROGOWEGO W ZAKRESIE KIEROWANIA MOTOCYKLEM SZOSOWYM
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA POLICJANTÓW RUCHU DROGOWEGO W ZAKRESIE KIEROWANIA MOTOCYKLEM SZOSOWYM
I. ZAŁÓŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs oraz opis postępowania kwalifikacyjnego
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
10. Lista wyposażenia dydaktycznego
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny dla policjantów ruchu drogowego w zakresie kierowania motocyklem szosowym, zwany dalej "kursem".
Celem kursu jest przygotowanie policjanta do kierowania motocyklem służbowym, zgodnie z zasadami techniki jazdy i eksploatacji, w zróżnicowanych warunkach drogowych, a także atmosferycznych oraz prawidłowego patrolowania rejonu służbowym motocyklem, dynamicznego zatrzymywania pojazdów, wykonywania eskort policyjnych w różnych wariantach, w tym motocyklowej asysty honorowej (MAH).
Warunkiem prawidłowego wykonywania ww. czynności i zadań służbowych, z wykorzystaniem motocykla służbowego jest opanowanie wiedzy i doskonalenie umiejętności z zakresu:
Na kurs kierowani są policjanci, którzy spełniają łącznie następujące kryteria:
Policjanci skierowani na kurs powinni posiadać ze sobą:
Opis postępowania kwalifikacyjnego:
Warunkiem zaliczenia postępowania kwalifikacyjnego jest bezbłędny przejazd motocyklem po wyznaczonym torze jazdy lub przejazd z dopuszczalną liczbą błędów. W przypadku przejazdu, w którym kandydat popełnił maksymalnie trzy błędy, przejazd uznaje się za zaliczony.
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.
Kurs trwa 15 dni szkoleniowych. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Rozpoczęcie kursu | 1 |
Treści kształcenia | 116 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 118 |
Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
Treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 16 osób.
Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej realizującej dane zagadnienie dopuszczalne jest regulowanie czasu rozpoczynania przerw w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów kształcenia, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.
Zajęcia praktyczne odbywają się na motodromie i placu manewrowym jednostki szkoleniowej realizującej kurs, a także na drogach województwa mazowieckiego. Zajęcia realizowane na drogach publicznych wymagają przygotowania odpowiednio dobranych założeń tras przejazdu.
Ze względu na konieczność zapewnienia niezbędnych warunków bezpieczeństwa, podczas realizacji kursu niezbędnym jest zapewnienie odpowiedniego przygotowania i doświadczenia zawodowego. Nauczyciele policyjni realizujący zajęcia zobowiązywani są do odbycia kursu doskonalenia techniki jazdy motocyklem służbowym oraz kursu dla osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy, wynikających z odrębnych przepisów.
Zajęcia o charakterze praktycznym realizuje 3-4 nauczycieli policyjnych, przy czym każdy z nich pracuje z grupą nie większą niż 4 słuchaczy.
Ze względu na duży wysiłek fizyczny słuchaczy po każdych 5 godzinach zajęć powinna nastąpić przerwa trwająca co najmniej 1,5 godz. Słuchacze w trakcie zajęć wykonują czynności związane z obsługą codzienną motocykli między innymi tankowanie motocykli w zależności od potrzeb.
Temat | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | System oceniania |
Temat nr 1: Kierowanie motocyklem szosowym w warunkach symulowanych. | 60 | Każdy temat podlega zaliczeniu na podstawie ćwiczeń wykonywanych na zakończenie zajęć z tego tematu. Oceny w skali 1-6, uzyskane z zaliczeń tematów stanowią oceny okresowe. Każda negatywna ocena musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
Temat nr 2: Kierowanie motocyklem szosowym na drogach o różnym natężeniu ruchu. | 19 | |
Temat nr 3: Wykonywanie zleconych zadań w ramach pełnienia służby na motocyklu. | 37 | |
Razem: | 116 |
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wpisanym ogólnym wynikiem nauki, który stanowi ocena wynikająca ze średniej arytmetycznej pozytywnych ocen okresowych.
1. | Motocykl szosowy | 20 szt. |
2. | Wóz techniczny | 1 szt. |
3. | Przyczepa do przewozu motocykli | 1 szt. |
4. | Pachołki drogowe | 180 szt. |
5. | Równoważnia | 1 szt. |
6. | Deska | 1 szt. |
7. | Radiostacja nasobna | 20 szt. |
8. | Tarcza do zatrzymania pojazdów | 20 szt. |
9. | Mapy tras przejazdu (zabezpieczone folią) | 20 szt. |
10. | Notatnik służbowy | 20 szt. |
11. | Kreda | 1 op. |
12. | Środki czyszczące (płyn do mycia silnika, benzyna ekstrakcyjna) | 5 l. |
13. | Szampon | 10 l. |
14. | Gąbki | 10 szt. |
15. | Pędzle | 5 szt. |
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Doskonalenie kierowania motocyklem szosowym na motodromie lub placu manewrowym | 47 | wykład, pokaz, ćwiczenia, symulacja | Zweryfikuj posiadane umiejętności kierowania motocyklem przez słuchaczy rozpoczynających szkolenie na podstawie przejazdu po ustalonym torze przeszkód którego, elementy są wykorzystywane w trakcie dalszego szkolenia i dokonaj podziału na grupy w zależności od posiadanych umiejętności. |
Opisz budowę motocykla służbowego, zapoznaj słuchaczy z przeznaczeniem poszczególnych elementów jego wyposażenia, zwróć szczególną uwagę na wyposażenie specjalne (sygnały pojazdu uprzywilejowanego w ruchu). Omów czynności, które należy wykonać w związku z wykonaniem obsługi codziennej motocykla szosowego, a także zapoznaj z wykonaniem innych obsług technicznych (OT1, OT2). | |||
Zapoznaj z charakterystyką i parametrami technicznymi motocykla szosowego. Omów możliwości wykorzystania jego walorów technicznych (oddziaływanie | |||
psychologiczne motocykla policyjnego na innych użytkowników drogi) podczas pełnienia służby. Wskaż właściwą pozycję motocyklisty podczas kierowania, przyśpieszana i hamowania motocyklem. Podkreśl konieczność płynnego manewrowania manetką gazu i dźwignią sprzęgła motocykla. Zwrócić uwagę na technikę kierowania tego rodzaju pojazdem (zwłaszcza przy hamowaniu i zatrzymaniu się, wykonywaniu skrętów oraz manewrowaniu itp.). Podkreśl znaczenie korzystania z hamulca przedniego, tylnego oraz obu równocześnie. Zademonstruj technikę ruszania z miejsca, osiągania optymalnych obrotów silnika, zmiany i redukcji biegów. Omów prawidłowe ułożenie ciała i stopy na podnóżku podczas manewrowania i pokonywania zakrętów. Pokaż sposób prawidłowego stawiania i zestawiania motocykla z podnóżki centralnej oraz poprawnych sposobów podnoszenia motocykla. Wyznacz miejsce zajęć, zabezpiecz je przed osobami postronnymi. Omów ćwiczenia, a następnie zademonstruj prawidłowe ich wykonanie. Zwracaj szczególną uwagę na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wykonywanych ćwiczeń. Zaprezentuj kolejno ćwiczenia, następnie w ramach ćwiczeń poleć aby każdy ze słuchaczy pod twoim nadzorem, ćwiczył: 1. Ruszanie z miejsca i zatrzymanie się przed wyznaczoną linią. 2. Przyśpieszanie, zwalnianie oraz prawidłową zmianę biegów. 3. Jazdę z prędkością ok. 50 km/h. Wykonywanie skrętów w prawą i lewą stronę, po uprzedniej redukcji biegu. 4. Jazdę między rozstawionymi, co 3-4 m pachołkami tak, aby ich nie potrącić i nie podpierać się nogami. 5. Wykonywanie slalomów między pachołkami rozstawionymi w linii prostej i w kształcie litery S. 6. Jazdę po równoważni oraz desce. | |||
7. Jazdę "po okręgu" i w kształcie cyfry "8" 8. Jazdę po torach wyznaczonych pachołkami. 9. Pokonywanie zakrętów przy różnych prędkościach bez podpierania się po torze (tor bezpieczny i optymalny). 10. Przeciwskręt przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością. 11. Jazdę po różnego rodzaju nawierzchni (miętki grunt, trawa). 12. Awaryjne hamowanie (ominięcie nagłej przeszkody). 13. Jazdę w "szachownicę". 14. Jazdę dwójkami, trójkami, czwórkami. Słuchacze po zaprezentowaniu przez nauczyciela policyjnego wymienionych ćwiczeń wykonują indywidualnie. Podczas prowadzących zajęć nauczyciel policyjny na bieżąco koryguje popełnione przez słuchaczy błędy. Na zakończenie zagadnienia oceń nabyte umiejętności kierowania motocyklem przez słuchaczy w trakcie przejazdu po ustalonym torze przeszkód, którego elementy ćwiczył w trakcie kursu. | |||
2. Eskorta policyjna | 5 | wykład, pokaz, ćwiczenia, symulacja | Omów przepisy i zasady prowadzenia eskorty jednego, a następnie kilku pojazdów z wykorzystaniem różnej liczby motocykli. Podziel grupę szkoleniową na zespoły i przeprowadź symulację eskorty na terenie motodromu i dróg wewnętrznych jednostki szkoleniowej. Zmieniaj pozycję słuchaczy w zespołach. Na bieżąco koryguj błędy popełnione przez słuchaczy. |
3. Taktyka pracy policjanta ruchu drogowego związana z zatrzymaniem pojazdów do kontroli oraz prowadzenie kontroli | 3 | wykład, pokaz, ćwiczenia, symulacja | Nawiąż do nabytej wcześniej wiedzy i doświadczenia słuchaczy. Usystematyzuj wiedzę na temat taktyki pracy policjanta pełniącego służbę na motocyklu. Przypomnij zasady taktyki i techniki interwencji policyjnych. Przedstaw prawidłowe warianty zatrzymania pojazdów do kontroli i ustawienia motocykla w trakcie kontroli drogowej. Podziel grupę na zespoły, przeprowadź zajęcia na motodromie i drogach wewnętrznych jednostki szkoleniowej, polegające na symulowanym pełnieniu służby na motocyklu przez policjanta ruchu drogowego, tj. zatrzymanie i kontrola pojazdu, dojazd do miejsca zdarzenia drogowego z użyciem elementów pojazdu uprzywilejowanego itp. Zwróć uwagę na prawidłową taktykę i technikę interwencji przeprowadzonych przez słuchaczy. Na bieżąco koryguj błędy popełnione przez słuchaczy. |
4. Motocyklowa asysta honorowa | 5 | wykład, pokaz, ćwiczenia, symulacja | Omów przepisy regulujące wykonanie przez policjantów motocyklowej asysty honorowej. Przedstaw zasady i sposób powoływania asysty honorowej zwanej dalej MAH oraz wskaż podmioty uprawnione do korzystania z eskort policyjnych. Przedstaw i utrwal skład zespołów w motocyklowej asyście honorowej. Opisz zadania poszczególnych policjantów w szyku. Omów obowiązki dowódcy oraz wyposażenie MAH. Omów różne konfiguracje asysty, w zależności od stanowiska zajmowanego przez osobę eskortowaną. W zależności od wybranej konfiguracji asysty wyznacz funkcje poszczególnym policjantom w szyku, np. pilota filtrującego, motocyklistów rezerwowych i innych. Wykonaj ćwiczenia zespołów jazdy próbnej na terenie motodromu i dróg wewnętrznych jednostki szkoleniowej, tak aby każdy ze słuchaczy zajmował w każdej próbie inną pozycję w zespole. Na bieżąco, przy pomocy środków łączności, koryguj błędy popełnione przez słuchaczy. Oceń słuchaczy. |
TEMAT nr 2: Kierowanie motocyklem szosowym na drogach o różnym natężeniu ruchu
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Jazda z różnymi prędkościami w warunkach dużego natężenia ruchu poza obszarem zabudowanym | 11 | pogadanka, ćwiczenia | Zajęcia realizuj na drogach publicznych. Przed przystąpieniem do ćwiczeń przypomnij słuchaczom o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Omów założenia do ćwiczeń. Podaj rejon realizacji zajęć oraz numery tras, na których odbywać się będą zajęcia. W czasie zajęć słuchacze, wykorzystując zdobyte umiejętności w kierowaniu motocyklem służbowym, poruszać się będą po drogach o różnym natężeniu ruchu, w zmieniających się rodzajach formacji, tj. jazda w kolumnie pojedynczej, dwójkowej w zależności od sytuacji na drogach omawianych wcześniej przed wyjazdem. Na wyznaczonym odcinku drogi ekspresowej, przeprowadź zajęcia polegające na zdobywaniu umiejętności jazdy szybkiej. Na bieżąco, w czasie przerw omawiaj i koryguj popełniane przez słuchaczy błędy. |
2. Odpowiednie doskonalenie techniki jazdy podczas kierowania motocyklem w warunkach ruchu miejskiego | 8 | pogadanka, ćwiczenia | Zajęcia realizuj na terenie dużych aglomeracji miejskich. Przed przystąpieniem do ćwiczeń przypomnij słuchaczom o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Przećwicz jazdę w różnych formacjach, tj. podziel słuchaczy na czteroosobowe grupy, przydziel nauczyciela policyjnego i przeprowadź jazdę wyznaczoną trasą. Przypomnij słuchaczom o możliwości w uzasadnionych przypadkach używania sygnałów uprzywilejowania. Omów ćwiczenia, wskaż najczęściej popełniane błędy i podaj sposoby ich unikania. Na bieżąco, w czasie przerw omawiaj i koryguj popełniane przez słuchaczy błędy. Oceń słuchaczy. |
TEMAT nr 3: Wykonywanie zleconych zadań w ramach pełnienia służby na motocyklu szosowym
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metody realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Zlecone zadania służbowe i prowadzenie eskorty | 5 | pogadanka, ćwiczenia | Doprowadź do wskazania przez słuchaczy sposobów i zasad wykonania eskorty jednego pojazdu z wykorzystaniem jednego, dwóch, trzech i większej liczby policjantów motocyklistów. To samo wykonaj z kolumną pojazdów przy użyciu różnej liczby motocyklistów. Przypomnij sposoby zabezpieczenia i blokowania skrzyżowań oraz ruchu poprzecznego. Korzystając z doświadczeń zdobytych podczas wcześniejszych zajęć, w porozumieniu z właściwym terytorialnie dyżurnym jednostki Policji, wyznacz trasę eskorty. Do eskorty użyj różnej liczby policjantów. Podczas wykonywania eskorty zwróć szczególną uwagę na zachowanie środków bezpieczeństwa. Zmieniaj pozycje słuchaczy w szyku. Na bieżąco, przy pomocy środków łączności, koryguj błędy popełnione przez słuchaczy. |
2. Taktyka pracy policjanta ruchu drogowego pełniącego służbę z wykorzystaniem motocykla służbowego | 3 | pogadanka, ćwiczenia | Nawiązując do zdobytej wcześniej wiedzy i umiejętności, usystematyzuj wiedzę na temat taktyki pracy policjanta pełniącego służbę na motocyklu. Przypomnij zasady taktyki i techniki interwencji policyjnych. Podziel grupę na patrole dwuosobowe i przeprowadź zajęcia na drogach publicznych. |
Wyznacz trasy, na których odbywać się będą zajęcia. Podczas zajęć ćwicz ze słuchaczami wykonywanie zadań, jakie ma do realizacji policjant ruchu drogowego podczas służby tj. zatrzymywanie i kontrola pojazdu, dojazd do miejsca zdarzenia drogowego z użyciem wyposażenia pojazdu uprzywilejowanego. W czasie zajęć słuchacze wykorzystując zdobyte umiejętności w kierowaniu motocyklem służbowym, podejmują interwencje podczas rzeczywistego ruchu Podczas przerw omawiaj popełnione przez słuchaczy błędy zarówno w czasie poruszania się motocyklem, jak i podczas podejmowanych interwencji. | |||
3. Motocyklowa asysta honorowa (MAH) | 8 | pogadanka, ćwiczenia | Nawiązując do zdobytej podczas szkolenia wiedzy, a także doświadczeń w służbie, przypomnij i utrwal sposoby wykonania asysty honorowej. Omów dokumentację organizacyjno-taktyczną, w tym wniosek uprawnionego podmiotu o zabezpieczenie przejazdu. Przypomnij różne konfiguracje MAH. Przypomnij zadania poszczególnych policjantów w szyku. W zależności od wariantu eskorty wyznacz poszczególnym policjantom funkcje w szyku, np. pilota filtrującego, zamykającego itp. Wykonaj jazdy ćwiczebne na drogach o różnym natężeniu ruchu tak, aby każdy ze słuchaczy zajmował w szyku w kolejnym ćwiczeniu inną pozycję. Zwróć uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas realizacji zajęć. Na bieżąco, przy pomocy środków łączności, koryguj ewentualne błędy. |
4. Współdziałanie i prowadzenie obserwacji pojazdu podczas służby na motocyklu | 16 | pogadanka, ćwiczenia | Wyznacz dokładną trasę przejazdu. Przypomnij policjantom o zachowaniu szczególnych środków bezpieczeństwa podczas zajęć, a zwłaszcza podczas poszukiwania pojazdu. Przy pomocy znaków graficznych wykreśl szczegółową trasę przejazdu z wyszczególnieniem skrzyżowań, zakrętów i innych punktów orientacyjnych np. kapliczki, sklepy, kościoły itp. Wydaj sporządzone mapki tras słuchaczom z liczbą kilometrów od startu do mety oraz podaj przybliżony czas przejazdu. Wyznacz na trasie punkty kontrolne. Wydaj |
zalakowane koperty z mapą drogową terenu na wypadek zagubienia się. Podziel grupę na patrole dwuosobowe. Określ miejsce startu i powrotu patroli, które wyjeżdżają na trasę w około 5-minutowych odstępach. Kontroluj czas potrzebny do przejechania wyznaczonej trasy w zależności od warunków drogowych i zastanych utrudnień lokalnych. Ćwiczenie ma na celu wykształcenie u policjantów zdolności jednoczesnej obserwacji drogi, terenu i korzystania z mapy, tzw. podzielności uwagi. Wyznacz rejon działania patroli zmotoryzowanych. Podziel słuchaczy na dwuosobowe patrole, działające w danym rejonie. Przy użyciu dostępnych środków łączności podaj dane "poszukiwanego pojazdu" (np. rodzaj, kolor lakieru, w jakim kierunku się porusza, znaki szczególne). Zleć wykonanie jazd poszukiwawczych, które mają doprowadzić do lokalizacji obiektu. Zwróć uwagę na współdziałanie między patrolami. Ćwiczenie powtarzaj w różnych zespołach patrolowych. Omów ćwiczenia wskazując na bieżąco błędy popełniane podczas ich realizacji. | |||
5. Ocena nabytych umiejętności kierowania. Mycie i konserwacja motocykli | 5 | ćwiczenia | Dokonaj oceny nabytych praktycznych umiejętności kierowania motocyklem przez słuchaczy kończących kurs. Poleć słuchaczom na koniec zajęć wykonanie obsługi codziennej pojazdu polegającej między innymi na dokładnym umyciu motocykli, łącznie z silnikiem (przy pomocy odpowiednich detergentów) oraz zakonserwowaniu części smarowanych np. łańcucha, zębatki - czynności te realizuje się na terenie jednostki szkoleniowej. Sprawdź staranność wykonania ww. czynności przez słuchaczy. |