Zmiana decyzji w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla dzielnicowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2015.67

Akt jednorazowy
Wersja od: 4 września 2015 r.

DECYZJA Nr 284
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 4 września 2015 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla dzielnicowych

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1.
W decyzji nr 270 Komendanta Głównego Policji z dnia 1 października 2010 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla dzielnicowych (Dz. Urz. KGP Nr 11, poz. 65) załącznik do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji.
§  2.
Kursy specjalistyczne dla dzielnicowych rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji prowadzi się na podstawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla dzielnicowych, określonego w decyzji, o której mowa w § 1.
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA DZIELNICOWYCH

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1. Nazwa kursu

2. Katalog zadań, do realizacji których kurs ma przygotować

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Forma zakończenia kursu.

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.

 Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla dzielnicowych.

2.

 Katalog zadań, do realizacji których kurs ma przygotować

Kurs specjalistyczny przygotowuje policjanta do wykonywania zadań służbowych na stanowisku dzielnicowego.

3.

 Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs

Na kurs kierowani są policjanci, którzy pełnią służbę na stanowisku dzielnicowego lub są przewidywani do służby na tym stanowisku oraz posiadają poświadczenie bezpieczeństwa, upoważniające ich do dostępu do informacji niejawnych, oznaczonych klauzulą "poufne".

4.

 System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. Policjanci w czasie trwania kursu są kwaterowani w jednostce szkoleniowej Policji.

5.

 Kurs trwa 22 dni szkoleniowe. Na realizację kursu składa się czas przeznaczony na:

PrzedsięwzięciaGodz. lekcyjne
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu1 godz.
Zajęcia programowe170 godz.
Egzamin końcowy2 godz.
Zakończenie kursu1
Ogółem174 godz. (22 dni szkoleniowe)
Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie, tj. 40 godz. tygodniowo.

Dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń, regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.

6.

 Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 20 osób.

7.

 Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Zaleca się, żeby zajęcia w danej grupie szkoleniowej, w obrębie bloku lub zagadnienia prowadził, w miarę możliwości ten sam nauczyciel. W przypadku braku określenia liczby prowadzących zajęcia, przyjmuje się zasadę, iż do realizacji wyodrębnionych zagadnień wyznacza się jednego nauczyciela. Natomiast w przypadku zajęć praktycznych liczba nauczycieli, wraz z określeniem ich roli, wynika ze sposobu realizacji zajęć w podgrupach oraz przyjętych założeń do stosowanej metody (techniki).

Temat nr 1 z bloku tematycznego nr III należy zrealizować jako pierwszy.

8.

 Zakres tematyczny oraz system oceniania

BlokTematGodz.

lekcyjne

NR I

Organizacja, metody i formy pełnienia służby przez dzielnicowego

Organizacja służby dzielnicowego2
Zakres zadań dzielnicowego9
Dokumentowanie służby dzielnicowego2
Razem:13
NR II

Zagadnienia prawne

Wybrane elementy prawa karnego i prawa wykroczeń21
Postępowanie w sprawach nieletnich i małoletnich pozbawionych opieki4
Kamo-prawne aspekty narkomanii3
Wybrane zagadnienia prawa cywilnego i rodzinnego13
Razem:B
NR III

Prewencja kryminalna

Kompetencje społeczne dzielnicowego8
Rola dzielnicowego w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych9
Razem:17
NR IV

Interwencje policyjne

Realizowanie zadań dzielnicowego określonych w procedurze "Niebieskie Karty"6
Przeprowadzanie interwencji przez dzielnicowego26
Razem:32
NR V

Postępowania w sprawach o wykroczenia

Czynności wyjaśniające10
Postępowania szczególne4
Postępowanie przed sądem8
Razem:22
NR VI

Postępowanie przygotowawcze

Wszczęcie i odmowa wszczęcia postępowania przygotowawczego8
Dowody w postępowaniu przygotowawczym2
Przesłuchanie podejrzanego9
Tymczasowe zajęcie mienia ruchomego2
Szczególne formy przesłuchania5
Zawieszenie i podjęcie zawieszonego postępowania przygotowawczego2
Umorzenie postępowania przygotowawczego6
Zamknięcie postępowania przygotowawczego5
Razem:39
NR VII

Praca operacyjna

Praca operacyjna w służbie dzielnicowego6
Razem:6
Ogółem:170
1) nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności podlegają bieżącej ocenie według obowiązującej skali ocen: 6 - 1;

2) zaliczenie bloku następuje na podstawie średniej ocen bieżących uzyskanych w toku realizacji poszczególnych tematów;

3) sporządzone przez słuchaczy dokumenty, podlegają bieżącej ocenie poprzez zastosowanie dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.);

4) każda negatywna ocena uzyskana w trakcie bloku tematycznego musi być poprawiona na ocenę pozytywną.

9.

 Forma zakończenia kursu.

Kurs kończy się egzaminem, który przeprowadza się według poniższych zasad:

1. Komisja egzaminacyjna powoływana jest przez kierownika jednostki szkoleniowej, której powierzono do realizacji kurs specjalistyczny.

2. W skład komisji wchodzą przedstawiciele jednostki szkoleniowej, w której realizowany jest kurs specjalistyczny.

3. Egzamin końcowy prowadzony jest w formie testu wiedzy.

4. Test wiedzy opracowuje jednostka szkoleniowa Policji, realizująca kurs specjalistyczny.

5. Test wiedzy składa się z 40 zadań testowych, ocenianych w skali od 0 do 1 punktu za każdą odpowiedź, i trwa 40 minut.

6. Każde z zadań testowych powinno zawierać 4 odpowiedzi, wśród których są odpowiedzi fałszywe, częściowo prawdziwe i tylko jedna prawdziwa. Za każdą poprawną odpowiedź słuchacz kursu otrzymuje 1 punkt.

7. Warunkiem zaliczenia egzaminu końcowego jest uzyskanie przez policjanta co najmniej 28 punktów. Stanowi to 70 % wszystkich punktów możliwych do uzyskania.

Kryteria oceny testu wiedzy:

ocena 1niedostatecznaod 0 do 27 poprawnych odpowiedzi
ocena 2dopuszczającaod 28 do 30 poprawnych odpowiedzi
ocena 3poprawnaod 31 do 33 poprawnych odpowiedzi
ocena 4dobraod 34 do 36 poprawnych odpowiedzi
ocena 5bardzo dobraod 37 do 38 poprawnych odpowiedzi
ocena 6wyróżniającaod 39 do 40 poprawnych odpowiedzi

8. Z przeprowadzonego egzaminu końcowego komisja egzaminacyjna sporządza protokół.

Absolwent kursu specjalistycznego otrzymuje "Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego", z wpisanym ogólnym wynikiem nauki (średnia wszystkich ocen okresowych) oraz oceną z egzaminu końcowego.

II.

 TREŚCI KSZTAŁCENIA

BLOK NR I: ORGANIZACJA, METODY I FORMY PEŁNIENIA SŁUŻBY PRZEZ DZIELNICOWEGO

TEMAT NR 1: Organizacja służby dzielnicowego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- określić prawne i funkcjonalne podstawy służby dzielnicowego,

- omówić organizację służby na stanowisku dzielnicowego,

- wskazać zadania i obowiązki kierownika rewiru dzielnicowych w zakresie nadzoru nad pracą dzielnicowego.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Organizacja służby na stanowisku dzielnicowego1wykład,

dyskusja

Omów cele funkcjonowania oraz wskaż uregulowania prawne służby dzielnicowego i wymagania kwalifikacyjne stawiane policjantowi na tym stanowisku. Przedstaw zasady wyznaczania, przydziału i obsługi rejonu służbowego, formy pełnienia służby przez dzielnicowego uwzględniając istotę obchodu oraz zaznaczenie właściwego planowania czasu służby obchodowej.
2.Zadania i obowiązki kierownika rewiru dzielnicowych w zakresie nadzoru nad pracą dzielnicowego1wykład,

dyskusja

Wskaż zadania i obowiązki kierownika rewiru dzielnicowych oraz prowadzoną przez niego dokumentację. Omów sposoby bieżącego rozliczania dzielnicowego z powierzonych mu do wykonania zadań.

TEMAT NR 2: Zakres zadań dzielnicowego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować rodzaje oraz zakres rozpoznania rejonu służbowego,

- omówić zadania realizowane przez dzielnicowego w zakresie rozpoznania osobowego i terenowego,

- omówić zadania realizowane przez dzielnicowego w zakresie profilaktyki społecznej,

- omówić zadania realizowane przez dzielnicowego w zakresie ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń,

- określić różnice w zakresie zadań dzielnicowego z terenu miejskiego i pozamiejskiego.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Rozpoznanie rejonu służbowego1wykład,

dyskusja

Scharakteryzuj rodzaje rozpoznania rejonu prowadzonego przez dzielnicowego oraz zakres wymaganych wiadomości o przydzielonym rejonie służbowym.
2.Zadania dzielnicowego w zakresie rozpoznania osobowego1dyskusja,

wykład

W takcie dyskusji wypracuj z grupą kategorie osób, które są w szczególnym zainteresowaniu dzielnicowego. W dalszej kolejności, w ramach dyskusji określ zadania, jakie należy podjąć wobec osób zagrażających bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu, osób mających wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego, osób narażonych na działalność przestępczą i ofiar przestępstw. Następnie scharakteryzuj czynności podejmowane w zakresie rozpoznania osobowego wobec nieletnich. Wskaż zasady obiegu informacji o osobach i zjawiskach objętych rozpoznaniem.
3.Zadania dzielnicowego w zakresie rozpoznania terenowego2dyskusjaW ramach dyskusji zaprezentuj zakres rozpoznania terenowego oraz źródła i sposoby uzyskiwania bieżących informacji o infrastrukturze rejonu.
4.Zadania dzielnicowego z zakresu profilaktyki społecznej1dyskusjaWskaż zadania z zakresu profilaktyki społecznej, akcentując rolę dzielnicowego w inspirowaniu i organizowaniu działań oraz przedsięwzięć o charakterze profilaktycznym i prewencyjnym.
5.Zadania dzielnicowego w zakresie ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń2wykład,

dyskusja

Wskaż obowiązki w zakresie ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń. W trakcie dyskusji korzystaj z doświadczenia zawodowego słuchaczy.
6.Ograniczenia w zadaniach dzielnicowego pełniącego służbę na terenach miejskich. Różnica zakresu zadań dzielnicowego z terenu miejskiego i pozamiejskiegoWskaż na ograniczenia w zadaniach realizowanych przez dzielnicowego pełniącego służbę na terenach miejskich. Wskaż, jakie zadania może zlecić, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, dzielnicowemu pełniącemu służbę w terenie pozamiejskim kierownik jednostki organizacyjnej Policji.
7.Rola i zadania dzielnicowego w sytuacjach kryzysowych2wykład,

dyskusja

Przypomnij rolę i zadania Policji w sytuacjach kryzysowych, w tym spowodowanych zagrożeniem terrorystycznym. Przedstaw rolę i zadania dzielnicowego w sytuacjach katastrof naturalnych, awarii technicznych, aktów terrorystycznych i innych zagrożeń nadzwyczajnych. Zaakcentuj potrzebę niesienia pomocy obywatelom oraz właściwego informowania społeczności lokalnej.

TEMAT NR 3: Dokumentowanie służby dzielnicowego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- określić dokumentację służbową prowadzoną przez dzielnicowego,

- prowadzić teczkę rejonu.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki metodyczne do realizacji
1.Dokumentacja służbowa dzielnicowego1dyskusjaOmów podstawowe dokumenty sporządzane przez dzielnicowego, następnie wskaż sposób dokumentowania czynności dzielnicowego w notatniku służbowym. Zaakcentuj możliwość prowadzenia przez dzielnicowego innej dokumentacji służbowej.
2.Prowadzenie teczki rejonu przez dzielnicowego1dyskusjaPrzedstaw zawartość teczki rejonu oraz możliwe formy jej prowadzenia.

BLOK NR II: ZAGADNIENIA PRAWNE

TEMAT NR 1: Wybrane elementy prawa karnego i prawa wykroczeń

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- dokonać kwalifikacji prawnej wybranych przestępstw i wykroczeń,

- wskazać zadania dzielnicowego wynikające z wybranych ustaw szczególnych.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki metodyczne do realizacji
1.Przestępstwa kryminalne6dyskusja,

analiza przypadku,

ćwiczenia

W trakcie dyskusji przypomnij ustawowe znamiona oraz formy stadialne i zjawiskowe. Na podstawie przygotowanych założeń i na podstawie zdarzeń wskazanych przez słuchaczy, zleć im zakwalifikowanie i określanie trybu ścigania wybranych przestępstw.
2.Wybrane wykroczenia6analiza przypadku,

ćwiczenia

Na podstawie przygotowanych założeń i na podstawie zdarzeń wskazanych przez słuchaczy, zleć zakwalifikowanie i określanie trybu ścigania wybranych wykroczeń; uwzględnij przepisy prawa miejscowego.
3.Wybrane przepisy ustaw szczególnych9dyskusja,

analiza przypadku,

ćwiczenia

Wskaż przepisy karne wybranych ustaw szczególnych. Na podstawie przygotowanych założeń omów zadania dzielnicowego wynikające z:

- ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2015 r. poz. 388),

- ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr 116, poz. 1131, z późn zm.),

- ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650, z późn. zm.),

- ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. ochronie zwierząt (Dz. U. z 2013 r. poz. 856, z późn. zm.),

- ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 611, z późn. zm.),

- ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.),

- ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2012 r. poz. 576, z późn. zm.),

- ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. Nr 208, poz. 1240, z późn. zm.),

- ustawy z dnia 26 października 1982 r. wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356, z późn. zm.).

TEMAT NR 2: Postępowanie w sprawach nieletnich i małoletnich pozbawionych opieki

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- określić zadania dzielnicowego wobec sprawców czynów karalnych i nieletnich zdemoralizowanych,

- sporządzić protokół zatrzymania nieletniego,

- omówić czynności podejmowane w przypadku ujawnienia małoletniego pozbawionego opieki.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Zadania dzielnicowego wobec nieletnich zagrożonych demoralizacją i sprawców czynów karalnych2dyskusja,

ćwiczenia

Przypomnij pojęcia "nieletni", "demoralizacja", "czyn karalny" oraz uregulowania dotyczące współpracy Policji z sądem i prokuraturą w zakresie ujawniania i zwalczania demoralizacji i przestępczości nieletnich.

Określ zadania dzielnicowego wobec sprawców czynów karalnych i nieletnich zdemoralizowanych.

Poleć słuchaczom sporządzenie na podstawie założeń, dokumentacji ze zrealizowanych czynności.

2.Omawianie sporządzonej dokumentacji1dyskusjaOmów sporządzoną dokumentację, wskazując na ewentualne błędy.
3.Zadania dzielnicowego wobec małoletnich pozbawionych opieki1dyskusjaPrzedstaw pojęcie "małoletniego" oraz omów podstawowe czynności w przypadku ujawnienia małoletniego pozbawionego opieki.

TEMAT NR 3: Karno-prawne aspekty narkomanii

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- opisać podstawowe środki odurzające i substancje psychotropowe oraz symptomy ich zażycia,

- wskazać zakres współpracy z wybranymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się przeciwdziałaniem narkomanii.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Podstawowe pojęcia związane z narkomanią oraz przepisy karne ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r. poz. 124, z późn. zm.)2dyskusja,

pokaz

Nawiązując do doświadczenia życiowego i zawodowego słuchaczy, omów problematykę narkomanii w Polsce, podkreślając jej kryminogenny charakter. Omów rodzaje narkotyków oraz wskaż na charakterystyczne symptomy mogące świadczyć o zażyciu narkotyku (stany fizyczne i psychiczne). Na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii omów podstawowe pojęcia związane z narkomanią oraz sankcje karne określone w ustawie.
2.Zakres współpracy dzielnicowego z instytucjami powołanymi do zapobiegania narkomanii1wykład,

dyskusja

Omów rolę dzielnicowego w zakresie współpracy z wybranymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się przeciwdziałaniem narkomanii (np. Monarem).

TEMAT NR 4: Wybrane zagadnienia prawa cywilnego i rodzinnego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- określić sposób postępowania w przypadku wystąpienia sporów sąsiedzkich,

- scharakteryzować odpowiedzialność za określone czyny niedozwolone,

- wskazać sposób postępowania dzielnicowego w przypadku ujawnienia nieprawidłowości w wykonywaniu władzy rodzicielskiej,

- omówić istotę obowiązku alimentacyjnego i krąg zobowiązanych do alimentacji.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Spory sąsiedzkie6wykład,

ćwiczenia

Omów treść i wykonywanie prawa własności oraz ochronę własności. Wskaż różnicę między własnością a posiadaniem. W oparciu o przygotowane założenia i na podstawie przypadków wskazanych przez słuchaczy wypracuj sposób postępowania w sytuacji wystąpienia sporów sąsiedzkich.

Wskazanym jest, aby w zajęciach brał udział psycholog.

2.Czyny niedozwolone3wykład,

ćwiczenia

Scharakteryzuj wybrane czyny niedozwolone (odpowiedzialność małoletnich, odpowiedzialność za zwierzęta, odpowiedzialność za wyrzucenie, wylanie, spadnięcie przedmiotu). W oparciu o przygotowane założenia i na podstawie zgłaszanych potrzeb słuchaczy, wypracuj z grupą sposób postępowania w określonych sytuacjach.
3.Wykonywanie władzy rodzicielskiej oraz obowiązek alimentacyjny4wykład,

dyskusja

Przedstaw istotę władzy rodzicielskiej. Wskaż przesłanki pozbawienia i ograniczenia władzy rodzicielskiej. Posługując się określonymi przykładami, wskaż w trakcie dyskusji na prawidłowy sposób postępowania dzielnicowego w przypadku ujawnienia nieprawidłowości w wykonywaniu władzy rodzicielskiej. Omów istotę, zakres i krąg zobowiązanych do obowiązku alimentacyjnego.

BLOK NR III: PREWENCJA KRYMINALNA

TEMAT NR 1: Kompetencje społeczne dzielnicowego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- kreować swój wizerunek i określać granice otwartości w kontakcie,

- określić wpływ nastawień i stereotypów w myśleniu na kontakty interpersonalne,

- określić wpływ emocji i pierwszego wrażenia na zachowanie w kontakcie osobistym,

- wskazać swój styl komunikowania się.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Budowanie motywacji do aktywnego udziału w kursie3wykład,

dyskusja,

praca

w grupach, ćwiczenia

Przeprowadź ćwiczenia budujące otwartość i zaufanie w grupie. Zbierz oczekiwania uczestników kursu.
2.Diagnoza kompetencji społecznych5wykład,

dyskusja,

praca

w grupach, ćwiczenia

Na bazie ćwiczeń przeprowadzonych w ramach realizacji zagadnienia nr 1, określ zasoby i braki w zakresie kompetencji społecznych.

Omów i przećwicz elementy budujące kontakt:

- kreowanie wizerunku dzielnicowego (zakres otwartości na innych, określenie granic własnych kompetencji zawodowych i dostępności czasowej, miejscowej),

- wzbudzanie zaufania w kontakcie, radzenie sobie z oporem,

- nastawienie, samospełniająca się przepowiednia, stereotypy w myśleniu, efekt "pierwszego wrażenia", określenie wpływu związku między uczuciami, myślami a działaniami,

- wskazanie na style komunikacyjne (agresja, asertywność, uległość).

Bazując na doświadczeniu zawodowym słuchaczy, omów rolę informacji zwrotnej w przepływie informacji w instytucji, w tym:

- dookreślenie kompetencji,

- szerszy kontekst diagnozy problemu zgłaszanego dzielnicowemu,

- uzyskiwanie informacji na temat miejsc, osób, zagrożeń przekazywanych dzielnicowemu przez policjantów innych pionów służbowych,

- zwiększenie skuteczności pomocy osobom zgłaszającym się do dzielnicowego.

Wskaż na możliwości negocjacji w zależności od typu osobowości osób, z którymi rozmawia dzielnicowy, z uwzględnieniem technik aktywnego słuchania.

TEMAT NR 2: Rola dzielnicowego w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- omówić sposób nawiązania i prowadzenia współpracy z przedstawicielami lokalnej społeczności,

- wskazać zadania dzielnicowego wynikające z programów profilaktycznych,

- zaprezentować program profilaktyczny.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Współpraca z przedstawicielami lokalnej społeczności1dyskusjaWypracuj ze słuchaczami zakres i formy współdziałania Policji z podmiotami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego. Zaakcentuj znaczenie i korzyści wynikające z prowadzonej współpracy.

Wskazanym jest, aby w zajęciach brał udział psycholog.

2.Programy profilaktyczne realizowane przez jednostki organizacyjne Policji8dyskusja,

ćwiczenia

Określ działania dzielnicowego w zakresie realizowanych programów profilaktycznych, między innymi Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań "Razem bezpieczniej". Omów zasady współpracy z mediami i wystąpienia publicznego.

Przeprowadź ćwiczenia, w ramach których słuchacze zaprezentują realizowane przez siebie działania profilaktyczne. Wystąpienie słuchaczy w miarę możliwości utrwal przy pomocy kamery.

Dopuszcza się możliwość realizowania ćwiczeń poprzez udział w spotkaniach w placówkach oświatowych.

W ramach samokształcenia słuchacze przygotują wystąpienie publiczne, np. dla przedstawicieli Rady Gminy, Dzielnicy, Osiedla, uczniów, tematycznie związane z realizowanymi programami profilaktycznymi.

BLOK NR IV: INTERWENCJE POLICYJNE

TEMAT NR 1: Realizowanie zadań dzielnicowego określonych w procedurze "Niebieskie Karty"

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować zjawisko przemocy w rodzinie,

- omówić zadania wynikające z procedury "Niebieskie Karty",

- wskazać zadania wynikające z "Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie".

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Charakterystyka przemocy w rodzinie5wykład,

dyskusja

Scharakteryzuj zjawisko przemocy w rodzinie. W trakcie realizacji zajęć nawiąż do uregulowań prawnych zawartych w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Przedstaw rolę i formy działań dzielnicowego w procedurze niesienia pomocy ofierze przemocy domowej oraz czynności w ramach procedury "Niebieskie Karty". Wskazanym jest, aby w zajęciach brał udział psycholog.
2.Zadania wynikające z realizacji "Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie"1wykład,

dyskusja

Scharakteryzuj rolę dzielnicowego w długofalowych działaniach profilaktycznych, z uwzględnieniem zadań wynikających z realizacji "Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie". W zajęciach powinien brać udział psycholog.

TEMAT NR 2: Przeprowadzanie interwencji przez dzielnicowego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- skutecznie przeprowadzić w sytuacji koniecznej interwencję policyjną,

- poradzić sobie z sytuacjami stresowymi,

- posłużyć się terminalem mobilnym noszonym dla sprawdzenia osoby, pojazdu, dokumentu, rzeczy.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Interweniowanie wobec wybranych kategorii osób16SymulacjeW ramach dyskusji przypomnij zasady taktyki realizacji interwencji. Zaakcentuj sytuacje, w których policjant może odstąpić od podejmowania lub przeprowadzenia interwencji. Podkreśl znaczenie bezpieczeństwa fizycznego i prawnego w czasie interwencji.

Przeprowadź symulacje interwencji policyjnych. Podczas omawiania symulacji zwróć uwagę na umiejętności uczestników w zakresie komunikacji, konfliktu, technik negocjacyjnych i asertywności. Pobudzaj do twórczego myślenia poprzez wprowadzanie "stop klatek" i pracy opartej na "burzy mózgów". Wskazanym jest, aby w zajęciach brał udział psycholog

2.Wybrane sposoby radzenia sobie z sytuacjami stresowymi4wykład,

ćwiczenia

Zapoznaj słuchaczy z wybranymi sposobami radzenia sobie z sytuacjami stresowymi. W ramach ćwiczeń zastosuj wybrane metody radzenia sobie policjantów z sytuacjami stresowymi. Zaleca się, aby zajęcia prowadził psycholog.
3.Mobilne Terminale Noszone4ćwiczeniaPrzedstaw budowę i zastosowanie Mobilnego Terminala Noszonego. Omów i przedstaw aplikację przeznaczoną dla terminali mobilnych. W oparciu o przygotowane założenia przeprowadź ćwiczenia słuchaczy z wykorzystaniem terminali mobilnych noszonych obejmujące sprawdzenie osób, pojazdów, dokumentów oraz rzeczy.
4.Implementacja Decyzji Rady 2008/615/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Prüm)2wykładOmów uregulowania wynikające z Decyzji Rady 2008/615/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej. Przedstaw rolę tych uregulowań, mającą wpływ na pełnienie służby dzielnicowego.

BLOK NR V: POSTĘPOWANIA W SPRAWACH O WYKROCZENIA

TEMAT NR 1: Czynności wyjaśniające

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wskazać warunki dopuszczalności postępowania o wykroczenie,

- ocenić i zweryfikować decyzję policjanta prowadzącego czynności wyjaśniające, co do sposobu ich zakończenia,

- wskazać obowiązki związane z zakończeniem czynności wyjaśniających,

- przeanalizować materiały z czynności wyjaśniających pod kątem prawidłowości ich przeprowadzenia i udokumentowania,

- ocenić prawidłowość sporządzonej konkluzji,

- ocenić prawidłowość dokonanej kwalifikacji prawnej czynu.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Dopuszczalność postępowania10dyskusja,Zaleca się, aby poszczególne zagadnienia ilustrować przykładami. W trakcie
o wykroczenie.analizazajęć prowadź analizę przepisów przy aktywnym udziale słuchaczy.
2.Zasady dokumentowania czynnościprzypadku,Poleć każdemu ze słuchaczy dokonanie analizy akt czynności wyjaśniających
wyjaśniających.ćwiczenia(takich samych) pod kątem wartości dowodowej i sposobu dokumentowania
3.Sposoby zakończenia czynnościposzczególnych czynności, budowy konkluzji i kwalifikacji prawnej
wyjaśniających.wykroczenia. Omów elementy związane z instytucją przedstawienia zarzutu oraz
4.Obowiązki oskarżyciela publicznegoprzesłuchania osoby, co do której istnieje uzasadniona podstawa do sporządzenia
związane z zakończeniem czynnościprzeciwko niej wniosku o ukaranie.
wyjaśniających.Doprowadź do wskazania przez słuchaczy wartości dowodowej analizowanych
5.Ocena pod względem merytorycznymmateriałów.
i formalnym materiałów z czynności
wyjaśniających, w szczególności
konkluzji i kwalifikacji prawnej
zamieszczonej we wniosku o ukaranie.

TEMAT NR 2: Postępowania szczególne

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wskazać przypadki zastosowania trybu przyspieszonego,

- określić zadania policjanta w stosunku do zatrzymanego sprawcy wykroczenia w postępowaniu przyspieszonym,

- wskazać przesłanki dodatnie i ujemne postępowania mandatowego,

- określić rodzaj oraz wysokość nakładanego mandatu karnego,

- dokonać rozróżnienia pomiędzy zbiegiem przepisów ustawy a zbiegiem wykroczeń.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Postępowanie przyspieszone i nakazowe2dyskusjaWskaż przesłanki stosowania postępowania nakazowego i przyspieszonego. Podkreśl rolę Policji w zastosowaniu postępowania przyspieszonego w sprawach o wykroczenia, zwróć uwagę na prawa i obowiązki osoby zatrzymanej w związku z zastosowaniem trybu przyspieszonego.
2.Postępowanie mandatowe2dyskusjaPrzypomnij przesłanki ujemne i dodatnie postępowania mandatowego, rodzaje mandatów oraz ich prawomocność, terminy, wysokość grzywien nakładanych w postępowaniu mandatowym (wskaż różnicę pomiędzy zbiegiem przepisów ustawy a zbiegiem wykroczeń).

TEMAT NR 3: Postępowanie przed sądem

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wskazać organy uprawnione do występowania w charakterze oskarżyciela publicznego,

- wymienić obowiązki policjanta występującego w charakterze oskarżyciela publicznego,

- wymienić uprawnienia oskarżyciela publicznego jako strony procesowej,

- ocenić materiał dowodowy,

- określić występujące okoliczności istotne dla wymiaru kary i środka karnego,

- scharakteryzować fazy rozprawy,

- wystąpić na rozprawie z wnioskiem o ukaranie,

- określić zasady przeprowadzania dowodów,

- złożyć wniosek dowodowy,

- zadać osobie przesłuchiwanej pytania,

- ustosunkować się do wniosku strony,

- przygotować i wygłosić przemówienie końcowe,

- omówić przyczyny odwoławcze,

- wskazać terminy i tryb złożenia apelacji, zażalenia oraz sprzeciwu,

- sporządzić apelację, zażalenie oraz sprzeciw.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Dzielnicowy jako oskarżyciel publiczny3dyskusjaZwróć uwagę, iż dzielnicowy może występować w roli oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia, wskaż na obowiązki wynikające z tej roli.

W ramach samokształcenia poleć słuchaczom przygotowanie mowy oskarżycielskiej. Dokonaj jej oceny.

2.Rozprawa sądowa1dyskusjaPrzedstaw przebieg rozprawy sądowej, wskaż na potrzebę czynnego udziału oskarżyciela publicznego w rozprawie poprzez wnoszenie wniosków dowodowych, zadawanie pytań, ustosunkowywanie się do wniosków stron.
3.Środki odwoławcze3dyskusja,

ćwiczenia

Wskaż środki odwoławcze w postępowaniu w sprawach o wykroczenia, terminy ich wnoszenia. Podziel słuchaczy na grupy. Poleć poszczególnym grupom sporządzenie zażalenia, sprzeciwu, apelacji.
4.Omówienie sporządzonej dokumentacji1dyskusjaOmów sporządzoną dokumentację, wskazując ewentualne błędy.

BLOK NR VI: POSTĘPOWANIE PRZYGOTOWAWCZE

TEMAT NR 1: Wszczęcie i odmowa wszczęcia postępowania przygotowawczego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wskazać zakres czynności w postępowaniu sprawdzającym,

- wskazać podstawę prawną i warunki odmowy wszczęcia postępowania przygotowawczego,

- zinterpretować ujemne przesłanki procesowe,

- sporządzić postanowienie o odmowie wszczęcia śledztwa,

- określić czynności procesowe w niezbędnym zakresie,

- wypełnić formularz statystyczny,

- wypełnić formularze rejestrujące.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Postępowanie sprawdzające1pogadankaPodkreśl, że postępowanie sprawdzające realizowane jest poza postępowaniem przygotowawczym i dopiero od jego wyników zależy czy postępowanie przygotowawcze zostanie wszczęte. Omów zakres, dokumentowanie i sposób zakończenia postępowania sprawdzającego.
2.Odmowa wszczęcia postępowania przygotowawczego2wykład,

ćwiczenia

Omów przesłanki odmowy wszczęcia postępowania przygotowawczego, negatywne przesłanki procesowe oraz czynności związane z odmową wszczęcia postępowania przygotowawczego.

Przeprowadź ćwiczenia polegające na sporządzeniu przez słuchaczy postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego.

3.Wszczęcie postępowania przygotowawczego i rejestracja statystyczna w postępowaniu przygotowawczym3wykład,

dyskusja,

ćwiczenia

Omów podstawy wszczęcia postępowania przygotowawczego oraz czynności związane ze wszczęciem. Przypomnij podstawy prawne, przyczyny, cel, zakres, czas i sposób przeprowadzania i dokumentowania postępowania w niezbędnym zakresie. Wskaż na podmioty uprawnione do prowadzenia tego postępowania. Zinterpretuj pojęcie wypadku niecierpiącego zwłoki. Zwróć szczególną uwagę na dopuszczalność przesłuchania osoby podejrzanej o popełnienie przestępstwa w charakterze podejrzanego. Omów sposoby zakończenia czynności w niezbędnym zakresie.

Przeprowadź ćwiczenia polegające na sporządzeniu przez słuchaczy postanowienia o wszczęciu postępowania przygotowawczego.

Omów zasady gromadzenia dokumentów w trakcie trwania postępowania

przygotowawczego. Omów przepisy regulujące prowadzenie rejestracji statystycznej oraz cele i zasady prowadzenia statystyki w postępowaniu przygotowawczym. Zaprezentuj formularz statystyczny, a następnie poleć jego wypełnienie. Zapoznaj z rodzajami przestępstw podlegających rejestracji formularzem rejestrującym przestępstwo oraz z funkcją i budową katalogu cech charakterystycznych przestępstw i rysopisów. Omów konstrukcję oraz sposób wypełnienia formularza rejestrującego przestępstwo i utracone rzeczy. Na podstawie założeń poleć słuchaczom wypełnienie formularza rejestrującego rzeczy.
4.Nadzór służbowy i prokuratorski w postępowaniu przygotowawczym1wykładWyjaśnij, na czym polega nadzór służbowy w postępowaniu przygotowawczym. Na podstawie przepisów Kodeksu postępowania karnego oraz regulaminu urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury, wskaż nadzorczą rolę prokuratora w postępowaniu przygotowawczym.
5.Omówienie sporządzonej dokumentacji1dyskusjaOmów sporządzoną dokumentację, wskazując ewentualne błędy.

TEMAT NR 2: Dowody w postępowaniu przygotowawczym

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- odróżnić źródło dowodowe od środka dowodowego,

- wskazać sposoby wprowadzania dowodów do procesu,

- określić sposoby zabezpieczania dowodów,

- omówić zasady postępowania z dowodami,

- scharakteryzować zasady i warunki powoływania biegłych,

- wskazać sytuacje, w których konieczny jest udział biegłego,

- omówić sposób formułowania pytań do biegłego.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Dowód w postępowaniu przygotowawczym1wykładOmów pojęcia: dowodu, źródła dowodowego, środka dowodowego, przedmiotu dowodzenia. Wskaż rodzaje dowodów rzeczowych i z dokumentów, znaczenie dowodów w procesie karnym, odpowiedzialność policjanta za utratę lub zniszczenie dowodu.

Omów sposoby uzyskiwania dowodów oraz kryminalistycznego i procesowego ich zabezpieczenia dla potrzeb procesu karnego w zależności od rodzaju dowodu. Wskaż sposoby przechowywania dowodów, w szczególności zwróć uwagę na dowody wartościowe, łatwo i szybko psujące się, niebezpieczne oraz omów zasady ich przekazywania innemu organowi.

2.Biegły w postępowaniu przygotowawczym1wykładPodaj podstawę prawną powołania biegłego i omów pojęcie biegłego oraz wiadomości specjalnych. Wskaż prawa i obowiązki biegłego oraz znaczenie dowodu z opinii biegłego. Powołując się na przykłady z praktyki i orzecznictwo sądowe, wskaż sytuacje, w których należy powołać biegłego.

Omów zasady sporządzania postanowienia o dopuszczeniu dowodu z opinii biegłego. Zaprezentuj postanowienia o dopuszczeniu dowodu z opinii biegłego wydane w różnych sprawach.

TEMAT NR 3: Przesłuchanie podejrzanego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- interpretować prawa i obowiązki podejrzanego,

- wskazać podstawę faktyczną przedstawienia, zmiany lub uzupełnienia zarzutów,

- porządzić postanowienie o przedstawieniu zarzutów,

- wskazać warunki dobrowolnego poddania się karze,

- omówić etapy oraz dokumentowanie przesłuchania podejrzanego,

- sporządzić protokół z przesłuchania podejrzanego,

- określić zasady rejestracji podejrzanego,

- wypełnić zlecenie zapytania o osobę do KCIK.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Prawa i obowiązki podejrzanego2wykład,

dyskusja

Dokonaj rozróżnienia pomiędzy podejrzanym i osobą podejrzaną. Omawiając prawa i obowiązki podejrzanego zwróć uwagę na konsekwencje prawne i procesowe nieprzestrzegania praw podejrzanego.

Wskaż przypadki, w których podejrzany musi mieć obrońcę oraz przypadki wyznaczania obrońcy z urzędu.

2.Instytucja przedstawienia zarzutów3wykład,

ćwiczenia

Omów poszczególne elementy instytucji przedstawienia zarzutów. Zaprezentuj formularz "sprawdzenie osoby" i podkreśl, iż przed przedstawieniem zarzutu należy sprawdzić osobę w ewidencji. Przy zmianie lub uzupełnieniu przedstawionych zarzutów dodatkowo należy uzupełnić informacje w ewidencji formularzem "uzupełnienie rejestracji". Posługując się przykładami omów zasady konstruowania konkluzji zarzutów, z uwzględnieniem form stadialnych i zjawiskowych popełnienia przestępstwa, okoliczności nadzwyczajnie zaostrzających karę. W ramach ćwiczeń poleć słuchaczom sporządzenie postanowienia o przedstawieniu zarzutów.

W ramach samokształcenia poleć słuchaczom zapoznanie się z metodami przesłuchania podejrzanego.

3.Przesłuchanie podejrzanego3wykład,

pogadanka,

symulacja,

dyskusja

Zaakcentuj konieczność przestrzegania etyki zawodowej i praw człowieka podczas przesłuchiwania podejrzanego. Wskaż czynności związane z przygotowaniem się do przesłuchania. Omów zasady formułowania pytań, podkreślając obowiązek przestrzegania zasady swobody wypowiedzi.

Omów konstrukcję protokołu przesłuchania podejrzanego i zasady jego sporządzania. Przeprowadź symulację przesłuchania podejrzanego, wykorzystując wcześniej sporządzone postanowienia o przedstawieniu zarzutów. Poleć słuchaczom sporządzenie protokołu przesłuchania podejrzanego.

Przedstawiając instytucję dobrowolnego poddania się karze, omów związany z tym zakres kompetencji poszczególnych organów i wskaż korzyści wynikające z zastosowania tej instytucji.

Przypomnij procedurę rejestrowania podejrzanego w ewidencji. Omów funkcje i budowę katalogu cech oraz konstrukcję i sposób wypełniania formularzy. Na bazie założenia, poleć wypełnienie formularzy dotyczących sprawdzenia, rejestracji.

4.Omówienie sporządzonej dokumentacji1dyskusjaOmów sporządzoną dokumentację, wskazując ewentualne błędy.

TEMAT NR 4: Tymczasowe zajęcie mienia ruchomego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- określić podstawę prawną, warunki i cele tymczasowego zajęcia mienia ruchomego,

- wskazać przedmioty podlegające tymczasowemu zajęciu,

- omówić sposób postępowania z zajętymi przedmiotami,

- sporządzić protokół tymczasowego zajęcia mienia ruchomego.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Tymczasowe zajęcie mienia ruchomego2wykład,

pogadanka

Podaj, w jakich sytuacjach i w jakim celu dokonuje się zabezpieczenia majątkowego. Omów podmioty uprawnione do wydania decyzji w tym zakresie oraz wskaż sposoby realizacji tych decyzji. Określ krąg osób, u których można dokonać zabezpieczenia majątkowego.

Wskaż cel i warunki tymczasowego zajęcia mienia ruchomego. Określ przedmioty, które podlegają zajęciu, wskazując na ograniczenia wynikające z przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

Omów czynności Policji związane z tymczasowym zajęciem mienia ruchomego, akcentując konieczność właściwego przygotowania się do tej czynności. Przypomnij o możliwości przeprowadzenia przeszukania w celu odnalezienia przedmiotów podlegających zajęciu. Przypomnij zasady postępowania z zajętymi przedmiotami.

Omów konstrukcję protokołu tymczasowego zajęcia mienia i sposób jego sporządzania. Wskaż elementy wniosku o zabezpieczenie majątkowe.

TEMAT NR 5: Szczególne formy przesłuchania

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- określić cel, rodzaje i sposoby okazania osób i rzeczy,

- omówić zasady obowiązujące przy okazaniu osób i rzeczy,

- scharakteryzować sposób, w jaki należy przygotować i przeprowadzić okazanie osoby i rzeczy oraz wizerunku,

- omówić zasady przeprowadzenia konfrontacji.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Okazanie3wykład,

pokaz

Wskaż podstawy prawne, cele i rodzaje okazania. Podkreśl, iż okazanie jest szczególną formą przesłuchania. Omów zasady obowiązujące przy okazaniu osoby lub wizerunku, wskazując na najczęściej występujące nieprawidłowości, które wpływają na podważenie wiarygodności i wartości dowodowej tej czynności.

Omów sposoby dokumentowania okazania osoby. Zaprezentuj protokół okazania osoby, wskaż na elementy jego konstrukcji. Przypomnij o możliwości utrwalania przebiegu okazania za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk.

Omów zasady i sposoby okazania rzeczy. Zaakcentuj konieczność przygotowania się do takiego okazania. Zaprezentuj protokół okazania rzeczy i wskaż istotne elementy jego konstrukcji.

2.Konfrontacja2wykład,

pokaz

Podaj podstawy prawne oraz wyjaśnij, na czym polega konfrontacja. Omów warunki i zasady przeprowadzania konfrontacji. Wskaż potrzebę zaplanowania tej czynności, w szczególności sformułowania pytań. Przedstaw znaczenie procesowe tej czynności oraz możliwości wykorzystania wyników w postępowaniu przygotowawczym. Przeprowadź pokaz konfrontacji. Wskaż zasady dokumentowania tej czynności.

TEMAT NR 6: Zawieszenie i podjęcie zawieszonego postępowania przygotowawczego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- określić podstawy zawieszenia postępowania przygotowawczego,

- wskazać czynności poprzedzające zawieszenie postępowania,

- sporządzić postanowienie o zawieszeniu postępowania przygotowawczego oraz wypełnić formularz Stp-2 i formularz - uzupełnienie rejestracji,

- omówić czynności związane z podjęciem postępowania przygotowawczego,

- sporządzić wniosek o podjęcie postępowania oraz wypełnić formularz statystyczny.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Zawieszenie i podjęcie postępowania przygotowawczego1wykład,

ćwiczenia

Podaj podstawę prawną i faktyczną zawieszenia postępowania przygotowawczego oraz czynności związane z zawieszeniem. Omów warunki wydania postanowienia o zawieszeniu postępowania. Podkreśl konieczność wykonania wszystkich możliwych czynności procesowych, ustalenia i udokumentowania przyczyny zawieszenia. Wskaż czynności poprzedzające oraz związane z zawieszeniem.

Zaprezentuj postanowienie o zawieszeniu postępowania przygotowawczego. Zwróć uwagę na konieczność wypełnienia formularzy rejestracyjnych. Przedstaw czynności, które można wykonać w trakcie zawieszonego postępowania.

Przeprowadź ćwiczenia polegające na sporządzaniu postanowienia o zawieszeniu postępowania przygotowawczego oraz wypełnieniu formularza rejestracyjnego.

Wskaż podstawę prawną i faktyczną podjęcia zawieszonego postępowania. Omów czynności związane z podjęciem zawieszonego postępowania przygotowawczego. Zaprezentuj wniosek o podjęcie zawieszonego postępowania oraz elementy formularza rejestracyjnego. Przeprowadź ćwiczenia polegające na sporządzaniu wniosku o podjęcie zawieszonego postępowania przygotowawczego oraz wypełnieniu formularza rejestracyjnego.

2.Omówienie sporządzonej dokumentacji1dyskusjaOmów sporządzoną dokumentację, wskazując ewentualne błędy.

TEMAT NR 7: Umorzenie postępowania przygotowawczego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- określić podstawy uzasadniające umorzenie postępowania przygotowawczego,

- wskazać organy uprawnione do podjęcia decyzji o umorzeniu postępowania przygotowawczego,

- sporządzić postanowienie o umorzeniu śledztwa,

- wypełnić formularze statystyczne oraz formularz-uzupełnienie rejestracji,

- określić okoliczności uzasadniające podjęcie oraz wznowienie umorzonego postępowania przygotowawczego,

- określić sposób postępowania przy umorzeniu rejestrowym.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Umorzenie postępowania przygotowawczego3wykład,

dyskusja,

ćwiczenia

Wskaż podstawy prawne oraz przesłanki uzasadniające umorzenie postępowania przygotowawczego. Podaj podstawę prawną i warunki umorzenia dochodzenia z powodu niewykrycia sprawcy przestępstwa i wpisaniu sprawy do rejestru przestępstw. Omów zasady postępowania z dowodami rzeczowymi w przypadku umorzenia postępowania przygotowawczego. Przypomnij o konieczności wypełnienia formularzy statystycznych i zasad ich wypełniania. Zaprezentuj przykładowe postanowienie o umorzeniu postępowania przygotowawczego. Przeprowadź ćwiczenia polegające na sporządzeniu postanowienia o umorzeniu śledztwa oraz wypełnieniu formularzy statystycznych.
2.Podjęcie oraz wznowienie umorzonego postępowania przygotowawczego2wykładWskaż podstawy prawne, okoliczności uzasadniające podjęcie oraz wznowienie umorzonego postępowania i organy uprawnione do wydania takiej decyzji. Omów podstawy i sposób podjęcia dochodzenia umorzonego w trybie rejestrowym. Wskaż zakres czynności policjanta związanych z podjęciem oraz wznowieniem umorzonego postępowania. Zaprezentuj wnioski o podjęcie oraz wznowienie umorzonego postępowania. Zaprezentuj postanowienie o podjęciu na nowo dochodzenia umorzonego i wpisanego do rejestru przestępstw.
3.Omówienie sporządzonej dokumentacji1dyskusjaOmów sporządzoną dokumentację, wskazując ewentualne błędy.

TEMAT NR 8: Zamknięcie postępowania przygotowawczego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wskazać okoliczności uzasadniające zamknięcie postępowania przygotowawczego,

- określić czynności związane z zamknięciem postępowania przygotowawczego,

- sporządzić akt oskarżenia.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Czynności związane z zamknięciem postępowania przygotowawczego2wykład,

pokaz

Wskaż podstawy prawne oraz okoliczności uzasadniające zamknięcie postępowania przygotowawczego oraz czynności policjanta poprzedzające wydanie tej decyzji w zależności od formy postępowania. Zaakcentuj obowiązki prowadzącego postępowanie wynikające z realizacji praw podejrzanego. Zwróć uwagę na techniczne przygotowanie akt do zaznajomienia podejrzanego z materiałami postępowania. Zaprezentuj protokół zaznajomienia podejrzanego z materiałami postępowania oraz postanowienie o oddaleniu wniosku dowodowego, akcentując istotne elementy ich konstrukcji. Przypomnij sytuacje, w których konieczne jest wydanie postanowienia o zamknięciu dochodzenia. Zwróć uwagę na konieczność wypełnienia formularzy statystycznych oraz formularza uzupełniającego rejestrację. Zaprezentuj przykładowe postanowienie o zamknięciu dochodzenia.
2.Akt oskarżenia2wykład,

ćwiczenia

Zapoznaj słuchaczy z sytuacjami, w których Policja upoważniona jest do sporządzenia aktu oskarżenia. Przedstaw przykładowy akt oskarżenia, wskazując jego elementy. Przeprowadź ćwiczenia polegające na sporządzeniu aktu oskarżenia.
3.Omówienie sporządzonej dokumentacji1dyskusjaOmów sporządzoną dokumentację, wskazując na ewentualne błędy.

BLOK NR VII: PRACA OPERACYJNA

TEMAT NR 1: Praca operacyjna w służbie dzielnicowego

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- określić zakres pracy operacyjnej na stanowisku dzielnicowego,

- właściwie przyjąć informacje od osoby informującej,

- sporządzić meldunek informacyjny i notatkę służbową.

L.p.ZagadnieniaGodz.

lekcyjne

MetodaWskazówki do realizacji
1.Wybrane elementy pracy operacyjnej realizowanej przez dzielnicowego2wykład,

dyskusja

Przypomnij istotę, cele, podstawy prawne, zasady, formy i metody pracy operacyjnej. Omów zakres pracy operacyjnej stosowanej w służbie dzielnicowego. Przypomnij istotę i zasady sporządzania meldunku informacyjnego. Zwróć uwagę na gromadzenie i przetwarzanie informacji w Systemie Informacji Operacyjnych "SIO".
2.Przyjęcie informacji od osoby informującej3symulacja,

ćwiczenia

Przeprowadź symulację przyjęcia informacji od osoby informującej i na tej podstawie zleć słuchaczom sporządzenie meldunku informacyjnego oraz notatki służbowej.
3.Omówienie sporządzonej dokumentacji1dyskusjaOmów sporządzone dokumenty, wskazując na ewentualne błędy.