Zmiana decyzji w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla dzielnicowych.
Dz.Urz.KGP.2015.67
Akt jednorazowyDECYZJA Nr 284
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 4 września 2015 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla dzielnicowych
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA DZIELNICOWYCH
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA DZIELNICOWYCH
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1. Nazwa kursu
2. Katalog zadań, do realizacji których kurs ma przygotować
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu.
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
1.
Nazwa kursu
Nazwa kursu
2.
Katalog zadań, do realizacji których kurs ma przygotować
Katalog zadań, do realizacji których kurs ma przygotować
3.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci na kurs
4.
System prowadzenia kursu
System prowadzenia kursu
5.
Kurs trwa 22 dni szkoleniowe. Na realizację kursu składa się czas przeznaczony na:
Kurs trwa 22 dni szkoleniowe. Na realizację kursu składa się czas przeznaczony na:
Przedsięwzięcia | Godz. lekcyjne |
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu | 1 godz. |
Zajęcia programowe | 170 godz. |
Egzamin końcowy | 2 godz. |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 174 godz. (22 dni szkoleniowe) |
Dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń, regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.
6.
Liczebność grupy szkoleniowej
Liczebność grupy szkoleniowej
7.
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Temat nr 1 z bloku tematycznego nr III należy zrealizować jako pierwszy.
8.
Zakres tematyczny oraz system oceniania
Zakres tematyczny oraz system oceniania
Blok | Temat | Godz. lekcyjne |
NR I Organizacja, metody i formy pełnienia służby przez dzielnicowego | Organizacja służby dzielnicowego | 2 |
Zakres zadań dzielnicowego | 9 | |
Dokumentowanie służby dzielnicowego | 2 | |
Razem: | 13 | |
NR II Zagadnienia prawne | Wybrane elementy prawa karnego i prawa wykroczeń | 21 |
Postępowanie w sprawach nieletnich i małoletnich pozbawionych opieki | 4 | |
Kamo-prawne aspekty narkomanii | 3 | |
Wybrane zagadnienia prawa cywilnego i rodzinnego | 13 | |
Razem: | B | |
NR III Prewencja kryminalna | Kompetencje społeczne dzielnicowego | 8 |
Rola dzielnicowego w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych | 9 | |
Razem: | 17 | |
NR IV Interwencje policyjne | Realizowanie zadań dzielnicowego określonych w procedurze "Niebieskie Karty" | 6 |
Przeprowadzanie interwencji przez dzielnicowego | 26 | |
Razem: | 32 | |
NR V Postępowania w sprawach o wykroczenia | Czynności wyjaśniające | 10 |
Postępowania szczególne | 4 | |
Postępowanie przed sądem | 8 | |
Razem: | 22 | |
NR VI Postępowanie przygotowawcze | Wszczęcie i odmowa wszczęcia postępowania przygotowawczego | 8 |
Dowody w postępowaniu przygotowawczym | 2 | |
Przesłuchanie podejrzanego | 9 | |
Tymczasowe zajęcie mienia ruchomego | 2 | |
Szczególne formy przesłuchania | 5 | |
Zawieszenie i podjęcie zawieszonego postępowania przygotowawczego | 2 | |
Umorzenie postępowania przygotowawczego | 6 | |
Zamknięcie postępowania przygotowawczego | 5 | |
Razem: | 39 | |
NR VII Praca operacyjna | Praca operacyjna w służbie dzielnicowego | 6 |
Razem: | 6 | |
Ogółem: | 170 |
2) zaliczenie bloku następuje na podstawie średniej ocen bieżących uzyskanych w toku realizacji poszczególnych tematów;
3) sporządzone przez słuchaczy dokumenty, podlegają bieżącej ocenie poprzez zastosowanie dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.);
4) każda negatywna ocena uzyskana w trakcie bloku tematycznego musi być poprawiona na ocenę pozytywną.
9.
Forma zakończenia kursu.
Forma zakończenia kursu.
1. Komisja egzaminacyjna powoływana jest przez kierownika jednostki szkoleniowej, której powierzono do realizacji kurs specjalistyczny.
2. W skład komisji wchodzą przedstawiciele jednostki szkoleniowej, w której realizowany jest kurs specjalistyczny.
3. Egzamin końcowy prowadzony jest w formie testu wiedzy.
4. Test wiedzy opracowuje jednostka szkoleniowa Policji, realizująca kurs specjalistyczny.
5. Test wiedzy składa się z 40 zadań testowych, ocenianych w skali od 0 do 1 punktu za każdą odpowiedź, i trwa 40 minut.
6. Każde z zadań testowych powinno zawierać 4 odpowiedzi, wśród których są odpowiedzi fałszywe, częściowo prawdziwe i tylko jedna prawdziwa. Za każdą poprawną odpowiedź słuchacz kursu otrzymuje 1 punkt.
7. Warunkiem zaliczenia egzaminu końcowego jest uzyskanie przez policjanta co najmniej 28 punktów. Stanowi to 70 % wszystkich punktów możliwych do uzyskania.
Kryteria oceny testu wiedzy:
ocena 1 | niedostateczna | od 0 do 27 poprawnych odpowiedzi |
ocena 2 | dopuszczająca | od 28 do 30 poprawnych odpowiedzi |
ocena 3 | poprawna | od 31 do 33 poprawnych odpowiedzi |
ocena 4 | dobra | od 34 do 36 poprawnych odpowiedzi |
ocena 5 | bardzo dobra | od 37 do 38 poprawnych odpowiedzi |
ocena 6 | wyróżniająca | od 39 do 40 poprawnych odpowiedzi |
8. Z przeprowadzonego egzaminu końcowego komisja egzaminacyjna sporządza protokół.
Absolwent kursu specjalistycznego otrzymuje "Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego", z wpisanym ogólnym wynikiem nauki (średnia wszystkich ocen okresowych) oraz oceną z egzaminu końcowego.
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
BLOK NR I: ORGANIZACJA, METODY I FORMY PEŁNIENIA SŁUŻBY PRZEZ DZIELNICOWEGO
BLOK NR I: ORGANIZACJA, METODY I FORMY PEŁNIENIA SŁUŻBY PRZEZ DZIELNICOWEGO
TEMAT NR 1: Organizacja służby dzielnicowego
TEMAT NR 1: Organizacja służby dzielnicowego
- określić prawne i funkcjonalne podstawy służby dzielnicowego,
- omówić organizację służby na stanowisku dzielnicowego,
- wskazać zadania i obowiązki kierownika rewiru dzielnicowych w zakresie nadzoru nad pracą dzielnicowego.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Organizacja służby na stanowisku dzielnicowego | 1 | wykład, dyskusja | Omów cele funkcjonowania oraz wskaż uregulowania prawne służby dzielnicowego i wymagania kwalifikacyjne stawiane policjantowi na tym stanowisku. Przedstaw zasady wyznaczania, przydziału i obsługi rejonu służbowego, formy pełnienia służby przez dzielnicowego uwzględniając istotę obchodu oraz zaznaczenie właściwego planowania czasu służby obchodowej. |
2. | Zadania i obowiązki kierownika rewiru dzielnicowych w zakresie nadzoru nad pracą dzielnicowego | 1 | wykład, dyskusja | Wskaż zadania i obowiązki kierownika rewiru dzielnicowych oraz prowadzoną przez niego dokumentację. Omów sposoby bieżącego rozliczania dzielnicowego z powierzonych mu do wykonania zadań. |
TEMAT NR 2: Zakres zadań dzielnicowego
TEMAT NR 2: Zakres zadań dzielnicowego
- scharakteryzować rodzaje oraz zakres rozpoznania rejonu służbowego,
- omówić zadania realizowane przez dzielnicowego w zakresie rozpoznania osobowego i terenowego,
- omówić zadania realizowane przez dzielnicowego w zakresie profilaktyki społecznej,
- omówić zadania realizowane przez dzielnicowego w zakresie ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń,
- określić różnice w zakresie zadań dzielnicowego z terenu miejskiego i pozamiejskiego.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Rozpoznanie rejonu służbowego | 1 | wykład, dyskusja | Scharakteryzuj rodzaje rozpoznania rejonu prowadzonego przez dzielnicowego oraz zakres wymaganych wiadomości o przydzielonym rejonie służbowym. |
2. | Zadania dzielnicowego w zakresie rozpoznania osobowego | 1 | dyskusja, wykład | W takcie dyskusji wypracuj z grupą kategorie osób, które są w szczególnym zainteresowaniu dzielnicowego. W dalszej kolejności, w ramach dyskusji określ zadania, jakie należy podjąć wobec osób zagrażających bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu, osób mających wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego, osób narażonych na działalność przestępczą i ofiar przestępstw. Następnie scharakteryzuj czynności podejmowane w zakresie rozpoznania osobowego wobec nieletnich. Wskaż zasady obiegu informacji o osobach i zjawiskach objętych rozpoznaniem. |
3. | Zadania dzielnicowego w zakresie rozpoznania terenowego | 2 | dyskusja | W ramach dyskusji zaprezentuj zakres rozpoznania terenowego oraz źródła i sposoby uzyskiwania bieżących informacji o infrastrukturze rejonu. |
4. | Zadania dzielnicowego z zakresu profilaktyki społecznej | 1 | dyskusja | Wskaż zadania z zakresu profilaktyki społecznej, akcentując rolę dzielnicowego w inspirowaniu i organizowaniu działań oraz przedsięwzięć o charakterze profilaktycznym i prewencyjnym. |
5. | Zadania dzielnicowego w zakresie ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń | 2 | wykład, dyskusja | Wskaż obowiązki w zakresie ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń. W trakcie dyskusji korzystaj z doświadczenia zawodowego słuchaczy. |
6. | Ograniczenia w zadaniach dzielnicowego pełniącego służbę na terenach miejskich. Różnica zakresu zadań dzielnicowego z terenu miejskiego i pozamiejskiego | Wskaż na ograniczenia w zadaniach realizowanych przez dzielnicowego pełniącego służbę na terenach miejskich. Wskaż, jakie zadania może zlecić, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, dzielnicowemu pełniącemu służbę w terenie pozamiejskim kierownik jednostki organizacyjnej Policji. | ||
7. | Rola i zadania dzielnicowego w sytuacjach kryzysowych | 2 | wykład, dyskusja | Przypomnij rolę i zadania Policji w sytuacjach kryzysowych, w tym spowodowanych zagrożeniem terrorystycznym. Przedstaw rolę i zadania dzielnicowego w sytuacjach katastrof naturalnych, awarii technicznych, aktów terrorystycznych i innych zagrożeń nadzwyczajnych. Zaakcentuj potrzebę niesienia pomocy obywatelom oraz właściwego informowania społeczności lokalnej. |
TEMAT NR 3: Dokumentowanie służby dzielnicowego
TEMAT NR 3: Dokumentowanie służby dzielnicowego
- określić dokumentację służbową prowadzoną przez dzielnicowego,
- prowadzić teczkę rejonu.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki metodyczne do realizacji |
1. | Dokumentacja służbowa dzielnicowego | 1 | dyskusja | Omów podstawowe dokumenty sporządzane przez dzielnicowego, następnie wskaż sposób dokumentowania czynności dzielnicowego w notatniku służbowym. Zaakcentuj możliwość prowadzenia przez dzielnicowego innej dokumentacji służbowej. |
2. | Prowadzenie teczki rejonu przez dzielnicowego | 1 | dyskusja | Przedstaw zawartość teczki rejonu oraz możliwe formy jej prowadzenia. |
BLOK NR II: ZAGADNIENIA PRAWNE
BLOK NR II: ZAGADNIENIA PRAWNE
TEMAT NR 1: Wybrane elementy prawa karnego i prawa wykroczeń
TEMAT NR 1: Wybrane elementy prawa karnego i prawa wykroczeń
- dokonać kwalifikacji prawnej wybranych przestępstw i wykroczeń,
- wskazać zadania dzielnicowego wynikające z wybranych ustaw szczególnych.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki metodyczne do realizacji |
1. | Przestępstwa kryminalne | 6 | dyskusja, analiza przypadku, ćwiczenia | W trakcie dyskusji przypomnij ustawowe znamiona oraz formy stadialne i zjawiskowe. Na podstawie przygotowanych założeń i na podstawie zdarzeń wskazanych przez słuchaczy, zleć im zakwalifikowanie i określanie trybu ścigania wybranych przestępstw. |
2. | Wybrane wykroczenia | 6 | analiza przypadku, ćwiczenia | Na podstawie przygotowanych założeń i na podstawie zdarzeń wskazanych przez słuchaczy, zleć zakwalifikowanie i określanie trybu ścigania wybranych wykroczeń; uwzględnij przepisy prawa miejscowego. |
3. | Wybrane przepisy ustaw szczególnych | 9 | dyskusja, analiza przypadku, ćwiczenia | Wskaż przepisy karne wybranych ustaw szczególnych. Na podstawie przygotowanych założeń omów zadania dzielnicowego wynikające z: - ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2015 r. poz. 388), - ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr 116, poz. 1131, z późn zm.), - ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650, z późn. zm.), - ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. ochronie zwierząt (Dz. U. z 2013 r. poz. 856, z późn. zm.), - ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 611, z późn. zm.), - ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.), - ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2012 r. poz. 576, z późn. zm.), - ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. Nr 208, poz. 1240, z późn. zm.), - ustawy z dnia 26 października 1982 r. wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356, z późn. zm.). |
TEMAT NR 2: Postępowanie w sprawach nieletnich i małoletnich pozbawionych opieki
TEMAT NR 2: Postępowanie w sprawach nieletnich i małoletnich pozbawionych opieki
- określić zadania dzielnicowego wobec sprawców czynów karalnych i nieletnich zdemoralizowanych,
- sporządzić protokół zatrzymania nieletniego,
- omówić czynności podejmowane w przypadku ujawnienia małoletniego pozbawionego opieki.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Zadania dzielnicowego wobec nieletnich zagrożonych demoralizacją i sprawców czynów karalnych | 2 | dyskusja, ćwiczenia | Przypomnij pojęcia "nieletni", "demoralizacja", "czyn karalny" oraz uregulowania dotyczące współpracy Policji z sądem i prokuraturą w zakresie ujawniania i zwalczania demoralizacji i przestępczości nieletnich. Określ zadania dzielnicowego wobec sprawców czynów karalnych i nieletnich zdemoralizowanych. Poleć słuchaczom sporządzenie na podstawie założeń, dokumentacji ze zrealizowanych czynności. |
2. | Omawianie sporządzonej dokumentacji | 1 | dyskusja | Omów sporządzoną dokumentację, wskazując na ewentualne błędy. |
3. | Zadania dzielnicowego wobec małoletnich pozbawionych opieki | 1 | dyskusja | Przedstaw pojęcie "małoletniego" oraz omów podstawowe czynności w przypadku ujawnienia małoletniego pozbawionego opieki. |
TEMAT NR 3: Karno-prawne aspekty narkomanii
TEMAT NR 3: Karno-prawne aspekty narkomanii
- opisać podstawowe środki odurzające i substancje psychotropowe oraz symptomy ich zażycia,
- wskazać zakres współpracy z wybranymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się przeciwdziałaniem narkomanii.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Podstawowe pojęcia związane z narkomanią oraz przepisy karne ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r. poz. 124, z późn. zm.) | 2 | dyskusja, pokaz | Nawiązując do doświadczenia życiowego i zawodowego słuchaczy, omów problematykę narkomanii w Polsce, podkreślając jej kryminogenny charakter. Omów rodzaje narkotyków oraz wskaż na charakterystyczne symptomy mogące świadczyć o zażyciu narkotyku (stany fizyczne i psychiczne). Na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii omów podstawowe pojęcia związane z narkomanią oraz sankcje karne określone w ustawie. |
2. | Zakres współpracy dzielnicowego z instytucjami powołanymi do zapobiegania narkomanii | 1 | wykład, dyskusja | Omów rolę dzielnicowego w zakresie współpracy z wybranymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się przeciwdziałaniem narkomanii (np. Monarem). |
TEMAT NR 4: Wybrane zagadnienia prawa cywilnego i rodzinnego
TEMAT NR 4: Wybrane zagadnienia prawa cywilnego i rodzinnego
- określić sposób postępowania w przypadku wystąpienia sporów sąsiedzkich,
- scharakteryzować odpowiedzialność za określone czyny niedozwolone,
- wskazać sposób postępowania dzielnicowego w przypadku ujawnienia nieprawidłowości w wykonywaniu władzy rodzicielskiej,
- omówić istotę obowiązku alimentacyjnego i krąg zobowiązanych do alimentacji.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Spory sąsiedzkie | 6 | wykład, ćwiczenia | Omów treść i wykonywanie prawa własności oraz ochronę własności. Wskaż różnicę między własnością a posiadaniem. W oparciu o przygotowane założenia i na podstawie przypadków wskazanych przez słuchaczy wypracuj sposób postępowania w sytuacji wystąpienia sporów sąsiedzkich. Wskazanym jest, aby w zajęciach brał udział psycholog. |
2. | Czyny niedozwolone | 3 | wykład, ćwiczenia | Scharakteryzuj wybrane czyny niedozwolone (odpowiedzialność małoletnich, odpowiedzialność za zwierzęta, odpowiedzialność za wyrzucenie, wylanie, spadnięcie przedmiotu). W oparciu o przygotowane założenia i na podstawie zgłaszanych potrzeb słuchaczy, wypracuj z grupą sposób postępowania w określonych sytuacjach. |
3. | Wykonywanie władzy rodzicielskiej oraz obowiązek alimentacyjny | 4 | wykład, dyskusja | Przedstaw istotę władzy rodzicielskiej. Wskaż przesłanki pozbawienia i ograniczenia władzy rodzicielskiej. Posługując się określonymi przykładami, wskaż w trakcie dyskusji na prawidłowy sposób postępowania dzielnicowego w przypadku ujawnienia nieprawidłowości w wykonywaniu władzy rodzicielskiej. Omów istotę, zakres i krąg zobowiązanych do obowiązku alimentacyjnego. |
BLOK NR III: PREWENCJA KRYMINALNA
BLOK NR III: PREWENCJA KRYMINALNA
TEMAT NR 1: Kompetencje społeczne dzielnicowego
TEMAT NR 1: Kompetencje społeczne dzielnicowego
- kreować swój wizerunek i określać granice otwartości w kontakcie,
- określić wpływ nastawień i stereotypów w myśleniu na kontakty interpersonalne,
- określić wpływ emocji i pierwszego wrażenia na zachowanie w kontakcie osobistym,
- wskazać swój styl komunikowania się.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Budowanie motywacji do aktywnego udziału w kursie | 3 | wykład, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia | Przeprowadź ćwiczenia budujące otwartość i zaufanie w grupie. Zbierz oczekiwania uczestników kursu. |
2. | Diagnoza kompetencji społecznych | 5 | wykład, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia | Na bazie ćwiczeń przeprowadzonych w ramach realizacji zagadnienia nr 1, określ zasoby i braki w zakresie kompetencji społecznych. Omów i przećwicz elementy budujące kontakt: - kreowanie wizerunku dzielnicowego (zakres otwartości na innych, określenie granic własnych kompetencji zawodowych i dostępności czasowej, miejscowej), - wzbudzanie zaufania w kontakcie, radzenie sobie z oporem, - nastawienie, samospełniająca się przepowiednia, stereotypy w myśleniu, efekt "pierwszego wrażenia", określenie wpływu związku między uczuciami, myślami a działaniami, - wskazanie na style komunikacyjne (agresja, asertywność, uległość). Bazując na doświadczeniu zawodowym słuchaczy, omów rolę informacji zwrotnej w przepływie informacji w instytucji, w tym: - dookreślenie kompetencji, - szerszy kontekst diagnozy problemu zgłaszanego dzielnicowemu, - uzyskiwanie informacji na temat miejsc, osób, zagrożeń przekazywanych dzielnicowemu przez policjantów innych pionów służbowych, - zwiększenie skuteczności pomocy osobom zgłaszającym się do dzielnicowego. Wskaż na możliwości negocjacji w zależności od typu osobowości osób, z którymi rozmawia dzielnicowy, z uwzględnieniem technik aktywnego słuchania. |
TEMAT NR 2: Rola dzielnicowego w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych
TEMAT NR 2: Rola dzielnicowego w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych
- omówić sposób nawiązania i prowadzenia współpracy z przedstawicielami lokalnej społeczności,
- wskazać zadania dzielnicowego wynikające z programów profilaktycznych,
- zaprezentować program profilaktyczny.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Współpraca z przedstawicielami lokalnej społeczności | 1 | dyskusja | Wypracuj ze słuchaczami zakres i formy współdziałania Policji z podmiotami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego. Zaakcentuj znaczenie i korzyści wynikające z prowadzonej współpracy. Wskazanym jest, aby w zajęciach brał udział psycholog. |
2. | Programy profilaktyczne realizowane przez jednostki organizacyjne Policji | 8 | dyskusja, ćwiczenia | Określ działania dzielnicowego w zakresie realizowanych programów profilaktycznych, między innymi Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań "Razem bezpieczniej". Omów zasady współpracy z mediami i wystąpienia publicznego. Przeprowadź ćwiczenia, w ramach których słuchacze zaprezentują realizowane przez siebie działania profilaktyczne. Wystąpienie słuchaczy w miarę możliwości utrwal przy pomocy kamery. Dopuszcza się możliwość realizowania ćwiczeń poprzez udział w spotkaniach w placówkach oświatowych. W ramach samokształcenia słuchacze przygotują wystąpienie publiczne, np. dla przedstawicieli Rady Gminy, Dzielnicy, Osiedla, uczniów, tematycznie związane z realizowanymi programami profilaktycznymi. |
BLOK NR IV: INTERWENCJE POLICYJNE
BLOK NR IV: INTERWENCJE POLICYJNE
TEMAT NR 1: Realizowanie zadań dzielnicowego określonych w procedurze "Niebieskie Karty"
TEMAT NR 1: Realizowanie zadań dzielnicowego określonych w procedurze "Niebieskie Karty"
- scharakteryzować zjawisko przemocy w rodzinie,
- omówić zadania wynikające z procedury "Niebieskie Karty",
- wskazać zadania wynikające z "Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie".
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Charakterystyka przemocy w rodzinie | 5 | wykład, dyskusja | Scharakteryzuj zjawisko przemocy w rodzinie. W trakcie realizacji zajęć nawiąż do uregulowań prawnych zawartych w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Przedstaw rolę i formy działań dzielnicowego w procedurze niesienia pomocy ofierze przemocy domowej oraz czynności w ramach procedury "Niebieskie Karty". Wskazanym jest, aby w zajęciach brał udział psycholog. |
2. | Zadania wynikające z realizacji "Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie" | 1 | wykład, dyskusja | Scharakteryzuj rolę dzielnicowego w długofalowych działaniach profilaktycznych, z uwzględnieniem zadań wynikających z realizacji "Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie". W zajęciach powinien brać udział psycholog. |
TEMAT NR 2: Przeprowadzanie interwencji przez dzielnicowego
TEMAT NR 2: Przeprowadzanie interwencji przez dzielnicowego
- skutecznie przeprowadzić w sytuacji koniecznej interwencję policyjną,
- poradzić sobie z sytuacjami stresowymi,
- posłużyć się terminalem mobilnym noszonym dla sprawdzenia osoby, pojazdu, dokumentu, rzeczy.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Interweniowanie wobec wybranych kategorii osób | 16 | Symulacje | W ramach dyskusji przypomnij zasady taktyki realizacji interwencji. Zaakcentuj sytuacje, w których policjant może odstąpić od podejmowania lub przeprowadzenia interwencji. Podkreśl znaczenie bezpieczeństwa fizycznego i prawnego w czasie interwencji. Przeprowadź symulacje interwencji policyjnych. Podczas omawiania symulacji zwróć uwagę na umiejętności uczestników w zakresie komunikacji, konfliktu, technik negocjacyjnych i asertywności. Pobudzaj do twórczego myślenia poprzez wprowadzanie "stop klatek" i pracy opartej na "burzy mózgów". Wskazanym jest, aby w zajęciach brał udział psycholog |
2. | Wybrane sposoby radzenia sobie z sytuacjami stresowymi | 4 | wykład, ćwiczenia | Zapoznaj słuchaczy z wybranymi sposobami radzenia sobie z sytuacjami stresowymi. W ramach ćwiczeń zastosuj wybrane metody radzenia sobie policjantów z sytuacjami stresowymi. Zaleca się, aby zajęcia prowadził psycholog. |
3. | Mobilne Terminale Noszone | 4 | ćwiczenia | Przedstaw budowę i zastosowanie Mobilnego Terminala Noszonego. Omów i przedstaw aplikację przeznaczoną dla terminali mobilnych. W oparciu o przygotowane założenia przeprowadź ćwiczenia słuchaczy z wykorzystaniem terminali mobilnych noszonych obejmujące sprawdzenie osób, pojazdów, dokumentów oraz rzeczy. |
4. | Implementacja Decyzji Rady 2008/615/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Prüm) | 2 | wykład | Omów uregulowania wynikające z Decyzji Rady 2008/615/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej. Przedstaw rolę tych uregulowań, mającą wpływ na pełnienie służby dzielnicowego. |
BLOK NR V: POSTĘPOWANIA W SPRAWACH O WYKROCZENIA
BLOK NR V: POSTĘPOWANIA W SPRAWACH O WYKROCZENIA
TEMAT NR 1: Czynności wyjaśniające
TEMAT NR 1: Czynności wyjaśniające
- wskazać warunki dopuszczalności postępowania o wykroczenie,
- ocenić i zweryfikować decyzję policjanta prowadzącego czynności wyjaśniające, co do sposobu ich zakończenia,
- wskazać obowiązki związane z zakończeniem czynności wyjaśniających,
- przeanalizować materiały z czynności wyjaśniających pod kątem prawidłowości ich przeprowadzenia i udokumentowania,
- ocenić prawidłowość sporządzonej konkluzji,
- ocenić prawidłowość dokonanej kwalifikacji prawnej czynu.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Dopuszczalność postępowania | 10 | dyskusja, | Zaleca się, aby poszczególne zagadnienia ilustrować przykładami. W trakcie |
o wykroczenie. | analiza | zajęć prowadź analizę przepisów przy aktywnym udziale słuchaczy. | ||
2. | Zasady dokumentowania czynności | przypadku, | Poleć każdemu ze słuchaczy dokonanie analizy akt czynności wyjaśniających | |
wyjaśniających. | ćwiczenia | (takich samych) pod kątem wartości dowodowej i sposobu dokumentowania | ||
3. | Sposoby zakończenia czynności | poszczególnych czynności, budowy konkluzji i kwalifikacji prawnej | ||
wyjaśniających. | wykroczenia. Omów elementy związane z instytucją przedstawienia zarzutu oraz | |||
4. | Obowiązki oskarżyciela publicznego | przesłuchania osoby, co do której istnieje uzasadniona podstawa do sporządzenia | ||
związane z zakończeniem czynności | przeciwko niej wniosku o ukaranie. | |||
wyjaśniających. | Doprowadź do wskazania przez słuchaczy wartości dowodowej analizowanych | |||
5. | Ocena pod względem merytorycznym | materiałów. | ||
i formalnym materiałów z czynności | ||||
wyjaśniających, w szczególności | ||||
konkluzji i kwalifikacji prawnej | ||||
zamieszczonej we wniosku o ukaranie. |
TEMAT NR 2: Postępowania szczególne
TEMAT NR 2: Postępowania szczególne
- wskazać przypadki zastosowania trybu przyspieszonego,
- określić zadania policjanta w stosunku do zatrzymanego sprawcy wykroczenia w postępowaniu przyspieszonym,
- wskazać przesłanki dodatnie i ujemne postępowania mandatowego,
- określić rodzaj oraz wysokość nakładanego mandatu karnego,
- dokonać rozróżnienia pomiędzy zbiegiem przepisów ustawy a zbiegiem wykroczeń.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Postępowanie przyspieszone i nakazowe | 2 | dyskusja | Wskaż przesłanki stosowania postępowania nakazowego i przyspieszonego. Podkreśl rolę Policji w zastosowaniu postępowania przyspieszonego w sprawach o wykroczenia, zwróć uwagę na prawa i obowiązki osoby zatrzymanej w związku z zastosowaniem trybu przyspieszonego. |
2. | Postępowanie mandatowe | 2 | dyskusja | Przypomnij przesłanki ujemne i dodatnie postępowania mandatowego, rodzaje mandatów oraz ich prawomocność, terminy, wysokość grzywien nakładanych w postępowaniu mandatowym (wskaż różnicę pomiędzy zbiegiem przepisów ustawy a zbiegiem wykroczeń). |
TEMAT NR 3: Postępowanie przed sądem
TEMAT NR 3: Postępowanie przed sądem
- wskazać organy uprawnione do występowania w charakterze oskarżyciela publicznego,
- wymienić obowiązki policjanta występującego w charakterze oskarżyciela publicznego,
- wymienić uprawnienia oskarżyciela publicznego jako strony procesowej,
- ocenić materiał dowodowy,
- określić występujące okoliczności istotne dla wymiaru kary i środka karnego,
- scharakteryzować fazy rozprawy,
- wystąpić na rozprawie z wnioskiem o ukaranie,
- określić zasady przeprowadzania dowodów,
- złożyć wniosek dowodowy,
- zadać osobie przesłuchiwanej pytania,
- ustosunkować się do wniosku strony,
- przygotować i wygłosić przemówienie końcowe,
- omówić przyczyny odwoławcze,
- wskazać terminy i tryb złożenia apelacji, zażalenia oraz sprzeciwu,
- sporządzić apelację, zażalenie oraz sprzeciw.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Dzielnicowy jako oskarżyciel publiczny | 3 | dyskusja | Zwróć uwagę, iż dzielnicowy może występować w roli oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia, wskaż na obowiązki wynikające z tej roli. W ramach samokształcenia poleć słuchaczom przygotowanie mowy oskarżycielskiej. Dokonaj jej oceny. |
2. | Rozprawa sądowa | 1 | dyskusja | Przedstaw przebieg rozprawy sądowej, wskaż na potrzebę czynnego udziału oskarżyciela publicznego w rozprawie poprzez wnoszenie wniosków dowodowych, zadawanie pytań, ustosunkowywanie się do wniosków stron. |
3. | Środki odwoławcze | 3 | dyskusja, ćwiczenia | Wskaż środki odwoławcze w postępowaniu w sprawach o wykroczenia, terminy ich wnoszenia. Podziel słuchaczy na grupy. Poleć poszczególnym grupom sporządzenie zażalenia, sprzeciwu, apelacji. |
4. | Omówienie sporządzonej dokumentacji | 1 | dyskusja | Omów sporządzoną dokumentację, wskazując ewentualne błędy. |
BLOK NR VI: POSTĘPOWANIE PRZYGOTOWAWCZE
BLOK NR VI: POSTĘPOWANIE PRZYGOTOWAWCZE
TEMAT NR 1: Wszczęcie i odmowa wszczęcia postępowania przygotowawczego
TEMAT NR 1: Wszczęcie i odmowa wszczęcia postępowania przygotowawczego
- wskazać zakres czynności w postępowaniu sprawdzającym,
- wskazać podstawę prawną i warunki odmowy wszczęcia postępowania przygotowawczego,
- zinterpretować ujemne przesłanki procesowe,
- sporządzić postanowienie o odmowie wszczęcia śledztwa,
- określić czynności procesowe w niezbędnym zakresie,
- wypełnić formularz statystyczny,
- wypełnić formularze rejestrujące.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Postępowanie sprawdzające | 1 | pogadanka | Podkreśl, że postępowanie sprawdzające realizowane jest poza postępowaniem przygotowawczym i dopiero od jego wyników zależy czy postępowanie przygotowawcze zostanie wszczęte. Omów zakres, dokumentowanie i sposób zakończenia postępowania sprawdzającego. |
2. | Odmowa wszczęcia postępowania przygotowawczego | 2 | wykład, ćwiczenia | Omów przesłanki odmowy wszczęcia postępowania przygotowawczego, negatywne przesłanki procesowe oraz czynności związane z odmową wszczęcia postępowania przygotowawczego. Przeprowadź ćwiczenia polegające na sporządzeniu przez słuchaczy postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego. |
3. | Wszczęcie postępowania przygotowawczego i rejestracja statystyczna w postępowaniu przygotowawczym | 3 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Omów podstawy wszczęcia postępowania przygotowawczego oraz czynności związane ze wszczęciem. Przypomnij podstawy prawne, przyczyny, cel, zakres, czas i sposób przeprowadzania i dokumentowania postępowania w niezbędnym zakresie. Wskaż na podmioty uprawnione do prowadzenia tego postępowania. Zinterpretuj pojęcie wypadku niecierpiącego zwłoki. Zwróć szczególną uwagę na dopuszczalność przesłuchania osoby podejrzanej o popełnienie przestępstwa w charakterze podejrzanego. Omów sposoby zakończenia czynności w niezbędnym zakresie. Przeprowadź ćwiczenia polegające na sporządzeniu przez słuchaczy postanowienia o wszczęciu postępowania przygotowawczego. Omów zasady gromadzenia dokumentów w trakcie trwania postępowania |
przygotowawczego. Omów przepisy regulujące prowadzenie rejestracji statystycznej oraz cele i zasady prowadzenia statystyki w postępowaniu przygotowawczym. Zaprezentuj formularz statystyczny, a następnie poleć jego wypełnienie. Zapoznaj z rodzajami przestępstw podlegających rejestracji formularzem rejestrującym przestępstwo oraz z funkcją i budową katalogu cech charakterystycznych przestępstw i rysopisów. Omów konstrukcję oraz sposób wypełnienia formularza rejestrującego przestępstwo i utracone rzeczy. Na podstawie założeń poleć słuchaczom wypełnienie formularza rejestrującego rzeczy. | ||||
4. | Nadzór służbowy i prokuratorski w postępowaniu przygotowawczym | 1 | wykład | Wyjaśnij, na czym polega nadzór służbowy w postępowaniu przygotowawczym. Na podstawie przepisów Kodeksu postępowania karnego oraz regulaminu urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury, wskaż nadzorczą rolę prokuratora w postępowaniu przygotowawczym. |
5. | Omówienie sporządzonej dokumentacji | 1 | dyskusja | Omów sporządzoną dokumentację, wskazując ewentualne błędy. |
TEMAT NR 2: Dowody w postępowaniu przygotowawczym
TEMAT NR 2: Dowody w postępowaniu przygotowawczym
- odróżnić źródło dowodowe od środka dowodowego,
- wskazać sposoby wprowadzania dowodów do procesu,
- określić sposoby zabezpieczania dowodów,
- omówić zasady postępowania z dowodami,
- scharakteryzować zasady i warunki powoływania biegłych,
- wskazać sytuacje, w których konieczny jest udział biegłego,
- omówić sposób formułowania pytań do biegłego.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Dowód w postępowaniu przygotowawczym | 1 | wykład | Omów pojęcia: dowodu, źródła dowodowego, środka dowodowego, przedmiotu dowodzenia. Wskaż rodzaje dowodów rzeczowych i z dokumentów, znaczenie dowodów w procesie karnym, odpowiedzialność policjanta za utratę lub zniszczenie dowodu. Omów sposoby uzyskiwania dowodów oraz kryminalistycznego i procesowego ich zabezpieczenia dla potrzeb procesu karnego w zależności od rodzaju dowodu. Wskaż sposoby przechowywania dowodów, w szczególności zwróć uwagę na dowody wartościowe, łatwo i szybko psujące się, niebezpieczne oraz omów zasady ich przekazywania innemu organowi. |
2. | Biegły w postępowaniu przygotowawczym | 1 | wykład | Podaj podstawę prawną powołania biegłego i omów pojęcie biegłego oraz wiadomości specjalnych. Wskaż prawa i obowiązki biegłego oraz znaczenie dowodu z opinii biegłego. Powołując się na przykłady z praktyki i orzecznictwo sądowe, wskaż sytuacje, w których należy powołać biegłego. Omów zasady sporządzania postanowienia o dopuszczeniu dowodu z opinii biegłego. Zaprezentuj postanowienia o dopuszczeniu dowodu z opinii biegłego wydane w różnych sprawach. |
TEMAT NR 3: Przesłuchanie podejrzanego
TEMAT NR 3: Przesłuchanie podejrzanego
- interpretować prawa i obowiązki podejrzanego,
- wskazać podstawę faktyczną przedstawienia, zmiany lub uzupełnienia zarzutów,
- porządzić postanowienie o przedstawieniu zarzutów,
- wskazać warunki dobrowolnego poddania się karze,
- omówić etapy oraz dokumentowanie przesłuchania podejrzanego,
- sporządzić protokół z przesłuchania podejrzanego,
- określić zasady rejestracji podejrzanego,
- wypełnić zlecenie zapytania o osobę do KCIK.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Prawa i obowiązki podejrzanego | 2 | wykład, dyskusja | Dokonaj rozróżnienia pomiędzy podejrzanym i osobą podejrzaną. Omawiając prawa i obowiązki podejrzanego zwróć uwagę na konsekwencje prawne i procesowe nieprzestrzegania praw podejrzanego. Wskaż przypadki, w których podejrzany musi mieć obrońcę oraz przypadki wyznaczania obrońcy z urzędu. |
2. | Instytucja przedstawienia zarzutów | 3 | wykład, ćwiczenia | Omów poszczególne elementy instytucji przedstawienia zarzutów. Zaprezentuj formularz "sprawdzenie osoby" i podkreśl, iż przed przedstawieniem zarzutu należy sprawdzić osobę w ewidencji. Przy zmianie lub uzupełnieniu przedstawionych zarzutów dodatkowo należy uzupełnić informacje w ewidencji formularzem "uzupełnienie rejestracji". Posługując się przykładami omów zasady konstruowania konkluzji zarzutów, z uwzględnieniem form stadialnych i zjawiskowych popełnienia przestępstwa, okoliczności nadzwyczajnie zaostrzających karę. W ramach ćwiczeń poleć słuchaczom sporządzenie postanowienia o przedstawieniu zarzutów. W ramach samokształcenia poleć słuchaczom zapoznanie się z metodami przesłuchania podejrzanego. |
3. | Przesłuchanie podejrzanego | 3 | wykład, pogadanka, symulacja, dyskusja | Zaakcentuj konieczność przestrzegania etyki zawodowej i praw człowieka podczas przesłuchiwania podejrzanego. Wskaż czynności związane z przygotowaniem się do przesłuchania. Omów zasady formułowania pytań, podkreślając obowiązek przestrzegania zasady swobody wypowiedzi. Omów konstrukcję protokołu przesłuchania podejrzanego i zasady jego sporządzania. Przeprowadź symulację przesłuchania podejrzanego, wykorzystując wcześniej sporządzone postanowienia o przedstawieniu zarzutów. Poleć słuchaczom sporządzenie protokołu przesłuchania podejrzanego. Przedstawiając instytucję dobrowolnego poddania się karze, omów związany z tym zakres kompetencji poszczególnych organów i wskaż korzyści wynikające z zastosowania tej instytucji. Przypomnij procedurę rejestrowania podejrzanego w ewidencji. Omów funkcje i budowę katalogu cech oraz konstrukcję i sposób wypełniania formularzy. Na bazie założenia, poleć wypełnienie formularzy dotyczących sprawdzenia, rejestracji. |
4. | Omówienie sporządzonej dokumentacji | 1 | dyskusja | Omów sporządzoną dokumentację, wskazując ewentualne błędy. |
TEMAT NR 4: Tymczasowe zajęcie mienia ruchomego
TEMAT NR 4: Tymczasowe zajęcie mienia ruchomego
- określić podstawę prawną, warunki i cele tymczasowego zajęcia mienia ruchomego,
- wskazać przedmioty podlegające tymczasowemu zajęciu,
- omówić sposób postępowania z zajętymi przedmiotami,
- sporządzić protokół tymczasowego zajęcia mienia ruchomego.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Tymczasowe zajęcie mienia ruchomego | 2 | wykład, pogadanka | Podaj, w jakich sytuacjach i w jakim celu dokonuje się zabezpieczenia majątkowego. Omów podmioty uprawnione do wydania decyzji w tym zakresie oraz wskaż sposoby realizacji tych decyzji. Określ krąg osób, u których można dokonać zabezpieczenia majątkowego. Wskaż cel i warunki tymczasowego zajęcia mienia ruchomego. Określ przedmioty, które podlegają zajęciu, wskazując na ograniczenia wynikające z przepisów Kodeksu postępowania cywilnego. Omów czynności Policji związane z tymczasowym zajęciem mienia ruchomego, akcentując konieczność właściwego przygotowania się do tej czynności. Przypomnij o możliwości przeprowadzenia przeszukania w celu odnalezienia przedmiotów podlegających zajęciu. Przypomnij zasady postępowania z zajętymi przedmiotami. Omów konstrukcję protokołu tymczasowego zajęcia mienia i sposób jego sporządzania. Wskaż elementy wniosku o zabezpieczenie majątkowe. |
TEMAT NR 5: Szczególne formy przesłuchania
TEMAT NR 5: Szczególne formy przesłuchania
- określić cel, rodzaje i sposoby okazania osób i rzeczy,
- omówić zasady obowiązujące przy okazaniu osób i rzeczy,
- scharakteryzować sposób, w jaki należy przygotować i przeprowadzić okazanie osoby i rzeczy oraz wizerunku,
- omówić zasady przeprowadzenia konfrontacji.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Okazanie | 3 | wykład, pokaz | Wskaż podstawy prawne, cele i rodzaje okazania. Podkreśl, iż okazanie jest szczególną formą przesłuchania. Omów zasady obowiązujące przy okazaniu osoby lub wizerunku, wskazując na najczęściej występujące nieprawidłowości, które wpływają na podważenie wiarygodności i wartości dowodowej tej czynności. Omów sposoby dokumentowania okazania osoby. Zaprezentuj protokół okazania osoby, wskaż na elementy jego konstrukcji. Przypomnij o możliwości utrwalania przebiegu okazania za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk. Omów zasady i sposoby okazania rzeczy. Zaakcentuj konieczność przygotowania się do takiego okazania. Zaprezentuj protokół okazania rzeczy i wskaż istotne elementy jego konstrukcji. |
2. | Konfrontacja | 2 | wykład, pokaz | Podaj podstawy prawne oraz wyjaśnij, na czym polega konfrontacja. Omów warunki i zasady przeprowadzania konfrontacji. Wskaż potrzebę zaplanowania tej czynności, w szczególności sformułowania pytań. Przedstaw znaczenie procesowe tej czynności oraz możliwości wykorzystania wyników w postępowaniu przygotowawczym. Przeprowadź pokaz konfrontacji. Wskaż zasady dokumentowania tej czynności. |
TEMAT NR 6: Zawieszenie i podjęcie zawieszonego postępowania przygotowawczego
TEMAT NR 6: Zawieszenie i podjęcie zawieszonego postępowania przygotowawczego
- określić podstawy zawieszenia postępowania przygotowawczego,
- wskazać czynności poprzedzające zawieszenie postępowania,
- sporządzić postanowienie o zawieszeniu postępowania przygotowawczego oraz wypełnić formularz Stp-2 i formularz - uzupełnienie rejestracji,
- omówić czynności związane z podjęciem postępowania przygotowawczego,
- sporządzić wniosek o podjęcie postępowania oraz wypełnić formularz statystyczny.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Zawieszenie i podjęcie postępowania przygotowawczego | 1 | wykład, ćwiczenia | Podaj podstawę prawną i faktyczną zawieszenia postępowania przygotowawczego oraz czynności związane z zawieszeniem. Omów warunki wydania postanowienia o zawieszeniu postępowania. Podkreśl konieczność wykonania wszystkich możliwych czynności procesowych, ustalenia i udokumentowania przyczyny zawieszenia. Wskaż czynności poprzedzające oraz związane z zawieszeniem. Zaprezentuj postanowienie o zawieszeniu postępowania przygotowawczego. Zwróć uwagę na konieczność wypełnienia formularzy rejestracyjnych. Przedstaw czynności, które można wykonać w trakcie zawieszonego postępowania. Przeprowadź ćwiczenia polegające na sporządzaniu postanowienia o zawieszeniu postępowania przygotowawczego oraz wypełnieniu formularza rejestracyjnego. Wskaż podstawę prawną i faktyczną podjęcia zawieszonego postępowania. Omów czynności związane z podjęciem zawieszonego postępowania przygotowawczego. Zaprezentuj wniosek o podjęcie zawieszonego postępowania oraz elementy formularza rejestracyjnego. Przeprowadź ćwiczenia polegające na sporządzaniu wniosku o podjęcie zawieszonego postępowania przygotowawczego oraz wypełnieniu formularza rejestracyjnego. |
2. | Omówienie sporządzonej dokumentacji | 1 | dyskusja | Omów sporządzoną dokumentację, wskazując ewentualne błędy. |
TEMAT NR 7: Umorzenie postępowania przygotowawczego
TEMAT NR 7: Umorzenie postępowania przygotowawczego
- określić podstawy uzasadniające umorzenie postępowania przygotowawczego,
- wskazać organy uprawnione do podjęcia decyzji o umorzeniu postępowania przygotowawczego,
- sporządzić postanowienie o umorzeniu śledztwa,
- wypełnić formularze statystyczne oraz formularz-uzupełnienie rejestracji,
- określić okoliczności uzasadniające podjęcie oraz wznowienie umorzonego postępowania przygotowawczego,
- określić sposób postępowania przy umorzeniu rejestrowym.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Umorzenie postępowania przygotowawczego | 3 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Wskaż podstawy prawne oraz przesłanki uzasadniające umorzenie postępowania przygotowawczego. Podaj podstawę prawną i warunki umorzenia dochodzenia z powodu niewykrycia sprawcy przestępstwa i wpisaniu sprawy do rejestru przestępstw. Omów zasady postępowania z dowodami rzeczowymi w przypadku umorzenia postępowania przygotowawczego. Przypomnij o konieczności wypełnienia formularzy statystycznych i zasad ich wypełniania. Zaprezentuj przykładowe postanowienie o umorzeniu postępowania przygotowawczego. Przeprowadź ćwiczenia polegające na sporządzeniu postanowienia o umorzeniu śledztwa oraz wypełnieniu formularzy statystycznych. |
2. | Podjęcie oraz wznowienie umorzonego postępowania przygotowawczego | 2 | wykład | Wskaż podstawy prawne, okoliczności uzasadniające podjęcie oraz wznowienie umorzonego postępowania i organy uprawnione do wydania takiej decyzji. Omów podstawy i sposób podjęcia dochodzenia umorzonego w trybie rejestrowym. Wskaż zakres czynności policjanta związanych z podjęciem oraz wznowieniem umorzonego postępowania. Zaprezentuj wnioski o podjęcie oraz wznowienie umorzonego postępowania. Zaprezentuj postanowienie o podjęciu na nowo dochodzenia umorzonego i wpisanego do rejestru przestępstw. |
3. | Omówienie sporządzonej dokumentacji | 1 | dyskusja | Omów sporządzoną dokumentację, wskazując ewentualne błędy. |
TEMAT NR 8: Zamknięcie postępowania przygotowawczego
TEMAT NR 8: Zamknięcie postępowania przygotowawczego
- wskazać okoliczności uzasadniające zamknięcie postępowania przygotowawczego,
- określić czynności związane z zamknięciem postępowania przygotowawczego,
- sporządzić akt oskarżenia.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Czynności związane z zamknięciem postępowania przygotowawczego | 2 | wykład, pokaz | Wskaż podstawy prawne oraz okoliczności uzasadniające zamknięcie postępowania przygotowawczego oraz czynności policjanta poprzedzające wydanie tej decyzji w zależności od formy postępowania. Zaakcentuj obowiązki prowadzącego postępowanie wynikające z realizacji praw podejrzanego. Zwróć uwagę na techniczne przygotowanie akt do zaznajomienia podejrzanego z materiałami postępowania. Zaprezentuj protokół zaznajomienia podejrzanego z materiałami postępowania oraz postanowienie o oddaleniu wniosku dowodowego, akcentując istotne elementy ich konstrukcji. Przypomnij sytuacje, w których konieczne jest wydanie postanowienia o zamknięciu dochodzenia. Zwróć uwagę na konieczność wypełnienia formularzy statystycznych oraz formularza uzupełniającego rejestrację. Zaprezentuj przykładowe postanowienie o zamknięciu dochodzenia. |
2. | Akt oskarżenia | 2 | wykład, ćwiczenia | Zapoznaj słuchaczy z sytuacjami, w których Policja upoważniona jest do sporządzenia aktu oskarżenia. Przedstaw przykładowy akt oskarżenia, wskazując jego elementy. Przeprowadź ćwiczenia polegające na sporządzeniu aktu oskarżenia. |
3. | Omówienie sporządzonej dokumentacji | 1 | dyskusja | Omów sporządzoną dokumentację, wskazując na ewentualne błędy. |
BLOK NR VII: PRACA OPERACYJNA
BLOK NR VII: PRACA OPERACYJNA
TEMAT NR 1: Praca operacyjna w służbie dzielnicowego
TEMAT NR 1: Praca operacyjna w służbie dzielnicowego
- określić zakres pracy operacyjnej na stanowisku dzielnicowego,
- właściwie przyjąć informacje od osoby informującej,
- sporządzić meldunek informacyjny i notatkę służbową.
L.p. | Zagadnienia | Godz. lekcyjne | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Wybrane elementy pracy operacyjnej realizowanej przez dzielnicowego | 2 | wykład, dyskusja | Przypomnij istotę, cele, podstawy prawne, zasady, formy i metody pracy operacyjnej. Omów zakres pracy operacyjnej stosowanej w służbie dzielnicowego. Przypomnij istotę i zasady sporządzania meldunku informacyjnego. Zwróć uwagę na gromadzenie i przetwarzanie informacji w Systemie Informacji Operacyjnych "SIO". |
2. | Przyjęcie informacji od osoby informującej | 3 | symulacja, ćwiczenia | Przeprowadź symulację przyjęcia informacji od osoby informującej i na tej podstawie zleć słuchaczom sporządzenie meldunku informacyjnego oraz notatki służbowej. |
3. | Omówienie sporządzonej dokumentacji | 1 | dyskusja | Omów sporządzone dokumenty, wskazując na ewentualne błędy. |