Zmiana decyzji w sprawie programu kursu specjalistycznego w zakresie zwalczania przestępczości gospodarczej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2019.71

Akt jednorazowy
Wersja od: 16 kwietnia 2019 r.

DECYZJA Nr 122
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 16 kwietnia 2019 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu kursu specjalistycznego w zakresie zwalczania przestępczości gospodarczej

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
W decyzji nr 252 Komendanta Głównego Policji z dnia 18 kwietnia 2008 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego w zakresie zwalczania przestępczości gospodarczej (Dz. Urz. KGP poz. 58, z 2013 r. poz. 47 oraz z 2015 r. poz. 21) załącznik do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji.
§  2. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO W ZAKRESIE ZWALCZANIA PRZESTPCZOŚCI GOSPODARCZEJ

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Forma zakończenia kursu

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny w zakresie zwalczania przestępczości gospodarczej, zwany dalej "kursem".

2. Cel kursu

Celem kursu jest uzyskanie wiedzy i umiejętności przygotowujących policjanta do:

- stosowania taktyki zwalczania przestępczości gospodarczej,

- stosowania elementów technicznych i taktycznych podczas posługiwania się bronią palną,

- zatrzymywania niebezpiecznego przestępcy z zastosowaniem umiejętności taktycznych i technicznych,

- stosowania odpowiedniego algorytmu czynności ratowniczych w miejscu zdarzenia.

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs mogą być kierowani policjanci, którzy spełniają łącznie następujące warunki:

- ukończyli kurs specjalistyczny z zakresu wykonywania czynności dochodzeniowo-śledczych lub operacyjno-rozpoznawczych,

- realizują zadania z zakresu zwalczania przestępczości gospodarczej.

Policjanci kierowani na kurs są obowiązani do posiadania poświadczenia bezpieczeństwa uprawniającego do dostępu do informacji oznaczonych klauzulą co najmniej "poufne" (do wglądu w jednostce szkoleniowej) oraz do posiadania podczas kursu kabury na broń osobistą.

4. System prowadzenia kursu

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.

5. Czas trwania kursu

Kurs trwa 23 dni szkoleniowe. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji

(w godzinach lekcyjnych)

Rozpoczęcie kursu oraz zapoznanie z regulaminami

i organizacją kursu

2
Zajęcia programowe174
Egzamin końcowy i zakończenie kursu8
Ogółem184

(23 dni szkoleniowe)

Liczba godzin lekcyjnych liczonych w jednostkach 45-minutowych nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.

6. Liczebność grupy szkoleniowej

Treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność - z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych - nie powinna przekraczać 20 osób.

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Wskazane w programie metody realizacji zajęć są optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, o ile gwarantuje to osiągnięcie celów kształcenia.

Podczas planowania zajęć dydaktycznych należy uwzględnić korelację realizacji treści programowych.

Zajęcia teoretyczne prowadzi jeden nauczyciel policyjny, natomiast zajęcia praktyczne są prowadzone przez dwóch nauczycieli policyjnych, którzy specjalizują się w tematyce objętej programem kursu. Zajęcia mogą być realizowane również przy współudziale przedstawicieli innych jednostek organizacyjnych Policji oraz instytucji pozapolicyjnych.

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

Numer bloku zagadnieniowegoNazwa i charakterystyka bloku zagadnieniowegoSystem oceniania
I.Kluczowe obszary przestępczości gospodarczej

W ramach bloku jest realizowanych dwanaście tematów ukierunkowanych na kształcenie umiejętności z zakresu:

- przestępczości o charakterze ekonomicznym,

- przestępczości ubezpieczeniowej,

- przestępstw związanych z sektorem bankowym,

- wybranych przestępstw związanych z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych,

- przestępstw związanych z praniem pieniędzy,

- przestępczości przeciwko finansowym interesom Unii Europejskiej,

- wybranych elementów cyberprzestępczości,

- przestępczości związanej z naruszeniem praw własności przemysłowej oraz intelektualnej,

- przestępstw przeciwko środowisku,

- przestępczości związanej z wyrobami farmaceutycznymi oraz medycznymi,

- przestępczości podatkowej i celnej,

- przestępczości związanej z zamówieniami publicznymi.

W bloku zaplanowano jedną ocenę okresową, która jest wystawiana w formie zapisu uogólnionego - zaliczono ("zal.") albo nie zaliczono ("nzal.").
II.Praktyczne aspekty taktyki zwalczania przestępczości gospodarczej

W ramach bloku słuchacze realizują zajęcia praktyczne dotyczące taktyki zwalczania przestępczości gospodarczej.

W bloku zaplanowano jedną ocenę okresową, która jest wystawiana w formie zapisu uogólnionego - zaliczono ("zal.") albo nie zaliczono ("nzal."). Warunkiem zaliczenia bloku jest pozytywne zaliczenie wszystkich realizowanych ćwiczeń.
III.Doskonalenie umiejętności strzeleckich

W ramach bloku jest realizowany jeden temat ukierunkowany na doskonalenie umiejętności z zakresu wyszkolenia strzeleckiego.

Do oceny stopnia opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono ("zal.") albo nie zaliczono ("nzal."). Warunkiem zaliczenia bloku jest zaliczenie wszystkich planowanych strzelań.
IV.Umiejętności taktyczne i techniczne stosowane do zatrzymania niebezpiecznego przestępcy

W ramach bloku jest realizowany jeden temat ukierunkowany na doskonalenie umiejętności taktycznych i technicznych stosowanych do zatrzymania niebezpiecznego przestępcy.

Do oceny stopnia opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono ("zal.") albo nie zaliczono ("nzal."). Warunkiem zaliczenia bloku jest zaliczenie testu umiejętności.
V.Doskonalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy

W ramach bloku jest realizowany jeden temat ukierunkowany na doskonalenie umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy.

Do oceny stopnia opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono ("zal.") albo nie zaliczono ("nzal.").

Warunkiem zaliczenia bloku jest zaliczenie ćwiczenia z umiejętności wykonania resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

Zasady oceniania:

- sporządzone przez słuchaczy dokumenty są oceniane z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen, z wpisem uogólnionym zaliczono ("zal.") albo nie zaliczono ("nzal."),

- każda ocena negatywna uzyskana w trakcie kursu musi być poprawiona przez słuchacza na ocenę pozytywną.

9. Forma zakończenia kursu

Kurs kończy się egzaminem. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z każdego bloku zagadnieniowego.

Egzamin przeprowadza się w formie ustnej i kończy się wystawieniem słuchaczowi oceny z zastosowaniem sześciostopniowej skali ocen (1-6).

Absolwent kursu otrzymuje Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego, gdzie w miejsce wyniku stosuje się wpis - "pozytywnym" oraz z oceną z egzaminu końcowego.

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

BLOK NR I. KLUCZOWE OBSZARY PRZESTĘPCZOŚCI GOSPODARCZEJ

TEMAT NR 1: Przestępczość o charakterze ekonomicznym.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować cechy wyróżniające przestępstwa gospodarcze,

- identyfikować symptomy przestępstw gospodarczych,

- wykazać różnice między przestępstwami gospodarczymi a pospolitymi.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Cechy przestępstwa gospodarczego.

2. Symptomy przestępstw gospodarczych.

3. Różnice między przestępstwami gospodarczymi a pospolitymi.

1dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat symptomów przestępstw gospodarczych oraz różnic między przestępstwami gospodarczymi a pospolitymi. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego pracuj konspekt wykładu. sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty. Dyskusję zakończ podsumowaniem.

TEMAT NR 2: Przestępczość ubezpieczeniowa.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować rodzaje ubezpieczeń,

- określić sposoby działania sprawców przestępstw ubezpieczeniowych,

- wskazać źródła i sposoby uzyskania informacji,

- wskazać zakres i tryb współpracy z podmiotami kontrolno-nadzorczymi sektora ubezpieczeń,

- omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości ubezpieczeniowej,

- scharakteryzować tryb uzyskiwania informacji stanowiących tajemnicę ubezpieczeniową.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Rodzaje ubezpieczeń.1wykładOmów podstawy prawne funkcjonowania poszczególnych rodzajów ubezpieczeń, warunki zawierania umów ubezpieczenia oraz prawa i obowiązki stron umowy ubezpieczeniowej. Omów mechanizmy przestępstw ubezpieczeniowych.

Wskaż i przedyskutuj ze słuchaczami metody działania sprawców przestępstw ubezpieczeniowych na podstawie przykładów zakończonych spraw dotyczących tego rodzaju przestępczości.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

2. Mechanizmy przestępstw ubezpieczeniowych.

3. Sposób działania sprawców przestępstw ubezpieczeniowych.

2wykład,

dyskusja

4. Źródła informacji o przestępczości ubezpieczeniowej.1dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat możliwości uzyskania informacji dotyczących przestępczości ubezpieczeniowej ze szczególnym uwzględnieniem tajemnicy zawodowej (tajemnicy ubezpieczeniowej). Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem..

5. Współpraca z podmiotami kontrolno- nadzorczymi sektora ubezpieczeń.1dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat podmiotów uprawnionych do sprawowania nadzoru nad rynkiem ubezpieczeniowym oraz obszary współpracy z tymi instytucjami w zakresie zwalczania przestępczości ubezpieczeniowej.

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

6. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości ubezpieczeniowej.2ćwiczeniaNa podstawie założeń do ćwiczeń na temat zdarzeń z obszaru przestępczości ubezpieczeniowej (przykłady z praktyki), podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których będą realizowane zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach.
7. Tryb uzyskiwania informacji stanowiących tajemnicę ubezpieczeniową.4dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat trybu uzyskiwania informacji stanowiących tajemnicę ubezpieczeniową na etapie pracy operacyjnej oraz wykonywania czynności dochodzeniowo-śledczych.

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

TEMAT NR 3: Przestępstwa związane z sektorem bankowym.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować czynności bankowe,

- wymienić i scharakteryzować przestępstwa bankowe,

- wskazać mechanizmy sprawcze poszczególnych przestępstw związanych z sektorem bankowym,

- wskazać źródła i sposoby uzyskania informacji o przestępczości bankowej,

- wskazać zakres i tryb współpracy z podmiotami kontrolno-nadzorczymi i instytucjami sektora finansowego,

- omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości w sektorze bankowym.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Czynności bankowe.1wykładOmów zasady podejmowania i prowadzenia działalności bankowej. Scharakteryzuj czynności bankowe.
2. Rodzaje przestępstw w sektorze bankowym.2wykładScharakteryzuj rodzaje przestępstw w sektorze bankowym, odwołując się do przykładów zakończonych spraw dotyczących tego rodzaju przestępczości.

Zwróć uwagę na przestępstwa towarzyszące oraz na obszary działalności bankowej zagrożone przestępczością - działalność "parabankowa", działalność "lichwiarska", piramidy finansowe.

3. Mechanizmy sprawcze przestępstw bankowych.2dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat sposobów działania sprawców przestępstw bankowych.

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

4. Źródła informacji o przestępczości bankowej.1dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat ustalania możliwości uzyskania informacji dotyczących przestępczości w sektorze bankowym, ze szczególnym uwzględnieniem tajemnicy zawodowej (tajemnicy bankowej).

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

5. Współdziałanie w zwalczaniu przestępstw w sektorze bankowym.1dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat instytucji, z którymi współpracuje Policja zwalczając przestępczość bankową oraz zakresu i trybu współpracy z podmiotami kontrolno-nadzorczymi i instytucjami sektora finansowego.

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

6. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości w sektorze bankowym.2ćwiczeniaNa podstawie założeń do ćwiczeń dotyczących przestępczości w sektorze bankowym (przykłady z praktyki), podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach.
7. Tryb uzyskiwania informacji stanowiących tajemnicę bankową4dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat trybu uzyskiwania informacji stanowiących tajemnicę bankową na etapie pracy operacyjnej oraz wykonywania czynności dochodzeniowo-śledczych.

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

TEMAT NR 4: Wybrane przestępstwa związane z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- rozróżnić rodzaje elektronicznych instrumentów płatniczych,

- określić mechanizmy płatności z wykorzystaniem Internetu oraz telefonii komórkowej,

- wskazać mechanizmy przestępcze związane z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych - kart płatniczych (skimming, phishing),

- określić zakres współpracy z uczestnikami obrotu kartowego,

- omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości związanej z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Rodzaje elektronicznych instrumentów płatniczych.

2. Mechanizmy płatności z wykorzystaniem Internetu oraz telefonii komórkowej.

2wykładPrzedstaw definicję elektronicznego instrumentu płatniczego. Na podstawie ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2003, z późn. zm.) omów elektroniczne instrumenty płatnicze, m.in.: karty debetowe, karty kredytowe, karty z odroczonym terminem płatności, karty obciążeniowe oraz e-waluta (bitcoin).

Wskaż mechanizmy dokonywania transakcji z wykorzystaniem Internetu oraz telefonii komórkowej.

3. Mechanizmy przestępczości kartowej z wykorzystaniem kart płatniczych.2wykład,

dyskusja

Przedstaw nadużycia związane z wykorzystaniem kart płatniczych. Omów zagadnienia dotyczące przestępstw z wykorzystaniem kart płatniczych.

Wskaż czyny polegające na nieuprawnionym pozyskiwaniu danych z kart płatniczych (skimming, phishing).

Scharakteryzuj i poddaj pod dyskusję sposoby przestępczego wykorzystania bankomatu (działania skierowane na pozyskanie danych z kart płatniczych oraz na elementy i urządzenia konstrukcyjne bankomatu).

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

4. Współpraca z uczestnikami obrotu związanego z elektronicznymi instrumentami płatniczymi.2dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat zasad podejmowania współpracy przy zwalczaniu przestępczości przeciwko elektronicznym instrumentom płatniczym (Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF), Związek Banków Polskich, przedstawiciele międzynarodowych organów ścigania - AWF SOC-FP TERMINAL).

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

5. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości związanej z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych.3ćwiczeniaNa podstawie założeń do ćwiczeń (przykłady z praktyki) dotyczących zdarzeń z obszaru przestępczości związanej z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach.

TEMAT NR 5: Przestępstwa prania pieniędzy.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować istotę przestępstw prania pieniędzy,

- określić fazy i metody prania pieniędzy,

- wskazać źródła informacji o przestępstwach prania pieniędzy,

- określić zakres i zasady współpracy Policji z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej (GIIF).

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Przestępstwa prania pieniędzy.3wykładOmów przestępstwa prania pieniędzy, zwracając uwagę na tzw. przestępstwo bazowe. Omów rolę i zadania GIIF w systemie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz zakres współpracy z prokuraturą.
2. Fazy i metody prania pieniędzy.2dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat faz i metod prania pieniędzy.

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Na przykładach dokonaj szczegółowej charakterystyki najczęściej występujących metod prania pieniędzy.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

3. Źródła informacji o przestępstwach prania pieniędzy.1dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat źródeł informacji w zakresie przestępstw prania pieniędzy (sprawy operacyjne, postępowania przygotowawcze, zawiadomienia GIIF).

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

4. Zasady współpracy Policji z GIIF.1dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat zasad współpracy z GIIF w zakresie uzyskiwania i przekazywania informacji dotyczących przestępstw prania pieniędzy oraz procedury wystąpienia z wnioskiem o udzielnie informacji przez GIIF (osoby upoważnione).

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

TEMAT NR 6: Przestępczość przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- określić źródła, zasady korzystania i nadzór nad dysponowaniem środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej,

- scharakteryzować dokumentację niezbędną do pozyskania środków unijnych,

- scharakteryzować przestępstwa przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej,

- rozróżnić sposoby działania sprawców przestępstw związanych z dysponowaniem środkami finansowymi Unii Europejskiej,

- wskazać źródła i sposoby uzyskania informacji o przestępstwach przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej,

- określić zakres i zasady współpracy Policji z poszczególnymi instytucjami w procesie udzielania pomocy unijnej,

- omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Źródła, zasady korzystania i nadzór nad dysponowaniem środkami unijnymi.1wykładOmów źródła określające korzystanie ze środków funduszy unijnych (Fundusze Strukturalne, Programy Operacyjne) oraz omów poszczególne działania w tym obszarze.

Omów zasady podziału środków unijnych oraz grupy beneficjentów, do których adresowana jest pomoc.

Omów procedurę przyznawania środków unijnych oraz rodzaje wniosków o przyznanie pomocy.

Wskaż rolę i zadania poszczególnych instytucji w procesie rozdziału pomocy unijnej (Instytucja Płatnicza, Instytucja Pośrednicząca, Instytucja Monitorująca, Instytucja Wdrażająca, Instytucja Zarządzająca).

Zwróć uwagę na rolę nadzoru nad pożytkowaniem środków unijnych.

Zaprezentuj dokumentację wymaganą przy procedurze pozyskania środków unijnych.

2. Przestępstwa przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej.1dyskusjaScharakteryzuj przestępstwa skierowane przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów towarzyszących przy udzielaniu procedur zamówień publicznych.

Zaakcentuj etapy procedury, na których dochodzi do nadużyć w zakresie pozyskiwania i wykorzystywania środków finansowych z funduszu Unii Europejskiej i przeprowadź na ten temat dyskusję.

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

3. Źródła i sposoby uzyskania

informacji o przestępstwach przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej.

4. Zakres i zasady współpracy Policji z instytucjami dystrybuującymi środkami unijnymi.

1dyskusjaUstal w toku dyskusji źródła informacji w sprawach o przestępstwa przeciwko interesom Unii

Europejskiej (OZI, postępowanie przygotowawcze, Instytucja Płatnicza, Instytucja Pośrednicząca, Instytucja Monitorująca, Instytucja Wdrażająca, środki masowego przekazu). Określ podmioty, z którymi współpracuje Policja, zwalczając przestępczość na szkodę finansowych interesów Unii Europejskiej oraz zakres i tryb współpracy z tymi instytucjami. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

5. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej.2ćwiczeniaNa podstawie założeń do ćwiczeń (przykłady z praktyki) dotyczących zdarzeń przeciwko interesom finansowym Unii Europejskiej, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których będą realizowane zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach.
6. Zaliczenie tematów 1-61sprawdzian wiedzyPrzeprowadź pisemny sprawdzian wiedzy z tematów 1-6. Wystaw ocenę bieżącą w formie zapisu uogólnionego - zaliczono ("zal.") albo nie zaliczono ("nzal.").

TEMAT NR 7: Wybrane elementy cyberprzestępczości.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wyjaśnić pojęcie cyberprzestępczości,

- wskazać najczęściej występujące przestępstwa w Internecie,

- określić podmioty współpracujące przy zwalczaniu cyberprzestępczości,

- omówić proces wykrywczy dotyczący cyberprzestępczości.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Podstawowe pojęcia związane z cyberprzestępczością.

2. Najczęściej popełniane przestępstwa w Internecie.

3. Podmioty współpracujące przy zwalczaniu cyberprzestępczości.

2wykład,

dyskusja

Przedstaw podstawowe pojęcia związane z cyberprzestępczością.

Przeprowadź dyskusję na temat cech charakterystycznych dla cyberprzestępczości. Wskaż najczęściej popełniane przestępstwa z wykorzystaniem sieci Internet.

Przedstaw podstawy prawne oraz zakres współpracy z podmiotami pozapolicyjnymi przy zwalczaniu cyberprzestępczości.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

4. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących cyberprzestępczości.2ćwiczeniaNa podstawie założeń do ćwiczeń (przykłady z praktyki) dotyczących zdarzeń z obszaru cyberprzestępczości, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach.

TEMAT NR 8: Przestępczość związana z naruszeniem praw własności przemysłowej oraz intelektualnej.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować zasady ochrony prawnej własności intelektualnej w Polsce,

- określić zasady ochrony znaków towarowych i wzornictwa przemysłowego oraz usług opartych na dostępie warunkowym,

- rozróżnić mechanizmy sprawcze przestępstw związanych z własnością intelektualną w zakresie: utworów fonograficznych, utworów video, programów komputerowych, usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym, bezprawnego posługiwania się znakiem towarowym, naśladownictwa towarowego,

- wskazać źródła i sposoby uzyskiwania informacji o przestępstwach intelektualnych,

- wskazać zakres i tryb współpracy z organizacjami zbiorowego zarządzania prawem autorskim,

- omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości związanej z naruszeniem praw własności przemysłowej oraz intelektualnej.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Zasady ochrony prawnej własności przemysłowej oraz intelektualnej w Polsce.4wykładOmów regulacje prawne związane z ochroną własności intelektualnej oraz przemysłowej.

Wskaż na odrębność regulacji zagadnień z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (uopa), kodeksu karnego i pozostałych ustaw.

Przedstaw wyłączenia ochrony wynikające z przedmiotu ochrony oraz temporalne (wynikające z upływu czasu).

2. Mechanizmy sprawcze przestępstw przeciwko własności przemysłowej i intelektualnej.

3. Sposoby działania sprawców przestępstw przeciwko własności przemysłowej i intelektualnej.

3wykład,

dyskusja

Omów mechanizmy sprawcze przestępstw przeciwko własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem przestępczości z zakresu prawa autorskiego i praw pokrewnych (piractwo filmowe, fonopiractwo, piractwo programów komputerowych, piractwo telewizyjne, kradzież sygnału telewizyjnego i piractwo książek) oraz z zakresu prawa własności przemysłowej (podrabianie znaków towarowych, patentów, wzorów przemysłowych i użytkowych).

Oceniając mechanizmy sprawcze - uwzględnij Internet jako narzędzie służące do popełniania tych przestępstw.

4. Źródła i sposoby uzyskiwania informacji o przestępczości przemysłowej i intelektualnej.1dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat źródeł i sposobów uzyskania informacji dotyczących przestępstw przeciwko własności przemysłowej i intelektualnej.

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

5. Zakres i tryb współpracy z organizacjami zbiorowego zarządzania prawem autorskim.2dyskusjaW dyskusji określ podmioty, z którymi współpracuje Policja zwalczając przestępczość związaną z naruszeniem praw własności przemysłowej i intelektualnej.

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

6. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości związanej z naruszeniem praw własności przemysłowej oraz intelektualnej.3ćwiczeniaNa podstawie założeń do ćwiczeń (przykłady z praktyki) dotyczących zdarzeń związanych z naruszeniem praw własności przemysłowej oraz intelektualnej, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach.

TEMAT NR 9: Przestępczość przeciwko środowisku.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować rodzaje przestępstw przeciwko środowisku,

- rozróżnić mechanizmy sprawcze w sprawach przestępstw przeciwko środowisku,

- wskazać źródła i sposoby uzyskiwania informacji o przestępstwach przeciwko środowisku,

- określić zakres współpracy z instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz ochrony środowiska,

- omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości przeciwko środowisku.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Rodzaje przestępstw przeciwko środowisku.1wykładOmów rodzaje przestępstw przeciwko środowisku, w tym określone w:

1) ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018 r. poz. 1614, z późn. zm.),

2) ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2018 r. poz. 992, z późn. zm.),

3) ustawie z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (Dz. U. z 2018 r., poz. 296, z późn. zm.),

4) ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600, z późn. zm.). Zwróć uwagę na przepisy Konwencji o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES).

2. Rozróżnić mechanizmy sprawcze w sprawach przestępstw przeciwko środowisku.1dyskusjaNa podstawie zrealizowanych spraw przeprowadź dyskusję dotyczącą mechanizmów sprawczych przestępstw przeciwko środowisku. Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

3.Źródła i sposoby uzyskiwania informacji w sprawach o przestępstwa przeciwko środowisku.1dyskusjaWskaż źródła i sposoby uzyskiwania informacji w sprawach o przestępstwa przeciwko środowisku (OZI, środki masowego przekazu, postępowania przygotowawcze, zawiadomienia innych instytucji) i przeprowadź na ten temat dyskusję.

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

4. Zakres współpracy z instytucjami i podmiotami w zakresie ochrony środowiska.1dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat podmiotów, z którymi Policja współpracuje w zakresie zwalczania przestępczości przeciwko ochronie środowiska (Ministerstwo Środowiska, izby celne, Straż Leśna, Straż Rybacka, ogrody zoologiczne, urzędy wojewódzkie).

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

5.Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości przeciwko środowisku.2ćwiczeniaNa podstawie założeń do ćwiczeń (przykłady z praktyki) dotyczących zdarzeń z obszaru przestępczości przeciwko środowisku, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których realizowane będą zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach.

TEMAT NR 10: Przestępczość związana z wyrobami farmaceutycznymi oraz medycznymi.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować obrót lekami,

- rozróżniać rodzaje przestępstw związanych z obrotem wyrobami farmaceutycznymi oraz medycznymi,

- omówić źródła informacji o przestępczości związanej z wyrobami farmaceutycznymi oraz medycznymi,

- określić zakres współpracy z organami nadzoru farmaceutycznego nad obrotem farmaceutykami oraz wyrobami medycznymi,

- omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości związanej z wyrobami farmaceutycznymi oraz medycznymi.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Obrót lekami.

2. Wybrane rodzaje przestępstw związanych z obrotem farmaceutykami oraz wyrobami medycznymi.

2wykład,

dyskusja

Omów obrót lekami i zasady dopuszczania leków do obrotu.

Odnieś się do przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 499).

Scharakteryzuj rodzaje przestępstw związanych z obrotem farmaceutykami oraz wyrobami medycznymi.

3. Źródła informacji o przestępstwach związanych z obrotem farmaceutykami oraz wyrobami medycznymi.1dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat źródeł informacji w sprawach o przestępstwa związane z obrotem farmaceutykami oraz wyrobami medycznymi (OZI, środki masowego przekazu, postępowania przygotowawcze, zawiadomienia innych instytucji).

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

4. Współpraca z organami nadzoru nad obrotem farmaceutykami oraz wyrobami medycznymi.1dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat organów nadzorczych nad obrotem farmaceutykami i wyrobami medycznymi oraz określenia zakresu współpracy.

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

5. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości związanej z wyrobami farmaceutycznymi oraz medycznymi.2ćwiczeniaNa podstawie założeń (przykłady z praktyki) dotyczących przestępczości związanej z wyrobami farmaceutycznymi oraz medycznymi, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których będą realizowane zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach.

TEMAT NR 11: Przestępczość podatkowa i celna.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wymienić rodzaje podatków pośrednich,

- identyfikować dokumentację działalności gospodarczej związaną z obowiązkiem podatkowym,

- opisać sposoby działania sprawców przestępstw podatkowych,

- omówić źródła informacji o przestępczości związanej z przestępczością podatkową i celną,

- omówić zasady współpracy z organami podatkowymi, organami kontroli skarbowej oraz służbą celną,

- omówić proces wykrywczy dotyczący przestępczości podatkowej oraz celnej.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Podatek dochodowy.

2. Podatek od towarów i usług (VAT) oraz akcyza.

3. Dokumentacja działalności gospodarczej związana z obowiązkiem podatkowym.

4. Zakres współpracy Policji z Krajową Administracją Skarbową.

3wykładPrzedstaw rodzaje podatków, ze szczególnym uwzględnieniem podatków pośrednich. Wskaż konstrukcję podatku VAT (podatek naliczony, podatek należny).

Omów istotę obrotu towarami i usługami na rynku Unii Europejskiej oraz z państwami spoza Unii.

Omów dokumentację niezbędną do przeprowadzenia transakcji związanej z procedurą naliczenia oraz zwrotu podatku VAT.

Omów konstrukcję podatku akcyzowego przy zaznaczeniu roli ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1018 r. poz. 1114, z późn. zm.).

Omów zakres współpracy z Krajową Administracją Skarbową; podaj podstawę prawną zwracania się o udzielenie pomocy oraz odnieś się do przykładów "dobrych praktyk" w tym zakresie.

5.Sposoby działania sprawców przestępstw podatkowych.

6. Źródła informacji o przestępczości związanej z przestępczością podatkową i celną.

2wykładOmów sposoby działania sprawców przestępstw podatkowych i celnych, ze szczególnym uwzględnieniem "luk" prawnych umożliwiających ich popełnianie. Zwróć uwagę na pozorne prowadzenie działalności gospodarczej (słupy, firmanctwo, kradzież numerów identyfikacji podatkowej).

Wskaż podmioty przestępcze karuzeli podatku VAT (podmiot inicjujący, znikający podatnik, broker, bufor), w tym zaznacz przedmioty nielegalnego obrotu i usługi, jakie są angażowane do popełniania przestępstw.

Określ sposoby dokonywania przemytu wyrobów akcyzowych bez polskich znaków skarbowych akcyzy oraz wyrobów spirytusowych.

Zwróć uwagę na działalność nielegalnych podmiotów w zakresie produkcji wyrobów tytoniowych (nielegalne fabryki papierosów) oraz nielegalnego alkoholu. Wskaż źródła informacji w sprawach o przestępstwa związane z przestępstwami podatkowymi i celnymi (OZI, środki masowego przekazu, postępowania przygotowawcze, zawiadomienia innych instytucji).

7. Kwalifikowanie stanów faktycznych w sprawach dotyczących przestępczości podatkowej i celnej.1ćwiczeniaNa podstawie założeń (przykłady z praktyki), słuchacze podzieleni na grupy dokonają kwalifikacji prawnej stanów faktycznych dotyczących przestępczości podatkowej i celnej.
8. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości podatkowej i celnej.2ćwiczeniaNa podstawie założeń do ćwiczeń (przykłady z praktyki) dotyczących przestępczości podatkowej i celnej, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których będą realizowane zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach.

TEMAT NR 12: Przestępczość związana z zamówieniami publicznymi.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować zasady i tryb udzielania zamówień publicznych,

- rozróżnić mechanizmy sprawcze przestępstw związanych z zamówieniami publicznymi,

- wskazać źródła informacji w sprawach o przestępstwa związane ze stosowaniem zamówień publicznych,

- wskazać zasady współpracy z organami kontrolno-nadzorczymi w stosunku do podmiotów zobowiązanych stosować przepisy o zamówieniach publicznych,

- omówić proces wykrywczy związany z zamówieniami publicznymi.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Zasady i tryb udzielania zamówień publicznych.1wykładScharakteryzuj regulacje prawne związane z zamówieniami publicznymi. Wskaż na przepisy normujące zagadnienia związane z powstawaniem i obiegiem dokumentów w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego.
2. Mechanizmy sprawcze przestępstw związanych z zamówieniami publicznymi.2dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat mechanizmów popełniania przestępstw związanych z zamówieniami publicznymi (zwróć szczególną uwagę na rozróżnienie czynów popełnianych na poszczególnych etapach ubiegania się oferenta o udzielenie zamówienia publicznego) oraz tzw. przestępstw towarzyszących (fałszerstwo dokumentów, korupcja, naruszenie zasady nieuczciwej konkurencji).

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

3.Źródła informacji w sprawach o przestępstwa związane z udzieleniem zamówienia publicznego.1dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat źródeł informacji w sprawach o przestępstwa związane z udzieleniem zamówienia publicznego (zawiadomienia oferentów, którzy byli podmiotami postępowania zamówienia publicznego, OZI, środki masowego przekazu, postępowania przygotowawcze, zawiadomienia innych instytucji).

Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

4. Zasady współpracy z organami kontrolno-nadzorczymi w stosunku do podmiotów zobowiązanych stosować przepisy zamówień publicznych.1dyskusjaPrzeprowadź dyskusję na temat roli podmiotów kontrolno-nadzorczych w stosunku do podmiotów obowiązanych do stosowania przepisów o zamówieniach publicznych oraz określenia zasad podejmowania współpracy (Urząd Zamówień Publicznych, Najwyższa Izba Kontroli, regionalne izby obrachunkowe oraz audytorzy zamówień publicznych). Poleć słuchaczom, aby na podstawie swojego doświadczenia zawodowego sformułowali tezy do dyskusji i dobrali do nich odpowiednie argumenty.

Dyskusję zakończ podsumowaniem.

5. Czynności wykrywcze w sprawach dotyczących przestępczości związanej z zamówieniami publicznymi.2ćwiczeniaNa podstawie założeń do ćwiczeń (przykłady z praktyki) dotyczących przestępczości związanej z zamówieniami publicznymi, podziel słuchaczy na zespoły, w ramach których będą realizowane zadania polegające na wskazaniu czynności wykrywczych w tego rodzaju sprawach.
6. Zaliczenie tematów 7-12.1sprawdzian wiedzyPrzeprowadź pisemny sprawdzian wiedzy z tematów 7-12.

Wystaw ocenę bieżącą ze sprawdzianu wiedzy w formie zapisu uogólnionego - zaliczono ("zal.") albo nie zaliczono ("nzal.").

Wystaw ocenę okresową na podstawie ocen bieżących i ocen ze sprawdzianów wiedzy.

BLOK NR II. PRAKTYCZNE ASPEKTY TAKTYKI ZWALCZANIA PRZESTĘPCZOŚCI GOSPODARCZEJ

TEMAT: Czynności wykrywcze w sprawach o charakterze gospodarczym.

Cel: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił zaplanować i przeprowadzić czynności wykrywacze w sprawach o charakterze gospodarczym.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Wykonanie czynności związanych ze wszczęciem i zakończeniem określonej formy pracy operacyjnej.6wykład ćwiczeniaNa podstawie przygotowanych założeń, podziel słuchaczy na dwuosobowe zespoły robocze, w ramach których będą realizowane czynności związane przygotowaniem dokumentacji dotyczącej wszczęcia oraz zakończenia określonej formy pracy operacyjnej.
2. Pozyskanie i współpraca z OZI.9wykład ćwiczeniaNa podstawie przygotowanych założeń, podziel słuchaczy na zespoły robocze w celu przeprowadzenia ćwiczeń dotyczących typowania, opracowania, pozyskania i prowadzenia OZI oraz sporządzenia niezbędnej dokumentacji w tym zakresie.

Wskaż zagrożenia wynikające z organizacji spotkań z OZI, omów sposób prowadzenia kontroli i nadzoru w ramach omawianych przedsięwzięć.

3. Dokumentowanie uzyskanych informacji operacyjnych.3wykład ćwiczeniaNa podstawie założeń podziel słuchaczy na dwuosobowe zespoły robocze, w ramach których będą realizowane zadania związane z dokumentowaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych w ramach prowadzonej pracy operacyjnej.
4. Wszczęcie i prowadzenie postępowania przygotowawczego.19wykład ćwiczeniaPrzedstaw podstawowe pojęcia i zasady związane z prowadzeniem postępowania przygotowawczego.

Omów wybrane czynności procesowe w postępowaniu przygotowawczym.

Na podstawie założeń do ćwiczeń, podziel słuchaczy na dwuosobowe zespoły robocze, w ramach, których będą realizowane wybrane czynności procesowe.

Na ćwiczeniach przeprowadź zadania praktyczne oraz zleć sporządzanie druków procesowych.

Po zakończeniu każdego zadania dokonaj oceny osiągnięć słuchaczy.

5. Zabezpieczenie dowodów ze szczególnym uwzględnieniem dowodów obejmujących tajemnicę zawodową (w tym dowodów w postaci elektronicznej).1wykładWskaż sposoby zabezpieczania dowodów oraz ich rodzaje.

Połóż nacisk na dowody objęte tajemnicą zawodową.

Warunkiem zaliczenia bloku tematycznego nr II jest pozytywne zaliczenie wszystkich realizowanych ćwiczeń.

BLOK NR III. DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI STRZELECKICH

TEMAT: Doskonalenie umiejętności strzeleckich.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- bezpiecznie i sprawnie wykonać strzelania: przygotowawcze, szybkie, dynamiczne,

- szybko i sprawnie przyjmować postawy strzeleckie, dobywać broń (również z kabury operacyjnej), rozpoznawać cel, oddać strzał,

- w sposób właściwy przemieszczać się z bronią oraz korzystać z osłon,

- stosować elementy techniki i taktyki posługiwania się broną palną,

- usuwać zacięcia broni palnej.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Strzelanie przygotowawcze o zmieniającym się stopniu trudności zgodnie z warunkami strzelań.4ćwiczeniaZrealizuj strzelania przygotowawcze zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami określonymi w przepisach dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej.

W celach szkoleniowych dopuszcza się powtarzanie planowanych strzelań.

Dopuszcza się wykonywanie strzelań w ubiorach cywilnych.

Zaleca się strzelanie z wykorzystaniem kabury operacyjnej.

2. Strzelanie szybkie o zmieniającym się stopniu trudności zgodnie z warunkami strzelań.8ćwiczeniaZrealizuj strzelania szybkie zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami określonymi w przepisach dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej.

W celach szkoleniowych dopuszcza się powtarzanie planowanych strzelań.

Dopuszcza się wykonywanie strzelań w ubiorach cywilnych.

Zaleca się strzelanie z wykorzystaniem kabury operacyjnej.

3.Strzelanie dynamiczne o zmieniającym się stopniu trudności zgodnie z warunkami strzelań.4ćwiczeniaZrealizuj strzelania dynamiczne w celach szkoleniowych zgodnie z zasadą stopniowania trudności oraz warunkami określonymi w przepisach dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej.

W celach szkoleniowych dopuszcza się powtarzanie planowanych strzelań.

Dopuszcza się wykonywanie strzelań w ubiorach cywilnych.

Zaleca się strzelanie z wykorzystaniem kabury operacyjnej.

Warunkiem zaliczenia bloku tematycznego nr III jest zaliczenie wszystkich planowanych strzelań.

BLOK NR IV. UMIEJĘTNOŚCI TAKTYCZNE I TECHNICZNE STOSOWANE DO ZATRZYMANIA NIEBEZPIECZNEGO PRZESTĘPCY

TEMAT: Umiejętności taktyczne i techniczne stosowane do zatrzymania niebezpiecznego przestępcy.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- indywidualnie oraz współdziałając w zespole stosować taktykę i techniki obezwładniania osoby,

- indywidualnie oraz współdziałając w zespole stosować taktykę i techniki zakładania kajdanek i sprawdzania osób zatrzymanych,

- indywidualnie oraz współdziałając w zespole stosować taktykę i techniki konwojowania i doprowadzania osób zatrzymanych,

- stosować taktykę i techniki posługiwania się bronią w czasie pościgów, penetracji pomieszczeń, zatrzymań osób poruszających się pojazdami,

- stosować taktykę i techniki zatrzymywania niebezpiecznych przestępców.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Indywidualne i zespołowe techniki obezwładniania osób.2pokaz,

ćwiczenia

Przypomnij poznane w trakcie szkolenia zawodowego podstawowego techniki obezwładniania osób z wykorzystaniem dźwigni, podcięć, obaleń i duszeń.

Omów i zademonstruj techniki zespołowego obezwładniania osoby stawiającej opór za pomocą poznanych technik.

Zwróć uwagę na ustawienie, wzajemną asekurację oraz pomoc w obezwładnieniu osoby przez interweniujących policjantów.

Omów i zademonstruj techniki obezwładniania osób z wykorzystaniem pałki służbowej (teleskopowej) oraz paralizatora elektrycznego.

Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców.

2. Indywidualne i zespołowe techniki zakładania kajdanek i sprawdzenia osoby oraz taktyka i techniki konwojowania lub doprowadzania osób zatrzymanych.4pokaz,

ćwiczenia

Przećwicz ze słuchaczami zakładanie kajdanek w sytuacji statycznej, w różnych pozycjach, jak również w sytuacjach dynamicznych, połączonych z obezwładnieniem osoby oraz wykorzystaniem broni.

Założenie kajdanek zakończ sprawdzeniem osoby oraz bezpiecznym transportowaniem. Omów taktykę zespołowego konwojowania lub doprowadzania osoby zatrzymanej.

Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców.

3. Taktyka i techniki posługiwania się bronią w czasie pościgów, penetracji pomieszczeń, zatrzymywania osób poruszających się pojazdami.4pokaz,

ćwiczenia

Omów, a następnie zademonstruj:

1) taktyczne zasady bezpieczeństwa podczas posługiwania się bronią służbową,

2) poruszanie się z bronią w terenie otwartym i zurbanizowanym,

3) wejście i poruszanie się z bronią w pomieszczeniach (załomy ścian, korytarze, klatki schodowe, pomieszczenia mieszkalne, piwnice),

4) techniki usuwania osób z pojazdu.

Zaprezentuj wzorcowe procedury postępowania w czasie zatrzymywania osób stawiających opór lub posługujących się niebezpiecznymi narzędziami.

Omów zasady prowadzenia pościgu pieszego, zmotoryzowanego i mieszanego oraz zasady współdziałania z partnerem.

Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców.

4. Taktyka i techniki zatrzymywania niebezpiecznych przestępców.4pokaz,

ćwiczenia

Przeprowadź na podstawie założeń, symulację czynności zatrzymania osób w pomieszczeniach lub pojazdach.

Ćwiczenia przeprowadź z udziałem pozorantów w ubraniach cywilnych oraz użyciem atrap niebezpiecznych przedmiotów.

Zwróć szczególną uwagę na właściwe wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego, a także na zastosowaną taktykę i współdziałanie w zespole.

Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców

5. Test umiejętności.2test umiejętnościZaliczenie tematu odbywa się w formie testu umiejętności. Do oceny stopnia opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono ("zal.") albo nie zaliczono ("nzal.").

Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców.

BLOK NR V. DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY

TEMAT: Doskonalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- zastosować odpowiedni algorytm czynności ratowniczych w miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju,

- zadbać o własne bezpieczeństwo na miejscu zdarzenia i podczas kontaktu z potencjalnym materiałem zakaźnym,

- prawidłowo ocenić stan osoby poszkodowanej na miejscu zdarzenia,

- przeprowadzić badanie fizykalne,

- zabezpieczyć poszkodowanego w zależności od stanu i doznanych obrażeń,

- przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową osób dorosłych, w szczególności kobiet w ciąży i dzieci,

- zabezpieczać różnego rodzaju rany i tamować krwotoki,

- zastosować działania zapobiegające rozwojowi wstrząsu,

- zabezpieczyć urazy układu kostno-stawowego,

- przygotować poszkodowanego do transportu.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1. Ocena stanu poszkodowanego:

1) unormowania prawne dotyczące udzielania pierwszej pomocy,

2) algorytm postępowania na miejscu zdarzenia,

3) ocena stanu poszkodowanego,

4) zabezpieczenia poszkodowanego

w zależności doznanych obrażeń,

5) algorytm postępowania w stanach nagłych, takich jak: zawał serca, atak epilepsji, hipotermia, hipoglikemia.

4wykład,

pokaz,

ćwiczenia

Na podstawie obowiązujących aktów prawnych:

1) ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2019 r. poz. 161 i 125.),

2) ustawa z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1834, z późn. zm.),

3) ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1600, z późn. zm.),

4) zarządzenie nr 805 Komendanta Głównego Policji z dnia 31 grudnia 2003 r. w sprawie Zasad etyki zawodowej policjanta (Dz. Urz. KGP z 2004 r. poz. 3)

przypomnij obowiązki policjanta w zakresie udzielania pierwszej pomocy, jednocześnie wskazując słuchaczom literaturę źródłową.

Przypomnij o moralnym obowiązku policjanta udzielenia pomocy poszkodowanym - zarówno ofierze, jak i sprawcy oraz osobie, w stosunku, do której stosujesz środki przymusu bezpośredniego.

Przypomnij algorytm postępowania na miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju.

Wykonaj pokaz w celu przypomnienia słuchaczom: wstępnej oceny ABC poszkodowanego, badania szczegółowego (badanie fizykalne) oraz odpowiedniego zabezpieczenia w zależności od stwierdzonego stanu i obrażeń.

Wykonując pokaz, przypomnij słuchaczom zabezpieczenie poszkodowanego urazowego w pozycji zastanej, przypomnij ułożenie do pozycji bocznej bezpiecznej, przeciwwstrząsowej.

Przypomnij algorytmy postępowania w przypadku stanów nagłych.

Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy w ramach ćwiczeń, pod twoim nadzorem, wykonał samodzielnie czynności podejmowane wobec poszkodowanego na miejscu zdarzenia na podstawie nabytej wiedzy oraz umiejętności.

Wykorzystaj w ćwiczeniach walizkę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, kołnierze ortopedyczne.

Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców.

4. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa:

1) udzielenie pomocy w przypadku niedrożnych dróg oddechowych (zadławienie),

2) resuscytacja krążeniowo oddechowa zgodnie

ze standardami ERC,

3) resuscytacja z wykorzystaniem automatycznego defibrylatora.

4wykład,

pokaz,

ćwiczenia

Przypomnij zagadnienia dotyczące nagłego stanu zagrożenia życia z powodu zatrzymania podstawowych funkcji życiowych (oddechu, krążenia).

Uświadom słuchaczom znaczenie czasu podjęcia czynności ratowniczych mających na celu zatrzymanie procesu umierania.

Wspólnie ze słuchaczami przeanalizuj znaczenie w działaniach ratowniczych określenia "cztery złote minuty".

Wykonując pokaz, przypomnij algorytm resuscytacji krążeniowo-oddechowej w poszczególnych kategoriach wiekowych oraz kobiet w ciąży.

Przypomnij zasady postępowania w przypadku niedrożności dróg oddechowych (zadławienie). Zaprezentuj sposób obsługi automatycznego defibrylatora - następnie przeprowadź resuscytację krążeniowo-oddechową z wykorzystaniem automatycznego defibrylatora.

Realizując cele praktyczne, słuchacze samodzielnie, pod twoim nadzorem, na podstawie przygotowanych wcześniej założeń, w ramach ćwiczeń praktycznych wykonują resuscytację krążeniowo-oddechową, zgodnie z algorytmami postępowania ERC.

Każdy słuchacz zalicza resuscytację krążeniowo-oddechową.

Do oceny stopnia opanowania umiejętności stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).

Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców.

3. Obrażenia wielomiejscowe i wielonarządowe:

1) opatrywanie różnego rodzaju ran

2) krwotok, wstrząs - algorytm postępowania,

3) urazy kostno-stawowe

- algorytm postępowania.

4wykład,

pokaz,

ćwiczenia

Przypomnij algorytmy postępowania w przypadku opatrywania różnego rodzaju ran oraz zwróć uwagę na bezpieczeństwo ratownika (rękawiczki).

Pokaż prawidłowo przeprowadzone czynności podejmowane wobec osób, które doznały obrażeń tkanek miękkich, u których wystąpił krwotok lub doszło do urazu układu kostnego.

Wykorzystaj do zajęć praktycznych pozoranta, atrapy ran, złamań i innych urazów, opatrunki osobiste, rękawiczki, walizki pierwszej pomocy z wyposażeniem, szyny.

Realizując cele praktyczne, słuchacze samodzielnie, pod twoim nadzorem, na podstawie przygotowanych wcześniej założeń, w ramach ćwiczeń podejmują czynności wobec osób, u których stwierdzają różnego rodzaju rany, krwotoki lub uraz kostno-stawowy.

Dokonaj bieżącej oceny wykonywanych czynności.

Zaleca się realizowanie zajęć przez dwóch wykładowców.

Warunkiem zaliczenia bloku tematycznego nr V jest zaliczenie ćwiczenia z umiejętności wykonania resuscytacji krążeniowo-oddechowej.