Zmiana decyzji w sprawie programu kursu specjalistycznego dla służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji, Komendy Stołecznej Policji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2015.63

Akt jednorazowy
Wersja od: 19 sierpnia 2015 r.

DECYZJA Nr 272
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 19 sierpnia 2015 r.
zmieniająca decyzję w sprawie programu kursu specjalistycznego dla służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji, Komendy Stołecznej Policji

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1.
W decyzji nr 782 Komendanta Głównego Policji z dnia 26 października 2007 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego dla służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji, Komendy Stołecznej Policji (Dz. Urz. KGP Nr 20, poz. 150 oraz z 2013 r. poz. 77) załącznik do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM KURSU SPECJALISTYCZNEGO DLA SŁUŻBY DYŻURNEJ KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI, KOMEND WOJEWÓDZKICH POLICJI, KOMENDY STOŁECZNEJ POLICJI

SPIS TREŚCI

Lp.

1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.1. Nazwa kursu

1.2. Wnioskodawca

1.3. Kryteria formalne kandydatów kierowanych na kurs

1.4. Cele kursu

1.5. Ogólna charakterystyka programu

1.6. Forma organizacyjna kursu

1.7. Zakres tematyczny oraz system oceniania

1.8. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

1.9. Zakończenie kursu i potwierdzenie kwalifikacji zawodowych

2. UKŁAD STRUKTURALNY JEDNOSTKI MODUŁOWEJ

3. PROGRAM REALIZACJI JEDNOSTKI MODUŁOWEJ

1.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.1.

 Nazwa kursu

Program kursu specjalistycznego dla służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji, Komendy Stołecznej Policji.

1.2.

 Wnioskodawca

Dyrektor Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji.

1.3.

 Kryteria formalne kandydatów kierowanych na kurs

Na kurs kierowani są policjanci, którzy spełniają kryteria określone w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie wymagań w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych i stażu służby jakim powinni odpowiadać policjanci na stanowiskach komendantów Policji i innych stanowisk służbowych oraz warunków ich mianowania na wyższe stanowiska służbowe i jednocześnie są policjantami mianowanymi lub przewidywanymi w obsadzie stanowiska kierowania oraz posiadają aktualne "Poświadczenie Bezpieczeństwa", upoważniające ich do dostępu do informacji niejawnych, oznaczonych klauzulą "poufne".

1.4.

 Cele kursu

Program kursu specjalistycznego dla służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji, Komendy Stołecznej Policji ma na celu pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych policjanta, niezbędnych do wykonywania zadań służbowych na stanowisku dyżurnego oraz jego zastępcy.

1.5.

 Ogólna charakterystyka programu

Jednostkę modułową poddano analizie, w wyniku której wyodrębniono i nazwano tzw. "jednostki szkolne", nawiązujące do charakteru zajęć dydaktycznych i odpowiadające kolejnym etapom realizacji zadania zawodowego.

Dla wszystkich jednostek szkolnych wchodzących w skład jednostki modułowej opracowano:

- cele kształcenia w zakresie jednostki modułowej,

- listę wyposażenia dydaktycznego.

W ramach każdej jednostki szkolnej wskazano:

- cele doskonalenia zapisane w formie operacyjnej, zawierające czynności, składające się na właściwą realizację zadania służbowego,

- kluczowe punkty nauczania niezbędne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia w ramach danej jednostki szkolnej,

- zoptymalizowany czas niezbędny do realizacji kluczowych punktów nauczania,

- proponowane metody realizacji zajęć,

- pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały niezbędne do realizacji kursu.

Wskazywane w programie metody realizacji zajęć pozwalają, wg autorów, osiągnąć zakładane cele kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, gwarantującą osiągnięcie zoperacjonalizowanych celów kształcenia.

Właściwa realizacja treści objętych programem wymaga, aby jednostka szkoleniowa, prowadząca kurs specjalistyczny, dysponowała odpowiednimi warunkami organizacyjnymi oraz technicznymi, określonymi w Liście wyposażenia dydaktycznego.

Integralną częścią obudowy dydaktycznej programu są załączniki, w skład których wchodzą:

- poradnik dla nauczyciela, stanowiący pomoc metodyczną do realizacji zajęć dydaktycznych,

- propozycje zadań i ćwiczeń dla jednostki szkolnej.

Objaśnienia skrótów dotyczących dokumentacji programowej:

DSDyżKWP - kurs specjalistyczny dla służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji, Komendy Stołecznej Policji

JM - jednostka modułowa

JS - jednostka szkolna

PN - poradnik dla nauczyciela

KPN - kluczowy punkt nauczania

CZ - ćwiczenia i zadania

LW - lista wyposażenia dydaktycznego

1.6.

 Forma organizacyjna kursu

Formą realizacji niniejszego Programu jest kurs prowadzony w systemie stacjonarnym. Policjanci na okres trwania kursu kwaterowani są w jednostce szkoleniowej i uczestniczą w zajęciach w umundurowaniu. Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni z komórki dydaktycznej odpowiedzialnej za realizację zajęć w zakresie treści programowych kursu. Do prowadzenia zajęć mogą być kierowani policjanci z właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, wybranych jednostek organizacyjnych Policji, a w razie potrzeby przedstawiciele podmiotów pozapolicyjnych.

Wszelkie czynności organizacyjne związane z udziałem podmiotów zewnętrznych w zajęciach dydaktycznych podejmuje jednostka szkoleniowa.

1.7.

 Zakres tematyczny oraz system oceniania

Nr

JM

Nazwa i charakterystyka jednostki modułowejOkreślenie sposobu zaliczeń w obrębie jednostki modułowej
01.Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji.W jednostce modułowej zaplanowano dwa zaliczenia:

- JS01 zalicza się na podstawie obecności na zajęciach oraz zaliczenia ćwiczeń. Zaliczenie dokonywane jest w formie uogólnionego zapisu "zal." albo "nzal.",

- JS02 zalicza się na podstawie obecności na zajęciach oraz zaliczenia ćwiczeń i symulacji. Zaliczenie dokonywane jest w formie uogólnionego zapisu "zal." albo "nzal.".

W ramach jednostki modułowej realizowane są dwie jednostki szkolne, ukierunkowane na doskonalenie umiejętności z zakresu:

- stosowania uregulowań prawno-społecznych dotyczących funkcjonowania służby dyżurnej,

- podejmowania działań adekwatnych do zaistniałych wydarzeń.

1.8.

 Czas trwania kursu i organizacja zajęć

Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu specjalistycznego wymaga przeprowadzenia 77 godzin lekcyjnych, co stanowi 10 dni szkoleniowych.
PrzedsięwzięciaCzas realizacji
Rozpoczęcie kursu1 godzina
Zajęcia programowe75 godzin
Zakończenie kursu1 godzina
Ogółem77 godzin

Zajęcia dydaktyczne realizowane są od poniedziałku do piątku. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie (w piątki kolejno 8 i 3 godzin). Podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń, prowadzący reguluje czas zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych. W takim przypadku odchodzi się od obowiązującego w jednostce szkoleniowej systemu zajęć (układ godzin i przerw).

Zajęcia prowadzone przez podmioty zewnętrzne mogą być realizowane w innej kolejności aniżeli wynika to z zapisu kolejnych kluczowych punktów nauczania danej jednostki szkolnej. Zmiana ta może wynikać z możliwości realizacyjnych podmiotu zewnętrznego.

Zmiana przepisów, których unormowania mają odzwierciedlenie w realizowanych jednostkach szkolnych, kluczowych punktach nauczania, powoduje ich odpowiednią aktualizację przez kadrę realizującą kurs.

Realizacja zajęć praktycznych wymaga zwiększenia liczby prowadzących z uwzględnieniem wymogów o realizacji celów kształcenia poszczególnej jednostki szkolnej.

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 20 osób.

Realizacja zajęć w zakresie JM01JS01KPN10 oraz JM01JS02KPN2 odbędzie się częściowo w ramach wizyty studyjnej w Komendzie Głównej Policji oraz Komendzie Stołecznej Policji.

Do realizacji zajęć w zakresie JM01JS02KPN3 wskazany jest udział przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych, określonych w programie.

1.9.

 Zakończenie kursu i potwierdzenie kwalifikacji zawodowych

Uzyskanie wszystkich zaliczeń określonych programem stanowi warunek ukończenia kursu.

Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego, gdzie w miejsce ogólnego wyniku nauki stosuje się wpis - "pozytywnym".

Świadectwo potwierdza uzyskanie kwalifikacji zawodowych w zakresie wykonywania zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji.

2.

 UKŁAD STRUKTURALNY JEDNOSTKI MODUŁOWEJ

PLAN REALIZACJI KURSU SPECJALISTYCZNEGO - DSDyżKWP
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego

Opracował: zespół autorski

Plan realizacji KURSU

Obejmuje zestawienie jednostek szkolnych oraz czas ich realizacji dla całego zakresu pracy (kursu).

Kod i nazwa jednostki modułowejKod i nazwa jednostki szkolnejCzas realizacji [godz.]
JM01

Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji

JS01 - Prawno-społeczne uwarunkowania funkcjonowania służby dyżurnej KGP, KWP, KSP.25
JS02 - Reakcja na wydarzenia.50
Razem:75

3.

 PROGRAM REALIZACJI JEDNOSTKI MODUŁOWEJ

CELE KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - DSDyżKWP JM01
Nazwa jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego
OKREŚLENIE CELÓW
Uczestnik kursu po zakończeniu jednostki modułowej będzie potrafił:
- wskazać i zinterpretować obowiązujące przepisy prawne i procedury postępowania dyżurnego KGP, KWP, KSP,
- scharakteryzować stanowisko pracy dyżurnego, zastępcy dyżurnego oraz wykazać specyfikę służby dyżurnej KGP, KWP, KSP,
- określić zasady kontaktowania się i współpracy z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi zgodnie z regułami skutecznej komunikacji oraz etyki zawodowej,
- określić odpowiedzialność karną i dyscyplinarną służby dyżurnej,
- zapewnić natychmiastową reakcję Policji na zgłoszone wydarzenia,
- koordynować i nadzorować działania służb dyżurnych jednostek Policji niższego stopnia oraz realizację zadań zleconych innym policjantom,

- wykorzystywać zawarte informację w aplikacji SWD w celu sprawnej koordynacji działań w jednostkach organizacyjnych Policji.

ARKUSZ ANALIZY JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - DSDyżKWP JM01
Nazwa jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji, i Komendy Stołecznej Policji.
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego
LpEtap pracy - policjant:Umiejętności wymagane do realizacji etapów pracy - policjant:Nazwa jednostki szkolnej (JS)Czas realizacji JS w godz.
1.stosuje się do unormowań prawno-społecznych, dotyczących funkcjonowania służby dyżurnej KGP, KWP, KSP- stosuje obowiązujące przepisy prawne, procedury i algorytmy postępowania dyżurnego KGP, KWP, KSP,

- kontaktuje się z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi zgodnie z zasadami skutecznej komunikacji oraz etyki zawodowej,

- kontaktuje się z rzecznikami prasowymi (KGP, KWP, KSP) i udziela informacji przedstawicielom mass mediów,

- współpracuje z zespołem negocjatorów policyjnych w sytuacjach kryzysowych,

- podejmuje działania w związku z informacją dotyczącą skargi/wniosku,

- wykorzystuje systemy informatyczne w realizacji zadań.

Prawno-społeczne uwarunkowania funkcjonowania służby dyżurnej KGP, KWP, KSP25
2.podejmuje działania adekwatne do zaistniałych wydarzeń- monitoruje stan bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania jednostki Policji,

- przyjmuje zgłoszenia o wydarzeniach oraz informacje uzupełniające do nich,

- podejmuje decyzje i wydaje polecenia w zakresie kompetencji określonych przez kierownika jednostki Policji oraz wynikające z odrębnych przepisów,

- wykorzystuje podległe siły i środki,

- współpracuje z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi,

- koordynuje i nadzoruje działania służb dyżurnych jednostek organizacyjnych Policji niższego stopnia oraz zadania zlecone do realizacji innym policjantom,

- dokumentuje podjęte decyzje, wydane i otrzymane polecenia oraz wyznaczone zadania i wyniki ich realizacji,

- zapewnia sprawny obieg bieżących informacji o wydarzeniach,

- stosuje procedury alarmowania i osiągania wyższych stanów gotowości do działań.

Reakcja na wydarzenia50
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:
Nazwa jednostki szkolnej: Prawno-społeczne uwarunkowania funkcjonowania służby dyżurnej KGP, KWP, KSP

Nazwa/nr jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji - DSDyżKWP JM01

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego

Czas realizacji: 25 godz. lekcyjnych

Stron: 2

- wskazać i zinterpretować obowiązujące przepisy prawne i procedury postępowania dyżurnego KGP, KWP, KSP,
- scharakteryzować stanowisko pracy dyżurnego, zastępcy dyżurnego oraz wykazać specyfikę służby dyżurnej KGP, KWP, KSP,
- wskazać czynniki ułatwiające i utrudniające podejmowanie decyzji w zależności od charakteru wydarzenia,
- omówić zasady kontaktowania się z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi zgodnie z regułami skutecznej komunikacji oraz etyki zawodowej,

- omówić zasady kontaktowania się z rzecznikami prasowymi (KGP, KWP, KSP) i udzielania informacji przedstawicielom mass mediów,

- omówić zasady współpracy z zespołem negocjatorów policyjnych,

- scharakteryzować prenegocjacje policyjne w sytuacji kryzysowej,

- określić obowiązki dyżurnego w związku z przyjęciem skargi/wniosku,

- omówić odpowiedzialność kamą i dyscyplinarną służby dyżurnej,

- wykorzystywać narzędzia informatyczne podczas realizacji zadań.

Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu
Kluczowe punkty nauczaniaCzasMetodaIlośćNazwa/opisŹródło poch.Załączniki
1. Podstawy prawne regulujące funkcjonowanie służby dyżurnej w jednostkach organizacyjnych Policji oraz zadania dyżurnego KGP, KWP, KSP.

2. Algorytmy postępowania dyżurnego w przypadku zgłoszenia informacji o wydarzeniu.

5wykład konwersatoryjny,

ćwiczenia,

dyskusja

1 kpl

5

1 kpl

przepisy

w przedmiotowym zakresie,

algorytmy postępowania dyżurnego w przypadku zgłoszenia informacji

o wydarzeniu,

prezentacja multimedialna

w gestii jednostki szkoleniowej PolicjiPoradnik dla nauczyciela JM01JS01PN01

Ćwiczenia i zadania JM01JS01CZ01

3. Stanowisko pracy dyżurnego KGP, KWP, KSP.2ćwiczenia1/1Karta opisu stanowiska pracyprowadzący zajęcia
4. Czynniki ułatwiające i utrudniające podejmowanie decyzji w zależności od charakteru wydarzenia. Algorytm procesu decyzyjnego.1wykład konwersatoryjny,

ćwiczenia,

dyskusja

1 kplprezentacja multimedialna/

foliogramy

prowadzący zajęcia
5. Stres w pracy dyżurnego.1wykład

konwersatoryjny,

ćwiczenia,

dyskusja

1 kplprezentacja multimedialna/

foliogramy

prowadzący zajęcia
6. Kontaktowanie się z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi zgodnie z regułami skutecznej komunikacji oraz etyki zawodowej.2wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia1 kplprezentacja multimedialna/

foliogramy

prowadzący zajęcia
7. Rola służby dyżurnej w działalności prasowo-informacyjnej Policji.1wykład,

dyskusja

1 kplakty prawne regulujące działalność prasowo-informacyjną w Policjiprowadzący zajęcia
8. Prenegocjacje policyjne.2wykład konwersatoryjny,

ćwiczenia,

symulacja,

dyskusja

1 kplprezentacja multimedialna, przepisy regulujące pracę negocjatorów policyjnychprowadzący zajęcia
9. Rola służby dyżurnej w przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku.

10. Odpowiedzialność karna i dyscyplinarna służby dyżurnej.

3dyskusja1

1

Kodeks karny,

Kodeks postępowania administracyjnego

prowadzący zajęcia
11. Informatyczne wspomaganie pracy dyżurnego.8

(5+3*)

pokaz, ćwiczenia, wizyta studyjna1/1stanowiska dostępowe do SWD i KSIPw gestii jednostki szkoleniowej Policji
* Realizacja zajęć w ramach wizyty studyjnej w KGP i KSP
PORADNIK DLA NAUCZYCIELAJM01 JS01 PN01
Nazwa jednostki szkolnej: Prawno-społeczne uwarunkowania funkcjonowania służby dyżurnej KGP, KWP, KSP
Nazwa/nr jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji - DSDyżKWP JM01
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego
Czas realizacji: 25 godz. lekcyjnych
Stron: 4
1. Wymagania wejściowe:

Wiedza z zakresu przepisów regulujących funkcjonowanie służby dyżurnej w jednostkach organizacyjnych Policji.

2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu:

Kluczowe punkty nauczania nr 1-2: wykład konwersatoryjny. ćwiczenia, dyskusja

(Podstawy prawne regulujące funkcjonowanie służby dyżurnej w jednostkach organizacyjnych Policji oraz zadania dyżurnego KGP, KWP, KSP. Algorytmy postępowania dyżurnego w przypadku zgłoszenia informacji o wydarzeniu).
Podejmij dyskusję ze słuchaczami, której celem będzie przypomnienie wybranych regulacji prawnych, odnoszących się do funkcjonowania służby dyżurnej w jednostkach organizacyjnych Policji. Zwróć szczególną uwagę na przepisy dotyczące zadań realizowanych przez dyżurnych KGP, KWP i KSP (w zakresie lotnictwa policyjnego, działań antyterrorystycznych, negocjacji, procedur, akcji i operacji policyjnych, stanów gotowości oraz alarmowania w jednostkach Policji, działań pościgowych, postępowania wobec osób posiadających immunitet, porozumień Komendanta Głównego Policji, kontaktów z mediami). W zależności od poziomu przygotowania słuchaczy, uzupełnij ich wiedzę w tym zakresie.
Utwórz 3-4 podgrupy, przekaż podgrupom kserokopie algorytmów postępowania dyżurnego w przypadku zgłoszenia informacji o wydarzeniach. Poproś słuchaczy, aby w zespołach podjęli dyskusję w zakresie postępowania dyżurnego KWP w przypadku wystąpienia wybranych wydarzeń, ujętych w algorytmach. Wyniki dyskusji zostaną przedstawione przez liderów podgrup na forum całej grupy. Prowadzący zajęcia wyjaśni ewentualne wątpliwości i podsumuje dyskusję.
Kluczowy punkt nauczania nr 3: ćwiczenia
(Stanowisko pracy dyżurnego KGP, KWP, KSP).
Przeprowadź ćwiczenie (dwuetapowe) w celu sporządzenia opisów stanowisk pracy dyżurnych i ich zastępców na poziomie: KGP, KWP, KSP:
I etap: poproś słuchaczy. aby w ramach pracy indywidualnej. opisali własne stanowisko pracy na dostarczonej Karcie opisu stanowiska pracy (wraz z instrukcją);
II etap: dobierz podgrupy (3-4 słuchaczy) wg kryterium tego samego stanowiska pracy, poleć. aby wykorzystując pracę indywidualną, opracowali jeden wspólny opis stanowiska.

Następnie poproś przedstawicieli podgrup o prezentację poszczególnych opisów, z uwzględnieniem poszczególnych grup stanowisk na poziomie KGP, KWP, KSP. Podsumuj przeprowadzone ćwiczenie, wskazując m.in. wspólne obszary poszczególnych opisów stanowisk oraz specyfikę służby dyżurnej KGP, KWP, KSP.

Kluczowe punkty nauczania nr 4: wykład konwersatoryjny. ćwiczenia, dyskusja
(Czynniki ułatwiające i utrudniające podejmowanie decyzji w zależności od charakteru wydarzenia).
Zajęcia prowadzone przez osobę legitymującą się dokumentem ukończenia kształcenia z zakresu organizacji i zarządzania.
Zajęcia rozpocznij od podjęcia dyskusji ze słuchaczami na temat procesu decyzyjnego. Na forum grupy wypracuj definicję procesu decyzyjnego w odniesieniu do służby dyżurnej Policji - zapisz na tablicy. Następnie podziel grupę na kilka zespołów - każdemu przekaż opis wybranego wydarzenia/sytuacji. Poproś podgrupy o przeanalizowanie "przypadku", a następnie wskazanie, co utrudniało i co ułatwiało podjęcie decyzji dyżurnemu. Następnie poproś przedstawicieli zespołów o krótkie prezentacje. W ramach podsumowania tego ćwiczenia sporządź, przy udziale całej grupy, dwie listy czynników:

1) ułatwiających; 2) utrudniających podejmowanie decyzji w zależności od charakteru wydarzenia.

Kluczowe punkty nauczania nr 5: wvkład konwersatoryjny. dyskusja

(Stres w pracy dyżurnego).

Zajęcia prowadzone przez psychologa.
Wypracuj z grupą listę wydarzeń oraz sytuacji trudnych, z którymi może mieć do czynienia służba dyżurna jednostek Policji. Podziel grupę na dwuosobowe zespoły i każdemu zespołowi przydziel jedną z sytuacji z listy sporządzonej na początku zajęć. Poproś wszystkie zespoły o przedyskutowanie tych sytuacji/wydarzeń i podanie symptomów, jakie mogą wskazywać, że można je zaliczyć do trudnych (skomplikowanych, niebezpiecznych, stresujących). Poproś, aby zespoły przedstawiły na forum swoje uwagi. Zainicjuj dyskusję. Podsumuj ćwiczenie - dołącz niezbędny komentarz psychologa wskazując, że służba dyżurna spotyka się z różnymi sytuacjami, których rodzaj i charakter może wpływać na obniżenie sprawności psychofizycznej dyżurnego.
Kluczowy punkt nauczania nr 6: wykład konwersatoryjny. dyskusja. ćwiczenia
(Kontaktowanie się z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi zgodnie z regułami skutecznej komunikacji oraz etyki zawodowej).
Zajęcia prowadzone przez funkcjonariusza legitymującego się jednocześnie ukończeniem kursu lub innej formy kształcenia z zakresu komunikacji oraz organizacji i zarządzania.
Na początku zajęć poproś słuchaczy, aby wskazali, z jakimi podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi kontaktuje się dyżurny KGP, KWP i KSP - odwołaj się do sporządzanych wcześniej przez uczestników zajęć opisów stanowiska pracy (sugerowana technika rundy).
Podsumowując rundę wskaż, że w obrębie obu tych grup kontaktowych występują dwie zasadnicze płaszczyzny kontaktów:

- kontakty wynikające z obowiązujących przepisów (m.in. algorytmy),

- kontakty podejmowane z własnej inicjatywy dyżurnego w zależności od rodzaju wydarzenia.

Podejmij dyskusję na temat czynników wpływających na skuteczną i zgodną z zasadami etyki zawodowej komunikację pomiędzy dyżurnym a poszczególnymi podmiotami (grupy czynników: psychologicznych, organizacyjnych, technicznych).

Przeprowadź ćwiczenie polegające na zainscenizowaniu sytuacji związanych z kontaktem dyżurnego z różnymi podmiotami. Poleć słuchaczom nawiązanie kontaktu z osobą/podmiotem wskazanym w opisie i podjęcie określonej decyzji. Wykorzystaj różne możliwości nawiązania kontaktu i komunikowania się (m.in. kontakt telefoniczny, osobisty). Przygotowując opisy sytuacji, umieść w nich celowo dobrane elementy (negatywne i pozytywne), mające wpływ na skuteczność komunikacji oraz etyczne postępowanie dyżurnego. W podsumowaniu ćwiczenia wskaż, przy współudziale słuchaczy, czynniki, które ilustrują skuteczną komunikację oraz zasady etyki komunikacji międzyludzkiej. Dyskusję prowadź wraz z obecnym na zajęciach psychologiem policyjnym. Zwróć uwagę słuchaczy na powiązanie procesu komunikacji z procesem decyzyjnym oraz postawą dyżurnego.

Kluczowy punkt nauczania nr 7: wykład. dyskusja
(Rola służby dyżurnej w działalności prasowo-informacyjnej Policji).
Przedstaw słuchaczom ogólne informacje dotyczące funkcjonowania rzeczników prasowych z uwzględnieniem ich usytuowania. Krótko omów przepisy regulujące funkcjonowanie zespołów prasowych jednostek Policji na poszczególnych szczeblach. Wskaż zakres i formy współpracy pomiędzy dyżurnym KGP, KWP i KSP a przedstawicielami zespołów prasowych. Następnie zainicjuj dyskusję, której celem jest:

- wymiana doświadczeń słuchaczy w zakresie ich współpracy z policyjnymi rzecznikami prasowymi oraz przedstawicielami mass mediów,

- określenie zasad współpracy,

- wskazanie korzyści prawidłowo prowadzonej współpracy dyżurnego z rzecznikiem oraz przedstawicielami mass mediów.

Kluczowy punkt nauczania nr 8: wykład konwersatoryjny. dyskusja. ćwiczenia. symulacja

(Prenegocjacje policyjne).

Zajęcia prowadzone przez funkcjonariusza, który legitymuje się ukończeniem dwutygodniowego kursu dla negocjatorów policyjnych (negocjatora policyjnego).
Przedstaw słuchaczom ogólne informacje dotyczące funkcjonowania zespołu negocjatorów policyjnych, z uwzględnieniem ich usytuowania. Krótko omów przepisy regulujące funkcjonowanie zespołów negocjatorów policyjnych. Wskaż zakres i formy współpracy pomiędzy dyżurnym a zespołem negocjatorów policyjnych. Następnie zainicjuj dyskusję, której celem jest:

- wymiana doświadczeń słuchaczy w zakresie ich współpracy z policyjnymi negocjatorami,

- określenie zasad współpracy,

- wskazanie korzyści prawidłowo prowadzonej współpracy dyżurnego z zespołem negocjatorów policyjnych.

Kluczowe punkty nauczania nr 9-10: dyskusja
(Rola służby dyżurnej w przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku. Odpowiedzialność karna i dyscyplinarna służby dyżurnej).
Przypomnij słuchaczom, że postępowanie dyżurnego w przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku regulowane jest przez kodeks postępowania administracyjnego.
Podejmij ze słuchaczami dyskusję na temat roli dyżurnego w procesie przyjmowania skargi oraz wniosku z uwzględnieniem przykładów z własnej praktyki. Zwróć uwagę na następujące kwestie:
- dyżurny jako pierwszy kontakt ze skarżącym się/wnioskującym,

- sposób udokumentowania otrzymanych informacji,

- przekazanie skargi/wniosku do dalszego rozpatrzenia.

Przypomnij słuchaczom tryb postępowania dyscyplinarnego. Bazując na doświadczeniu słuchaczy, podejmij z nimi dyskusję w zakresie przewinień dyscyplinarnych, które mogą zaistnieć w trakcie pełnienia służby na stanowisku kierowania. Wyeksponuj przewinienia dyscyplinarne, które mogą wiązać się z odpowiedzialnością karną.
Kluczowy punkt nauczania nr 11: pokaz. ćwiczenia, wizyta studyjna
(Informatyczne wspomaganie pracy dyżurnego).
Zaprezentuj i przećwicz ze słuchaczami korzystanie z poczty elektronicznej.
Przeprowadź ćwiczenia dotyczące definiowania struktury, generowania aplikacji Biuletyn KSIP.
Omów funkcjonowanie aplikacji SWD, następnie zaprezentuj moduły wykorzystywane przez dyżurnych KWP, KSP. W dalszej kolejności słuchacze na stanowiskach dostępowych przećwiczą przeglądanie rekordów, wydanie dyspozycji i nadanie komunikatu.
W ramach wizyty studyjnej w KGP i KSP słuchacze zapoznają się z funkcjonowaniem głównego stanowiska kierowania oraz SWD.
3. Sposoby oceniania
- nabywane przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, polegającej na wskazywaniu mocnych i słabych stron wykonywania przez nich zadań, według uogólnionego zapisu "zal." albo "nzal.",

- warunkiem zaliczenia JS01 jest obecność na zajęciach oraz zaliczenie ćwiczeń,

- zaliczenie jednostki szkolnej JS01 następuje w formie uogólnionego zapisu "zal." albo "nzal.".

JEDNOSTKA SZKOLNA - JS02Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:
Nazwa jednostki szkolnej: Reakcja na wydarzenia

Nazwa/nr jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji - DSDyżKWP JM01

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego

Czas realizacji: 50 godz. lekcyjnych

Stron: 1

- monitorować stan bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania jednostki Policji,
- podejmować decyzje i wydawać polecenia w związku z zaistniałym wydarzeniem,
- skierować siły i środki Policji adekwatnie do charakteru wydarzenia i zgodnie ze zgłoszonymi potrzebami,
- koordynować i nadzorować działania służb dyżurnych jednostek Policji niższego stopnia oraz realizację zadań zleconych innym policjantom,

- zapewnić sprawny obieg informacji o wydarzeniach,

- współdziałać z dyżurnymi jednostek Policji,

- współpracować z podmiotami pozapolicyjnymi,

- dokumentować podjęte decyzje, wydane i otrzymane polecenia oraz wyznaczone zadania i wyniki ich realizacji,

- zastosować procedury alarmowania w jednostkach organizacyjnych Policji.

Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu
Kluczowe punkty nauczaniaCzasMetodaIlośćNazwa/opisŹródło poch.Załączniki
1. Monitorowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania jednostki Policji.1dyskusja kierowana1przepisy dotyczące organizacji służby dyżurnej w jednostkach organizacyjnychprowadzący zajęciaPoradnik dla nauczyciela JM01JS02PN01

Ćwiczenia i zadania JM01JS02CZ01

2. Wykorzystanie przez służbę dyżurną podległych sił i środków.7

(2+5*)

wykład konwersatoryjny, wizyta studyjna
3. Współpraca z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi.10wykład konwersatoryjny
4. Udział służby dyżurnej w sytuacjach kryzysowych.8wykład konwersatoryjny,

ćwiczenia

5 kpl

1 kpl

procedury,

założenia do ćwiczeń

prowadzący zajęcia
5. Zapewnienie reakcji na zgłoszone wydarzenie.24symulacje1

1 kpl

4 zest.

algorytmy,

założenia do symulacji

stanowiska dostępowe do SWD i KSIP

prowadzący zajęcia

* Realizacja zajęć w ramach wizyty studyjnej w KGP

PORADNIK DLA NAUCZYCIELAJM01 JS02 PN01
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS02
Nazwa jednostki szkolnej: Reakcja na wydarzenia
Nazwa/nr jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji - DSDyżKWP JM01
Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego

Czas realizacji: 50 godz. lekcyjnych

Stron: 3

1. Wymagania wejściowe
Wiedza z zakresu przepisów regulujących funkcjonowanie służby dyżurnej jednostek organizacyjnych Policji.
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu

Kluczowy punkt nauczania nr 1: dyskusja kierowana

(Monitorowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania jednostki Policji).
Przeprowadź dyskusję kierowaną na forum grupy na temat: Monitorowanie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego przez dyżurnego KGP, KWP i KSP. Ukierunkuj dyskusję na następujące aspekty (pytania):
1. Co oznacza monitorowanie bezpieczeństwa i porządku publicznego?
2. Jaki powinien być zakres i czas monitorowania?
3. Jakie są formy, metody i techniki monitorowania bezpieczeństwa i porządku publicznego przez dyżurnego KGP, KWP, KSP (m.in. systemy monitoringu wizyjnego, serwisy informacyjne, informacje przekazywane przez służby, instytucje i obywateli, a także: zapoznanie się z wydarzeniami podczas przekazania służby, zapoznanie się z Biuletynem KSIP, informacje od dyżurnych podległych jednostek Policji, ocena wydarzeń, informacje od przełożonych i. in.)?
4. Jaki jest cel monitorowania bezpieczeństwa i porządku publicznego przez dyżurnego KGP, KWP, KSP w kontekście roli i zadań, jakie realizuje dyżurny KGP, KWP, KSP?
5. Jakie mogą wystąpić/występują przeszkody i nieprawidłowości w zakresie właściwego monitorowania bezpieczeństwa i porządku publicznego przez dyżurnego KGP, KWP, KSP?
Dokonując podsumowania przeprowadzonej dyskusji, wskaż na istotę monitorowania bezpieczeństwa i porządku publicznego i jego znaczenie dla sprawnego i efektywnego funkcjonowania służby dyżurnej.
Kluczowy punkt nauczania nr 2: wykład konwersatoryjny. wizyta studyjna

(Wykorzystanie przez służbę dyżurną podległych sił i środków).

W ramach wizyty studyjnej w Komendzie Głównej Policji zajęcia przeprowadzone zostaną przez:
1. Negocjatora policyjnego w zakresie zadań dyżurnego w przypadku wystąpienia sytuacji wymagających podjęcia negocjacji policyjnych.
2. Pilota policyjnego w zakresie zadań dyżurnego w przypadku wystąpienia sytuacji wymagających użycia lotnictwa policyjnego.
Dalsza część zajęć prowadzona jest w jednostce szkoleniowej Policji. Wykładowca z udziałem słuchaczy omówi wykorzystanie sił i środków Oddziału/Pododdziału Prewencji Policji, w tym Nieetatowego Pododdziału/Oddziału Policji oraz Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji/Sekcji Antyterrorystycznej Komendy Wojewódzkiej Policji, a także Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji.
Kluczowy punkt nauczania nr 3: wykład konwersatoryjny
(Współpraca z podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi).
Zajęcia przeprowadzone zostaną przez przedstawicieli wybranych podmiotów policyjnych i pozapolicyjnych, z którymi zgodnie z obowiązującymi przepisami kontaktuje się dyżurny KGP, KWP, KSP. W trakcie tych zajęć powinny być omówione (prezentowane) kwestie współpracy z:
1) Strażą Graniczną, w zakresie wydarzeń znamionujących przygotowanie, usiłowanie lub popełnienie czynu zabronionego, którego ściganie należy do właściwości rzeczowej Policji i Straży Granicznej (zgodnie z katalogiem rodzajowym zdarzeń określonym w Porozumieniu Komendanta Głównego Policji i Komendanta Głównego Straży Granicznej);
2) Krajowym Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych i kryzysowych;
3) Centralnym Biurem Śledczym Policji, w zakresie ochrony świadka koronnego;
4) Biurem Międzynarodowej Współpracy Policji KGP w ramach działania Interpolu i Europolu.
Główne zagadnienia poruszane przez przedstawicieli poszczególnych podmiotów, to:
- wybrane (specyficzne) zadania ww. podmiotów w kontekście współdziałania z dyżurnymi KGP, KWP i KSP,
- wymiana informacji i koordynacja wspólnych działań,
- nieprawidłowości/błędy we wzajemnych kontaktach,
- wzajemne oczekiwania w kontekście usprawnienia wspólnych działań.
Kluczowy punkt nauczania nr 4: wykład konwersatoryjny. ćwiczenia
(Udział służby dyżurnej w sytuacjach kryzysowych).
W ramach wykładu przedstaw i omów katalog sytuacji uzasadniających wprowadzenie wyższych stanów gotowości do działań, scharakteryzuj obowiązujące stany gotowości oraz zakres podstawowych przedsięwzięć realizowanych w poszczególnych stanach gotowości. Na podstawie obowiązującego systemu alarmowania w komórkach i jednostkach organizacyjnych Policji wyeksponuj poszczególne rodzaje alarmów oraz tryb ich zarządzania i ogłaszania. Szczegółowo zapoznaj z obowiązkami służby dyżurnej w zakresie ogłoszenia poszczególnych rodzajów alarmów i kierowania ich przebiegiem do czasu przybycia kierownictwa jednostki.

Na podstawie konkretnych przykładów scharakteryzuj zadania realizowane przez Policję w sytuacji zaistnienia katastrofy naturalnej i awarii technicznej na poszczególnych etapach alarmowania i ostrzegania, działań porządkowych, bezpośrednich działań ratowniczych, przywracania stanu pierwotnego.

Na podstawie zarządzenia nr 12 Komendanta Głównego Policji z dnia 8 września 2014 r. przedstaw postępowanie policjantów w przypadku uzyskiwania informacji o podłożeniu urządzenia wybuchowego.
Na podstawie procedur reagowania kryzysowego w przypadku zagrożenia lub wystąpienia aktu/ataku terrorystycznego, słuchacze, w ramach pracy w grupach, określą zdarzenia powodujące sytuacje kryzysowe, możliwe zagrożenia, zadania realizowane w jednostce Policji oraz współdziałanie z podmiotami pozapolicyjnymi w przypadku:
- wystąpienia protestów społecznych,
- zagrożenia lub wystąpienia aktu/ataku terrorystycznego,
- wystąpienia katastrofy naturalnej lub awarii technicznej,
- zagrożenia spowodowanego ujawnieniem niewypałów i niewybuchów.
W dalszej części zajęć omów rolę dyżurnego KGP, KWP, KSP w przypadku prowadzenia działań pościgowych, z uwzględnieniem pościgu transgranicznego. Przedstaw system blokad na poszczególnych szczeblach organizacyjnych Policji.
Kluczowy punkt nauczania nr 5: symulacje.
(Zapewnienie reakcji na zgłoszone wydarzenie).
Uczestnicy doskonalenia będą ćwiczyli umiejętność realizacji zadań, jakie spoczywają na poszczególnych osobach - podmiotach policyjnych w zakresie organizacji i prowadzenia działań policyjnych w przypadku wystąpienia zagrożenia porządku i bezpieczeństwa publicznego - odgrywając ich role. Symulacje działań należy przeprowadzić w oparciu o założenia opracowane na podstawie rzeczywistych działań policyjnych dostosowanych do procesu dydaktycznego, przy aktywnym wykorzystaniu aplikacji SWD. Na podstawie scenariusza i chronologii symulacji należy przeprowadzić zajęcia, przydzielając wszystkim uczestnikom szkolenia określone role - czynności do wykonania na wyodrębnionych uprzednio stanowiskach. Każdy ze słuchaczy co najmniej raz wystąpi w roli dyżurnego KWP.
Słuchacze zostaną wstępnie zapoznani z miejscem prowadzenia działań, siłami i środkami pozostającymi w ich dyspozycji oraz z przyjętymi założeniami do przeprowadzenia symulowanych działań. Poszczególne czynności uczestnicy zajęć będą realizować adekwatnie do przyjętego scenariusza symulacji, uwzględniając podejmowane czynności i decyzje.
Odgrywający poszczególne role uczestnicy zajęć są obserwowani przez wyznaczonych pracowników dydaktycznych oraz pozostałych słuchaczy.
Po przeprowadzeniu symulacji, należy dokonać jej omówienia w następującym porządku:
- ocena osób odgrywających poszczególne role,
- ocena grupy obserwującej symulację,
- zainicjowanie dyskusji,
- ocena prowadzącego.
Ocenie podlegają następujące obszary:
1) przyjęcie zgłoszenia o wydarzeniu;
2) określenie rodzaju wydarzenia;
3) podjęcie działań w związku z zaistniałym wydarzeniem:
- postępowanie z osobami posiadającymi szczególny status prawny,
- postępowanie w przypadku zaistnienia wybranych kategorii przestępstw lub wykroczeń,
- postępowanie w przypadku zaistnienia wydarzeń nadzwyczajnych,
- postępowanie w przypadku prowadzenia działań pościgowych i blokadowych,
- postępowanie w związku z organizacją imprez masowych;
4) stosowanie przepisów prawnych związanych z zaistniałym wydarzeniem;
5) wykorzystanie sił i środków;
6) zapewnienie właściwego obiegu informacji;
7) dokumentowanie wykonanych czynności;
8) obsługa aplikacji SWD.
3. Sposoby oceniania
- nabywane przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej, polegającej na wskazywaniu mocnych i słabych stron wykonywania przez nich zadań, według uogólnionego zapisu "zal." albo "nzal.",
- warunkiem zaliczenia JS02 jest obecność na zajęciach oraz zaliczenie ćwiczeń i symulacji,
- zaliczenie jednostki szkolnej JS02 następuje w formie uogólnionego zapisu "zal." albo "nzal.".
ĆWICZENIA I ZADANIA

JEDNOSTKA SZKOLNA - JS02

Nazwa jednostki szkolnej: Reakcja na wydarzenia

Nazwa/nr jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji

- DSDyżKWP JM01

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego

Stron: 5

JM01JS02CZ01
Przykładowe symulacje
Zdarzenie nr 1 - godzina 10.00
Telefoniczne zgłoszenie dyżurnego KPP ........... o wypadku drogowym ze skutkiem śmiertelnym.
"Dyżurny KWP? Chciałem zgłosić wypadek drogowy ze skutkiem śmiertelnym. Potrzebuję pańskiej pomocy z uwagi na to, iż sprawca oddalił się z miejsca zdarzenia"
- Dane zgłaszającego: kom. Arkadiusz Nowacki - dyżurny KPP ............................ .
- Czas zdarzenia: godz. 9.40.
- Rodzaj zdarzenia: katastrofa w ruchu drogowym.
- Okoliczności zdarzenia: w trakcie wykonywania manewru wyprzedzania kierujący samochodem osobowym marki BMW koloru czarnego (początkowe numery rejestracyjne BI00...), brak dalszych danych - zajechał drogę kierującemu autokarem marki Mercedes, który chcąc uniknąć zderzenia, zjechał na pobocze i uderzył
w przydrożne drzewo. Kierujący BMW zbiegł z miejsca zdarzenia w kierunku miejscowości ................................................
z uszkodzonym tylnym lewym światłem. Autokarem jechała wycieczka z Włoch do Warszawy - obywatele Włoch.
- Skutki: śmierć na miejscu poniosło 5 osób, 15 jest ciężko rannych. Droga nr .......... jest zablokowana. Osoby ranne przebywają w szpitalu w ............ . Utrudniony kontakt z pokrzywdzonymi z uwagi na śmierć tłumacza.
- Sprawca zdarzenia: kierujący samochodem osobowym marki BMW koloru czarnego (początkowe numery rejestracyjne BI00...), brak dalszych danych.
- Miejsce zdarzenia: Droga nr ............. miejscowość ................ - KPP ............................. .
- Zakres prowadzonych działań policyjnych: na miejscu zdarzenia znajduje się patrol zmotoryzowany RD, grupa operacyjno-procesowa. Dyżurny prosi o wsparcie, pomoc pokrzywdzonym, zorganizowanie objazdu, powiadomienie ambasady włoskiej. Zdarzeniem zainteresowały się media.
- Dalsze odpowiedzi: w zależności od pytań ćwiczącego.
Zdarzenie nr 2 - godzina 10.10
Telefoniczna skarga na zachowanie dyżurnego KMP w ............................... .
Wskazówki dla pozoranta:
"Dyżurny KWP ...............? Proszę Pana, proszę zrobić porządek z dyżurnym w miejskiej."
Dyżurny - "Proszę się uspokoić i powiedzieć, co się stało?"
"Godzinę temu dzwoniłem do dyżurnego w miejskiej i prosiłem o interwencję Policji. Sąsiad regularnie parkuje swoim ciężarowym samochodem pod moimi oknami i codziennie rozgrzewa silnik przez kilkanaście minut. Smród roznosi się w całym mieszkaniu. I w dodatku samochód kołami stoi na pasie zieleni. Dzwoniłem do was, tzn. do miejskiej i nie ma żadnej reakcji. Czy wy przyjeżdżacie tylko wtedy jak jest trup? Czekam na reakcję."
- Dane zgłaszającego: Jan Mały, zam. ............... , ul ......................... .
- Przebieg zdarzenia: w przypadku dokonania sprawdzenia przebiegu zdarzenia u dyżurnego KMP, podać informację, że sprawa została przekazana i zrealizowana przez straż miejską. Sporządzono wniosek o ukaranie.
- Dalsze odpowiedzi: w zależności od pytań ćwiczącego.
Zdarzenia nr 3 - godzina 10.20
Telefoniczne zgłoszenie dyżurnego KMP w ................... o napadzie na bank PBK-BPH, wzięcie zakładników.
Wskazówki dla pozoranta:
"Dyżurny KWP? Przed chwilą w banku PBK-BPH włączyła się sygnalizacja alarmowa. Wysłałem patrol interwencyjny, który przekazał, iż miał miejsce napad na bank, sprawcy są w środku budynku i przetrzymują zakładników. Ponadto policjanci dokonali zatrzymania pod bankiem jednego ze sprawców, który w samochodzie marki BMW (brak bliższych danych) oczekiwał na pozostałych sprawców.
W budynku banku było słychać dwa strzały z broni palnej. Proszę o wsparcie i pomoc."
- Dane zgłaszającego: dyżurny KMP w ......................, nadkom. ..................... .
- Rodzaj zdarzenia: napad na bank, wzięcie zakładników.
- Okoliczności zdarzenia: w dniu dzisiejszym N.N. sprawcy przy użyciu broni palnej sterroryzowali ochronę i obsługę banku. W trakcie napadu jedna z kasjerek załączyła sygnalizację alarmową. Skierowany przez dyżurnego KMP patrol Policji zatrzymał jednego ze sprawców pod budynkiem banku. Sprawcy na widok patrolu wzięli zakładników i zabarykadowali się wewnątrz budynku.
- Sprawcy: brak danych odnośnie liczby sprawców, ich rysopisów i uzbrojenia.
- Skutki: sprawcy wzięli zakładników (brak bliższych danych), oddano strzały z broni palnej.
- Czas zdarzenia: około godz. 10.10.
- Miejsce zdarzenia:.............................. ul. ......................................... .
- Dalsze odpowiedzi: w zależności od pytań ćwiczącego.
UWAGA:
Przy zgłoszeniach telefonicznych pierwszą informację przekazywać w sposób ogólnikowy, odnoszący się tylko do rodzaju zdarzenia. Pozorant sprawia wrażenie osoby niekompetentnej, dzwoniąc co chwilę do dyżurnego z pytaniami dotyczącymi m.in.: do kogo ma dzwonić, kogo powiadomić, jak udokumentować, co policjanci mają robić. Spowodować, aby dyżurny poprzez zadawanie pytań, dążył do ustalenia pozostałych elementów, niezbędnych do prawidłowego przyjęcia zgłoszenia.
Zdarzenie nr 4
Dyżurny KWP otrzymał telefoniczną informację, że na ul................(centrum miasta) doszło do napadu z bronią
w ręku na konwój przewożący znaczną ilość pieniędzy. Sprawcy odjechali samochodem m-ki VW Passat, koloru czarnego z charakterystycznym spoilerem z tyłu (brak danych dot. numeru rejestracyjnego), w kierunku północnym od ulicy, na której dokonali napadu. Dyżurny KPP wysłał siły poziomu interwencyjnego, zarządził przeprowadzenie działań blokadowych i powiadomił przełożonego, który zarządził alarm.
UWAGA:
Zdarzenie ma miejsce na terenie przygranicznej jednostki Policji. Informacja dotycząca liczby sprawców, ich rysopisów, nastąpi w momencie, kiedy dyżurny KWP o to zapyta. Dyżurny KPP zgłasza niewystarczającą w chwili obecnej ilość sił i środków. Dyżurny KWP nękany jest telefonami od mieszkańców, dziennikarzy oraz przełożonych.
Zdarzenie nr 5
Dyżurny KPP przekazał dyżurnemu KWP informację otrzymaną od anonimowego rozmówcy, że do zbiornika z wodą pitną, zasilającego kilka miast, nieznani osobnicy wrzucili kilka metalowych beczek zawierających nieokreślone substancje. W miejscu, w którym beczki zostały wrzucone, woda zabarwiła się na kolor brunatnozielony. Dyżurny KPP wysłał siły z poziomu interwencji.
UWAGA:
Dyżurny KPP pyta, jak zakwalifikować zdarzenie w KSIP.
Zdarzenie nr 6
Dyżurny KWP otrzymuje o godz. 19.00 telefoniczną informację od pracownika Zakładów Tworzyw Sztucznych, że na terenie zakładu wybuchł pożar, który w szybkim tempie rozprzestrzenia się.
UWAGA:
Na terenie zakładu znajdują się dwa wydziały zajmujące się produkcją sztucznych ogni. W pobliżu zakładu przebiega droga krajowa, którą przemieszczać się będzie VIP.
Zdarzenie nr 7
Dyżurny KWP o godz. 12.00 otrzymał informację od dyżurnego KMP, że w budynku Urzędu Wojewódzkiego rozprzestrzenia się pożar, spowodowany wrzuceniem do jednego z pomieszczeń przez N.N. sprawców, tzw. "koktajlu Mołotowa". Ognisko pożaru znajduje się na 1-szym piętrze. Dyżurny KMP wysłał siły poziomu interwencyjnego.
UWAGA:
Telefon Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody nie działa. Nie uruchomiono jeszcze zapasowego stanowiska CZK Wojewody. Do dyżurnego przez cały czas dzwonią telefony od przełożonych. Przed budynkiem zgromadził się tłum gapiów. W budynku znajdują się ranni.
Zdarzenie nr 8
W dniu ................ o godzinie 2.25 w odległości ok. 2,5 km od stacji kolejowej miasta .................................... , 100 m za
wiaduktem przy ulicy ............................., w centralnej części jednego z najbardziej zaludnionych osiedli nastąpiła katastrofa kolejowa. Na skutek obsunięcia się drewnianych podkładów kolejowych, na 3-metrowym nasypie, w wyniku pęknięcia szyny kolejowej, nastąpiło wykolejenie się 6 wagonów, w tym 3 cysterny z chlorem.
UWAGA:
Równolegle do torów znajduje się droga łącząca osiedle z centrum miasta. Nastąpiło rozszczelnienie cysterny.
Zdarzenie nr 9
W dniu .................. r. o godzinie 8:15 dokonano napadu na Oddział Banku PKO BP w Olsztynie przy ul. ............................ .
Napastnikami byli zamaskowani i uzbrojeni mężczyźni. Prawdopodobnie użyto broni palnej
i są ofiary śmiertelne. Sprawcy napadu, po zrabowaniu nieustalonej sumy pieniędzy, uciekli z miejsca przestępstwa samochodem osobowym koloru czerwonego.
Zdarzenie miało miejsce bezpośrednio po otwarciu banku, gdy nie było jeszcze klientów. Trzej sprawcy sterroryzowali obsługę i grożąc użyciem broni, zmusili kasjerkę do otwarcia skarbca, skąd skradli ok. 1 mln zł. W chwili opuszczania pomieszczeń skarbca kasjerka, korzystając z chwilowego zamieszania, próbowała uruchomić przycisk alarmowy. Jeden ze sprawców zauważył to i oddał w jej kierunku strzał, w wyniku czego poniosła śmierć. Napastnicy sprawiali wrażenie, że znają rozkład pomieszczeń i system zabezpieczeń banku, gdyż w sposób fachowy wyłączyli systemy alarmowe, system monitoringu telewizji przemysłowej (zabrali urządzenie rejestrujące wizję i fonie) oraz odcięli łączność przewodową. Bank nie posiadał ochrony fizycznej. Bezpośrednio przed opuszczeniem pomieszczeń banku jeden z napastników przy drzwiach wyjściowych umieścił przedmiot, informując pracowników banku, że jest to ładunek wybuchowy uruchamiany w chwili otwarcia drzwi. Sprawcy wychodząc zdjęli kominiarki i zachowywali się jak interesanci wychodzący z banku.
Następnie wsiedli do samochodu, który podjechał pod drzwi banku i odjechali w kierunku ............... . W tym czasie na ulicy w okolicach banku niebyło żadnych innych osób. Personel banku po około 15 minutach powiadomił KPP o napadzie.
UWAGA:
W przypadku nadania komunikatu przez dyżurnego KWP, otrzymuje on informację z innego powiatu, że w lesie pali się samochód odpowiadający cechom pojazdu, którym poruszali się sprawcy napadu. Po kilku minutach dyżurny KWP otrzymuje kolejną informację o napadzie na obywatela Niemiec, któremu skradziono samochód.
Zdarzenie nr 10
W dniu .................. o godzinie 11.20 wystąpiła nawałnica silnego wiatru z deszczem, która objęła swoim zasięgiem teren trzech gmin powiatu ......................................, a mianowicie: gminę ......................................, ................................................,
......................... i miasto ............................ . Promień nawałnicy wynosił około 50 km. W wyniku działania sił przyrody wystąpiło powalenie i połamanie rozległych połaci drzewostanu w kompleksach leśnych, uszkodzenie wielu budynków mieszkalnych, infrastruktury ośrodków wypoczynkowych, zablokowanie dróg krajowych, powiatowych i gminnych, zerwanie linii energetycznych wysokiego, średniego i niskiego napięcia, przerwanie łączy telefonicznych, a także wystąpiły dwa pożary budynków. 450 osób doznało obrażeń, w tym 120 osób poważnych obrażeń w postaci złamań i urazów kręgosłupa. Nie zgłoszono ofiar śmiertelnych.
UWAGA:
W tym dniu w ........................................o godzinie 16.00 ma się odbyć mecz piłki nożnej o podwyższonym ryzyku z udziałem dużej liczby antagonizujących kibiców.
Zdarzenie nr 11
Dyżurny KWP otrzymał anonimową informację o podłożeniu w budynku jego jednostki ładunku wybuchowego. Wybuch ma nastąpić za 40 minut. Po 10 minutach ten sam zgłaszający ponownie informuje o podłożeniu ładunku wybuchowego. Wybuch ma nastąpić za 30 minut.
Zdarzenie nr 12
Dyżurny otrzymuje telefoniczną informację od Dyrektora Szkoły Podstawowej nr .........., że otrzymał przed
2 minutami wiadomość o podłożeniu bomby. Według zgłaszającego, rozmówca miał dziecięcy głos, dlatego podejrzewa on żart. Jednakże uważa, że "na wszelki wypadek" woli zgłosić to na Policję. Pyta dyżurnego, jak ma postępować.
UWAGA:
Zgłaszająca zanotowała numer telefonu 997997997, z którego otrzymała wiadomość o podłożeniu bomby.
Zdarzenie nr 13
Dyżurny KWP otrzymuje telefoniczną informację od N.N. mężczyzny, że znajduje się w Szkole Podstawowej nr...., jest uzbrojony w broń palną, ma przy sobie bombę i wziął jako zakładników uczniów tej szkoły. Żąda uwolnienia z Zakładu Karnego ............. odbywającego tam wyrok ................... .
Zdarzenie nr 14
Dyżurny KWP w .................................... otrzymuje telefoniczną informację od dyżurnego KWP w ............................, że w związku ze zmianą trasy powrotu kibiców, wjazd ich na teren województwa ........................ nastąpi drogą nr ...................., o godzinie 22.00. Kibice w liczbie ok. 100 osób poruszają się dwoma autokarami m-ki ..........................., numery rejestracyjne: ................................, .....................................
Przejazd kibiców nie jest monitorowany.
Zdarzenie nr 15
Dyżurny KWP w ................ otrzymuje telefoniczną informację od dyżurnego KPP w ....................., że do jednostki terenowej zgłosiła się kobieta, informująca o zaginięciu pięcio letniej córki.
Zgłaszająca ma przy sobie jej aktualne zdjęcie.
UWAGA:
W chwili obecnej w jego jednostce występuje problem z siecią PSTD uniemożliwiający pracę w SWD
i KSIP. Poczta Lotus działa poprawnie.

KARTA OCENY SYMULACJI SŁUŻBY NA STANOWISKU KIEROWANIA

Stopień, imię i nazwisko.........................................................................
Obszary podlegające oceniePunkty*
1 zdarzenie2 zdarzenie3 zdarzenieRazem
PRZYJĘCIE

ZGŁOSZENIA

prawidłowość przyjęcia zgłoszenia
obsługa zgłaszającego (kultura, umiejętność słuchania, informowania)
OBSŁUGA

ZGŁOSZENIA

reakcja na zgłoszenie (szybkość decyzji, prawidłowość reakcji)
bieżące kierowanie siłami i środkami
powiadomienie właściwych służb
zapewnienie przepływu informacji o zdarzeniu
koordynowanie i kierowanie działaniami
prawidłowe wykorzystanie aplikacji SWD
PRZESTRZEGANIE

PROCEDUR

PRAWNYCH

zgodność działań z procedurami
zgodność działań z przepisami prawa
Inne czynniki wpływające na ocenę (dokumentowanie, sporządzenie dokumentacji dodatkowej)
RAZEM

* Punktację określa prowadzący zajęcia. Symulację zalicza się po uzyskaniu przez uczestnika co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów.

LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO - DSDyżKWP

Nazwa jednostki modułowej: Realizacja zadań służby dyżurnej Komendy Głównej Policji, komend wojewódzkich Policji i Komendy Stołecznej Policji - DSDyżKWP JM01

Nazwa zawodu/stanowiska pracy: dyżurny/zastępca dyżurnego

Stron: 1

JM01 LW01
Wyposażenie pracowni
1. Sala dydaktyczna1
2. Pomieszczenie do przeprowadzenia symulacji4
3. Stanowisko dostępowe do PSTD1/1 os.
4. Stanowisko z aplikacjami KSIP, SWD do przeprowadzenia symulacji4
Pomoce dydaktyczne
1. Rzutnik pisma1
2. Zestaw do prezentacji multimedialnej1
3. Tablica suchościeralna1
4. Flamastry do tablicy suchościeralnej1 kpl
5. Foliogramy lub prezentacja multimedialna1 kpl
6. Przepisy prawne1 kpl
7. Książka przebiegu służby1
8. Założenia do ćwiczeń1 kpl
9. Karta opisu stanowiska pracy1/1 os.
10. Algorytm postępowania służby dyżurnej5
11. Procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych5
12. Mapy przedstawiające obszar działania KWP i KSP17
Materiały pomocnicze
1. Arkusze papieru (format A4)1 ryza
2. Instrukcja użytkownika SWD - wersja elektroniczna1