Zmiana Decyzji w sprawie: (1) ustalenia, do czasu nowelizacji Regulaminu organizacyjnego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (DGLP), zakresu obowiązków oraz uprawnień zastępców Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, (2) uszczegółowienia niektórych aspektów zarządzania korespondencją pozaksięgową, (3) podjęcia prac nad zmianą Regulaminu organizacyjnego DGLP.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2017.4.50

Akt utracił moc
Wersja od: 10 marca 2017 r.

DECYZJA Nr 80
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 10 marca 2017 r.
w sprawie zmiany Decyzji nr 95 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 8 grudnia 2015 r. w sprawie: (1) ustalenia, do czasu nowelizacji Regulaminu organizacyjnego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (DGLP), zakresu obowiązków oraz uprawnień zastępców Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, (2) uszczegółowienia niektórych aspektów zarządzania korespondencją pozaksięgową, (3) podjęcia prac nad zmianą Regulaminu organizacyjnego DGLP

OR.012.1.2017

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 , w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2  - w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych określonego m.in. § 13 ust. 1 3  tegoż Statutu oraz § 2 4  Decyzji nr 13 Dyrektora Generalnego LP z dnia 19 stycznia 2017 r. w sprawie realizacji projektu pt.: "Ochrona rybołowa Pandion haliaetus na wybranych obszarach SPA Natura 2000 w Polsce", znak ZP.02210.2.1.2017 - postanawiam, co następuje:

§  1. 
W Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wprowadza się następujące zmiany organizacyjne:
1)
tworzy się:
-
Zespół ds. Projektu LIFE, funkcjonalnie podporządkowany Dyrektorowi Generalnemu LP, wchodzącą w skład Wydziału Ochrony Przyrody.

Zespół ds. Projektu LIFE (ZP.L) zajmuje się nadzorem i koordynacją całości działań przewidzianych w ramach projektu pt.: "Ochrona rybołowa Pandion haliaetus na wybranych obszarach SPA Natura 2000 w Polsce".

Do zadań Zespołu w szczególności należy:

a)
realizacja działań zaplanowanych w projekcie poprzez realizację m.in. następujących zadań:
-
identyfikację stanowisk rybołowów i czynników stanowiących dla nich zagrożenie we wszystkich stanowiskach w Polsce położonych na obszarach Natura 2000,
-
objęcie specjalną ochroną wszystkich znanych stanowisk poprzez powołanie sieci opiekunów gniazd i stanowisk,
-
prowadzenie monitoringu satelitarnego rybołowów,
-
odtworzenie stanowisk rybołowów poprzez budowę nowych gniazd nadrzewnych oraz platform na słupach wysokiego napięcia,
-
zwiększenie bazy żerowej oraz wzrost wiedzy osób zarządzających jeziorami i stawami,
-
organizację konferencji międzynarodowych oraz warsztatów dla ekspertów w celu zwiększenia wiedzy o najlepszych praktykach ochrony rybołowów;
b)
przygotowanie procedur i udzielanie zamówień publicznych, zaplanowanych w projekcie w porozumieniu z Zespołem ds. Zamówień Publicznych;
c)
opracowanie i bieżąca aktualizacja procedur związanych z realizacją projektu;
d)
koordynowanie rozliczania projektu, prowadzenie stałej ewidencji ponoszonych wydatków, przygotowywanie wniosków o płatność, raportów okresowych i zestawień na potrzeby m.in. Komisji Europejskiej oraz NFOŚiGW;
e)
przeprowadzenie spotkań monitorujących przebieg projektu, konferencji organizowanych z udziałem przedstawicieli grup docelowych oraz interesariuszy;
f)
obsługa kontroli projektów przeprowadzanych na zlecenie Komisji Europejskiej, NFOŚiGW lub innych instytucji;
-
Zespół ds. Cyberbezpieczeństwa Informatycznego, wchodzący w skład Wydziału Informatyki.

Do zadań Zespołu ds. Cyberbezpieczeństwa Informatycznego (OI.C) należy w szczególności:

a)
współpraca operacyjna z Rządowym Zespołem Reagowania na Incydenty Komputerowe - CERT.GOV.PL;
b)
ustanawianie, wdrażanie, aktualizacja i dokumentacja polityk bezpieczeństwa SILP;
c)
monitorowanie bezpieczeństwa informacji SILP;
d)
reagowanie i obsługa incydentów związanych z bezpieczeństwem informacji SILP;
e)
publikowanie dla użytkowników i administratorów SILP alarmów i ostrzeżeń zagrożeń bezpieczeństwa SILP;
f)
prowadzenie audytów bezpieczeństwa SILP;
g)
utrzymanie i administracja Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji - SZBI;
-
Stanowisko ds. Koordynacji Działalności Zakładów Regionalnych (OS.R), wchodzące w skład Zespołu ds. Koordynacji Wdrażania Projektów Rozwojowych, nadzoruje oraz koordynuje działalność dyrektorów Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w zakresie funkcjonowania zakładów LP o zasięgu regionalnym. Szczegółowy zakres zadaniowy Stanowiska określony zostanie w odrębnej decyzji Dyrektora Generalnego LP;
2)
zmienia się nazwy następujących komórek organizacyjnych:
a)
Stanowiska ds. Koordynacji Wdrażania Projektów Rozwojowych na Zespół ds. Koordynacji Wdrażania Projektów Rozwojowych,
b)
Zespołu ds. Wielkoskalowych Inwentaryzacji w Lasach Państwowych na Wydział ds. Wielkoskalowych Inwentaryzacji Przyrodniczych w Lasach Państwowych,
c)
Zespołu ds. Legislacji na Wydział ds. Legislacji;
3)
Zespół Weryfikacji Terenowej Zjawisk i Procesów Związanych z Przerobem Drewna zostaje funkcjonalnie podporządkowany Dyrektorowi Generalnemu LP i stanowi strukturę wewnętrzną Biura Marketingu w pionie Zastępcy Dyrektora Generalnego ds. Gospodarki Leśnej.

Zespół Weryfikacji Terenowej Zjawisk i Procesów Związanych z Przerobem Drewna (ZM.W) realizuje, bezpośrednio powierzone przez Dyrektora Generalnego, zadania dotyczące monitoringu otoczenia gospodarczego LP oraz identyfikacji terenowej podmiotów sektora branży leśno-drzewnej i usługowej. Do zakresu działania Zespołu należy w szczególności:

a)
ustalanie oraz przeprowadzanie terenowych czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz sprawdzających, na polecenie Dyrektora Generalnego, we współpracy z jednostkami organizacyjnymi LP, w szczególności w zakresie identyfikacji terenowej podmiotów sektora leśno-drzewnego, o których mowa w zarządzeniu o sprzedaży drewna;
b)
prowadzenie działań w zakresie monitoringu sytuacji społeczno-gospodarczej w otoczeniu PGL LP;
c)
sporządzanie i przedkładanie Dyrektorowi Generalnemu LP sprawozdań, wniosków, analiz bądź zaleceń z przeprowadzonych czynności;
4)
skreśla się § 12 Decyzji nr 95 z dnia 8 grudnia 2015 r.;
5)
wprowadza się zakresy zadaniowe dla nw. komórek organizacyjnych w następującym brzmieniu:
a)
Zespół ds. Kontrolingu Terenowego pełni funkcje wspierająco-doradcze dla Dyrektora Generalnego poprzez realizację zadań koordynacyjno-nadzorczych w jednostkach organizacyjnych LP, w podmiotach działających w imieniu i na rzecz PGL LP, w których PGL LP jest uprawnione do przeprowadzania czynności sprawdzających, oraz pozostałych podmiotach w zakresie ich obowiązków wobec PGL LP, wynikających z zawartych z nimi umów.

Do zakresu działania Zespołu ds. Kontrolingu Terenowego należy w szczególności:

1)
przeprowadzanie w jednostkach organizacyjnych LP i innych podmiotach czynności sprawdzających oraz wyjaśniających na polecenie Dyrektora Generalnego;
2)
przeprowadzanie, na polecenie Dyrektora Generalnego, w jednostkach organizacyjnych LP postępowań wyjaśniających w przypadkach zarzutu dokonania lub usiłowania dokonania nadużyć i nieprawidłowości przez pracowników LP lub inną osobę na szkodę LP;
3)
wykrywanie zagrożeń oraz ujawnianie zakłóceń i nieprawidłowości w PGL LP;
4)
zawiadamianie Dyrektora Generalnego o ujawnionych w toku czynności sprawdzających i wyjaśniających czynach mających cechy przestępstwa;
5)
sporządzanie i przedkładanie Dyrektorowi Generalnemu LP sprawozdań, wniosków, analiz oraz zaleceń z przeprowadzonych czynności sprawdzających i postępowań wyjaśniających;
6)
rozpatrywanie wystąpień o charakterze skarg, wniosków i petycji kierowanych do Dyrektora Generalnego na polecenie Dyrektora Generalnego lub Głównego Inspektora LP;
b)
Wydział ds. Legislacji wykonuje obsługę prawną w sprawach dotyczących tworzenia projektów aktów normatywnych i przyjmowania aktów normatywnych.

Do zadań Wydziału należy w szczególności:

1)
opiniowanie oraz koordynowanie opiniowania przez inne komórki organizacyjne DGLP projektów aktów normatywnych, założeń projektów ustaw oraz projektów stanowisk Rządu do projektów ustaw;
2)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi DGLP przy opracowywaniu założeń do propozycji zmian regulacji prawnych z zakresu działania Lasów Państwowych;
3)
redagowanie propozycji zmian regulacji prawnych, w tym projektów aktów normatywnych, na podstawie założeń, o których mowa w pkt 2, celem przekazania ich Ministerstwu Środowiska;
4)
współpraca z Ministerstwem Środowiska w zakresie uzgadniania projektów aktów normatywnych i projektów założeń projektów ustaw;
5)
współpraca w zakresie legislacji - za pośrednictwem Ministerstwa Środowiska - z Rządowym Centrum Legislacji, Sejmem, Senatem, Kancelarią Prezesa Rady Ministrów, Kancelarią Prezydenta;
6)
przygotowywanie dla Dyrektora Generalnego informacji dotyczących stanu prac nad projektami, o których mowa w pkt 1;
7)
przygotowywanie dla Dyrektora Generalnego informacji o zmianach w obowiązujących przepisach prawa mających istotne znaczenie dla działania Lasów Państwowych;
8)
informowanie Dyrektora Generalnego o zauważonych potrzebach zmian regulacji prawnych z zakresu działania Lasów Państwowych;
9)
udzielanie Dyrektorowi Generalnemu opinii prawnych dotyczących interpretacji przepisów prawa, w których tworzeniu lub przyjęciu brał udział Wydział ds. Legislacji;
c)
Zespół Doradców i Analiz Specjalistycznych realizuje zadania specjalistyczne i analityczne zlecone bezpośrednio przez Dyrektora Generalnego.

Do zadań Zespołu należy w szczególności:

1)
sprawowanie funkcji opiniodawczych i doradczych, organizowanie i udzielanie konsultacji, a także sporządzanie analiz, opinii i ekspertyz w zakresie realizacji zadań Dyrektora Generalnego oraz dotyczących działalności i funkcjonowania PGL LP;
2)
zbieranie analiz, opinii i ekspertyz zewnętrznych dotyczących PGL LP;
3)
prowadzenie spraw związanych z działaniami LULUCF, dotyczącymi zmian klimatycznych i pochłaniania dwutlenku węgla;
4)
prowadzenie działań eksperckich w zróżnicowanych obszarach tematycznych zleconych przez Dyrektora Generalnego, w tym analizy i weryfikacja programów i planów zewnętrznych;
5)
przeprowadzanie analiz, prognoz i symulacji finansowych z obszaru rynku bankowego i kapitałowego;
6)
opracowanie planów i programów w oparciu o priorytety rządowe oraz założenia Ministerstwa Środowiska;
d)
Wydział ds. Wielkoskalowych Inwentaryzacji Przyrodniczych w Lasach Państwowych prowadzi sprawy dotyczące inwentaryzacji przyrodniczych realizowanych na obszarach zarządzanych przez Lasy Państwowe.

Do zadań Wydziału należy:

1)
wdrażanie i koordynacja działań inwentaryzacyjnych, w szczególności:
a)
bieżące kierowanie oraz bezpośredni nadzór nad zespołami inwentaryzacyjnymi powołanymi przez Dyrektora Generalnego LP,
b)
koordynacja działań oraz nadzór nad podmiotami zewnętrznymi zaangażowanymi w działania inwentaryzacyjne,
c)
wsparcie merytoryczne, w tym organizacja szkoleń, nadzór oraz kontrola prowadzonych przez jednostki organizacyjne LP inwentaryzacji przyrodniczych;
2)
określanie kierunków działania, przygotowywanie oraz aktualizacja planów realizacji działań związanych z inwentaryzacjami w podziale na wskazane obszary leśne oraz jednostki organizacyjne LP;
3)
zarządzanie i prowadzenie bazy danych w toku realizowanej inwentaryzacji przyrodniczej;
4)
nadzór nad sprawami związanymi z tworzeniem oraz uaktualnianiem dokumentacji analitycznej, technicznej oraz syntetycznej wynikającej z prac inwentaryzacyjnych, w szczególności współpraca w tym zakresie z Zakładem Informatyki Lasów Państwowych oraz podmiotami zewnętrznymi;
5)
prowadzenie rozrachunków i innych rozliczeń z jednostkami organizacyjnymi LP lub podmiotami zewnętrznymi działającymi na rzecz inwentaryzacji przyrodniczych;
6)
współpraca ze stowarzyszeniami, organizacjami oraz administracją rządową i samorządową, w szczególności z Ministerstwem Środowiska w zakresie inwentaryzacji przyrodniczej;
7)
prowadzenie spraw związanych z ochroną różnorodności biologicznej, bezpośrednio wskazanych przez Dyrektora Generalnego LP, w przypadkach tego wymagających we współpracy z Wydziałem Ochrony Przyrody.
§  2. 
1. 
Z zastrzeżeniem zmian opisanych w § 1 pozostałe postanowienia Decyzji nr 95 z dnia 8 grudnia 2015 r. wraz z późniejszymi zmianami obowiązują do czasu kolejnego etapu lub pełnego wdrożenia nowego Regulaminu organizacyjnego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.
2. 
Schemat organizacyjny Dyrekcji Generalnej LP stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.
3. 
Ustala się w załączniku nr 2 tekst jednolity Decyzji nr 95 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 8 grudnia 2015 r. z uwzględnieniem dotychczasowych zmian. (Załącznika nie drukujemy - przyp. red.).
§  3. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

1 Art. 33. 1. ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 2100 z późn. zm.) stanowi, że: "Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 § 13 ust. 1 Statutu stanowi, że: "1. Organizację Dyrekcji Generalnej ustala regulamin nadany przez Dyrektora Generalnego".
4 § 2 Decyzji nr 13 Dyrektora Generalnego LP z dnia 19 stycznia 2017 r. stanowi, że w strukturze organizacyjnej DGLP, na czas realizacji projektu pn. "Ochrona rybołowa Pandion haliaetus na wybranych obszarach SPA Natura 2000 w Polsce", tworzy się Zespół ds. Projektu LIFE.