Zm.: zarządzenie w sprawie zasad przeprowadzania egzaminu dojrzałości.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1994.4.19

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 sierpnia 1994 r.

ZARZĄDZENIE Nr 14
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 5 sierpnia 1994 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie zasad przeprowadzania egzaminu dojrzałości.

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 53, poz. 215) zarządza się co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 listopada 1991 r. w sprawie zasad przeprowadzania egzaminu dojrzałości (Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 35 oraz z 1993 r. Nr 5, poz. 14) w § 3 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:

"6. Na wniosek przewodniczącego, w przypadku dużej liczby absolwentów przystępujących do egzaminu w danej szkole (zespole szkół), kurator oświaty może wyrazić zgodę na powołanie trzeciego zastępcy przewodniczącego.

7. W przypadku konieczności odwołania przewodniczącego z powodu jego choroby lub stwierdzenia uchybień w wypełnianiu obowiązków, kurator oświaty powołuje nowego przewodniczącego, powiadamiając o tym państwową komisję egzaminacyjną."

§  2.
W regulaminie egzaminu dojrzałości, stanowiącym załącznik do zarządzenia Nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 listopada 1991 r. (Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 35 oraz z 1993 r. Nr 5, poz. 14) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3:
a)
w ust. 1 w pkt 2 lit. e, f, g otrzymują brzmienie:

"e) matematykę, historię, biologię z higieną i ochroną środowiska - do wyboru przez ucznia - w klasach o profilu ogólnym, pedagogicznym i innych profilach przyjętych dla liceum ogólnokształcącego, a nie wymienionych w lit. a-d, oraz w studiach nauczycielskich,

f) matematykę, historię, biologię, biologię z (…) innymi dodatkowymi zakresami treści programowych - do wyboru przez ucznia w szkołach zawodowych kształcących w innych zawodach niż określono lit. d, jeżeli realizowane programy nauczania tych przedmiotów odpowiadają programom nauczania klas profilu ogólnego liceum ogólnokształcącego,

g) do wyboru przez ucznia - jeden z następujących języków obcych:

język angielski, język francuski, język hiszpański, język łaciński, język niemiecki, język rosyjski, język włoski - według wymagań rozszerzonego programu nauczania danego języka, jeżeli wybrany przez ucznia język był ujęty w jego obowiązkowym planie nauczania - lub jeżeli uczeń z racji zmiany szkoły (oddziału) kontynuuje naukę jednego z wymienionych wyżej języków we własnym zakresie i zdał wymagane egzaminy kwalifikacyjne",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zainteresowani uczniowie z klas o profilu matematyczno-fizycznym, biologiczno-chemicznym, humanistycznym, klasycznym w liceach ogólnokształcących oraz zainteresowani uczniowie szkół zawodowych, kształcących w zawodach technicznych oznaczonych symbolem "21" - po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły - mają prawo wybrać drugi przedmiot w części pisemnej egzaminu według zasad określonych w ust. 1 pkt 2, lit. e. Wyrażenie zgody na zmianę wybory przedmiotu egzaminacyjnego należy odnotować w "Protokole egzaminu dojrzałości" danego absolwenta.",

c)
w ust. 3:

– w pkt 1 w lit. e skreśla się wyrazy: "wiedzę o społeczeństwie - tylko w roku szkolnym 1991/92",

– w pkt 1 dodaje się lit. d w brzmieniu:

"d) absolwenci liceów ogólnokształcących dwujęzycznych mogą zdawać egzaminy z: matematyki, fizyki z astronomią, biologii z higieną i ochroną środowiska, chemii, historii, geografii - do wyboru przez abiturienta - w danym języku nauczania",

– pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) w szkołach zawodowych dwa przedmioty: a) język polski, b) jeden z następujących przedmiotów - do wyboru przez abiturienta - jeżeli wybrany przedmiot był ujęty w obowiązkowym planie nauczania danej szkoły (oddziału):

– język obcy nowożytny,

– historię,

– geografię,

– biologię,

– biologię z (…) innymi dodatkowymi zakresami treści programowych, jeżeli program nauczania tego przedmiotu zawiera treści programu nauczania biologii z higieną i ochroną środowiska, obowiązujący w klasach o profilu ogólnym liceum ogólnokształcącego,

– matematykę,

– fizykę,

– chemię,

– informatykę, jeżeli był realizowany rozszerzony, indywidualnie zatwierdzony program nauczania tego przedmiotu.",

2)
w § 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku oceny niedostatecznej z drugiego przedmiotu egzaminu pisemnego oraz z egzaminu pisemnego z języka ojczystego, o którym mowa w § 3 ust. 4, zdający ma prawo przystąpić do poprawkowego egzaminu ustnego, jeżeli w dwóch ostatnich klasach (semestrach) - w przypadku nauczania danego przedmiotu w szkołach dla dorosłych - otrzymał z tego przedmiotu oceny końcowe co najmniej dobre. Ocena z poprawkowego egzaminu jest oceną końcową części pisemnej egzaminu z tego przedmiotu."

3)
w § 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Absolwenci, którzy w pisemnej części egzaminu otrzymali ocenę celującą lub bardzo dobrą i w dwóch ostatnich klasach (semestrach) - w przypadku nauczania danego przedmiotu w szkołach dla dorosłych - otrzymali z tego (tych) przedmiotów oceny roczne do najmniej dobre są zwolnieni z egzaminu ustnego z tego (tych) przedmiotów."

4)
w § 19 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Jeżeli przewodniczący komisji jest równocześnie egzaminatorem przedmiotu, przed ustaleniem niedostatecznej oceny powinien uzyskać recenzję pracy egzaminacyjnej drugiego nauczyciela egzaminatora przedmiotu z komisji tej (innej szkoły) lub komisji przy kuratorze oświaty."

5)
w § 22 skreśla się ust. 4,
6)
w § 27 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) absolwenci zespołów przedmiotowych w liceach ogólnokształcących, którzy ukończyli naukę w trzecim zespole przedmiotowym oraz absolwenci innych typów szkół dla dorosłych".

§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1994 r.