Zm.: zarządzenie w sprawie wprowadzenia Zasad (polityki) rachunkowości oraz procedury obiegu i kontroli dowodów finansowo-księgowych w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GDOŚ.2011.1.2

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 stycznia 2011 r.

ZARZĄDZENIE Nr 3
GENERALNEGO DYREKTORA OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 24 stycznia 2011 r.
zmieniające Zarządzenie Nr 24 z dnia 17 sierpnia 2010 roku w sprawie wprowadzenia Zasad (polityki) rachunkowości oraz procedury obiegu i kontroli dowodów finansowo-księgowych w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
W Zarządzeniu Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 17 sierpnia 2010 r. w sprawie wprowadzenia Zasad (polityki) rachunkowości oraz procedury obiegu i kontroli dowodów finansowo-księgowych w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w załączniku "Zasady (polityki) rachunkowości oraz procedury obiegu i kontroli dowodów finansowo-księgowych w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska", załącznik Nr 9 "Zakładowy Plan Kont dysponenta III stopnia" otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego Zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 1 stycznia 2011 roku.

ZAŁĄCZNIK 

ZAKŁADOWY PLAN KONT

dysponenta III stopnia

Wykaz kont księgi głównej

1. Konta bilansowe

Zespół 0 - "Majątek trwały"

011 - Środki trwałe

013 - Pozostałe środki trwałe

020 - Wartości niematerialne i prawne

071 - Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

072 - Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

080 - Inwestycje (środki trwałe w budowie)

Zespół 1 - "Środki pieniężne i rachunki bankowe"

101 - Kasa

130 - Rachunek bieżący jednostki

135 - Rachunek środków funduszy specjalnego przeznaczenia

138 - Rachunek środków europejskich

139 - Inne rachunki bankowe

141 - Środki pieniężne w drodze

Zespół 2 - "Rozrachunki i rozliczenia"

201 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami

221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych

222 - Rozliczenie dochodów budżetowych

223 - Rozliczenie wydatków budżetowych

225 - Rozrachunki z budżetami

226 - Długoterminowe należności budżetowe

227 - Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich

229 - Pozostałe rozrachunki publicznoprawne

231 - Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń

234 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami

240 - Pozostałe rozrachunki

241 - Pozostałe rozrachunki - sumy depozytowe oraz sumy na zlecenie

245 - Pomyłki

290 - Odpisy aktualizujące należności

Zespół 3 - "Materiały i towary"

300 - Rozliczenie zakupu

Zespół 4 - "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie"

400 - Amortyzacja

401 - Zużycie materiałów i energii

402 - Usługi obce

403 - Podatki i opłaty

404 - Wynagrodzenia

405 - Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia

409 - Pozostałe koszty rodzajowe

490 - Rozliczenie kosztów

Zespół 6 - "Produkty"

640 - Rozliczenia międzyokresowe kosztów

Zespół 7 - "Przychody, dochody i koszty"

720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych

750 - Przychody finansowe

751 - Koszty finansowe

760 - Pozostałe przychody operacyjne

761 - Pozostałe koszty operacyjne

770 - Zyski nadzwyczajne

771 - Straty nadzwyczajne

Zespół 8 - "Fundusze, rezerwy i wynik finansowy"

800 - Fundusz jednostki

810 - Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje

840 - Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów

851 - Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

860 - Wynik finansowy

Konta pozabilansowe

970 - Płatności ze środków europejskich

975 - Wydatki strukturalne

980 - Plan finansowy wydatków budżetowych

981 - Plan finansowy niewygasających wydatków

982 - Plan wydatków środków europejskich

983 - Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego

984 - Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat

985 - Plan finansowy dochodów budżetowych

986 - Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym

998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego

999 - Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat

Opis kont

Konto 011 - "Środki trwałe"

Konto 011 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych związanych z wykonywaną działalnością jednostki, które są umarzane w czasie według stawek amortyzacyjnych określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych albo stawek określonych przez dysponenta części budżetowej, sfinansowanych ze środków przewidzianych na inwestycje lub otrzymanych nieodpłatnie (wartość początkowa wyższa od określonej w art. 16d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych1)). Do konta 011 prowadzona jest ewidencja szczegółowa umożliwiająca ustalenie wartości początkowej poszczególnych grup środków trwałych (KŚT), obliczenie umorzenia poszczególnych środków trwałych, ustalenie komórek organizacyjnych, w których znajdują się środki trwałe oraz osób odpowiedzialnych za ich stan. Ewidencja środków trwałych prowadzona jest w zgodnie z obowiązującą klasyfikacją określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych KŚT (Dz. U. Nr 242, poz. 1622 - zwanym dalej rozporządzeniem w sprawie KŚT).

Datą, pod którą w ewidencji księgowej dokonuje się zmian w stanie i ruchu środków trwałych, jest:

1. dla nieodpłatnego przejęcia lub przekazania - data sporządzenia protokółu zdawczo-odbiorczego,

2. dla likwidacji - data fizycznej likwidacji,

3. dla ujawnienia niedoboru lub nadwyżki - data ujawnienia różnicy inwentaryzacyjnej wynikającej z protokołu komisji,

4. dla sprzedaży - data protokołu przekazania środka trwałego.

Typowe zapisy na stronie Wn konta 011

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Nabycie i przyjęcie do używania środka trwałego, który nie wymagał poniesienia dodatkowych nakładów na budowę, montaż lub ulepszenieOT - przyjęcie środka trwałego do używania101, 130, 201
Nabycie i przyjęcie do używania środka trwałego, który wymagał poniesienia dodatkowych nakładów na budowę, montaż lub ulepszenieOT - przyjęcie środka trwałego do używania080
Nabycie środka trwałego z otrzymanych na ten cel obcych środków pieniężnychOT - przyjęcie środka trwałego do używania080, 240
Przyjęcie do używania środka trwałego otrzymanego nieodpłatnie na podstawie odpowiednich decyzji.OT - przyjęcie środka trwałego do używania800
Przyjęcie na stan ujawnionego środka trwałegoOT - przyjęcie środka trwałego do używania760
Wzrost wartości środka trwałego na skutek aktualizacji wycenyPK - polecenie księgowania800

Typowe zapisy na stronie Ma konta 011

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Sprzedaż środka trwałego:

a. do wysokości dotychczasowego umorzenia 071/800

b. nadwyżka wartości początkowej nad dotychczasowym umorzeniem

LT - likwidacja środka trwałego800
Likwidacja środka trwałego z przyczyn "naturalnych":

a. do wysokości dotychczasowego umorzenia 071/800

b. nadwyżka wartości początkowej nad dotychczasowym umorzeniem

LT - likwidacja środka trwałego800
Likwidacja środka trwałego z przyczyn niemieszczących się w ogólnym ryzyku gospodarczym:

a. do wysokości dotychczasowego umorzenia 071/860

b. nadwyżka wartości początkowej nad dotychczasowym umorzeniem

c. wpływ odszkodowania 130/860

d. decyzja o przyznanym odszkodowaniu zarachowana na dzień bilansowy 240/860

LT - likwidacja środka trwałego860
Nieodpłatne przekazanie środka trwałego:

a. do wysokości dotychczasowego umorzenia 071/800

b. nadwyżka wartości początkowej nad dotychczasowym umorzeniem

PT - protokół przekazania środka trwałego800
Niedobór środka trwałego:

a. do wysokości dotychczasowego umorzenia 071/240, 860

b. nadwyżka wartości początkowej nad dotychczasowym umorzeniem

LT - likwidacja środka trwałego240, 860
Zmniejszenie wartości środka trwałego na skutek aktualizacji wyceny:

a. do wysokości dotychczasowego umorzenia 071/800

b. nadwyżka wartości początkowej nad dotychczasowym umorzeniem

PK - polecenie księgowania800

Konto 013 - "Pozostałe środki trwałe"

Na koncie 013 ewidencjonuje się pozostałe środki trwałe (wyposażenie), które umarza się jednorazowo w miesiącu przyjęcia do używania (Wn 400 Ma 072) i które finansowane są ze środków na wydatki bieżące. Na koncie 013 ewidencjonuje się stan oraz zwiększenia i zmniejszenia wartości pozostałych środków trwałych w używaniu, jeśli podlegają one ewidencji ilościowo-wartościowej. Do konta 013 prowadzona jest szczegółowa ewidencja ilościowo-wartościowa umożliwiająca ustalenie wartości początkowej środków trwałych oddanych do użytkowania oraz osób, u których znajdują się środki trwałe lub komórek organizacyjnych, w których znajdują się środki trwałe. Ewidencja środków trwałych prowadzona jest w zgodnie z obowiązującą klasyfikacją określoną w rozporządzeniu w sprawie KŚT.

Typowe zapisy na stronie Wn konta 013

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Nabycie i przyjęcie do używania pozostałego środka trwałegoFaktura VAT072
Nieodpłatne otrzymanie pozostałego środka trwałegoDecyzja, protokół przekazania072
Nadwyżki inwentaryzacyjneProtokół inwentaryzacyjny;

PK

800

Typowe zapisy na stronie Ma konta 013

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Likwidacja pozostałego środka trwałegoPK072
Nieodpłatne przekazanie pozostałego środka trwałegoDecyzja, protokół przekazania072
Niedobory inwentaryzacyjneProtokół inwentaryzacyjny;

PK

240

Konto 020 - "Wartości niematerialne i prawne"

Konto 020 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej, wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych nieodpłatnie lub sfinansowanych ze środków przewidzianych na inwestycje, w szczególności: autorskich praw majątkowych, licencji, koncesji na programy komputerowe (oprogramowania użytkowe).

Nabyte wartości niematerialne i prawne, które ze względu na wartość początkową, nie wyższą od określonej w art. 16d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych umarzane są w 100% w miesiącu oddania do używania (Wn 400 Ma 072) - ujęte są w ewidencji ilościowo-wartościowej na koncie 020-02.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 020 powinna umożliwić należyte obliczanie umorzenia wartości niematerialnych i prawnych, podział według ich tytułów i osób odpowiedzialnych.

Konto 071 - "Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych"

Konto 071 służy do ewidencji zmniejszeń wartości początkowej z tytułu umorzenia podstawowych środków trwałych i podstawowych wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają stopniowemu umorzeniu według stawek amortyzacyjnych określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych. Umorzenie księgowane na koncie 071 naliczane jest od wszystkich środków trwałych ewidencjonowanych na koncie 011 (z wyjątkiem gruntów) oraz od tych wartości niematerialnych i prawnych, które są umarzane stopniowo. Umarzanie nalicza się od środków trwałych eksploatowanych i od nieczynnych (w zapasie lub w remoncie). Umarzanie nalicza się comiesięcznie w programie informatycznym, w którym prowadzi się ewidencję szczegółową do konta 071, pozwalającą określić wysokość umorzenia dla poszczególnych rodzajów środków trwałychi wartości niematerialnych i prawnych. Ponieważ saldo konta 071 koryguje wartość początkową podstawowych środków trwałych oraz podstawowych wartości niematerialnych i prawnych, w bilansie jednostki wykazuje się je w wartościach netto, to jest w wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe umorzenie.

Typowe zapisy na stronie Wn konta 071

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Wyksięgowanie dotychczasowych odpisów umorzeniowych oraz odpisów aktualizujących wartość środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych wycofanych na skutek likwidacji, sprzedaży, nieodpłatnego przekazaniaLT, PT011, 020
Wyksięgowanie dotychczasowych odpisów umorzeniowych dotyczące stwierdzonych niedoborów środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnychPK240

Typowe zapisy na stronie Ma konta 071

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Bieżąca amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, pochodzących z zakupu ze środków inwestycyjnychPK400
Bieżąca amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych nieodpłatniePK800

Konto 072 - "Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych"

Konto 072 służy do ewidencji zmniejszeń wartości początkowej z tytułu umorzenia pozostałych środków trwałych (wyposażenia) ewidencjonowanych na koncie 013 oraz wartości niematerialnych i prawnych o wartości nie przekraczającej kwoty określonej w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, ewidencjonowanych na koncie 020-02, podlegających umorzeniu jednorazowo w pełnej wartości w miesiącu wydania ich do używania, spisując ich wartość w ciężar kosztów (konto 400).

Typowe zapisy na stronie Wn konta 072

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia pozostałych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych wycofanych na skutek likwidacji, sprzedaży, nieodpłatnego przekazaniaLT, PK, PT013, 020
Wyksięgowanie dotychczasowych odpisów umorzeniowych dotyczące stwierdzonych niedoborów pozostałych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnychPK240

Typowe zapisy na stronie Ma konta 072

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Odpisy umorzeniowe naliczone od nowych, wydanych do używania, pozostałych środków trwałych i wnp, zakupionych ze środków budżetowychFV, PK400

Z uwagi na to, iż Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie prowadzi biblioteki konto 014 "Zbiory biblioteczne" nie występuje w Zakładowym planie kont.

Konto 080 - "Inwestycje (środki trwałe w budowie)"

Konto 080 służy do ewidencji kosztów inwestycji rozpoczętych oraz do rozliczenia tych kosztów na uzyskane efekty. Na koncie tym ewidencjonuje się ogół kosztów dotyczących realizowanych inwestycji poniesionych przez jednostkę na mające powstać nowe podstawowe środki trwałe lub zwiększające wartość już istniejących podstawowych środków trwałych.

Do inwestycji ujmowanych na koncie 080 zalicza się w szczególności koszty:

1. dokumentacji projektowej inwestycji,

2. ulepszenia już istniejących środków trwałych (przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji, modernizacji), które zwiększają dotychczasową wartość początkową danego środka trwałego,

3. zakupu bądź wytworzenia we własnym zakresie urządzeń i maszyn nieoddanych do eksploatacji z powodu nieukończenia budowy obiektu,

4. nadzoru autorskiego, inwestorskiego i generalnego wykonawcy,

5. ceł i innych opłat związanych z nabyciem środków trwałych.

Wartość powstałych w wyniku inwestycji składników majątku trwałego ustala się w wysokości kosztów ich wytworzenia lub ceny nabycia - łącznie z nie podlegającym odliczeniu podatkiem od towarów i usług (VAT). Na koncie 080 księguje się również rozliczenie kosztów dotyczących zakupów gotowych środków oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Konto 080 może wykazywać saldo Wn, które oznacza koszty inwestycji niezakończonych. Podstawę ewidencji środków trwałych w budowie stanowią faktury (rachunki) obce i własne dokumenty.

Datą, pod którą w ewidencji księgowej dokonuje się przyjęcia środka trwałego z inwestycji jest data zakończenia inwestycji, tj. protokolarnego przyjęcia środka do używania.

Typowe zapisy na stronie Wn konta 080

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Roboty, dostawy i usługi związane z realizacją inwestycji lub zakup inwestycji rozpoczętejFV101, 130, 201
Nieodpłatne przejęcie inwestycji rozpoczętej lub równowartość nieodpłatnych świadczeńDecyzja, protokół przekazania800
Zakup materiałów inwestycyjnych wydanych bezpośrednio do budowy lub montażuFV101, 130, 201
Niedobory i szkody w składnikach inwestycyjnychProtokół240
Straty inwestycyjne (kary, odszkodowania umowne)Decyzje, PK,

Rachunki i FV

101, 130,

201, 234, 240

Typowe zapisy na stronie Ma konta 080

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Przyjęcie do używania uzyskanych w inwestycji:Protokół przyjęcia inwestycji
a. - środków trwałych011
b. - pierwszego wyposażenia013
c. - wartości niematerialnych i prawnych020
Rozliczenie kosztów ulepszenia środka trwałegoFV011, 020
Nieodpłatne przekazanie inwestycji rozpoczętejProtokół przekazania800
Kary umowne należne od wykonawców lub dostawcówDecyzja, protokół201
Niedobory i szkody w rzeczowych składnikach inwestycji rozpoczętychProtokół240

Konto 101 - "Kasa"

Konto 101 służy do ewidencji krajowej gotówki znajdującej się w kasie jednostki.

Konto 101 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan gotówki w kasie, który musi być zgodny z saldem wynikającym z raportu kasowego. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 101 umożliwia ustalenie stanu i obrotów gotówkowych z podziałem na rachunki bankowe, z których gotówka została pobrana, lub na które zostanie odprowadzona.

Ponadto podział kasy środków pieniężnych prowadzonej do rachunku bieżącego wydatków pozwala na ustalenie wielkości pobranych środków pieniężnych na poszczególne rodzaje wydatków, tj. na krajowe delegacje służbowe, wynagrodzenia i pozostałe wydatki.

Przyjęta do kasy gotówka odprowadzana jest do banku w następujący sposób:

1. do kwoty 2 tys. zł najpóźniej w terminie 7 dni kalendarzowych od dnia przyjęcia gotówki do kasy, za wyjątkiem wadium,

2. powyżej kwoty 2 tys. zł w następnym dniu roboczym od dnia przyjęcia do kasy gotówki.

Zabronione jest dokonywanie wydatków z wpływów pobranych do kasy.

Konto 102 - "Kasa walutowa"

Konto 102 służy do ewidencji zagranicznych środków pieniężnych, które ujmuje się w ich wartości nominalnej w walucie obcej, z podziałem na poszczególne waluty oraz w złotych polskich po przeliczeniu według kursu z dnia zakupu ustalonego przez NBP. Przyjęta do kasy waluta z rozliczenia delegacji zagranicznej odprowadzana jest do banku analogicznie, jak w kasie złotówkowej po dokonaniu jej przeliczenia według kursu dnia.

Konto 130 - "Rachunek bieżący jednostki"

Konto 130 służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym z tytułu wydatków dochodów (wpływów) budżetowych objętych zatwierdzonym na dany rok budżetowy planem finansowym jednostki. Ewidencja szczegółowa do konta 130 prowadzona jest w szczegółowości planu finansowego dochodów i wydatków budżetowych (według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków i dochodów budżetowych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207, z późn. zm. - zwanym dalej rozporządzeniem w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów), z uwzględnieniem zadań, podzadań i działań realizowanych w ramach budżetu zdaniowego). Na stronie Wn konta 130 ujmuje się wpływy środków budżetowych otrzymanych od dysponenta II stopnia na realizację wydatków budżetowych zgodnie z planem finansowym jednostki w korespondencji z kontem 223 oraz wpływy środków budżetowych z tytułu zrealizowanych przez jednostkę budżetową dochodów budżetowych. Na stronie Ma konta 130 ujmuje się zrealizowane wydatki budżetowe jednostki zgodnie z planem finansowym, w tym również środki pobrane do kasy oraz okresowe przelewy dochodów budżetowych zrealizowanych przez jednostkę przekazanych na rachunek budżetu państwa. Zapisy na koncie 130 są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych. Na koncie 130 obowiązuje zachowanie zasady czystości obrotów, co oznacza, że do błędnych zapisów, zwrotów nadpłat, korekt wprowadza się dodatkowo techniczny zapis ujemny. Na koniec roku budżetowego konto 130 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan niewykorzystanych środków budżetowych. Saldo konta 130 ulega likwidacji przez przeksięgowanie przelewu środków pieniężnych niewykorzystanych do końca roku (zwrot na konto dysponenta głównego) w korespondencji z kontem 223 oraz przelewu do budżetu państwa dochodów budżetowych pobranych, lecz nie przelanych do końca roku, w korespondencji z kontem 222.

Typowe zapisy na stronie Wn konta 130

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Wpływy środków budżetowych od dysponenta wyższego stopniaWB223
Zwroty od dysponenta niższego stopnia środków na wydatki budżetowe, niewykorzystanych do końca roku budżetowegoWB223
Sumy zwrócone na rachunek wydatków budżetowych:
a. z kasyKW, WB101
b. z innych rachunków bankowychWB135, 139
c. przelewem od dłużników z tytułu zwrotu poniesionych kosztówWB400
Wpływy z tytułu korekt i omyłekWB240
Wpływy z tytułu zrealizowanych przez jednostkę dochodów budżetowychWB101, 135, 221, 720
Zwroty dotyczące wydatków ubiegłych latWB201, 221

Typowe zapisy na stronie Ma konta 130

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Zrealizowane wydatki budżetowe związane z finansowaniem bieżącej działalności jednostkiWB, KP101, 140
a. - pobranie gotówki do kasy231
b. - przelewy wynagrodzeń229
c. - przelewy składek ZUS201
d. - spłata zobowiązań400
e. - dostawy i usługi zaliczone bezpośrednio w ciężar kosztów080
f. - przelewy dotyczące środków trwałych w budowie400
g. - przelewy dot. naliczenia ZFŚS760
h. - przelewy kar, grzywien, odszkodowań, kosztów sądowych
dot. pozostałych przychodów i kosztów234
dot. obciążeń pracowników dot. innych obciążeń240
Przelewy środków budżetowych dla dysponentów niższego stopniaWB223
Zwrot do dysponenta wyższego stopnia środków niewykorzystanych w danym rokuWB223
Omyłkowe obciążenia bankoweWB240
Okresowe przelewy dochodów budżetowych do budżetuWB222
Omyłkowe obciążenia bankoweWB240
Zwroty nadpłat w dochodach budżetowychWB221, 720

Konto 135 - "Rachunek środków funduszy specjalnego przeznaczenia"

Konto 135 służy do ewidencji środków pieniężnych funduszy specjalnego przeznaczenia. Na koncie ewidencjonowane są środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, z późn. zm.). Ewidencja szczegółowa do konta 135 umożliwia ustalenie stanu środków funduszu przeznaczonego na cele socjalne i funduszu przeznaczonego na cele mieszkaniowe oraz rodzaju poniesionych wydatków na cele socjalne.

Na stronie Wn konta 135 ujmuje się wpływy środków pieniężnych na rachunki bankowe, a na stronie Ma - wypłaty środków z rachunków bankowych.

Konto 135 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych na rachunkach bankowych funduszy. Zapisy na koncie 135 są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych.

Konto 138 - "Rachunek środków europejskich"

Konto 138 służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na rachunkach bankowych, związanych z realizacją programów i projektów finansowanych ze środków europejskich.

Do konta 138 prowadzona jest ewidencja analityczna, według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, z uwzględnieniem zadań, podzadań i działań realizowanych w ramach budżetu zdaniowego. Na stronie Wn konta 138 ujmuje się wpływy środków pieniężnych na realizację wydatków budżetowych zgodnie z planem finansowym jednostki budżetowej w korespondencji z kontem 227. Na stronie Ma konta 138 ujmuje się zrealizowane wydatki środków europejskich jednostki zgodnie z planem finansowym. Zapisy na koncie 138 są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych. Ewidencja szczegółowa do konta 138 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego i powinna zapewnić możliwość ustalenia stanu środków pieniężnych według źródeł ich pochodzenia. Ewidencja ta powinna umożliwić również ustalenie stanu tych środków odpowiednio w podziale na programy lub projekty.

Konto 139 - "Inne rachunki bankowe"

Konto 139 służy do ewidencji obrotów na wyodrębnionym rachunku bankowym sum depozytowych (w szczególności wadia i zabezpieczenia wykonania umów) oraz sum na zlecenie (środki przekazywane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na finansowanie, m.in. projektów unijnych). Sumy depozytowe, na podstawie dyspozycji dyrektora komórki merytorycznej zwracane są na konto wpłacającego wraz z odsetkami, po potrąceniu kosztów prowadzenia rachunku bankowego. Sposób rozliczania przekazywanych środków stanowiących sumy na zlecenie określają odrębne dla każdego z tych zadań zasady. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 139 zapewnia podział wydzielonych środków na poszczególne rodzaje zadań oraz na kontrahentów. Jeśli z rozliczenia wynika, że po upływie terminu finansowania zadań z sum na zlecenie nie wszystkie środki zostały wydatkowane, nadwyżka, w tym odsetki po potrąceniu kosztów prowadzenia rachunku bankowego, zostaje przekazana na konto zleceniodawcy, np.: NFOŚ i GW.

Typowe zapisy na stronie Wn konta 139

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Przelew depozytów z tytułu kaucji, wadiów, zabezpieczenia umów oraz sum stanowiących przedmiot sporuWB240
Odprowadzenie z kasy sum stanowiących kaucje, wadia, zabezpieczenia umów lub nie pobrane w terminie wynagrodzeniaKW, WB101
Odsetki od wadiów i zabezpieczeń pieniężnychWB240
Wpływ środków na zadania zleconeWB240

Typowe zapisy na stronie Ma konta 139

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Podjęcie gotówki do kasyWB, KP101
Przelewy z tyt. zwrotu wadiów i kaucji2WB240
Przelewy z tyt. pokrycia zobowiązań dotyczących zadań zleconych lub pokrywanych z kaucjiWB240
Koszty prowadzenia rachunku bankowegoWB240
Przelew niewykorzystanych środków na zadania zleconeWB240

Konto 141 - "Środki pieniężne w drodze"

Konto 141 służy do ewidencji środków pieniężnych w drodze. Na stronie Wn konta 141 ujmuje się zwiększenia stanu środków pieniężnych w drodze, a na stronie Ma - zmniejszenia stanu środków pieniężnych w drodze. Stosownie do przyjętych technik księgowania, środki pieniężne w drodze mogą być ewidencjonowane na bieżąco lub tylko na przełomie okresu sprawozdawczego. Konto 141 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych w drodze. Ewidencja szczegółowa do konta 141 powinna pozwolić na ustalenie rodzaju środków pieniężnych w drodze.

Konto 201 - "Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami"

Konto 201 służy do ewidencji wszelkich rozrachunków i roszczeń krajowych i zagranicznych z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz kaucji gwarancyjnych, a także należności z tytułu przychodów finansowych, z wyjątkiem rozrachunków z tytułu należności zaliczanych do dochodów budżetowych, które ujmowane są na koncie 221. Do konta 201 prowadzona jest ewidencja analityczna według podziału klasyfikacji wydatków budżetowych, która zapewnia ustalenie należności i zobowiązań krajowych i zagranicznych według poszczególnych kontrahentów. Konto 201 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.

Typowe zapisy na stronie Wn konta 201

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Należności z prawomocnych tytułów egzekucyjnych, które nie podlegają zaliczeniu na dochody budżetowe240
Naliczone ustawowe odsetki za zwłokęNota księgowa750
Niedobory i szkody w dostawach, za które odpowiada dostawcaNota księgowa080, 300
Należności z tytułu kar i odszkodowańNota księgowa760
Zapłata zobowiązań z tytułu dostaw i usługFV101, 130, 132, 135, 139

Typowe zapisy na stronie Ma konta 201

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Zobowiązania z tytułu dostaw i usług dotyczące:FV
- działalności bieżącej011, 080, 400
- działalności finansowo wyodrębnionej (ZFŚS)851
- z sum na zlecenie240
Zobowiązania z tytułu:

- odsetek za zwłokę

750, 080, 851
Wpłaty należności i zaliczek przez odbiorcówZesp. 1

Konto 221 - "Należności z tytułu dochodów budżetowych"

Konto 221 służy do ewidencji należności jednostek z tytułu dochodów budżetowych, których termin płatności przypada na dany rok budżetowy, z wyjątkiem należności zahipotekowanych ujmowanych na koncie 226. Na stronie Wn konta 221 ujmuje się należności z tytułu dochodów budżetowych i zwroty nadpłat z tytułu dochodów nienależnie wpłaconych lub orzeczonych do zwrotu. Na stronie Ma konta 221 ujmuje się wpłaty należności z tytułu dochodów budżetowych oraz odpisy zmniejszenia należności. W ewidencji szczegółowej do konta 221 wyodrębnia się rozrachunki z poszczególnymi dłużnikami według podziałek klasyfikacji budżetowej dochodów. Do ewidencji finansowo-księgowej wprowadzane są należności na podstawie oryginalnych dowodów (podpisane umowy, faktury, rachunki, sprawozdania, polecenia księgowania) lub bankowych dowodów wpłaty (przypis należności). Windykacją i stałym monitorowaniem należności, za których pobór odpowiedzialne jest Biuro Dyrektora Generalnego (zwane dalej BDG), w szczególności za informację o środowisku, przekroczenie przyznanego limitu na telefoniczne rozmowy służbowe, za odsprzedaż zbędnych składników majątku, zajmuje się wyznaczony pracownik Zespołu finansowo-księgowego dysponenta III stopnia. Po wyczerpaniu możliwości wyegzekwowania należności przez BDG, w tym pracownika księgowości, tj. po bezskutecznym wysłaniu minimum trzech wezwań do zapłaty, całość dokumentów dotyczących sprawy, przekazywana jest do Biura Prawnego w GDOŚ. Na koncie 221 podlegają ewidencji należności, których termin płatności przypada na dany rok budżetowy. Konto 221 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności z tytułu dochodów budżetowych, a saldo Ma - stan zobowiązań jednostki budżetowej z tytułu nadpłat w tych dochodach. Nadpłaty mogą być zaliczane na poczet przyszłych zobowiązań dłużnika, bądź na jego wniosek są zwracane z tej samej podziałki klasyfikacji budżetowej.

Typowe zapisy na stronie Wn konta 221

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Należności z tytułu sprzedaży środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnychRk720
Zwroty nadpłat wydatków zrealizowanych w latach ubiegłychFV720

Typowe zapisy na stronie Ma konta 221

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Wpłata należności z tytułu dochodów budżetowychKP, WB101, 130

Konto 222 - "Rozliczenie dochodów budżetowych"

Konto 222 służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych przez jednostkę budżetową dochodów budżetowych. Na stronie Wn konta 222 księguje się przelewy uprzednio pobranych przez GDOŚ dochodów budżetowych, które zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. Nr 245, poz. 1637 - zwanym dalej rozporządzeniem w sprawie wykonywania budżetu) przekazywane są na rachunek budżetu państwa. Na stronie Ma księguje się roczne przeniesienie zrealizowanych dochodów budżetowych na konto 800 - "Fundusz zasadniczy jednostki", na podstawie rocznych sprawozdań budżetowych. Konto 222 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan dochodów budżetowych zrealizowanych, lecz nie przelanych do budżetu. Saldo konta 222 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu do budżetu dochodów budżetowych pobranych, lecz nieprzelanych do końca roku, w korespondencji z kontem 130.

Konto 223 - "Rozliczenie wydatków budżetowych"

Konto 223 służy do ewidencji rozliczenia zrealizowanych przez jednostkę budżetową wydatków budżetowych przewidzianych w zatwierdzonym planie finansowym na dany rok budżetowy, w tym wydatków w ramach współfinansowania programów i projektów realizowanych ze środków europejskich. Na stronie Wn konta 223 ujmuje się przeniesienie zrealizowanych w ciągu roku wydatków budżetowych jednostki, w tym wydatków budżetu państwa w ramach współfinansowania programów i projektów realizowanych ze środków europejskich na konto 800 - "Fundusz zasadniczy jednostki" oraz zwrot na rachunek dysponenta wyższego stopnia niewykorzystanych do końca roku budżetowego środków otrzymanych na wydatki budżetowe w korespondencji z kontem 130. Na stronie Ma księguje się wpływy środków pieniężnych otrzymanych od dysponenta wyższego stopnia na pokrycie wydatków budżetowych jednostki, w tym wydatków budżetowych państwa w ramach współfinansowania programów i projektów realizowanych ze środków europejskich, w korespondencji z kontem 130. Konto 223 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan środków pieniężnych otrzymanych na pokrycie wydatków budżetowych, lecz niewykorzystanych do końca roku. Saldo konta 223 ulega likwidacji poprzez księgowanie przelewu na rachunek dysponenta głównego środków pieniężnych niewykorzystanych do końca roku (w korespondencji z kontem 130), zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu.

Konto 225 - "Rozrachunki z budżetami"

Konto 225 służy do ewidencji rozrachunków z budżetem państwa z tytułu zobowiązań podatkowych wynikających z funkcji płatnika, tj. potrąceń: zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz podatku zryczałtowanego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Do konta 225 prowadzona jest ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków, która zapewnia możliwość ustalenia stanu należności i zobowiązań wobec budżetu. Konto 225 może mieć dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, saldo Ma - stan zobowiązań wobec budżetu. Podstawą zapisu w księgach rachunkowych są oryginalne dowody księgowe - rachunki do umów zlecenia, umów o dzieło, listy wynagrodzeń niewynikających ze stosunku pracy, zbiorcze zestawienia list płac pracowników jednostki. Konto 225 służy również do ewidencji rozrachunków z budżetem państwa z tytułu naliczonych należnych wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Ewidencja szczegółowa do konta 225 zapewnia ustalenie stanu należności i zobowiązań według każdego z tytułów rozrachunków z budżetem odrębnie.

Typowe zapisy na stronie Wn konta 225

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Przelewy pobranych podatków do budżetuWB130, 135

Typowe zapisy na stronie Ma konta 225

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Naliczone i pobrane podatki od pracownikówPK231

Konto 226 - "Długoterminowe należności budżetowe"

Konto 226 służy do ewidencji długoterminowych należności lub długoterminowych rozliczeń budżetowych z budżetem. Na stronie Wn konta 226 ujmuje się w szczególności długoterminowe należności, w korespondencji z kontem 840, a także przeniesienie należności krótkoterminowych do długoterminowych, w korespondencji z kontem 221.

Na stronie Ma konta 226 ujmuje się w szczególności przeniesienie należności długoterminowych do krótkoterminowych w wysokości raty należnej na dany rok, w korespondencji z kontem 221. Konto 226 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość długoterminowych należności. Ewidencja szczegółowa do konta 226 powinna zapewnić możliwość ustalenia stanu poszczególnych należności budżetowych.

Konto 227 - "Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich"

Konto 227 służy do ewidencji i rozliczenia wydatków budżetowych środków europejskich ujętych w planie wydatków środków europejskich.

Na stronie Wn konta 227 ujmuje się w szczególności w ciągu roku budżetowego okresowe lub roczne przeniesienia wydatków z budżetu środków europejskich na podstawie sprawozdań budżetowych na konto 800.

Na stronie Ma konta 227 ujmuje się w szczególności:

1. wpływ środków europejskich otrzymanych na pokrycie wydatków w związku z realizacją programowi projektów finansowanych z tych środków, w korespondencji z kontem 138;

2. przeksięgowanie kwoty uregulowanych zobowiązań wobec wykonawcy (odbiorcy) na podstawie informacji z Banku Gospodarstwa Krajowego o dokonaniu płatności na rachunek wykonawcy (odbiorcy), w korespondencji z kontami zespołu 2.

Konto 229 - "Pozostałe rozrachunki publicznoprawne"

Konto 229 służy do ewidencji rozrachunków publicznoprawnych z innych tytułów niż wynikające z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), np.: z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz do ewidencji pozostałych potrąceń z list płac, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.). Do konta 229 prowadzona jest ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków, która umożliwia ustalenie stanu należności i zobowiązań według tytułów rozrachunków oraz podmiotów, z którymi dokonywane są rozliczenia.

Konto 229 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma - stan zobowiązań. Podstawą zapisu w księgach rachunkowych są oryginalne dowody księgowe - rachunki do umów zlecenia, umów o dzieło, listy wynagrodzeń niewynikających ze stosunku pracy, zbiorcze zestawienia list płac pracowników jednostki oraz wewnętrzne dowody księgowe, tj. polecenia księgowania (PK).

Typowe zapisy na stronie Wn konta 229

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Przelewy składek do ZUS130, 135
Naliczone na listach wypłat zasiłki pokrywane przez ZUS231

Typowe zapisy na stronie Ma konta 229

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Naliczone od wynagrodzeń składki na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych i na Fundusz Pracy
1. dot. działalności bieżącej400
2. dot. działalności ZFŚS851
Składki ZUS potrącone z wynagrodzeń231

Konto 231 - "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń"

Konto 231 służy do ewidencji rozrachunków z pracownikami jednostki i innymi osobami fizycznymi z tytułu wypłat pieniężnych - należności za pracę wykonywaną na podstawie stosunku pracy, umowy zlecenia, umowy o dzieło i innych umów zgodnie z odrębnymi przepisami. Do konta 231 prowadzona jest ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków, która umożliwia ustalenie stanów należności zobowiązań z tytułu wynagrodzeń i świadczeń zaliczanych do wynagrodzeń. Na stronie Wn ujmuje się w szczególności wypłaty pieniężne lub przelewy wynagrodzeń i potrącenia wynagrodzeń obciążające pracownika. Na stronie Ma konta 231 ujmuje się zobowiązania jednostki z tytułu wynagrodzeń. Konto 231 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma - stan zobowiązań jednostki z tytułu wynagrodzeń. Podstawą zapisu w księgach rachunkowych są oryginalne dowody księgowe - rachunki do umów zlecenia, umów o dzieło, listy wynagrodzeń nie wynikających ze stosunku pracy, zbiorcze zestawienia list płac pracowników jednostki.

Typowe zapisy na stronie Wn konta 231

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Wypłata wynagrodzeń, zaliczek na wynagrodzenia, zasiłków chorobowych i in.101, 130, 135
Potrącenia na liście płac z tytułu:
1. - składki dobrowolnego ubezpieczenia grupowego240, 201
2. - podatku dochodowego od osób fizycznych225
3. - składek ZUS229
4. - nie zwróconych zaliczek, niedoborów i szkód uznanych przez pracownika i innych zobowiązań pracowników234, 235
5. - opłat za świadczenia zakładowej działalności socjalnej851

Typowe zapisy na stronie Ma konta 231

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Naliczone wynagrodzenia brutto, obciążające działalność bieżącą400
Ujęte w listach płac zasiłki i świadczenia wypłacane ze środków ZUS229
Roszczenia sporne dotyczące wynagrodzeń240

Konto 234 - "Pozostałe rozrachunki z pracownikami"

Konto 234 służy do ewidencji należności, roszczeń i zobowiązań wobec pracowników z wszelkich innych tytułów niż wynagrodzenia (konto 231). Do konta 234 prowadzona jest ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków, która umożliwia ustalenie stanu należności, roszczeń i zobowiązań z poszczególnymi pracownikami, według tytułów rozrachunków. Konto 234 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań wobec pracowników. Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są oryginały dowodów.

Typowe zapisy na stronie Wn konta 234

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Wypłaty zaliczek i spłata zobowiązań z tytułu rozliczenia zaliczek101, 130, 135
Należności z tytułu:
1. zwrotu poniesionych wydatków (np. przekroczenie przez pracownika limitu telefonicznego i in.)201
2. zwrotu poniesionych kosztów400
Należności z tytułu niedoborów i szkód240

Typowe zapisy na stronie Ma konta 234

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Koszty poniesione przez pracownika z pobranej zaliczki, dotyczące:
1. działalności bieżącej400
2. działalności finansowo wyodrębnionej851
Wpłaty sum niewykorzystanych zaliczek101, 130, 135
Należności od pracowników potrącone w liście wynagrodzeń231
Skierowanie roszczeń do sądu240

Konto 240 - "Pozostałe rozrachunki"

Konto 240 służy do ewidencji należności, roszczeń i zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 201-235. Na koncie tym ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 240 zapewnia ustalenie rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z poszczególnych tytułów. Konto 240 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań. Konto 240 może być używane do ewidencji pożyczek i różnego rodzaju rozliczeń, w szczególności:

1)
rozliczenie niedoborów, szkód i nadwyżek,
2)
roszczenie sporne pod datą skierowania pozwu do sądu,
3)
mylne zarachowania na rachunkach bankowych na podstawie wyciągów bankowych.

Rozliczane niedobory i szkody ujmuje się w wartości ewidencyjnej (wartość początkowa pomniejszona o dotychczasowe umorzenie). Realną wartość niedoboru lub szkody określa kierownik jednostki. Różnicę między wartością realną a ewidencyjną zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów (konto 840). Na stronie Wn konta 240 ujmuje się powstałe należności i roszczenia oraz spłatę i zmniejszenie zobowiązań, a na stronie Ma - powstałe zobowiązania oraz spłatę i zmniejszenie należności i roszczeń.

Konto 241 - "Pozostałe rozrachunki - sumy depozytowe oraz sumy na zlecenie"

Konto 241 służy do ewidencji należności, roszczeń i zobowiązań nieobjętych ewidencją na kontach 201-235, które dotyczą rozrachunków z tytułu otrzymanych sum depozytowych (np. wadia, zabezpieczenie wykonania umowy) oraz sum na zlecenie (np. NFOŚiGW). Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 241 zapewnia ustalenie rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z poszczególnych tytułów. Konto 241 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności i roszczeń, a saldo Ma - stan zobowiązań.

Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są oryginały dowodów, w szczególności bankowe dowody wpłaty, pisemne polecenia dyrektorów komórek merytorycznych dotyczących zwrotu wpłaconego wadium, zabezpieczenia wykonania umowy, faktury, rachunki.

Konto 245 - "Pomyłki"

Konto 245 jest kontem technicznym i służy do ewidencji rozrachunków z tytułu pomyłkowo otrzymanych na konto jednostki środków pieniężnych.

Konto 290 - "Odpisy aktualizujące należności"

Konto 290 służy do ewidencji odpisów aktualizujących wartość należności wątpliwych oraz należności z tytułu odsetek przypisanych, a niewpłaconych. Na stronie Wn konta 290 ujmuje się zmniejszenie wartości odpisów aktualizujących należności, a na stronie Ma - zwiększenie wartości odpisów aktualizujących należność. Do konta 290 prowadzona jest ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji budżetowej dochodów, wydatków i kontrahentów. Saldo konta 290 oznacza wartość odpisów aktualizujących należności.

Konto 300 - "Rozliczenie zakupu"

Konto 300 służy do ewidencji rozliczenia zakupu materiałów i wykorzystywane jest wyłącznie do wykazania stanu dostaw w drodze i dostaw niefakturowanych na koniec okresu sprawozdawczego. Saldo Wn oznacza stan dostaw w drodze (materiały w drodze), a saldo Ma - stan dostaw niefakturowanych. Do konta 300 prowadzona jest ewidencja szczegółowa - według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków.

Konto 400 - "Amortyzacja"

Konto 400 służy do ewidencji naliczonych odpisów amortyzacji od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, od których odpisy umorzeniowe są dokonywane stopniowo według stawek amortyzacyjnych. Na stronie Wn konta 400 ujmuje się naliczone odpisy amortyzacyjne, a na stronie Ma ujmie się ewentualne zmniejszenia odpisów amortyzacyjnych oraz przeniesienie w końcu roku salda na wynik finansowy (konto 860). Konto 400 może wykazywać w ciągu roku obrachunkowego saldo Wn, które wyraża wysokość poniesionych kosztów amortyzacji. Saldo konta 400 przenosi się na koniec roku obrotowego na konto 860.

Konto 401 - "Zużycie materiałów i energii"

Konto 401 służy do ewidencji kosztów zużycia materiałów i energii na cele działalności podstawowej, pomocniczej i ogólnego zarządu. Na stronie Wn konta 401 ujmuje się poniesione koszty z tytułu zużycia materiałów i energii, a na stronie Ma konta 401 ujmuje się zmniejszenie poniesionych kosztów z tytułu zużycia materiałów i energii oraz na dzień bilansowy przeniesienie salda poniesionych w ciągu roku kosztów zużycia materiałów i energii na konto 860.

Koszty ujmowane na tym koncie powinny odpowiadać kosztom kwalifikowanym w paragrafach:

421zakup materiałów i wyposażenia
424zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek
426zakup energii

Konto 402 - "Usługi obce"

Konto 402 służy do ewidencji kosztów usług obcych wykonywanych na rzecz działalności podstawowej jednostki. Na stronie Wn konta 402 ujmuje się poniesione koszty usług obcych, a na koncie strony Ma konta 402 ujmuje się zmniejszenie poniesionych kosztów oraz na dzień bilansowy przeniesienie kosztów usług obcych na konto 860.

Koszty ujmowane na tym koncie powinny odpowiadać kosztom kwalifikowanym w paragrafach:

427zakup usług remontowych
430zakup usług pozostałych
435zakup usług dostępu do sieci Internetu
436opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych świadczonych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej
437opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych świadczonych w stacjonarnej sieci telefonicznej
438zakup usług obejmujących tłumaczenia
439zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii
440opłaty za administrowanie i czynsze za budynki, lokale i pomieszczenia garażowe

Konto 403 - "Podatki i opłaty"

Konto 403 służy do ewidencji w szczególności kosztów z tytułu podatku od nieruchomości i podatku od środków transportu, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz opłat o charakterze podatkowym, a także opłaty notarialnej, opłaty skarbowej i opłaty administracyjnej. Na stronie Wn konta 403 ujmuje się poniesione koszty z ww. tytułów, a na stronie Ma ujmuje się zmniejszenie poniesionych kosztów oraz na dzień bilansowy - przeniesienie kosztów z tego tytułu na konto 860.

Koszty ujmowane na tym koncie powinny odpowiadać kosztom kwalifikowanym w paragrafach:

448podatek od nieruchomości
451opłaty na rzecz budżetu państwa
452opłaty na rzecz budżetu jednostek samorządu terytorialnego

Na koncie 403 ewidencjonuje się tylko podatki stanowiące koszty działalności jednostki.

Konto 404 - "Wynagrodzenia"

Konto 404 służy do ewidencji kosztów działalności podstawowej z tytułu wynagrodzeń z pracownikami i innymi osobami fizycznymi zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy agencyjnej i innych umów zgodnie z odrębnymi przepisami. Na stronie Wn konta ujmuje się kwotę należnego pracownikom i innym osobom fizycznym wynagrodzenia brutto (tj. bez potrąceń z różnych tytułów dokonywanych na listach płac). Na stronie Ma księguje się korekty uprzednio zaewidencjonowanych kosztów działalności podstawowej z tytułu wynagrodzeń oraz na dzień bilansowy przenosi się je na konto 860.

Koszty ujmowane na tym koncie powinny odpowiadać kosztom kwalifikowanym w paragrafach:

401wynagrodzenia osobowe
402wynagrodzenia osobowe członków korpusu służby cywilnej
404dodatkowe wynagrodzenie roczne
417wynagrodzenie bezosobowe

Konto 405 - "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia"

Konto 405 służy do ewidencji kosztów działalności podstawowej z tytułu różnego rodzaju świadczeń na rzecz pracowników i osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło i innych umów, które nie są zaliczane do wynagrodzeń.

Na stronie Wn konta 405 ujmuje się poniesione koszty z tytułu ubezpieczeń społecznych i świadczeń na rzecz pracowników i osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło i innych umów, które nie są zaliczane do wynagrodzeń.

Na stronie Ma konta ujmuje się zmniejszenia kosztów z tytułu ubezpieczenia społecznego i świadczeń na rzecz pracowników i osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło i innych umów, a na dzień bilansowy przenosi się je na konto 860.

Koszty ujmowane na tym koncie powinny odpowiadać kosztom kwalifikowanym w paragrafach:

302wydatki osobowe niezaliczane do wynagrodzeń
304różne wydatki na rzecz osób fizycznych
411składki na ubezpieczenia społeczne
412składki na fundusz pracy
414wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
428zakup usług zdrowotnych
444opis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
455szkolenia pracowników członków korpusu służby cywilnej
470szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej

Konto 409 - "Pozostałe koszty rodzajowe"

Konto 409 służy do ewidencji kosztów działalności podstawowej, które nie kwalifikują się do ujęcia na kontach 400-405. Na koncie tym ujmuje się w szczególności zwroty wydatków za używanie samochodów prywatnych pracowników do zadań służbowych, koszty krajowych i zagranicznych podróży służbowych, koszty ubezpieczeń majątkowych i osobowych, odprawy z tytułu wypadków przy pracy oraz innych kosztów niezaliczanych do kosztów działalności finansowej i pozostałych kosztów operacyjnych. Na stronie Wn konta ujmuje się poniesione koszty z ww. tytułów, a na stronie Ma ich zmniejszenie oraz na dzień bilansowy ujmuje się przeniesienie poniesionych kosztów na konto 860.

Koszty ujmowane na tym koncie powinny odpowiadać kosztom kwalifikowanym w paragrafach:

441podróże służbowe krajowe
442podróże służbowe krajowe zagraniczne
443ubezpieczenia majątkowe
459kary i odszkodowania wypłacane na rzecz osób fizycznych
460kary i odszkodowania wypłacane na rzecz osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych
461Koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego

Konto 490 - "Rozliczenie kosztów"

Konto 490 służy do ujęcia w korespondencji z kontem 640 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów" rozliczanych w czasie (w okresach późniejszych), które ujęte zostały na kontach: 400, 401, 402, 403, 404, 405, 409 w wartości poniesionej oraz do zmniejszeń rozliczeń międzyokresowych kosztów oraz rezerw tworzonych na koszty, w korespondencji z kontem 640. Na stronie Ma konta 490 ujmuje się poniesione w danym okresie koszty rodzajowe, zaewidencjonowane na kontach: 400, 401, 402, 403, 404, 405, 409, przypadające na przyszłe okresy. Na stronie Wn konta 490 ujmuje się przypadające na dany okres koszty rozliczane w czasie, które poniesiono w poprzednich okresach. Rozliczenie kosztów w korespondencji z zapisami na koncie 490 dokonywane jest zbiorczo na koniec okresu sprawozdawczego. Saldo konta 490 przenoszone jest na koniec roku budżetowego na konto 860.

Konto 640 - "Rozliczenie międzyokresowe kosztów"

Konto 640 służy do ewidencji kosztów przyszłych okresów (rozliczenia czynne) oraz rezerw na wydatki przyszłych okresów (rozliczenia bierne). Na stronie Wn konta 640 ujmuje się koszty poniesione w okresie sprawozdawczym, a dotyczące przyszłych okresów (na koncie 640 nie dokonuje się zapisów w przypadku, gdy koszt dotyczy tego samego zadania, powtarzającego się cyklicznie w podobnych wielkościach np. ubezpieczenia, prenumeraty). Na stronie Ma konta 640 ujmuje się zaliczenie do kosztów okresu sprawozdawczego koszty poniesione w okresach poprzednich. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta umożliwia ustalenie wysokości kosztów, które podlegają rozliczeniu w czasie, z podziałem według ich tytułów. Saldo Wn konta 640 wyraża koszty przyszłych okresów, a saldo Ma rezerwy na wydatki przyszłych okresów. Jednostka nie stosuje rozliczenia międzyokresowego kosztów, jeśli dotyczy to kosztów mało istotnych, co do ich znaczenia lub kosztów przechodzących z roku na rok w przybliżonej wysokości i tego samego rodzaju.

Konto 720 - "Przychody z tytułu dochodów budżetowych"

Konto 720 służy do ewidencji przychodów z tytułu dochodów budżetowych. Na stronie Wn konta 720 ujmuje się odpisy i zmniejszenia przychodów z tytułu dochodów budżetowych, w korespondencji z kontem 221 oraz przeniesienie na koniec roku osiągniętych przychodów z tytułu dochodów budżetowych na konto 860. Na stronie Ma konta 720 ujmuje się przychody z tytułu dochodów budżetowych, w korespondencji z kontami: 101, 130 oraz 221. Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 720 powinna zapewnić wyodrębnienie przychodów z tytułu dochodów budżetowych według planu finansowego.

Na koniec roku obrotowego salda kont 720 przenosi się na konto 860. Na koniec roku konto 720 nie wykazuje salda.

Konto 750 - "Przychody finansowe"

Konto 750 służy do ewidencji przychodów finansowych niestanowiących na stronie Wn konta 750 przeniesienie na koniec roku osiągniętych przychodów finansowych na konto 860. Na stronie Ma księguje się w szczególności: otrzymane odsetki z tytułu zwłoki w zapłacie należności (nie przypisane na koncie należności budżetowych 221), dodatnie różnice kursowe dotyczące rozliczonych należności na koniec okresu sprawozdawczego.

Ewidencja analityczna do konta 750 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej - dochodów. Podstawą zapisów na koncie 750 są dokumenty opisane przy koncie 221. W końcu roku obrotowego przenosi się przychody finansowe na stronie Ma konta 860. Na koniec roku konto 750 nie wykazuje salda.

Konto 751 - "Koszty finansowe"

Konto 751 służy do ewidencji kosztów finansowych jednostki. Na stronie Wn księguje się ujemne różnice kursowe dotyczące działalności operacyjnej (z wyjątkiem obciążeń inwestycyjnych) oraz odpisy aktualizujące należności dotyczące przychodów finansowych, w korespondencji z kontem 290. Na stronie Ma księguje się przeniesienie na koniec roku kosztów finansowych na konto 860. Ewidencja analityczna do konta 751 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej oraz powinna zapewnić wyodrębnienie w zakresie kosztów operacji finansowych. Na koniec roku konto 751 nie wykazuje salda.

Konto 760 - "Pozostałe przychody operacyjne"

Konto 760 służy do ewidencji przychodów niezwiązanych bezpośrednio z podstawową działalnością jednostki (niepodlegających ewidencji na koncie 750), w szczególności: odszkodowania, kary, grzywny, przychody ze sprzedaży składników majątkowych po ich uprzedniej likwidacji. Do konta 760 prowadzona jest ewidencja analityczna według podziałek klasyfikacji budżetowej - dochodów. Podstawą zapisu na koncie 760 dowody wymienione w opisie konta 221. Ewidencja szczegółowa do konta 760 prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej oraz dysponentów. W końcu roku obrotowego przenosi się na stronę Ma konta 860 pozostałe przychody operacyjne ujmowane na koncie 760, w korespondencji ze stroną Wn konta 760. Na koniec roku konto 760 nie wykazuje salda.

Konto 761 - "Pozostałe koszty operacyjne"

Konto 761 służy do ewidencji kosztów niezwiązanych bezpośrednio ze zwykłą działalnością jednostki. Na stronie Wn konta 761 ujmuje się:

1. naliczone lub zapłacone odszkodowania, kary i grzywny w korespondencji z kontami;

2. odpisane przedawnione, umorzone i nieściągalne należności nie dotyczące przychodów finansowych;

3. naliczone lub zapłacone koszty postępowania spornego i egzekucyjnego;

4. koszty związane z likwidacją środków trwałych oraz ze sprzedażą środków trwałych i inwestycji (środków trwałych w budowie);

5. niezawinione niedobory aktywów obrotowych.

W końcu roku obrotowego przenosi się:

1. na stronę Wn konta 490 - koszty związane z zakupem i sprzedażą składników majątku, jeśli zostały ujęte na koncie 761, w korespondencji ze stroną Ma konta 761;

2. na stronę Wn konta 860 pozostałe koszty operacyjne, w korespondencji ze stroną Ma konta 761.

Na koniec roku konto 761 nie wykazuje salda.

Konto 770 - "Zyski nadzwyczajne"

Konto 770 służy do ewidencji dodatnich skutków finansowych zdarzeń nadzwyczajnych, trudnych do przewidzenia, następujących poza działalnością operacyjną jednostki i niezwiązanych z ogólnym ryzykiem jej prowadzenia. Na stronie Ma tego konta ujmuje się w szczególności odszkodowania przyznane lub otrzymane na skutek zdarzeń losowych. Na stronie Wn ujmuje się zmniejszenia (korekty) uprzednio zaewidencjonowanych zysków nadzwyczajnych. Na koniec roku obrotowego, pod datą ostatniego dnia przenosi się zyski nadzwyczajne na stronę Ma konta 860. Na koniec roku obrotowego konto 770 nie wykazuje salda.

Konto 771 - "Straty nadzwyczajne"

Konto 771 służy do ewidencji ujemnych skutków finansowych zdarzeń nadzwyczajnych, trudnych do przewidzenia, następujących poza działalnością operacyjną jednostki i niezwiązanych z ogólnym ryzykiem jej prowadzenia. Na stronie Wn tego konta ujmuje się poniesione straty nadzwyczajne, a w szczególności szkody spowodowane zdarzeniami losowymi, trudnymi do przewidzenia, następującymi poza działalnością operacyjną jednostki i niezwiązanymi z ogólnym ryzykiem jej prowadzenia. Na stronie Ma tego konta księguje się korekty (zmniejszenia) strat nadzwyczajnych. Na koniec roku obrotowego przenosi się straty nadzwyczajne na stronę Wn konta 860. Na koniec roku obrotowego konto 771 nie wykazuje salda.

Konto 800 - "Fundusz jednostki"

Konto 800 służy do ewidencji zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki, który stanowi równowartość ujętych w ewidencji składników majątku trwałego i obrotowego w zakresie podstawowej działalności jednostki. Do konta 800 prowadzona jest ewidencja analityczna pozwalająca na ustalenie funduszu jednostki w środkach trwałych, wartościach niematerialnych i prawnych, środkach obrotowych.

Na stronie Wn konta 800 ujmuje się, w szczególności: przeksięgowanie w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego (bilansu), straty bilansowej roku ubiegłego z konta 860, przeksięgowanie, pod datą sprawozdania budżetowego, zrealizowanych dochodów budżetowych z konta 222, przeksięgowanie, na koniec roku budżetowego, pokrycie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych podstawowych środków trwałych i inwestycji, wartość aktywów przekazanych w ramach centralnego zaopatrzenia, różnice z aktualizacji środków trwałych, przeksięgowanie w końcu roku obrotowego, środków budżetowych wykorzystanych na inwestycje z konta 810. Na stronie Ma konta 800 ujmuje się, w szczególności: przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego (bilansu), zysku bilansowego roku ubiegłego z konta 860, przeksięgowanie, pod datą sprawozdania budżetowego, zrealizowanych wydatków budżetowych z konta 223, przeksięgowanie, pod datą sprawozdania budżetowego, zrealizowanych wydatków środków europejskich z konta 227, nieodpłatne otrzymanie środków trwałych i inwestycji, wartość aktywów otrzymanych w ramach centralnego zaopatrzenia, różnice z aktualizacji środków trwałych, wpływ środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji.

Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 800 zapewnia ustalenie stanu funduszu w środkach obrotowych, inwestycjach, w środkach trwałych i w wartościach niematerialnych i prawnych. Konto 800 wykazuje na koniec roku saldo Ma, które oznacza stan funduszu jednostki.

Typowe zapisy na stronie Wn konta 800

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Ujemny wynik roku ubiegłego (pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego) PK860
Przeksięgowanie, pod datą sprawozdania budżetowego, zrealizowanych dochodów budżetowychPK222
Pokrycie amortyzacji podstawowych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnychPK761
Zmniejszenie wartości środków trwałych na skutek aktualizacji ich wycenyPK011
Wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych podstawowych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w wartości nieumorzonejPK011, 020
Wartość środków trwałych uznanych za niedobory niezawinione w wartości nieumorzonejPK240

Typowe zapisy na stronie Ma konta 800

Treść operacji gospodarczejDokumentKonto przeciwne
Przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, zysku bilansowego roku ubiegłego860
Przeksięgowanie, pod datą sprawozdania finansowego, zrealizowanych wydatków budżetowych223
Równowartość środków trwałych sfinansowanych jako inwestycje z sum na zlecenie240
Zwiększenie wartości środków trwałych na skutek aktualizacji ich wyceny011
Nieodpłatne otrzymanie środków trwałych i inwestycji011, 080

Konto 810 - "Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje"

Konto 810 służy do ewidencji wydatków dokonanych przez jednostkę budżetową ze środków budżetowych na finansowanie inwestycji. Na stronie Wn konta ujmuje się równowartość środków budżetowych wykorzystanych na finansowanie inwestycji jednostki budżetowej.

Na stronie Ma konta 810 ujmuje się przeksięgowanie, w końcu roku obrotowego, salda konta 810 na konto 800. Na koniec roku konto 810 nie wykazuje salda.

Konto 840 - "Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów"

Konto 840 służy do ewidencji przypisanych na koncie 226 długoterminowych należności budżetowych jednostki i długoterminowych należności podlegających zapłacie w latach następnych. Na stronie Wn konta 840 księguje się zmniejszenie rozliczeń międzyokresowych przychodów, na stronie Ma - zwiększenie. Do konta 840 prowadzona jest ewidencja analityczna według podziałek klasyfikacji budżetowej - dochodów z określeniem tytułów przychodów.

Konto 851 - "Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych"

Konto 851 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych tworzonego na podstawie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Środki pieniężne tego funduszu gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym, ujmuje się na koncie 135. Do konta 851 prowadzona jest ewidencja analityczna pozwalająca na określenie stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń funduszu przewidzianego na cele mieszkaniowe oraz socjalne - zgodnie z obowiązującym regulaminem gospodarowania środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w GDOŚ.

Stan Ma konta 851 wyraża stan zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Konto 860 - "Wynik finansowy"

Konto 860 służy do ustalania wyniku finansowego jednostki.

Na koniec roku obrotowego na stronie Wn konta 860 ujmuje się sumę:

1. poniesionych kosztów, w korespondencji z kontem: 400, 401, 402, 403, 404, 405 i 409,

2. zmniejszenia stanu produkcji oraz rozliczeń międzyokresowych w stosunku do stanu na początek roku, w korespondencji z kontem 490,

3. wartości sprzedanych materiałów w cenie zakupu lub nabycia w korespondencji z kontem 760,

4. kosztów operacji finansowych, w korespondencji z kontem 751, oraz pozostałych kosztów operacyjnych, w korespondencji z kontem 761,

5. strat nadzwyczajnych w korespondencji z kontem 771.

Na stronie Ma konta 860 ujmuje się w końcu roku obrotowego sumę:

1. uzyskanych przychodów, w korespondencji z poszczególnymi kontami zespołu 7,

2. zwiększenia stanu produkcji oraz rozliczeń międzyokresowych w stosunku do stanu na początek roku, w korespondencji z kontem 490,

3. zysków nadzwyczajnych, w korespondencji z kontem 770.

Saldo konta 860 wyraża na koniec roku obrotowego wynik finansowy jednostki, saldo Wn - stratę netto, saldo Ma - zysk netto. W roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego (bilansu) salda konta 860 przeksięgowuje się na konto 800.

Konta pozabilansowe

Konto 970 - "Płatności ze środków europejskich"

Konto 970 służy do ewidencji płatności dokonywanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków europejskich dysponenta z rachunku Ministra Finansów.

Na stronie Wn konta 970 ujmuje się wartość zleceń płatności przekazanych do Banku Gospodarstwa Krajowego celem realizacji wydatków ze środków europejskich.

Na stronie Ma konta 970 ujmuje się równowartość zrealizowanych płatności - na podstawie informacji z Banku Gospodarstwa Krajowego o dokonaniu płatności na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy (odbiorcy), równowartości zrealizowanych płatności. Konto 970 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość zleceń płatności przekazanych, oczekujących na realizację przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Konto 975 - "Wydatki strukturalne"

Konto 975 służy do ewidencji wydatków strukturalnych. Na stronie Wn konta 975 ujmuje się wartość zrealizowanych wydatków strukturalnych według klasyfikacji wydatków strukturalnych. Na stronie Ma konta 975 ujmuje się wartość wydatków strukturalnych. Ewidencję szczegółową do konta 975 prowadzi się według potrzeb wynikających ze sprawozdania z wydatków strukturalnych.

Konto 980 - "Plan finansowy wydatków budżetowych"

Konto 980 służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta środków budżetowych.

Na stronie Wn konta 980 ujmuje się plan finansowy wydatków budżetowych oraz jego zmiany.

Na stronie Ma konta 980 ujmuje się:

1. równowartość zrealizowanych wydatków budżetu,

2. wartość planu niewygasających wydatków budżetu do realizacji w roku następnym,

3. wartość planu niezrealizowanego i wygasłego.

Do konta 980 prowadzona jest według szczegółowości planu finansowego wydatków budżetowych (podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze środków zagranicznych). Konto 980 nie wykazuje na koniec roku salda.

Konto 981 - "Plan finansowy niewygasających wydatków"

Konto 981 służy do ewidencji planu finansowego niewygasających wydatków budżetowych dysponenta środków budżetowych. Na stronie Wn konta 981 ujmuje się plan finansowy niewygasających wydatków budżetowych. Na stronie Ma konta 981 ujmuje się równowartość zrealizowanych wydatków budżetowych obciążających plan finansowy niewygasających wydatków budżetowych, wartość planu niewygasających wydatków budżetowych w części niezrealizowanej lub wygasłej. Ewidencja szczegółowa konta 981 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego niewygasających wydatków budżetowych. Konto 981 nie wykazuje salda na koniec roku.

Konto 982 - "Plan wydatków środków europejskich"

Konto 982 służy do ewidencji planu wydatków środków europejskich dysponenta środków budżetowych.

Na stronie Wn konta 982 ujmuje się plan finansowy wydatków środków europejskich oraz jego zmiany.

Na stronie Ma konta 982 ujmuje się:

1. równowartość zrealizowanych wydatków środków europejskich,

2. wartość planu niezrealizowanego i wygasłego.

Ewidencja szczegółowa do konta 982 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego wydatków środków europejskich oraz realizowanych programów finansowanych ze środków europejskich.

Konto 983 - "Zaangażowanie wydatków środków europejskich roku bieżącego"

Konto 983 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków środków europejskich na dany rok budżetowy. Na stronie Wn konta 983 ujmuje się równowartość sfinansowanych wydatków środków europejskich w danym roku budżetowym. Na stronie Ma konta 983 ujmuje się zaangażowanie wydatków w kwocie obciążającej plan finansowy, wynikającej z decyzji lub zawartych umów o dofinansowanie projektów finansowanych z udziałem środków europejskich, których wykonanie spowoduje konieczność dokonania wydatków tych środków w roku bieżącym. Na koniec roku konto 983 nie wykazuje salda. Ewidencja szczegółowa do konta 983 jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej oraz realizowanych programów finansowanych ze środków europejskich.

Konto 984 - "Zaangażowanie wydatków środków europejskich przyszłych lat"

Konto 984 służy do ewidencji zobowiązań wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych, których termin płatności przypada w roku przyszłym. Po stronie Wn konta 984 ujmuje się równowartość zaangażowanych wydatków budżetu środków europejskich w latach poprzednich, a obciążających plan wydatków roku bieżącego jednostki przeznaczony do realizacji w roku bieżącym.

Zapisy księgowe po stronie Ma konta 984 ujmuje się wysokość zaangażowanych wydatków środków europejskich lat przyszłych.

Na koniec roku konto 984 może wykazywać saldo Ma oznaczające zaangażowanie wydatków środków europejskich.

Ewidencja szczegółowa do konta 984 jest prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej oraz realizowanych programów finansowanych ze środków europejskich.

Konto 985 - "Plan finansowy dochodów budżetowych"

Konto 985 służy do ewidencji planu finansowego dochodów budżetowych dysponenta środków budżetowych. Konto 985 zakładowego planu kont jest odpowiednikiem konta 980 (w zakresie ewidencji planu finansowego dochodów budżetowych) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861). Na stronie Wn konta 985 ujmuje się plan finansowy dochodów budżetowych oraz jego zmiany. Na stronie Ma konta 985 ujmuje się równowartość zrealizowanych dochodów budżetowych. Ewidencja szczegółowa do konta 985 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego dochodów budżetowych. Konto 985 nie wykazuje na koniec roku salda.

Konto 986 - "Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym"

Konto 986 służy do ewidencji planu finansowego budżetu zadaniowego dysponenta środków budżetowych. Konto 986 zakładowego planu kont jest odpowiednikiem konta 980 (w zakresie ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych w układzie zadaniowym) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 05 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861).

Na stronie Wn konta 986 ujmuje się plan finansowy, budżet zadaniowy oraz jego zmiany.

Na stronie Ma konta 986 ujmuje się równowartość zrealizowanych wydatków budżetowych. Ewidencja szczegółowa do konta 986 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego budżetu zadaniowego. Konto 986 nie wykazuje na koniec roku salda.

Konto 998 - "Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego"

Konto 998 służy do ewidencji zaangażowania wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym jednostki budżetowej danego roku budżetowego oraz w planie finansowym niewygasających wydatków budżetowych ujętych do realizacji w danym roku budżetowym. Na koncie 998 ewidencjonuje się równowartość zawartych umów o pracę na czas nieokreślony, zlecenia, o dzieło, umowy na zakup usług, materiałów, środków trwałych, wydanie decyzji administracyjnej, decyzji przyznających świadczenia społeczne, których realizacja spowoduje konieczność dokonania wydatków budżetowych w roku bieżącym. Dokumentami informującymi o wartości zaangażowania planu finansowego danego roku budżetowego są między innymi: podpisane umowy o dostawy, roboty i usługi płatne w danym roku, obliczona wartość rocznych wynagrodzeń wynikających z umów o pracę oraz pochodnych od tych wynagrodzeń, obliczona wielkość świadczeń na podstawie wydanych decyzji oraz kwoty wydatków związanych z operacjami niepoprzedzonymi umowami lub decyzjami zaewidencjonowanymi wcześniej na tym koncie. Do konta 998 prowadzona jest ewidencja szczegółowa według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków.

Na stronie Wn konta 998 ujmuje się:

1. równowartość sfinansowanych wydatków budżetowych w danym roku budżetowych,

2. równowartość zaangażowanych wydatków, które będą obciążały wydatki roku następnego.

W końcu roku budżetowego na stronę Wn konta 998 księguje się równowartość zrealizowanych w danym roku wydatków budżetowych, przy czym dopuszcza się księgowania na stronie Wn konta 998 również w trakcie roku budżetowego. Na stronie Ma konta 998 ujmuje się zaangażowanie wydatków, czyli wartość umów, decyzji i innych postanowień, których wykonanie spowoduje konieczność dokonania wydatków budżetowych w roku bieżącym. Na koniec roku konto 998 nie wykazuje salda.

Konto 999 - "Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat"

Konto 999 służy do ewidencji zobowiązań wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych, których termin płatności przypada w roku przyszłym oraz niewygasających wydatków, które mają być zrealizowane w latach następnych. Na stronie Wn konta 999 ujmuje się równowartość zaangażowania wydatków budżetowych w latach poprzednich, a obciążających plan finansowy roku bieżącego jednostki budżetowej lub plan finansowy niewygasających wydatków przeznaczonych do realizacji w roku bieżącym. Na stronie Ma konta 999 ujmuje się wysokość zaangażowania wydatków lat przyszłych. Ewidencja szczegółowa do konta 999 jest prowadzona według podziałek klasyfikacji planu finansowego, z wyodrębnieniem planu niewygasających wydatków. Na koniec roku konto 999 może wykazywać saldo Ma oznaczające zaangażowanie wydatków budżetowych lat przyszłych. Po stronie Wn na początku następnego roku budżetowego wyksięgowuje się równowartość zaangażowanych wydatków zaewidencjonowanych w latach poprzednich, które przechodzą do zaangażowania wydatków roku budżetowego bieżącego, czyli na stronę Ma 998.

______

1) Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) - wartość ta ustalona została w kwocie nieprzekraczającej 3.500 zł.