Zm.: zarządzenie w sprawie utworzenia państwowej jednostki budżetowej - Zarząd Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.2003.1.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 26 lutego 2003 r.

ZARZĄDZENIE Nr 2
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 20 stycznia 2003 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie utworzenia państwowej jednostki budżetowej - Zarząd Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie art. 18 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 156, poz. 1300 i Nr 200, poz. 1685) w związku z art. 84a ust. 2 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 368, Nr 74, poz. 676 i Nr 113, poz. 984) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Nr 15 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 lipca 2001 r. w sprawie utworzenia państwowej jednostki budżetowej - Zarząd Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. MSWiA Nr 9, poz. 26 i Nr 10, poz. 35) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1,
b)
dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:

"2. Zarząd może używać skróconej nazwy "ZZM MSWiA".

3. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Zarządu;

2) Zastępcy Dyrektora - należy przez to rozumieć Zastępcę Dyrektora Zarządu;

3) komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć wydział, dział, rejon lub zespół Zarządu;

4) ustawie o finansach publicznych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 156, poz. 1300 i Nr 200, poz. 1685);

5) ustawie o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 368, Nr 74, poz. 676 i Nr 113, poz. 984);

6) ustawie o gospodarce nieruchomościami - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543, z 2001 r. Nr 129, poz. 1447 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 126, poz. 1070 i Nr 130, poz. 1112);

7) ustawie o rachunkowości - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694);

8) ustawie o ochronie praw lokatorów - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984);

9) ustawie o własności lokali - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali ( Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 i Nr 29, poz. 355);

10) ustawie o zamówieniach publicznych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 i Nr 113, poz. 984);

11) kodeksie pracy - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 135, poz. 1146);

12) prawie budowlanym - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126, Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 5, poz. 42, Nr 100, poz. 1085, Nr 110, poz. 1190, Nr 115, poz. 1229, Nr 129, poz. 1439 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676);

13) ustawie o Straży Granicznej - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399)."

2)
§ 3 otrzymuje brzmienie:

"Do zakresu działania i zadań Zarządu w szczególności należy:

1) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, w stosunku do osób, o których mowa w art. 84a ust. 1 tej ustawy, w tym:

a) tworzenie warunków sprzyjających racjonalnemu wykorzystaniu zasobów mieszkaniowych i internatowo-hotelowych,

b) przydzielanie osobnych kwater stałych oraz zawieranie umów najmu lokali mieszkalnych,

c) wypłacanie osobom uprawnionym świadczeń pieniężnych wynikających z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP,

d) sprzedaż osobnych kwater stałych i lokali mieszkalnych, na zasadach określonych w ustawie o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP,

e) organizowanie i utrzymanie odpowiedniej bazy internatowo-hotelowej,

2) realizacja świadczeń finansowych i uprawnień w zakresie sprzedaży osobnych kwater stałych i lokali mieszkalnych w stosunku do osób uprawnionych, o których mowa w art. 154 ust. 5 ustawy o Straży Granicznej,

3) gospodarowanie nieruchomościami i zasobami mieszkaniowymi Skarbu Państwa, zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami oraz wykonywanie prawa własności i innych praw rzeczowych na rzecz Skarbu Państwa w stosunku do gruntów, budynków i lokali mieszkalnych, zlokalizowanych na nieruchomościach będących własnością Skarbu Państwa i przekazanych Zarządowi w trybie, o którym mowa w art. 18 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, w tym:

a) przeprowadzanie regulacji stanów prawnych nieruchomości i przygotowanie ich do sprzedaży oraz współdziałanie z organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki nieruchomościami,

b) zawieranie umów sprzedaży, dzierżawy, najmu lub użyczenia lokali użytkowych, elementów infrastruktury technicznej i społecznej oraz innych nieruchomości,

c) dokonywanie czynności cywilnoprawnych dotyczących nieruchomości, w tym zwłaszcza sprzedaż osobnych kwater stałych i lokali mieszkalnych na zasadach określonych w ustawie o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP,

d) gospodarowanie nieruchomościami i zasobami mieszkaniowymi Skarbu Państwa, przekazanymi Zarządowi w trwały zarząd,

e) administrowanie nieruchomościami i zasobami mieszkaniowymi Skarbu Państwa, przekazanymi Zarządowi na podstawie odrębnych decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,

f) informowanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o wolnych zasobach mieszkaniowych i internatowo-hotelowych, celem ich zasiedlenia przez wskazane jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,

g) nieodpłatne przekazywanie organom jednostek samorządu terytorialnego budynków mieszkalnych i innych nieruchomości zbędnych do realizacji powierzonych zadań.

4) bieżące utrzymanie w stałej sprawności technicznej oraz modernizacja administrowanych zasobów mieszkaniowych i związanej z nimi infrastruktury technicznej, w tym:

a) zapewnienie bieżącej obsługi konserwacyjnej oraz zaopatrzenia w energię cieplną, ciepłą i zimną wodę, odprowadzenie ścieków, energię elektryczną, gaz oraz wywóz nieczystości stałych i świadczenia innych usług komunalnych,

b) prowadzenie obowiązkowych przeglądów okresowych administrowanych zasobów mieszkaniowych i internatowe-hotelowych wraz z prawidłowym dokumentowaniem tych czynności, stosownie do przepisów prawa budowlanego,

c) planowanie i realizowanie inwestycji, modernizacji i remontów budynków mieszkalnych i internatowo-hotelowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej. - hotelowych oraz związanej z nimi infrastruktury technicznej.

5) obsługa administracyjna zarządzanych zasobów mieszkaniowych oraz zamieszkałych w nich osób, stosownie do przepisów ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP oraz ustawy o ochronie praw lokatorów, w tym:

a) naliczanie i dochodzenie opłat czynszowych i innych należności od użytkowników osobnych kwater stałych i lokali mieszkalnych,

b) prowadzenie ewidencji oraz bieżącej obsługi eksploatacyjnej posiadanych zasobów mieszkaniowych, a także ewidencji osób uprawnionych do osobnej kwatery stałej i najemców lokali mieszkalnych.

6) prowadzenie gospodarki finansowej Zarządu zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz ustawą o finansach publicznych w zakresie obowiązującym dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia, podległego bezpośrednio dysponentowi głównemu."

3)
uchyla się § 4.
4)
regulamin organizacyjny Zarządu stanowiący załącznik do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

________

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 35, poz. 325 i Nr 58, poz. 533).

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY ZARZĄDU ZASOBÓW MIESZKANIOWYCH MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

§  1.
1.
Zarząd jest jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
W imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nadzór merytoryczny nad Zarządem sprawuje Dyrektor Biura Administracyjno-Gospodarczego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  2.
W skład Zarządu wchodzą:
1)
Kierownictwo Zarządu:
a)
Dyrektor,
b)
Zastępca Dyrektora,
c)
Główny Księgowy.
2)
Wydział Administracji:
a)
Dział Eksploatacji,
b)
Rejon Obsługi Administracyjnej Warszawa/Otwock,
c)
Rejon Obsługi Administracyjnej Góra Kalwaria,
d)
Rejon Obsługi Administracyjnej Katowice.
3)
Wydział Gospodarki Nieruchomościami:
a)
Dział Techniczny,
b)
Dział Prywatyzacji i Regulacji Stanów Prawnych.
4)
Wydział Gospodarki Mieszkaniowej:
a)
Dział Gospodarki Mieszkaniowej,
b)
Dział Zakwaterowania Internatowo-Hotelowego.
5)
Wydział Ekonomiczno-Finansowy;
6)
Dział Ogólny;
7)
Dział Ochrony Informacji Niejawnych i Danych Osobowych;
8)
Zespół Zamówień Publicznych;
9)
Zespół Prawny;
10)
Zespół Samodzielnych Stanowisk do spraw: Personalnych, Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej.
§  3.
1.
Dyrektora oraz jego zastępcę powołuje i odwołuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Powołanie i odwołanie zastępcy Dyrektora Zarządu następuje na wniosek Dyrektora Zarządu.
§  4.
1.
Zarządem kieruje Dyrektor przy pomocy Zastępcy Dyrektora, Głównego Księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych wymienionych w § 2.
2.
Dyrektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, do podejmowania w jego imieniu decyzji w określonych przez niego sprawach.
3.
W razie nieobecności Dyrektora pracą Zarządu kieruje Zastępca Dyrektora.
4.
Dyrektor może wydawać zarządzenia, decyzje i wytyczne w sprawach związanych z zakresem działania Zarządu.
5.
Dyrektor może powoływać zespoły o charakterze stałym lub doraźnym w celu realizacji określonych zadań.
6.
Dyrektor może zlecać podległym pracownikom wykonywanie innych zadań niż określone w zakresie czynności na zajmowanym stanowisku przez okres niezbędny do realizacji tych zadań.
§  5.
Do zadań Dyrektora w szczególności należy:
1)
planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzór nad wykonywaniem zadań przez poszczególne komórki organizacyjne;
2)
wypełnianie obowiązków ciążących na dysponencie środków budżetu państwa trzeciego stopnia, podległym bezpośrednio dysponentowi głównemu;
3)
bezpośrednie nadzorowanie pracy Zastępcy Dyrektora, Głównego Księgowego, Zespołu Prawnego, Działu Zamówień Publicznych oraz Zespołu Samodzielnych Stanowisk do spraw: BHP, Ochrony Przeciwpożarowej oraz Personalnych;
4)
reprezentowanie Zarządu w kontaktach zewnętrznych, w tym składanie oświadczeń woli w celu wykonania zadań statutowych Zarządu;
5)
wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji - w sprawach związanych z zakwaterowaniem osób, o których mowa w art. 84a ust. 1 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP;
6)
wykonywanie prawa własności i innych praw rzeczowych na rzecz Skarbu Państwa w stosunku do gruntów, budynków i lokali mieszkalnych, zlokalizowanych na nieruchomościach, przekazanych Zarządowi w trybie, o którym mowa w art. 18 w związku z art. 14 i art. 84a ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP lub na podstawie odrębnych przepisów;
7)
nieodpłatne przekazywanie, za zgodą organu nadzorującego, zbędnych zasobów mieszkaniowych organom właściwym do zarządzania zasobem nieruchomości Skarbu Państwa lub do dyspozycji innych jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
§  6.
Dyrektor jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeks pracy.
§  7.
Zastępca Dyrektora i Główny Księgowy stosownie do zakresu działania:
1)
podejmują decyzje w sprawach nie zastrzeżonych do decyzji Dyrektora;
2)
w granicach uzyskanych upoważnień - podpisują pisma oraz wydają polecenia kierownikom komórek organizacyjnych wymienionych w § 2;
3)
organizują pracę i sprawują funkcję kontrolną nad podległymi im komórkami organizacyjnymi;
4)
przedstawiają wnioski dotyczące usprawnienia działalności nadzorowanych komórek organizacyjnych;
5)
przedstawiają opinie i merytoryczne stanowisko w sprawach należących do zakresu ich działania lub zleconych im doraźnie;
6)
wykonują inne zadania zlecane przez Dyrektora.
§  8.
1.
Zastępca Dyrektora odpowiada za:
1)
celowe i zasadne rozdysponowanie środków finansowych oraz za prawidłowe udokumentowanie ich wydatkowania, w podległych mu komórkach organizacyjnych;
2)
wyniki pracy i realizację zadań z tytułu nadzoru służbowego, w stosunku do podporządkowanych mu komórek administracyjnych;
3)
przestrzeganie dyscypliny pracy, regulaminów wewnętrznych oraz przepisów bhp i ppoż.
2.
Do zadań Zastępcy Dyrektora w szczególności należy:
1)
określanie i wyznaczanie zadań podległym komórkom organizacyjnym oraz rozliczanie ich wykonania;
2)
organizowanie i nadzorowanie działalności w podległych komórkach organizacyjnych dla zapewnienia pełnej realizacji przydzielonych zadań;
3)
kierowanie opracowywaniem i realizacją planów rzeczowo-finansowych, a w szczególności opracowywaniem i realizacją wieloletnich i rocznych planów remontowo-inwestycyjnych;
4)
opracowywanie sprawozdań okresowych oraz opracowywanie rocznego zbiorczego sprawozdania z działalności Zarządu;
5)
prowadzenie analizy działalności podległych komórek organizacyjnych pod względem rzeczowym i finansowym i ich kontrola;
6)
organizowanie współpracy podległych komórek organizacyjnych;
7)
organizowanie oraz przeprowadzanie planowanych i doraźnych kontroli działalności poszczególnych komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy w zakresie zleconym przez Dyrektora Zarządu;
8)
nadzór nad merytorycznym przygotowywaniem oraz realizacją umów zawieranych przez Zarząd;
9)
opiniowanie pod względem merytorycznym projektów pism i decyzji podpisywanych przez Dyrektora;
10)
wnioskowanie o dokonanie zmian organizacyjnych usprawniających działalność Zarządu.
3.
Szczegółowy zakres merytorycznego nadzoru Zastępcy Dyrektora nad działalnością poszczególnych komórek organizacyjnych określa Dyrektor.
§  9.
1.
Główny Księgowy nadzoruje pracę wydziałów, działów i rejonów obsługi administracyjnej w zakresie zamierzeń wywołujących skutki finansowe, a w szczególności organizuje i nadzoruje prace Wydziału Ekonomiczno-Finansowego.
2.
Główny Księgowy odpowiada za prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej Zarządu zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości oraz ustawy o finansach publicznych.
3.
Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
1)
koordynowanie działalności poszczególnych komórek organizacyjnych w zakresie niezbędnym do prowadzenia prawidłowej gospodarki finansowej;
2)
sporządzanie, przyjmowanie i kontrolowanie dokumentów w sposób zapewniający prawidłowe udokumentowanie operacji finansowych, sprawne przeprowadzanie kontroli wewnętrznej oraz prawidłowe prowadzenie rachunkowości;
3)
opracowywanie wewnętrznych dokumentów normujących prowadzenie rachunkowości, kontroli i obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
4)
kontrolowanie zasadności i celowości wykorzystania środków finansowych;
5)
prowadzenie analiz ekonomiczno-finansowych działalności Zarządu oraz opracowanie i przedstawianie Dyrektorowi wniosków w tym zakresie;
6)
opiniowanie spraw z zakresu działania Zarządu w sprawach wywołujących skutki finansowe;
7)
sporządzanie sprawozdań i okresowych informacji finansowych;
8)
nadzorowanie i kontrolowanie wydatków i dochodów Zarządu;
9)
przestrzeganie dyscypliny budżetowej oraz zapewnienie warunków organizacyjnych niezbędnych do prawidłowego prowadzenia rachunkowości, przestrzegania zasad rozliczeń i ochrony wartości pieniężnych;
10)
windykacja należności finansowych oraz dochodzenie roszczeń spornych.
§  10.
Do obowiązków kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych wymienionych w § 2 należy w szczególności:
1)
zapewnienie właściwej i racjonalnej organizacji, dyscypliny pracy oraz nadzór nad pracownikami zatrudnionymi w podległych komórkach organizacyjnych;
2)
współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi w zakresie objętym ich właściwością;
3)
bieżące informowanie o stanie prac wynikających z zakresu ich działania;
4)
opracowywanie analiz, materiałów planistycznych i sprawozdawczych;
5)
przedstawianie merytorycznych opinii w sprawach należących do zakresu ich działania;
6)
współdziałanie z instytucjami, urzędami, osobami prawnymi i fizycznymi w zakresie właściwości poszczególnych komórek organizacyjnych;
7)
rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących funkcjonowania podległej komórki organizacyjnej.
§  11.
Kierownicy komórek organizacyjnych wymienionych w § 2 odpowiadają za uzyskiwane wyniki pracy podległych im komórek.
§  12.
W przypadku nieobecności kierownika komórki organizacyjnej wymienionej w § 2, pracami tej komórki kieruje wyznaczony przez niego lub przez Dyrektora pracownik.
§  13.
1.
Wydział Administracji realizuje zadania w zakresie bieżącej obsługi administracyjnej i eksploatacji administrowanych budynków mieszkalnych i związanej z nimi infrastruktury technicznej.

2. Do zakresu działania Wydziału Administracji należy w szczególności:

1)
ustalanie potrzeb i realizacja bieżącej konserwacji i eksploatacji administrowanych budynków mieszkalnych i związanej z nimi infrastruktury technicznej;
2)
zabezpieczenie administrowanych zasobów mieszkaniowych i internatowo-hotelowych w zakresie zaopatrzenia w energię cieplną, ciepłą i zimną wodę, odprowadzenie ścieków, energię elektryczną, gaz oraz wywóz nieczystości stałych i świadczenie innych usług komunalnych;
3)
realizacja zadań wynikających z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP oraz ustawy o ochronie praw lokatorów, z zakresu administracji i bieżącej obsługi eksploatacyjnej administrowanych zasobów mieszkaniowych i internatowo-hotelowych;
4)
prowadzenie obowiązkowych przeglądów okresowych administrowanych zasobów mieszkaniowych i internatowo-hotelowych wraz z prawidłowym dokumentowaniem tych czynności, zgodnie z prawem budowlanym;
5)
przygotowanie osobnych kwater stałych i lokali mieszkalnych do ponownego zasiedlenia, zasiedlanie ich oraz dokonywanie rozliczeń przy ich zwalnianiu;
6)
wypłacanie osobom uprawnionym świadczeń pieniężnych wynikających z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, w tym:
a)
naliczanie i wypłata ekwiwalentów konserwacyjnych dla osób uprawnionych, które w ramach ponownego zasiedlenia otrzymały przydział osobnej kwatery stałej (w trybie art. 35 ust. 2 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP),
b)
coroczne naliczanie i wypłata równoważników mieszkaniowych (w trybie art. 39 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP);
7)
prowadzenie sprawozdawczości z zakresu bieżącego utrzymania nieruchomości;
8)
współdziałanie ze wspólnotami mieszkaniowymi i realizacja zadań wynikających z ustawy o własności lokali;
9)
zapewnienie kompetentnej obsługi mieszkańców i użytkowników, wynikającej z obowiązków wynajmującego lub zarządcy;
10)
terminowe rozliczanie zawartych umów;
11)
administrowanie lokalami użytkowymi;
12)
prowadzenie ewidencji zasobów mieszkaniowych oraz bazy internatowo-hotelowej;
13)
egzekwowanie obowiązku zwalniania kwater przez osoby zobowiązane do ich opuszczenia z mocy prawa;
14)
przygotowanie umów najmu nieruchomości, budynków i lokali oraz umów dzierżawy gruntów na potrzeby Zarządu;
15)
udział i współpraca w zakresie organizacji i prowadzenia przetargów na wykonanie poszczególnych zadań w zakresie bieżącej obsługi administracyjnej i eksploatacji administrowanych zasobów mieszkaniowych i związanej z nimi infrastruktury technicznej, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych;
16)
współdziałanie z organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie bieżącej obsługi eksploatacyjnej i administracji posiadanych zasobów mieszkaniowych i internatowo-hotelowych.
§  14.
1.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami realizuje zadania w zakresie bieżącego gospodarowania nieruchomościami i utrzymania w stałej sprawności technicznej budynków mieszkalnych i związanej z nimi infrastruktury technicznej.
2.
Do zakresu działania Wydziału Gospodarki Nieruchomościami należy w szczególności:
1)
ustalanie potrzeb remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych;
2)
realizacja zadań remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych administrowanych zasobów mieszkaniowych i związanej z nimi infrastruktury technicznej;
3)
opracowywanie programów organizacyjno-użytkowych na zadania remontowe, modernizacyjne i inwestycyjne;
4)
ustalanie wysokości i propozycji rozdziału środków finansowych na realizację zadań remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych;
5)
organizacja procesów remontowych, modernizacyjnych i inwestycyjnych od przygotowywania dokumentacji projektowej i prawnej planowanych zamierzeń, poprzez nadzór nad ich wykonawstwem, do rozliczenia końcowego i przekazania w użytkowanie;
6)
udział i współpraca w zakresie organizacji i prowadzenia przetargów na wykonanie zamierzeń modernizacyjnych i remontowych, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych;
7)
prowadzenie sprawozdawczości z zakresu działalności remontowej i inwestycyjnej;
8)
bieżąca aktualizacja dokumentacji technicznej administrowanych nieruchomości oraz prowadzenie książek obiektów budowlanych, zgodnie z prawem budowlanym;
9)
dokonywanie czynności cywilnoprawnych dotyczących nieruchomości, w tym zwłaszcza przygotowanie i realizacja procesu sprzedaży osobnych kwater stałych i lokali mieszkalnych, stosownie do przepisów ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP;
10)
realizacja zadań w zakresie racjonalnego gospodarowania budynkami oraz gruntami, będącymi w zarządzie i administracji Zarządu, w tym oddawanie ich w najem, dzierżawę lub użyczenie w drodze stosownych umów cywilnoprawnych;
11)
ewidencjonowanie nieruchomości, będących w zarządzie i administracji Zarządu oraz prowadzenie dokumentacji prawnej nieruchomości;
12)
przeprowadzanie regulacji stanów prawnych nieruchomości i przygotowanie ich do sprzedaży oraz współdziałanie z organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki nieruchomościami;
13)
regulacja zobowiązań podatkowych od administrowanych nieruchomości na rzecz jednostek samorządu terytorialnego oraz opłat za trwały zarząd na rzecz Skarbu Państwa;
14)
prowadzenie i opracowywanie analiz charakteryzujących zasoby nieruchomości, będące w zarządzie i administracji Zarządu.
§  15.
1.
Wydział Gospodarki Mieszkaniowej realizuje zadania w zakresie całokształtu polityki mieszkaniowej i internatowo-hotelowej Zarządu.
2.
Do zakresu działania Wydziału Gospodarki Mieszkaniowej należy w szczególności:
1)
zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych osób uprawnionych do osobnej kwatery stałej;
2)
prowadzenie analizy stopnia zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych i podejmowanie niezbędnych działań w celu optymalnego wykorzystania posiadanych zasobów mieszkaniowych;
3)
opracowywanie i uaktualnianie list kolejności przydziału lokali mieszkalnych oraz poprawy warunków mieszkaniowych dla osób uprawnionych do osobnej kwatery stałej;
4)
nadzór nad prowadzeniem gospodarki mieszkaniowej w podległych rejonach obsługi administracyjnej;
5)
przygotowanie, realizacja i ewidencja wypłat ekwiwalentów w zamian za rezygnację z osobnej kwatery stałej;
6)
prowadzenie sprawozdawczości z zakresu gospodarki mieszkaniowej;
7)
organizowanie i utrzymanie odpowiedniej bazy internatowo-hotelowej;
8)
rejestrowanie i ewidencja wniosków w sprawie realizacji uprawnień do osobnej kwatery stałej, poprzez przydział kwatery lub wypłatę ekwiwalentu pieniężnego w zamian za rezygnację z kwatery;
9)
wypłacanie osobom uprawnionym świadczeń pieniężnych wynikających z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, w tym:
a)
naliczanie i wypłata ekwiwalentów pieniężnych w zamian za rezygnację z kwatery (w trybie art. 24 ust. 1 pkt 2 oraz art. 40 ust. 2 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP),
b)
naliczanie i wypłata zwrotu kosztów dojazdu (w trybie art. 48 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP),
c)
naliczanie i wypłata świadczeń finansowych umożliwiających osobom uprawnionym do osobnej kwatery stałej, pokrycie kosztów najmu lokalu mieszkalnego (w trybie art. 49 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP),
d)
naliczanie i wypłata dopłat do wykupu przez osoby uprawnione zajmowanych lokali mieszkalnych z zasobów gminy, pracodawcy lub innego właściciela nieruchomości (w trybie art. 86 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP),
e)
naliczanie i wypłata ekwiwalentów pieniężnych w wysokości odpowiadającej różnicy między zajmowaną powierzchnią użytkową spółdzielczego lokalu mieszkalnego, a przysługującą osobie uprawnionej powierzchnią użytkową osobnej kwatery stałej (w trybie art. 87 ust. 2 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP),
f)
naliczanie i wypłata równoważników pieniężnych za brak osobnej kwatery stałej (w trybie art. 88 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP).
10)
prowadzenie ewidencji osób otrzymujących ekwiwalent w zamian za rezygnację z kwatery oraz osób, którym uprzednio wypłacono pomoc finansową na budownictwo mieszkaniowe z budżetu resortu spraw wewnętrznych i administracji;
11)
przygotowanie decyzji administracyjnych na zasadach i w trybie wynikającym z przepisów o postępowaniu administracyjnym, zgodnie z przepisami ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, w sprawach związanych z zakwaterowaniem osób uprawnionych do osobnej kwatery stałej;
12)
opracowanie materiałów źródłowych do rozliczeń środków budżetowych na wypłatę świadczeń finansowych wynikających z ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP;
13)
współdziałanie z organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki mieszkaniowej.
§  16.
1.
Wydział Ekonomiczno-Finansowy realizuje zadania związane z wykonywaniem przez Dyrektora Zarządu funkcji dysponenta środków budżetowych trzeciego stopnia oraz bieżącą obsługą finansowo-księgową.
2.
Do zakresu działania Wydziału Ekonomiczno-Finansowego należy w szczególności:
1)
opracowywanie planu finansowego dochodów i wydatków;
2)
prowadzenie kontroli formalnej i rachunkowej dowodów księgowych;
3)
naliczanie i wypłacanie pracownikom wynagrodzeń i innych należności;
4)
prowadzenie ksiąg rachunkowych, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o rachunkowości oraz ewidencji środków trwałych;
5)
bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości oraz sporządzanie kalkulacji i sprawozdań finansowych;
6)
monitorowanie działalności finansowej Zarządu;
7)
prowadzenie rozliczeń z tytułu podatków, ZUS i innych należności budżetowych, jak również sprawozdawczości;
8)
prowadzenie i doskonalenie księgowości, kalkulacji i sprawozdań finansowych, w celu zapewnienia ich rzetelności i prawidłowości, z zastosowaniem racjonalnej organizacji pracy i techniki przetwarzania danych;
9)
realizacja zadań związanych z rejestrowaniem i rozliczaniem należności z tytułu opłat za osobne kwatery stałe oraz lokale mieszkalne i użytkowe;
10)
prowadzenie analizy zadłużeń osób fizycznych i prawnych oraz innych podmiotów względem Zarządu;
11)
windykacja, w trybie odpowiednich przepisów zaległości płatniczych;
12)
należyte przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych;
13)
wykonywanie obowiązujących sprawozdań, meldunków i analiz niezbędnych do wykorzystania w ogólnych planach finansowych Zarządu;
14)
współpraca z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Zarządu w zakresie realizowanych zadań.
§  17.
1.
Dział Ogólny realizuje zadania związane z bieżącą obsługą administracyjną Zarządu.
2.
Do zadań Działu Ogólnego w szczególności należy:
1)
prowadzenie gospodarki magazynowej oraz ewidencji głównej mienia ruchomego Zarządu;
2)
nadzór nad właściwym gospodarowaniem składnikami majątkowymi Zarządu;
3)
przygotowywanie planów remontu sprzętu oraz nadzór nad jego realizacją;
4)
zabezpieczenie i obsługa środków transportu, łączności, techniki informatycznej, sprzętu kwaterunkowego, gospodarczego i przeciwpożarowego;
5)
zabezpieczenie w środki czystości oraz materiały biurowe.
§  18.
1.
Dział Ochrony Informacji Niejawnych i Danych Osobowych realizuje zadania związane z bieżącą obsługą kancelaryjną Zarządu oraz ochroną informacji niejawnych i danych osobowych.
2.
Do zadań Działu Ochrony Informacji Niejawnych i Danych Osobowych w szczególności należy:
1)
zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych;
2)
zapewnienie ochrony przetwarzanych przez Zarząd danych osobowych;
3)
ochrona systemów i sieci teleinformatycznych;
4)
zapewnienie ochrony fizycznej Zarządu;
5)
prowadzenie kancelarii oraz archiwum zakładowego;
6)
organizowanie i nadzór nad prawidłowym obiegiem dokumentów;
7)
prowadzenie dokumentacji i realizacja zapotrzebowań na pieczęcie służbowe, wydawanie, przedłużanie i wymiana dokumentów służbowych;
8)
szkolenie pracowników Zarządu w zakresie ochrony informacji niejawnych i danych osobowych.
§  19.
1.
Zespół Zamówień Publicznych realizuje zadania związane z udzielaniem przez Zarząd zamówień publicznych.
2.
Do zadań Działu Zamówień Publicznych w szczególności należy:
1)
organizacja działalności Zarządu w zakresie udzielania zamówień publicznych, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych oraz uregulowaniami wewnętrznymi;
2)
opracowanie harmonogramu postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
3)
przygotowywanie dokumentów do udzielenia zamówienia publicznego;
4)
organizowanie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z wymogami ustawowymi;
5)
ewidencjonowanie prowadzonych postępowań oraz zawartych umów o zamówienia publiczne;
6)
przygotowywanie wystąpień i wyjaśnień kierowanych do Urzędu Zamówień Publicznych;
7)
współpraca z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w zakresie stosowania ustawy o zamówieniach publicznych;
8)
kontrola prawidłowości rozliczeń zawartych umów.
§  20.
1.
Zespół Prawny realizuje zadania mające na celu ochronę uzasadnionych interesów Zarządu, a także kształtowanie i umacnianie porządku prawnego oraz poszanowanie w działalności Zarządu praw obywateli i innych podmiotów.
2.
Do zadań Zespołu Prawnego należy w szczególności:
1)
udzielanie porad i konsultacji prawnych, a także opinii prawnych i wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;
2)
informowanie Dyrektora o:
a)
zmianach w obowiązującym stanie prawnym związanym z zakresem działalności Zarządu,
b)
uchybieniach w działalności Zarządu, w zakresie przestrzegania przepisów prawnych związanych z wykonywaną pracą oraz skutkach tych uchybień.
3)
sprawowanie zastępstwa procesowego Dyrektora, występowanie w charakterze jego pełnomocnika przed organami orzekającymi oraz opiniowanie pod względem prawnym spraw związanych z postępowaniem przed tymi organami;
4)
sprawowanie nadzoru prawnego nad windykacją należności Zarządu;
5)
opracowywanie i opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów aktów prawnych;
6)
opracowanie lub opiniowanie projektów decyzji Dyrektora Zarządu wywołujących istotne skutki prawne;
7)
projektowanie lub opiniowanie projektów umów pod względem ich legalności i rzetelności;
8)
udzielanie pomocy prawnej przy rozpatrywaniu skarg i zażaleń lub ich bezpośrednie rozpatrzenie i załatwienie;
9)
prowadzenie ewidencji spraw sądowych oraz rejestru wyroków sądowych, a także nadzór nad ich egzekucją;
10)
wykonywanie innych czynności prawnych, zlecanych przez Dyrektora Zarządu, zgodnie z uprawnieniami zawodowymi.
§  21.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w szczególności należy:
1)
przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
2)
dokonywanie okresowych ocen oraz analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk, na których występują zagrożenia wypadkowe oraz narażenia na powstanie chorób zawodowych;
3)
przedkładanie Dyrektorowi Zarządu informacji o stanie bezpieczeństwa i higieny pracy w Zarządzie, o źródłach zagrożeń zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania występujących zagrożeń;
4)
udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe;
5)
prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby;
6)
organizowanie szkoleń oraz doradztwo w zakresie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
7)
współpraca z kierownikami komórek organizacyjnych Zarządu w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzegania przepisów w tym zakresie.
§  22.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Ochrony Przeciwpożarowej w szczególności należy:
1)
prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z ochroną przeciwpożarową w Zarządzie;
2)
prowadzenie okresowych i doraźnych kontroli w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
3)
opracowywanie okresowych analiz stanu ochrony przeciwpożarowej, przedstawianie wniosków i zaleceń w tym zakresie;
4)
opracowywanie instrukcji przeciwpożarowych i innych dokumentów normatywnych w tym zakresie;
5)
ścisła współpraca z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej;
6)
zgłaszanie Dyrektorowi Zarządu potrzeb i wniosków dotyczących poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej;
7)
wprowadzanie do wszelkiej dokumentacji postanowień określających wymogi bezpieczeństwa pożarowego oraz opiniowanie założeń technicznych i dokumentacji: inwestycyjnej, modernizacyjnej i remontowej;
8)
udział w dochodzeniach popożarowych, analizowanie przyczyn i skutków zaistniałych pożarów oraz przedstawianie wniosków zapobiegawczych;
9)
organizowanie i koordynowanie szkolenia oraz doskonalenia pracowników w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej;
10)
współpraca z kierownikami komórek organizacyjnych Zarządu w zakresie poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej oraz przestrzegania przepisów w tym zakresie.
§  23.
Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Personalnych w szczególności należy:
1)
prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z przyjmowaniem, doborem, awansowaniem, przenoszeniem oraz zwalnianiem pracowników Zarządu;
2)
prowadzenie ewidencji, akt osobowych oraz dokumentacji dotyczącej spraw personalnych;
3)
przygotowywanie wewnętrznych regulaminów i zarządzeń dotyczących spraw pracowniczych;
4)
prowadzenie spraw związanych z przejściem pracowników na emeryturę lub rentę inwalidzką;
5)
przeprowadzanie kontroli oraz nadzór nad przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy;
6)
sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej oraz wykazów i zestawień kadrowych;
7)
opracowywanie planów urlopów oraz nadzór nad ich realizacją;
8)
wnioskowanie w sprawach zmian personalnych w przypadku rażących zaniedbań pracownika;
9)
przygotowanie planu działalności socjalnej oraz nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
10)
współpraca z kierownikami komórek organizacyjnych Zarządu w zakresie realizowanych zadań.
§  24.
Szczegółową strukturę organizacyjną oraz zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych i obowiązków pracowniczych określa Dyrektor.