Zm.: zarządzenie w sprawie utworzenia Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2012.39

Akt jednorazowy
Wersja od: 7 sierpnia 2012 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 7 sierpnia 2012 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie utworzenia Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie

Na podstawie art. 11 i 13 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406) zarządza się, co następuje:
§  1.
Statut stanowiący załącznik do zarządzenia Nr 16 Ministra Kultury z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie utworzenia Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (Dz. Urz. MKiDN Nr 4, poz. 25 oraz z 2008 r. Nr 7, poz. 65), otrzymuje brzmienie określone w załączniku do zarządzenia.
§  2.
Działalność Rady Instytutu powołanej na podstawie statutu nadanego zarządzeniem, o którym mowa w ust. 1 ustaje z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482).

ZAŁĄCZNIK

STATUT

Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zwany dalej "Instytutem" jest państwową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:
1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406) zwanej dalej "ustawą";
2)
zarządzenia Nr 16 Ministra Kultury z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie utworzenia Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (Dz. Urz. MKiDN Nr 4, poz. 25 oraz z 2008 r. Nr 7, poz. 65);
3)
niniejszego statutu.
§  2.
1.
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".
2.
Instytut wpisany jest do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra pod numerem - 54/2003 i posiada osobowość prawną.
3.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
4.
Instytut prowadzi działalność na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami.
§  3.
Instytut może, za zgodą Ministra, tworzyć w Polsce filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.

Rozdział  2

Zakres działalności

§  4.
Do zadań Instytutu należy:
1)
promocja w kraju i za granicą dokonań polskiego teatru i jego twórców;
2)
edukacja teatralna;
3)
współpraca ze stowarzyszeniami i instytucjami krajowymi i zagranicznymi, zajmującymi się prowadzeniem podobnej działalności;
4)
organizacja imprez służących międzynarodowej promocji polskiego teatru;
5)
wydawanie publikacji związanych z życiem teatralnym w Polsce i za granicą;
6)
ochrona istniejących zbiorów dokumentów i pamiątek, związanych z życiem teatralnym;
7)
bieżące dokumentowanie współczesnego życia teatralnego;
8)
gromadzenie, przetwarzanie i aktualizowanie informacji o polskim życiu teatralnym;
9)
wspieranie działalności badawczej w zakresie wiedzy o teatrze;
10)
organizacja wystaw i ekspozycji;
11)
gromadzenie pamiątek współczesnego teatru;
12)
inicjowanie i realizowanie innych projektów teatralnych służących celom statutowym.
§  5.
Instytut realizuje zadania poprzez:
1)
prowadzenie szerokiej działalności informacyjnej dotyczącej teatru współczesnego;
2)
organizację teatralnych szkoleń, seminariów, warsztatów, festiwali, konferencji;
3)
organizację przeglądów teatralnych i promocji teatrów oraz życia teatralnego w Polsce i za granicą;
4)
tworzenie odpowiednich serwisów WWW poświęconych polskiemu teatrowi;
5)
prowadzenie baz danych, zbiorów wycinków, fotografii, druków ulotnych i zwartych dokumentujących współczesny teatr w Polsce;
6)
prowadzenie biblioteki i medioteki teatralnej wraz z udostępnianiem zbiorów;
7)
wydawanie czasopism teatralnych;
8)
wydawanie prac z zakresu wiedzy o teatrze;
9)
przyznawanie stypendiów z zachowaniem zasad wynikających z rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 24 maja 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania stypendiów osobom zajmującym się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami oraz wysokości tych stypendiów (Dz. U. poz. 612);
10)
wspieranie polskich biur międzynarodowych organizacji teatralnych;
11)
kupowanie kolekcji, przyjmowanie depozytów i darowizn;
12)
przygotowywanie na potrzeby własne oraz administracji publicznej, szczególnie dla Ministra, corocznych raportów z dziedziny objętej zakresem działalności Instytutu. Tematyka i zakres corocznych raportów uzgadniane są z Ministrem;
13)
inicjowanie i prowadzenie projektów badawczych, opracowywanie i zlecanie analiz i ekspertyz służących diagnozie oraz prognozowaniu kierunków rozwoju dziedziny objętej zakresem działania Instytutu;
14)
podejmowanie współpracy z podmiotami krajowymi i zagranicznymi działającymi w dziedzinie kultury.

Rozdział  3

Organizacja i zarządzanie

§  6.
1.
Dyrektor zarządza Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister.
3.
Dyrektor odpowiada za całość spraw związanych z prawidłowym funkcjonowaniem Instytutu.
§  7.
1.
Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu uprawniony jest dyrektor samodzielnie lub inne osoby po uzyskaniu pełnomocnictwa dyrektora.
2.
Ustanowienie i odwołanie pełnomocników wymaga formy pisemnej i podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury powadzonym przez organizatora. Nie dotyczy to ustanowienia pełnomocników procesowych.
§  8.
1.
Organizację wewnętrzną Instytutu, w tym zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych, podział czynności oraz zakres odpowiedzialności osób zajmujących stanowiska kierownicze i samodzielne określa regulamin organizacyjny, nadawany przez dyrektora, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3 ustawy.
2.
Zmiany regulaminu organizacyjnego dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.
§  9.
1.
W Instytucie działa Rada Instytutu, zwana dalej "Radą", jako organ opiniodawczy i doradczy Dyrektora.
2.
Członków Rady powołuje i odwołuje Minister na wniosek Dyrektora Instytutu, na okres równy okresowi zatrudnienia Dyrektora, spośród wybitnych teoretyków i praktyków polskiego teatru.
3.
W skład Rady wchodzi pięć osób.
4.
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.
5.
Na pierwszym posiedzeniu Rada dokonuje wyboru Przewodniczącego oraz jego zastępcy i uchwala regulamin działalności.
6.
Pracami Rady kieruje jej Przewodniczący.
7.
Członkowie Rady pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.
§  10.
1.
Do zadań Rady należy:
1)
opiniowanie rocznych i wieloletnich programów i projektów Instytutu oraz ocena ich realizacji;
2)
poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu;
3)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach związanych z działalnością Instytutu.
2.
Rada może dokonywać analiz sił i środków polskiego teatru oraz inicjować dyskusje publiczne związane z bieżącym życiem teatralnym i współczesną refleksją nad teatrem.

Rozdział  4

Majątek i finanse

§  11.
1.
Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.
2.
Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest roczny plan finansowy, ustalony przez Dyrektora.
§  12.
Źródłami finansowania działalności Instytutu są:
1)
dotacje z budżetu państwa w formie: dotacji podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów oraz dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji lub na realizację wskazanych zadań i programów;
2)
przychody z prowadzonej działalności statutowej, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego oraz przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych;
3)
dotacje z jednostek samorządu terytorialnego;
4)
środki otrzymane od osób fizycznych lub prawnych oraz z innych źródeł;
5)
przychodami Instytutu mogą być również wpływy z dodatkowej działalności.
§  13.
Dyrektor Instytutu zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta wyłonionego zgodnie z obowiązującymi przepisami i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi.

Rozdział  5

Działalność dodatkowa

§  14.
1.
Instytut może na zasadach przewidzianych w obowiązujących przepisach prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych Instytutu.
2.
Działalność, o której mowa w ust. 1 może być prowadzona w zakresie:
1)
usług poligraficznych i reklamowych;
2)
organizowanie zleconych projektów teatralnych;
3)
urządzanie wystaw własnych i zleconych;
4)
działalności wydawniczej, fonograficznej, filmowej i fotograficznej;
5)
najmu i dzierżawy powierzchni siedziby Instytutu;
6)
najmu, dzierżawy, sprzedaży wyposażenia Instytutu;
7)
działalności szkoleniowej związanej z upowszechnianiem praw autorskich.
3.
Środki uzyskane z prowadzonej działalności dodatkowej mogą być wykorzystywane wyłącznie na realizację zadań statutowych.

Rozdział  6

Postanowienia końcowe

§  15.
1.
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister, na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.
2.
Zmiany statutu mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.