Zm.: zarządzenie w sprawie utworzenia Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej - "Instytut Adama Mickiewicza".
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MKul.2002.4.61
Akt jednorazowy Wersja od: 24 grudnia 2002 r.
ZARZĄDZENIE Nr 52
MINISTRA KULTURY
z dnia 27 sierpnia 2002 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie utworzenia Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej - "Instytutu Adama Mickiewicza".
Na podstawie art. 8 i art. 11 oraz art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 364) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Statut Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej - "Instytut Adama Mickiewicza" stanowiący załącznik do zarządzenia Nr 2 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 7 lutego 2000 r. w sprawie utworzenia Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej - "Instytutu Adama Mickiewicza" (Dz. Urz. MKiDN Nr 2, poz. 3 i Nr 12, poz. 30 oraz z 2001 r. Nr 2, poz. 9 i Nr 13, poz. 31) otrzymuje następujące brzmienie: "STATUT CENTRUM MIĘDZYNARODOWEJ WSPÓŁPRACY KULTURALNEJ - "INSTYTUT ADAMA MICKIEWICZA"I.
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1.
Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej - "Instytut Adama Mickiewicza", zwane dalej "Instytutem", jest instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123) oraz niniejszego Statutu.§ 2.
1.
Siedzibą Instytutu jest Warszawa.2.
Terenem działania Instytutu jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i zagranica.3. 1
Instytut może tworzyć w Polsce filie, ośrodki i oddziały.§ 3.
Instytut posiada osobowość prawną.§ 4.
Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".§ 5.
Instytut używa pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem "Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej - "Instytut Adama Mickiewicza" w otoku.II.
Zadania Instytutu
Zadania Instytutu
§ 6.
1.
Celem działania Instytutu jest promocja kultury polskiej, polskiego dziedzictwa i języka polskiego, a także pozyskiwanie środków pozabudżetowych i wykorzystywanie ich na realizację zadań Instytutu.2.
Celem działania Instytutu jest w szczególności popularyzowanie wiedzy o polskiej kulturze i jej historii poprzez współdziałanie z: 1)
najważniejszymi zagranicznymi ośrodkami kulturalnymi, 2)
specjalistami w dziedzinie kultury polskiej, tłumaczami literatury polskiej oraz zagranicznymi ośrodkami polonistyki, 3)
ośrodkami kulturalnymi Polaków zamieszkałych za granicą, 4)
a także poprzez przygotowywanie projektów i materiałów promocyjnych dla placówek zagranicznych Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zwłaszcza Instytutów Polskich oraz konsulatów lub ataszatów kulturalnych w innych przedstawicielstwach.§ 7.
1.
Zakres zadań Instytutu obejmuje w szczególności: 1)
tworzenie projektów promocji kultury polskiej w formie przygotowanych przez instytucje kultury lub indywidualnych kuratorów ofert programowych, 2)
wspieranie krajowych inicjatyw kulturalnych w takim konstruowaniu działalności programowej, by jak największa liczba projektów miała szansę zaistnienia na płaszczyźnie międzynarodowej, 3)
tworzenie i ciągła aktualizacja zintegrowanego systemu informacji o kulturze polskiej, polskim dziedzictwie i języku, 4)
stałe zaopatrywanie, głównie w ramach współpracy z placówkami zagranicznymi Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zagranicznych popularyzatorów, badaczy i specjalistów różnych dziedzin kultury polskiej w potrzebne im materiały i informacje (prasa, książki, nuty itd.), 5)
tworzenie zestawu podstawowych materiałów informacyjno-promocyjnych na temat kultury polskiej dla odbiorcy zagranicznego, 6)
wydawanie obcojęzycznych pism promujących kulturę, 7)
fundowanie stypendiów zagranicznych dla polskich twórców i specjalistów w zakresie kultury, a także stypendiów krajowych dla zagranicznych twórców i specjalistów w zakresie kultury ze środków będących w dyspozycji Instytutu, 8)
wspieranie instrumentami finansowymi i promocyjnymi zagranicznych edycji na różnych nośnikach tłumaczeń polskiej literatury pięknej oraz humanistycznej, a także zagranicznych publikacji na temat historii Polski i jej kultury, 9)
realizację i przeprowadzanie strategii promocji kulturalnej podczas międzynarodowych targów książki za granicą, 10)
realizację zadań promocyjnych zalecanych przez Ministra w odniesieniu do programowania i koordynacji promocji Polski przez kulturę podczas znaczących, interdyscyplinarnych projektów za granicą, 11)
koordynację realizacji projektów związanych z obchodami ważnych rocznic i innych wydarzeń o istotnym znaczeniu dla polskiej kultury, odbywających się w Polsce i poza jej granicami, 12)
koordynację działań związanych z dokumentacją polskiego dziedzictwa narodowego za granicą,2.
W ramach prowadzonej działalności Instytut może prezentować także w Polsce wydarzenia kulturalne realizowane w związku z działalnością określoną w punktach 1), 2) i 10) prezentowane za granicą.III.
Zarządzanie i organizacja
Zarządzanie i organizacja
§ 8.
Organami Instytutu są: dyrektor, Kolegium i Rada Programowa.§ 9.
Na czele Instytutu stoi dyrektor, który kieruje jego działalnością i reprezentuje go na zewnątrz.§ 10. 2
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy zastępców.§ 11.
1.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zagranicznych.2.
Zastępców dyrektora powołuje Minister na wniosek dyrektora.§ 12.
Do obowiązków dyrektora należy: 1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu, 2)
przygotowywanie programów działania i planów finansowych Instytutu na każdy rok kalendarzowy, 3)
sporządzanie sprawozdań merytorycznych i bilansów finansowych na każdy rok kalendarzowy i publikowanie ich oraz przedkładanie Kolegium.§ 13.
1.
Kolegium jest organem opiniodawczym i doradczym Instytutu.2.
W skład Kolegium wchodzą: 1)
trzy osoby powoływane i odwoływane przez Ministra będące pracownikami Ministerstwa Kultury, 2)
trzy osoby powoływane i odwoływane przez Ministra na wniosek ministra właściwego do spraw zagranicznych, które są pracownikami Ministerstwa Spraw Zagranicznych.3.
Kolegium działa w oparciu o uchwalony przez siebie i zatwierdzony przez Ministra regulamin organizacyjny.§ 14.
1.
Do obowiązków Kolegium należy: 1)
przedstawianie opinii i doradzanie Dyrektorowi w zakresie bieżących prac Instytutu, 2)
opiniowanie programów działania i planów finansowych Instytutu opracowywanych na każdy rok kalendarzowy, 3)
ocena realizacji programu i bilansu finansowego Instytutu za każdy rok kalendarzowy i przedkładanie tej oceny Radzie Programowej.2.
Dyrektor zwołuje Kolegium nie rzadziej niż raz na pół roku.§ 15.
1.
Rada Programowa jest organem opiniodawczym i doradczym Instytutu.2.
W skład Rady Programowej wchodzą: 1)
dyrektor lub wyznaczona przez niego osoba - jako sekretarz Rady Programowej, 2)
trzy osoby powoływane i odwoływane przez Ministra, 3)
trzy osoby powoływane i odwoływane przez Ministra na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych, 4)
trzy osoby powoływane i odwoływane przez dyrektora.3.
Przewodniczącego Rady Programowej powołuje Minister po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zagranicznych spośród jej członków.4.
Kadencja Rady Programowej trwa 5 lat.5.
Członkostwo w Radzie Programowej wygasa w czasie jej kadencji w razie: 1)
zrzeczenia się członkostwa, 2)
z powodu choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków, potwierdzonej przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, 3)
z powodu naruszenia przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem, 4)
śmierci.6.
W razie wygaśnięcia członkostwa w Radzie Programowej, wyborów uzupełniających dokonują osoby uprawnione w trybie przewidzianym w § 15 ust. 2.§ 16.
Do zadań Rady Programowej należy w szczególności: 1)
opiniowanie programowych planów strategicznych Instytutu na najbliższe lata, 2)
dyskutowanie warunków i wyzwań dla zagranicznej popularyzacji kultury polskiej, 3)
poszukiwanie nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu.§ 17.
Podstawową formą działania Rady Programowej są ogólne zebrania, które zwoływane są przez sekretarza Rady Programowej w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.IV.
Gospodarka finansowa
Gospodarka finansowa
§ 18.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie planu działalności obejmującego m.in. całokształt przychodów i kosztów.2.
Finansowanie działalności Instytutu jest realizowane: 1)
w zakresie utrzymania Instytutu i zapewnienia możliwości realizacji statutowej działalności finansowanie poprzez planowany budżet przekazywany w postaci dotacji budżetowej z Ministerstwa Kultury oraz inne przychody określone w art. 28 ustawy wymienionej w § 1, 2)
w zakresie realizacji zadań zleconych poprzez przychody ze zleceń kierowanych z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, pozostałych agend rządowych, instytucji samorządowych i innych.§ 19.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych konieczne jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor i zastępcy dyrektora, główny księgowy oraz upoważnieni pełnomocnicy.3.
Dyrektor może upoważnić określone osoby do dokonywania czynności prawnych w imieniu Instytutu określając każdorazowo zakres pełnomocnictw.V.
Przepisy końcowe
Przepisy końcowe
§ 20.
Dyrektor Instytutu zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi.§ 21.
1.
Wszelkie zmiany niniejszego statutu mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania przez Ministra.2.
Instytut jest wpisany do rejestru prowadzonego przez Ministra Kultury.§ 22.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.1 Statut, § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 59a z dnia 24 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.MK.02.6.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 grudnia 2002 r.
2 Statut, § 10 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 59a z dnia 24 grudnia 2002 r. (Dz.Urz.MK.02.6.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 grudnia 2002 r.