Zm.: zarządzenie w sprawie utworzenia Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej - "Instytut Adama Mickiewicza".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2001.2.9

Akt jednorazowy
Wersja od: 11 kwietnia 2001 r.

ZARZĄDZENIE NR 6
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
z dnia 11 kwietnia 2001 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie utworzenia Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej - "Instytut Adama Mickiewicza".

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123) zarządza się co następuje:
§  1.
W statucie Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej - "Instytut Adama Mickiewicza" będącym załącznikiem do zarządzenia Nr 2 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 7 lutego 2000 roku w sprawie utworzenia Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej - "Instytut Adama Mickiewicza" oraz Zarządzenia Nr 15 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 5 grudnia 2000 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Centrum Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej - "Instytut Adama Mickiewicza" wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej «Ministrem».";

2)
w § 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Celem działania Instytutu jest w szczególności popularyzowanie wiedzy o polskiej kulturze i jej historii poprzez współdziałanie z:

1) najważniejszymi zagranicznymi ośrodkami kulturalnymi,

2) specjalistami w dziedzinie kultury polskiej, tłumaczami literatury polskiej oraz zagranicznymi ośrodkami polonistyki,

3) ośrodkami kulturalnymi Polaków zamieszkałych za granicą, a także przygotowanie projektów i materiałów promocyjnych dla placówek zagranicznych Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zwłaszcza Instytutów Polskich oraz konsulatów lub ataszatów kulturalnych w innych przedstawicielstwach.";

3)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. Zakres zadań Instytutu obejmuje w szczególności:

1) tworzenie projektów promocji kultury polskiej w formie przygotowanych przez instytucje kultury lub indywidualnych kuratorów ofert programowych,

2) wspieranie krajowych inicjatyw kulturalnych w takim konstruowaniu działalności programowej, by jak największa liczba projektów miała szansę zaistnienia na płaszczyźnie międzynarodowej,

3) tworzenie i ciągła aktualizacja zintegrowanego systemu informacji o kulturze polskiej, polskim dziedzictwie i języku,

4) stałe zaopatrywanie, głównie w ramach współpracy z placówkami zagranicznymi Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zagranicznych popularyzatorów, badaczy i specjalistów różnych dziedzin kultury polskiej w potrzebne im materiały i informacje (prasa, książki, nuty itd.),

5) tworzenie zestawu podstawowych materiałów informacyjno-promocyjnych na temat kultury polskiej dla odbiorcy zagranicznego,

6) wydawanie obcojęzycznych pism promujących kulturę,

7) fundowanie stypendiów zagranicznych dla polskich twórców i specjalistów w zakresie kultury, a także stypendiów krajowych dla zagranicznych twórców i specjalistów w zakresie kultury ze środków będących w dyspozycji Instytutu,

8) wspieranie instrumentami finansowymi i promocyjnymi zagranicznych edycji na różnych nośnikach tłumaczeń polskiej literatury pięknej oraz humanistycznej, a także zagranicznych publikacji na temat historii Polski i jej kultury,

9) realizację i przeprowadzanie strategii promocji kulturalnej podczas międzynarodowych targów książki za granicą,

10) realizację zadań promocyjnych zlecanych przez Ministra w odniesieniu do programowania i koordynacji promocji Polski przez kulturę podczas znaczących, interdyscyplinarnych projektów za granicą.";

4)
§ 10 otrzymuje brzmienie:

"§ 10. Dyrektor zarządza Instytutem współdziałając z dyrektorem programowym.";

5)
w § 11:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dyrektora Instytutu oraz dyrektora programowego powołuje i odwołuje Minister po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zagranicznych.";

b)
skreśla się ust. 2;
6)
§ 12 otrzymuje brzmienie:

"§ 12. 1. Do obowiązków dyrektora należy:

1) odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu,

2) opracowywanie planów finansowych na każdy rok kalendarzowy,

3) zatwierdzanie sprawozdań merytorycznych i bilansowych za każdy rok kalendarzowy, ich publikowanie oraz przedkładanie ich Kolegium.

2. Do obowiązków dyrektora programowego należy:

1) zastępowanie dyrektora,

2) koordynowanie pracy działów Instytutu odpowiedzialnych za sprawy programowe i realizację imprez promocyjnych,

3) przygotowywanie merytorycznych programów działania na rok następny i innych planów programowych,

4) przygotowywanie sprawozdań merytorycznych za mijający rok kalendarzowy,

5) opiniowanie kandydatów do pracy w Instytucie.";

7)
w § 13 w ust. 2 oznaczenia liter "a" i "b" zastępuje się oznaczeniami punktów "1)" i "2)";
8)
w § 14 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) Dyrektor zwołuje Kolegium nie rzadziej niż raz na pół roku.";

9)
§ 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W skład Rady Programowej wchodzą dyrektor programowy jako sekretarz Rady Programowej, trzy osoby powoływane i odwoływane przez Ministra, trzy osoby powoływane i odwoływane przez Ministra Spraw Zagranicznych i trzy osoby powoływane i odwoływane przez dyrektora.";

10)
dodaje się w § 15 ust. 3, 4, 5 i 6 w brzmieniu:

"3. Przewodniczącego Rady Programowej powołuje Minister po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zagranicznych spośród jej członków.

4. Kadencja Rady Programowej trwa 5 lat.

5. Członkostwo w Radzie Programowej wygasa w czasie jej kadencji w razie:

1) zrzeczenia się członkostwa,

2) z powodu choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków,

3) z powodu naruszenia przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem,

4) śmierci.

6. W razie wygaśnięcia członkostwa w Radzie Programowej, wyborów uzupełniających dokonują osoby uprawnione w trybie przewidzianym w § 15 ust. 2.";

11)
§ 17 otrzymuje brzmienie:

"§ 17. Podstawową formą działania Rady Programowej są ogólne zebrania, które zwoływane są przez sekretarza Rady Programowej w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku."

12)
w § 18 w ust. 2 oznaczenia liter "a" i "b" zastępuje się oznaczeniami punktów "1)" i "2)";
13)
w § 19 ust. 2 wyrazy: "zastępca dyrektora" zastępuje się wyrazami: "dyrektor programowy";
14)
rozdział VI otrzymuje brzmienie:

"Rozdział VI

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 20. Roczne sprawozdanie finansowe Instytutu podlega badaniu przez biegłego rewidenta.

§ 21. Do czasu powołania dyrektora programowego, o którym mowa w § 10, dotychczasowy zastępca dyrektora pełni jego obowiązki.

§ 22. 1. Wszelkie zmiany niniejszego statutu mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania przez Ministra po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw zagranicznych.

2. Instytut jest wpisany do rejestru prowadzonego przez Ministra.";

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.