Zm.: zarządzenie w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (czyli Wewnętrzny Kodeks Leśny Handlowy).

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2007.9.69

Akt jednorazowy
Wersja od: 7 sierpnia 2007 r.

ZARZĄDZENIE NR 44
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 7 sierpnia 2007 r.
w sprawie zmiany zarządzenia nr 52 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. (znak: OM-906-1-125/06) w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (czyli Wewnętrzny Kodeks Leśny Handlowy)

OM-906-1-194/07

Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1 - w wykonaniu zadania dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonego w § 8, ust. 1, pkt 5 Statutu2 - zarządzam, co następuje.

§  1.
W zarządzeniu nr 52 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. (znak: OM-906-1-125/06) w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (WEWNĘTRZNY KODEKS LEŚNY HANDLOWY):
1)
uchyla się załącznik nr 14 a;
2)
załącznikowi nr 14 nadaje się brzmienie zgodne z treścią załącznika do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Naczelnika Wydziału Marketingu i Promocji Produktów Leśnych w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych zobowiązuje się do doprowadzenia do umieszczenia bez zbędnej zwłoki na stronie Portalu Leśno-Drzewnego ujednoliconego tekstu zarządzenia nr 52 dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. (znak: OM-906-1-125/06) w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (WEWNĘTRZNY KODEKS LEŚNY HANDLOWY).
§  3.
Zgodnie z wykazem, o którym mowa w zarządzeniu nr 41 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 4 lipca 2007 r. (znak: OR-013-3/07) w sprawie ustalenia standardowej klasyfikacji haseł służących grupowaniu aktów reglamentacji wewnętrznej dyrektora generalnego Lasów Państwowych - niniejsze zarządzenie należy do grupy aktów reglamentacji wewnętrznej, ujętej pod pozycją 17.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem umieszczenia ujednoliconego tekstu, o którym mowa w § 2, na stronie Portalu Leśno-Drzewnego.
______

1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r.; w § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny LP wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.

2 W § 8, ust. 1, pkt 5 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe określono, że "Dyrektor generalny LP ustala w szczególności (...) zasady sprzedaży drewna przez Lasy Państwowe...".

ZAŁĄCZNIK 

Załącznik Nr 14

Postępowanie w stanach siły wyższej

Pojęcie stanu siły wyższej w handlu drewnem

1.
W leśnictwie można mówić o stanie siły wyższej w ogóle lub o stanie siły wyższej, połączonej z istotnym zakłóceniem planu sprzedaży drewna (z istotnym zakłóceniem gospodarowania surowcem drzewnym). O stanie siły wyższej w ogóle należy mówić w każdym wypadku wystąpienia zdarzeń, o których mowa poniżej w pkt. 4), 5) i 6). W identyfikowaniu stanów siły wyższej, zakłócających handel drewnem (gospodarowanie surowcem drzewnym) można posługiwać się kluczem identyfikacyjnym, stanowiącym aneks nr 1 do niniejszego załącznika. W aspekcie zakłóceń handlu drewnem (gospodarowania surowcem drzewnym) przez stany siły wyższej należy w szczególności rozumieć stany faktyczne, zaistniałe:
1)
w trakcie wyłaniania nabywców drewna w trybie rokowań internetowych,
2)
po wyłonieniu nabywców w trybie rokowań internetowych,
3)
w trakcie realizacji zobowiązań, wynikających z:
a)
rokowań internetowych,
b)
licytacji z użyciem aplikacji "e-drewno",
c)
innych rozstrzygnięć zobowiązujących do sprzedaży drewna (wyniki aukcji i submisji, wyniki negocjacji itd.),

powodujące istotne zakłócenie gospodarki surowcem drzewnym w następstwie takich zdarzeń jak:

4)
zdarzenia dotykające obszarów leśnych, będące lub niebędące stanami konstytucyjnych klęsk żywiołowych, w tym w szczególności:
a)
wielkopowierzchniowe pożary lasów,
b)
naturalne zjawiska powodujące szkody w drzewostanie, takie jak:

– zjawiska abiotyczne, inne niż pożary lasów, na przykład:

* silne opady mokrego śniegu powodujące istotne szkody od okiści (przede wszystkim w drzewostanach młodszych klas wieku),

* porywiste wiatry prowadzące do wielkopowierzchniowych wiatrołomów i wiatrowałów,

* podtopienia obszarów leśnych powodujące masowe zamieranie drzew,

* silne skażenie środowiska przez pyły, gazy lub substancje ciekłe wywołujące efekt, jak w zdaniu poprzedzającym,

* osuwiska, tąpnięcia oraz zapadliska znacznych obszarów leśnych,

* inne zjawiska abiotyczne (w tym o charakterze antropogenicznym),

– zjawiska biotyczne takie jak:

* żer owadów liściożernych lub "miazgożernych" powodujący masowe zamieranie drzew (wcześniej nieprzewidywane),

* pasożytnicze działanie grzybów oraz szkodliwe działanie innych organizmów, powodujące efekt jak w zdaniu poprzedzającym;

5)
zdarzenia, zakłócające gospodarkę surowcem drzewnym, spowodowane unieczynnieniem (wyłączeniem z produkcji) istotnej części zakładów przerobu drewna okrągłego wskutek działania sił przyrody (w tym wyczerpującego znamiona konstytucyjnej klęski żywiołowej) lub wskutek zaniedbań zarządczych, takie jak:
a)
klęskowe powodzie,
b)
pożar lub inne katastrofy technologiczne;
6)
zbieg zdarzeń, o których mowa w pkt. 4) oraz 5).

Ogłaszanie stanu siły wyższej w ogóle

2.
W razie wystąpienia w leśnictwie zdarzeń, o których mowa w ust. 1, pkt 4 - właściwy leśniczy bezzwłocznie (na podstawie obserwacji w ramach codziennego obchodu leśnictwa lub lustracji na polecenie zwierzchnika służbowego) przekazuje stosowny meldunek do nadleśnictwa, zawierający wstępną ocenę skali szkód w drzewostanie;
3.
Na podstawie meldunków, o których mowa w ust. 2, oraz po rozpoznaniu zdarzeń, o których mowa w ust. 1, pkt 5, albo z własnej inicjatywy, nadleśniczy:
1)
podejmuje decyzję o braku potrzeby ogłoszenia stanu siły wyższej o lokalnym znaczeniu, albo decyzję o wystąpieniu stanu siły wyższej o lokalnym znaczeniu, przekazując tę decyzję do wiadomości właściwego dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (podjęcie decyzji o ogłoszeniu stanu siły wyższej o znaczeniu lokalnym oznacza w szczególności, że skutki siły wyższej z punktu widzenia handlu drewnem będą mogły być usunięte - zdaniem nadleśniczego - przez zastąpienie drewna zaplanowanego do sprzedaży drewnem "poklęskowym" bez konieczności zmiany harmonogramu dostaw drewna w nadleśnictwie oraz nadleśnictwach sąsiadujących, z opcją skierowania części drewna do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno")

lub

2)
przekazuje meldunek do dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych o wystąpieniu zdarzeń, o których mowa w ust. 1, które według niego wywołały skutki wymagające koordynacji działań w określonym zgrupowaniu nadleśnictw.
Wzory decyzji oraz meldunków, o których mowa w ust. 3, zamieszczono w aneksie 2 do niniejszego załącznika.
4.
Na podstawie decyzji, o których mowa w ust. 3, pkt 1, lub/oraz meldunków nadleśniczych, o których mowa w ust. 3, pkt 2), oraz po rozpoznaniu zdarzeń, o których mowa w ust. 1, pkt 5, albo z własnej inicjatywy, dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych:
1)
podejmuje decyzję o braku potrzeby ogłoszenia stanu siły wyższej o znaczeniu regionalnym, którą przekazuje do wiadomości dyrektora generalnego Lasów Państwowych

lub

2)
podejmuje decyzję o wystąpieniu stanu siły wyższej o znaczeniu regionalnym, którą podaje do wiadomości jak wyżej (podjęcie takiej decyzji może wiązać się z uchyleniem wszystkich lub części decyzji, o których mowa w ust. 3, pkt 1, w których nadleśniczowie - działając poza kontekstem zdarzeń w innych nadleśnictwach - uznali, że ze zdarzeniami klęskowymi "poradzą" sobie we własnym zakresie)

lub

3)
przekazuje meldunek do dyrektora generalnego Lasów Państwowych o wystąpieniu zdarzeń, o których mowa w ust. 1, które według niego wywołały skutki, wymagające koordynacji działań w zgrupowaniu nadleśnictw, wykraczającym poza zasięg regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
Wzory decyzji oraz meldunków, o których mowa w ust. 4, zamieszczono w aneksie 2 do niniejszego załącznika.
5.
Na podstawie decyzji oraz meldunków dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, o których mowa w ust. 4, albo z własnej inicjatywy (w tym na podstawie informacji z Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych, korzystającego z usług Satelitarnego Centrum Operacji Regionalnych w Komorowie koło Ostrowii Mazowieckiej), dyrektor generalny Lasów Państwowych:
1)
podejmuje decyzję o braku potrzeby ogłoszenia stanu siły wyższej o znaczeniu krajowym w odniesieniu do wszystkich lub niektórych wniosków w tej sprawie (podjęcie takiej decyzji oznacza, że przynajmniej część dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych będzie obowiązana do ogłoszenia stanów siły wyższej o znaczeniu regionalnym, choć uprzednio wnioskowali oni o decyzję o stanie siły wyższej o znaczeniu krajowym);
2)
ogłasza decyzję o ogłoszeniu stanu siły wyższej o znaczeniu krajowym (podjęcie takiej decyzji oznacza, że decyzje części dyrektorów regionalnych dyrekcji o ogłoszeniu stanów siły wyższej o znaczeniu regionalnym ulegają uchyleniu).
6.
Ogłaszanie stanów siły wyższej następuje po zakończeniu akcji ratowniczej (w tym w ramach sztabów kryzysowych, tworzonych na podstawie przepisów odrębnych). Prowadzenie akcji ratowniczych, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, na obszarach leśnych mieści się (z punktu widzenia klasyfikacji działalności leśnej) przede wszystkim w obszarze zadań związanych z ochroną lasu przed pożarami, a także ochroną lasu przed owadami oraz innymi szkodotwórczymi zjawiskami o charakterze biotycznym lub/oraz abiotycznym. Prowadzenie ww. akcji ratunkowych zasadniczo nie stanowi przedmiotu niniejszego zarządzenia, albowiem reglamentuje ono działalność leśną w zakresie zagospodarowania surowca drzewnego poklęskowego. Powołane akcje ratownicze powinny być prowadzone według szczegółowych zasad, ustalonych:
1)
w aktach reglamentacji wewnętrznej ustalających sposób ochrony lasu przed pożarami oraz innymi zjawiskami o charakterze biotycznym i abiotycznym (instrukcja ochrony lasu przed pożarami, instrukcja ochrony lasu);
2)
w programach działań sztabów kryzysowych, tworzonych na podstawie wyodrębnionych przepisów prawa powszechnego.

Zbiór działań w razie wystąpienia stanów siły wyższej

7.
W razie wystąpienia stanów siły wyższej, w tym wiążących się z zakłóceniem gospodarki surowcem drzewnym, można wyróżnić następujące działania, leżące po stronie Lasów Państwowych (a także częściowo po stronie nabywców drewna okrągłego):
1)
ochrona mienia Skarbu Państwa na obszarach leśnych bezpośrednio po zaprzestaniu działań ratowniczych, o których mowa w ust. 6;
2)
udrożnienie lasu;
3)
opracowanie szczegółowego programu działań w zakresie zagospodarowania drewna poklęskowego, obejmującego w szczególności:
a)
inwentaryzację drewna, które musi zostać pozyskane w związku z uszkodzeniem drzewostanów w następstwie zjawisk szkodotwórczych, o których mowa w ust. 1, pkt 1 (połączone z inwentaryzacją drewna pozyskanego, które uległo zdeprecjonowaniu wskutek działania siły wyższej);
b)
rozpoznanie zakłóceń produkcyjnych wywołanych u nabywców zdarzeniami, o których mowa w ust. 1, pkt 2;
c)
przeprowadzenie modyfikacji zobowiązań wobec nabywców surowca drzewnego, wynikających z realizacji niniejszego zarządzenia do czasu wystąpienia siły wyższej w nadleśnictwach objętych skutkami zdarzeń, o których mowa w ust. 1, oraz, ewentualnie, w nadleśnictwach nieklęskowych (jeśli zdarzenia wystąpiły po sporządzeniu takich ofert i nie ma czasu na ich anulowanie oraz tworzenie ofert sprzedaży od początku, zwłaszcza gdy zostały one już obłożone ofertami zakupu czy umowami kupna-sprzedaży drewna)
4)
realizację programu działań, o którym mowa w pkt. 3);
5)
zmianę dotychczasowych planów i ustalenie nowych planów urządzenia lasu na terenach poklęskowych.
8.
Ochrona mienia, o której mowa w ust. 7, pkt 1, przebiega według zasad ustalonych w aktach prawa powszechnego oraz w aktach reglamentacji wewnętrznej, wymienionych w ust. 6, pkt 1 (dozór pożarzysk, dogaszanie wtórnych ognisk otwartego ognia, sprawdzanie skuteczności zabiegów ograniczających liczebność szkodliwych owadów, wykonywanie doraźnych urządzeń do odprowadzania wody zastoiskowej, wprowadzanie okresowego zakazu wstępu do lasu itp.), a także obejmuje działania prewencyjne i interwencyjne na podstawie zarządzenia dyrektora generalnego Lasów Państwowych, regulującego działanie Straży Leśnej w Lasach Państwowych. Działania prewencyjne i interwencyjne, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, powinny odbywać się na podstawie programu operacyjnego zadań Straży Leśnej, tworzonego na okoliczność konkretnego stanu siły wyższej. Może on przewidywać delegowanie funkcjonariuszy Straży Leśnej z nadleśnictw nieklęskowych na teren nadleśnictw klęskowych. Bardziej szczegółowa problematyka omawianej tu ochrony mienia Skarbu Państwa wykracza poza ramy niniejszego zarządzenia.

Program działań w zakresie zagospodarowania drewna "poklęskowego"

9.
Stan siły wyższej wymaga opracowania programu działań w zakresie zagospodarowania drewna "poklęskowego" oraz powierzchni poklęskowych. Opracowuje go oraz w formie zarządzenia utrwala nadleśniczy, dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych lub dyrektor generalny Lasów Państwowych - stosownie do charakteru stanu siły wyższej. Obligatoryjnymi częściami składowymi programu, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, są:
1)
program stałej ochrony mienia na terenach klęskowych, zwłaszcza w trakcie pozyskiwania oraz wywozu drewna poklęskowego;
2)
szczegółowy sposób prowadzenia inwentaryzacji drewna poklęskowego (połączonej z inwentaryzacją drewna pozyskanego, które uległo zdeprecjonowaniu wskutek działania siły wyższej);
3)
wyniki rozpoznania zakłóceń produkcyjnych wywołanych u nabywców zdarzeniami nadzwyczajnymi;
4)
szczegółowy sposób przeprowadzenia modyfikacji zobowiązań wobec nabywców surowca drzewnego, zaistniałych do czasu wystąpienia siły wyższej - w nadleśnictwach, objętych skutkami zdarzeń, o których mowa w ust.. 1, oraz, ewentualnie, w nadleśnictwach nieklęskowych (jeśli zdarzenia wystąpiły po sporządzeniu ofert sprzedaży drewna, a nie ma czasu na ich anulowanie i tworzenie ofert sprzedaży od początku, zwłaszcza gdy zostały one już obłożone ofertami zakupu czy umowami kupna-sprzedaży drewna);
5)
harmonogram realizacji programu.
10.
Inne części składowe programu, o którym mowa w ust. 10, obejmują:
1)
ustalenie systemu organizacji i zarządzania procesem zagospodarowania drewna "poklęskowego" oraz zagospodarowania terenów poklęskowych;
2)
restrukturyzację harmonogramu (harmonogramów) sprzedaży drewna;
3)
plan stworzenia i zabezpieczenia składnic przejściowych w razie braku możliwości pełnego zharmonizowania dostaw drewna;
4)
renegocjacje umów z usługodawcami leśnymi;
5)
plan alokacji sił i środków celem ich skoncentrowania na terenach poklęskowych;
6)
ustalenie systemu finansowego programu zagospodarowania drewna poklęskowego;
7)
opracowanie szczegółowego programu zagospodarowania terenów poklęskowych.
11.
W razie takiej potrzeby plan zagospodarowania drewna "poklęskowego" powinien być sporządzany etapami tak, aby inwentaryzacja drewna poklęskowego oraz modyfikacja zobowiązań wobec nabywców surowca drzewnego mogła nastąpić bez zbędnej zwłoki. Do czasu modyfikacji, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, bieżące zapotrzebowanie nabywców, wynikające z zawartych umów w nadleśnictwach klęskowych - o ile nie może być przejściowo wstrzymane w tych nadleśnictwach - powinno być zaspakajane przede wszystkim drewnem pochodzącym z udrażniania lasu oraz usuwania drzew uszkodzonych, stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi.

Inwentaryzacja drewna poklęskowego

12.
Do inwentaryzacji drewna poklęskowego przystępuje się bez zbędnej zwłoki, po ustaniu działań ratowniczych, o których mowa w ust. 6.
13.
Inwentaryzację drewna poklęskowego poprzedza narada gospodarcza na szczeblu krajowym, na szczeblach regionalnych lub/oraz nadleśnictw (sesja) - odpowiednio do rozległości zdarzenia szkodotwórczego (stany siły wyższej o znaczeniu krajowym, regionalnym lub lokalnym).
14.
Przeprowadza się inwentaryzację szacunkową oraz uszczegółowioną.
15.
Wyniki inwentaryzacji szacunkowej stanowią podstawę do działań, o których mowa w ust. 7, pkt 3, lit. c).
16.
Inwentaryzacja szczegółowa jest prowadzona w systemie szacunków brakarskich, wykonywanych przed rozpoczęciem pozyskiwania drewna na danej pozycji cięć klęskowych (z odpowiednim uwzględnieniem drewna pozyskanego w trakcie akcji ratowniczej), przy czym w konkretnych sytuacjach dopuszcza się od razu inwentaryzację powykonawczą (odbiórka drewna pozyskanego na terenach poklęskowych, gdy nie ma czasu lub możliwości sporządzania szacunków brakarskich).
17.
Inwentaryzacja szacunkowa, o której mowa w ust. 15, stanowi zbiór zadań objętych aplikacją informatyczną, obejmujących:
1)
oględziny z użyciem techniki samolotowej oraz terenowe, przez miejscowych leśniczych i podleśniczych (z ewentualną pomocą leśniczych i podleśniczych zamiejscowych oraz usługodawców zewnętrznych, wywodzących się z oddziałów Biura Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej oraz innych firm wykonawstwa urządzeniowego), służące:
a)
ustaleniu oddziałów oraz wydzieleń leśnych, w których wystąpiły szkody wymagające objęcia inwentaryzacją;
b)
wstępnej inwentaryzacji drewna poklęskowego z wykorzystaniem szacunku masowego (uwzględnionego w programie "Brakarz") z dokładnością do poziomu leśnictwa, sortymentu i gatunku;
c)
ustaleniu ilości drewna sprzedanego klientom, które w oczekiwaniu na transport zostało zniszczone (zdeprecjonowane) wskutek siły wyższej;
d)
ustalenie ilości drewna pozyskanego dla danego klienta (drewno odebrane), które zostało zniszczone (zdeprecjonowane) wskutek siły wyższej;
e)
oszacowaniu według wydzieleń leśnych procentowego udziału drzew, które:

– zostały całkowicie powalone, albo pozbawione koron w wyniku spalenia lub złomów lub zostały wycięte w ramach akcji ratowniczej (leżą w obrębie danego wydzielenia),

– powinny zostać usunięte z drzewostanu wskutek uszkodzeń fizjologicznych lub technicznych, lecz zachowały (choćby częściowo) żywy aparat asymilacyjny oraz więź systemu korzeniowego z glebą,

2)
ustalenie ilości drewna poklęskowego do pozyskania z wykorzystaniem:
a)
wyników szacunków brakarskich na powierzchniach próbnych, rozmieszczonych równomiernie na terenie objętym skutkami siły wyższej,
b)
odniesienia interpolacyjnego wyników szacunków brakarskich, o których mowa w lit. a), na poszczególne wydzielenia leśne objęte skutkami siły wyższej, z uwzględnieniem podobieństw między powierzchniami próbnymi i wydzieleniem leśnym, występujących pod względem:

– opisu taksacyjnego utrwalonego w bazie systemu informatycznego nadleśnictwa,

– procentowego udziału drzew, o którym mowa w pkt. 1, lit. e).

18.
Inwentaryzacja szacunkowa, o której mowa w ust. 17, w programie działań w zakresie zagospodarowania drewna poklęskowego może podlegać modyfikacjom, w tym uproszczeniom.

Modyfikacja zobowiązań wobec nabywców surowca drzewnego, zaistniałych do czasu wystąpienia siły wyższej

19.
Modyfikacja zobowiązań wobec nabywców surowca drzewnego jest wykonywana wówczas, gdy oferta sprzedaży drewna została już sporządzona i obłożona ofertami (albo gdy sprawy zaszły jeszcze dalej); w każdej wcześniejszej fazie ustalania nabywców drewna inwentaryzacja szacunkowa drewna "poklęskowego" powinna być wykorzystywana do modyfikacji pierwotnej oferty sprzedaży.
20.
W pierwszym kroku modyfikacji zobowiązań wobec nabywców, w nadleśnictwach objętych stanem siły wyższej należy sporządzić dodatkowy plan sprzedaży drewna (plan sprzedaży drewna poklęskowego); plan ten sporządza się, korzystając z programu "Acer; sporządzając plan sprzedaży drewna poklęskowego nadleśnictwa nadają mu status planu obowiązującego, zmieniając status planu dotychczasowego na plan nieobowiązujący (ten zabieg techniczny zapewnia transfer planu sprzedaży drewna poklęskowego do hurtowni danych), przy czym nadleśnictwa nieobjęte stanem siły wyższej o znaczeniu lokalnym lub regionalnym zmieniają status dotychczasowego planu sprzedaży drewna na plan nieobowiązujący oraz zakładają nowy, "obowiązujący" plan sprzedaży drewna, w którym wszystkie wartości będą zerowe.
21.
W drugim kroku Wydział Analiz Ekonomicznych i Planowania w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych powinien pobrać plany sprzedaży drewna poklęskowego do hurtowni danych.
22.
W trzecim kroku dane, o których mowa w ust. 21, powinny zostać przekazane do bazy Portalu Leśno-Drzewnego celem zamiany na grupy handlowe drewna poklęskowego.
23.
W czwartym kroku nadleśnictwa klęskowe, korzystając z funkcji Portalu Leśno-Drzewnego, powinny zatwierdzić podział drewna poklęskowego na grupy handlowe.
24.
W piątym kroku powinien nastąpić proces przetwarzania danych bazy Portalu Leśno-Drzewnego, mający na celu wykorzystanie drewna "poklęskowego" do zastąpienia drewna objętego zobowiązaniami wobec nabywców, wynikającymi z rokowań internetowych oraz innych procedur ustalonych w niniejszym zarządzeniu.
25.
Szczegółowy opis informatycznego algorytmu przetwarzania danych, o którym mowa w ust. 24, został zawarty w aneksie nr 3 do niniejszego załącznika.
26.
Wyniki przetwarzania danych, o których mowa w ust. 24, przy decyzji dyrektora generalnego Lasów Państwowych stają się podstawą renegocjacji warunków zakupu-sprzedaży drewna, przeprowadzanymi przez poszczególnych nadleśniczych (stan siły wyższej o znaczeniu lokalnym) lub przez grupy nadleśniczych (stan siły wyższej o znaczeniu ponadlokalnym) z zainteresowanymi nabywcami drewna.
27.
Ilość drewna "poklęskowego", która nie będzie miała zdolności do zaspokojenia wcześniejszych zobowiązań nabywców, należy przeznaczyć do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno". Pulę drewna trudno zbywalnego zwiększa również drewno "poklęskowe", które zostało zaoferowane w zastępstwie drewna objętego wcześniejszymi zobowiązaniami, jeśli ta oferta zastępcza nie została przyjęta przez nabywcę lub nabywców (w takim wypadku należy stosować zasadę, że w razie wystąpienia stanu siły wyższej i odrzucenia przez nabywcę oferty zakupu drewna "klęskowego" w zastępstwie drewna na wstrzymanych pozycjach cięć, umowa kupna-sprzedaży drewna zostaje zmniejszona o ilość odpowiadającą niepodjętej przez nabywcę oferty zastępczej).

Klasyfikacja systemów organizacji i zarządzania procesem zagospodarowania drewna "poklęskowego" oraz zagospodarowania terenów poklęskowych

28.
Zależnie od rozmiaru szkód związanych ze stanami siły wyższej można wyróżnić następujące systemy organizacji i zarządzania procesem gospodarowania drewnem "poklęskowym" oraz zagospodarowania terenów poklęskowych:
(tabela na stronie 8)

Wytyczne dotyczące systemu finansowego programu zagospodarowania drewna poklęskowego

29.
Po wystąpieniu stanu siły wyższej o charakterze ponadlokalnym, finansowanie procesu zagospodarowania drewna "poklęskowego" w nadleśnictwach "klęskowych" oraz sąsiadujących, uczestniczących w procesie zagospodarowania drewna "klęskowego", odbywa się na podstawie wniosków o dotacje z funduszu leśnego, udzielane w celu utrzymania na odpowiednim poziomie płynności finansowej szybkiej tych jednostek organizacyjnych. Wzór wniosku o dotację nadzwyczajną będzie przedmiotem odrębnej decyzji dyrektora generalnego Lasów Państwowych, z tym że pierwsza dotacja na działania doraźne (związane na przykład z koncentracją sprzętu wielooperacyjnego) jest udzielana w trybie uproszczonym. Nadleśnictwa klęskowe oraz "nieklęskowe" są obowiązane do odprowadzania odpisu netto na fundusz leśny na ogólnych zasadach, zgodnie z następującą formułą matematyczną: "Sprzedaż drewna w nadleśnictwach "klęskowych" (lub "nieklęskowych") razy wskaźnik odpisu na fundusz leśny, minus dopłata brutto do nadleśnictwa, ujęta w planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych". Na koniec roku w nadleśnictwach "klęskowych" lub "nieklęskowych" jest przeprowadzana pełna weryfikacja wyniku finansowego na warunkach ogólnych.
Określenie charakteru stanu siły wyższejOgólna charakterystyka stanu siły wyższejInne szczegółowe wyróżniki stanu siły wyższejOpis systemu organizacji i zarządzania procesem zagospodarowania drewna "poklęskowego" oraz zagospodarowania terenów poklęskowych (uwaga: w opisie pominięto sprawy, związane z modyfikacją ofert i renegocjacją umów z nabywcami)
1234
Stan siły wyższej o charakterze lokalnymilość i struktura sortymentowa drewna "klęskowego" będzie mogła w dostatecznie pełnym zakresie zastąpić drewno obłożone ofertami w ramach poszczególnych nadleśnictw klęskowychnie zachodzi potrzeba zmiany harmonogramów "dostaw" drewna do nabywców"zagospodarowanie klęski" może wymagać podziału leśnictw "klęskowych" na rewiry, stające się miejscem działania leśniczych oraz podleśniczych z leśnictw, które nie zostały objęte klęską, lecz w obrębie których zaszła potrzeba wstrzymania pozycji cięć. Wyżej wymienieni leśniczowie i podleśniczowie działają w systemie delegacyjnym. Nadleśniczy, w razie takiej potrzeby, występuje do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z zawiadomieniem o renegocjacji umów na usługi leśne oraz nowych zleceń z wolnej ręki. Następuje renegocjacja umów na usługi leśne. Leśniczowe i podleśniczowie działają w rewirach wraz z usługodawcami leśnymi im "przydzielonymi". Z użyciem standardowej aplikacji informatycznej "wiele rejestratorów w jednym leśnictwie", następuje:
a) protokolarne przejęcie rewirów od leśniczych miejsca;
b) protokolarne przyjęcie na stan (leśniczych miejscowych i zamiejscowych) tabliczek do znakowania drzew z produkcji uzupełniającej (zapewniającej należyte zabezpieczenie tabliczek przypisanych do leśnictw klęskowych),
c) w rejestratorach leśniczych zamiejscowych następuje zablokowanie dotychczasowych adresów leśnych, a w ich miejsce zostają wprowadzone adresy rewirów im przydzielonych;
d) do rejestratorów leśniczych zamiejscowych zostają wprowadzone znowelizowane plany sprzedaży drewna
Stan siły wyższej o charakterze ponadlokalnymilość i struktura sortymentowa drewna "klęskowego" będzie mogła w dostatecznie pełnym zakresie zastąpić drewno obłożone ofertami w ramach poszczególnych nadleśnictw klęskowychzachodzi potrzeba zamiany harmonogramów "dostaw" w poszczególnych nadleśnictwach klęskowych oraz nadleśnictwach "ościennych"jak wyżej - z tym, że w związku z ewentualnym przejściowym wstrzymaniem pozyskiwania drewna w niektórych nadleśnictwach klęskowych i w nadleśnictwach sąsiadujących z nadleśnictwami klęskowymi - - leśniczowie oraz podleśniczowie z tych nadleśnictw mogą być na ten czas delegowani do rewirów klęskowych (w powiązaniu z czasowymi dotacjami z funduszu leśnego, przekazywanymi do nadleśnictw delegujących). Na czas wstrzymania prac przy pozyskaniu drewna w ww. nadleśnictwach - do rewirów klęskowych mogą być wysyłane zakłady usług leśnych, działające dotąd w tych nadleśnictwach
Stan siły wyższej o charakterze ponadlokalnymilość i struktura sortymentowa drewna "klęskowego" wymusza trwałe wyłączenie z pozyskania niektórych pozycji cięć w nadleśnictwach "nieklęskowych"zachodzi potrzeba zmiany harmonogramów "dostaw" oraz wstrzymania (całkowitego lub częściowego) pozyskania drewna w nadleśnictwach "nieklęskowych"Jak wyżej - z tym, że w związku z trwałą utratą przychodów w nadleśnictwach nieklęskowych musi być do nich wysyłany dodatkowy strumień dotacji z funduszu leśnego; plan alokacji sił i środków na ogół będzie wymuszał koncentrację maszyn wielooperacyjnych do ścinki i wyrobu drewna, a to będzie się wiązało z koniecznością głębokiej realokacji sił i środków (przesunięcie zakładów usług leśnych, wyposażonych w maszyny wielooperacyjne do ścinki i wyrobu drewna z wielu nadleśnictw na rewiry klęskowe; przesunięcie zakładów usług leśnych o tradycyjnym wyposażeniu do nadleśnictw nieklęskowych, w których nie przewiduje się wstrzymania pozyskania drewna (chodzi o nadleśnictwa wysyłające na tereny klęskowe zakłady usług leśnych, wyposażone w sprzęt specjalistyczny)

Aneksowanie planów urządzenia lasu

30.
Po zakończeniu inwentaryzacji szacunkowej, o której mowa w ust. 15, właściwi dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych są obowiązani do skalkulowania średniorocznej możliwości pozyskiwania drewna w nadleśnictwach "klęskowych".
31.
W celu kalkulacji, o której mowa w ust. 30, ustala się normatywną ilość drewna możliwą do pozyskania w danym nadleśnictwie klęskowym, korzystając z regulacji § 12 niniejszego zarządzenia oraz opisu zawartego w załączniku 9 do obecnego (pozycja nr 2) z tym, że za "N1" przyjmuje się liczbę lat, jaka upłynęłaby do czasu wyekspirowania planu urządzenia lasu (gdyby plan był nadal realizowany) według stanu na koniec roku poprzedzającego wystąpienie stanów siły wyższej.
32.
Procedurę sporządzenia aneksu do obowiązującego planu urządzenia lasu w nadleśnictwach "klęskowych" wszczyna się, gdy w sposób oczywisty uzasadnia to skala klęski oraz oczywisty brak możliwości nawiązania do ustaleń planu w związku z koniecznością zagospodarowania drewna "klęskowego", a w razie braku takich oczywistych przesłanek wówczas, gdy:
1)
ilość użytków przygodnych ("klęskowych"), zaliczonych na poczet użytkowania rębnego, przekracza wartość wyrażenia: R - Rd - Rk, gdzie R i Rd jak we wzorze zawartym w załączniku nr 9 do zarządzenia (poz. 2), zaś Rk > użytkowanie rębne w roku klęski, wykonane do daty jej wystąpienia (samoistny wyznacznik wymagający aneksowania planu urządzenia lasu ze względu na brak możliwości zachowania maksymalnego poziomu użytkowania głównego rębnego),
2)
można zachować maksymalną wartość użytków rębnych, ujętych w planie urządzenia lasu, lecz wartość wyrażenia Tm + Rm (gdzie Tm + Rm jak we wzorze w załączniku nr 9, poz. 2) jest mniejsza, aniżeli sumaryczna wartość użytków przygodnych (klęskowych), zaliczonych na poczet użytkowania rębnego lub przedrębnego (brak możliwości zachowania sumarycznego etatu użytków głównych: etat użytków głównych rębnych + etat użytków głównych przedrębnych).
33.
W razie, gdy dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych na podstawie wyników procedury, o której mowa w ust. 32, stwierdzą, że w następstwie stanów siły wyższej nie zachodzi możliwość utrzymania rygorów użytkowania głównego lasów nadleśnictwa (brak możliwości utrzymania maksymalnego poziomu użytkowania rębnego lub/oraz użytkowania głównego ogółem), bez zbędnej zwłoki zlecają sporządzenie aneksu do planu urządzenia lasu, przekazując zleceniobiorcy dane z inwentaryzacji szacunkowej, o której mowa w ust. 15.
34.
W zależności od rozmiaru szkód w drzewostanach zlecenie, o którym mowa w ust. 33, może być poprzedzone wystąpieniem do ministra właściwego do spraw środowiska o zgodę w trybie art. 18, ust. 3 na zmianę (skrócenie) okresu obowiązywania planu urządzenia lasu.
35.
Domniemywa się, że aneks, o którym mowa w ust. 33, uwzględni rozmiar pozyskania drewna "klęskowego" wynikający z inwentaryzacji szacunkowej, o której mowa w ust. 15, skorygowanej wynikami inwentaryzacji szczegółowej lub powykonawczej, o których mowa w ust. 16. Domniemywa się również, że aneks ten zostanie zatwierdzony przez ministra właściwego do spraw środowiska w trybie art. 22 ustawy o lasach. Domniemania, o których mowa w zdaniach poprzedzających, są uzasadnieniem przystąpienia do zagospodarowania drewna poklęskowego przed definitywnym zakończeniem prac nad aneksem, o którym mowa w ust. 33.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ANEKS NR 1

grafika

ANEKS NR 2

WZORY DECYZJI ORAZ MELDUNKÓW, O KTÓRYCH MOWA W ZAŁĄCZNIKU NR 14 (POSTĘPOWANIE W STANACH SIŁY WYŻSZEJ) DO ZARZĄDZENIA NR 52 DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH Z 23 PAŹDZIERNIKA 2006 R. W SPRAWIE USTALENIA SPOSOBU SPRZEDAŻY DREWNA PRZEZ PAŃSTWOWE GOSPODARSTWO LEŚNE LASY PAŃSTWOWE

(ZNAK: OM-906-1-125/06)

1. Wzór decyzji podejmowanej przez nadleśniczego, o której mowa w ust. 3, pkt 1 ww. załącznika nr 14 - w wypadku braku potrzeby ogłoszenia stanu siły wyższej o znaczeniu lokalnym (decyzję, objętą niniejszym wzorem, nadleśniczy podejmuje, gdy:

a)
ilość drewna przygodnego układa się na zwykłym poziomie,
b)
prawie cała ilość drewna przygodnego będzie mogła być sprzedana w ramach umów wynikających z rokowań internetowych,
c)
ilość wstrzymanych planowych pozycji cięć będzie niewielka,
d)
zwiększenie rozmiaru cięć w stosunku do planu nie będzie miało istotnego charakteru.

Projekt

Decyzja nr ......

Nadleśniczego Nadleśnictwa ......

z dnia ......

w sprawie stanu siły wyższej o lokalnym znaczeniu, związanej ze szkodami w drzewostanie, jakie wystąpiły w następstwie (wymienić czynniki szkodotwórcze) w dniach ......

Na podstawie § 22, ust. 3 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1 - w wykonaniu obowiązku, wynikającego z treści ust. 3 załącznika nr 14 ("Postępowanie w stanach siły wyższej") do zarządzenia nr 52 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (znak: OM-906-1-125/06) - postanawiam, co następuje.

§ 1.

Opierając się na meldunkach, o których mowa w ust. 2 ww. załącznika nr 14, uznaję, że w zasięgu terytorialnym Nadleśnictwa (wymienić nazwę nadleśnictwa) w następstwie szkód w drzewostanach, spowodowanych (wymienić czynniki szkodotwórcze) w dniach (wymienić daty wystąpienia zdarzeń szkodotwórczych) nie zachodzi potrzeba podjęcia działań, mieszczących się w ramach postępowania w stanach siły wyższej o znaczeniu lokalnym.

§ 2.

Ustalam, że według wstępnej oceny szkody, o których mowa w § 1, osiągnęły szacunkowo poziom ...... m3 drewna, wymagającego pozyskania w ramach porządkowania stanu sanitarnego lasu.

§ 3.

Ustalam, że drewno, o którym mowa w § 2, będzie zagospodarowane w następujący sposób:

1)
użycie drewna poklęskowego do realizacji umów z rokowań internetowych w połączeniu z częściowym wstrzymaniem niektórych planowych pozycji cięć: ...... m3;
2)
skierowanie dodatkowych mas drewna do wykorzystania w celu:
a)
uzupełnienia puli drewna do sprzedaży detalicznej,
b)
sprzedaży drewna w wykorzystaniem aplikacji "e-drewno" ...... m3 z zastrzeżeniem, że szczegółowy sposób rozdysponowania drewna dodatkowego będzie uzgodniony operacyjnie z dyrektorem Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w ......

§ 4.

Wykonanie niniejszej decyzji będzie wymagało zgody na zwiększenie rozmiaru pozyskania drewna o ...... m3 bez konieczności aneksowania planu urządzenia lasu.

§ 5.

Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania i zostaje przekazana do wiadomości dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w ......

______

1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r.

2. Wzór decyzji, podejmowanej przez nadleśniczego, o której mowa w ust. 3, pkt 1 ww. załącznika nr 14 - w przypadku potrzeby ogłoszenia stanu siły wyższej o znaczeniu lokalnym (decyzję, objętą niniejszym wzorem nadleśniczy podejmuje, gdy:

a)
ilość drewna przygodnego występuje na poziomie istotnie przekraczającym poziom zwykły,
b)
znaczna ilość drewna przygodnego nie będzie mogła być sprzedana w ramach umów wynikających z rokowań internetowych,
c)
zwiększenie rozmiaru cięć w stosunku do planu będzie miało istotny charakter, w tym będzie wymagało sporządzenia aneksu planu urządzenia lasu.

Projekt

Decyzja nr ......

Nadleśniczego Nadleśnictwa ......

z dnia ......

w sprawie stanu siły wyższej o lokalnym znaczeniu, związanej ze szkodami w drzewostanie, jakie wystąpiły w następstwie (wymienić czynniki szkodotwórcze) w dniach ......

Na podstawie § 22, ust. 3 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1 - w wykonaniu obowiązku, wynikającego z treści ust. 3, załącznika nr 14 ("Postępowanie w stanach siły wyższej") do zarządzenia nr 52 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (znak: OM-906-1-125/06) - postanawiam, co następuje.

§ 1.

Opierając się na meldunkach, o których mowa w ust. 2 ww. załącznika nr 14, uznaję, że w zasięgu terytorialnym Nadleśnictwa (wymienić nazwę nadleśnictwa) w następstwie szkód w drzewostanach, spowodowanych (wymienić czynniki szkodotwórcze) w dniach (wymienić daty wystąpienia zdarzeń szkodotwórczych) zachodzi potrzeba podjęcia działań, mieszczących się w ramach postępowania w stanach siły wyższej o znaczeniu lokalnym.

§ 2.

Ustalam, że według wstępnej oceny szkody, o których mowa w § 1, osiągnęły szacunkowo poziom ...... m3 drewna, wymagającego pozyskania w ramach porządkowania stanu sanitarnego lasu.

§ 3.

Ustalam, że drewno, o którym mowa w § 2, będzie zagospodarowane w następujący sposób:

1)
użycie drewna poklęskowego do realizacji umów z rokowań internetowych w połączeniu z częściowym wstrzymaniem niektórych planowych pozycji cięć: ...... m3;
2)
skierowanie dodatkowych mas drewna do wykorzystania w celu:
a)
uzupełnienia puli drewna do sprzedaży detalicznej,
b)
sprzedaży drewna w wykorzystaniem aplikacji "e-drewno" ...... m3 z zastrzeżeniem, że szczegółowy sposób rozdysponowania drewna dodatkowego będzie uzgodniony operacyjnie z dyrektorem Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w ......

§ 4.

Wykonanie niniejszej decyzji będzie wymagało zgody na zwiększenie rozmiaru pozyskania drewna o ...... m3 z konieczności (bez konieczności) aneksowania planu urządzenia lasu nadleśnictwa, z odpowiednim uwzględnieniem ust. 30-35, załącznika nr 14.

§ 5.

Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania i zostaje przekazana do wiadomości dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w ......

______

1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.

UWAGA: wzorując się na projektach decyzji ujętych w pkt. 1 i 2 nadleśniczy wydaje decyzje odpowiednio zmodyfikowane, gdy przyczyna w zakłóceniu handlu drewnem leży po stronie jego nabywców (por.: ust. 1, pkt 5 załącznika nr 14) lub jest spowodowana zbiegiem dwóch przyczyn: szkodami w drzewostanie oraz istotnym wskutek zdarzeń nadzwyczajnych zakłóceniem mocy produkcyjnych nabywców (por.: ust. 1, pkt 6 załącznika 14).

3. Wzór meldunku przekazywanego przez nadleśniczego do dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, o którym mowa w ust. 3, pkt 2 ww. załącznika nr 14 - w wypadku braku możliwości zagospodarowania drewna związanego ze stanem siły wyższej, w ramach postępowania niewymagającego kompleksowej koordynacji ze strony dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - niniejszy meldunek jest przekazywany, gdy:

a)
ilość drewna przygodnego układa się na poziomie istotnie przekraczającym poziom zwykły,
b)
znaczna ilość drewna przygodnego nie będzie mogła być sprzedana w ramach umów wynikających z rokowań internetowych,
c)
w wyniku stanu siły wyższej pojawiły się bardzo duże nadwyżki surowca drzewnego, wymagające zwiększenia rozmiaru cięć, aneksowania planu urządzenia lasu oraz działań koordynacyjnych w grupie nadleśnictw, wchodzących w skład danej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.

Projekt

Meldunek

w związku z wystąpieniem stanu siły wyższej,

wymagającej koordynacji ze strony dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych

1. Opierając się na meldunkach, o których mowa w ust. 2 ww. załącznika nr 14, zawiadamiam, że rozmiar szkód w drzewostanach, spowodowanych (wymienić czynniki szkodotwórcze) w dniach (wymienić daty wystąpienia zdarzeń szkodotwórczych) wywołuje według mojej oceny potrzebę podjęcia skoordynowanych działań w zakresie zagospodarowania drewna poklęskowego.

2. Podaję Panu Dyrektorowi do wiadomości, że łączna ilość drewna, która będzie musiała być pozyskana w ramach porządkowania stanu sanitarnego drzewostanów w następstwie zdarzeń, o których mowa w pkt. 1, wynosi .... m3, w tym:

1) drewno wielkowymiarowe stanowi ...... m3,

2) drewno średniowymiarowe stanowi ...... m3;

3) drewno małowymiarowe stanowi ...... m3.

3. Podaję Panu Dyrektorowi do wiadomości, że według mojej oceny tylko ......% drewna, o którym mowa w pkt. 1 oraz pkt. 2 będzie mogło zostać sprzedane w ramach umów, podpisanych w wyniku rokowań internetowych.

4. Informuję, że zagospodarowanie drewna poklęskowego będzie wymagało wyrażenia przez Pana Dyrektora zgody na:

1) zwiększenie rozmiaru pozyskania drewna,

2) aneksowania planowania urządzenia lasu,

stosownie do ust. 30-35 załącznika nr 14.

5. Zwracam się do Pana Dyrektora o podjęcie decyzji, czy drewno, które będzie musiało być pozyskane w kierowanym przeze mnie nadleśnictwie, będzie objęte działaniami w ramach postępowania w stanach siły wyższej o znaczeniu regionalnym (krajowym), czy też mam je zagospodarować we własnym zakresie, wykorzystując aplikację "e-drewno", zwiększając pulę drewna detalicznego oraz podejmując inne działania, przewidziane w odniesieniu do drewna trudno zbywalnego w zarządzeniu nr 52 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (znak: OM-906-1-125/06).

UWAGA: wzorując się na projekcie meldunku ujętego w pkt. 3, nadleśniczy składa meldunek odpowiednio zmodyfikowany, gdy przyczyna w zakłóceniu handlu drewnem leży po stronie jego nabywców (por.: ust. 1, pkt 5 załącznika nr 14) lub jest spowodowana zbiegiem dwóch przyczyn: szkodami w drzewostanie oraz istotnym zakłóceniem wskutek zdarzeń nadzwyczajnych mocy produkcyjnych nabywców (por.: ust. 1, pkt 6 załącznika 14).

4. Wzór decyzji podejmowanej przez dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, o której mowa w ust. 4, pkt 1 ww. załącznika nr 14.

Decyzja nr ......

Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych ......

z dnia ......

w sprawie braku potrzeby ogłoszenia stanu siły wyższej o znaczeniu regionalnym, związanej ze szkodami w drzewostanie, jakie wystąpiły w następstwie (wymienić czynniki szkodotwórcze)

w dniach ......

Na podstawie § 17 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1 - w wykonaniu obowiązku, wynikającego z treści ust. 4 załącznika nr 14 ("Postępowanie w stanach siły wyższej") do zarządzenia nr 52 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (znak: OM-906-1-125/06) - postanawiam, co następuje:

§ 1.

Biorąc pod uwagę - stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej decyzji - meldunki oraz decyzje nadleśniczych, podjęte na podstawie ust. 3, załącznika nr 14, ustalam, że nie zachodzi potrzeba ogłoszenia w zasięgu terytorialnym Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych ...... stanu siły wyższej o zasięgu

regionalnym.

§ 2.

1. Panów Nadleśniczych kierujących Nadleśnictwami:

1) ......

2) ......

3) ......

4) ......,

którzy zgłosili meldunki na podstawie ust. 3, pkt 2 ww. załącznika nr 14, zobowiązuję do zagospodarowania drewna poklęskowego w trybie jego sprzedaży z użyciem aplikacji "e-drewno", a w razie nieskuteczności (niepełnej) skuteczności tego trybu, przez zastosowanie innych trybów postępowania przewidzianego w zarządzeniu nr 52 dla drewna trudno zbywalnego (w tym poprzez zwiększenie puli drewna detalicznego).

§ 3.

Sprawy związane z uzyskaniem zgody na zwiększony rozmiar pozyskania drewna oraz związane z aneksowaniem planów urządzenia lasu w poszczególnych nadleśnictwach zostaną załatwione w odrębnym trybie.

§ 4.

Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania i zostaje przekazana do wiadomości dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych wraz z przywoływanymi w niej załącznikami.

______

1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r.

5. Wzór decyzji, podejmowanej przez dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, o której mowa w ust. 4, pkt 2 ww. załącznika nr 14.

Decyzja nr ......

Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych ......

z dnia ......

w sprawie ogłoszenia stanu siły wyższej o znaczeniu regionalnym, związanej ze szkodami w drzewostanie, jakie wystąpiły w następstwie (wymienić czynniki szkodotwórcze) w dniach ......

Na podstawie § 17 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1 - w wykonaniu obowiązku, wynikającego z treści ust. 4 załącznika nr 14 ("Postępowanie w stanach siły wyższej") do zarządzenia nr 52 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (znak: OM-906-1-125/06) - postanawiam, co następuje.

§ 1.

Biorąc pod uwagę - stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej decyzji - meldunki oraz decyzje nadleśniczych podjęte na podstawie ust. 3 załącznika nr 14, w zasięgu terytorialnym regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych ............ ogłaszam stan siły wyższej o zasięgu regionalnym.

§ 2.

Koordynacją zagospodarowania drewna poklęskowego zostaną objęte następujące nadleśnictwa, podlegające mojemu nadzorowi:

1)
......,
2)
......,
3)
......,
4)
......,

itd.

§ 3.

Panów Nadleśniczych kierujących Nadleśnictwami:

1)
......,
2)
......,
3)
......,
4)
......,

itd.,

którzy zgłosili meldunki na podstawie ust. 3, pkt 2 ww. załącznika nr 14 - w związku z tym, że kierowane przez nich jednostki nie znalazły się wśród nadleśnictw, o których mowa w § 2, zobowiązuję do zagospodarowania drewna poklęskowego poza koordynacją z mojej strony, tj. w trybie jego sprzedaży z użyciem aplikacji "e-drewno", a w razie nieskuteczności (niepełnej) skuteczności tego trybu, przez zastosowanie innych trybów postępowania, przewidzianego w zarządzeniu nr 52 DGLP dla drewna trudno zbywalnego (w tym przez zwiększenie puli drewna detalicznego), z zastrzeżeniem § 6.

§ 4.

Decyzje podjęte - na podstawie ust. 3, pkt 1 - przez Nadleśniczych, kierujących Nadleśnictwami:

1)
......,
2)
......,
3)
......,
4)
......,

itd.,

w związku z zaliczeniem ww. jednostek do nadleśnictw, o których mowa w § 2, na podstawie § 18 Statutu zostają na mocy niniejszej decyzji uchylone.

§ 5.

Program działań w zakresie zagospodarowania drewna poklęskowego w nadleśnictwach, o których mowa w § 2 (ust. 9-11 załącznika nr 14), będzie przedmiotem odrębnego opracowania.

§ 6.

Sprawy związane z uzyskaniem zgody na zwiększony rozmiar pozyskania drewna oraz związane z aneksowaniem planów urządzenia lasu w poszczególnych nadleśnictwach zostaną załatwione w odrębnym trybie.

§ 7.

Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania i zostaje przekazana do wiadomości dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych wraz z przywoływanymi w niej załącznikami.

______

1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r.

UWAGA: wzorując się na projektach decyzji, ujętych w pkt. 4 i 5, dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych wydaje decyzje odpowiednio zmodyfikowane, gdy przyczyna w zakłóceniu handlu drewnem leży po stronie jego nabywców (por.: ust. 1, pkt 5 załącznika nr 14) lub jest spowodowana zbiegiem dwóch przyczyn: szkodami w drzewostanie oraz istotnym zakłóceniem, wskutek zdarzeń nadzwyczajnych, mocy produkcyjnych nabywców (por.: ust. 1, pkt 6 załącznika 14).
Uwaga: meldunek, o którym mowa w ust. 4, pkt 3 załącznika nr 14, dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych sporządza wzorując się na projekcie meldunku, zawartym w pkt. 3.

ANEKS NR 3

SZCZEGÓŁOWA PROCEDURA ZAGOSPODAROWANIA DREWNA POKLĘSKOWEGO

1.
Założenia ogólne:
1)
procedura odnosi się do drewna przeznaczonego do sprzedaży na umowy, poprzedzane:
a)
rokowaniami internetowymi (w roku 2006 łącznie z fazą czwartego naboru),
b)
wystawieniem drewna do sprzedaży z użyciem aplikacji "e-drewno",
c)
submisją oraz aukcją,
d)
negocjacjami następującymi po nieudanej próbie sprzedaży drewna z użyciem aplikacji "e-drewno" lub w formie submisji oraz aukcji;
2)
procedura odnosi się do puli drewna do sprzedaży: incydentalnej, detalicznej, w celach przerobowych w zakładach Lasów Państwowych, w trybie aukcji i submisji, na potrzeby własne oraz w trybie zamówień publicznych w takim zakresie, w jakim drewno jest:
a)
przesuwane do sprzedaży na umowy,
b)
poklęskowe, używane do zasilenia (zwiększenia) ww. pul drewna;
3)
procedura odnosi się do jednego nadleśnictwa (stan siły wyższej o znaczeniu lokalnym) lub do grupy nadleśnictw jednej lub więcej niż jednej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (stan siły wyższej o znaczeniu ponadlokalnym);
4)
procedura jest prowadzona przy założeniu, że plan sprzedaży drewna w nadleśnictwach odzwierciedla dane zaktualizowane o drewno "ponadplanowe" oraz "poklęskowe", jakie w poszczególnych nadleśnictwach pojawiło się do czasu wystąpienia stanu siły wyższej.
2.
Algorytm pozyskiwania danych, potrzebnych do ustalenia na poziomie nadleśnictwa puli drewna niezagospodarowanego:
1)
Krok pierwszy - ustalenie ilości drewna przydzielonego nabywcom w wyniku rokowań internetowych.

Dane są pobierane informatycznie z bazy Portalu Leśno-Drzewnego oraz podlegają porządkowaniu w sposób, który można zobrazować następującą tabelą.

NadleśnictwoDrewno przydzielone w nadleśnictwie wszystkim nabywcom w wyniku rokowań internetowych
12
GRUPA HANDLOWA I
1A1
2A2
3A3
4A4
5A5
6A6
GRUPA HANDLOWA II

UWAGI:

Jako odrębne grupy handlowe należy wyodrębnić grupy handlowe drewna, sprzedawanego przez nadleśnictwo za pośrednictwem zakładów.

W odniesieniu do roku 2007 uwzględnia się drewno przypisane do nabywców w ramach tzw. czwartego naboru.

2)
Krok drugi - podział na grupy handlowe drewna przeznaczonego do sprzedaży: incydentalnej i detalicznej, w celach przerobowych w zakładach Lasów Państwowych, w trybie aukcji i submisji, na potrzeby własne, w trybie zamówień publicznych.

Źródłem danych jest zaktualizowany plan sprzedaży drewna, obsługiwany przez program Acer. Z hurtowni danych, do której (według poszczególnych nadleśnictw) zostały przeniesione dane z aktualnego planu sprzedaży drewna z podziałem na poszczególne pule drewna, Zakład Informatyki Lasów Państwowych ściąga do bazy Portalu Leśno-Drzewnego dane o drewnie, zarezerwowanym:

a)
do sprzedaży incydentalnej i detalicznej,
b)
w celach przerobowych w zakładach Lasów Państwowych,
c)
do sprzedaży w trybie aukcji i submisji,
d)
na potrzeby własne,
e)
do sprzedaży w trybie zamówień publicznych.

Zakład Informatyki Lasów Państwowych uruchamia aplikację podziału ww. drewna na grupy handlowe. Nadleśniczowie (przy koordynacyjnej roli regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych) zatwierdzają podział na grupy handlowe.

Uwaga: pula drewna do sprzedaży aukcyjnej i submisyjnej powinna zostać zwiększona o drewno przeznaczone do takiej sprzedaży z pozyskania ponadplanowego (por.: uwagi do kroku trzeciego - stwierdzenie w nawiasie pod koniec pierwszego akapitu).

3)
Krok trzeci - ustalenie ilości drewna kwalifikującego się, po zakończonych rokowaniach internetowych, do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno".

Do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno" powinno zostać przeznaczone drewno, które nie zostało objęte ofertami zakupu w ramach rokowań internetowych, jak też wszelkie, które - do czasu wystąpienia stanu siły wyższej - zostało objęte planem pozyskania ponad pierwotny plan (z odjęciem drewna ponadplanowego, które zostało przeznaczone do sprzedaży w trybie aukcji i submisji).

Przykład: w roku 2007 w ramach pierwszej, drugiej, trzeciej oraz czwartej tury rokowań internetowych zagospodarowano N m3 drewna danej grupy handlowej. K m3 drewna danej grupy handlowej nie zostało zagospodarowane. Do czasu wystąpienia stanu siły wyższej zaszła potrzeba dodatkowego pozyskania P m3 drewna danej grupy handlowej, z czego N m3 przeznaczono do sprzedaży aukcyjnej oraz submisyjnej. Zgodnie z regulacjami zarządzenia nr 52 DGLP w sprawie zasad sprzedaży drewna do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno" kwalifikuje się ilość drewna, odpowiadająca sumie K m3 + P m3 - N m3.

Do czasu zinformatyzowania kroku trzeciego, dane do arkusza kalkulacyjnego - o którym mowa w punkcie 3 - są wprowadzane przez nadleśniczego ręcznie, na podstawie własnej dokumentacji.

4)
Krok czwarty - ustalenie ilości drewna, które do czasu wystąpienia stanu siły wyższej zostało przeznaczone do sprzedaży w trybie:
a)
aplikacji "e-drewno" przy pierwotnym przeznaczeniu do:

– sprzedaży przy umowach, wynikających z rokowań internetowych,

– sprzedaży detalicznej oraz incydentalnej,

– sprzedaży w trybie zamówień publicznych,

– sprzedaży aukcyjnej lub submisyjnej,

– zbycia na rzecz zakładów Lasów Państwowych,

– zużycia na potrzeby własne,

b)
negocjacji przy pierwotnym przeznaczeniu do sprzedaży w trybie "e-drewno" (zagospodarowywanie drewna trudno zbywalnego).

W obowiązujących zasadach sprzedaży drewna przewidziano, że drewno, które nie spotyka się z popytem z zastosowaniem trybu charakterystycznego dla danej puli drewna, powinno być kierowane do sprzedaży z użyciem aplikacji "e-drewno".

Do czasu zinformatyzowania kroku czwartego dane do arkusza kalkulacyjnego, o którym mowa w punkcie 3, są wprowadzane przez nadleśniczego ręcznie, na podstawie własnej dokumentacji.

5)
Krok piąty - ustalenie ilości drewna, które do czasu wystąpienia stanu siły wyższej zostało zagospodarowane przez:
a)
obłożenie asygnatami (drewno detaliczne i incydentalne),
b)
objęcie umowami (innymi rozstrzygnięciami) z pominięciem umów i rozstrzygnięć, które według nadleśniczego

– ze względu na kondycję konkretnych nabywców - nie zostaną zrealizowane, z uwzględnieniem:

– rozstrzygniętych licytacji z zastosowaniem aplikacji "e-drewno",

– zawartych umów po aukcjach i submisjach,

– zawartych umów po przeprowadzeniu przez kupującego postępowania o zamówienie publiczne,

– zawartych porozumień z zakładami Lasów Państwowych (drewno do przerobu przez zakłady),

– zawartych umów po przeprowadzeniu z nabywcami negocjacji w ramach zagospodarowywania drewna trudno zbywalnego.

Do czasu zinformatyzowania kroku piątego, dane do arkusza kalkulacyjnego - o którym mowa w punkcie 3 - są wprowadzane przez nadleśniczego ręcznie na podstawie własnej dokumentacji. Drewno podaje się w "przeliczeniu" na grupy handlowe.

6)
Krok szósty - ustalenie, w dacie wystąpienia stanu siły wyższej, stopnia zaawansowania realizacji zobowiązań. Przez realizację zobowiązań rozumie się co najmniej pozyskanie drewna dla klientów, wobec których wystąpiły zobowiązania surowcowe lub na potrzeby własne, a także:
a)
pozyskanie drewna oraz postawienie tego drewna do odbioru przez klientów (najczęściej z równoczesnym wystawieniem faktury) lub na potrzeby własne,
b)
faktyczne odebranie drewna przez klienta lub na potrzeby własne.

Należy wyróżniać realizację zobowiązań, związaną ze sprzedażą drewna w trybie:

c)
rokowań internetowych,
d)
detalicznym oraz incydentalnym,
e)
zamówień publicznych,
f)
aukcyjnym oraz submisyjnym,

albo związaną ze:

g)
zbywaniem drewna na rzecz zakładów Lasów Państwowych (drewno do przerobu),
h)
zużywaniem drewna na potrzeby własne,
i)
sprzedażą w trybie aplikacji "e-drewno",
j)
sprzedażą w trybie negocjacyjnym.

Do czasu zinformatyzowania kroku szóstego dane do arkusza kalkulacyjnego - o którym mowa w punkcie 3 - są wprowadzane przez nadleśniczego ręcznie, na podstawie własnej dokumentacji. Drewno podaje się "w przeliczeniu" na grupy handlowe.

7)
Krok siódmy - zmniejszenie stopnia zaawansowania realizacji zobowiązań, wskutek istotnego uszkodzenia drewna:
a)
pozyskanego dla klientów,
b)
drewna pozyskanego dla klienta oraz postawienia do odbioru przez klienta, jeśli umowa nie przewiduje, że straty tego drewna wskutek siły wyższej obciążają nabywcę.

Ilość tego drewna jest ustalana podczas inwentaryzacji szacunkowej drewna poklęskowego, o której mowa w ust. 17, pkt 1, lit. c i d załącznika 14 do niniejszego zarządzenia. Oprócz ilości drewna uszkodzonego (zdeprecjonowanego) w związku z siłą wyższą, ustala się podział tego drewna na "nowe" grupy handlowe (z uwzględnieniem stopnia deprecjacji) - ilość, grupa handlowa.

Należy wyróżniać ilość drewna zdeprecjonowanego związanego ze sprzedażą drewna w trybie:

c)
rokowań internetowych,
d)
detalicznym oraz incydentalnym,
e)
zamówień publicznych,
f)
aukcyjnym oraz submisyjnym,

albo związanego ze:

g)
zbywaniem drewna na rzecz zakładów Lasów Państwowych (drewno do przerobu),
h)
zużywaniem drewna na potrzeby własne,
i)
sprzedażą drewna w trybie aplikacji "e-drewno",
j)
sprzedażą drewna w trybie negocjacyjnym.

Krok siódmy podlega wspomaganiu informatycznemu (aplikacja działająca w ramach Portalu Leśno-Drzewnego, służąca inwentaryzacji szacunkowej drewna poklęskowego).

Uwaga: jeśli do czasu wystąpienia stanu siły wyższej wystąpiły zjawiska regulowania przez nabywców zobowiązań zaliczkowo lub obciążanie nabywcy fakturami przed faktycznym pozyskaniem drewna - zalecanym sposobem działania jest wysyłanie do nabywcy faktur korygujących.

8)
Krok ósmy - ustalenie, na datę wystąpienia stanu siły wyższej, faktycznego zapotrzebowania do końca roku na drewno do sprzedaży: w trybie rokowań internetowych, detalicznej i incydentalnej, w trybie zamówień publicznych, do "sprzedaży" zakładom LP, w trybie aukcji i submisji, do zużycia na własne potrzeby.

Do czasu zinformatyzowania kroku ósmego dane do arkusza kalkulacyjnego - o którym mowa w punkcie 3 - są wprowadzane przez nadleśniczego ręcznie, na podstawie własnej dokumentacji. Drewno podaje się w "przeliczeniu" na grupy handlowe.

Przykłady wyjaśniające:

Przykład 1 - korekta zapotrzebowania na drewno zagospodarowywane w trybie rokowań internetowych:

a)
w nadleśnictwie X w wyniku rokowań internetowych zagospodarowano 15.000 m3 drewna danej grupy handlowej (tę ilość drewna ustalamy, realizując krok pierwszy algorytmu);
b)
z ilości drewna, o której mowa w lit. a), do czasu wystąpienia stanu siły wyższej, do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno" przeznaczono, ze względu na zachowanie nabywców (odstępowanie od realizacji umów, brak rytmiki w odbiorze drewna), 1.000 m3 (ilość drewna, przeznaczonego do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno", pomimo pierwotnego przeznaczenia do sprzedaży w trybie rokowań internetowych ustalamy, realizując krok czwarty - 4a pierwsze tiret - algorytmu);
c)
na podstawie danych, o których mowa w lit. a oraz b, ustalamy, że do czasu wystąpienia stanu siły wyższej do sprzedaży w trybie rokowań internetowych zostało przeznaczonych 15.000 - 1.000 = 14.000 m3;
d)
do czasu wystąpienia stanu siły wyższej, zobowiązania wynikające z trybu rokowań internetowych, zrealizowano na poziomie 4.000 m3 (tę wielkość ustalamy, realizując krok szósty - lit. c);
e)
zobowiązania, o których mowa w lit. d, w związku ze skutkami siły wyższej, zmniejszyły się o 500 m3, tj. o ilość drewna zdeprecjonowanego wskutek działania siły wyższej (tę wielkość ustalamy, realizując krok siódmy - lit. c);
f)
po ustaniu stanu siły wyższej zrealizowane zobowiązania, wynikające z rokowań internetowych, odpowiadają 4.000 - 500 = 3.500 m3 drewna danej grupy handlowej;
g)
po ustaniu stanu siły wyższej do realizacji zobowiązań, wynikających z rokowań internetowych, pozostało 14.000 - 3.500 = 10.500 m3 drewna danej grupy handlowej;
h)
w wykonaniu kroku ósmego należy podać skorygowaną wartość zobowiązań, wynikających z rokowań internetowych; podając tę kwotę należy kierować się realną zdolnością do odbioru drewna przez poszczególnych nabywców, biorąc przy tym pod uwagę ich zachowanie rynkowe do czasu wystąpienia siły wyższej (rytmika odbioru drewna, stan zapasów magazynowych, kondycja finansowa itd.); przyjmijmy, że w konkretnym przypadku nadleśniczy poda 10.000 m3 drewna danej grupy handlowej (będzie to oznaczało, że według rozpoznania nadleśniczego, do końca roku, licząc od daty ustania stanu siły wyższej, 10.500 - 10.0000 m3 drewna danej grupy handlowej zostanie "porzucone" przez klientów, którzy uzyskali status nabywców drewna, wyłonionych w trybie rokowań internetowych).

Przykład 2 - korekta zapotrzebowania na drewno zagospodarowywane w trybie detalicznym oraz incydentalnym:

a)
w nadleśnictwie X do sprzedaży detalicznej i incydentalnej przeznaczono 10.000 m3 drewna danej grupy handlowej (tę ilość drewna ustalamy, realizując krok drugi - lit. a - algorytmu);
b)
z ilości drewna, o której mowa w lit. a), do czasu wystąpienia stanu siły wyższej, do sprzedaży w trybie detalicznym i incydentalnym przeznaczono, ze względu na sytuację rynkową (np. brak zainteresowania zakupem drewna opałowego ze strony miejscowych rolników), 1.000 m3 (ilość drewna, przeznaczonego do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno", pomimo pierwotnego przeznaczenia do sprzedaży w trybie detalicznym i incydentalnym ustalamy, realizując krok czwarty - 4a drugie tiret - algorytmu);
c)
na podstawie danych, o których mowa w lit. a oraz b, ustalamy, że do czasu wystąpienia stanu siły wyższej do sprzedaży w trybie detalicznym i incydentalnym zostało przeznaczonych 10.000 - 1.000 = 9.000 m3;
d)
do czasu wystąpienia stanu siły wyższej zobowiązania, wynikające z trybu detalicznego i incydentalnego, zrealizowano na poziomie 3.000 m3 (tę wielkość ustalamy, realizując krok szósty - lit. d);
e)
zobowiązania, o których mowa w lit. d, w związku ze skutkami siły wyższej, zmniejszyły się o 100 m3, tj. o ilość drewna zdeprecjonowanego wskutek działania siły wyższej (tę wielkość ustalamy, realizując krok siódmy - lit. d);
f)
po ustaniu stanu siły wyższej, zrealizowane zobowiązania, wynikające z trybu detalicznego i incydentalnego, odpowiadają 3.000 - 100 = 2.900 m3 drewna danej grupy handlowej;
g)
po ustaniu stanu siły wyższej, do realizacji zobowiązań, wynikających z trybu detalicznego i incydentalnego, pozostało 9.000 - 2.900 = 6.100 m3 drewna danej grupy handlowej;
h)
przed wykonaniem kroku ósmego należy ustalić minimalną kwotę zobowiązań surowcowych do wykonania ze względu na tryb detaliczny i incydentalny; ta minimalna kwota odpowiada wartości następującego wyrażenia: [krok piąty lit. a - (krok szósty lit. d - krok siódmy lit. d)]; przyjmijmy, że w konkretnym wypadku wynik kroku piątego lit. a to 3.500 m3 drewna danej grupy handlowej; w takim wypadku minimalna kwota zobowiązań surowcowych, wynikających z trybu detalicznego i incydentalnego, odpowiada wartości następującego wyrażenia: 3.500 - (3.000 - 100) = 600 m3 drewna danej grupy handlowej;
i)
w wykonaniu kroku ósmego należy podać skorygowaną wartość zobowiązań, wynikających z trybu detalicznego oraz incydentalnego; podając tę kwotę należy kierować się realną zdolnością do odbioru drewna przez poszczególnych nabywców, biorąc pod uwagę ich zachowanie rynkowe do czasu wystąpienia siły wyższej (rytmika odbioru drewna, stan zapasów magazynowych, kondycja finansowa itd.); maksymalnie nadleśniczy może zmniejszyć ilość drewna do sprzedaży detalicznej i incydentalnej o 6.100 - 600 = 5.500 m3 drewna danej grupy handlowej; należy mieć na względzie, że w zagospodarowywaniu drewna poklęskowego nadleśniczy będzie często zwiększał, a nie zmniejszał pulę drewna do sprzedaży detalicznej; w takim wypadku nadleśniczy poda na przykład wartość puli drewna do sprzedaży detalicznej na poziomie 7.000 m3 (będzie to oznaczało, że zapotrzebowanie do końca roku na drewno detaliczne oraz incydentalne wzrośnie o 900 m3 : 6.100 + 900 = 7.000 m3).

Przykład 3 - korekta zapotrzebowania na drewno zagospodarowywane w trybie aplikacji "e-drewno":

a)
w nadleśnictwie, w dacie wystąpienia stanu siły wyższej, pula drewna do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno" stanowiła sumę ilości drewna do sprzedaży w trybie:

– aplikacji "e-drewno" ustalanej w wykonaniu kroku trzeciego, np. 5.000 m3 (+);

– aplikacji "e-drewno", powstałej z przeniesienia drewna pierwotnie przewidywanego do sprzedaży w innych trybach, ustalanej w wykonaniu kroku czwartego lit. a, np. 500 m3 (+);

– negocjacyjnym po nieudanych próbach sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno", ustalanej w wykonaniu kroku czwartego lit. b, np. 200 m3 (-);

(w tym konkretnym wypadku mamy 5.000 + 500 - 200 = 5.300 m3 drewna, przeznaczonego do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno");

b)
do czasu wystąpienia stanu siły wyższej, w trybie aplikacji "e-drewno" sprzedano 1.000 m3 (tę wielkość ustalamy, realizując krok szósty - lit. i);
c)
zobowiązania, o których mowa w lit. b, w związku ze skutkami siły wyższej, zmniejszyły się o 50 m3, tj. o ilość drewna zdeprecjonowanego wskutek działania siły wyższej (tę wielkość ustalamy, realizując krok siódmy - lit. i);
d)
po ustaniu stanu siły wyższej zobowiązania, zrealizowane w trybie aplikacji "e-drewno" odpowiadały 1.000 - 50 = 950 m3 drewna danej grupy handlowej;
e)
przed wykonaniem kroku ósmego należy ustalić minimalną kwotę zobowiązań surowcowych do wykonania ze względu na tryb "e-drewno"; ta minimalna kwota odpowiada wartości następującego wyrażenia: [krok piąty lit. b pierwsze tiret - (krok szósty lit. i - krok siódmy lit. i)]; przyjmijmy, że w konkretnym wypadku wynik kroku piątego lit. b pierwsze tiret to 1.200 m3 drewna danej grupy handlowej; w takim wypadku minimalna kwota zobowiązań surowcowych, wynikających z trybu detalicznego i incydentalnego, odpowiada wartości następującego wyrażenia: 1.200 - (1.000 - 50) = 250 m3 drewna danej grupy handlowej;
f)
w wykonaniu kroku ósmego należy podać skorygowane zobowiązanie, wynikające z trybu "e-drewno"; w konkretnym wypadku maksymalnie nadleśniczy może skorygować ilość drewna do sprzedaży w trybie "e-drewno" o 5.300 - 250 = = 5.050 m3 drewna danej grupy handlowej; należy mieć przy tym na względzie, że procedura zagospodarowania drewna poklęskowego ma na celu ustalenie wynikowej (minimalnej) ilości drewna do skierowania do sprzedaży w trybie aplikacji "e- drewno"; z tego względu zalecane jest, aby nadleśniczowie nadleśnictw "klęskowych" ilość drewna do sprzedaży na "e-drewno" - według rozpoznawania sprzed stanu siły wyższej - korygowali na poziomie maksymalnym (w tym konkretnym wypadku nadleśniczy powinien podać skorygowaną ilość drewna na poziomie 250 m3, kierując się następującym tokiem rozumowania: do czasu stanu siły wyższej na "e-drewnie" planowałem, że do końca roku w ten sposób sprzedam co najmniej 5300 m3 surowca, przy czym 250 m3 to moje zobowiązania udokumentowane - koryguję więc maksymalnie moje plany (sprzed stanu siły wyższej) zbycia drewna na "e-drewnie" - do poziomu minimalnego, gdyż rzeczywista ilość drewna, jaką mam zbyć na "e-drewnie" w ramach zagospodarowywania drewna poklęskowego i tak wyjdzie mi z arkusza kalkulacyjnego).

Wzorując się na podanych przykładach, w wykonaniu kroku ósmego otrzymujemy korektę zapotrzebowania na drewno do zbycia (zużycia) w pozostałych trybach.

9)
Krok dziewiąty - ustalenie na podstawie pierwotnych szacunków brakarskich (szacunki brakarskie wykonane przy sporządzaniu pierwotnego planu sprzedaży drewna) ilości drewna do obligatoryjnego pozyskania w nadleśnictwach w wydzieleniach niedotkniętych skutkami siły wyższej (o ile do daty wystąpienia stanu siły wyższej nie były one objęte użytkowaniem).

Wykaz wydzieleń, o którym mowa w kroku dziesiątym, powinien być sporządzany bez szczególnego rygoryzmu ograniczającego ich listę, albowiem w toku kalkulacji z użyciem arkusza, o którym mowa w punkcie 3, będzie ona zazwyczaj i tak ograniczana kryterium mniejszej pilności użytkowania rębnego lub przedrębnego.

Decyzję podejmuje nadleśniczy, korzystając ze wspomagania informatycznego (przeglądarka, grupowanie wydzieleń według zadanych kryteriów itd.). Przy podejmowaniu decyzji nadleśniczy wyszukuje w szczególności wydzielenia, w których użytkowanie rębne lub przedrębne powinno być przeprowadzone ze względu na:

a)
pilny charakter cięć odsłaniających,
b)
niezbędne czynności w zakresie zagospodarowania lasu związane z przebudową drzewostanów,
c)
pilne cięcia pielęgnacyjne (przedrębne),
d)
potrzeba użytkowania lasu spowodowana koniecznością udostępnienia terenu do robót budowlano-montażowych w ramach wyłączania gruntów spod produkcji leśnej.

Do czasu pełnego zinformatyzowania kroku dziewiątego dane do arkusza kalkulacyjnego, o którym mowa w punkcie 3, są wprowadzane przez nadleśniczego ręcznie, na podstawie własnej dokumentacji oraz wspomagania informatycznego już możliwego. Drewno podaje się w "przeliczeniu" na grupy handlowe.

Uwaga: w odniesieniu do nadleśnictw nieklęskowych nadleśniczowie podają ilość drewna z dotychczasowych pozycji planowych, w których pozyskanie nie zostało jeszcze przeprowadzone.

10)
Krok dziesiąty - przeprowadzenie inwentaryzacji szacunkowej drewna poklęskowego.

Wyniki inwentaryzacji drewna poklęskowego podaje się wyłącznie w odniesieniu do wydzieleń, które w wyniku działań, o których mowa w ust. 17, pkt 1, lit. a) załącznika nr 14 do niniejszego zarządzenia.

Do procedury zagospodarowania drewna poklęskowego wykorzystuje się wyniki inwentaryzacji szacunkowej, o której jest mowa w ust. 17 i 18 załącznika nr 14 do niniejszego zarządzenia. W inwentaryzacji szacunkowej uwzględnia się drewno pozyskane w ramach udrażniania terenu, objętego skutkami siły wyższej, jak też pozyskane dla nabywców, które uległo zdeprecjonowaniu.

3. Arkusz kalkulacyjny zagospodarowania drewna poklęskowego

Uwaga: uczestnikami "gry" kalkulacyjnej może być dowolna, dostatecznie zwarta grupa nadleśnictw klęskowych i nieklęskowych w zasięgu jednej lub wielu regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych. Zaleca się, aby grupa ta była najpierw tworzona "oszczędnie", z opcją rozszerzania na nadleśnictwa coraz bardziej odległe - jeśli zachodzi tego potrzeba, dyktowana dążeniem do zwiększenia prawdopodobieństwa sukcesu racjonalnego zagospodarowania drewna klęskowego, bez niebezpieczeństwa powstawania nadwyżek drewna trudno zbywalnego, narażanego na deprecjację.

Działanie arkusza kalkulacyjnego przybliża poniższe zestawienie tabelaryczne.

Nadleśnictwa uczestniczące w grze kalkulacyjnejZobowiązania surowcowe do końca roku w ramach poszczególnych trybów zbycia lub zużyciaDrewno z pozycji cięć nieklęskowych, których "otwarcie" do końca roku jest niezbędneDrewno klęskowe, ustalone w wyniku inwentaryzacji szacunkowejDrewno z pozycji cięć nieklęskowych, o których mowa w kol. 3, o mniejszym stopniu pilnościIlość drewna do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno"Drewno do zagospodarowania lub niedobór drewna do zaspokojenia zobowiązań surowcowych
GRUPA HANDLOWA I
1podaje się sumę wyników dla drewna zbywanego lub zużywanego według poszczególnych trybów,

uzyskiwanych w

następstwie

postępowania

stanowiącego

krok ósmy

algorytmu

podaje się dane uzyskiwane w wyniku realizacji kroku dziewiątegopodaje się dane uzyskiwane w wyniku realizacji kroku dziesiątegopozycja zmieniająca się w trakcie stosowania arkusza kalkulacyjnego - stosownie do instrukcji

poniżej

pozycja zmieniająca się w trakcie stosowania arkusza kalkulacyjnego - stosownie do instrukcji

poniżej

kol. 2 - (kol. 3 + + kol. 4 - kol. 5 - kol. 6)
2
3
4
5
6
7
Suma wartości w kolumnie 7
Odchylenie standardowe bezwzględnych wartości w kolumnie 7
GRUPA HANDLOWA II
GRUPA HANDLOWA III
(...)
Suma wartości w kolumnie 7 dla

wszystkich grup handlowych

Odchylenie standardowe z odchyleń standardowych dla poszczególnych grup handlowych

Instrukcja stosowania arkusza:

1)
jako pierwszą należy w arkuszu umieścić grupę handlową o największym udziale masowym;
2)
najpierw bierze się pod uwagę nadleśnictwa okalające nadleśnictwo (nadleśnictwa) o największym rozmiarze skutków siły wyższej;
3)
wypełniając kolumnę szóstą najpierw bierze się pod uwagę możliwie małą ilość drewna do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno";
4)
"manewrując" danymi w kolumnie piątej (wyłączanie z użytkowania kolejnych pozycji planowych lub/co będzie, choć rzadko, zachodziło przy małej skali skutków siły wyższej i nazbyt rygorystycznym ograniczeniu w nadleśnictwach klęskowych pozycji planowych (kol. 3) dodając kolejne pozycje planowe, "nieotwarte" do daty wystąpienia stanu siły wyższej) - dążymy do tego, aby:
a)
suma wartości w kolumnie 7 dla wszystkich grup handlowych była jak najbliższa zeru,
b)
odchylenie standardowe z odchyleń standardowych było możliwe najmniejsze;
5)
podejmując decyzję o zakończeniu gry kalkulacyjnej, bierzemy pomocniczo pod uwagę sumy wartości w kolumnie 7 dla poszczególnych grup handlowych oraz odchylenia standardowe bezwzględnych wartości w kolumnie 7 dla poszczególnych grup handlowych;
6)
jeżeli zgrupowanie nadleśnictw, o którym mowa w ppkt. 2), pomimo różnych "przymiarek", kończy się nadmierną ilością drewna do dalszego zagospodarowania (kol. 7) - powiększamy tę grupę o kolejne nadleśnictwa i grę kalkulacyjną prowadzimy od początku;
7)
na podstawie ostatecznych wyników gry kalkulacyjnej sporządzamy szczegółowy plan renegocjacji z nabywcami drewna, a drewno nieprzyjęte przez nabywców w ramach renegocjacji (po wypowiedzeniu im warunków umowy) przeznaczamy do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno").

4. Znowelizowanie planu sprzedaży drewna po zakończeniu gry kalkulacyjnej

Po zakończeniu gry kalkulacyjnej sporządza się znowelizowany plan sprzedaży drewna. W tym celu bierze się pod uwagę:

1)
drewno faktycznie sprzedane do czasu wystąpienia stanu siły wyższej (wynik kroku szóstego minus wynik kroku siódmego - uwaga: pamiętać o tym, aby do drewna sprzedanego nie zaliczać drewna objętego fakturami "zaliczkowymi" - por.: uwaga na zakończenie opisu kroku siódmego - nie podaje się tutaj drewna faktycznie sprzedanego w trybie "e-drewno" (+);
2)
zobowiązania surowcowe do końca roku (arkusz kalkulacyjny, kol. 2), pomniejszone o drewno przewidziane do sprzedaży w trybie "e-drewno" (+).

Plan znowelizowany zawiera - w stosunku do planu pierwotnego - dwie nowe pozycje:

a)
drewno do negocjacji (podaje się drewno faktycznie sprzedane w tym trybie minus ubytki spowodowane deprecjacją w wyniku skutków siły wyższej),
b)
drewno do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno": drewno faktycznie sprzedane w tym trybie do czasu wystąpienia stanu siły wyższej + wartości w koi. 6 i 7 arkusza kalkulacyjnego + drewno, o którym mowa w ww. instrukcji stosowania arkusza (pkt 7).