Zm.: zarządzenie w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (czyli Wewnętrzny Kodeks Leśny Handlowy).
B.I.LP.2007.9.69
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE NR 44
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 7 sierpnia 2007 r.
w sprawie zmiany zarządzenia nr 52 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. (znak: OM-906-1-125/06) w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (czyli Wewnętrzny Kodeks Leśny Handlowy)
Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1 - w wykonaniu zadania dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonego w § 8, ust. 1, pkt 5 Statutu2 - zarządzam, co następuje.
1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r.; w § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny LP wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
2 W § 8, ust. 1, pkt 5 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe określono, że "Dyrektor generalny LP ustala w szczególności (...) zasady sprzedaży drewna przez Lasy Państwowe...".
ZAŁĄCZNIK
Załącznik Nr 14
Pojęcie stanu siły wyższej w handlu drewnem
powodujące istotne zakłócenie gospodarki surowcem drzewnym w następstwie takich zdarzeń jak:
– zjawiska abiotyczne, inne niż pożary lasów, na przykład:
* silne opady mokrego śniegu powodujące istotne szkody od okiści (przede wszystkim w drzewostanach młodszych klas wieku),
* porywiste wiatry prowadzące do wielkopowierzchniowych wiatrołomów i wiatrowałów,
* podtopienia obszarów leśnych powodujące masowe zamieranie drzew,
* silne skażenie środowiska przez pyły, gazy lub substancje ciekłe wywołujące efekt, jak w zdaniu poprzedzającym,
* osuwiska, tąpnięcia oraz zapadliska znacznych obszarów leśnych,
* inne zjawiska abiotyczne (w tym o charakterze antropogenicznym),
– zjawiska biotyczne takie jak:
* żer owadów liściożernych lub "miazgożernych" powodujący masowe zamieranie drzew (wcześniej nieprzewidywane),
* pasożytnicze działanie grzybów oraz szkodliwe działanie innych organizmów, powodujące efekt jak w zdaniu poprzedzającym;
Ogłaszanie stanu siły wyższej w ogóle
lub
Wzory decyzji oraz meldunków, o których mowa w ust. 3, zamieszczono w aneksie 2 do niniejszego załącznika. |
lub
lub
Wzory decyzji oraz meldunków, o których mowa w ust. 4, zamieszczono w aneksie 2 do niniejszego załącznika. |
Zbiór działań w razie wystąpienia stanów siły wyższej
Program działań w zakresie zagospodarowania drewna "poklęskowego"
Inwentaryzacja drewna poklęskowego
– zostały całkowicie powalone, albo pozbawione koron w wyniku spalenia lub złomów lub zostały wycięte w ramach akcji ratowniczej (leżą w obrębie danego wydzielenia),
– powinny zostać usunięte z drzewostanu wskutek uszkodzeń fizjologicznych lub technicznych, lecz zachowały (choćby częściowo) żywy aparat asymilacyjny oraz więź systemu korzeniowego z glebą,
– opisu taksacyjnego utrwalonego w bazie systemu informatycznego nadleśnictwa,
– procentowego udziału drzew, o którym mowa w pkt. 1, lit. e).
Modyfikacja zobowiązań wobec nabywców surowca drzewnego, zaistniałych do czasu wystąpienia siły wyższej
Klasyfikacja systemów organizacji i zarządzania procesem zagospodarowania drewna "poklęskowego" oraz zagospodarowania terenów poklęskowych
(tabela na stronie 8) |
Wytyczne dotyczące systemu finansowego programu zagospodarowania drewna poklęskowego
Określenie charakteru stanu siły wyższej | Ogólna charakterystyka stanu siły wyższej | Inne szczegółowe wyróżniki stanu siły wyższej | Opis systemu organizacji i zarządzania procesem zagospodarowania drewna "poklęskowego" oraz zagospodarowania terenów poklęskowych (uwaga: w opisie pominięto sprawy, związane z modyfikacją ofert i renegocjacją umów z nabywcami) |
1 | 2 | 3 | 4 |
Stan siły wyższej o charakterze lokalnym | ilość i struktura sortymentowa drewna "klęskowego" będzie mogła w dostatecznie pełnym zakresie zastąpić drewno obłożone ofertami w ramach poszczególnych nadleśnictw klęskowych | nie zachodzi potrzeba zmiany harmonogramów "dostaw" drewna do nabywców | "zagospodarowanie klęski" może wymagać podziału leśnictw "klęskowych" na rewiry, stające się miejscem działania leśniczych oraz podleśniczych z leśnictw, które nie zostały objęte klęską, lecz w obrębie których zaszła potrzeba wstrzymania pozycji cięć. Wyżej wymienieni leśniczowie i podleśniczowie działają w systemie delegacyjnym. Nadleśniczy, w razie takiej potrzeby, występuje do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z zawiadomieniem o renegocjacji umów na usługi leśne oraz nowych zleceń z wolnej ręki. Następuje renegocjacja umów na usługi leśne. Leśniczowe i podleśniczowie działają w rewirach wraz z usługodawcami leśnymi im "przydzielonymi". Z użyciem standardowej aplikacji informatycznej "wiele rejestratorów w jednym leśnictwie", następuje: |
a) protokolarne przejęcie rewirów od leśniczych miejsca; | |||
b) protokolarne przyjęcie na stan (leśniczych miejscowych i zamiejscowych) tabliczek do znakowania drzew z produkcji uzupełniającej (zapewniającej należyte zabezpieczenie tabliczek przypisanych do leśnictw klęskowych), | |||
c) w rejestratorach leśniczych zamiejscowych następuje zablokowanie dotychczasowych adresów leśnych, a w ich miejsce zostają wprowadzone adresy rewirów im przydzielonych; | |||
d) do rejestratorów leśniczych zamiejscowych zostają wprowadzone znowelizowane plany sprzedaży drewna | |||
Stan siły wyższej o charakterze ponadlokalnym | ilość i struktura sortymentowa drewna "klęskowego" będzie mogła w dostatecznie pełnym zakresie zastąpić drewno obłożone ofertami w ramach poszczególnych nadleśnictw klęskowych | zachodzi potrzeba zamiany harmonogramów "dostaw" w poszczególnych nadleśnictwach klęskowych oraz nadleśnictwach "ościennych" | jak wyżej - z tym, że w związku z ewentualnym przejściowym wstrzymaniem pozyskiwania drewna w niektórych nadleśnictwach klęskowych i w nadleśnictwach sąsiadujących z nadleśnictwami klęskowymi - - leśniczowie oraz podleśniczowie z tych nadleśnictw mogą być na ten czas delegowani do rewirów klęskowych (w powiązaniu z czasowymi dotacjami z funduszu leśnego, przekazywanymi do nadleśnictw delegujących). Na czas wstrzymania prac przy pozyskaniu drewna w ww. nadleśnictwach - do rewirów klęskowych mogą być wysyłane zakłady usług leśnych, działające dotąd w tych nadleśnictwach |
Stan siły wyższej o charakterze ponadlokalnym | ilość i struktura sortymentowa drewna "klęskowego" wymusza trwałe wyłączenie z pozyskania niektórych pozycji cięć w nadleśnictwach "nieklęskowych" | zachodzi potrzeba zmiany harmonogramów "dostaw" oraz wstrzymania (całkowitego lub częściowego) pozyskania drewna w nadleśnictwach "nieklęskowych" | Jak wyżej - z tym, że w związku z trwałą utratą przychodów w nadleśnictwach nieklęskowych musi być do nich wysyłany dodatkowy strumień dotacji z funduszu leśnego; plan alokacji sił i środków na ogół będzie wymuszał koncentrację maszyn wielooperacyjnych do ścinki i wyrobu drewna, a to będzie się wiązało z koniecznością głębokiej realokacji sił i środków (przesunięcie zakładów usług leśnych, wyposażonych w maszyny wielooperacyjne do ścinki i wyrobu drewna z wielu nadleśnictw na rewiry klęskowe; przesunięcie zakładów usług leśnych o tradycyjnym wyposażeniu do nadleśnictw nieklęskowych, w których nie przewiduje się wstrzymania pozyskania drewna (chodzi o nadleśnictwa wysyłające na tereny klęskowe zakłady usług leśnych, wyposażone w sprzęt specjalistyczny) |
Aneksowanie planów urządzenia lasu
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ANEKS NR 1
ANEKS NR 2
WZORY DECYZJI ORAZ MELDUNKÓW, O KTÓRYCH MOWA W ZAŁĄCZNIKU NR 14 (POSTĘPOWANIE W STANACH SIŁY WYŻSZEJ) DO ZARZĄDZENIA NR 52 DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH Z 23 PAŹDZIERNIKA 2006 R. W SPRAWIE USTALENIA SPOSOBU SPRZEDAŻY DREWNA PRZEZ PAŃSTWOWE GOSPODARSTWO LEŚNE LASY PAŃSTWOWE
(ZNAK: OM-906-1-125/06)
1. Wzór decyzji podejmowanej przez nadleśniczego, o której mowa w ust. 3, pkt 1 ww. załącznika nr 14 - w wypadku braku potrzeby ogłoszenia stanu siły wyższej o znaczeniu lokalnym (decyzję, objętą niniejszym wzorem, nadleśniczy podejmuje, gdy:
Projekt
Decyzja nr ......
Nadleśniczego Nadleśnictwa ......
z dnia ......
w sprawie stanu siły wyższej o lokalnym znaczeniu, związanej ze szkodami w drzewostanie, jakie wystąpiły w następstwie (wymienić czynniki szkodotwórcze) w dniach ......
Na podstawie § 22, ust. 3 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1 - w wykonaniu obowiązku, wynikającego z treści ust. 3 załącznika nr 14 ("Postępowanie w stanach siły wyższej") do zarządzenia nr 52 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (znak: OM-906-1-125/06) - postanawiam, co następuje.
§ 1.
Opierając się na meldunkach, o których mowa w ust. 2 ww. załącznika nr 14, uznaję, że w zasięgu terytorialnym Nadleśnictwa (wymienić nazwę nadleśnictwa) w następstwie szkód w drzewostanach, spowodowanych (wymienić czynniki szkodotwórcze) w dniach (wymienić daty wystąpienia zdarzeń szkodotwórczych) nie zachodzi potrzeba podjęcia działań, mieszczących się w ramach postępowania w stanach siły wyższej o znaczeniu lokalnym.
§ 2.
Ustalam, że według wstępnej oceny szkody, o których mowa w § 1, osiągnęły szacunkowo poziom ...... m3 drewna, wymagającego pozyskania w ramach porządkowania stanu sanitarnego lasu.
§ 3.
Ustalam, że drewno, o którym mowa w § 2, będzie zagospodarowane w następujący sposób:
§ 4.
Wykonanie niniejszej decyzji będzie wymagało zgody na zwiększenie rozmiaru pozyskania drewna o ...... m3 bez konieczności aneksowania planu urządzenia lasu.
§ 5.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania i zostaje przekazana do wiadomości dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych w ......
______
1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r.
2. Wzór decyzji, podejmowanej przez nadleśniczego, o której mowa w ust. 3, pkt 1 ww. załącznika nr 14 - w przypadku potrzeby ogłoszenia stanu siły wyższej o znaczeniu lokalnym (decyzję, objętą niniejszym wzorem nadleśniczy podejmuje, gdy:
Projekt
Decyzja nr ......
Nadleśniczego Nadleśnictwa ......
z dnia ......
w sprawie stanu siły wyższej o lokalnym znaczeniu, związanej ze szkodami w drzewostanie, jakie wystąpiły w następstwie (wymienić czynniki szkodotwórcze) w dniach ......
Na podstawie § 22, ust. 3 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1 - w wykonaniu obowiązku, wynikającego z treści ust. 3, załącznika nr 14 ("Postępowanie w stanach siły wyższej") do zarządzenia nr 52 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (znak: OM-906-1-125/06) - postanawiam, co następuje.
§ 1.
Opierając się na meldunkach, o których mowa w ust. 2 ww. załącznika nr 14, uznaję, że w zasięgu terytorialnym Nadleśnictwa (wymienić nazwę nadleśnictwa) w następstwie szkód w drzewostanach, spowodowanych (wymienić czynniki szkodotwórcze) w dniach (wymienić daty wystąpienia zdarzeń szkodotwórczych) zachodzi potrzeba podjęcia działań, mieszczących się w ramach postępowania w stanach siły wyższej o znaczeniu lokalnym.
§ 2.
Ustalam, że według wstępnej oceny szkody, o których mowa w § 1, osiągnęły szacunkowo poziom ...... m3 drewna, wymagającego pozyskania w ramach porządkowania stanu sanitarnego lasu.
§ 3.
Ustalam, że drewno, o którym mowa w § 2, będzie zagospodarowane w następujący sposób:
§ 4.
Wykonanie niniejszej decyzji będzie wymagało zgody na zwiększenie rozmiaru pozyskania drewna o ...... m3 z konieczności (bez konieczności) aneksowania planu urządzenia lasu nadleśnictwa, z odpowiednim uwzględnieniem ust. 30-35, załącznika nr 14.
§ 5.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania i zostaje przekazana do wiadomości dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w ......
______
1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.
UWAGA: wzorując się na projektach decyzji ujętych w pkt. 1 i 2 nadleśniczy wydaje decyzje odpowiednio zmodyfikowane, gdy przyczyna w zakłóceniu handlu drewnem leży po stronie jego nabywców (por.: ust. 1, pkt 5 załącznika nr 14) lub jest spowodowana zbiegiem dwóch przyczyn: szkodami w drzewostanie oraz istotnym wskutek zdarzeń nadzwyczajnych zakłóceniem mocy produkcyjnych nabywców (por.: ust. 1, pkt 6 załącznika 14). |
3. Wzór meldunku przekazywanego przez nadleśniczego do dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, o którym mowa w ust. 3, pkt 2 ww. załącznika nr 14 - w wypadku braku możliwości zagospodarowania drewna związanego ze stanem siły wyższej, w ramach postępowania niewymagającego kompleksowej koordynacji ze strony dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - niniejszy meldunek jest przekazywany, gdy:
Projekt
Meldunek
w związku z wystąpieniem stanu siły wyższej,
wymagającej koordynacji ze strony dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych
1. Opierając się na meldunkach, o których mowa w ust. 2 ww. załącznika nr 14, zawiadamiam, że rozmiar szkód w drzewostanach, spowodowanych (wymienić czynniki szkodotwórcze) w dniach (wymienić daty wystąpienia zdarzeń szkodotwórczych) wywołuje według mojej oceny potrzebę podjęcia skoordynowanych działań w zakresie zagospodarowania drewna poklęskowego.
2. Podaję Panu Dyrektorowi do wiadomości, że łączna ilość drewna, która będzie musiała być pozyskana w ramach porządkowania stanu sanitarnego drzewostanów w następstwie zdarzeń, o których mowa w pkt. 1, wynosi .... m3, w tym:
1) drewno wielkowymiarowe stanowi ...... m3,
2) drewno średniowymiarowe stanowi ...... m3;
3) drewno małowymiarowe stanowi ...... m3.
3. Podaję Panu Dyrektorowi do wiadomości, że według mojej oceny tylko ......% drewna, o którym mowa w pkt. 1 oraz pkt. 2 będzie mogło zostać sprzedane w ramach umów, podpisanych w wyniku rokowań internetowych.
4. Informuję, że zagospodarowanie drewna poklęskowego będzie wymagało wyrażenia przez Pana Dyrektora zgody na:
1) zwiększenie rozmiaru pozyskania drewna,
2) aneksowania planowania urządzenia lasu,
stosownie do ust. 30-35 załącznika nr 14.
5. Zwracam się do Pana Dyrektora o podjęcie decyzji, czy drewno, które będzie musiało być pozyskane w kierowanym przeze mnie nadleśnictwie, będzie objęte działaniami w ramach postępowania w stanach siły wyższej o znaczeniu regionalnym (krajowym), czy też mam je zagospodarować we własnym zakresie, wykorzystując aplikację "e-drewno", zwiększając pulę drewna detalicznego oraz podejmując inne działania, przewidziane w odniesieniu do drewna trudno zbywalnego w zarządzeniu nr 52 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (znak: OM-906-1-125/06).
UWAGA: wzorując się na projekcie meldunku ujętego w pkt. 3, nadleśniczy składa meldunek odpowiednio zmodyfikowany, gdy przyczyna w zakłóceniu handlu drewnem leży po stronie jego nabywców (por.: ust. 1, pkt 5 załącznika nr 14) lub jest spowodowana zbiegiem dwóch przyczyn: szkodami w drzewostanie oraz istotnym zakłóceniem wskutek zdarzeń nadzwyczajnych mocy produkcyjnych nabywców (por.: ust. 1, pkt 6 załącznika 14). |
4. Wzór decyzji podejmowanej przez dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, o której mowa w ust. 4, pkt 1 ww. załącznika nr 14.
Decyzja nr ......
Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych ......
z dnia ......
w sprawie braku potrzeby ogłoszenia stanu siły wyższej o znaczeniu regionalnym, związanej ze szkodami w drzewostanie, jakie wystąpiły w następstwie (wymienić czynniki szkodotwórcze)
w dniach ......
Na podstawie § 17 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1 - w wykonaniu obowiązku, wynikającego z treści ust. 4 załącznika nr 14 ("Postępowanie w stanach siły wyższej") do zarządzenia nr 52 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (znak: OM-906-1-125/06) - postanawiam, co następuje:
§ 1.
Biorąc pod uwagę - stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej decyzji - meldunki oraz decyzje nadleśniczych, podjęte na podstawie ust. 3, załącznika nr 14, ustalam, że nie zachodzi potrzeba ogłoszenia w zasięgu terytorialnym Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych ...... stanu siły wyższej o zasięgu
regionalnym.
§ 2.
1. Panów Nadleśniczych kierujących Nadleśnictwami:
1) ......
2) ......
3) ......
4) ......,
którzy zgłosili meldunki na podstawie ust. 3, pkt 2 ww. załącznika nr 14, zobowiązuję do zagospodarowania drewna poklęskowego w trybie jego sprzedaży z użyciem aplikacji "e-drewno", a w razie nieskuteczności (niepełnej) skuteczności tego trybu, przez zastosowanie innych trybów postępowania przewidzianego w zarządzeniu nr 52 dla drewna trudno zbywalnego (w tym poprzez zwiększenie puli drewna detalicznego).
§ 3.
Sprawy związane z uzyskaniem zgody na zwiększony rozmiar pozyskania drewna oraz związane z aneksowaniem planów urządzenia lasu w poszczególnych nadleśnictwach zostaną załatwione w odrębnym trybie.
§ 4.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania i zostaje przekazana do wiadomości dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych wraz z przywoływanymi w niej załącznikami.
______
1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r.
5. Wzór decyzji, podejmowanej przez dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, o której mowa w ust. 4, pkt 2 ww. załącznika nr 14.
Decyzja nr ......
Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych ......
z dnia ......
w sprawie ogłoszenia stanu siły wyższej o znaczeniu regionalnym, związanej ze szkodami w drzewostanie, jakie wystąpiły w następstwie (wymienić czynniki szkodotwórcze) w dniach ......
Na podstawie § 17 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1 - w wykonaniu obowiązku, wynikającego z treści ust. 4 załącznika nr 14 ("Postępowanie w stanach siły wyższej") do zarządzenia nr 52 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 października 2006 r. w sprawie ustalenia sposobu sprzedaży drewna przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (znak: OM-906-1-125/06) - postanawiam, co następuje.
§ 1.
Biorąc pod uwagę - stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej decyzji - meldunki oraz decyzje nadleśniczych podjęte na podstawie ust. 3 załącznika nr 14, w zasięgu terytorialnym regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych ............ ogłaszam stan siły wyższej o zasięgu regionalnym.
§ 2.
Koordynacją zagospodarowania drewna poklęskowego zostaną objęte następujące nadleśnictwa, podlegające mojemu nadzorowi:
itd.
§ 3.
Panów Nadleśniczych kierujących Nadleśnictwami:
itd.,
którzy zgłosili meldunki na podstawie ust. 3, pkt 2 ww. załącznika nr 14 - w związku z tym, że kierowane przez nich jednostki nie znalazły się wśród nadleśnictw, o których mowa w § 2, zobowiązuję do zagospodarowania drewna poklęskowego poza koordynacją z mojej strony, tj. w trybie jego sprzedaży z użyciem aplikacji "e-drewno", a w razie nieskuteczności (niepełnej) skuteczności tego trybu, przez zastosowanie innych trybów postępowania, przewidzianego w zarządzeniu nr 52 DGLP dla drewna trudno zbywalnego (w tym przez zwiększenie puli drewna detalicznego), z zastrzeżeniem § 6.
§ 4.
Decyzje podjęte - na podstawie ust. 3, pkt 1 - przez Nadleśniczych, kierujących Nadleśnictwami:
itd.,
w związku z zaliczeniem ww. jednostek do nadleśnictw, o których mowa w § 2, na podstawie § 18 Statutu zostają na mocy niniejszej decyzji uchylone.
§ 5.
Program działań w zakresie zagospodarowania drewna poklęskowego w nadleśnictwach, o których mowa w § 2 (ust. 9-11 załącznika nr 14), będzie przedmiotem odrębnego opracowania.
§ 6.
Sprawy związane z uzyskaniem zgody na zwiększony rozmiar pozyskania drewna oraz związane z aneksowaniem planów urządzenia lasu w poszczególnych nadleśnictwach zostaną załatwione w odrębnym trybie.
§ 7.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania i zostaje przekazana do wiadomości dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych wraz z przywoływanymi w niej załącznikami.
______
1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r.
UWAGA: wzorując się na projektach decyzji, ujętych w pkt. 4 i 5, dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych wydaje decyzje odpowiednio zmodyfikowane, gdy przyczyna w zakłóceniu handlu drewnem leży po stronie jego nabywców (por.: ust. 1, pkt 5 załącznika nr 14) lub jest spowodowana zbiegiem dwóch przyczyn: szkodami w drzewostanie oraz istotnym zakłóceniem, wskutek zdarzeń nadzwyczajnych, mocy produkcyjnych nabywców (por.: ust. 1, pkt 6 załącznika 14). |
Uwaga: meldunek, o którym mowa w ust. 4, pkt 3 załącznika nr 14, dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych sporządza wzorując się na projekcie meldunku, zawartym w pkt. 3. |
ANEKS NR 3
SZCZEGÓŁOWA PROCEDURA ZAGOSPODAROWANIA DREWNA POKLĘSKOWEGO
Dane są pobierane informatycznie z bazy Portalu Leśno-Drzewnego oraz podlegają porządkowaniu w sposób, który można zobrazować następującą tabelą.
Nadleśnictwo | Drewno przydzielone w nadleśnictwie wszystkim nabywcom w wyniku rokowań internetowych |
1 | 2 |
GRUPA HANDLOWA I | |
1 | A1 |
2 | A2 |
3 | A3 |
4 | A4 |
5 | A5 |
6 | A6 |
GRUPA HANDLOWA II |
UWAGI:
Jako odrębne grupy handlowe należy wyodrębnić grupy handlowe drewna, sprzedawanego przez nadleśnictwo za pośrednictwem zakładów.
W odniesieniu do roku 2007 uwzględnia się drewno przypisane do nabywców w ramach tzw. czwartego naboru.
Źródłem danych jest zaktualizowany plan sprzedaży drewna, obsługiwany przez program Acer. Z hurtowni danych, do której (według poszczególnych nadleśnictw) zostały przeniesione dane z aktualnego planu sprzedaży drewna z podziałem na poszczególne pule drewna, Zakład Informatyki Lasów Państwowych ściąga do bazy Portalu Leśno-Drzewnego dane o drewnie, zarezerwowanym:
Zakład Informatyki Lasów Państwowych uruchamia aplikację podziału ww. drewna na grupy handlowe. Nadleśniczowie (przy koordynacyjnej roli regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych) zatwierdzają podział na grupy handlowe.
Uwaga: pula drewna do sprzedaży aukcyjnej i submisyjnej powinna zostać zwiększona o drewno przeznaczone do takiej sprzedaży z pozyskania ponadplanowego (por.: uwagi do kroku trzeciego - stwierdzenie w nawiasie pod koniec pierwszego akapitu).
Do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno" powinno zostać przeznaczone drewno, które nie zostało objęte ofertami zakupu w ramach rokowań internetowych, jak też wszelkie, które - do czasu wystąpienia stanu siły wyższej - zostało objęte planem pozyskania ponad pierwotny plan (z odjęciem drewna ponadplanowego, które zostało przeznaczone do sprzedaży w trybie aukcji i submisji).
Przykład: w roku 2007 w ramach pierwszej, drugiej, trzeciej oraz czwartej tury rokowań internetowych zagospodarowano N m3 drewna danej grupy handlowej. K m3 drewna danej grupy handlowej nie zostało zagospodarowane. Do czasu wystąpienia stanu siły wyższej zaszła potrzeba dodatkowego pozyskania P m3 drewna danej grupy handlowej, z czego N m3 przeznaczono do sprzedaży aukcyjnej oraz submisyjnej. Zgodnie z regulacjami zarządzenia nr 52 DGLP w sprawie zasad sprzedaży drewna do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno" kwalifikuje się ilość drewna, odpowiadająca sumie K m3 + P m3 - N m3.
Do czasu zinformatyzowania kroku trzeciego, dane do arkusza kalkulacyjnego - o którym mowa w punkcie 3 - są wprowadzane przez nadleśniczego ręcznie, na podstawie własnej dokumentacji.
– sprzedaży przy umowach, wynikających z rokowań internetowych,
– sprzedaży detalicznej oraz incydentalnej,
– sprzedaży w trybie zamówień publicznych,
– sprzedaży aukcyjnej lub submisyjnej,
– zbycia na rzecz zakładów Lasów Państwowych,
– zużycia na potrzeby własne,
W obowiązujących zasadach sprzedaży drewna przewidziano, że drewno, które nie spotyka się z popytem z zastosowaniem trybu charakterystycznego dla danej puli drewna, powinno być kierowane do sprzedaży z użyciem aplikacji "e-drewno".
Do czasu zinformatyzowania kroku czwartego dane do arkusza kalkulacyjnego, o którym mowa w punkcie 3, są wprowadzane przez nadleśniczego ręcznie, na podstawie własnej dokumentacji.
– ze względu na kondycję konkretnych nabywców - nie zostaną zrealizowane, z uwzględnieniem:
– rozstrzygniętych licytacji z zastosowaniem aplikacji "e-drewno",
– zawartych umów po aukcjach i submisjach,
– zawartych umów po przeprowadzeniu przez kupującego postępowania o zamówienie publiczne,
– zawartych porozumień z zakładami Lasów Państwowych (drewno do przerobu przez zakłady),
– zawartych umów po przeprowadzeniu z nabywcami negocjacji w ramach zagospodarowywania drewna trudno zbywalnego.
Do czasu zinformatyzowania kroku piątego, dane do arkusza kalkulacyjnego - o którym mowa w punkcie 3 - są wprowadzane przez nadleśniczego ręcznie na podstawie własnej dokumentacji. Drewno podaje się w "przeliczeniu" na grupy handlowe.
Należy wyróżniać realizację zobowiązań, związaną ze sprzedażą drewna w trybie:
albo związaną ze:
Do czasu zinformatyzowania kroku szóstego dane do arkusza kalkulacyjnego - o którym mowa w punkcie 3 - są wprowadzane przez nadleśniczego ręcznie, na podstawie własnej dokumentacji. Drewno podaje się "w przeliczeniu" na grupy handlowe.
Ilość tego drewna jest ustalana podczas inwentaryzacji szacunkowej drewna poklęskowego, o której mowa w ust. 17, pkt 1, lit. c i d załącznika 14 do niniejszego zarządzenia. Oprócz ilości drewna uszkodzonego (zdeprecjonowanego) w związku z siłą wyższą, ustala się podział tego drewna na "nowe" grupy handlowe (z uwzględnieniem stopnia deprecjacji) - ilość, grupa handlowa.
Należy wyróżniać ilość drewna zdeprecjonowanego związanego ze sprzedażą drewna w trybie:
albo związanego ze:
Krok siódmy podlega wspomaganiu informatycznemu (aplikacja działająca w ramach Portalu Leśno-Drzewnego, służąca inwentaryzacji szacunkowej drewna poklęskowego).
Uwaga: jeśli do czasu wystąpienia stanu siły wyższej wystąpiły zjawiska regulowania przez nabywców zobowiązań zaliczkowo lub obciążanie nabywcy fakturami przed faktycznym pozyskaniem drewna - zalecanym sposobem działania jest wysyłanie do nabywcy faktur korygujących.
Do czasu zinformatyzowania kroku ósmego dane do arkusza kalkulacyjnego - o którym mowa w punkcie 3 - są wprowadzane przez nadleśniczego ręcznie, na podstawie własnej dokumentacji. Drewno podaje się w "przeliczeniu" na grupy handlowe.
Przykłady wyjaśniające:
Przykład 1 - korekta zapotrzebowania na drewno zagospodarowywane w trybie rokowań internetowych:
Przykład 2 - korekta zapotrzebowania na drewno zagospodarowywane w trybie detalicznym oraz incydentalnym:
Przykład 3 - korekta zapotrzebowania na drewno zagospodarowywane w trybie aplikacji "e-drewno":
– aplikacji "e-drewno" ustalanej w wykonaniu kroku trzeciego, np. 5.000 m3 (+);
– aplikacji "e-drewno", powstałej z przeniesienia drewna pierwotnie przewidywanego do sprzedaży w innych trybach, ustalanej w wykonaniu kroku czwartego lit. a, np. 500 m3 (+);
– negocjacyjnym po nieudanych próbach sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno", ustalanej w wykonaniu kroku czwartego lit. b, np. 200 m3 (-);
(w tym konkretnym wypadku mamy 5.000 + 500 - 200 = 5.300 m3 drewna, przeznaczonego do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno");
Wzorując się na podanych przykładach, w wykonaniu kroku ósmego otrzymujemy korektę zapotrzebowania na drewno do zbycia (zużycia) w pozostałych trybach.
Wykaz wydzieleń, o którym mowa w kroku dziesiątym, powinien być sporządzany bez szczególnego rygoryzmu ograniczającego ich listę, albowiem w toku kalkulacji z użyciem arkusza, o którym mowa w punkcie 3, będzie ona zazwyczaj i tak ograniczana kryterium mniejszej pilności użytkowania rębnego lub przedrębnego.
Decyzję podejmuje nadleśniczy, korzystając ze wspomagania informatycznego (przeglądarka, grupowanie wydzieleń według zadanych kryteriów itd.). Przy podejmowaniu decyzji nadleśniczy wyszukuje w szczególności wydzielenia, w których użytkowanie rębne lub przedrębne powinno być przeprowadzone ze względu na:
Do czasu pełnego zinformatyzowania kroku dziewiątego dane do arkusza kalkulacyjnego, o którym mowa w punkcie 3, są wprowadzane przez nadleśniczego ręcznie, na podstawie własnej dokumentacji oraz wspomagania informatycznego już możliwego. Drewno podaje się w "przeliczeniu" na grupy handlowe.
Uwaga: w odniesieniu do nadleśnictw nieklęskowych nadleśniczowie podają ilość drewna z dotychczasowych pozycji planowych, w których pozyskanie nie zostało jeszcze przeprowadzone.
Wyniki inwentaryzacji drewna poklęskowego podaje się wyłącznie w odniesieniu do wydzieleń, które w wyniku działań, o których mowa w ust. 17, pkt 1, lit. a) załącznika nr 14 do niniejszego zarządzenia.
Do procedury zagospodarowania drewna poklęskowego wykorzystuje się wyniki inwentaryzacji szacunkowej, o której jest mowa w ust. 17 i 18 załącznika nr 14 do niniejszego zarządzenia. W inwentaryzacji szacunkowej uwzględnia się drewno pozyskane w ramach udrażniania terenu, objętego skutkami siły wyższej, jak też pozyskane dla nabywców, które uległo zdeprecjonowaniu.
3. Arkusz kalkulacyjny zagospodarowania drewna poklęskowego
Uwaga: uczestnikami "gry" kalkulacyjnej może być dowolna, dostatecznie zwarta grupa nadleśnictw klęskowych i nieklęskowych w zasięgu jednej lub wielu regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych. Zaleca się, aby grupa ta była najpierw tworzona "oszczędnie", z opcją rozszerzania na nadleśnictwa coraz bardziej odległe - jeśli zachodzi tego potrzeba, dyktowana dążeniem do zwiększenia prawdopodobieństwa sukcesu racjonalnego zagospodarowania drewna klęskowego, bez niebezpieczeństwa powstawania nadwyżek drewna trudno zbywalnego, narażanego na deprecjację.
Działanie arkusza kalkulacyjnego przybliża poniższe zestawienie tabelaryczne.
Nadleśnictwa uczestniczące w grze kalkulacyjnej | Zobowiązania surowcowe do końca roku w ramach poszczególnych trybów zbycia lub zużycia | Drewno z pozycji cięć nieklęskowych, których "otwarcie" do końca roku jest niezbędne | Drewno klęskowe, ustalone w wyniku inwentaryzacji szacunkowej | Drewno z pozycji cięć nieklęskowych, o których mowa w kol. 3, o mniejszym stopniu pilności | Ilość drewna do sprzedaży w trybie aplikacji "e-drewno" | Drewno do zagospodarowania lub niedobór drewna do zaspokojenia zobowiązań surowcowych |
GRUPA HANDLOWA I | ||||||
1 | podaje się sumę wyników dla drewna zbywanego lub zużywanego według poszczególnych trybów, uzyskiwanych w następstwie postępowania stanowiącego krok ósmy algorytmu | podaje się dane uzyskiwane w wyniku realizacji kroku dziewiątego | podaje się dane uzyskiwane w wyniku realizacji kroku dziesiątego | pozycja zmieniająca się w trakcie stosowania arkusza kalkulacyjnego - stosownie do instrukcji poniżej | pozycja zmieniająca się w trakcie stosowania arkusza kalkulacyjnego - stosownie do instrukcji poniżej | kol. 2 - (kol. 3 + + kol. 4 - kol. 5 - kol. 6) |
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
6 | ||||||
7 | ||||||
Suma wartości w kolumnie 7 | ||||||
Odchylenie standardowe bezwzględnych wartości w kolumnie 7 | ||||||
GRUPA HANDLOWA II | ||||||
GRUPA HANDLOWA III | ||||||
(...) | ||||||
Suma wartości w kolumnie 7 dla wszystkich grup handlowych | ||||||
Odchylenie standardowe z odchyleń standardowych dla poszczególnych grup handlowych |
Instrukcja stosowania arkusza:
4. Znowelizowanie planu sprzedaży drewna po zakończeniu gry kalkulacyjnej
Po zakończeniu gry kalkulacyjnej sporządza się znowelizowany plan sprzedaży drewna. W tym celu bierze się pod uwagę:
Plan znowelizowany zawiera - w stosunku do planu pierwotnego - dwie nowe pozycje: