Zm.: zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów.
Dz.Urz.MF.2014.36
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 48
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 30 września 2014 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Finansów
"§ 4. 1. Do dnia 31 grudnia 2014 r. wszystkie zadania dotyczące obsługi dysponenta części 19 budżetu państwa w zakresie zmian w planie finansowym części 19 budżetu państwa na 2014 r. wykonuje Departament Finansów i Księgowości.
2. Do dnia 31 grudnia 2014 r., zadania dotyczące obsługi finansowo-księgowej dysponenta części 79 budżetu państwa, w tym czynności w zakresie prowadzenia rachunkowości, wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi oraz sporządzania sprawozdawczości budżetowej i finansowej za 2014 r., części 79 budżetu państwa, wykonuje Departament Długu Publicznego.";
"3. Ustalając zakresy czynności, o których mowa w ust. 2, Minister zatwierdza schemat organizacyjny Ministerstwa, przedstawiający podporządkowanie komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych.",
"10) związane z przekazywaniem pracownikom innych komórek organizacyjnych oraz jednostek resortu finansów, w tym we współpracy z Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, wiedzy z zakresu działalności Ministra;",
"– udostępniania informacji publicznej na wniosek,",
"b) Biurem Edukacji Finansowej w zakresie:
– realizacji polityki edukacyjnej oraz promocyjnej i informacyjnej Ministerstwa poprzez regularne przekazywanie informacji o aktualnych i planowanych działaniach komórek organizacyjnych oraz uzgadnianie planowanych i prowadzonych działań w tym zakresie,
– kształtowania pozytywnego wizerunku Ministerstwa i jednostek podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych,
– prowadzenia portalu Ministerstwa, w tym BIP MF,",
"e) Departamentem Wspierania Polityk Gospodarczych w sprawach związanych z monitorowaniem pomocy publicznej,",
"– planowania oraz sprawozdawczości z działalności kontrolnej Ministra, realizowanej na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. Nr 185, poz. 1092),",
"3) koordynowanie i udostępnianie informacji publicznej na wniosek;",
"d) rozpatrywanie odwołań od decyzji dyrektorów izb skarbowych w sprawach dotyczących udzielania i rozliczania dotacji do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych.",
"4) koordynowanie udziału Ministerstwa w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach obronnych i zarządzania kryzysowego;",
"1) prowadzenie postępowań administracyjnych i zastępowanie Ministra i Szefa Służby Celnej w postępowaniach sądowo-administracyjnych w sprawach z zakresu:
a) prawa celnego,
b) kar pieniężnych za naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego;",
"3) prowadzenie Regionalnego Zespołu Wymiany Informacji Celnej Światowej
Organizacji Celnej na Europę Środkowo-Wschodnią (RILO ECE);",
"d) państwowych osób prawnych - Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, Centrum Polsko - Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, Polskiej Organizacji Turystycznej, Agencji Oceny Technologii Medycznych;",
"b) w koordynowanych częściach: 18 - Budownictwo, lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, 20 - Gospodarka, 21 - Gospodarka morska, 22 - Gospodarka wodna, 26 - Łączność, 32 - Rolnictwo, 33 - Rozwój wsi, 34 - Rozwój regionalny, 35 - Rynki rolne, 36 - Skarb Państwa, 39 - Transport, 41 - Środowisko, 49 - Urząd Zamówień Publicznych, 50 - Urząd Regulacji Energetyki, 53 - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, 60 - Wyższy Urząd Górniczy, 61 - Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, 62 - Rybołówstwo, 64 - Główny Urząd Miar, 65 - Polski Komitet Normalizacyjny, 68 - Państwowa Agencja Atomistyki, 71 - Urząd Transportu Kolejowego, 74 - Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa, 76 - Urząd Komunikacji Elektronicznej, 85/00 - Województwa w zakresie finansowanych działów (16 odrębnych części budżetowych), z wyłączeniem dochodów z tytułu: dywidend, wpłat z zysku, pozostałych dochodów majątkowych Skarbu Państwa oraz aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych;",
"b) agencji wykonawczych - Agencji Rezerw Materiałowych, Agencji Rynku Rolnego, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Nieruchomości Rolnych wraz z Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa, Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
c) państwowych osób prawnych - Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Urzędu Dozoru Technicznego, Transportowego Dozoru Technicznego, Polskiego Centrum Akredytacji, Centrum Doradztwa Rolniczego, Polskiego Klubu Wyścigów Konnych, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, 23 parków narodowych;",
"8) prowadzenie ewidencji finansowo-księgowej dochodów i wydatków w części 82 budżetu państwa - Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego oraz sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych w zakresie tej części budżetowej.",
"1) realizację zadań ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz Szefa Służby Celnej związanych z prawidłowością wykonywania kontroli przez organy Służby Celnej oraz naczelników urzędów skarbowych, prowadzeniem postępowań karnych i karnych skarbowych przez izby i urzędy celne oraz izby i urzędy skarbowe, a także prowadzeniem przez organy Służby Celnej postępowań audytowych i urzędowego sprawdzenia;
2) prowadzenie kontroli:
a) w urzędach i izbach skarbowych w trybie ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych,
b) w izbach i urzędach celnych oraz CEZRF realizowanych w trybie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej,
c) podmiotów, które otrzymały środki budżetowe z części 19 budżetu państwa, z wyłączeniem urzędów kontroli skarbowej i CPD MF;",
"3) nadzorowanie i koordynowanie prac w zakresie analizy ryzyka w izbach i urzędach celnych oraz w izbach i urzędach skarbowych, w tym przygotowywanie Krajowego Planu Działań i nadzór nad jego realizacją;
4) wykonywanie funkcji Specjalnej Jednostki Wspólnej Polityki Rolnej;",
"6) wykonywanie zadań podmiotu uprawnionego wynikających z ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 153, z późn. zm.) w zakresie zadań Służby Celnej oraz urzędów i izb skarbowych;",
"3. Departament zapewnia obsługę Szefa Służby Celnej w zakresie:
1) postępowań wyjaśniających i dyscyplinarnych w Służbie Celnej, z wyłączeniem postępowań odwoławczych od orzeczeń dyscyplinarnych wydanych w pierwszej instancji przez dyrektora izby celnej;
2) realizacji zadań centralnej jednostki koordynującej, wynikających z artykułu 5 Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie wzajemnej pomocy i współpracy między administracjami celnymi z dnia 18 grudnia 1997 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 6 poz. 31).",
"6) prowadzenie kontroli na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej w urzędach kontroli skarbowej, w tym w zakresie realizacji wydatków budżetowych w ramach części 19 budżetu państwa.",
"§ 49. 1. Departament Polityki Wydatkowej odpowiada za realizację zadań Ministra w zakresie organizacji sektora finansów publicznych, koordynacji kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych oraz, w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych, oceny planowania i gospodarowania środkami publicznymi.
2. Departament Polityki Wydatkowej jest właściwy w sprawach przeglądów wydatków publicznych oraz zasad kształtowania środków na wynagrodzenia w sektorze finansów publicznych, zasad wynagradzania, ubezpieczeń społecznych oraz zaopatrzenia emerytalnego i uposażeń osób w stanie spoczynku.
3. Do zadań Departamentu Polityki Wydatkowej należy w szczególności:
1) opracowywanie analiz i ocen dotyczących organizacji sektora finansów publicznych oraz prowadzenie listy jednostek sektora finansów publicznych;
2) koordynacja kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych;
3) sporządzanie ocen efektywności dokonywania wydatków ze środków publicznych, w tym efektywności i skuteczności realizacji budżetu w układzie zadaniowym;
4) określanie, we współpracy z dysponentami, obszarów działań państwa (funkcji), zadań, podzadań i działań w układzie zadaniowym budżetu państwa opisu celów zadań i podzadań oraz mierników stopnia realizacji celów działalności państwa;
5) dokonywanie okresowych przeglądów wydatków publicznych, w tym w ramach oceny, o której mowa w art. 176 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
6) analizowanie istniejących i projektowanych rozwiązań generujących skutki finansowe dla finansów publicznych, w tym opiniowanie i uzgadnianie dokumentów rządowych;
7) koordynowanie opiniowania i uzgadniania projektów dokumentów rządowych w zakresie zasad kształtowania środków na wynagrodzenia w sektorze finansów publicznych, zasad wynagradzania, ubezpieczeń społecznych, zaopatrzenia emerytalnego i uposażeń osób w stanie spoczynku.
4. Departament Polityki Wydatkowej jest właściwy w sprawach regulowanych:
1) ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - w zakresie niezastrzeżonym dla innych komórek organizacyjnych;
2) ustawą z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 431, z późn. zm.).",
"2a. Departament realizuje zadania powierzone ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych jako Instytucji Pośredniczącej dla projektu dotyczącego rachunkowości i rewizji, realizowanego w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.",
"4) opracowywanie wzorów formularzy podatkowych i broszur informacyjnych oraz wzorów informacji o dopłatach;",
"3) rozstrzyganie sporów o właściwość pomiędzy organami celnymi, a także sporów o właściwość pomiędzy organami podatkowymi w zakresie podatku akcyzowego, podatku od wydobycia niektórych kopalin oraz w zakresie gier hazardowych;",
"1. Departament Unii Europejskiej odpowiada za koordynację spraw wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w UE, w zakresie właściwości Ministra.",
"12) przygotowywanie projektów stanowisk Ministra do projektów umów międzynarodowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej z krajami członkowskimi i kandydującymi do UE oraz krajami Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do umów międzynarodowych zawieranych przez UE z jednej strony z innymi państwami lub podmiotami prawa międzynarodowego.",
"1. Departament Wspierania Polityk Gospodarczych odpowiada za realizację zadań dotyczących analizy i oceny wpływu strategii gospodarczych i regulacji prawnych na finanse publiczne, gospodarkę narodową i długofalowy rozwój Polski w obszarach w szczególności związanych z:
1) budownictwem, lokalnym planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym oraz mieszkalnictwem;
2) gospodarką, gospodarką morską i rybołówstwem;
3) rolnictwem, rynkami rolnymi i rozwojem wsi, w tym Wspólną Polityka Rolną;
4) rozwojem regionalnym;
5) Skarbem Państwa;
6) środowiskiem i gospodarką wodną;
7) transportem
- z wyłączeniem przepływów środków finansowych w ramach budżetu państwa oraz pochodzących z budżetu środków Unii Europejskiej.",
"i) dotacji do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych;",
"6) realizację zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.);
7) wspomaganie jednostek podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych w sprawach udzielania pomocy publicznej;
8) realizacji zadań związanych z obsługą Zespołu do spraw Oceny Skutków Regulacji.",
"3) sprawowanie nadzoru nad działalnością pracowników zatrudnionych w urzędach kontroli skarbowej w zakresie czynności wywiadu skarbowego i czynności realizacyjnych;",
"§ 61. 1. Biuro Audytu i Kontroli Wewnętrznej odpowiada za ocenę kontroli zarządczej w Ministerstwie, koordynację kontroli prowadzonych w Ministerstwie przez zewnętrzne organy kontrolne, a także koordynację rozpatrywania skarg i wniosków.
2. Do zadań Biura należy w szczególności:
1) prowadzenie audytu wewnętrznego w Ministerstwie;
2) prowadzenie kontroli komórek organizacyjnych;
3) prowadzenie kontroli na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej w CPD MF, w tym w zakresie realizacji wydatków budżetowych w ramach części 19 budżetu państwa;
4) koordynowanie organizacji kontroli prowadzonych w Ministerstwie przez zewnętrzne organy kontrolne;
5) monitorowanie realizacji przez komórki organizacyjne wniosków i zaleceń pokontrolnych;
6) koordynowanie działań związanych z planowaniem oraz sprawozdawczością z działalności kontrolnej realizowanej przez Ministra na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej;
7) koordynowanie rozpatrywania przez komórki organizacyjne petycji, skarg i wniosków, o których mowa w dziale VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 oraz z 2014 r. poz. 183) oraz przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków, a także dokonywanie okresowych ocen przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez organy i jednostki organizacyjne poddane nadzorowi Ministra;
8) współpraca z audytorami w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych zobowiązanych do prowadzenia audytu.
3. W uzasadnionych przypadkach Biuro może prowadzić kontrolę podmiotów, które otrzymały środki budżetowe z części 19 budżetu państwa.
4. W strukturze Biura znajduje się funkcjonalnie niezależna wyodrębniona komórka audytu wewnętrznego, realizująca zadania w zakresie audytu wewnętrznego w Ministerstwie.
5. Biuro zapewnia obsługę Komitetu Audytu dla działów administracji rządowej, którymi kieruje Minister.",
"2) powoływania lub odwoływania Przewodniczących Komisji Orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych pierwszej i drugiej instancji i ich zastępców, członków Głównej Komisji Orzekającej, członków Międzyresortowej Komisji Orzekającej, zastępców Głównego Rzecznika oraz rzeczników dyscypliny i ich zastępców;",
"1. Biuro Edukacji Finansowej odpowiada za realizację zadań związanych z działalnością edukacyjną oraz promocyjną i informacyjną w zakresie spraw należących do właściwości Ministra i urzędu obsługującego Ministra, jak również za kształtowanie pozytywnego wizerunku resortu finansów.",
"2) koordynacja komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej Ministerstwa i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w szczególności poprzez współpracę z rzecznikami prasowymi i pracownikami komórek właściwych do spraw komunikacji Ministerstwa i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
3) administracja i nadzór nad rozwojem portalu i profili społecznościowych Ministerstwa, w tym uzgadnianie funkcjonowania stron internetowych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;",
"5) koordynacja spraw związanych z udostępnianiem informacji w:
a) Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji (BIP RCL),
b) Centralnym Repozytorium Informacji Publicznej (CRIP).".