Zm.: zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska.
Dz.Urz.MŚiGIOŚ.2011.2.29
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 30
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 24 maja 2011 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska
"4) do Departamentu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Departamentu Instrumentów Finansowych oraz Departamentu Planowania Strategicznego, do uzgodnienia, projekty pism i innych dokumentów, w zakresie dotyczącym funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności oraz innych środków unijnych (Transition Facility, Ekologiczny Fundusz Partnerstwa PHARE);",
"2a. Komórki, do których kompetencji w najszerszym zakresie należą zagadnienia będące przedmiotem projektu dokumentu rządowego, innego niż projekt aktu normatywnego, projekt założeń projektu ustawy, projekt stanowiska Rządu wobec projektu ustawy, projekt umowy międzynarodowej, dla którego organem wnioskującym nie jest Minister Środowiska, koordynują opiniowanie przez inne komórki tych projektów.";
"2a) koordynacja i nadzór nad działaniami dotyczącymi funkcjonowania systemu informacji o pracach badawczo-rozwojowych i ekspertyzach wykonywanych na zlecenie Ministra, ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;";
"§ 14a Do zakresu działania Departamentu Planowania Strategicznego (DPS) należy realizacja zadań Ministra w zakresie polityki zrównoważonego rozwoju, niezastrzeżona dla innych komórek, organów i jednostek, w szczególności:
1) podejmowanie działań mających na celu opracowanie i wdrożenie narzędzi umożliwiających realizację celów wynikających z dokumentów strategicznych oraz monitorowanie efektywności działań podejmowanych w obszarach, za które odpowiada Minister;
2) koordynowanie prac resortu nad horyzontalnymi dokumentami strategicznymi w ramach systemu zarządzania rozwojem Polski, z wyłączeniem dokumentów strategicznych tematycznie pozostających w kompetencjach innych komórek,
3) opiniowanie dokumentów strategicznych przygotowywanych przez inne organy administracji publicznej pod kątem zgodności z priorytetami Ministra;
4) koordynacja realizacji zadań dotyczących efektywnego korzystania z zasobów, zintegrowanej polityki produktowej, zmian wzorców produkcji i konsumpcji, zielonych zamówień publicznych, a także strategii tematycznych dotyczących środowiska miejskiego;
5) kreowanie polityki badawczej resortu, przygotowanie raportów i opracowań, analizowanie krajowych i wspólnotowych trendów oraz kierunków rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, a także współpraca z ekspertami zewnętrznymi;
6) koordynacja udziału przedstawiciela Ministra w Komitecie Koordynacyjnym do spraw Polityki Rozwoju;
7) udział w pracach międzynarodowych i krajowych zespołów i grup roboczych w celu zapewnienia koordynacji i wypracowania rozwiązań umożliwiających prawidłową realizację zadań;
8) koordynacja spraw związanych z realizacją projektów w ramach V Programu Indykatywnego oraz nadzór nad wykorzystaniem środków z Ekologicznego Funduszu Partnerskiego Phare;
9) współpraca z Departamentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w ramach wdrażania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.";
"2a) prowadzenie rejestru zgłoszeń zainteresowanych pracami nad projektami, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa;"
"4a) koordynowanie udziału Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu w posiedzeniach Rady Ministrów, Stałego Komitetu Rady Ministrów, Komitetu Rady Ministrów do spraw Informatyzacji i Łączności, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, przy czym w przypadku projektu dokumentu rządowego innego niż projekt aktu normatywnego, projekt założeń projektu ustawy, projekt stanowiska Rządu wobec projektu ustawy i projekt umowy międzynarodowej odbywa się to przy udziale komórki, o której mowa w § 3 ust. 2a i z zastrzeżeniem wynikającym z przepisu, o którym mowa;
4b) przygotowywanie, we współpracy z komórkami, propozycji tematów do planu pracy Rady Ministrów i komitetów Rady Ministrów w części dotyczącej resortu środowiska oraz monitorowanie wykonania planu pracy Rady Ministrów w zakresie zadań Ministra;";
"§ 23 Do zakresu działania Biura Ministra (BM) należy w szczególności:
1) obsługa korespondencji przedkładanej bezpośrednio Ministrowi;
2) koordynacja przygotowania odpowiedzi na interpelacje i zapytania posłów i senatorów;
3) przygotowanie organizacyjne udziału Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu w posiedzeniach plenarnych Sejmu i Senatu oraz posiedzeniach komisji sejmowych i senackich;
4) prowadzenie kalendarzy pracy i spotkań Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu, Szefa Gabinetu Politycznego i Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
5) obsługa organizacyjna posiedzeń Kierownictwa Resortu oraz monitorowanie realizacji ustaleń przyjętych na tych posiedzeniach;
6) prowadzenie okolicznościowej korespondencji Ministra;
7) prowadzenie obsługi sekretarskiej Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego i Szefa Gabinetu Politycznego;
8) prowadzenie kancelarii ogólnej Ministerstwa i zapewnienie obiegu dokumentów pomiędzy klientami zewnętrznymi a właściwymi komórkami;
9) obsługa punktu informacyjnego info@mos.gov.pl oraz Elektronicznej Skrzynki Podawczej;
10) obsługa protokolarna zespołów negocjacyjnych oraz spotkań Ministra ze związkami zawodowymi;
11) zapewnienie obsługi techniczno-organizacyjnej Państwowej Rady Ochrony Środowiska;
12) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem przez Ministra odznak, orderów i odznaczeń;
13) przekazywanie komórkom dyspozycji wynikających z niepublikowanych aktów prawnych wydawanych przez Radę Ministrów oraz ich przechowywanie i ewidencjonowanie.";
"1a) Procedura przygotowywania stanowisk Ministra do projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych otrzymywanych przez Ministra Środowiska w ramach uzgodnień międzyresortowych, stanowiąca załącznik nr 1a do regulaminu;",
"3a) Procedura dotycząca prac nad umowami międzynarodowymi w Ministerstwie Środowiska, stanowiąca załącznik nr 3a do regulaminu;";
"§ 5a Jeżeli projekt jest projektem uchwały Rady Ministrów, do którego załączony jest dokument o charakterze merytorycznym, w szczególności strategia albo program, kompetencje Departamentu Prawnego, o których mowa w § 2-5, wykonuje komórka, o której mowa w § 3 ust. 2a regulaminu, zwana dalej "wiodącą komórką merytoryczną".",
"§ 6 1. Departament Współpracy z Zagranicą przekazuje projekt otrzymany przez Ministra przed Komitetem do Spraw Europejskich do Departamentu Prawnego.
2. Jeżeli projekt jest projektem uchwały Rady Ministrów, do którego załączony jest dokument o charakterze merytorycznym, w szczególności strategia albo program, Departament Współpracy z Zagranicą przekazuje go do wiodącej komórki merytorycznej.
3. Departament Prawny w przypadku, o którym mowa w ust. 1, albo wiodąca komórka merytoryczna w przypadku, o którym mowa w ust. 2, przekazują do Departamentu Współpracy z Zagranicą pisemną informację o przebiegu uzgodnień międzyresortowych projektu i aktualnym stanowisku Ministra.
§ 7. 1. Departament Prawny przekazuje projekt otrzymany przez Ministra przed Komitetem Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności oraz Stałym Komitetem Rady Ministrów do komórek merytorycznych lub jednostek resortowych, jeżeli:
1) w trakcie konferencji uzgodnieniowej albo na skutek wymiany stanowisk, o której mowa w § 5, nie zostały usunięte rozbieżności;
2) projekt ma wpływ na funkcjonowanie resortu w dziale środowisko lub gospodarka wodna.
2. Jeżeli projekt jest projektem uchwały Rady Ministrów, do którego załączony jest dokument o charakterze merytorycznym, w szczególności strategia albo program, Departament Prawny przekazuje go do wiodącej komórki merytorycznej, która koordynuje jego opiniowanie przez inne komórki merytoryczne.
3. Departament Prawny przygotowuje kartę informacyjną projektu i przekazuje ją Ministrowi, sekretarzowi albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu właściwego komitetu, wraz z projektem, ewentualnie z wysłanym stanowiskiem Ministra kierowanym do sekretarza właściwego komitetu i do wiadomości podmiotu przekazującego projekt oraz przedaktami projektu.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, wiodąca komórka merytoryczna przygotowuje kartę informacyjną projektu i przekazuje ją do Departamentu Prawnego wraz z projektem i, ewentualnie, z wysłanym stanowiskiem Ministra kierowanym do sekretarza właściwego komitetu i do wiadomości podmiotu przekazującego projekt, a Departament Prawny przekazuje ją Ministrowi, sekretarzowi albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu właściwego komitetu wraz z przedaktami projektu.
5. Departament Prawny, wiodąca komórka merytoryczna wraz z innymi komórkami merytorycznymi lub jednostką resortową przedstawiają Ministrowi, sekretarzowi stanu albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu właściwego komitetu wszelkie niezbędne wyjaśnienia umożliwiające przedstawienie stanowiska Ministra na posiedzeniu tego komitetu.",
"§ 9 1. Departament Prawny przekazuje projekt otrzymany przez Ministra przed Radą Ministrów do komórek merytorycznych lub jednostek resortowych, jeżeli:
1) dotychczasowe rozbieżności nie zostały usunięte;
2) projekt ma wpływ na funkcjonowanie resortu w dziale środowisko lub gospodarka wodna i po Stałym Komitecie Rady Ministrów zostały wprowadzone zmiany w tym zakresie.
2. Jeżeli projekt jest projektem uchwały Rady Ministrów, do którego załączony jest dokument o charakterze merytorycznym, w szczególności strategia albo program, Departament Prawny przekazuje go do wiodącej komórki merytorycznej, która koordynuje jego opiniowanie przez inne komórki merytoryczne.
3. Departament Prawny przygotowuje kartę informacyjną projektu i przekazuje ją Ministrowi, sekretarzowi albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu Rady Ministrów, wraz z projektem, ewentualnie z wysłanym stanowiskiem Ministra kierowanym do sekretarza Rady Ministrów i do wiadomości podmiotu przekazującego projekt oraz przedaktami projektu.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, wiodąca komórka merytoryczna przygotowuje kartę informacyjną projektu i przekazuje ją do Departamentu Prawnego wraz z projektem i, ewentualnie, z wysłanym stanowiskiem Ministra kierowanym do sekretarza Rady Ministrów i do wiadomości podmiotu przekazującego projekt, a Departament Prawny przekazuje ją Ministrowi, sekretarzowi albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu Rady Ministrów wraz z przedaktami projektu.
5. Departament Prawny, wiodąca komórka merytoryczna wraz z innymi komórkami merytorycznymi lub jednostką resortową przedstawiają Ministrowi, sekretarzowi stanu albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu Rady Ministrów wszelkie niezbędne wyjaśnienia umożliwiające przedstawienie stanowiska Ministra na posiedzeniu Rady Ministrów.";
1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna oraz środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.
3) Niniejsze zarządzenie zostało zmienione zarządzeniem Nr 1 Ministra Środowiska z dnia 5 stycznia 2011 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska, zarządzeniem Nr 11 Ministra Środowiska z dnia 14 lutego 2011 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska oraz zarządzeniem Nr 12 z dnia 23 lutego 2011 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska.
ZAŁĄCZNIK 3a
PROCEDURA
PROCEDURA
W MINISTERSTWIE ŚRODOWISKA
POSTANOWIENIA OGÓLNE
PRZYGOTOWYWANIE I UZGADNIANIE WNIOSKU O UDZIELENIE ZGODY NA ROZPOCZĘCIE NEGOCJACJI
- do właściwości których należą zagadnienia, będące przedmiotem uzgadnianych dokumentów.
PRZYGOTOWYWANIE I UZGADNIANIE WNIOSKU O UDZIELENIE ZGODY NA PODPISANIE UMOWY MIĘDZYNARODOWEJ
– podmioty prawa krajowego, których dotyczy umowa międzynarodowa, w tym zakres, w jakim umowa międzynarodowa dotyczy osób fizycznych i prawnych,
– sposób, w jaki umowa dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym,
– środki prawne, jakie powinny zostać przyjęte w celu wykonania umowy międzynarodowej;