Zm.: zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MŚiGIOŚ.2011.1.11

Akt jednorazowy
Wersja od: 14 lutego 2011 r.

ZARZĄDZENIE Nr 11
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 14 lutego 2011 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Nr 54 Ministra Środowiska z dnia 21 września 2010 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska3), w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 8 uchyla się pkt 2;
2)
w § 21 uchyla się pkt 14;
3)
uchyla się § 29;
4)
w § 37 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) Procedura przygotowywania stanowisk Ministra do projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych otrzymywanych przez Ministra Środowiska w ramach uzgodnień międzyresortowych;";

5)
w załączniku nr 1:
a)
w § 2:

– ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Właściwa komórka przekazuje projekty oraz wszelkie dokumenty dotyczące prac nad nimi, w wersji elektronicznej (zeskanowane, w formacie pdf), upoważnionym pracownikom Ministerstwa, w celu udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.",

– dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu:

"5a. Obowiązek, o którym mowa w ust. 5, nie dotyczy projektów założeń projektów ustaw, projektów ustaw, projektów rozporządzeń Rady Ministrów i projektów rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów, na etapie kierowania ich na Komitet Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności, Stały Komitet Rady Ministrów, Komitet do Spraw Europejskich, Komisję Prawniczą i Radę Ministrów.

5b. Departament Prawny udostępnia właściwej komórce projekty oraz dokumenty skierowane na zewnątrz Ministerstwa.",

b)
dodaje się tytuł i § 18-23 w brzmieniu:

"SZCZEGÓLNE ZASADY PRZYGOTOWYWANIA I UZGADNIANIA PROJEKTÓW DOSTOSOWUJĄCYCH POLSKIE PRAWO DO PRAWA UNII EUROPEJSKIEJ

§ 18. Do przygotowywania i uzgadniania projektów dostosowujących polskie prawo do prawa Unii Europejskiej stosuje się postanowienia niniejszego załącznika uzupełnione o poniższe postanowienia.

§ 19. Właściwa komórka przygotowuje projekt dostosowujący polskie prawo do prawa Unii Europejskiej mając na uwadze, odpowiednio:

1) termin dostosowania polskiego prawa do prawa Unii Europejskiej, wynikający z aktu prawa Unii Europejskiej opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

2) konieczność niezwłocznego usunięcia niezgodności prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej.

§ 20. Właściwa komórka, niezwłocznie po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej aktu prawa Unii Europejskiej, do którego należy dostosować polskie prawo:

1) określa sposób dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej, a w szczególności:

a) rodzaj aktu, który będzie dostosowywał polskie prawo do prawa Unii Europejskiej,

b) tytuł aktu, który należy znowelizować albo wprowadzić do polskiego prawa,

c) zakres zmian, które mają zostać wprowadzone;

2) podejmuje działania mające na celu uchylenie wymogu opracowania i uzgodnienia projektu założeń projektu ustawy, w szczególności występuje do Departamentu Prawnego o przygotowanie stosowanego wniosku, przedstawiając szczegółowe uzasadnienie jego złożenia - w przypadku, gdy aktem, który będzie dostosowywał polskie prawo do prawa Unii Europejskiej jest ustawa, a opracowanie i uzgodnienie projektu założeń projektu ustawy, a następnie projektu ustawy będzie uniemożliwiało albo znacznie utrudniało dostosowanie polskiego prawa w terminie wynikającym z prawa Unii Europejskiej;

3) ustala harmonogram prac, zwany dalej "harmonogramem", określający terminy:

a) w przypadku projektu założeń projektu ustawy:

- dokonania oceny, o której mowa w § 3,

- przystąpienia do sporządzenia projektu,

- skierowania do uzgodnień wewnątrzresortowych,

- przekazania do Departamentu Prawnego,

- skierowania na Kierownictwo Resortu,

- skierowania do konsultacji,

- skierowania do uzgodnień międzyresortowych,

- ewentualnego skierowania na Komitet Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności,

- skierowania na Komitet do Spraw Europejskich,

- skierowania na Stały Komitet Rady Ministrów,

- skierowania na Radę Ministrów,

- skierowania projektu ustawy na Stały Komitet Rady Ministrów,

- skierowania projektu ustawy na Radę Ministrów,

- wejścia w życie ustawy wraz z niezbędnymi aktami wykonawczymi,

b) w przypadku projektu ustawy:

- dokonania oceny, o której mowa w § 3,

- przystąpienia do sporządzenia projektu,

- skierowania do uzgodnień wewnątrzresortowych,

- przekazania do Departamentu Prawnego,

- skierowania na Kierownictwo Resortu,

- skierowania do konsultacji,

- skierowania do uzgodnień międzyresortowych,

- ewentualnego skierowania na Komitet Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności,

- skierowania na Komitet do Spraw Europejskich,

- skierowania na Stały Komitet Rady Ministrów,

- skierowania na Radę Ministrów,

- wejścia w życie ustawy wraz z niezbędnymi aktami wykonawczymi,

c) w przypadku projektu rozporządzenia Rady Ministrów:

- dokonania oceny, o której mowa w § 3,

- przystąpienia do sporządzenia projektu,

- skierowania do uzgodnień wewnątrzresortowych,

- przekazania do Departamentu Prawnego,

- skierowania na Kierownictwo Resortu,

- skierowania do konsultacji,

- skierowania do uzgodnień międzyresortowych,

- ewentualnego skierowania na Komitet Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności,

- skierowania na Komitet do Spraw Europejskich,

- skierowania na Stały Komitet Rady Ministrów,

- skierowania na Radę Ministrów,

- wejścia w życie rozporządzenia,

d) w przypadku projektu rozporządzenia innego niż wymieniony w lit. c:

- dokonania oceny, o której mowa w § 3,

- przystąpienia do sporządzenia projektu,

- skierowania do uzgodnień wewnątrzresortowych,

- przekazania do Departamentu Prawnego,

- skierowania na Kierownictwo Resortu,

- skierowania do konsultacji,

- skierowania do uzgodnień międzyresortowych,

- skierowania do podpisu,

- wejścia w życie rozporządzenia.

§ 21. 1. Właściwa komórka, niezwłocznie po sporządzeniu harmonogramu, przekazuje go, przy piśmie, do Departamentu Prawnego i Departamentu Współpracy z Zagranicą.

2. Komórki, o których mowa w ust. 1, mogą w terminie 7 dni od dnia otrzymania harmonogramu zgłaszać do niego uwagi, wynikające w szczególności z:

1) konieczności zachowania terminów wynikających z:

a) ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 213, poz. 1395),

b) uchwały Nr 49 Rady Ministrów - Regulamin pracy Rady Ministrów,

c) niniejszego załącznika;

2) nieracjonalności wyznaczonych terminów;

3) konieczności dochowania terminu dostosowania polskiego prawa do prawa Unii Europejskiej.

3. Rozbieżności wynikające ze zgłoszonych uwag usuwa się w trybie roboczym, a w razie ich nieusunięcia sprawę przedstawia się do rozstrzygnięcia właściwemu członkowi Kierownictwa Resortu.

§ 22. 1. Dyrektor właściwej komórki czuwa nad dochowaniem terminów wynikających z harmonogramu.

2. W przypadku niedochowania terminu wynikającego z harmonogramu dyrektor właściwej komórki niezwłocznie sporządza notatkę dla właściwego członka Kierownictwa Resortu, w której:

1) informuje o niedochowaniu terminu;

2) przedstawia przyczyny niedochowania terminu;

3) przedstawia nowe terminy dalszych prac, mając na uwadze w szczególności konieczność dochowania terminu dostosowania polskiego prawa do prawa Unii Europejskiej.

3. Notatka, o której mowa w ust. 2, przekazywana jest do wiadomości Departamentu Prawnego i Departamentu Współpracy z Zagranicą.

4. W przypadku niedochowania terminu, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, stosuje się ust. 2 i 3.

§ 23. Właściwa komórka, niezwłocznie po stwierdzeniu niezgodności prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej podejmuje odpowiednio działania, o których mowa w § 20-22, z tym, że:

1) harmonogram jest ustalany po ewentualnym poleceniu Ministra stosowania odrębnego trybu opracowania i uzgodnienia projektu dostosowującego polskie prawo do prawa Unii Europejskiej, o którym mowa w § 1 ust. 6;

2) termin na zgłoszenie uwag, o których mowa w § 21 ust. 2, wynosi 3 dni.";

6)
dodaje się załącznik nr 1a w brzmieniu określonym w załączniku do zarządzenia.
§  2.
Dyrektorzy właściwych komórek niezwłocznie opracują harmonogramy, o których mowa w załączniku nr 1 do załącznika do zarządzenia, o którym mowa w § 1, dla:
1)
projektów dostosowujących polskie prawo do prawa Unii Europejskiej, nad którymi trwają prace, z wyjątkiem projektów przekazanych już do konsultacji;
2)
projektów dostosowujących polskie prawo do prawa Unii Europejskiej, do sporządzania których jeszcze nie przystąpiono, ale które będą realizować istniejący już obowiązek dostosowania polskiego prawa do prawa Unii Europejskiej.
§  3.
1.
Przepisy § 2 ust. 5-5b załącznika nr 1 do załącznika do zarządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym zarządzeniem stosuje się do:
1)
projektów założeń projektów ustaw, projektów ustaw, projektów rozporządzeń Rady Ministrów i projektów rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów kierowanych do uzgodnień od dnia 1 lutego 2011 r.;
2)
projektów rozporządzeń Ministra Środowiska kierowanych do uzgodnień od dnia 1 lipca 2011 r.
2.
Do projektów założeń projektów ustaw, projektów ustaw, projektów rozporządzeń Rady Ministrów, projektów rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów i projektów rozporządzeń Ministra Środowiska, innych niż wymienione w ust. 1, stosuje się § 2 ust. 5 załącznika nr 1 do załącznika do zarządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna oraz środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.

3) Niniejsze zarządzenie zostało zmienione zarządzeniem Nr 1 Ministra Środowiska z dnia 5 stycznia 2011 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Środowiska.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1a

PROCEDURA PRZYGOTOWYWANIA STANOWISK MINISTRA DO PROJEKTÓW ZAŁOŻEŃ PROJEKTÓW USTAW I PROJEKTÓW AKTÓW NORMATYWNYCH OTRZYMYWANYCH PRZEZ MINISTRA ŚRODOWISKA W RAMACH UZGODNIEŃ MIĘDZYRESORTOWYCH

§  1.
1.
Niniejszy załącznik określa zasady przygotowywania stanowisk Ministra do projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych otrzymywanych przez Ministra w ramach uzgodnień międzyresortowych.
2.
Przez projekty aktów normatywnych, o których mowa w ust. 1, rozumie się projekty ustaw, rozporządzeń, zarządzeń i uchwał.
3.
Niniejszy załącznik stosuje się uwzględniając rodzaj projektu aktu normatywnego.
4.
Niniejszy załącznik stosuje się odpowiednio do przygotowywania stanowisk Ministra do projektów stanowisk Rady Ministrów wobec projektów ustaw, otrzymywanych przez Ministra w ramach uzgodnień międzyresortowych.
5.
Jeżeli w niniejszym załączniku jest mowa o stanowiskach Ministra albo stanowisku Ministra bez bliższego określenia, rozumie się przez to odpowiednio stanowiska albo stanowisko Ministra, o których mowa w ust. 1 i 4.
6.
Jeżeli w niniejszym załączniku jest mowa o projektach albo projekcie bez bliższego określenia, rozumie się przez to odpowiednio projekty albo projekt, o których mowa w ust. 1 i 4.
§  2.
1.
Komórką organizacyjną Ministerstwa koordynującą przygotowywanie stanowisk Ministra jest Departament Prawny.
2.
Departament Prawny przygotowuje stanowiska Ministra:
1)
samodzielnie;
2)
po uzyskaniu uwag komórek organizacyjnych Ministerstwa właściwych w danej sprawie, zwanych dalej "komórkami merytorycznymi";
3)
po uzyskaniu uwag, właściwych w danej sprawie:
a)
jednostek organizacyjnych podległych albo nadzorowanych przez Ministra,
b)
organów podległych albo nadzorowanych przez Ministra,
c)
organów opiniodawczo-doradczych Ministra, zwanych dalej "jednostkami resortowymi".
3.
Departament Prawny przekazuje projekty do komórek merytorycznych wyłącznie w Elektronicznym Systemie Obiegu Dokumentów, a do jednostek resortowych - przy pomocy poczty elektronicznej.
4.
Departament Prawny, przekazując projekty do komórek merytorycznych i jednostek resortowych, ustala termin zgłaszania uwag uwzględniający:
1)
termin wyznaczony przez podmiot przekazujący projekt;
2)
możliwość zapoznania się z projektem i przygotowania do niego uwag;
3)
czas potrzebny na przeanalizowanie uwag i przygotowanie w oparciu o nie stanowiska Ministra.
5.
Uwagi, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, powinny:
1)
zawierać:
a)
konkretną propozycję zmiany, w szczególności brzmienie przepisu,
b)
szczegółowe uzasadnienie pozwalające ocenić zasadność propozycji zmiany;
2)
zostać przekazane do Departamentu Prawnego w terminie umożliwiającym ich analizę i przygotowanie stanowiska Ministra;
3)
zostać przekazane do Departamentu Prawnego także w wersji elektronicznej (w formacie doc).
6.
Niespełnienie wymagań, o których mowa w ust. 3, może skutkować pominięciem uwag przez Departament Prawny.
7.
Departament Prawny udostępnia komórkom merytorycznym i jednostkom resortowym kopie stanowisk Ministra.
§  3.
Departament Prawny dokonuje analizy projektu otrzymanego przez Ministra w ramach uzgodnień międzyresortowych, niezwłocznie po jego otrzymaniu, w celu;
1)
ustalenia komórek merytorycznych i jednostek resortowych, do których projekt ma być przekazany;
2)
zgłoszenia uwag we własnym zakresie.
§  4.
1.
Departament Prawny przekazuje otrzymane zaproszenie na konferencję uzgodnieniową, wraz z kopią stanowiska Ministra, do komórek merytorycznych i jednostek resortowych, których uwagi zostały zawarte w stanowisku Ministra.
2.
Przedstawiciel komórki merytorycznej lub jednostki resortowej, której uwaga została zawarta w stanowisku Ministra, prezentuje stanowisko Ministra w tym zakresie na konferencji uzgodnieniowej.
3.
Jeżeli propozycja stanowiska Ministra została sformułowana przez Departament Prawny, na konferencji uzgodnieniowej stanowisko Ministra w tym zakresie prezentuje przedstawiciel Departamentu Prawnego.
4.
W przypadku nieobecności przedstawiciela Departamentu Prawnego na konferencji uzgodnieniowej przedstawiciel, o którym mowa w ust. 2, przekazuje do Departamentu Prawnego, po konferencji uzgodnieniowej, informację o ustaleniach podjętych w jej trakcie.
§  5.
1.
Departament Prawny przekazuje pisemne stanowisko podmiotu przekazującego projekt, odpowiadające na uwagi zawarte w stanowisku Ministra, do komórek merytorycznych i jednostek resortowych, których uwagi zostały zawarte w stanowisku Ministra.
2.
Departament Prawny ustala termin na przedstawienie przez komórki merytoryczne i jednostki resortowe opinii w sprawie stanowiska podmiotu przekazującego projekt.
3.
Na podstawie opinii komórek merytorycznych i jednostek resortowych Departament Prawny przygotowuje stanowisko Ministra, akceptujące projekt albo zgłaszające do niego uwagi.
§  6.
1.
Departament Współpracy z Zagranicą przekazuje projekt otrzymany przez Ministra przed Komitetem do Spraw Europejskich do Departamentu Prawnego.
2.
Departament Prawny przekazuje do Departamentu Współpracy z Zagranicą pisemną informację o przebiegu uzgodnień międzyresortowych projektu i aktualnym stanowisku Ministra.
§  7.
1.
Biuro Ministra przekazuje projekt otrzymany przez Ministra przed Komitetem Rady Ministrów do Spraw Informatyzacji i Łączności oraz Stałym Komitetem Rady Ministrów do Departamentu Prawnego.
2.
Departament Prawny przekazuje projekt do komórek merytorycznych lub jednostek resortowych, jeżeli:
1)
w trakcie konferencji uzgodnieniowej albo na skutek wymiany stanowisk, o której mowa w § 5, nie zostały usunięte rozbieżności;
2)
projekt ma wpływ na funkcjonowanie resortu w dziale środowisko lub gospodarka wodna.
3.
Departament Prawny przygotowuje kartę informacyjną projektu i przekazuje ją do Biura Ministra wraz z projektem i, ewentualnie, z wysłanym stanowiskiem Ministra kierowanym do sekretarza właściwego komitetu i do wiadomości podmiotu przekazującego projekt.
4.
Biuro Ministra wraz z komórką merytoryczną lub jednostką resortową przedstawiają Ministrowi, sekretarzowi stanu albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu właściwego komitetu wszelkie niezbędne wyjaśnienia umożliwiające przedstawienie stanowiska Ministra na posiedzeniu tego komitetu.
§  8.
W Komisji Prawniczej dotyczącej projektu biorą udział przedstawiciele Departamentu Prawnego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach także przedstawiciele komórek merytorycznych lub jednostek resortowych.
§  9.
1.
Biuro Ministra przekazuje projekt otrzymany przez Ministra przed Radą Ministrów do Departamentu Prawnego.
2.
Departament Prawny przekazuje projekt do komórek merytorycznych lub jednostek resortowych, jeżeli:
1)
dotychczasowe rozbieżności nie zostały usunięte;
2)
projekt ma wpływ na funkcjonowanie resortu w dziale środowisko lub gospodarka wodna i po Stałym Komitecie Rady Ministrów zostały wprowadzone zmiany w tym zakresie.
3.
Departament Prawny przygotowuje kartę informacyjną projektu i przekazuje ją do Biura Ministra wraz z projektem i, ewentualnie, wysłanym stanowiskiem Ministra kierowanym do sekretarza Rady Ministrów i do wiadomości podmiotu przekazującego projekt.
4.
Biuro Ministra wraz z komórką merytoryczną lub jednostką resortową przedstawiają Ministrowi, sekretarzowi stanu albo podsekretarzowi stanu biorącemu udział w posiedzeniu Rady Ministrów wszelkie niezbędne wyjaśnienia umożliwiające przedstawienie stanowiska Ministra na posiedzeniu Rady Ministrów.