Zm.: zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Dz.Urz.MPiPSp.2010.3.10
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 5
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 14 lipca 2010 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
"12) Departament Polityki Rodzinnej - DSR;";
"3) Departamentem Współpracy Międzynarodowej - przy przygotowywaniu niezbędnych materiałów, a także projektów pism i odpowiedzi, w związku z posiedzeniami Komitetu do Spraw Europejskich;",
"6) Biurem Ministra - przy przedkładaniu do podpisu Ministra pism, odpowiedzi i dokumentów kierowanych do naczelnych i centralnych organów administracji publicznej, załatwianiu skarg i wniosków oraz przyjmowaniu obywateli w tych sprawach, a także w zakresie realizowania zadań obronnych wynikających z ustawowych i wewnętrznych regulacji oraz doskonalenia przyjętych procedur reagowania, stosownie do roli i odpowiedzialności, przypisanych w planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej, kierowanych przez Ministra;";
"21) prowadzenie spraw związanych z podległością wobec Ministra - Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" im. A. Bączkowskiego.";
"10) realizacja zadań w obszarze polityki przeciwdziałania ubóstwu i wykluczeniu społecznemu oraz integracji społecznej, w tym w szczególności:
a) promowanie zatrudnienia socjalnego i instytucji świadczących usługi reintegracji społecznej i zawodowej,
b) wspieranie lokalnych inicjatyw samorządów gmin i organizacji pozarządowych służących aktywizacji osób z grup szczególnego ryzyka,
c) wspieranie rozwoju alternatywnych form zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym w sektorze usług społecznych, w tym zatrudnienia w spółdzielniach socjalnych, udziału w programach prac społecznie użytecznych i robotach publicznych,
d) promowanie formy wolontariatu w sektorze usług socjalnych realizowanych w systemie pomocy społecznej,
e) wspieranie samorządów gmin i organizacji pozarządowych w przeciwdziałaniu bezdomności;
11) współpraca z organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi działającymi w obszarze pomocy i integracji społecznej, w tym w szczególności konsultowanie projektów programów ogólnokrajowych i regionalnych;
12) opiniowanie projektu ustawy budżetowej w odniesieniu do budżetu pomocy społecznej oraz monitorowanie realizacji budżetu w tym zakresie;",
"33) inicjowanie projektów współfinansowanych ze środków EFS w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki we właściwości departamentu.";
"1. Departament Polityki Rodzinnej odpowiada za realizację zadań dotyczących świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, postępowań wobec dłużników alimentacyjnych i innych pozaubezpieczeniowych pieniężnych świadczeń socjalnych oraz zadań z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną.",
– uchyla się pkt 1 lit. b,
– pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) prowadzenie spraw w zakresie sprawozdawczości i projektowania badań statystycznych, przygotowywania informacji, analiz i prognoz w obszarze świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, postępowań wobec dłużników alimentacyjnych, a także w obszarze opieki nad dzieckiem i rodziną;",
– pkt 11 otrzymuje brzmienie:
"11) dostosowanie prawa dotyczącego świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, postępowań wobec dłużników alimentacyjnych, a także świadczeń w obszarze opieki nad dzieckiem i rodziną do wymogów ustawodawstwa UE i innych wiążących RP umów międzynarodowych;",
– uchyla się pkt 16;
"1. Departament Ubezpieczeń Społecznych odpowiada za kształtowanie rozwiązań systemowych w zakresie ubezpieczeń społecznych, a także za realizację zadań dotyczących świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych.",
– po pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 12-16 w brzmieniu:
"12) przygotowywanie koncepcji rozwiązań instytucjonalnych i organizacyjnych w obszarze inwalidów wojennych i wojskowych, ofiar wojny, kombatantów oraz osób represjonowanych;
13) inicjowanie i przygotowywanie projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych w zakresie, o którym mowa w pkt 12;
14) prowadzenie spraw w zakresie sprawozdawczości i projektowania badań statystycznych, przygotowywania informacji, analiz i prognoz w obszarze świadczeń dla inwalidów wojennych i wojskowych, ofiar wojny, kombatantów oraz osób represjonowanych;
15) dostosowywanie prawa dotyczącego świadczeń dla inwalidów wojennych i wojskowych, ofiar wojny, kombatantów oraz osób represjonowanych do wymogów ustawodawstwa UE i innych wiążących RP umów międzynarodowych;
16) współdziałanie z Urzędem do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz prowadzenie spraw związanych z podległością tego Urzędu wobec Ministra.";
"19) pełnienie nadzoru merytorycznego nad Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich jako IW (IP2) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL);",
"36) koordynacja realizacji programu pożyczkowego zawartego w dokumencie "Założenia dotyczące wykorzystania środków pochodzących ze spłat mikropożyczek udzielonych w ramach Komponentu A Programu aktywizacji obszarów wiejskich";";
"2) obsługa Ministra, sekretarza lub właściwego podsekretarza stanu w posiedzeniach Komitetu do Spraw Europejskich (KSE), koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem materiałów na posiedzenia KSE oraz monitorowanie realizacji zadań wynikających dla Ministra z ustaleń KSE;";
"5) przygotowywanie w zakresie właściwości Biura Dyrektora Generalnego projektów aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym wydawanych przez dyrektora generalnego;",
"8) opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Ministra i dyrektora generalnego;",
"10) sporządzanie opinii prawnych, udzielanie porad prawnych i wyjaśnień w zakresie stosowania prawa i orzecznictwa w sprawach prowadzonych przez departamenty Ministerstwa;",
"32) prowadzenie spraw związanych z koordynacją analizy ryzyka w Ministerstwie;";
"1. Biuro Ministra realizuje zadania z zakresu wspomagania organizacyjnego Ministra, sekretarza, podsekretarzy stanu i szefa Gabinetu Politycznego Ministra oraz prowadzi monitoring i koordynuje rozpatrywanie skarg i wniosków, w tym wnoszonych i przekazywanych przez posłów i senatorów. Ponadto, Biuro wykonuje i koordynuje wykonywanie określonych w odrębnych przepisach zadań Ministra z dziedziny obronności, cywilnego zarządzania kryzysowego oraz służby zastępczej.",
– po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
"2a) koordynowanie obiegu korespondencji wpływającej do Ministra, ewidencjonowanie, dekretowanie, przedstawianie Ministrowi, kierowanie do właściwych komórek organizacyjnych, a także przedkładanie do podpisu dokumentów przygotowanych przez komórki organizacyjne;",
– pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) przygotowywanie w zakresie właściwości Biura Ministra projektów aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym wydawanych przez Ministra;",
– pkt 12 otrzymuje brzmienie:
"12) monitoring i koordynacja rozpatrywania skarg i wniosków wpływających do Ministerstwa;";
– po pkt 13 dodaje się pkt 13a w brzmieniu:
"13a) dokonywanie okresowej oceny przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra;";
"Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego
1. Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego odpowiada za realizację działań obejmujących niezależną ocenę procesów zarządzania ryzykiem oraz systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie, w wyniku której kierownik jednostki uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę adekwatności, efektywności i skuteczności tych systemów, a także za wykonywanie czynności doradczych mających na celu usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa.
2. Do zadań Stanowiska należy w szczególności:
1) opracowywanie planu audytu na dany rok opartego na analizie ryzyka i przedstawianie przygotowanego planu do uzgodnienia i zatwierdzenia kierownikowi jednostki;
2) przygotowywanie sprawozdań z wykonania planu audytu i przedstawianie ich kierownikowi jednostki;
3) przeprowadzanie audytu wewnętrznego zgodnie z rocznym planem audytu, a w przypadkach uzasadnionych również poza rocznym planem audytu, polegającego na dokonywaniu oceny w szczególności:
a) zgodności prowadzonej działalności z przepisami prawa oraz obowiązującymi w Ministerstwie procedurami wewnętrznymi,
b) efektywności i gospodarności podejmowanych działań w zakresie systemów zarządzania i kontroli,
c) wiarygodności sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z wykonania budżetu;
4) opracowywanie sprawozdań z przeprowadzonych audytów zawierających w szczególności:
a) rzetelne, obiektywne i niezależne ustalenie stanu faktycznego,
b) analizę przyczyn i skutków uchybień,
c) uwagi i wnioski dotyczące usunięcia uchybień oraz przekazywanie ich dyrektorom audytowanych departamentów i kierownikowi jednostki;
5) przeprowadzanie czynności sprawdzających i przygotowywanie na ich podstawie informacji dla dyrektorów audytowanych departamentów i kierownika jednostki;
6) przeprowadzanie czynności doradczych, w tym składanie wniosków mających na celu usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa;
7) przeprowadzanie audytów wewnętrznych zleconych zgodnie z założeniami lub programem przekazanym przez Ministra Finansów, Prezesa Rady Ministrów lub Głównego Inspektora Kontroli Skarbowej;
8) ustalanie zasad oceny ryzyka oraz monitorowanie prac związanych z oceną ryzyka dla procesów i projektów realizowanych w Ministerstwie;
9) współpraca z Komitetem Audytu przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej;
10) współpraca z komórkami audytu wewnętrznego w jednostkach w działach administracji rządowej podległych i nadzorowanych przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej;
11) prowadzenie stałych i bieżących akt audytu wewnętrznego;
12) stałe doskonalenie technik i procedur audytu wewnętrznego;
13) stosowanie i upowszechnianie standardów audytu wewnętrznego w Ministerstwie;
14) współpraca z organami uprawnionymi do przeprowadzania kontroli i audytów.".
1) Zmiany teksu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.