Zm.: zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MPiPSp.2010.3.10

Akt jednorazowy
Wersja od: 14 lipca 2010 r.

ZARZĄDZENIE Nr 5
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 14 lipca 2010 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W załączniku do zarządzenia Nr 9 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 września 2009 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (Dz. Urz. MPiPS Nr 4, poz. 12 i Nr 5, poz. 18), wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 5:
a)
uchyla się pkt 3,
b)
pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) Departament Polityki Rodzinnej - DSR;";

2)
w § 14 w ust. 4:
a)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) Departamentem Współpracy Międzynarodowej - przy przygotowywaniu niezbędnych materiałów, a także projektów pism i odpowiedzi, w związku z posiedzeniami Komitetu do Spraw Europejskich;",

b)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) Biurem Ministra - przy przedkładaniu do podpisu Ministra pism, odpowiedzi i dokumentów kierowanych do naczelnych i centralnych organów administracji publicznej, załatwianiu skarg i wniosków oraz przyjmowaniu obywateli w tych sprawach, a także w zakresie realizowania zadań obronnych wynikających z ustawowych i wewnętrznych regulacji oraz doskonalenia przyjętych procedur reagowania, stosownie do roli i odpowiedzialności, przypisanych w planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej, kierowanych przez Ministra;";

3)
w § 17 w ust. 2 po pkt 20 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 21 w brzmieniu:

"21) prowadzenie spraw związanych z podległością wobec Ministra - Centrum Partnerstwa Społecznego "Dialog" im. A. Bączkowskiego.";

4)
uchyla się § 18;
5)
w § 22 w ust. 2:
a)
pkt 10-12 otrzymują brzmienie:

"10) realizacja zadań w obszarze polityki przeciwdziałania ubóstwu i wykluczeniu społecznemu oraz integracji społecznej, w tym w szczególności:

a) promowanie zatrudnienia socjalnego i instytucji świadczących usługi reintegracji społecznej i zawodowej,

b) wspieranie lokalnych inicjatyw samorządów gmin i organizacji pozarządowych służących aktywizacji osób z grup szczególnego ryzyka,

c) wspieranie rozwoju alternatywnych form zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym w sektorze usług społecznych, w tym zatrudnienia w spółdzielniach socjalnych, udziału w programach prac społecznie użytecznych i robotach publicznych,

d) promowanie formy wolontariatu w sektorze usług socjalnych realizowanych w systemie pomocy społecznej,

e) wspieranie samorządów gmin i organizacji pozarządowych w przeciwdziałaniu bezdomności;

11) współpraca z organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi działającymi w obszarze pomocy i integracji społecznej, w tym w szczególności konsultowanie projektów programów ogólnokrajowych i regionalnych;

12) opiniowanie projektu ustawy budżetowej w odniesieniu do budżetu pomocy społecznej oraz monitorowanie realizacji budżetu w tym zakresie;",

b)
uchyla się pkt 16,
c)
po pkt 32 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 33 w brzmieniu:

"33) inicjowanie projektów współfinansowanych ze środków EFS w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki we właściwości departamentu.";

6)
w § 26 w ust. 2 uchyla się pkt 8;
7)
w § 27:
a)
użyte w tytule wyrazy "Departament Świadczeń Rodzinnych" zastępuje się wyrazami "Departament Polityki Rodzinnej",
b)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Departament Polityki Rodzinnej odpowiada za realizację zadań dotyczących świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, postępowań wobec dłużników alimentacyjnych i innych pozaubezpieczeniowych pieniężnych świadczeń socjalnych oraz zadań z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną.",

c)
w ust. 2:

– uchyla się pkt 1 lit. b,

– pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) prowadzenie spraw w zakresie sprawozdawczości i projektowania badań statystycznych, przygotowywania informacji, analiz i prognoz w obszarze świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, postępowań wobec dłużników alimentacyjnych, a także w obszarze opieki nad dzieckiem i rodziną;",

– pkt 11 otrzymuje brzmienie:

"11) dostosowanie prawa dotyczącego świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, postępowań wobec dłużników alimentacyjnych, a także świadczeń w obszarze opieki nad dzieckiem i rodziną do wymogów ustawodawstwa UE i innych wiążących RP umów międzynarodowych;",

– uchyla się pkt 16;

8)
w § 28:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Departament Ubezpieczeń Społecznych odpowiada za kształtowanie rozwiązań systemowych w zakresie ubezpieczeń społecznych, a także za realizację zadań dotyczących świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych.",

b)
w ust. 2:

– po pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 12-16 w brzmieniu:

"12) przygotowywanie koncepcji rozwiązań instytucjonalnych i organizacyjnych w obszarze inwalidów wojennych i wojskowych, ofiar wojny, kombatantów oraz osób represjonowanych;

13) inicjowanie i przygotowywanie projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów normatywnych w zakresie, o którym mowa w pkt 12;

14) prowadzenie spraw w zakresie sprawozdawczości i projektowania badań statystycznych, przygotowywania informacji, analiz i prognoz w obszarze świadczeń dla inwalidów wojennych i wojskowych, ofiar wojny, kombatantów oraz osób represjonowanych;

15) dostosowywanie prawa dotyczącego świadczeń dla inwalidów wojennych i wojskowych, ofiar wojny, kombatantów oraz osób represjonowanych do wymogów ustawodawstwa UE i innych wiążących RP umów międzynarodowych;

16) współdziałanie z Urzędem do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz prowadzenie spraw związanych z podległością tego Urzędu wobec Ministra.";

9)
w § 29 w ust. 2:
a)
uchyla się pkt 7,
b)
pkt 19 otrzymuje brzmienie:

"19) pełnienie nadzoru merytorycznego nad Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich jako IW (IP2) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL);",

c)
pkt 36 otrzymuje brzmienie:

"36) koordynacja realizacji programu pożyczkowego zawartego w dokumencie "Założenia dotyczące wykorzystania środków pochodzących ze spłat mikropożyczek udzielonych w ramach Komponentu A Programu aktywizacji obszarów wiejskich";";

10)
w § 30 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) obsługa Ministra, sekretarza lub właściwego podsekretarza stanu w posiedzeniach Komitetu do Spraw Europejskich (KSE), koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem materiałów na posiedzenia KSE oraz monitorowanie realizacji zadań wynikających dla Ministra z ustaleń KSE;";

11)
w § 33 w ust. 2:
a)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) przygotowywanie w zakresie właściwości Biura Dyrektora Generalnego projektów aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym wydawanych przez dyrektora generalnego;",

b)
pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) opiniowanie pod względem formalno-prawnym projektów upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Ministra i dyrektora generalnego;",

c)
pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) sporządzanie opinii prawnych, udzielanie porad prawnych i wyjaśnień w zakresie stosowania prawa i orzecznictwa w sprawach prowadzonych przez departamenty Ministerstwa;",

d)
pkt 32 otrzymuje brzmienie:

"32) prowadzenie spraw związanych z koordynacją analizy ryzyka w Ministerstwie;";

12)
w § 35:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Biuro Ministra realizuje zadania z zakresu wspomagania organizacyjnego Ministra, sekretarza, podsekretarzy stanu i szefa Gabinetu Politycznego Ministra oraz prowadzi monitoring i koordynuje rozpatrywanie skarg i wniosków, w tym wnoszonych i przekazywanych przez posłów i senatorów. Ponadto, Biuro wykonuje i koordynuje wykonywanie określonych w odrębnych przepisach zadań Ministra z dziedziny obronności, cywilnego zarządzania kryzysowego oraz służby zastępczej.",

b)
w ust. 2:

– po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) koordynowanie obiegu korespondencji wpływającej do Ministra, ewidencjonowanie, dekretowanie, przedstawianie Ministrowi, kierowanie do właściwych komórek organizacyjnych, a także przedkładanie do podpisu dokumentów przygotowanych przez komórki organizacyjne;",

– pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) przygotowywanie w zakresie właściwości Biura Ministra projektów aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym wydawanych przez Ministra;",

– pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) monitoring i koordynacja rozpatrywania skarg i wniosków wpływających do Ministerstwa;";

– po pkt 13 dodaje się pkt 13a w brzmieniu:

"13a) dokonywanie okresowej oceny przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra;";

13)
§ 38 otrzymuje brzmienie:

"Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego

1. Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego odpowiada za realizację działań obejmujących niezależną ocenę procesów zarządzania ryzykiem oraz systemu kontroli zarządczej w Ministerstwie, w wyniku której kierownik jednostki uzyskuje obiektywną i niezależną ocenę adekwatności, efektywności i skuteczności tych systemów, a także za wykonywanie czynności doradczych mających na celu usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa.

2. Do zadań Stanowiska należy w szczególności:

1) opracowywanie planu audytu na dany rok opartego na analizie ryzyka i przedstawianie przygotowanego planu do uzgodnienia i zatwierdzenia kierownikowi jednostki;

2) przygotowywanie sprawozdań z wykonania planu audytu i przedstawianie ich kierownikowi jednostki;

3) przeprowadzanie audytu wewnętrznego zgodnie z rocznym planem audytu, a w przypadkach uzasadnionych również poza rocznym planem audytu, polegającego na dokonywaniu oceny w szczególności:

a) zgodności prowadzonej działalności z przepisami prawa oraz obowiązującymi w Ministerstwie procedurami wewnętrznymi,

b) efektywności i gospodarności podejmowanych działań w zakresie systemów zarządzania i kontroli,

c) wiarygodności sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z wykonania budżetu;

4) opracowywanie sprawozdań z przeprowadzonych audytów zawierających w szczególności:

a) rzetelne, obiektywne i niezależne ustalenie stanu faktycznego,

b) analizę przyczyn i skutków uchybień,

c) uwagi i wnioski dotyczące usunięcia uchybień oraz przekazywanie ich dyrektorom audytowanych departamentów i kierownikowi jednostki;

5) przeprowadzanie czynności sprawdzających i przygotowywanie na ich podstawie informacji dla dyrektorów audytowanych departamentów i kierownika jednostki;

6) przeprowadzanie czynności doradczych, w tym składanie wniosków mających na celu usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa;

7) przeprowadzanie audytów wewnętrznych zleconych zgodnie z założeniami lub programem przekazanym przez Ministra Finansów, Prezesa Rady Ministrów lub Głównego Inspektora Kontroli Skarbowej;

8) ustalanie zasad oceny ryzyka oraz monitorowanie prac związanych z oceną ryzyka dla procesów i projektów realizowanych w Ministerstwie;

9) współpraca z Komitetem Audytu przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej;

10) współpraca z komórkami audytu wewnętrznego w jednostkach w działach administracji rządowej podległych i nadzorowanych przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej;

11) prowadzenie stałych i bieżących akt audytu wewnętrznego;

12) stałe doskonalenie technik i procedur audytu wewnętrznego;

13) stosowanie i upowszechnianie standardów audytu wewnętrznego w Ministerstwie;

14) współpraca z organami uprawnionymi do przeprowadzania kontroli i audytów.".

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Zmiany teksu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.