Zm.: zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Dz.Urz.MPS.2008.5.28
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 25
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 11 grudnia 2008 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
"3a. W przypadku dezaktualizacji regulaminu wewnętrznego departamentu, w ciągu 7 dni od zajścia zdarzenia powodującego konieczność jego zmiany, dyrektorzy departamentów są zobowiązani do opracowania nowego regulaminu i przedłożenia go do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu.";
"11) wyraża zgodę na urlopy wypoczynkowe oraz na krajowe wyjazdy służbowe pracowników;",
"12) wyraża zgodę na urlopy wypoczynkowe zastępcy lub zastępców dyrektora.";
"1. Naczelnik wydziału działa zgodnie z powierzonym mu zakresem zadań.
2. Do obowiązków naczelnika należy realizowanie powierzonych zadań poprzez:
1) organizowanie pracy oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad prawidłową, terminową i rzetelną realizacją zadań przez poszczególnych pracowników;
2) kontrolowanie dyscypliny pracy.
3. Naczelnik:
1) odpowiada za prawidłowe, rzetelne, sprawne i terminowe wykonywanie zadań wydziału;
2) podejmuje decyzje oraz podpisuje lub parafuje pisma w sprawach należących do zakresu zadań wydziału a niezastrzeżonych dla dyrektora lub zastępcy dyrektora departamentu;
3) wydaje dyspozycje i wytyczne podległym pracownikom niezbędne do wykonywania zadań;
4) reprezentuje wydział w zakresie określonym przez przełożonych;
5) zapewnia wymianę informacji z pozostałymi jednostkami wewnętrznymi departamentu;
6) przedstawia bezpośredniemu przełożonemu opinie i wnioski w sprawach przyjmowania do pracy, przenoszenia, zwalniania, awansowania, nagradzania i odznaczania oraz karania pracowników;
7) parafuje wnioski urlopowe podległych pracowników;
8) dokonuje oceny podległych pracowników i zapewnia, we współpracy z Biurem Dyrektora Generalnego, terminowe sporządzanie oceny okresowej podległych urzędników służby cywilnej;
9) wykonuje inne zadania zlecone przez przełożonych.";
"2. Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1) opracowywanie założeń i projektów aktów normatywnych dotyczących:
a) przychodów, wydatków i gospodarki finansowej Funduszem Pracy,
b) ochrony roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy,
c) finansowania z Funduszu Pracy instrumentów wspierających rozwój zatrudnienia, wynikających z przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
2) prowadzenie spraw związanych z umarzaniem i rozkładaniem na raty oraz innych spraw dotyczących należności Funduszu Pracy;
3) opracowywanie projektu planu finansowego Funduszu Pracy oraz sprawozdań z jego realizacji we współpracy z Biurem Administracyjno-Budżetowym;
4) ustalanie limitów wydatków Funduszu Pracy dla samorządów województw i powiatów oraz ustalanie we współpracy z Departamentem Rynku Pracy limitów wydatków z tego Funduszu dla Ochotniczych Hufców Pracy i wojewodów;
5) opracowywanie propozycji podziału rezerw środków Funduszu Pracy będących w dyspozycji ministra w porozumieniu z Departamentem Rynku Pracy;
6) prowadzenie bieżącej analizy przychodów i wydatków Funduszu Pracy na podstawie dostępnych danych statystycznych oraz ocena efektywności gospodarowania i wykorzystania środków Funduszu Pracy;
7) prowadzenie bazy danych w zakresie limitów wydatków Funduszu Pracy w ujęciu regionalnym;
8) opracowywanie wyjaśnień, zaleceń i wytycznych dla organów zatrudnienia oraz innych instytucji i organizacji w zakresie dotyczącym gospodarki finansowej Funduszem Pracy;
9) opracowywanie dokumentów i opinii związanych z reprezentowaniem dysponenta Funduszu Pracy w sporach przed sądami;
10) współpraca z Instytucją Zarządzającą i Instytucją Pośredniczącą EFS w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w zakresie współfinansowania programów ze środków Funduszu Pracy i z EFS;
11) udzielanie wyjaśnień dotyczących warunków i trybu dokonywania refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz form zabezpieczenia zwrotu otrzymanych środków;
12) opracowywanie założeń i projektów aktów normatywnych dotyczących ochrony roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy;
13) wykonywanie zadań związanych z funkcją dysponenta Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) w zakresie spraw dotyczących nadzoru nad sporządzaniem przez Krajowe Biuro FGŚP planów finansowych FGŚP, propozycji wysokości składki na Fundusz, sprawozdań z wykonania planów FGŚP oraz okresowych informacji o stanie Funduszu - z wyłączeniem spraw kadrowych w strukturach FGŚP, funkcji kontrolnych i innych pozostających w kompetencji Dyrektora Generalnego i nadzorowanych przez niego komórek organizacyjnych Ministerstwa;
14) współpraca z właściwymi organami i instytucjami przy opracowywaniu zasad restrukturyzacji zatrudnienia w ramach programów rządowych, a także współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa przy opracowywaniu programów osłonowych kierowanych do pracowników zwalnianych w wyniku restrukturyzacji sektorów gospodarki narodowej, a także innych działań związanych z upadłością lub likwidacją podmiotów gospodarczych;
15) prowadzenie działań na rzecz promowania samozatrudnienia wśród osób bezrobotnych, a także współpraca z inkubatorami przedsiębiorczości, ośrodkami wspierania przedsiębiorczości i funduszami rozwoju przedsiębiorczości oraz analiza ich efektywności;
16) współpraca oraz realizacja umowy zawartej z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie programu "Pierwszy biznes" skierowanego do osób młodych;
17) udzielanie wyjaśnień oraz odpowiedzi na listy, zapytania, skargi, wnioski i petycje obywateli z obszaru działania departamentu.";
"24) wykonywanie zadań związanych z nadzorem merytorycznym ministra nad Centralnym Instytutem Ochrony Pracy - Państwowym Instytutem Badawczym.";
"14) obsługa ministra, sekretarza stanu lub właściwego podsekretarza stanu w posiedzeniach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów (KERM) oraz Komitetu Integracji Europejskiej, koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem materiałów na posiedzenia KERM i Komitetu Integracji Europejskiej oraz monitorowanie realizacji zadań wynikających dla ministra z ustaleń KERM;";
"2a) doskonalenie oraz prowadzenie instrumentów wspierających zatrudnienie;";
1) Zmiany teksu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.