Zm.: zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MPS.2008.4.19

Akt jednorazowy
Wersja od: 12 września 2008 r.

ZARZĄDZENIE Nr 19
MINISTRA PRACY i POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 12 września 2008 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W Regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, stanowiącym załącznik do zarządzenia Nr 6 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2008 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zmienionego zarządzeniem Nr 12 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 maja 2008 r., wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 8 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W departamentach, w których nie zostało utworzone stanowisko zastępcy dyrektora wydziały mogą liczyć nie mniej niż 4 etaty łącznie z naczelnikiem.";

2)
w § 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Departamentem kieruje dyrektor przy pomocy zastępcy lub dwóch zastępców dyrektora, jeżeli zostali oni powołani.";

3)
w § 14 w ust. 4:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) Biurem Ministra - przy przedkładaniu do podpisu ministra pism, odpowiedzi i dokumentów kierowanych do naczelnych i centralnych organów administracji publicznej",

b)
w pkt 3 po lit. c dodaje się lit. d i e w brzmieniu:

"d) przy przygotowaniu niezbędnych materiałów i dokumentów, a także projektów pism i odpowiedzi, w związku z posiedzeniami komisji sejmowych i senackich, uchwałami, interpelacjami i zapytaniami, dezyderatami i wystąpieniami posłów i senatorów,

e) przy przygotowywaniu niezbędnych materiałów i dokumentów na posiedzenia Komitetu Europejskiego Rady Ministrów;",

c)
uchyla się pkt 5,
d)
po pkt 7 dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8) Biurem Dyrektora Generalnego - przy opracowywaniu projektów wewnętrznych aktów normatywnych wydawanych przez ministra i dyrektora generalnego oraz przy ich wpisie do odpowiednich rejestrów";

4)
w § 19 w ust. 2 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) inicjowanie i współrealizowanie projektów współfinansowanych ze środków EFS w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki";

5)
w § 24 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Departament Pomocy i Integracji Społecznej odpowiada za określenie kierunków pomocy społecznej, realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie i przygotowanie standardów w powyższych sferach oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań.";

6)
w § 26 w ust. 2 po pkt 21 dodaje się pkt 22 i 23 w brzmieniu:

"22) redagowanie i adiustacja informacji oraz ocen prawnych i ekonomicznych z zakresu przepisów dotyczących działów administracji: Praca, Zabezpieczenie Społeczne, Sprawy Rodziny;

23) publikowanie artykułów oraz materiałów niepublicystycznych informujących o stanowisku rządu w zakresie spraw pracowniczych, zabezpieczenia społecznego i rodziny.";

7)
w § 27:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Departament Prawny odpowiada za prawidłowe pod względem legislacyjno-prawnym przygotowywanie projektów aktów normatywnych oraz za przygotowywanie materiałów na posiedzenia Rady Ministrów, stałego komitetu Rady Ministrów i Komitetu Europejskiego Rady Ministrów, a także realizuje zadania bezpośredniej obsługi ministra i kierownictwa Ministerstwa wynikające ze współpracy z Sejmem i Senatem oraz monitoruje realizację zobowiązań nałożonych przez Parlament.",

b)
w ust. 2 po pkt 10 dodaje się pkt 11-18 w brzmieniu:

"11) prowadzenie spraw parlamentarnych oraz koordynacja prac związanych z przygotowywaniem przez właściwe departamenty materiałów dla ministra:

a) na plenarne posiedzenia Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,

b) na posiedzenia komisji sejmowych i senackich;

12) prowadzenie rejestru interpelacji, zapytań, dezyderatów, opinii i interwencji poselskich i senatorskich, kierowanie ich według właściwości do departamentów w celu opracowania merytorycznego i nadzorowanie terminowości ich załatwiania;

13) koordynowanie spraw związanych z udziałem przedstawicieli ministra w posiedzeniach komisji sejmowych i senackich;

14) obsługa ministra, sekretarza stanu lub właściwego podsekretarza stanu w posiedzeniach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów (KERM) oraz Komitetu Integracji Europejskiej, a zwłaszcza opracowywanie projektów stanowisk, uwag i opinii do dokumentów skierowanych do rozpatrzenia na posiedzeniu KERM oraz monitorowanie realizacji zadań wynikających dla Ministra z ustaleń KERM;

15) monitorowanie procesu opracowywania dokumentów programowych oraz projektów aktów prawnych UE w zakresie kompetencji ministra;

16) monitorowanie terminowej realizacji dostosowawczych zadań legislacyjnych oraz pozalegislacyjnych wynikających dla Ministerstwa ze wspólnotowych aktów prawnych lub dokumentów rządowych w zakresie członkostwa Polski w UE;

17) udział w pracach mających na celu zapewnienie zgodności prawa polskiego z prawem UE w sprawach objętych kompetencją Ministerstwa;

18) koordynacja opracowywania przez właściwe departamenty stanowisk wobec spraw stanowiących przedmiot postępowania przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości oraz współpraca w zakresie opracowywania takich stanowisk, w szczególności pod względem formalno-prawnym oraz terminologicznym, a także monitorowanie terminowej realizacji zadań Ministerstwa wynikających w powyższym zakresie z dokumentów rządowych oraz wspieranie ich realizacji poprzez udzielanie pomocy w dostępie do odpowiedniej wiedzy i informacji.";

8)
w § 29 w ust. 2 po pkt 27 dodaje się pkt 28 w brzmieniu:

"28) prowadzenie spraw wynikających z przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584).";

9)
w § 30 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Departament Świadczeń Rodzinnych odpowiada za realizację zadań dotyczących świadczeń rodzinnych, w tym zaliczek alimentacyjnych i innych pozaubezpieczeniowych świadczeń socjalnych oraz świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych oraz zadań z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną.";

10)
w § 33:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Departament Współpracy Międzynarodowej odpowiada w zakresie pracy i polityki społecznej za koordynację spraw wynikających z członkostwa w UE jak również, w zakresie nie zastrzeżonym do kompetencji innych departamentów Ministerstwa, za koordynację międzynarodowej współpracy dwustronnej oraz wielostronnej, wyjazdów zagranicznych ministra, sekretarza stanu, podsekretarzy stanu lub dyrektora generalnego Ministerstwa oraz za koordynację organizacji konferencji, seminariów i spotkań dotyczących współpracy międzynarodowej.",

b)
w ust. 2 uchyla się pkt 2 i 8-11;
11)
w § 35:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Biuro Administracyjno-Budżetowe prowadzi sprawy z zakresu finansów publicznych i rachunkowości Ministerstwa zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie oraz odpowiada za całokształt spraw dotyczących konstruowania i realizacji budżetu resortu, finansów Funduszu Pracy, a także obsługi finansowej środków pochodzących z funduszy strukturalnych. Biuro odpowiada za realizację spraw związanych z zamówieniami publicznymi, gospodarką lokalową, obsługą administracyjną Ministerstwa, prowadzeniem spraw związanych z gospodarowaniem majątkiem oraz zapewnieniem właściwych narzędzi i warunków pracy dla pracowników Ministerstwa.",

b)
w ust. 2 po pkt 31 dodaje się pkt 32 i 33 w brzmieniu:

"32) koordynowanie spraw związanych z planowaniem, przygotowaniem, prowadzeniem i dokumentowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz procedurami wewnętrznymi w tym zakresie;

33) prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem i kontrolą w zakresie ochrony przeciwpożarowej w Ministerstwie."

12)
w § 36:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Biuro Dyrektora Generalnego prowadzi sprawy związane z realizacją zadań dyrektora generalnego w dziedzinie zapewnienia funkcjonowania i ciągłości pracy Ministerstwa, organizacji pracy, czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Ministerstwie, realizacji polityki personalnej, koordynacją odbywania zagranicznych podróży służbowych pracowników Ministerstwa oraz prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy.",

b)
w ust. 2:

– pkt 3-5 otrzymują brzmienie:

"3) inicjowanie, opiniowanie oraz przygotowywanie lub koordynacja opracowywania przez poszczególne departamenty Ministerstwa projektów aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym wydawanych przez ministra i dyrektora generalnego;

4) prowadzenie rejestrów i zbiorów aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym wydawanych przez ministra i dyrektora generalnego;

5) inicjowanie, opiniowanie i przygotowywanie lub koordynacja opracowywania upoważnień i pełnomocnictw ministra i dyrektora generalnego oraz prowadzenie ich rejestrów;";

– uchyla się pkt 6 i 20,

– pkt 21 otrzymuje brzmienie:

"21) prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy;",

– uchyla się pkt 25 i 26,

– pkt 32 otrzymuje brzmienie:

"32) prowadzenie obsługi prac Rzecznika Dyscyplinarnego Ministerstwa.",

– uchyla się pkt 33;

13)
w § 38:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Biuro Ministra realizuje zadania z zakresu wspomagania organizacyjnego ministra i pozostałych członków kierownictwa Ministerstwa oraz kontroluje i koordynuje rozpatrywanie skarg i wniosków wpływających od osób fizycznych i instytucji.",

b)
w ust. 2:

– uchyla się pkt 2-4, 7, 8, 10 i 11,

– pkt 18 otrzymuje brzmienie:

"18) prowadzenie spraw dotyczących przyznawania orderów i odznaczeń państwowych;";

14)
w § 40 w ust. 2 po pkt 10 dodaje się pkt 11 w brzmieniu:

"11) koordynowanie procesu zarządzania ryzykiem w Ministerstwie.".

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Zmiany teksu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2140 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.