Zm.: zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MPS.2007.3.16

Akt jednorazowy
Wersja od: 14 września 2007 r.

ZARZĄDZENIE Nr 13
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 14 września 2007 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1) zarządza się, co następuje:
§  1.
W załączniku do zarządzenia Nr 22 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 października 2006 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, zmienionego zarządzeniem nr 1 z dnia 4 kwietnia 2007 r. oraz zarządzeniem nr 3 z dnia 25 kwietnia 2007 r. wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 23 otrzymuje brzmienie:

"§ 23. Departament Pomocy i Integracji Społecznej.

1. Departament Pomocy i Integracji Społecznej odpowiada za określanie kierunków pomocy społecznej i przygotowywanie standardów w tej sferze oraz monitorowanie wdrażanych rozwiązań.

2. Do zadań Departamentu należy w szczególności:

1) opracowywanie projektów:

a) założeń polityki oraz aktów normatywnych z obszaru polityki społecznej, w szczególności w dziedzinie pomocy i integracji społecznej,

b) rządowych i resortowych programów wsparcia osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz programów aktywnych form pomocy dla wybranych kategorii osób z grup szczególnego ryzyka;

2) opracowywanie analiz i prognoz służących ocenie sytuacji i obowiązujących rozwiązań w pomocy społecznej oraz analiza skuteczności programów aktywnej pomocy oraz świadczeń pomocy społecznej dla wybranych kategorii odbiorców;

3) monitorowanie sposobu realizacji zadań pomocy społecznej wykonywanych przez samorządy i jednostki organizacyjne pomocy społecznej;

4) tworzenie i doskonalenie standardów usług w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej i usług środowiskowych oraz nadzór nad ich wdrażaniem;

5) inicjowanie badań dotyczących wybranych obszarów i warunków życia poszczególnych grup ludności i opracowywanie analiz statystycznych z zakresu pomocy społecznej oraz gromadzenie i analizowanie danych o udzielonych świadczeniach i klientach pomocy społecznej w oparciu o system informatyczny pomocy społecznej;

6) realizacja zadań z zakresu walki z ubóstwem i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu poprzez integrację społeczną w szczególności:

a) zatrudnienie socjalne,

b) programy socjalne służące aktywizacji osób z grup szczególnego ryzyka,

c) rozwój wolontariatu w sektorze usług realizowanych w systemie pomocy społecznej,

d) rozwój alternatywnych dla otwartego rynku pracy form zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym w usługach społecznych, w tym spółdzielni socjalnych, a także takich programów, jak: prace społecznie użyteczne oraz roboty publiczne;

7) współpraca z organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi działającymi w obszarze pomocy i integracji społecznej;

8) prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej zagadnień pomocy społecznej zgodnie z zakresem badań statystyki publicznej;

9) opracowywanie okresowych analiz wydatków w poszczególnych rodzajach zadań pomocy społecznej;

10) opiniowanie projektu ustawy budżetowej w odniesieniu do budżetu pomocy społecznej, przygotowywanie propozycji podziału rezerw celowych na zadania pomocy społecznej, a także nadzór nad realizacją budżetu w zakresie działania departamentu;

11) współudział w kształtowaniu polityki kształcenia zawodowego i szkolenia kadry pomocy społecznej, w tym zwłaszcza pracowników socjalnych, oraz inicjowanie wprowadzania nowych zawodów w obszarze pomocy społecznej;

12) realizacja zadań związanych z wydawaniem decyzji administracyjnych w sprawach:

a) odwołań od decyzji wojewodów dotyczących odmowy nadania awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego pracowników pedagogicznych publicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych,

b) stwierdzania nieważności czynności komisji kwalifikacyjnych dla pracowników pedagogicznych publicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i ośrodków adopcyjno-opiekuńczych ubiegających się o stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego oraz stwierdzania nieważności aktu awansu zawodowego,

c) odwołań od decyzji wojewodów dotyczących odmowy wydania zezwolenia lub cofnięcia zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej,

d) odwołań od decyzji wojewodów dotyczących zmiany typu domu pomocy społecznej,

e) odwołań od decyzji wojewodów dotyczących odmowy wydania zezwolenia lub cofnięcia zezwolenia na prowadzenie placówki całodobowej dla osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku,

f) odwołań od decyzji wojewodów dotyczących kar pieniężnych,

g) odwołań od decyzji marszałków województw w sprawie przyznania lub odmowy przyznania statusu centrum integracji społecznej,

h) wydania opinii lub udzielenia zezwolenia w sprawie utworzenia Kolegium Pracowników Służb Społecznych,

i) uznawania kwalifikacji w zawodzie regulowanym "pracownik socjalny";

13) opiniowanie wniosków kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla pracowników pedagogicznych publicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodków adopcyjno-opiekuńczych;

14) prowadzenie spraw związanych z:

a) wydawaniem zezwoleń i prowadzeniem rejestru placówek uprawnionych do prowadzenia szkoleń specjalizacyjnych w zawodzie pracownik socjalny,

b) wydawaniem zezwoleń i prowadzeniem rejestru placówek uprawnionych do prowadzenia szkoleń specjalizacyjnych z zakresu organizacji pomocy społecznej,

c) zatwierdzaniem programów szkoleń kandydatów na pełnienie funkcji rodziny zastępczej dla podmiotów wnioskujących o ich zatwierdzenie;

15) prowadzenie spraw wynikających z merytorycznej działalności Departamentu w zakresie współpracy zagranicznej i integracji europejskiej w szczególności:

a) prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem do wykorzystania funduszy pomocowych i strukturalnych UE,

b) prowadzenie spraw wynikających z zadań ministra w zakresie uznawania nabytych w państwach członkowskich UE kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego "pracownik socjalny";

16) realizacja zadań instytucji wiodącej w zakresie polityki integracyjnej cudzoziemców;

17) koordynacja zadań z zakresu integracji cudzoziemców;

18) obsługa Międzyresortowego Zespołu ds. Integracji Społecznej Cudzoziemców;

19) współpraca z Departamentem Informatyki w sprawach utrzymania i rozwoju jednolitego systemu informatycznego w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej;

20) zarządzanie danymi z systemu informatycznego jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;

21) współpraca z Departamentem Prawa Pracy w zakresie tworzenia i wprowadzania zmian w przepisach regulujących zasady wynagradzania pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;

22) obsługa Rady Pomocy Społecznej oraz Centralnej Komisji Egzaminacyjnej ds. stopni specjalizacji zawodowej pracowników socjalnych oraz współpraca z Regionalnymi Komisjami Egzaminacyjnymi;

23) merytoryczny nadzór nad Instytutem Rozwoju Służb Społecznych jako jednostką badawczo-rozwojową Ministerstwa;

24) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru merytorycznego ministra nad realizacja zadań edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych w Ochotniczych Hufcach Pracy".

2)
§ 28 otrzymuje brzmienie:

"§ 28. Departament Świadczeń Rodzinnych.

1. Departament Świadczeń Rodzinnych odpowiada za realizację zadań dotyczących świadczeń rodzinnych, w tym zaliczek alimentacyjnych i innych pozaubezpieczeniowych świadczeń socjalnych oraz świadczeń na rzecz kombatantów, inwalidów wojennych i wojskowych, oraz zadań z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną oraz przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie.

2. Do zadań Departamentu należy w szczególności:

1) inicjowanie i przygotowywanie projektów aktów normatywnych:

a) w obszarze polityki rodzinnej, w szczególności w zakresie pieniężnych świadczeń rodzinnych,

b) z zakresu problematyki inwalidów wojennych i wojskowych, ofiar wojny, kombatantów oraz osób represjonowanych,

c) z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną,

d) z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie;

2) przygotowywanie koncepcji rozwiązań instytucjonalnych i organizacyjnych związanych z realizacją świadczeń rodzinnych, w tym zaliczek alimentacyjnych, postępowania wobec dłużników alimentacyjnych oraz świadczeń dla inwalidów wojennych i wojskowych, ofiar wojny, kombatantów oraz osób represjonowanych;

3) prowadzenie merytorycznego nadzoru nad realizacją świadczeń rodzinnych;

4) współpraca z podmiotami realizującymi zadania w zakresie świadczeń rodzinnych;

5) prowadzenie spraw w zakresie sprawozdawczości i projektowania badań statystycznych, przygotowywania informacji, analiz i prognoz w obszarze świadczeń rodzinnych, w tym zaliczek alimentacyjnych, a także świadczeń dla inwalidów wojennych i wojskowych, ofiar wojny, kombatantów oraz osób represjonowanych;

6) inicjowanie badań naukowych w obszarze polityki rodzinnej, w tym w szczególności dotyczących określenia progu wsparcia dochodowego rodzin;

7) dokonywanie analiz i ocen sytuacji społecznej i bytowej rodzin, w tym rodzin wielodzietnych i niepełnych;

8) inicjowanie oraz udział w tworzeniu przedsięwzięć na rzecz rodziny, w tym rządowych programów działań służących poprawie bytowych, społecznych i kulturowych warunków życia rodziny;

9) opiniowanie projektu ustawy budżetowej w odniesieniu do środków budżetowych przeznaczonych na pozaubezpieczeniowe świadczenia socjalne oraz nadzór nad ich realizacją w zakresie działania departamentu;

10) dostosowanie prawa dotyczącego świadczeń rodzinnych do wymogów ustawodawstwa UE i innych wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych;

11) uczestnictwo w pracach Ministerstwa związanych z koordynacją funkcjonowania w UE obszaru dotyczącego świadczeń rodzinnych;

12) przygotowywanie sprawozdań z realizacji, wiążących Rzeczpospolitą Polską, umów międzynarodowych dotyczących rodziny;

13) badanie możliwości i przedstawianie opinii w sprawie związania się RP nowymi umowami międzynarodowymi dotyczącymi rodziny;

14) współpraca z organizacjami oraz instytucjami międzynarodowymi działającymi na rzecz rodziny;

15) współdziałanie z Urzędem do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad prawidłowością realizacji zadań przez Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych;

16) współpraca z Departamentem Informatyki w sprawach utrzymania i rozwoju jednolitego systemu informatycznego stosowanego w urzędach administracji publicznej realizujących zadania w zakresie świadczeń rodzinnych;

17) tworzenie koncepcji i monitorowanie organizacji systemów wsparcia dziecka i rodziny niewydolnej wychowawczo;

18) opracowywanie rozwiązań systemowych dla dzieci pozbawionych opieki rodziców poprzez rozwój różnorodnych form opieki zastępczej i monitorowanie działań podejmowanych przez samorządy lokalne;

19) prowadzenie i monitorowanie adopcji zagranicznych zgodnie z Konwencją Haską;

20) realizacja zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie;

21) realizacja zadań wynikających z Programu Wspierania Jednostek Samorządu Terytorialnego w Budowaniu Lokalnego Systemu Opieki nad Dzieckiem i Rodziną oraz Programu Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży".

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.