Zm.: zarządzenie w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2011.1.1

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 stycznia 2011 r.

ZARZĄDZENIE Nr 65
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 27 grudnia 2010 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych

Na podstawie art. 107 ust. 1 oraz art. 108 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu nr 12 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 29 kwietnia 2009 r. w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych (Dz. Urz. WUG Nr 6, poz. 40 i Nr 8, poz. 52) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 38 otrzymuje brzmienie:

"§ 38. Badania powypadkowe mają na celu ustalenie przyczyn wypadku przez wszechstronne wyjaśnienie jego okoliczności w drodze zebrania potrzebnych informacji i dowodów oraz ustalenia naruszonych przepisów, a także sformułowanie wniosków dla zapobieżenia zaistnieniu podobnych wypadków w przyszłości.";

2)
po § 44 dodaje się § 44a w brzmieniu:

"§ 44a. Jeżeli jest to niezbędne do ustalenia przyczyn i okoliczności wypadku, dyrektor urzędu górniczego może wystąpić do Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego o zlecenie przeprowadzenia specjalistycznych badań albo sporządzenia ekspertyzy.";

3)
w § 54:
a)
w ust. 2 uchyla się pkt 8,
b)
w ust. 3 uchyla się pkt 6;
4)
§ 57 otrzymuje brzmienie:

"§ 57. 1. Niezwłocznie po ukończeniu badań powypadkowych dyrektor urzędu górniczego realizuje wnioski zawarte w orzeczeniu, w tym wszczyna odpowiednie postępowania, chyba że ich wszczęcie nastąpiło w trakcie badań powypadkowych.

2. Do postępowań, o których mowa w ust. 1, należą w szczególności:

1) postępowania prowadzone na podstawie art. 113 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze;

2) postępowania prowadzone na podstawie art. 113 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze;

3) czynności wyjaśniające, o których mowa w przepisach działu VII ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 848, z późn. zm.2)).";

5)
załączniki nr 16 i nr 17 do zarządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1 i nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 133, poz. 934, Nr 170, poz. 1217, Nr 190, poz. 1399 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 125 i Nr 82, poz. 556, z 2008 r. Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 76, poz. 489.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 214, poz. 1344 i Nr 237, poz. 1651, z 2009 r. Nr 178, poz. 1375, Nr 190, poz. 1474 i Nr 206, poz. 1589 oraz z 2010 r. Nr 182, poz. 1228, Nr 197, poz. 1307 i Nr 225, poz. 1466.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

.................................................. ............................., dnia ..... 20...... r.

(oznaczenie urzędu górniczego) (miejscowość)

PROTOKÓŁ

przesłuchania poszkodowanego / świadka wypadku*)

w sprawie wypadku ................................., któremu ulegli (uległ) w dniu ....................................

ok. godz. ........... w .......................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(pełna nazwa i siedziba zakładu górniczego)

Pan(i): ...........................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko poszkodowanego)

Działając na podstawie art. 114 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.), dyrektor OUG/UGBKUE*) / upoważniony przez dyrektora OUG/UGBKUE*)

.......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe, numer legitymacji służbowej)

z udziałem protokolanta ...............................................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)

w obecności ..................................................................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)

przesłuchał niżej wymienionego w charakterze poszkodowanego / świadka wypadku*)

Po uprzedzeniu o obowiązku mówienia prawdy i odpowiedzialności karnej za założenie fałszywego zeznania (art. 233 kodeksu karnego) oraz po pouczeniu o prawie odmowy zeznań i odpowiedzi na pytania, poszkodowany / świadek wypadku*) zeznał, co następuje:

1. Imię i nazwisko: ....................................................................................................................

2. Data i miejsce urodzenia: ......................................................................................................

3. Imiona rodziców: ...................................................................................................................

4. Miejsce zamieszkania: ...........................................................................................................

5. Zawód i stanowisko: ..............................................................................................................

6. Stwierdzenie kwalifikacji z datą: ..........................................................................................

7. Stosunek do poszkodowanego: .............................................................................................

8. Staż pracy w górnictwie i danym zakładzie górniczym: .......................................................

9. Seria i numer dowodu osobistego, przez kogo wydany, data wydania i data ważności:

.......................................................................................................................................................

Treść zeznania:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Na tym protokół zakończono, który

po osobistym przeczytaniu jako zgodny

z prawdą i moimi zeznaniami podpisuję:

.............................. ........................... ..................................

(przesłuchujący) (protokolant) (przesłuchiwany)

______

*) niepotrzebne skreślić

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

........................................................ ..........................................., dnia ....... 20....... r.

(oznaczenie urzędu górniczego) (miejscowość)

(znak sprawy) ...............................................................................................................................

WypadekDo
Śmiertelny[].................
Indywidualny []Ciężki[].................
Zbiorowy []Powodujący czasową niezdolność do pracy[]

OUG/UGBKUE*) przesyła akta dochodzenia wraz z orzeczeniem w sprawie wypadku przy pracy w zakładzie górniczym

.............................................., któremu uległ ..............................................................................,

urodzony .................................................., stan cywilny .............................................................

1. Data wypadku (dzień, godzina)2.Data zawiadomienia OUG/UGBKUE*) o wypadku (dzień, godzina)3.Data zawiadomienia prokuratury o wszczęciu dochodzenia (dzień, godzina)4.Data dokonania oględzin miejsca wypadku (dzień, godzina)
5. Osoby biorące udział w oględzinach miejsca wypadku i ich funkcje
6. Osoby przesłuchiwane (nazwiska i funkcje)
7. Przepisy, których naruszenie spowodowało wypadek
8. Określenie przyczyn wypadku według Statystycznej Karty Wypadku
9. Działania dyrektora urzędu podjęte w związku z zaistniałym wypadkiem, w tym wydane decyzje

Zał. ........................................................... ........................................................

(Dyrektor OUG/UGBKUE*))

*) niepotrzebne skreślić