Zm.: zarządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez przedszkola i szkoły publiczne dokumentacji przebiegu nauczania.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1997.9.41

Akt jednorazowy
Wersja od: 16 października 1997 r.

Zarządzenie Nr 21
Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 14 października 1997 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez przedszkola i szkoły publiczne dokumentacji przebiegu nauczania.

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Nr 5 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 marca 1993 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez przedszkola i szkoły publiczne dokumentacji przebiegu nauczania (Dz. Urz. MEN Nr 4, poz. 12 oraz z 1997 r. Nr 8, poz. 35) wprowadza się następujące zmiany:
1)
tytuł zarządzenia otrzymuje brzmienie:

"w sprawie sposobu prowadzenia przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.",

2)
po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:

"§ 2a. Szkoła (przedszkole) prowadzi następującą dokumentację przebiegu działalności wychowawczej i opiekuńczej:

1) dziennik pedagoga szkolnego (psychologa),

2) teczki indywidualne dzieci i młodzieży zawierające dokumentację prowadzonych badań i czynności uzupełniających,

3) dziennik zajęć wychowawczych.",

3)
w § 5 wyrazy "lub na innych dowodów tożsamości" zastępuje się wyrazami "lub innych dowodów tożsamości",
4)
w § 8 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Szkoła (przedszkole) prowadzi dzienniki zajęć umieszczonych w planie nauczania szkoły (planie zajęć przedszkola), które nie są wpisywane w dzienniku lekcyjnym (dzienniku zajęć, o którym mowa w § 7), jeżeli jest uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, w szczególności dziennik zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych. Decyzję o prowadzeniu tych dzienników podejmuje dyrektor szkoły (przedszkola) w porozumieniu z organem prowadzącym.

2. W dzienniku zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych prowadzący zajęcia wpisuje: tygodniowy plan zajęć, alfabetyczny wykaz uczniów (wychowanków) i ich frekwencję na zajęciach, indywidualny program pracy z uczniem (wychowankiem), a w przypadku zajęć grupowych – plan pracy grupy, tematy przeprowadzonych zajęć, ocenę postępów uczniów (wychowanków) i wnioski do dalszej pracy.",

5)
po § 8 dodaje się § 8a w brzmieniu:

"§ 8a. 1. Szkoła (przedszkole), która organizuje zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, prowadzi dla każdego zespołu dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, w którym dokumentuje się przebieg zajęć w danym roku szkolnym. W dzienniku zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wpisuje się alfabetyczny wykaz uczestników zajęć, daty i miejsca ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania, rodzaj i stopień niepełnosprawności oraz niepełnosprawność sprzężoną, frekwencję uczestników na zajęciach, indywidualny program zajęć i opis przebiegu zajęć z każdym uczestnikiem.

2. W stosunku do dzieci i młodzieży niepełnosprawnych zakwalifikowanych do indywidualnego nauczania i wychowania będącego formą kształcenia specjalnego oraz upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim uczestniczących w indywidualnych zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych szkoła (przedszkole) prowadzi odrębnie dla każdego ucznia (uczestnika zajęć) odpowiednio dziennik lekcyjny lub dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

3. Dzieci i młodzież, o których mowa w ust. 2, wpisuje się odpowiednio w dzienniku lekcyjnym danego oddziału lub dzienniku zajęć rewalidacyjno-wychowawczych zespołu i podaje formę realizowanych zajęć",

6)
po § 10 dodaje się § 10a w brzmieniu:

"§ 10a. 1. W szkołach dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz autystycznych upośledzonych umysłowo nie stosuje się przepisów § 1 ust. 1 pkt 4, § 6 ust. 4 w zakresie odnotowywania stopni uzyskanych przez uczniów z poszczególnych przedmiotów, oceny zachowania i wyników klasyfikacji okresowej i rocznej oraz § 9 i 10.

2. W szkołach organizujących zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim – w stosunku do uczestników tych zajęć – nie stosuje się przepisów § 1 ust. 1 pkt 4 oraz § 9 i 10",

7)
po § 13 dodaje się § 13a i 13b w brzmieniu:

"§ 13a. 1. Placówka opiekuńczo-wychowawcza i resocjalizacyjna prowadzi dziennik zajęć wychowawczych, w którym odnotowuje się przebieg zajęć wychowawczych w danym roku szkolnym.

2. Dziennik zajęć wychowawczych zakłada i prowadzi wychowawca grupy, opatrując kartę tytułową dziennika pieczęcią podłużną placówki, wpisując województwo, nazwę placówki, adres, oznaczenie grupy, rok szkolny, imiona i nazwiska wychowawców grupy. Kartę tytułową dziennika podpisuje dyrektor placówki.

3. W dzienniku zajęć wychowawczych wpisuje się: alfabetyczny wykaz wychowanków, datę i miejsce urodzenia, nazwisko i adres rodziców (prawnych opiekunów), klasę, okresy nauki (semestry), przedmioty nauczania, liczbę opuszczonych godzin lekcyjnych (usprawiedliwionych i nie usprawiedliwionych), uwagi o wychowankach oraz zajęcia w dniach nauki, zajęcia powtarzające się okresowo, plan pracy na okres (semestr), kontakty z rodziną wychowanka, tygodniowe założenia wychowawcze i realizację planu, oceny okresowe i roczne uzyskane przez wychowanków z poszczególnych przedmiotów i ocenę zachowania.

4. Placówka resocjalizacyjna ponadto prowadzi:

1) teczki indywidualne wychowanków zawierające dokumentację prowadzonych badań i czynności uzupełniających,

2) dokumentację dotyczącą zmiany postaw wychowanków sporządzoną na podstawie diagnozy i prognozy wstępnej pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej.

§ 13b. 1. Placówka oświatowo-wychowawcza, z wyjątkiem szkolnego schroniska młodzieżowego, i placówka pracy pozaszkolnej prowadzi dla każdego koła (sekcji, zespołu, klubu), a w przypadku centrum kształcenia praktycznego – grupy uczniów, dziennik zajęć, w którym dokumentuje się przebieg zajęć w danym roku szkolnym.

2. Dziennik zajęć zakłada i prowadzi nauczyciel prowadzący zajęcia, a w przypadku centrum kształcenia praktycznego – opiekun grupy uczniów lub inna osoba wskazana przez dyrektora centrum.

3. W dzienniku zajęć wpisuje się tygodniowy rozkład zajęć, alfabetyczny wykaz uczniów (wychowanków), datę i miejsce urodzenia, nazwisko i adres rodziców (prawnych opiekunów), program i tematy przeprowadzonych zajęć oraz odnotowuje się frekwencję uczniów (wychowanków) na zajęciach.",

8)
§ 14 otrzymuje brzmienie:

"§ 14. 1. Dokumentacja przebiegu nauczania może być udostępniana:

1) przedstawicielom organu prowadzącego szkołę (przedszkole) i organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą (przedszkolem),

2) rodzicom (prawnym opiekunom) uczniów (wychowanków) albo pełnoletniemu uczniowi (wychowankowi) – na ich życzenie – w części dotyczącej informacji o przebiegu nauki ucznia (wychowanka),

3) radzie szkoły – w części dotyczącej informacji ogólnych o wynikach nauczania, klasyfikowania i promowania uczniów,

4) pracownikom naukowym i studentom – za zgodą dyrektora szkoły (przedszkola) – w zakresie dotyczącym prowadzonych badań.

2. Dokumentacja przebiegu działalności wychowawczej i opiekuńczej może być udostępniana:

1) przedstawicielom organu prowadzącego szkołę (przedszkole) lub placówkę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą (przedszkolem) lub placówką,

2) rodzicom (prawnym opiekunom) uczniów (wychowanków) albo pełnoletniemu uczniowi (wychowankowi) – na ich życzenie – w części dotyczącej informacji o uczniu (wychowanku).

3. Dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej udostępnia się na terenie szkoły (przedszkola) lub placówki w obecności dyrektora lub wskazanej przez niego osoby (osób).",

9)
§ 15 otrzymuje brzmienie:

"§ 15. Dyrektor szkoły (przedszkola) i placówki ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz za wydawanie uczniom (wychowankom) dokumentów zgodnych z posiadaną przez szkołę (przedszkole) i placówkę dokumentacją.",

10)
§ 16 otrzymuje brzmienie:

"§ 16. Zarządzenie nie dotyczy sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej przez szkoły i placówki artystyczne."

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.