Zm.: zarządzenie w sprawie rozpatrywania skarg i wniosków w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Dzienniki resortowe

NFZ.2014.89

Akt jednorazowy
Wersja od: 18 grudnia 2014 r.

ZARZĄDZENIE Nr 89/2014/DSS
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 18 grudnia 2014 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie rozpatrywania skarg i wniosków w Narodowym Funduszu Zdrowia

Na podstawie art. 102 ust. 1 i ust. 5 pkt 21 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.)zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Nr 31/2010/DSS Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie rozpatrywania skarg i wniosków w Narodowym Funduszu Zdrowia, zmienionym zarządzeniem Nr 75/2011/DSS Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 25 października 2011 r., zarządzeniem Nr 36/2014/DSS Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 27 czerwca 2014 r., wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 7 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku za pomocą poczty elektronicznej, które nie zostały opatrzone podpisem elektronicznym lub nie zawierają imienia, nazwiska (nazwy) i adresu wnoszącego, pracownik komórki organizacyjnej, o której mowa w § 5 ust. 1, za pomocą poczty elektronicznej występuje odpowiednio do skarżącego lub wnioskodawcy o uzupełnienie złożonej skargi lub wniosku o te dane w terminie siedmiu dni. Termin do załatwienia skargi lub wniosku biegnie od dnia wpływu tego uzupełnienia do Funduszu.";

2)
załącznik nr 2 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.

UZASADNIENIE

Zaproponowana zmiana obowiązującego zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie rozpatrywania skarg i wniosków w Narodowym Funduszu Zdrowia polega na zastąpieniu w § 7 ust. 5 zarządzenia spójnika współrzędnego łącznego "i" spójnikiem rozłącznym "lub". Dotychczasowe brzmienie przepisu powodowało wątpliwości zarówno osób rozpatrujących, jak i wnoszących skargi i wnioski. Zaproponowana zmiana ułatwi składanie skarg i wniosków drogą elektroniczną, jednoznacznie wskazując, że w celu skutecznego złożenia skargi lub wniosku wnoszący może podać imię, nazwisko i adres, bez konieczności umieszczania podpisu elektronicznego. Tym samym w przypadku poczty elektronicznej skargę lub wniosek można złożyć składając podpis elektroniczny lub podając równocześnie imię, nazwisko i adres.

Natomiast zmiany załącznika nr 2 do zarządzenia polegają na dostosowaniu zakresów świadczeń do aktualnie obowiązujących przepisów prawa oraz ujednolicają dotychczasowe tabele.

Wejście w życie niniejszego zarządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia.

ZAŁĄCZNIK

Załącznik nr 2 do zarządzenia Nr 31/2010/DSS

Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 1 lipca 2010 r.
Tab. 1 Liczba skarg/wniosków* wpływających do NFZ w podziale uwzględniającym liczbę skarg/wniosków rozpatrzonych w NFZ oraz przekazanych poza NFZ w ... kwartale .......... r.
..............................**Oddział Wojewódzki/Centrala NFZ
liczba wpływających do NFZliczba rozpatrzonych w OW/C***liczba przekazanych do rozpatrzenia poza NFZ

(do innych instytucj)

skargwnioskówskargwnioskówskargwniosków
123456

* należy właściwie zakwalifikować skargi i wnioski; w tej tabeli proszę nie uwzględniać tzw. "innych pism", na które komórka ds. skarg i wniosków udzielała odpowiedzi, wyjaśnień, informacji

** wpisać właściwy OW NFZ

*** wykazuje OW NFZ, który skargę/wniosek rozpatrzył, a nie przekazał do innego OW NFZ

Tab. 2 Liczba skarg i wniosków rozpatrzonych w NFZ w podziale uwzględniającym podmiot przekazujący w ... kwartale ........... r.
............................*Oddział Wojewódzki/Centrala NFZ
przedmiot skargi/wnioskuliczba rozpatrzonych w OW/C - przekazane do rozpatrzenia bezpośrednio od Świadczeniobiorcówliczba rozpatrzonych w OW/C - przekazane do rozpatrzenia przez poniżej wskazane podmiotyogółem
przez Parlamentarzystówprzez Centralę NFZ***przez inne organy**
skargwnioskówskargwnioskówskargwnioskówskargwniosków
12345678910
świadczeniodawca ogółem0
w tym: świadczeniodawca "mundurowy"0
działalność OW/C0
SUMA000000000

* wpisać właściwy OW NFZ

** do innych organów nie można zaliczać innego OW NFZ; skargę/wniosek przekazany przez inny OW NFZ należy traktować tak jak skargę/wniosek złożony bezpośrednio przez Świadczeniobiorcę

*** dotyczy tylko OW NFZ

Tab. 3 Liczba skarg i wniosków rozpatrzonych w NFZ w podziale uwzględniającym okres rozpatrywania skarg i wniosków w ... kwartale ......... r.
............................*Oddział Wojewódzki/Centrala NFZ
przedmiot skargi/wnioskurozpatrzone terminoworozpatrzone nieterminowo**ogółem
skargiwnioskiskargiwnioski
123456
świadczeniodawca ogółem0
w tym świadczeniodawca "mundurowy"0
działalność OW/C0
SUMA00000

* wpisać właściwy OW NFZ

** w części opisowej proszę podać powód nieterminowego rozpatrzenia skargi/wniosku

Tab. 4 Liczba skarg rozpatrzonych w NFZ w podziale uwzględniającym wynik i skutki rozpatrywania skarg w ... kwartale ........... r.
.........................*Oddział Wojewódzki/Centrala NFZ
przedmiot skargiliczba skarg rozpatrzonych w kwartale - ogółemliczba skarg rozpatrzonych w kwartaleliczba zakończonych kontroli doraźnych**liczba zakończonych kontroli planowych**nałożone kary umowne** - liczbanałożone kary grzywny** - liczba
zasadnychczęściowo zasadneniezasadnych
123456789
świadczeniodawca ogółem0
w tym: świadczeniodawca "mundurowy"0
działalność OW/C0
SUMA00000000

* wpisać właściwy OW NFZ

** należy uwzględnić dane o ewentualnych kontrolach wewnętrznych w OW NFZ

Tab. 5 Liczba skarg i wniosków rozpatrzonych w NFZ na świadczeniodawców w podziale na rodzaje świadczeń w ... kwartale .......... r.
.......................*Oddział Wojewódzki/Centrala NFZ
Lp.rodzaje świadczeń zdrowotnychspecyfikacja szczegółowaliczba skarg/wniosków
dostępność do świadczeńjakość udzielanych świadczeńpozostałe**ogółem
1234567
1.podstawowa opieka zdrowotnaświadczenia lekarza podstawowej opieki zdrowotnej0
świadczenia pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej0
świadczenia położnej podstawowej opieki zdrowotnej0
świadczenia pielęgniarki lub higienistki szkolnej0
świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej0
transport sanitarny w podstawowej opiece zdrowotnej0
2.ambulatoryjna opieka specjalistycznaporadnie specjalistyczne - wg części VIII identyfikacyjnych kodów resortowych***0
ambulatoryjne świadczenia diagnostyczne kosztochłonne0
kompleksowa ambulatoryjna opieka specjalistyczna0
3.leczenie szpitalne (z wyłączeniem programów terapeutycznych - lekowych i chemioterapii)oddziały szpitalne - wg części VIII identyfikacyjnych kodów resortowych***0
świadczenia wysokospecjalistyczne0
4.gospodarka lekiemrefundacja dla aptek ogólnodostępna0
terapeutyczne programy zdrowotne i chemioterapia0
5.opieka psychiatryczna i leczenie uzależnieńw warunkach oddziałów stacjonarnych0
w warunkach oddziału/ośrodka dziennego0
w warunkach ambulatoryjnych0
w zespole leczenia środowiskowego0
6.rehabilitacja leczniczaw warunkach ambulatoryjnych0
w warunkach domowych0
w warunkach ośrodka/oddziału dziennego0
w warunkach stacjonarnych0
7.opieka paliatywna i hospicyjnaoddział medycyny paliatywnej; świadczenia w hospicjum stacjonarnym0
świadczenia w hospicjum domowym0
świadczenia w hospicjum domowym dla dzieci0
świadczenia w poradni medycyny paliatywnej0
8.świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze (opieka długoterminowa)zespół długoterminowej opieki domowej0
pielęgniarska opieka długoterminowa domowa0
ZOL/ZPO0
9.leczenie stomatologicznestomatologia ogólna0
protetyka0
ortodoncja0
ortodontyczna opieka nad dziećmi z wrodzonymi wadami części twarzowej czaszki0
inne0
10.leczenictwo uzdrowiskoweświadczenia uzdrowiskowe szpitalne/sanatoryjne dorosłych0
świadczenia uzdrowiskowe szpitalne/sanatoryjne dzieci0
świadczenia uzdrowiskowe leczenia ambulatoryjnego0
świadczenia rehabilitacji uzdrowiskowej0
11.pomoc doraźna i transport sanitarnyświadczenia udzielane przez wyjazdowe zespoły sanitarne typu "N"0
12.ratownictwo medyczneświadczenia udzielane przez podstawowe i specjalistycze zespoły ratownictwa medycznego0
świadczenia udzielane przez wodne podstawowe i specjalistyczne zespoły ratownictwa medycznego0
13.profilaktyczny program zdrowotnyprofilaktyka raka szyjki macicy0
profilaktyka raka piersi0
program badań prenatalnych0
profilaktyka chorób odtytoniowych0
14.świadczenia odrębnie kontraktowanedializa otrzewnowa0
hemodializoterapia0
terapia hiperbaryczna0
tlenoterapia domowa0
żywienie pozajelitowe i dojelitowe w warunkach domowych0
badania zgodności tkankowej0
badania genetyczne0
badania izotopowe0
terapia izotopowa0
zaopatrzenie protetyczne0
pozytonowa tomografia emisyjna0
leczenie cukrzycy z zastosowaniem pompy insulinowej0
teleradioterapia stereotaktyczna0
kompleksowe leczenie wrodzonej sztywności wielostawowej0
leczenie spastyczności opornej na leczenie farmakologiczne z zastosowaniem pompy baklofenowej0
15.wyroby medycznewykonywane na zamówienie, po amputacji lub w przypadku wrodzonego braku w obrębie stopy0
protezy kończyn dolnych0
protezy kończyn górnych0
ortezy kończyn dolnych i górnych, gorsety oraz wyposażenie dodatkowe0
obuwie ortopedyczne0
wyroby medyczne wykonywane na zamówienie0
wyroby medyczne wykonywane seryjnie0
16.inne skargi****0
17.wnioski****xxx
SUMA0000

* wpisać właściwy OW NFZ

** w części opisowej należy podać dokładne informacje czego dotyczy, w jakim zakresie, ...

*** część VIII kodów resortowych specjalności komórek organizacyjnych wynikających z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2012 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych oraz szczegółowego sposobu ich nadawania (Dz.U. z 2012 r. poz. 594)

**** inne skargi/wnioski z zakresu problematyki świadczeń zdrowotnych, których nie można zakwalifikować do podanych rodzajów świadczeń zdrowotnych

Tab. 6 Liczba skarg i wniosków na działalność NFZ w ... kwartale .......... r.
..........................*Oddział Wojewódzki/Centrala NFZ
przedmiot skargi/wnioskuliczba rozpatrzonych w kwartaleuwagi
skargiw tym zasadnewnioskiw tym zasadne
1234567
1.praca komórek organizacyjnych w siedzibie OW/C NFZ
2.praca delegatur OW NFZ
3.indywidualny kontakt pracownika ze świadczeniobiorcą
4.realizacja skierowań na leczenie uzdrowiskowe
5.realizacja zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne
6.inne - wyszczególnić**
SUMA0000

* wpisać właściwy OW NFZ

** w części opisowej do tabel należy podać dokładny opis, czego dotyczy skarga/wniosek

Tab. 7 Wykaz spraw innych w ... kwartale ............. r.
......................*Oddział Wojewódzki/Centrala NFZ
oddział wojewódzki/ Centrala NFZLiczba:
informacji udzielonych pisemniespraw, które wpłynęły za pośrednictwem ePUAPodpowiedzi udzielonych na sprawy skierowane za pośrednictwem infolinii emailinformacji udzielonych telefonicznezgłoszeń osobistychspraw przyjętych do protokołuzapytań złożonych za pośrednictwem skypesuma
123456789
0

* wpisać właściwy OW NFZ