Zm.: zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych.
Dz.Urz.WUG.2005.7.26
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 7
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 1 lipca 2005 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych
"§ 1a. Ustala się następujące symbole urzędów górniczych i urzędu specjalistycznego:
1) Okręgowy Urząd Górniczy w Gliwicach - GLI;
2) Okręgowy Urząd Górniczy w Katowicach - KAT;
3) Okręgowy Urząd Górniczy w Kielcach - KIE;
4) Okręgowy Urząd Górniczy w Krakowie - KRA;
5) Okręgowy Urząd Górniczy w Krośnie - KRO;
6) Okręgowy Urząd Górniczy w Lublinie - LUB;
7) Okręgowy Urząd Górniczy w Poznaniu - POZ;
8) Okręgowy Urząd Górniczy w Rybniku - RYB;
9) Okręgowy Urząd Górniczy w Tychach - TYC;
10) Okręgowy Urząd Górniczy w Warszawie - WAR;
11) Okręgowy Urząd Górniczy we Wrocławiu - WRO;
12) Urząd Górniczy do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych - UGB.";
"1) pracownicy inspekcyjno-techniczni, do których zalicza się pracowników posiadających wyższe wykształcenie różnych specjalności niezbędnych do wykonywania zadań organów nadzoru górniczego, którzy przeprowadzają kontrole problemowe oraz inspekcje albo badania kontrolne, a także wykonują inne czynności w związku z nadzorem i kontrolą nad ruchem zakładu górniczego;
2) pracownicy merytoryczni, do których zalicza się pracowników posiadających wyższe wykształcenie różnych specjalności, wykonujących czynności inne niż wymienione w pkt 1, 3 lub 4, w tym pracowników wykonujących obsługę prawną;",
"3. Osobami kierownictwa urzędu górniczego oraz urzędu specjalistycznego są: dyrektor urzędu oraz jego zastępcy.";
"e) budowy i likwidacji zakładu górniczego, w tym rekultywacji gruntów i zagospodarowania terenów po działalności górniczej;",
"4a) nadzór i kontrolę nad bezzbiornikowym magazynowaniem substancji oraz składowaniem odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych;
4b) nadzór i kontrolę nad jednostkami organizacyjnymi trudniącymi się szkoleniem pracowników zakładu górniczego, w zakresie posiadania odpowiedniej kadry oraz niezbędnych środków umożliwiających właściwe przeszkolenie pracowników w zakresie znajomości przepisów regulujących bezpieczne wykonywanie pracy w zakładzie górniczym;",
"6) nadzór nad projektowaniem, budową, utrzymaniem, remontem i rozbiórką obiektów budowlanych zakładu górniczego, jako organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w dziedzinie górnictwa;";
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) przeprowadzanie, według ustalonych zasad, kontroli problemowych oraz inspekcji w: zakładach górniczych, podmiotach zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności ratownictwa górniczego, zakładach prowadzących określone roboty podziemne z zastosowaniem techniki górniczej, zakładach wykonujących roboty geologiczne, zakładach prowadzących bezzbiornikowe magazynowanie substancji oraz składowanie odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych, oraz jednostkach organizacyjnych trudniących się szkoleniem pracowników zakładu górniczego;",
– uchyla się pkt 2,
– pkt 6a otrzymuje brzmienie:
"6a) wykonywanie, w ramach inspekcji, o których mowa w pkt 1, wstępnych czynności związanych ze sprawowaniem kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, przeznaczonych do stosowania w zakładach górniczych, innych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, w zakresie spełniania przez te wyroby wymagań dotyczących oceny zgodności;",
– użyty w pkt 12, w pkt 1 9 we wprowadzeniu do wyliczenia oraz w pkt 20 wyraz "udzielanie" zastępuje się wyrazem "wydawanie",
– pkt 13 otrzymuje brzmienie:
"13) wydawanie pozwoleń na budowę, montaż, remont, rozbiórkę i użytkowanie obiektów budowlanych zakładu górniczego, przeprowadzanie obowiązkowych kontroli obiektów budowlanych zakładu górniczego w czasie budowy i po jej zakończeniu, prowadzenie rejestru wniosków o pozwoleniu na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę;",
– uchyla się pkt 15,
– w pkt 19:
- - w lit. a wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
"pozwoleń, w trybie określonym ustawą z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego, na nabywanie lub przechowywanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie:",
- - po lit. a dodaje się lit. aa w brzmieniu:
"aa) zgody na zbycie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego przedsiębiorcy posiadającemu pozwolenie lub koncesję na wytwarzanie tych materiałów lub obrót tymi materiałami przez przedsiębiorcę posiadającego pozwolenie, o którym mowa w lit. a, uznającego za zbędne posiadane materiały wybuchowe przeznaczone do użytku cywilnego,",
– pkt 22 otrzymuje brzmienie:
"22) stwierdzanie posiadania przez przedsiębiorców lub jednostki organizacyjne trudniące się szkoleniem pracowników zakładu górniczego odpowiedniej kadry oraz niezbędnych środków umożliwiających właściwe przeszkolenie pracowników;",
– po pkt 22 dodaje się pkt 22a w brzmieniu:
"22a) zatwierdzanie programów przeszkolenia pracowników w zakresie znajomości przepisów regulujących bezpieczne wykonywanie pracy w zakładzie górniczym na stanowiskach w ruchu zakładu górniczego, innych niż stanowiska kierownictwa i dozoru ruchu, które mogą zajmować osoby o szczególnych kwalifikacjach zawodowych i warunkach zdrowotnych;",
– pkt 23 otrzymuje brzmienie:
"23) zakazywanie, na czas nieprzekraczający dwóch lat, wykonywania określonych czynności w ruchu zakładu górniczego osobom kierownictwa i dozoru ruchu zakładu górniczego oraz mierniczym górniczym i geologom górniczym, albo wykonywania określonych czynności osobom kierownictwa oraz specjalistom wykonującym czynności w zakresie ratownictwa górniczego, zatrudnionym w podmiotach zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności w zakresie ratownictwa górniczego, w razie stwierdzenia naruszenia przez te osoby dyscypliny i porządku pracy, a zwłaszcza obowiązków określonych ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze i wydanymi na jej podstawie przepisami;",
– po pkt 26a dodaje się pkt 26b w brzmieniu:
"26b) kontrolę wykonywania przez przedsiębiorców obowiązków dotyczących ochrony środowiska, określonych w przepisach prawa ochrony środowiska oraz w decyzjach ustalających warunki użytkowania środowiska w związku z ruchem zakładów górniczych;",
"2) innymi jednostkami kontroli, w szczególności z Państwową Inspekcją Pracy, Inspekcją Ochrony Środowiska, Państwową Inspekcją Sanitarną, Policją, Państwową Strażą Pożarną, organami administracji miar oraz organami administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego;
3) związkami zawodowymi, w tym ze społeczną inspekcją pracy, i organizacjami pracodawców.";
"4) wydawanie decyzji, postanowień, opinii, poleceń i wytycznych w sprawach objętych zakresem działania urzędu górniczego;
5) nadzorowanie prawidłowego i terminowego wykonywania obowiązków przez pracowników urzędu górniczego, przestrzegania przez nich przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, porządku i dyscypliny pracy oraz ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych;
6) przeprowadzanie kontroli problemowych oraz inspekcji w zakładach górniczych;",
"6a) pełnienie dyżurów pogotowia technicznego;
6b) pełnienie funkcji administratora danych osobowych przetwarzanych w urzędzie górniczym;
6c) prowadzenie spraw związanych z dostępem do informacji publicznej, w tym redagowanie albo wyznaczanie pracownika odpowiedzialnego za redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej urzędu górniczego;",
"9c) wydawanie, w trybie określonym w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, pracownikom inspekcyjno-technicznym upoważnień do przeprowadzania kontroli problemowych;",
"10) załatwianie spraw osobowych, w szczególności:
a) ustalanie zakresów czynności pracowników urzędu górniczego, uwzględniających ich obowiązki, odpowiedzialność, uprawnienia i upoważnienia, dokonywanie oceny ich pracy oraz informowanie ich o wynikach tej oceny,
b) dokonywanie czynności w odniesieniu do pracowników urzędu górniczego w sprawach nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, wynagrodzeń, awansowania, przyznawania odznaczeń państwowych, stopni górniczych i innych wyróżnień, stosowania środków odpowiedzialności służbowej,
c) dokonywanie czynności w sprawie wysokości nagród dla pracowników urzędu górniczego,
d) dokonywanie czynności w sprawie wniosków pracowników urzędu górniczego o udzielanie zezwoleń na dodatkowe zatrudnienie oraz przyjmowanie zgłoszeń o wykonywaniu przez nich dodatkowych zajęć poza stosunkiem pracy,
e) udzielanie pracownikom urzędu górniczego zwolnień z pracy na czas niezbędny dla załatwienia ważnych spraw osobistych oraz prowadzenie ewidencji tych zwolnień;";
"1) przeprowadzają kontrole problemowe oraz inspekcje według ustalonych zasad oraz przygotowują projekty decyzji lub wydają decyzje z upoważnienia dyrektora urzędu górniczego;";
"§ 14. Dyrektor urzędu górniczego wyznacza pracownika wykonującego obowiązki administratora systemu komputerowego funkcjonującego w urzędzie górniczym oraz pracownika pełniącego w tym urzędzie funkcję administratora bezpieczeństwa informacji.";
"2) opiniowanie pod względem prawnym projektów decyzji, projektów postanowień oraz projektów innych aktów wydawanych przez dyrektora urzędu górniczego;",
"2) bieżącej ewidencji księgowej dochodów budżetowych;
3) bieżących rozliczeń akredytywy budżetowej zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową oraz prowadzenie gospodarki kasowej zgodnie z zasadami rachunkowości ustalonymi w Wyższym Urzędzie Górniczym;",
"4a) spraw związanych z planowaniem i dokonywaniem wydatków publicznych dotyczących usług, dostaw lub robót budowlanych, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177, z późn. zm.1)), Regulaminem udzielania zamówień publicznych w urzędach górniczych, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 4 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie Regulaminu udzielania zamówień publicznych w urzędach górniczych (Dz. Urz. WUG z 2005 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 4, poz. 11), oraz zarządzeniem nr 3 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 4 maja 2005 r. w sprawie dokonywania w urzędach górniczych planowanych wydatków publicznych nieobjętych przepisami o zamówieniach publicznych (Dz. Urz. WUG Nr 4, poz. 10 i Nr 5, poz. 18);
4b) inwentaryzacji składników majątkowych, zgodnie z Instrukcją Inwentaryzacyjną, stanowiącą załącznik do decyzji nr 17 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie wprowadzenia w urzędach górniczych Instrukcji Inwentaryzacyjnej (Dz. Urz. WUG Nr 3, poz. 14);",
"6) ewidencji czasu pracy pracowników urzędu górniczego;";
"§ 18. Urząd Górniczy do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych jest specjalistycznym urzędem górniczym o właściwości miejscowej obejmującej obszar Rzeczypospolitej Polskiej, zapewniającym:
1) wykonywanie zadań dyrektora tego urzędu, który jako organ nadzoru górniczego pierwszej instancji jest właściwy w sprawach nadzoru i kontroli nad wykonywaniem, utrzymywaniem i prowadzeniem ruchu następujących urządzeń energomechanicznych w podziemnych zakładach górniczych, które są wymienione w § 2 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 3:
a) górniczych wyciągów szybowych w szybach i szybikach,
b) wewnętrznych instalacji i sieci elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia, zasilających podstawowe obiekty i urządzenia na powierzchni,
c) centrali i dyspozytorni wraz z systemami łączności, bezpieczeństwa i alarmowania oraz magistralnych sieci telekomunikacyjnych,
d) urządzeń i układów głównego odwadniania wraz z rozdzielniami zasilającymi,
e) stacji wentylatorów głównych,
f) stacji odmetanowania wraz z siecią rurociągów w szybach,
g) głównych stacji sprężarek powietrza zainstalowanych na powierzchni wraz z siecią rurociągów w szybach,
h) głównych składów paliw, olejów i środków smarnych oraz stałych komór napełniania paliwem środków transportowych,
zwanych dalej "urządzeniami energomechanicznymi";
2) wykonywanie przez dyrektora tego urzędu, jako organu pierwszej instancji, zadań z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w odniesieniu do następujących obiektów budowlanych podziemnych zakładów górniczych, które są wymienione w § 3 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 3:
a) budynków maszyn wyciągowych,
b) szybowych wież wyciągowych,
c) obiektów stacji wentylatorów głównych,
d) budynków głównych stacji sprężarek powietrza wraz z rurociągami,
e) budynków stacji odmetanowania wraz z rurociągami,
f) wolno stojących budynków centrali telefonicznych i dyspozytorni wraz z magistralnymi sieciami telekomunikacyjnymi,
g) budynków stacji elektroenergetycznych oraz głównych urządzeń i sieci rozdzielczych wysokiego i średniego napięcia,
h) urządzeń i instalacji głównego odwadniania,
zwanych dalej "obiektami budowlanymi".
§ 19. 1. Urząd specjalistyczny, realizując zadania określone w § 18 pkt 1, w szczególności:
1) opracowuje i wykonuje, według ustalonych zasad, plany badań kontrolnych urządzeń energomechanicznych;
2) nakazuje usunięcie nieprawidłowości powstałych wskutek naruszenia przepisów o ruchu zakładu górniczego, zwłaszcza jeżeli stwarzają one zagrożenie dla bezpieczeństwa zakładu górniczego, jego pracowników, bezpieczeństwa powszechnego lub środowiska;
3) wstrzymuje w całości lub w części ruch zakładu górniczego lub jego urządzeń oraz nakazuje podjęcie niezbędnych środków zapobiegawczych, w razie stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia dla zakładu górniczego, jego pracowników, bezpieczeństwa powszechnego lub środowiska;
4) zakazuje, na czas nieprzekraczający dwóch lat, wykonywania określonych czynności w ruchu zakładu górniczego osobom kierownictwa i dozoru ruchu zakładu górniczego oraz mierniczym górniczym i geologom górniczym, albo wykonywania określonych czynności osobom kierownictwa oraz specjalistom wykonującym czynności w zakresie ratownictwa górniczego, zatrudnionym w podmiotach zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności w zakresie ratownictwa górniczego, w razie stwierdzenia naruszenia przez te osoby dyscypliny i porządku pracy, a zwłaszcza obowiązków określonych ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze i wydanymi na jej podstawie przepisami;
5) w oparciu o wyniki odbiorczych badań kontrolnych urządzeń energomechanicznych wydaje zezwolenia na oddanie ich do ruchu w podziemnym zakładzie górniczym;
6) przeprowadza doraźne badania kontrolne w celu sprawdzenia w szczególności wykonania uprzednio wydanych decyzji;
7) przeprowadza badania w celu ustalenia stanu faktycznego oraz przyczyn zagrożenia i wypadków w zakładach górniczych, według ustalonych zasad;
8) przeprowadza badania prawidłowości stosowanych lub przewidzianych przez przedsiębiorcę do stosowania rozwiązań technicznych oraz żąda sprawdzenia prawidłowości tych rozwiązań;
9) wykonuje, w ramach badań kontrolnych, o których mowa w pkt 1, wstępne czynności związane ze sprawowaniem kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, przeznaczonych do stosowania w zakładach górniczych, innych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, w zakresie spełniania przez te wyroby wymagań dotyczących oceny zgodności;
10) sprawuje nadzór nad akcjami ratowniczymi w zakładach górniczych w razie grożącego niebezpieczeństwa lub zaistnienia wypadku w zakładzie górniczym;
11) kieruje wnioski do przedsiębiorców o zastosowanie środków oddziaływania wychowawczego, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń;
12) sporządza oraz kieruje wnioski o ukaranie obwinionych, w odniesieniu do wykroczeń określonych w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, do sądów rejonowych - wydziałów grodzkich;
13) nakłada, poprzez pracowników inspekcyjno-technicznych, upoważnionych na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 października 2002 r. w sprawie nadania pracownikom zatrudnionym na stanowiskach inspekcyjno-technicznych w okręgowych urzędach górniczych oraz specjalistycznych urzędach górniczych uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia określone w tym rozporządzeniu;
14) kontroluje stosowane jednostki miar i przyrządy pomiarowe, w zakresie ich legalizacji oraz spełniania wymagań metrologicznych;
15) kontroluje wykonywanie przez przedsiębiorców obowiązków dotyczących ochrony środowiska, określonych w przepisach prawa ochrony środowiska oraz w decyzjach ustalających warunki użytkowania środowiska w związku z ruchem zakładów górniczych.
2. Urząd specjalistyczny, realizując zadania określone w § 18 pkt 2, w szczególności:
1) sprawuje nadzór nad projektowaniem, budową, utrzymaniem, remontem i rozbiórką obiektów budowlanych;
2) wydaje pozwolenia na budowę, montaż, remont, rozbiórkę i użytkowanie obiektów budowlanych, przeprowadza obowiązkowe kontrole obiektów budowlanych w czasie budowy i po jej zakończeniu, prowadzi rejestr wniosków o pozwoleniu na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę;
3) opracowuje i wykonuje, według ustalonych zasad, plany kontroli obiektów budowlanych;
4) nakazuje usunięcie nieprawidłowości powstałych wskutek naruszenia przepisów o ruchu zakładu górniczego, zwłaszcza jeżeli stwarzają one zagrożenie dla bezpieczeństwa zakładu górniczego, jego pracowników, bezpieczeństwa powszechnego lub środowiska;
5) wstrzymuje w całości lub w części ruch zakładu górniczego lub jego urządzeń oraz nakazuje podjęcie niezbędnych środków zapobiegawczych, w razie stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia dla zakładu górniczego, jego pracowników, bezpieczeństwa powszechnego lub środowiska;
6) zakazuje, na czas nieprzekraczający dwóch lat, wykonywania określonych czynności w ruchu zakładu górniczego osobom kierownictwa i dozoru ruchu zakładu górniczego, w razie stwierdzenia naruszenia przez te osoby dyscypliny i porządku pracy, a zwłaszcza obowiązków określonych ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze i wydanymi na jej podstawie przepisami;
7) przeprowadza doraźne kontrole w szczególności podczas prowadzenia robót budowlanych, a także w celu sprawdzenia wykonania uprzednio wydanych decyzji;
8) przeprowadza badania w celu ustalenia stanu faktycznego oraz przyczyn zagrożenia i wypadków w zakładach górniczych, według ustalonych zasad;
9) przeprowadza badania prawidłowości stosowanych lub przewidzianych przez przedsiębiorcę do stosowania rozwiązań technicznych oraz żąda sprawdzenia prawidłowości tych rozwiązań;
10) kieruje wnioski do przedsiębiorców o zastosowanie środków oddziaływania wychowawczego, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń;
11) sporządza oraz kieruje wnioski o ukaranie obwinionych, w odniesieniu do wykroczeń określonych w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, do sądów rejonowych - wydziałów grodzkich;
12) nakłada, poprzez pracowników inspekcyjno-technicznych, upoważnionych na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 października 2002 r. w sprawie nadania pracownikom zatrudnionym na stanowiskach inspekcyjno-technicznych w okręgowych urzędach górniczych oraz specjalistycznych urzędach górniczych uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia określone w tym rozporządzeniu;
13) kontroluje wykonywanie przez przedsiębiorców obowiązków dotyczących ochrony środowiska, określonych w przepisach prawa ochrony środowiska oraz w decyzjach ustalających warunki użytkowania środowiska w związku z ruchem zakładów górniczych.";
"§ 19a. Urząd specjalistyczny realizuje obowiązki określone w § 10.";
"§ 20. W zakresie dotyczącym organizacji wewnętrznej urzędu specjalistycznego stosuje się przepisy niniejszego rozdziału oraz odpowiednio przepisy § 11, § 12 i § 14-16.";
"1 przeprowadzają, według ustalonych zasad, badania kontrolne urządzeń energomechanicznych oraz kontrole obiektów budowlanych;
2) sporządzają protokoły badań kontrolnych i kontroli oraz wydają decyzje (zarządzenia pokontrolne);
3) przeprowadzają czynności związane z wydawaniem pozwoleń na budowę, montaż, remont, rozbiórkę i użytkowanie obiektów budowlanych, przeprowadzają obowiązkowe kontrole obiektów budowlanych w czasie budowy i po jej zakończeniu oraz prowadzą rejestr wniosków o pozwoleniu na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę;";
"Rozdział 6
Przeprowadzanie kontroli problemowych oraz inspekcji przez okręgowe urzędy górnicze
§ 23. 1. Przez kontrolę problemową w zakładzie górniczym uważa się ogół czynności wykonanych, w ramach nadzoru i kontroli nad ruchem zakładu górniczego, w ustalonym przedziale czasu przez pracownika lub grupę pracowników inspekcyjno-technicznych urzędu górniczego, zakończonych sporządzeniem protokołu z kontroli problemowej oraz, w razie konieczności, wydaniem decyzji (zarządzenia pokontrolnego).
2. Celem kontroli problemowej jest rozpoznanie problemu tematycznego określonego w planie pracy urzędu górniczego.
§ 24. 1. Przez inspekcję w zakładzie górniczym uważa się ogół czynności wykonanych, w ramach nadzoru i kontroli nad ruchem zakładu górniczego, w ustalonym przedziale czasu przez pracownika lub grupę pracowników inspekcyjno-technicznych urzędu górniczego, zakończonych sporządzeniem protokołu z inspekcji oraz, w razie konieczności, wydaniem decyzji (zarządzenia poinspekcyjnego).
2. Celem inspekcji jest rozpoznanie zagrożeń i stanu technicznego zakładu górniczego, a także sprawdzenie zgodności prowadzenia ruchu zakładu górniczego z planem ruchu lub projektem prac geologicznych, dokumentem bezpieczeństwa, zasadami techniki górniczej, z warunkami określonymi w koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż, z przepisami oraz decyzjami organów nadzoru górniczego i decyzjami ustalającymi warunki użytkowania środowiska w związku z ruchem zakładów górniczych.
3. Przedmiotem inspekcji są w szczególności:
1) wykonanie decyzji dyrektora urzędu górniczego z poprzedniej inspekcji;
2) sprawdzenie dokumentacji odpowiednio do przedmiotu inspekcji zakładu górniczego, w zakresie zgodności zawartych w nich ustaleń z przepisami prawa geologicznego i górniczego oraz prawa ochrony środowiska, jak również zgodności prowadzenia ruchu zakładu górniczego z tymi dokumentami;
3) roboty budowlane związane z budową, montażem, remontem i rozbiórką obiektów budowlanych zakładu górniczego;
4) stan techniczny wyrobisk górniczych, obiektów, maszyn, urządzeń i instalacji;
5) dostosowanie technologii prowadzonych robót do warunków geologiczno-górniczych i rozpoznanych zagrożeń charakterystycznych dla danego zakładu górniczego;
6) stopień rozpoznania oraz sposób zwalczania zagrożeń naturalnych występujących w ruchu zakładu górniczego;
7) działalność osób kierownictwa i dozoru ruchu, w tym posiadane kwalifikacje, obsada stanowisk, zgodność faktycznie wykonywanych zadań z zakresem czynności;
8) podejmowane w zakładzie górniczym działania dla zapewnienia bezpieczeństwa wykonywanych robót;
9) prawidłowość wykonywania odpowiednich pomiarów;
10) działalność zespołów do spraw rozpoznawania i zwalczania zagrożeń;
11) ocena gospodarki złożami kopalin w procesie ich wydobywania;
12) warunki środowiska pracy, organizacja pierwszej pomocy, ratownictwa górniczego oraz szkolenia pracowników zakładów górniczych.
§ 25. 1. Kontrole problemowe przeprowadza się zgodnie z planem pracy urzędu górniczego i programami zatwierdzonymi przez dyrektora tego urzędu.
2. Inspekcje przeprowadza się zgodnie z planem inspekcji i rejonizacją, ustalonymi przez dyrektora urzędu górniczego.
3. Przeprowadzone kontrole problemowe oraz inspekcje ujmuje się w miesięcznych kartach pracy pracowników inspekcyjno-technicznych, sporządzonych według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do Regulaminu.
§ 26. 1. Kontrole problemowe oraz inspekcje mogą być przeprowadzane w czasie jednego lub większej liczby dni pracy.
2. Ze względu na miejsce przeprowadzania kontrole problemowe oraz inspekcje dzieli się na podziemne i powierzchniowe.
3. Do kontroli problemowych podziemnych oraz inspekcji podziemnych zalicza się czynności inspekcyjno-techniczne wykonywane w związku z kontrolą podziemnych wyrobisk zakładów górniczych.
4. Do kontroli problemowych powierzchniowych oraz inspekcji powierzchniowych zalicza się czynności inspekcyjno-techniczne wykonywane w związku z kontrolą powierzchni zakładów górniczych.
5. W przypadku wykonywania w ramach kontroli problemowych oraz inspekcji czynności inspekcyjno-technicznych wymienionych w ust. 3 i 4, całość kontroli problemowej oraz inspekcji zalicza się do kontroli problemowych podziemnych oraz inspekcji podziemnych.
6. Dyrektor urzędu górniczego może uznać jako inspekcję:
1) czynności związane z nadzorem nad akcjami ratowniczymi lub z usuwaniem awarii;
2) udokumentowane odpowiednimi protokołami czynności związane z ustalaniem stanu faktycznego i przyczyn zagrożeń oraz wypadków w zakładach górniczych;
3) udział w posiedzeniach komisji lub zespołów do spraw rozpoznawania i zwalczania zagrożeń;
4) przeprowadzenie wizji lokalnej na złożu przed wydaniem opinii do projektu zagospodarowania złoża, opinii do dodatku do tego projektu albo uzgodnieniem koncesji;
5) przeprowadzenie wizji lokalnej, w wyniku której ujawniono prowadzenie działalności regulowanej przepisami prawa geologicznego i górniczego bez wymaganej koncesji.
7. W przypadkach określonych w ust. 6 inspekcje zalicza się jako podziemne lub powierzchniowe, w zależności od miejsca wykonywania czynności.
§ 27. 1. Ustala się następujące formy przeprowadzania inspekcji:
1) inspekcje doraźne;
2) inspekcje sprawdzające.
2. Inspekcje doraźne mają charakter prewencyjny lub interwencyjny i są przeprowadzane w celu zapobiegania zagrożeniom lub w celu pilnego zbadania stanu faktycznego, w związku z wystąpieniem zagrożenia w zakładzie górniczym.
3. Inspekcje sprawdzające są przeprowadzane w celu sprawdzenia wykonania wydanych wcześniej decyzji lub sprawdzenia zasadności odwołania się przedsiębiorcy od ustaleń poprzedniej inspekcji.
4. W celach ewidencji statystycznej każdą inspekcję przeprowadzoną w formie określonej w ust. 1 uważa się za inspekcję jednostkową.
§ 28. Każdą kontrolę problemową oraz inspekcję poprzedza się zapoznaniem się z odpowiednią dokumentacją zakładu górniczego w zakresie wynikającym z przedmiotu kontroli problemowej oraz inspekcji.
§ 29. 1. W zależności od potrzeb kontrole problemowe oraz inspekcje mogą być przeprowadzane jednoosobowo albo grupowo.
2. Skład osobowy i liczebność grupy kontrolnej oraz grupy inspekcyjnej ustala dyrektor urzędu górniczego, wyznaczając jednocześnie kierownika grupy. Członkowie grupy kontrolnej oraz grupy inspekcyjnej przeprowadzają kontrolę problemową oraz inspekcję samodzielnie, każdy w swoim zakresie działania.
3. W przypadku uzasadnionej potrzeby, zwłaszcza w celu wymiany doświadczeń w zakresie prowadzenia nadzoru i kontroli oraz zaznajomienia się ze specyfiką różnych zakładów górniczych, przeprowadza się inspekcje wymienne, w których współuczestniczą pracownicy innych urzędów górniczych.
4. W prowadzonej w urzędzie górniczym ewidencji kontroli problemowych oraz inspekcji przeprowadzonych przez pracowników inspekcyjno-technicznych określa się w szczególności:
1) formę inspekcji oraz określony w § 26 ust. 2-7 rodzaj kontroli problemowej albo inspekcji;
2) liczbę pracowników inspekcyjno-technicznych biorących udział w kontroli problemowej albo inspekcji;
3) liczbę przepracowanych dni kontrolnych albo inspekcyjnych;
4) wyniki kontroli problemowych albo inspekcji z ilościowym określeniem:
a) zatrzymanych robót,
b) zatrzymanych maszyn i urządzeń,
c) innych wydanych decyzji.
§ 30. 1. O terminie planowanej kontroli problemowej oraz terminie i formie planowanej inspekcji zawiadamia się z niezbędnym wyprzedzeniem, wynikającym z celu kontroli problemowej albo inspekcji oraz uzasadnionym względami organizacyjno-technicznymi, przedsiębiorcę, kierownika ruchu zakładu górniczego, jego zastępcę lub kierownika działu ruchu, który wyznacza osobę towarzyszącą prowadzącemu kontrolę problemową albo inspekcję.
2. O zakresie i miejscu (rejonie) wykonywania kontroli problemowej albo inspekcji powiadamia się osoby, o których mowa w ust. 1, po przybyciu osoby (grupy) przeprowadzającej kontrolę problemową albo inspekcję do zakładu górniczego.
§ 31. 1. W trakcie kontroli problemowej oraz inspekcji osoba przeprowadzająca kontrolę problemową oraz inspekcję wykonuje w razie potrzeby niezbędne pomiary i próby, względnie zaleca wykonanie ich w swojej obecności.
2. W przypadku stwierdzenia, że wyrób stosowany w zakładzie górniczym, inny niż określony w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, nie spełnia wymagań dotyczących oceny zgodności, dyrektor urzędu górniczego przekazuje Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego, celem wszczęcia postępowania w ramach zatwierdzonej przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego procedury kontroli wyrobów, dane umożliwiające identyfikację wyrobu oraz informacje o zagrożeniach, jakie może spowodować wyrób, wraz z określeniem tych zagrożeń.
§ 32. 1. Protokół z kontroli problemowej sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 1a do Regulaminu.
2. Protokół z inspekcji sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Regulaminu.
3. W protokole określa się szczegółowo przedmiot kontroli problemowej oraz inspekcji, czas trwania, przebytą trasę, stwierdzone nieprawidłowości z powołaniem naruszonych przepisów i skontrolowanej dokumentacji zakładu górniczego oraz wyniki wykonanych pomiarów i prób.
4. Obowiązek określenia w protokole przebytej trasy nie dotyczy kontroli problemowych oraz inspekcji przeprowadzanych w odkrywkowych zakładach górniczych wydobywających kopaliny pospolite w warunkach określonych w art. 16 ust. 2a ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze.
5. Protokół z kontroli problemowej oraz protokół z inspekcji podpisują: osoba przeprowadzająca kontrolę problemową oraz inspekcję, osoba towarzysząca, a także kierownik grupy kontrolnej oraz kierownik grupy inspekcyjnej.
§ 33. 1. Działając z upoważnienia dyrektora urzędu górniczego, osoba przeprowadzająca kontrolę problemową oraz inspekcję może wydać decyzję na podstawie art. 113 ust. 1 pkt 1 lub 2 albo art. 115 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze.
2. W protokole z kontroli problemowej oraz protokole z inspekcji zamieszcza się informację o wydaniu albo niewydaniu decyzji wymienionej w ust. 1 przez osobę przeprowadzającą kontrolę problemową oraz inspekcję lub informację o przewidywanym wydaniu decyzji przez dyrektora urzędu górniczego.
§ 34. 1. Protokoły z kontroli problemowej oraz protokoły z inspekcji, a także decyzje dyrektora urzędu górniczego wydane w oparciu o te protokoły doręcza się przedsiębiorcy, kierownikowi ruchu zakładu górniczego lub osobom przez nich upoważnionym.
2. Odbiór protokołu oraz decyzji dyrektora urzędu górniczego potwierdza osoba otrzymująca protokół oraz decyzję.
§ 35. 1. Wyniki kontroli problemowej osoba kierownictwa urzędu górniczego omawia z osobami kierownictwa zakładu górniczego.
2. Z przeprowadzonej kontroli problemowej dokonywany jest wpis w książce kontroli prowadzonej w zakładzie górniczym w trybie określonym w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej.
§ 36. Wnioski z kontroli problemowych oraz inspekcji, których realizacja wykracza poza zakres działania danego urzędu górniczego, są przekazywane właściwej komórce organizacyjnej Wyższego Urzędu Górniczego oraz zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
§ 37. Przepisy § 23-36 stosuje się odpowiednio do kontroli problemowych oraz inspekcji przeprowadzanych w: podmiotach zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności ratownictwa górniczego, zakładach prowadzących określone roboty podziemne z zastosowaniem techniki górniczej, zakładach wykonujących roboty geologiczne, zakładach prowadzących bezzbiornikowe magazynowanie substancji oraz składowanie odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych, oraz jednostkach organizacyjnych trudniących się szkoleniem pracowników zakładu górniczego.
Rozdział 7
Przeprowadzanie badań kontrolnych urządzeń energomechanicznych oraz kontroli obiektów budowlanych przez Urząd Górniczy do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych
§ 38. 1. Przez badanie kontrolne urządzenia energomechanicznego w podziemnym zakładzie górniczym uważa się ogół czynności dotyczących tego urządzenia, wykonanych, w ramach nadzoru i kontroli nad ruchem podziemnego zakładu górniczego, w ustalonym przedziale czasu przez pracownika lub grupę pracowników inspekcyjno-technicznych urzędu specjalistycznego, zakończonych sporządzeniem protokołu z badania kontrolnego oraz, w razie konieczności, wydaniem przez dyrektora urzędu specjalistycznego decyzji (zarządzenia pokontrolnego) na podstawie przepisów prawa geologicznego i górniczego.
2. Celem badania kontrolnego jest rozpoznanie zagrożeń i zgodności stanu technicznego urządzeń energomechanicznych z warunkami określonymi w dokumentacji podstawowej, dodatkowej lub kartach zmian, przepisami, dokumentacją techniczno-ruchową, dokumentem bezpieczeństwa oraz decyzjami dyrektora urzędu specjalistycznego.
3. Przedmiotem badania kontrolnego są w szczególności:
1) wykonanie decyzji dyrektora urzędu specjalistycznego z poprzedniego badania kontrolnego;
2) dokumentacja podstawowa, dodatkowa lub karty zmian oraz dokumentacja techniczno-ruchowa badanego urządzenia energomechanicznego;
3) stan techniczny badanych urządzeń energomechanicznych;
4) warunki środowiska pracy.
4. Badania kontrolne przeprowadza się zgodnie z:
1) planem pracy urzędu specjalistycznego;
2) programami zatwierdzonymi przez dyrektora urzędu specjalistycznego;
3) planem badań kontrolnych i rejonizacją, ustalonymi przez dyrektora urzędu specjalistycznego;
4) procedurami badawczymi zatwierdzonymi przez dyrektora urzędu specjalistycznego.
5. Przeprowadzone badania kontrolne ujmuje się w miesięcznych kartach pracy pracowników inspekcyjno-technicznych, o których mowa w § 25 ust. 3.
§ 39. 1. Ustala się następujące formy przeprowadzania badań kontrolnych:
1) badania kontrolne roczne;
2) badania kontrolne okresowe;
3) badania kontrolne odbiorcze;
4) badania kontrolne doraźne.
2. Badania kontrolne roczne obejmują następujące urządzenia energomechaniczne:
1) górnicze wyciągi szybowe w szybach i szybikach z jazdą ludzi, w tym urządzenia załadowcze i zabezpieczające szyb lub szybik;
2) centrale i dyspozytornie wraz z systemami łączności, bezpieczeństwa i alarmowania oraz magistralne sieci telekomunikacyjne;
3) stacje odmetanowania wraz z siecią rurociągów w szybach.
3. Badania kontrolne okresowe są przeprowadzane co dwa lata i obejmują następujące urządzenia energomechaniczne:
1) górnicze wyciągi szybowe w szybach i szybikach bez jazdy ludzi, w tym urządzenia załadowcze i zabezpieczające szyb lub szybik;
2) wewnętrzne instalacje i sieci elektroenergetyczne wysokiego i średniego napięcia, zasilające podstawowe obiekty i urządzenia na powierzchni;
3) urządzenia i układy głównego odwadniania wraz z rozdzielniami zasilającymi;
4) stacje wentylatorów głównych;
5) główne stacje sprężarek powietrza zainstalowane na powierzchni wraz z siecią rurociągów w szybach;
6) główne składy paliw, olejów i środków smarnych oraz stałe komory napełniania paliwem środków transportowych.
4. Badania kontrolne odbiorcze są przeprowadzane w odniesieniu do urządzeń energomechanicznych przed wydaniem zezwolenia na oddanie ich do ruchu w podziemnym zakładzie górniczym.
5. Badania kontrolne doraźne są przeprowadzane w odniesieniu do urządzeń energomechanicznych w szczególności w przypadku potrzeby sprawdzenia realizacji decyzji (zarządzeń pokontrolnych) o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa, a także na polecenie Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego lub dyrektora urzędu specjalistycznego.
6. Protokół z:
1) badania kontrolnego rocznego górniczego wyciągu szybowego w szybach, z wyjątkiem górniczych wyciągów skipowych, i szybikach sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do Regulaminu;
2) badania kontrolnego okresowego wewnętrznych instalacji i sieci elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia, zasilających podstawowe obiekty i urządzenia na powierzchni, sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do Regulaminu;
3) badania kontrolnego rocznego centrali i dyspozytorni wraz z systemami łączności, bezpieczeństwa i alarmowania oraz magistralnych sieci telekomunikacyjnych sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do Regulaminu;
4) badania kontrolnego okresowego stacji wentylatorów głównych sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do Regulaminu;
5) badania kontrolnego okresowego urządzeń i układów głównego odwadniania wraz z rozdzielniami zasilającymi sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do Regulaminu.
§ 40. 1. Przez kontrolę obiektu budowlanego w podziemnym zakładzie górniczym uważa się ogół czynności dotyczących tego obiektu, wykonanych, w ramach nadzoru i kontroli nad ruchem podziemnego zakładu górniczego, w ustalonym przedziale czasu przez pracownika lub grupę pracowników inspekcyjno-technicznych urzędu specjalistycznego, zakończonych sporządzeniem protokołu z kontroli oraz, w razie konieczności, wydaniem przez dyrektora urzędu specjalistycznego decyzji (zarządzenia pokontrolnego) na podstawie przepisów prawa geologicznego i górniczego albo przepisów prawa budowlanego.
2. Celem kontroli jest rozpoznanie zagrożeń w zakresie prowadzenia robót budowlanych oraz utrzymania obiektów budowlanych w oparciu o przepisy prawa budowlanego oraz prawa geologicznego i górniczego.
3. Przedmiotem kontroli są w szczególności:
1) wykonanie decyzji dyrektora urzędu specjalistycznego z poprzedniej kontroli;
2) dokumentacja dotycząca kontrolowanego obiektu budowlanego;
3) stan techniczny kontrolowanych obiektów budowlanych;
4) warunki środowiska pracy;
5) roboty budowlane związane z budową, montażem, remontem i rozbiórką kontrolowanych obiektów budowlanych.
4. Kontrole przeprowadza się zgodnie z:
1) planem pracy urzędu specjalistycznego;
2) programami zatwierdzonymi przez dyrektora urzędu specjalistycznego;
3) planem kontroli i rejonizacją, ustalonymi przez dyrektora urzędu specjalistycznego.
5. Przeprowadzone kontrole ujmuje się w miesięcznych kartach pracy pracowników inspekcyjno-technicznych, o których mowa w § 25 ust. 3.
§ 41. 1. Ustala się następujące formy przeprowadzania kontroli:
1) kontrole okresowe;
2) kontrole doraźne.
2. Kontrole okresowe obiektów budowlanych są przeprowadzane w zakresie utrzymania tych obiektów, zgodnie z planem pracy urzędu specjalistycznego.
3. Kontrolne doraźne są przeprowadzane w odniesieniu do obiektów budowlanych w szczególności w trakcie prowadzenia robót budowlanych, po zakończeniu budowy obiektu budowlanego, w przypadku potrzeby sprawdzenia realizacji decyzji (zarządzeń pokontrolnych) o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa, a także na polecenie Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego lub dyrektora urzędu specjalistycznego.
4. Protokół z kontroli obiektów budowlanych sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 8a do Regulaminu.
§ 42. Do przeprowadzania przez urząd specjalistyczny badań kontrolnych urządzeń energomechanicznych oraz kontroli obiektów budowlanych stosuje się odpowiednio przepisy § 26, § 28-31, § 32 ust. 5 oraz § 34.";
"2. W odniesieniu do wypadków związanych z ruchem urządzeń energomechanicznych wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, oraz wypadków w obiektach budowlanych wymienionych w § 3 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, właściwym w sprawach, o których mowa w ust. 1, jest dyrektor urzędu specjalistycznego.";
"7a) informację o zastosowanych sankcjach;";
"1. Ukończenie badań powypadkowych wraz ze sporządzeniem orzeczenia powinno nastąpić w okresie 21 dni.";
"Ustalanie stanu faktycznego i przyczyn zagrożenia";
– wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
"Dyrektor urzędu górniczego lub wyznaczony przez niego pracownik powinien ustalić stan faktyczny, który jest albo mógł być przyczyną bezpośredniego zagrożenia, pozostający w związku z:",
– pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6) awarią: urządzeń głównego odwadniania w zakładach górniczych innych niż podziemne zakłady górnicze oraz urządzeń głównego zasilania w energię elektryczną zakładów górniczych innych niż podziemne zakłady górnicze;",
"1a. W odniesieniu do stanów faktycznych, które są albo mogły być przyczyną bezpośredniego zagrożenia, pozostających w związku z ruchem urządzeń energomechanicznych wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, oraz w związku z obiektami budowlanymi wymienionymi w § 3 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, właściwym w sprawach, o których mowa w ust. 1, jest dyrektor urzędu specjalistycznego.",
"2. Stany faktyczne inne niż określone w ust. 1 i 1a podlegają badaniom według uznania dyrektora urzędu górniczego albo dyrektora urzędu specjalistycznego.";
"§ 63. Przy ustalaniu stanów faktycznych i przyczyn zagrożeń, określonych w § 62, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące badań powypadkowych.";
"Konsultacje badań powypadkowych i niebezpiecznych zdarzeń";
"1. Dyrektor urzędu górniczego albo urzędu specjalistycznego może zwrócić się do Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego o udzielenie pomocy przy prowadzeniu badań powypadkowych i niebezpiecznych zdarzeń.";
"1. W celu pomocy przy prowadzeniu badań powypadkowych i niebezpiecznych zdarzeń, przed zakończeniem tych badań, w Wyższym Urzędzie Górniczym przeprowadzane są konsultacje.",
"3. Konsultacje badań powypadkowych i niebezpiecznych zdarzeń prowadzi wiceprezes Wyższego Urzędu Górniczego, wyznaczając termin konsultacji, która powinna być przeprowadzona nie wcześniej niż po upływie 7 dni od zaistnienia wypadku lub niebezpiecznego zdarzenia.
4. W konsultacji uczestniczą:
1) wiceprezes Wyższego Urzędu Górniczego prowadzący konsultację, przedstawiciele Departamentu Warunków Pracy Wyższego Urzędu Górniczego, Departamentu Prawnego i Integracji Europejskiej Wyższego Urzędu Górniczego oraz właściwego merytorycznie departamentu Wyższego Urzędu Górniczego;
2) dyrektor lub zastępca dyrektora właściwego urzędu górniczego albo urzędu specjalistycznego oraz inspektor tego urzędu nadzorujący zakład górniczy, w którym miał miejsce wypadek (zdarzenie), dokonujący bezpośrednio ustalenia stanu faktycznego.
5. Podczas konsultacji dyrektor urzędu górniczego albo urzędu specjalistycznego przedstawia:
1) pisemną oraz ustną informację o dotychczasowym przebiegu badań;
2) pełną dokumentację, w szczególności:
a) mapę robót górniczych rejonu miejsca wypadku (zdarzenia),
b) rysunki lub zdjęcia sytuacyjne miejsca wypadku (zdarzenia),
c) protokoły z przesłuchań świadków,
d) protokoły i wydane decyzje po kontrolach problemowych oraz inspekcjach albo badaniach kontrolnych oraz kontrolach przeprowadzonych wcześniej w danym rejonie,
e) decyzje wydane po zaistniałym wypadku (zdarzeniu) oraz środki organizacyjno-techniczne podjęte w celu zapobieżenia podobnym wypadkom (zdarzeniom) w przyszłości;
3) dotychczasowe ustalenia w zakresie przyczyn i okoliczności wypadku lub niebezpiecznego zdarzenia oraz osób odpowiedzialnych za naruszenie przepisów.
6. Informacja dyrektora urzędu górniczego albo urzędu specjalistycznego stanowi przedmiot dyskusji uczestników konsultacji, w wyniku której podejmowane są ustalenia dotyczące ewentualnych dalszych badań.";
"1. Pracownik pełniący dyżur pogotowia technicznego powinien niezwłocznie powiadomić o wypadku lub niebezpiecznym zdarzeniu pełniącego dyżur dyrektora urzędu lub jego zastępcę, a następnie zgłosić informację o powyższym do dyspozytora Wyższego Urzędu Górniczego.";
"§ 69. W godzinach pracy urzędu zgłoszenia o wypadkach oraz niebezpiecznych zdarzeniach przyjmuje wyznaczony pracownik tego urzędu, który obowiązany jest niezwłocznie powiadomić dyrektora urzędu lub jego zastępcę. Dyrektor urzędu lub jego zastępca zawiadamia dyspozytora Wyższego Urzędu Górniczego.";
"W urzędzie górniczym i urzędzie specjalistycznym powinny znajdować się:",
"2) książki wypadków i niebezpiecznych zdarzeń;",
"4) wykaz adresów i numerów telefonów pracowników urzędu górniczego i urzędu specjalistycznego;
5) wykaz numerów telefonów przedsiębiorców nadzorowanych i kontrolowanych zakładów górniczych oraz właściwych jednostek organizacyjnych: prokuratury, Policji, Państwowej Straży Pożarnej, stacji ratownictwa górniczego i pogotowia ratunkowego.";
________
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1207, Nr 145, poz. 1537 i Nr 273, poz. 2703.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WZÓR
....................... ............., dnia .... 20... r.
(oznaczenie okręgowego (miejscowość)
urzędu górniczego)
PROTOKÓŁ Nr .........
z kontroli problemowej zakładu górniczego .....................
...............................................................
(nazwa zakładu górniczego)
Skontrolowano: ................................................
(przedmiot kontroli, przebyta trasa *))
...............................................................
...............................................................
Kontrolę rozpoczęto w dniu: ........... 20.... r. o godz. .....
Kontrolę zakończono w dniu: ........... 20.... r. o godz. .....
Kontrolę przeprowadził (li): ..................................
...............................................................
(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)
...............................................................
Ze strony zakładu górniczego w kontroli brali udział: .........
...............................................................
(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)
...............................................................
W czasie kontroli stwierdzono: ................................
...............................................................
...............................................................
Pouczony o prawie zgłoszenia zastrzeżeń, przedsiębiorca,
kierownik ruchu zakładu górniczego (osoba przez nich
upoważniona) oraz osoby biorące udział w kontroli składające
wyjaśnienia oświadczają, że nie wnoszą zastrzeżeń do stwierdzeń
dokonanych w czasie kontroli względnie zgłaszają następujące
zastrzeżenia:
...............................................................
...............................................................
W związku z przeprowadzoną kontrolą:**)
- osoba przeprowadzająca kontrolę wydała decyzję/nie wydała
decyzji,
- dyrektor okręgowego urzędu górniczego wyda decyzję.
................................... .......................
(podpis(y) osoby(osób) biorącej(ych) (podpis kontrolującego)
udział w kontroli ze strony
zakładu górniczego)
................................... ........................
(podpis przedsiębiorcy, kierownika (podpis kierownika grupy
ruchu zakładu górniczego albo kontrolnej)
osoby przez nich upoważnionej
otrzymującej protokół)
*) Obowiązek określenia w protokole przebytej trasy nie
dotyczy kontroli przeprowadzanych w odkrywkowych zakładach
górniczych wydobywających kopaliny pospolite w warunkach
określonych w art. 16 ust. 2a ustawy z dnia 4 lutego 1994
r. - Prawo geologiczne i górnicze (§ 32 ust. 4 regulaminu
organizacyjnego OUG i UGBKUE).
**) Zbędne skreślić."
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WZÓR
....................... ............., dnia .... 20... r.
(oznaczenie okręgowego (miejscowość)
urzędu górniczego)
PROTOKÓŁ Nr .........
z inspekcji zakładu górniczego ................................
...............................................................
(nazwa zakładu górniczego)
Skontrolowano: ................................................
(przedmiot inspekcji, przebyta trasa *))
...............................................................
...............................................................
Inspekcję rozpoczęto w dniu: .......... 20.... r. o godz. .....
Inspekcję zakończono w dniu: .......... 20.... r. o godz. .....
Inspekcję przeprowadził (li): .................................
...............................................................
(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)
...............................................................
Ze strony zakładu górniczego w inspekcji brali udział: ........
...............................................................
(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)
...............................................................
W czasie inspekcji stwierdzono: ...............................
...............................................................
...............................................................
Pouczony o prawie zgłoszenia zastrzeżeń, przedsiębiorca,
kierownik ruchu zakładu górniczego (osoba przez nich
upoważniona) oraz osoby biorące udział w inspekcji składające
wyjaśnienia oświadczają, że nie wnoszą zastrzeżeń do stwierdzeń
dokonanych w czasie inspekcji względnie zgłaszają następujące
zastrzeżenia:
...............................................................
...............................................................
W związku z przeprowadzoną inspekcją:**)
- osoba przeprowadzająca inspekcję wydała decyzję/nie wydała
decyzji,
- dyrektor okręgowego urzędu górniczego wyda decyzję.
............................. ..........................
(podpis(y) osoby(osób) (podpis inspekcjonującego)
biorącej(ych) udział w
inspekcji ze strony zakładu
górniczego)
................................... ........................
(podpis przedsiębiorcy, kierownika (podpis kierownika grupy
ruchu zakładu górniczego albo inspekcyjnej)
osoby przez nich upoważnionej
otrzymującej protokół)
*) Obowiązek określenia w protokole przebytej trasy nie
dotyczy inspekcji przeprowadzanych w odkrywkowych zakładach
górniczych wydobywających kopaliny pospolite w warunkach
określonych w art. 16 ust. 2a ustawy z dnia 4 lutego 1994
r. - Prawo geologiczne i górnicze (§ 32 ust. 4 regulaminu
organizacyjnego OUG i UGBKUE).
**) Zbędne skreślić."
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WZÓR
Urząd Górniczy do Badań
Kontrolnych Urządzeń ........., dnia ..... 20... r.
Energomechanicznych
w Katowicach
PROTOKÓŁ Nr ..../..../....
kontroli obiektów budowlanych zakładu górniczego ..............
...................... nadzorowanego przez dyrektora Okręgowego
Urzędu Górniczego .............................................
Kontrolę przeprowadzono w dniach (dniu) .......................
przez przedstawiciela (li) UGBKUE .............................
...............................................................
...............................................................
(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)
Ze strony zakładu górniczego w kontroli brali udział ..........
...............................................................
(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)
Kontrolą objęto:
1) szybową wieżę wyciągową ...................................;
2) budynek maszyny wyciągowej ................................;
3) obiekt stacji wentylatorów głównych .......................;
4) wyniki badań i wnioski zawarte w protokołach
(sprawozdaniach, ekspertyzach itp.) z kontroli wykonanych
przez kierownictwo ruchu energomechanicznego,
specjalistyczne przedsiębiorstwa (zakłady) usługowe i
rzeczoznawców
W czasie kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości:
...............................................................
...............................................................
Pouczony o prawie zgłoszenia zastrzeżeń, kierownik ruchu
zakładu górniczego (osoba przez niego upoważniona) oraz osoby
biorące udział w kontroli składające wyjaśnienia oświadczają,
że nie wnoszą zastrzeżeń do stwierdzeń dokonanych w czasie
kontroli względnie zgłaszają następujące zastrzeżenia:
...............................................................
...............................................................
.............................. ...........................
podpis(y) osób podpis przeprowadzającego
biorącej(ych) udział kontrolę
w kontroli ze strony zakładu
górniczego
................................... ........................
podpis kierownika ruchu zakładu (podpis kierownika grupy
górniczego względnie osoby przez przeprowadzającego
niego upoważnionej otrzymującej kontrolę"
protokół