Zm.: zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2005.7.26

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 lipca 2005 r.

ZARZĄDZENIE Nr 7
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 1 lipca 2005 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych

Na podstawie art. 108 ust. 6 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 27, poz. 96, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 111, poz. 726 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 110, poz. 1190, Nr 115, poz. 1229 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 117, poz. 1007, Nr 153, poz. 1271, Nr 166, poz. 1360 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 223, poz. 2219, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 758) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu nr 2 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 8 lipca 2002 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych (Dz. Urz. WUG Nr 1, poz. 3, z 2003 r. Nr 4, poz. 16 oraz z 2004 r. Nr 5, poz. 25) w załączniku do zarządzenia wprowadza się następujące zmiany:
1)
skreśla się użyte w § 1 w ust. 3 wyrazy "Regulaminu";
2)
po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu:

"§ 1a. Ustala się następujące symbole urzędów górniczych i urzędu specjalistycznego:

1) Okręgowy Urząd Górniczy w Gliwicach - GLI;

2) Okręgowy Urząd Górniczy w Katowicach - KAT;

3) Okręgowy Urząd Górniczy w Kielcach - KIE;

4) Okręgowy Urząd Górniczy w Krakowie - KRA;

5) Okręgowy Urząd Górniczy w Krośnie - KRO;

6) Okręgowy Urząd Górniczy w Lublinie - LUB;

7) Okręgowy Urząd Górniczy w Poznaniu - POZ;

8) Okręgowy Urząd Górniczy w Rybniku - RYB;

9) Okręgowy Urząd Górniczy w Tychach - TYC;

10) Okręgowy Urząd Górniczy w Warszawie - WAR;

11) Okręgowy Urząd Górniczy we Wrocławiu - WRO;

12) Urząd Górniczy do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych - UGB.";

3)
w § 4:
a)
w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) pracownicy inspekcyjno-techniczni, do których zalicza się pracowników posiadających wyższe wykształcenie różnych specjalności niezbędnych do wykonywania zadań organów nadzoru górniczego, którzy przeprowadzają kontrole problemowe oraz inspekcje albo badania kontrolne, a także wykonują inne czynności w związku z nadzorem i kontrolą nad ruchem zakładu górniczego;

2) pracownicy merytoryczni, do których zalicza się pracowników posiadających wyższe wykształcenie różnych specjalności, wykonujących czynności inne niż wymienione w pkt 1, 3 lub 4, w tym pracowników wykonujących obsługę prawną;",

b)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Osobami kierownictwa urzędu górniczego oraz urzędu specjalistycznego są: dyrektor urzędu oraz jego zastępcy.";

4)
w § 8:
a)
w pkt 1 lit. e otrzymuje brzmienie:

"e) budowy i likwidacji zakładu górniczego, w tym rekultywacji gruntów i zagospodarowania terenów po działalności górniczej;",

b)
po pkt 4 dodaje się pkt 4a i 4b w brzmieniu:

"4a) nadzór i kontrolę nad bezzbiornikowym magazynowaniem substancji oraz składowaniem odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych;

4b) nadzór i kontrolę nad jednostkami organizacyjnymi trudniącymi się szkoleniem pracowników zakładu górniczego, w zakresie posiadania odpowiedniej kadry oraz niezbędnych środków umożliwiających właściwe przeszkolenie pracowników w zakresie znajomości przepisów regulujących bezpieczne wykonywanie pracy w zakładzie górniczym;",

c)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) nadzór nad projektowaniem, budową, utrzymaniem, remontem i rozbiórką obiektów budowlanych zakładu górniczego, jako organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w dziedzinie górnictwa;";

5)
w § 9:
a)
w ust. 1:

– pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) przeprowadzanie, według ustalonych zasad, kontroli problemowych oraz inspekcji w: zakładach górniczych, podmiotach zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności ratownictwa górniczego, zakładach prowadzących określone roboty podziemne z zastosowaniem techniki górniczej, zakładach wykonujących roboty geologiczne, zakładach prowadzących bezzbiornikowe magazynowanie substancji oraz składowanie odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych, oraz jednostkach organizacyjnych trudniących się szkoleniem pracowników zakładu górniczego;",

– uchyla się pkt 2,

– pkt 6a otrzymuje brzmienie:

"6a) wykonywanie, w ramach inspekcji, o których mowa w pkt 1, wstępnych czynności związanych ze sprawowaniem kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, przeznaczonych do stosowania w zakładach górniczych, innych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, w zakresie spełniania przez te wyroby wymagań dotyczących oceny zgodności;",

– użyty w pkt 12, w pkt 1 9 we wprowadzeniu do wyliczenia oraz w pkt 20 wyraz "udzielanie" zastępuje się wyrazem "wydawanie",

– pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13) wydawanie pozwoleń na budowę, montaż, remont, rozbiórkę i użytkowanie obiektów budowlanych zakładu górniczego, przeprowadzanie obowiązkowych kontroli obiektów budowlanych zakładu górniczego w czasie budowy i po jej zakończeniu, prowadzenie rejestru wniosków o pozwoleniu na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę;",

– uchyla się pkt 15,

– w pkt 19:

- - w lit. a wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"pozwoleń, w trybie określonym ustawą z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego, na nabywanie lub przechowywanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie:",

- - po lit. a dodaje się lit. aa w brzmieniu:

"aa) zgody na zbycie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego przedsiębiorcy posiadającemu pozwolenie lub koncesję na wytwarzanie tych materiałów lub obrót tymi materiałami przez przedsiębiorcę posiadającego pozwolenie, o którym mowa w lit. a, uznającego za zbędne posiadane materiały wybuchowe przeznaczone do użytku cywilnego,",

– pkt 22 otrzymuje brzmienie:

"22) stwierdzanie posiadania przez przedsiębiorców lub jednostki organizacyjne trudniące się szkoleniem pracowników zakładu górniczego odpowiedniej kadry oraz niezbędnych środków umożliwiających właściwe przeszkolenie pracowników;",

– po pkt 22 dodaje się pkt 22a w brzmieniu:

"22a) zatwierdzanie programów przeszkolenia pracowników w zakresie znajomości przepisów regulujących bezpieczne wykonywanie pracy w zakładzie górniczym na stanowiskach w ruchu zakładu górniczego, innych niż stanowiska kierownictwa i dozoru ruchu, które mogą zajmować osoby o szczególnych kwalifikacjach zawodowych i warunkach zdrowotnych;",

– pkt 23 otrzymuje brzmienie:

"23) zakazywanie, na czas nieprzekraczający dwóch lat, wykonywania określonych czynności w ruchu zakładu górniczego osobom kierownictwa i dozoru ruchu zakładu górniczego oraz mierniczym górniczym i geologom górniczym, albo wykonywania określonych czynności osobom kierownictwa oraz specjalistom wykonującym czynności w zakresie ratownictwa górniczego, zatrudnionym w podmiotach zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności w zakresie ratownictwa górniczego, w razie stwierdzenia naruszenia przez te osoby dyscypliny i porządku pracy, a zwłaszcza obowiązków określonych ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze i wydanymi na jej podstawie przepisami;",

– po pkt 26a dodaje się pkt 26b w brzmieniu:

"26b) kontrolę wykonywania przez przedsiębiorców obowiązków dotyczących ochrony środowiska, określonych w przepisach prawa ochrony środowiska oraz w decyzjach ustalających warunki użytkowania środowiska w związku z ruchem zakładów górniczych;",

b)
w ust. 2 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2) innymi jednostkami kontroli, w szczególności z Państwową Inspekcją Pracy, Inspekcją Ochrony Środowiska, Państwową Inspekcją Sanitarną, Policją, Państwową Strażą Pożarną, organami administracji miar oraz organami administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego;

3) związkami zawodowymi, w tym ze społeczną inspekcją pracy, i organizacjami pracodawców.";

6)
użyte w tytule rozdziału 3 i w tytule rozdziału 5 wyrazy "Zasady organizacji wewnętrznej i tryb pracy" zastępuje się wyrazami "Organizacja wewnętrzna";
7)
w § 11 w ust. 3:
a)
uchyla się pkt 3,
b)
pkt 4-6 otrzymują brzmienie:

"4) wydawanie decyzji, postanowień, opinii, poleceń i wytycznych w sprawach objętych zakresem działania urzędu górniczego;

5) nadzorowanie prawidłowego i terminowego wykonywania obowiązków przez pracowników urzędu górniczego, przestrzegania przez nich przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, porządku i dyscypliny pracy oraz ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych;

6) przeprowadzanie kontroli problemowych oraz inspekcji w zakładach górniczych;",

c)
po pkt 6 dodaje się pkt 6a-6c w brzmieniu:

"6a) pełnienie dyżurów pogotowia technicznego;

6b) pełnienie funkcji administratora danych osobowych przetwarzanych w urzędzie górniczym;

6c) prowadzenie spraw związanych z dostępem do informacji publicznej, w tym redagowanie albo wyznaczanie pracownika odpowiedzialnego za redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej urzędu górniczego;",

d)
po pkt 9b dodaje się pkt 9c w brzmieniu:

"9c) wydawanie, w trybie określonym w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, pracownikom inspekcyjno-technicznym upoważnień do przeprowadzania kontroli problemowych;",

e)
pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) załatwianie spraw osobowych, w szczególności:

a) ustalanie zakresów czynności pracowników urzędu górniczego, uwzględniających ich obowiązki, odpowiedzialność, uprawnienia i upoważnienia, dokonywanie oceny ich pracy oraz informowanie ich o wynikach tej oceny,

b) dokonywanie czynności w odniesieniu do pracowników urzędu górniczego w sprawach nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, wynagrodzeń, awansowania, przyznawania odznaczeń państwowych, stopni górniczych i innych wyróżnień, stosowania środków odpowiedzialności służbowej,

c) dokonywanie czynności w sprawie wysokości nagród dla pracowników urzędu górniczego,

d) dokonywanie czynności w sprawie wniosków pracowników urzędu górniczego o udzielanie zezwoleń na dodatkowe zatrudnienie oraz przyjmowanie zgłoszeń o wykonywaniu przez nich dodatkowych zajęć poza stosunkiem pracy,

e) udzielanie pracownikom urzędu górniczego zwolnień z pracy na czas niezbędny dla załatwienia ważnych spraw osobistych oraz prowadzenie ewidencji tych zwolnień;";

8)
w § 13 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) przeprowadzają kontrole problemowe oraz inspekcje według ustalonych zasad oraz przygotowują projekty decyzji lub wydają decyzje z upoważnienia dyrektora urzędu górniczego;";

9)
§ 14 otrzymuje brzmienie:

"§ 14. Dyrektor urzędu górniczego wyznacza pracownika wykonującego obowiązki administratora systemu komputerowego funkcjonującego w urzędzie górniczym oraz pracownika pełniącego w tym urzędzie funkcję administratora bezpieczeństwa informacji.";

10)
w § 15:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) opiniowanie pod względem prawnym projektów decyzji, projektów postanowień oraz projektów innych aktów wydawanych przez dyrektora urzędu górniczego;",

b)
uchyla się pkt 5;
11)
w § 16:
a)
pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2) bieżącej ewidencji księgowej dochodów budżetowych;

3) bieżących rozliczeń akredytywy budżetowej zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową oraz prowadzenie gospodarki kasowej zgodnie z zasadami rachunkowości ustalonymi w Wyższym Urzędzie Górniczym;",

b)
po pkt 4 dodaje się pkt 4a i 4b w brzmieniu:

"4a) spraw związanych z planowaniem i dokonywaniem wydatków publicznych dotyczących usług, dostaw lub robót budowlanych, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177, z późn. zm.1)), Regulaminem udzielania zamówień publicznych w urzędach górniczych, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 4 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie Regulaminu udzielania zamówień publicznych w urzędach górniczych (Dz. Urz. WUG z 2005 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 4, poz. 11), oraz zarządzeniem nr 3 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 4 maja 2005 r. w sprawie dokonywania w urzędach górniczych planowanych wydatków publicznych nieobjętych przepisami o zamówieniach publicznych (Dz. Urz. WUG Nr 4, poz. 10 i Nr 5, poz. 18);

4b) inwentaryzacji składników majątkowych, zgodnie z Instrukcją Inwentaryzacyjną, stanowiącą załącznik do decyzji nr 17 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie wprowadzenia w urzędach górniczych Instrukcji Inwentaryzacyjnej (Dz. Urz. WUG Nr 3, poz. 14);",

c)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) ewidencji czasu pracy pracowników urzędu górniczego;";

12)
§ 18 i § 19 otrzymują brzmienie:

"§ 18. Urząd Górniczy do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych jest specjalistycznym urzędem górniczym o właściwości miejscowej obejmującej obszar Rzeczypospolitej Polskiej, zapewniającym:

1) wykonywanie zadań dyrektora tego urzędu, który jako organ nadzoru górniczego pierwszej instancji jest właściwy w sprawach nadzoru i kontroli nad wykonywaniem, utrzymywaniem i prowadzeniem ruchu następujących urządzeń energomechanicznych w podziemnych zakładach górniczych, które są wymienione w § 2 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 3:

a) górniczych wyciągów szybowych w szybach i szybikach,

b) wewnętrznych instalacji i sieci elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia, zasilających podstawowe obiekty i urządzenia na powierzchni,

c) centrali i dyspozytorni wraz z systemami łączności, bezpieczeństwa i alarmowania oraz magistralnych sieci telekomunikacyjnych,

d) urządzeń i układów głównego odwadniania wraz z rozdzielniami zasilającymi,

e) stacji wentylatorów głównych,

f) stacji odmetanowania wraz z siecią rurociągów w szybach,

g) głównych stacji sprężarek powietrza zainstalowanych na powierzchni wraz z siecią rurociągów w szybach,

h) głównych składów paliw, olejów i środków smarnych oraz stałych komór napełniania paliwem środków transportowych,

zwanych dalej "urządzeniami energomechanicznymi";

2) wykonywanie przez dyrektora tego urzędu, jako organu pierwszej instancji, zadań z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w odniesieniu do następujących obiektów budowlanych podziemnych zakładów górniczych, które są wymienione w § 3 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 3:

a) budynków maszyn wyciągowych,

b) szybowych wież wyciągowych,

c) obiektów stacji wentylatorów głównych,

d) budynków głównych stacji sprężarek powietrza wraz z rurociągami,

e) budynków stacji odmetanowania wraz z rurociągami,

f) wolno stojących budynków centrali telefonicznych i dyspozytorni wraz z magistralnymi sieciami telekomunikacyjnymi,

g) budynków stacji elektroenergetycznych oraz głównych urządzeń i sieci rozdzielczych wysokiego i średniego napięcia,

h) urządzeń i instalacji głównego odwadniania,

zwanych dalej "obiektami budowlanymi".

§ 19. 1. Urząd specjalistyczny, realizując zadania określone w § 18 pkt 1, w szczególności:

1) opracowuje i wykonuje, według ustalonych zasad, plany badań kontrolnych urządzeń energomechanicznych;

2) nakazuje usunięcie nieprawidłowości powstałych wskutek naruszenia przepisów o ruchu zakładu górniczego, zwłaszcza jeżeli stwarzają one zagrożenie dla bezpieczeństwa zakładu górniczego, jego pracowników, bezpieczeństwa powszechnego lub środowiska;

3) wstrzymuje w całości lub w części ruch zakładu górniczego lub jego urządzeń oraz nakazuje podjęcie niezbędnych środków zapobiegawczych, w razie stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia dla zakładu górniczego, jego pracowników, bezpieczeństwa powszechnego lub środowiska;

4) zakazuje, na czas nieprzekraczający dwóch lat, wykonywania określonych czynności w ruchu zakładu górniczego osobom kierownictwa i dozoru ruchu zakładu górniczego oraz mierniczym górniczym i geologom górniczym, albo wykonywania określonych czynności osobom kierownictwa oraz specjalistom wykonującym czynności w zakresie ratownictwa górniczego, zatrudnionym w podmiotach zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności w zakresie ratownictwa górniczego, w razie stwierdzenia naruszenia przez te osoby dyscypliny i porządku pracy, a zwłaszcza obowiązków określonych ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze i wydanymi na jej podstawie przepisami;

5) w oparciu o wyniki odbiorczych badań kontrolnych urządzeń energomechanicznych wydaje zezwolenia na oddanie ich do ruchu w podziemnym zakładzie górniczym;

6) przeprowadza doraźne badania kontrolne w celu sprawdzenia w szczególności wykonania uprzednio wydanych decyzji;

7) przeprowadza badania w celu ustalenia stanu faktycznego oraz przyczyn zagrożenia i wypadków w zakładach górniczych, według ustalonych zasad;

8) przeprowadza badania prawidłowości stosowanych lub przewidzianych przez przedsiębiorcę do stosowania rozwiązań technicznych oraz żąda sprawdzenia prawidłowości tych rozwiązań;

9) wykonuje, w ramach badań kontrolnych, o których mowa w pkt 1, wstępne czynności związane ze sprawowaniem kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, przeznaczonych do stosowania w zakładach górniczych, innych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, w zakresie spełniania przez te wyroby wymagań dotyczących oceny zgodności;

10) sprawuje nadzór nad akcjami ratowniczymi w zakładach górniczych w razie grożącego niebezpieczeństwa lub zaistnienia wypadku w zakładzie górniczym;

11) kieruje wnioski do przedsiębiorców o zastosowanie środków oddziaływania wychowawczego, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń;

12) sporządza oraz kieruje wnioski o ukaranie obwinionych, w odniesieniu do wykroczeń określonych w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, do sądów rejonowych - wydziałów grodzkich;

13) nakłada, poprzez pracowników inspekcyjno-technicznych, upoważnionych na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 października 2002 r. w sprawie nadania pracownikom zatrudnionym na stanowiskach inspekcyjno-technicznych w okręgowych urzędach górniczych oraz specjalistycznych urzędach górniczych uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia określone w tym rozporządzeniu;

14) kontroluje stosowane jednostki miar i przyrządy pomiarowe, w zakresie ich legalizacji oraz spełniania wymagań metrologicznych;

15) kontroluje wykonywanie przez przedsiębiorców obowiązków dotyczących ochrony środowiska, określonych w przepisach prawa ochrony środowiska oraz w decyzjach ustalających warunki użytkowania środowiska w związku z ruchem zakładów górniczych.

2. Urząd specjalistyczny, realizując zadania określone w § 18 pkt 2, w szczególności:

1) sprawuje nadzór nad projektowaniem, budową, utrzymaniem, remontem i rozbiórką obiektów budowlanych;

2) wydaje pozwolenia na budowę, montaż, remont, rozbiórkę i użytkowanie obiektów budowlanych, przeprowadza obowiązkowe kontrole obiektów budowlanych w czasie budowy i po jej zakończeniu, prowadzi rejestr wniosków o pozwoleniu na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę;

3) opracowuje i wykonuje, według ustalonych zasad, plany kontroli obiektów budowlanych;

4) nakazuje usunięcie nieprawidłowości powstałych wskutek naruszenia przepisów o ruchu zakładu górniczego, zwłaszcza jeżeli stwarzają one zagrożenie dla bezpieczeństwa zakładu górniczego, jego pracowników, bezpieczeństwa powszechnego lub środowiska;

5) wstrzymuje w całości lub w części ruch zakładu górniczego lub jego urządzeń oraz nakazuje podjęcie niezbędnych środków zapobiegawczych, w razie stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia dla zakładu górniczego, jego pracowników, bezpieczeństwa powszechnego lub środowiska;

6) zakazuje, na czas nieprzekraczający dwóch lat, wykonywania określonych czynności w ruchu zakładu górniczego osobom kierownictwa i dozoru ruchu zakładu górniczego, w razie stwierdzenia naruszenia przez te osoby dyscypliny i porządku pracy, a zwłaszcza obowiązków określonych ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze i wydanymi na jej podstawie przepisami;

7) przeprowadza doraźne kontrole w szczególności podczas prowadzenia robót budowlanych, a także w celu sprawdzenia wykonania uprzednio wydanych decyzji;

8) przeprowadza badania w celu ustalenia stanu faktycznego oraz przyczyn zagrożenia i wypadków w zakładach górniczych, według ustalonych zasad;

9) przeprowadza badania prawidłowości stosowanych lub przewidzianych przez przedsiębiorcę do stosowania rozwiązań technicznych oraz żąda sprawdzenia prawidłowości tych rozwiązań;

10) kieruje wnioski do przedsiębiorców o zastosowanie środków oddziaływania wychowawczego, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń;

11) sporządza oraz kieruje wnioski o ukaranie obwinionych, w odniesieniu do wykroczeń określonych w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, do sądów rejonowych - wydziałów grodzkich;

12) nakłada, poprzez pracowników inspekcyjno-technicznych, upoważnionych na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 października 2002 r. w sprawie nadania pracownikom zatrudnionym na stanowiskach inspekcyjno-technicznych w okręgowych urzędach górniczych oraz specjalistycznych urzędach górniczych uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, grzywny w drodze mandatu karnego za wykroczenia określone w tym rozporządzeniu;

13) kontroluje wykonywanie przez przedsiębiorców obowiązków dotyczących ochrony środowiska, określonych w przepisach prawa ochrony środowiska oraz w decyzjach ustalających warunki użytkowania środowiska w związku z ruchem zakładów górniczych.";

13)
po § 19 dodaje się § 19a w brzmieniu:

"§ 19a. Urząd specjalistyczny realizuje obowiązki określone w § 10.";

14)
§ 20 otrzymuje brzmienie:

"§ 20. W zakresie dotyczącym organizacji wewnętrznej urzędu specjalistycznego stosuje się przepisy niniejszego rozdziału oraz odpowiednio przepisy § 11, § 12 i § 14-16.";

15)
w § 21:
a)
pkt 1-3 otrzymują brzmienie:

"1 przeprowadzają, według ustalonych zasad, badania kontrolne urządzeń energomechanicznych oraz kontrole obiektów budowlanych;

2) sporządzają protokoły badań kontrolnych i kontroli oraz wydają decyzje (zarządzenia pokontrolne);

3) przeprowadzają czynności związane z wydawaniem pozwoleń na budowę, montaż, remont, rozbiórkę i użytkowanie obiektów budowlanych, przeprowadzają obowiązkowe kontrole obiektów budowlanych w czasie budowy i po jej zakończeniu oraz prowadzą rejestr wniosków o pozwoleniu na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę;";

16)
uchyla się § 22;
17)
rozdziały 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"Rozdział 6

Przeprowadzanie kontroli problemowych oraz inspekcji przez okręgowe urzędy górnicze

§ 23. 1. Przez kontrolę problemową w zakładzie górniczym uważa się ogół czynności wykonanych, w ramach nadzoru i kontroli nad ruchem zakładu górniczego, w ustalonym przedziale czasu przez pracownika lub grupę pracowników inspekcyjno-technicznych urzędu górniczego, zakończonych sporządzeniem protokołu z kontroli problemowej oraz, w razie konieczności, wydaniem decyzji (zarządzenia pokontrolnego).

2. Celem kontroli problemowej jest rozpoznanie problemu tematycznego określonego w planie pracy urzędu górniczego.

§ 24. 1. Przez inspekcję w zakładzie górniczym uważa się ogół czynności wykonanych, w ramach nadzoru i kontroli nad ruchem zakładu górniczego, w ustalonym przedziale czasu przez pracownika lub grupę pracowników inspekcyjno-technicznych urzędu górniczego, zakończonych sporządzeniem protokołu z inspekcji oraz, w razie konieczności, wydaniem decyzji (zarządzenia poinspekcyjnego).

2. Celem inspekcji jest rozpoznanie zagrożeń i stanu technicznego zakładu górniczego, a także sprawdzenie zgodności prowadzenia ruchu zakładu górniczego z planem ruchu lub projektem prac geologicznych, dokumentem bezpieczeństwa, zasadami techniki górniczej, z warunkami określonymi w koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż, z przepisami oraz decyzjami organów nadzoru górniczego i decyzjami ustalającymi warunki użytkowania środowiska w związku z ruchem zakładów górniczych.

3. Przedmiotem inspekcji są w szczególności:

1) wykonanie decyzji dyrektora urzędu górniczego z poprzedniej inspekcji;

2) sprawdzenie dokumentacji odpowiednio do przedmiotu inspekcji zakładu górniczego, w zakresie zgodności zawartych w nich ustaleń z przepisami prawa geologicznego i górniczego oraz prawa ochrony środowiska, jak również zgodności prowadzenia ruchu zakładu górniczego z tymi dokumentami;

3) roboty budowlane związane z budową, montażem, remontem i rozbiórką obiektów budowlanych zakładu górniczego;

4) stan techniczny wyrobisk górniczych, obiektów, maszyn, urządzeń i instalacji;

5) dostosowanie technologii prowadzonych robót do warunków geologiczno-górniczych i rozpoznanych zagrożeń charakterystycznych dla danego zakładu górniczego;

6) stopień rozpoznania oraz sposób zwalczania zagrożeń naturalnych występujących w ruchu zakładu górniczego;

7) działalność osób kierownictwa i dozoru ruchu, w tym posiadane kwalifikacje, obsada stanowisk, zgodność faktycznie wykonywanych zadań z zakresem czynności;

8) podejmowane w zakładzie górniczym działania dla zapewnienia bezpieczeństwa wykonywanych robót;

9) prawidłowość wykonywania odpowiednich pomiarów;

10) działalność zespołów do spraw rozpoznawania i zwalczania zagrożeń;

11) ocena gospodarki złożami kopalin w procesie ich wydobywania;

12) warunki środowiska pracy, organizacja pierwszej pomocy, ratownictwa górniczego oraz szkolenia pracowników zakładów górniczych.

§ 25. 1. Kontrole problemowe przeprowadza się zgodnie z planem pracy urzędu górniczego i programami zatwierdzonymi przez dyrektora tego urzędu.

2. Inspekcje przeprowadza się zgodnie z planem inspekcji i rejonizacją, ustalonymi przez dyrektora urzędu górniczego.

3. Przeprowadzone kontrole problemowe oraz inspekcje ujmuje się w miesięcznych kartach pracy pracowników inspekcyjno-technicznych, sporządzonych według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do Regulaminu.

§ 26. 1. Kontrole problemowe oraz inspekcje mogą być przeprowadzane w czasie jednego lub większej liczby dni pracy.

2. Ze względu na miejsce przeprowadzania kontrole problemowe oraz inspekcje dzieli się na podziemne i powierzchniowe.

3. Do kontroli problemowych podziemnych oraz inspekcji podziemnych zalicza się czynności inspekcyjno-techniczne wykonywane w związku z kontrolą podziemnych wyrobisk zakładów górniczych.

4. Do kontroli problemowych powierzchniowych oraz inspekcji powierzchniowych zalicza się czynności inspekcyjno-techniczne wykonywane w związku z kontrolą powierzchni zakładów górniczych.

5. W przypadku wykonywania w ramach kontroli problemowych oraz inspekcji czynności inspekcyjno-technicznych wymienionych w ust. 3 i 4, całość kontroli problemowej oraz inspekcji zalicza się do kontroli problemowych podziemnych oraz inspekcji podziemnych.

6. Dyrektor urzędu górniczego może uznać jako inspekcję:

1) czynności związane z nadzorem nad akcjami ratowniczymi lub z usuwaniem awarii;

2) udokumentowane odpowiednimi protokołami czynności związane z ustalaniem stanu faktycznego i przyczyn zagrożeń oraz wypadków w zakładach górniczych;

3) udział w posiedzeniach komisji lub zespołów do spraw rozpoznawania i zwalczania zagrożeń;

4) przeprowadzenie wizji lokalnej na złożu przed wydaniem opinii do projektu zagospodarowania złoża, opinii do dodatku do tego projektu albo uzgodnieniem koncesji;

5) przeprowadzenie wizji lokalnej, w wyniku której ujawniono prowadzenie działalności regulowanej przepisami prawa geologicznego i górniczego bez wymaganej koncesji.

7. W przypadkach określonych w ust. 6 inspekcje zalicza się jako podziemne lub powierzchniowe, w zależności od miejsca wykonywania czynności.

§ 27. 1. Ustala się następujące formy przeprowadzania inspekcji:

1) inspekcje doraźne;

2) inspekcje sprawdzające.

2. Inspekcje doraźne mają charakter prewencyjny lub interwencyjny i są przeprowadzane w celu zapobiegania zagrożeniom lub w celu pilnego zbadania stanu faktycznego, w związku z wystąpieniem zagrożenia w zakładzie górniczym.

3. Inspekcje sprawdzające są przeprowadzane w celu sprawdzenia wykonania wydanych wcześniej decyzji lub sprawdzenia zasadności odwołania się przedsiębiorcy od ustaleń poprzedniej inspekcji.

4. W celach ewidencji statystycznej każdą inspekcję przeprowadzoną w formie określonej w ust. 1 uważa się za inspekcję jednostkową.

§ 28. Każdą kontrolę problemową oraz inspekcję poprzedza się zapoznaniem się z odpowiednią dokumentacją zakładu górniczego w zakresie wynikającym z przedmiotu kontroli problemowej oraz inspekcji.

§ 29. 1. W zależności od potrzeb kontrole problemowe oraz inspekcje mogą być przeprowadzane jednoosobowo albo grupowo.

2. Skład osobowy i liczebność grupy kontrolnej oraz grupy inspekcyjnej ustala dyrektor urzędu górniczego, wyznaczając jednocześnie kierownika grupy. Członkowie grupy kontrolnej oraz grupy inspekcyjnej przeprowadzają kontrolę problemową oraz inspekcję samodzielnie, każdy w swoim zakresie działania.

3. W przypadku uzasadnionej potrzeby, zwłaszcza w celu wymiany doświadczeń w zakresie prowadzenia nadzoru i kontroli oraz zaznajomienia się ze specyfiką różnych zakładów górniczych, przeprowadza się inspekcje wymienne, w których współuczestniczą pracownicy innych urzędów górniczych.

4. W prowadzonej w urzędzie górniczym ewidencji kontroli problemowych oraz inspekcji przeprowadzonych przez pracowników inspekcyjno-technicznych określa się w szczególności:

1) formę inspekcji oraz określony w § 26 ust. 2-7 rodzaj kontroli problemowej albo inspekcji;

2) liczbę pracowników inspekcyjno-technicznych biorących udział w kontroli problemowej albo inspekcji;

3) liczbę przepracowanych dni kontrolnych albo inspekcyjnych;

4) wyniki kontroli problemowych albo inspekcji z ilościowym określeniem:

a) zatrzymanych robót,

b) zatrzymanych maszyn i urządzeń,

c) innych wydanych decyzji.

§ 30. 1. O terminie planowanej kontroli problemowej oraz terminie i formie planowanej inspekcji zawiadamia się z niezbędnym wyprzedzeniem, wynikającym z celu kontroli problemowej albo inspekcji oraz uzasadnionym względami organizacyjno-technicznymi, przedsiębiorcę, kierownika ruchu zakładu górniczego, jego zastępcę lub kierownika działu ruchu, który wyznacza osobę towarzyszącą prowadzącemu kontrolę problemową albo inspekcję.

2. O zakresie i miejscu (rejonie) wykonywania kontroli problemowej albo inspekcji powiadamia się osoby, o których mowa w ust. 1, po przybyciu osoby (grupy) przeprowadzającej kontrolę problemową albo inspekcję do zakładu górniczego.

§ 31. 1. W trakcie kontroli problemowej oraz inspekcji osoba przeprowadzająca kontrolę problemową oraz inspekcję wykonuje w razie potrzeby niezbędne pomiary i próby, względnie zaleca wykonanie ich w swojej obecności.

2. W przypadku stwierdzenia, że wyrób stosowany w zakładzie górniczym, inny niż określony w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, nie spełnia wymagań dotyczących oceny zgodności, dyrektor urzędu górniczego przekazuje Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego, celem wszczęcia postępowania w ramach zatwierdzonej przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego procedury kontroli wyrobów, dane umożliwiające identyfikację wyrobu oraz informacje o zagrożeniach, jakie może spowodować wyrób, wraz z określeniem tych zagrożeń.

§ 32. 1. Protokół z kontroli problemowej sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 1a do Regulaminu.

2. Protokół z inspekcji sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Regulaminu.

3. W protokole określa się szczegółowo przedmiot kontroli problemowej oraz inspekcji, czas trwania, przebytą trasę, stwierdzone nieprawidłowości z powołaniem naruszonych przepisów i skontrolowanej dokumentacji zakładu górniczego oraz wyniki wykonanych pomiarów i prób.

4. Obowiązek określenia w protokole przebytej trasy nie dotyczy kontroli problemowych oraz inspekcji przeprowadzanych w odkrywkowych zakładach górniczych wydobywających kopaliny pospolite w warunkach określonych w art. 16 ust. 2a ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze.

5. Protokół z kontroli problemowej oraz protokół z inspekcji podpisują: osoba przeprowadzająca kontrolę problemową oraz inspekcję, osoba towarzysząca, a także kierownik grupy kontrolnej oraz kierownik grupy inspekcyjnej.

§ 33. 1. Działając z upoważnienia dyrektora urzędu górniczego, osoba przeprowadzająca kontrolę problemową oraz inspekcję może wydać decyzję na podstawie art. 113 ust. 1 pkt 1 lub 2 albo art. 115 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze.

2. W protokole z kontroli problemowej oraz protokole z inspekcji zamieszcza się informację o wydaniu albo niewydaniu decyzji wymienionej w ust. 1 przez osobę przeprowadzającą kontrolę problemową oraz inspekcję lub informację o przewidywanym wydaniu decyzji przez dyrektora urzędu górniczego.

§ 34. 1. Protokoły z kontroli problemowej oraz protokoły z inspekcji, a także decyzje dyrektora urzędu górniczego wydane w oparciu o te protokoły doręcza się przedsiębiorcy, kierownikowi ruchu zakładu górniczego lub osobom przez nich upoważnionym.

2. Odbiór protokołu oraz decyzji dyrektora urzędu górniczego potwierdza osoba otrzymująca protokół oraz decyzję.

§ 35. 1. Wyniki kontroli problemowej osoba kierownictwa urzędu górniczego omawia z osobami kierownictwa zakładu górniczego.

2. Z przeprowadzonej kontroli problemowej dokonywany jest wpis w książce kontroli prowadzonej w zakładzie górniczym w trybie określonym w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej.

§ 36. Wnioski z kontroli problemowych oraz inspekcji, których realizacja wykracza poza zakres działania danego urzędu górniczego, są przekazywane właściwej komórce organizacyjnej Wyższego Urzędu Górniczego oraz zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

§ 37. Przepisy § 23-36 stosuje się odpowiednio do kontroli problemowych oraz inspekcji przeprowadzanych w: podmiotach zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności ratownictwa górniczego, zakładach prowadzących określone roboty podziemne z zastosowaniem techniki górniczej, zakładach wykonujących roboty geologiczne, zakładach prowadzących bezzbiornikowe magazynowanie substancji oraz składowanie odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych, oraz jednostkach organizacyjnych trudniących się szkoleniem pracowników zakładu górniczego.

Rozdział 7

Przeprowadzanie badań kontrolnych urządzeń energomechanicznych oraz kontroli obiektów budowlanych przez Urząd Górniczy do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych

§ 38. 1. Przez badanie kontrolne urządzenia energomechanicznego w podziemnym zakładzie górniczym uważa się ogół czynności dotyczących tego urządzenia, wykonanych, w ramach nadzoru i kontroli nad ruchem podziemnego zakładu górniczego, w ustalonym przedziale czasu przez pracownika lub grupę pracowników inspekcyjno-technicznych urzędu specjalistycznego, zakończonych sporządzeniem protokołu z badania kontrolnego oraz, w razie konieczności, wydaniem przez dyrektora urzędu specjalistycznego decyzji (zarządzenia pokontrolnego) na podstawie przepisów prawa geologicznego i górniczego.

2. Celem badania kontrolnego jest rozpoznanie zagrożeń i zgodności stanu technicznego urządzeń energomechanicznych z warunkami określonymi w dokumentacji podstawowej, dodatkowej lub kartach zmian, przepisami, dokumentacją techniczno-ruchową, dokumentem bezpieczeństwa oraz decyzjami dyrektora urzędu specjalistycznego.

3. Przedmiotem badania kontrolnego są w szczególności:

1) wykonanie decyzji dyrektora urzędu specjalistycznego z poprzedniego badania kontrolnego;

2) dokumentacja podstawowa, dodatkowa lub karty zmian oraz dokumentacja techniczno-ruchowa badanego urządzenia energomechanicznego;

3) stan techniczny badanych urządzeń energomechanicznych;

4) warunki środowiska pracy.

4. Badania kontrolne przeprowadza się zgodnie z:

1) planem pracy urzędu specjalistycznego;

2) programami zatwierdzonymi przez dyrektora urzędu specjalistycznego;

3) planem badań kontrolnych i rejonizacją, ustalonymi przez dyrektora urzędu specjalistycznego;

4) procedurami badawczymi zatwierdzonymi przez dyrektora urzędu specjalistycznego.

5. Przeprowadzone badania kontrolne ujmuje się w miesięcznych kartach pracy pracowników inspekcyjno-technicznych, o których mowa w § 25 ust. 3.

§ 39. 1. Ustala się następujące formy przeprowadzania badań kontrolnych:

1) badania kontrolne roczne;

2) badania kontrolne okresowe;

3) badania kontrolne odbiorcze;

4) badania kontrolne doraźne.

2. Badania kontrolne roczne obejmują następujące urządzenia energomechaniczne:

1) górnicze wyciągi szybowe w szybach i szybikach z jazdą ludzi, w tym urządzenia załadowcze i zabezpieczające szyb lub szybik;

2) centrale i dyspozytornie wraz z systemami łączności, bezpieczeństwa i alarmowania oraz magistralne sieci telekomunikacyjne;

3) stacje odmetanowania wraz z siecią rurociągów w szybach.

3. Badania kontrolne okresowe są przeprowadzane co dwa lata i obejmują następujące urządzenia energomechaniczne:

1) górnicze wyciągi szybowe w szybach i szybikach bez jazdy ludzi, w tym urządzenia załadowcze i zabezpieczające szyb lub szybik;

2) wewnętrzne instalacje i sieci elektroenergetyczne wysokiego i średniego napięcia, zasilające podstawowe obiekty i urządzenia na powierzchni;

3) urządzenia i układy głównego odwadniania wraz z rozdzielniami zasilającymi;

4) stacje wentylatorów głównych;

5) główne stacje sprężarek powietrza zainstalowane na powierzchni wraz z siecią rurociągów w szybach;

6) główne składy paliw, olejów i środków smarnych oraz stałe komory napełniania paliwem środków transportowych.

4. Badania kontrolne odbiorcze są przeprowadzane w odniesieniu do urządzeń energomechanicznych przed wydaniem zezwolenia na oddanie ich do ruchu w podziemnym zakładzie górniczym.

5. Badania kontrolne doraźne są przeprowadzane w odniesieniu do urządzeń energomechanicznych w szczególności w przypadku potrzeby sprawdzenia realizacji decyzji (zarządzeń pokontrolnych) o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa, a także na polecenie Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego lub dyrektora urzędu specjalistycznego.

6. Protokół z:

1) badania kontrolnego rocznego górniczego wyciągu szybowego w szybach, z wyjątkiem górniczych wyciągów skipowych, i szybikach sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do Regulaminu;

2) badania kontrolnego okresowego wewnętrznych instalacji i sieci elektroenergetycznych wysokiego i średniego napięcia, zasilających podstawowe obiekty i urządzenia na powierzchni, sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do Regulaminu;

3) badania kontrolnego rocznego centrali i dyspozytorni wraz z systemami łączności, bezpieczeństwa i alarmowania oraz magistralnych sieci telekomunikacyjnych sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do Regulaminu;

4) badania kontrolnego okresowego stacji wentylatorów głównych sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do Regulaminu;

5) badania kontrolnego okresowego urządzeń i układów głównego odwadniania wraz z rozdzielniami zasilającymi sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do Regulaminu.

§ 40. 1. Przez kontrolę obiektu budowlanego w podziemnym zakładzie górniczym uważa się ogół czynności dotyczących tego obiektu, wykonanych, w ramach nadzoru i kontroli nad ruchem podziemnego zakładu górniczego, w ustalonym przedziale czasu przez pracownika lub grupę pracowników inspekcyjno-technicznych urzędu specjalistycznego, zakończonych sporządzeniem protokołu z kontroli oraz, w razie konieczności, wydaniem przez dyrektora urzędu specjalistycznego decyzji (zarządzenia pokontrolnego) na podstawie przepisów prawa geologicznego i górniczego albo przepisów prawa budowlanego.

2. Celem kontroli jest rozpoznanie zagrożeń w zakresie prowadzenia robót budowlanych oraz utrzymania obiektów budowlanych w oparciu o przepisy prawa budowlanego oraz prawa geologicznego i górniczego.

3. Przedmiotem kontroli są w szczególności:

1) wykonanie decyzji dyrektora urzędu specjalistycznego z poprzedniej kontroli;

2) dokumentacja dotycząca kontrolowanego obiektu budowlanego;

3) stan techniczny kontrolowanych obiektów budowlanych;

4) warunki środowiska pracy;

5) roboty budowlane związane z budową, montażem, remontem i rozbiórką kontrolowanych obiektów budowlanych.

4. Kontrole przeprowadza się zgodnie z:

1) planem pracy urzędu specjalistycznego;

2) programami zatwierdzonymi przez dyrektora urzędu specjalistycznego;

3) planem kontroli i rejonizacją, ustalonymi przez dyrektora urzędu specjalistycznego.

5. Przeprowadzone kontrole ujmuje się w miesięcznych kartach pracy pracowników inspekcyjno-technicznych, o których mowa w § 25 ust. 3.

§ 41. 1. Ustala się następujące formy przeprowadzania kontroli:

1) kontrole okresowe;

2) kontrole doraźne.

2. Kontrole okresowe obiektów budowlanych są przeprowadzane w zakresie utrzymania tych obiektów, zgodnie z planem pracy urzędu specjalistycznego.

3. Kontrolne doraźne są przeprowadzane w odniesieniu do obiektów budowlanych w szczególności w trakcie prowadzenia robót budowlanych, po zakończeniu budowy obiektu budowlanego, w przypadku potrzeby sprawdzenia realizacji decyzji (zarządzeń pokontrolnych) o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa, a także na polecenie Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego lub dyrektora urzędu specjalistycznego.

4. Protokół z kontroli obiektów budowlanych sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 8a do Regulaminu.

§ 42. Do przeprowadzania przez urząd specjalistyczny badań kontrolnych urządzeń energomechanicznych oraz kontroli obiektów budowlanych stosuje się odpowiednio przepisy § 26, § 28-31, § 32 ust. 5 oraz § 34.";

18)
w § 43 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W odniesieniu do wypadków związanych z ruchem urządzeń energomechanicznych wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, oraz wypadków w obiektach budowlanych wymienionych w § 3 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, właściwym w sprawach, o których mowa w ust. 1, jest dyrektor urzędu specjalistycznego.";

19)
w § 58 w ust. 3 po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:

"7a) informację o zastosowanych sankcjach;";

20)
w § 59 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ukończenie badań powypadkowych wraz ze sporządzeniem orzeczenia powinno nastąpić w okresie 21 dni.";

21)
tytuł rozdziału 9 otrzymuje brzmienie:

"Ustalanie stanu faktycznego i przyczyn zagrożenia";

22)
w § 62:
a)
w ust. 1:

– wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Dyrektor urzędu górniczego lub wyznaczony przez niego pracownik powinien ustalić stan faktyczny, który jest albo mógł być przyczyną bezpośredniego zagrożenia, pozostający w związku z:",

– pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) awarią: urządzeń głównego odwadniania w zakładach górniczych innych niż podziemne zakłady górnicze oraz urządzeń głównego zasilania w energię elektryczną zakładów górniczych innych niż podziemne zakłady górnicze;",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W odniesieniu do stanów faktycznych, które są albo mogły być przyczyną bezpośredniego zagrożenia, pozostających w związku z ruchem urządzeń energomechanicznych wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, oraz w związku z obiektami budowlanymi wymienionymi w § 3 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, właściwym w sprawach, o których mowa w ust. 1, jest dyrektor urzędu specjalistycznego.",

c)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Stany faktyczne inne niż określone w ust. 1 i 1a podlegają badaniom według uznania dyrektora urzędu górniczego albo dyrektora urzędu specjalistycznego.";

23)
§ 63 otrzymuje brzmienie:

"§ 63. Przy ustalaniu stanów faktycznych i przyczyn zagrożeń, określonych w § 62, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące badań powypadkowych.";

24)
tytuł rozdziału 10 otrzymuje brzmienie:

"Konsultacje badań powypadkowych i niebezpiecznych zdarzeń";

25)
w § 65 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dyrektor urzędu górniczego albo urzędu specjalistycznego może zwrócić się do Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego o udzielenie pomocy przy prowadzeniu badań powypadkowych i niebezpiecznych zdarzeń.";

26)
w § 66:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W celu pomocy przy prowadzeniu badań powypadkowych i niebezpiecznych zdarzeń, przed zakończeniem tych badań, w Wyższym Urzędzie Górniczym przeprowadzane są konsultacje.",

b)
ust. 3-6 otrzymują brzmienie:

"3. Konsultacje badań powypadkowych i niebezpiecznych zdarzeń prowadzi wiceprezes Wyższego Urzędu Górniczego, wyznaczając termin konsultacji, która powinna być przeprowadzona nie wcześniej niż po upływie 7 dni od zaistnienia wypadku lub niebezpiecznego zdarzenia.

4. W konsultacji uczestniczą:

1) wiceprezes Wyższego Urzędu Górniczego prowadzący konsultację, przedstawiciele Departamentu Warunków Pracy Wyższego Urzędu Górniczego, Departamentu Prawnego i Integracji Europejskiej Wyższego Urzędu Górniczego oraz właściwego merytorycznie departamentu Wyższego Urzędu Górniczego;

2) dyrektor lub zastępca dyrektora właściwego urzędu górniczego albo urzędu specjalistycznego oraz inspektor tego urzędu nadzorujący zakład górniczy, w którym miał miejsce wypadek (zdarzenie), dokonujący bezpośrednio ustalenia stanu faktycznego.

5. Podczas konsultacji dyrektor urzędu górniczego albo urzędu specjalistycznego przedstawia:

1) pisemną oraz ustną informację o dotychczasowym przebiegu badań;

2) pełną dokumentację, w szczególności:

a) mapę robót górniczych rejonu miejsca wypadku (zdarzenia),

b) rysunki lub zdjęcia sytuacyjne miejsca wypadku (zdarzenia),

c) protokoły z przesłuchań świadków,

d) protokoły i wydane decyzje po kontrolach problemowych oraz inspekcjach albo badaniach kontrolnych oraz kontrolach przeprowadzonych wcześniej w danym rejonie,

e) decyzje wydane po zaistniałym wypadku (zdarzeniu) oraz środki organizacyjno-techniczne podjęte w celu zapobieżenia podobnym wypadkom (zdarzeniom) w przyszłości;

3) dotychczasowe ustalenia w zakresie przyczyn i okoliczności wypadku lub niebezpiecznego zdarzenia oraz osób odpowiedzialnych za naruszenie przepisów.

6. Informacja dyrektora urzędu górniczego albo urzędu specjalistycznego stanowi przedmiot dyskusji uczestników konsultacji, w wyniku której podejmowane są ustalenia dotyczące ewentualnych dalszych badań.";

27)
w § 68 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Pracownik pełniący dyżur pogotowia technicznego powinien niezwłocznie powiadomić o wypadku lub niebezpiecznym zdarzeniu pełniącego dyżur dyrektora urzędu lub jego zastępcę, a następnie zgłosić informację o powyższym do dyspozytora Wyższego Urzędu Górniczego.";

28)
§ 69 otrzymuje brzmienie:

"§ 69. W godzinach pracy urzędu zgłoszenia o wypadkach oraz niebezpiecznych zdarzeniach przyjmuje wyznaczony pracownik tego urzędu, który obowiązany jest niezwłocznie powiadomić dyrektora urzędu lub jego zastępcę. Dyrektor urzędu lub jego zastępca zawiadamia dyspozytora Wyższego Urzędu Górniczego.";

29)
w § 70:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"W urzędzie górniczym i urzędzie specjalistycznym powinny znajdować się:",

b)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) książki wypadków i niebezpiecznych zdarzeń;",

c)
pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4) wykaz adresów i numerów telefonów pracowników urzędu górniczego i urzędu specjalistycznego;

5) wykaz numerów telefonów przedsiębiorców nadzorowanych i kontrolowanych zakładów górniczych oraz właściwych jednostek organizacyjnych: prokuratury, Policji, Państwowej Straży Pożarnej, stacji ratownictwa górniczego i pogotowia ratunkowego.";

30)
po załączniku nr 1 do Regulaminu organizacyjnego okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych dodaje się załącznik nr 1a do Regulaminu organizacyjnego okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych, w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia;
31)
załącznik nr 2 do Regulaminu organizacyjnego okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do zarządzenia;
32)
uchyla się załącznik nr 6 do Regulaminu organizacyjnego okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych;
33)
po załączniku nr 8 do Regulaminu organizacyjnego okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych dodaje się załącznik nr 8a do Regulaminu organizacyjnego okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych, w brzmieniu określonym w załączniku nr 3 do zarządzenia.
§  2.
Dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych dostosują do Regulaminu organizacyjnego okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych zakresy czynności lub instrukcje organizacji pracy dla poszczególnych pracowników, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2005 r.

________

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1207, Nr 145, poz. 1537 i Nr 273, poz. 2703.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

"Załącznik Nr 1a

WZÓR

....................... ............., dnia .... 20... r.

(oznaczenie okręgowego (miejscowość)

urzędu górniczego)

PROTOKÓŁ Nr .........

z kontroli problemowej zakładu górniczego .....................

...............................................................

(nazwa zakładu górniczego)

Skontrolowano: ................................................

(przedmiot kontroli, przebyta trasa *))

...............................................................

...............................................................

Kontrolę rozpoczęto w dniu: ........... 20.... r. o godz. .....

Kontrolę zakończono w dniu: ........... 20.... r. o godz. .....

Kontrolę przeprowadził (li): ..................................

...............................................................

(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)

...............................................................

Ze strony zakładu górniczego w kontroli brali udział: .........

...............................................................

(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)

...............................................................

W czasie kontroli stwierdzono: ................................

...............................................................

...............................................................

Pouczony o prawie zgłoszenia zastrzeżeń, przedsiębiorca,

kierownik ruchu zakładu górniczego (osoba przez nich

upoważniona) oraz osoby biorące udział w kontroli składające

wyjaśnienia oświadczają, że nie wnoszą zastrzeżeń do stwierdzeń

dokonanych w czasie kontroli względnie zgłaszają następujące

zastrzeżenia:

...............................................................

...............................................................

W związku z przeprowadzoną kontrolą:**)

- osoba przeprowadzająca kontrolę wydała decyzję/nie wydała

decyzji,

- dyrektor okręgowego urzędu górniczego wyda decyzję.

................................... .......................

(podpis(y) osoby(osób) biorącej(ych) (podpis kontrolującego)

udział w kontroli ze strony

zakładu górniczego)

................................... ........................

(podpis przedsiębiorcy, kierownika (podpis kierownika grupy

ruchu zakładu górniczego albo kontrolnej)

osoby przez nich upoważnionej

otrzymującej protokół)

*) Obowiązek określenia w protokole przebytej trasy nie

dotyczy kontroli przeprowadzanych w odkrywkowych zakładach

górniczych wydobywających kopaliny pospolite w warunkach

określonych w art. 16 ust. 2a ustawy z dnia 4 lutego 1994

r. - Prawo geologiczne i górnicze (§ 32 ust. 4 regulaminu

organizacyjnego OUG i UGBKUE).

**) Zbędne skreślić."

ZAŁĄCZNIK Nr 2

"Załącznik Nr 2

WZÓR

....................... ............., dnia .... 20... r.

(oznaczenie okręgowego (miejscowość)

urzędu górniczego)

PROTOKÓŁ Nr .........

z inspekcji zakładu górniczego ................................

...............................................................

(nazwa zakładu górniczego)

Skontrolowano: ................................................

(przedmiot inspekcji, przebyta trasa *))

...............................................................

...............................................................

Inspekcję rozpoczęto w dniu: .......... 20.... r. o godz. .....

Inspekcję zakończono w dniu: .......... 20.... r. o godz. .....

Inspekcję przeprowadził (li): .................................

...............................................................

(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)

...............................................................

Ze strony zakładu górniczego w inspekcji brali udział: ........

...............................................................

(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)

...............................................................

W czasie inspekcji stwierdzono: ...............................

...............................................................

...............................................................

Pouczony o prawie zgłoszenia zastrzeżeń, przedsiębiorca,

kierownik ruchu zakładu górniczego (osoba przez nich

upoważniona) oraz osoby biorące udział w inspekcji składające

wyjaśnienia oświadczają, że nie wnoszą zastrzeżeń do stwierdzeń

dokonanych w czasie inspekcji względnie zgłaszają następujące

zastrzeżenia:

...............................................................

...............................................................

W związku z przeprowadzoną inspekcją:**)

- osoba przeprowadzająca inspekcję wydała decyzję/nie wydała

decyzji,

- dyrektor okręgowego urzędu górniczego wyda decyzję.

............................. ..........................

(podpis(y) osoby(osób) (podpis inspekcjonującego)

biorącej(ych) udział w

inspekcji ze strony zakładu

górniczego)

................................... ........................

(podpis przedsiębiorcy, kierownika (podpis kierownika grupy

ruchu zakładu górniczego albo inspekcyjnej)

osoby przez nich upoważnionej

otrzymującej protokół)

*) Obowiązek określenia w protokole przebytej trasy nie

dotyczy inspekcji przeprowadzanych w odkrywkowych zakładach

górniczych wydobywających kopaliny pospolite w warunkach

określonych w art. 16 ust. 2a ustawy z dnia 4 lutego 1994

r. - Prawo geologiczne i górnicze (§ 32 ust. 4 regulaminu

organizacyjnego OUG i UGBKUE).

**) Zbędne skreślić."

ZAŁĄCZNIK Nr 3

"Załącznik Nr 8a

WZÓR

Urząd Górniczy do Badań

Kontrolnych Urządzeń ........., dnia ..... 20... r.

Energomechanicznych

w Katowicach

PROTOKÓŁ Nr ..../..../....

kontroli obiektów budowlanych zakładu górniczego ..............

...................... nadzorowanego przez dyrektora Okręgowego

Urzędu Górniczego .............................................

Kontrolę przeprowadzono w dniach (dniu) .......................

przez przedstawiciela (li) UGBKUE .............................

...............................................................

...............................................................

(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)

Ze strony zakładu górniczego w kontroli brali udział ..........

...............................................................

(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)

Kontrolą objęto:

1) szybową wieżę wyciągową ...................................;

2) budynek maszyny wyciągowej ................................;

3) obiekt stacji wentylatorów głównych .......................;

4) wyniki badań i wnioski zawarte w protokołach

(sprawozdaniach, ekspertyzach itp.) z kontroli wykonanych

przez kierownictwo ruchu energomechanicznego,

specjalistyczne przedsiębiorstwa (zakłady) usługowe i

rzeczoznawców

W czasie kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości:

...............................................................

...............................................................

Pouczony o prawie zgłoszenia zastrzeżeń, kierownik ruchu

zakładu górniczego (osoba przez niego upoważniona) oraz osoby

biorące udział w kontroli składające wyjaśnienia oświadczają,

że nie wnoszą zastrzeżeń do stwierdzeń dokonanych w czasie

kontroli względnie zgłaszają następujące zastrzeżenia:

...............................................................

...............................................................

.............................. ...........................

podpis(y) osób podpis przeprowadzającego

biorącej(ych) udział kontrolę

w kontroli ze strony zakładu

górniczego

................................... ........................

podpis kierownika ruchu zakładu (podpis kierownika grupy

górniczego względnie osoby przez przeprowadzającego

niego upoważnionej otrzymującej kontrolę"

protokół