Zm.: zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Dz.Urz.MEN.2009.1.1
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 30
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 24 listopada 2008 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) inicjowanie i opracowywanie założeń i projektów aktów normatywnych, założeń i projektów strategii, programów, planów i innych dokumentów; przeprowadzanie uzgodnień wewnętrznych i zewnętrznych oraz konsultacji społecznych tych projektów; przeprowadzanie wysłuchania publicznego dotyczącego projektów rozporządzeń; notyfikacja Komisji Europejskiej projektów aktów prawnych będących programami pomocowymi;",
– po pkt 12 dodaje się pkt 12a w brzmieniu:
"12a) uczestniczenie i współpraca w tworzeniu i realizacji projektów edukacyjnych prowadzonych przez Ministerstwo i inne podmioty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;",
– dodaje się pkt 16 i 17 w brzmieniu:
"16) realizowanie spraw związanych z prowadzeniem działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa przez zarejestrowane podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową;
17) realizacja porozumień i deklaracji z podmiotami społecznymi.",
"§ 6a. 1. Departament opracowujący projekt dokumentu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, przeprowadzając uzgodnienia, informuje o przyczynach nieuwzględnienia zgłoszonych uwag.
2. Jeżeli opracowanie projektu dokumentu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, wymaga współdziałania kilku departamentów, departament opracowujący projekt wyznacza Dyrektor Generalny lub dyrektor Biura Organizacyjnego.";
"2. Zastępcy dyrektorów departamentów i inni pracownicy Ministerstwa mogą zawierać umowy na podstawie upoważnień udzielanych odpowiednio przez Ministra lub Dyrektora Generalnego.",
"3. Minister może udzielać pełnomocnictw osobom prawnym lub osobom fizycznym do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych lub faktycznych w zakresie właściwości Ministra.";
"6. W przypadku braku zastępcy dyrektora lub jego nieobecności, dyrektora zastępuje wyznaczony przez niego pracownik. Polecenie zastąpienia dyrektora dołącza się do akt osobowych pracownika. Do tego pracownika stosuje się przepisy regulaminu dotyczące zastępcy dyrektora.";
"1. W skład departamentów mogą wchodzić wydziały, samodzielne stanowiska pracy oraz sekretariaty określone w zatwierdzonych przez Dyrektora Generalnego wewnętrznych regulaminach organizacyjnych departamentów.";
"8a. Projekty pism i dokumentów informujących o rozstrzygnięciach prawnych albo finansowych, które dotyczą zadań współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego lub Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, które zostały zaopiniowane przez radcę prawnego, nie wymagają uzgodnienia z Departamentem Prawnym.";
"e) sporządzania, we współpracy z departamentami, budżetu zadaniowego w zakresie części 30 - Oświata i wychowanie;";
"18a) wdrażania i rozwijania edukacyjnego portalu internetowego "Scholaris" we współpracy z właściwymi departamentami;",
"21) krajoznawstwa i turystyki dzieci i młodzieży;",
"1a) koordynowania zadań z zakresu wychowania, realizowanych przez departamenty;",
"2a) upowszechniania i ochrony praw człowieka oraz praw dziecka;
2b) realizowania działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;
2c) wdrażania zasad wynikających z dokumentów programowych dotyczących młodzieży, w tym "Strategii Państwa dla Młodzieży na lata 2003-2012";
2d) koordynowania działań z zakresu informacji młodzieżowej, w tym programów EURODESK i PLOTEUS II;",
"56) nadzoru nad Centralnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli;",
"e) opiniowania projektów umów zawieranych przez Ministerstwo, z wyjątkiem umów sporządzonych według ustalonego wzoru, a także z wyjątkiem zaakceptowanych przez radcę prawnego umów: dotyczących zadań współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego lub Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i umów przygotowanych przez Biuro Administracyjne,";
"5) finansowania podręczników i książek pomocniczych dla mniejszości narodowych i etnicznych, w tym koordynacji wydawania, zakupów i dystrybucji;";
"21) wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach szkół i placówek;",
"25) zasad wynagradzania nauczycieli oraz warunków wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej;",
"44) nadzoru nad Instytutem Badań Edukacyjnych.";
"15a) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Dyrektora Zespołu Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkolnych punktów konsultacyjnych;",
"24a) przyznawania stypendiów ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania osobom niebędącym obywatelami polskimi;";
"1) funkcjonowania publicznych i niepublicznych przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego;",
"4) kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy w publicznych i niepublicznych:
a) przedszkolach specjalnych oraz z oddziałami integracyjnymi,
b) szkołach podstawowych, gimnazjach oraz szkołach ponadgimnazjalnych - specjalnych, integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi,
c) specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych;",
"4a) finansowania podręcznikowi książek pomocniczych do kształcenia specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, niewidomych, słabowidzących i niesłyszących;",
"14) koordynowania zadań wynikających z krajowych i międzynarodowych programów profilaktycznych i zdrowotnych;",
"14a) rozwijania systemu zapobiegania niedostosowaniu społecznemu i przestępczości dzieci i młodzieży;
14b) koordynacji zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii;",
"23) opiekuńczej funkcji szkoły, w tym funkcjonowania gabinetów opieki zdrowotnej nad uczniami, stołówek i świetlic szkolnych oraz internatów;",
"42a) prowadzenia systematycznych kontroli prawidłowości wykorzystania pracowni komputerowych w szkołach i placówkach, które zostały doposażone w sprzęt komputerowy w ramach projektów zrealizowanych w latach 2004-2008 ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i SPO RZL (badanie trwałości projektu w okresie 5 lat od jego zakończenia);",
"§ 27. Do zakresu działania Biura Administracyjnego (BA) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) sporządzania planu zbiorczego zamówień publicznych do realizacji w danym roku kalendarzowym;
2) koordynacji działań związanych z przygotowaniem przez departamenty i przeprowadzaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
3) prowadzenia postępowań o udzielanie zamówień publicznych, wnioskowanych przez departamenty, we współpracy z tymi departamentami;
4) zakupów, dostaw, robót budowlanych i usług zapewniających funkcjonowanie Ministerstwa;
5) technicznego funkcjonowania budynków Ministerstwa, w tym remontów, inwestycji i wyposażenia;
6) prawnych tytułów własności oraz mienia Skarbu Państwa będącego w zarządzie Ministerstwa;
7) majątku Ministerstwa;
8) archiwum zakładowego;
9) bezpieczeństwa i higieny pracy w Ministerstwie;
10) ochrony przeciwpożarowej;
11) obsługi transportowej;
12) zapewnienia specjalistycznych usług poligraficznych;
13) zapewnienia środków łączności;
14) pieczęci w Ministerstwie;
15) nadzoru nad:
a) Centrum Informatycznym Edukacji,
b) Gospodarstwem Pomocniczym w likwidacji.";
"2) przygotowywania programów prac legislacyjnych Ministerstwa;",
"13a) koordynowania działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, prowadzonej przez zarejestrowane podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową;",
"14a) obsługi administracyjno-technicznej Resortowej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Ministrze;",
"16) prowadzenia kancelarii Ministerstwa;",
"17) prenumeraty prasy w Ministerstwie.";
"2) zapewnienia realizacji zadań obronnych przez Ministra;",
"5) szkolenia obronnego (przy współpracy z Biurem Kadr i Szkolenia) kierowniczej kadry Ministerstwa, kierowników jednostek podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz pracowników wyznaczonych do prowadzenia spraw związanych z wykonywaniem zadań obronnych;",
"6) kwalifikowania obiektów resortu szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, ich szczególnej ochrony oraz infrastruktury krytycznej;",
"8) Narodowego Systemu Pogotowia Kryzysowego (NSPK);",
"11) zarządzania kryzysowego.";
"17) zapewnienia ochrony fizycznej budynku Ministerstwa.";
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.
ZAŁĄCZNIK
WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA
WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA
1. Departament Kształcenia Ogólnego i Wychowania:
1) Centralna Komisja Egzaminacyjna;
2) okręgowe komisje egzaminacyjne;
3) Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli;
4) zakłady kształcenia nauczycieli.
2. Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego:
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
3. Departament Strategii:
Instytut Badań Edukacyjnych.
4. Departament Współpracy Międzynarodowej:
1) Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie;
2) Zespół Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą.
5. Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych:
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
6. Biuro Administracyjne:
1) Centrum Informatyczne Edukacji;
2) Gospodarstwo Pomocnicze w likwidacji (do 31 grudnia 2008 r.).