Zm.: zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej.
Dz.Urz.MON.2006.5.56
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 5/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 20 marca 2006 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej
Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 56 i Nr 102, poz. 474, z 1997 r. Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 944, z 1999 r. Nr 11, poz. 95, z 2001 r. Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 156, poz. 1301 oraz z 2003 r. Nr 210, poz. 2036) oraz w związku z § 2 ust. 1 statutu Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 2 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 stycznia 2002 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Obrony Narodowej (M.P. Nr 1, poz. 29, z 2004 r. Nr 11, poz. 177 oraz z 2005 r. Nr 60, poz. 800), zarządza się, co następuje:
"§ 1. Ministerstwo Obrony Narodowej działa na podstawie przepisów:
1) ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 56 i Nr 102, poz. 474, z 1997 r. Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 944, z 1999 r. Nr 11, poz. 95, z 2001 r. Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 156, poz. 1301 oraz z 2003 r. Nr 210, poz. 2036);
2) ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 238, poz. 2390 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104);
3) ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2001 r. Nr 102, poz. 1116, Nr 111, poz. 1194, Nr 128, poz. 1403 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 150, poz. 1237, Nr 153, poz. 1271, Nr 238, poz. 2025 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 228, poz. 2256 i 2257, z 2004 r. Nr 33, poz. 287, Nr 179, poz. 1845 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 71 i Nr 249, poz. 2104);
4) zarządzenia Nr 2 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 stycznia 2002 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Obrony Narodowej (M.P. Nr 1, poz. 29, z 2004 r. Nr 11, poz. 177 oraz z 2005 r. Nr 60, poz. 800);
5) decyzji Nr 3/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 stycznia 2006 r. w sprawie kierowania Ministerstwem Obrony Narodowej (Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 2 i 5);
6) decyzji Nr 83/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie bezpośredniego podporządkowania jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (Dz. Urz. MON Nr 5, poz. 57);
7) niniejszego regulaminu.";
"7) "komórka organizacyjna" - Sekretariat Ministra, departament, generalny zarząd, samodzielny zarząd, biuro, samodzielne szefostwo;",
"9) "dysponent części budżetu państwa (części budżetowej)" lub "dysponent główny", "dysponent środków budżetowych drugiego stopnia", "dysponent środków budżetowych trzeciego stopnia ustanowiony przez Ministra" - określenia ustalone w decyzji Nr 391/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 grudnia 2004 r. w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 18, poz. 196 oraz z 2006 r. Nr 1, poz. 4);",
"9a) "centralne plany rzeczowe" - określenie ustalone w decyzji Nr 347/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 17 listopada 2004 r. w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (nieogł.), zmienionej decyzją Nr 253/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 sierpnia 2005 r. (nieogł.);";
"3. Osobom zajmującym kierownicze stanowiska Ministerstwa oraz dyrektorom (szefom) komórek organizacyjnych są podporządkowane jednostki organizacyjne resortu, określone w przepisach, o których mowa w § 1 pkt 6.";
"1. Minister realizuje zadania określone w ustawie z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej i rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) oraz wynikające z aktów prawnych, a także zapewnia współdziałanie Ministerstwa z organami państwowymi, w tym z organami administracji rządowej.",
"6. Przedstawiane Ministrowi do podpisu (zatwierdzenia, akceptacji):
1) dokumenty skutkujące decyzjami w sprawach:
a) związanych ze strukturą, organizacją i działalnością Sił Zbrojnych RP - wymagają uprzedniego zaopiniowania przez Szefa Sztabu Generalnego WP,
b) związanych ze strukturą, organizacją i działalnością Ministerstwa oraz powodujących dodatkowe skutki finansowe dla budżetu Ministerstwa - wymagają uprzedniego zaopiniowania przez Dyrektora Generalnego, za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Administracyjnego,
c) powodujących dodatkowe skutki finansowe dla budżetu resortu - wymagają uprzedniego zaopiniowania, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnej decyzji, przez Dyrektora Departamentu Budżetowego lub dysponenta środków budżetowych drugiego stopnia oraz dysponenta środków budżetowych trzeciego stopnia ustanowionego przez Ministra;
2) projekty pism (odpowiedzi, wystąpień) kierowanych w sprawach, o których mowa w ust. 4 oraz do osób (organów), o których mowa w ust. 5, wymagają zaparafowania przez właściwych merytorycznie dyrektorów (szefów) komórek (jednostek) organizacyjnych.",
"6a. Opinie, o których mowa w ust. 6 pkt 1, zawierające uwagi merytoryczne, podpisują dyrektorzy (szefowie) komórek (jednostek) organizacyjnych; w razie braku uwag oraz po ostatecznym uzgodnieniu projektu dyrektorzy (szefowie) komórek (jednostek) organizacyjnych składają podpisy na arkuszu uzgodnień, którego wzór stanowi załącznik do regulaminu. Parafy, o których mowa w ust. 6 pkt 2, dyrektorzy (szefowie) komórek (jednostek) organizacyjnych składają na arkuszu uzgodnień.",
"8. Ministra, w czasie jego nieobecności, zastępuje Sekretarz Stanu, a w razie jego nieobecności wyznaczony podsekretarz stanu, w ramach pełnomocnictw udzielonych przez Ministra, z zastrzeżeniem ust. 9.";
"1) Sekretarz Stanu;",
"1) kierują przyporządkowanymi komórkami organizacyjnymi w zakresie określonym w przepisach, o których mowa w § 1 pkt 5;
2) sprawują nadzór nad podporządkowanymi jednostkami organizacyjnymi, określonymi w przepisach, o których mowa w § 1 pkt 6;",
"4. Sekretarz Stanu, podsekretarze stanu i Dyrektor Generalny wydają decyzje, wytyczne, instrukcje i polecenia w sprawach wynikających z ich zakresu czynności.
5. Uzgodnienia wymagają decyzje, wytyczne i instrukcje - na zasadach i w trybie określonym w odrębnych przepisach - oraz polecenia wydawane przez Sekretarza Stanu, podsekretarzy stanu i Dyrektora Generalnego, jeśli mogą one oddziaływać na sprawy należące do zakresu czynności jednego z nich.
6. Sekretarza Stanu i podsekretarzy stanu, w czasie ich nieobecności, zastępuje podsekretarz stanu wyznaczony przez Ministra.";
"1. Dyrektor Generalny zapewnia sprawne funkcjonowanie Ministerstwa, warunki jego działania, organizację pracy oraz prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez Ministra i Sekretarza Stanu, a także koordynuje współdziałanie Ministerstwa z urzędami innych organów administracji publicznej.";
"24) Szefostwo Działań Specjalnych (SDSpec.).",
"3. Bezpośrednią obsługę osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa zapewniają wydzielone komórki wewnętrzne wyodrębnione w etacie Sekretarza Stanu, Szefa Sztabu Generalnego WP, podsekretarzy stanu i Dyrektora Generalnego.";
"23a) opracowywanie, wdrażanie i realizowanie przedsięwzięć dotyczących doskonalenia kwalifikacji i rozwoju zawodowego członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w Ministerstwie;",
"24a) koordynowanie procesu praktyk studenckich i staży zawodowych w Ministerstwie;";
"e) pracach Ministerstwa Edukacji i Nauki, w tym Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, Państwowej Komisji Akredytacyjnej i Polskiej Akademii Nauk, w zakresie funkcjonowania i rozwoju szkolnictwa wojskowego,";
"32) koordynowanie współpracy resortu z UE w zakresie zadań wynikających z pełnienia funkcji koordynatora resortowego w europejskim systemie Elektronicznej Wymiany Dokumentów - Polska (EWD-P) oraz udziału podsekretarza stanu właściwego do spraw polityki obronnej w posiedzeniach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów;",
"34) realizacja zadań - określonych w odrębnych przepisach - przewidzianych dla koordynatora polityki naukowej i naukowo-technicznej w resorcie w obszarze:
a) polityki obronnej i bezpieczeństwa państwa,
b) międzynarodowej polityki bezpieczeństwa z uwzględnieniem NATO, UE i ONZ,
c) współpracy cywilno-wojskowej,
d) funkcjonowania systemu obronnego państwa w różnych stanach gotowości obronnej,
e) ekonomiki bezpieczeństwa i obrony,
f) integracji w ramach międzynarodowych struktur bezpieczeństwa,
g) historii wojen i wojskowości,
h) funkcji i misji Sił Zbrojnych RP,
i) operacji militarnych i niemilitarnych (w tym również operacji pokojowych).";
"1. Departament Polityki Zbrojeniowej jest komórką organizacyjną właściwą w zakresie: koordynacji polityki naukowej i naukowo-technicznej resortu w obszarze techniki wojskowej i nauk technicznych; kształtowania: procedur w zakresie pozyskiwania uzbrojenia i sprzętu wojskowego (UiSW) oraz interoperacyjności technicznej z Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) w obszarze realizowanych przedsięwzięć. Odpowiada w Siłach Zbrojnych RP za: realizację badań naukowych, prac rozwojowych i wdrożeniowych w obszarze UiSW, a także za wykonywanie analiz i ocen dla Krajowego Dyrektora ds. Uzbrojenia. Realizuje zadania Sekretariatu Rady Uzbrojenia. Wykonuje, w imieniu Ministra, czynności organu założycielskiego w stosunku do przedsiębiorstw państwowych oraz jednostki bezpośredniego nadzoru w stosunku do jednostek badawczo-rozwojowych - z wyjątkiem jednostek badawczo-rozwojowych wojskowej służby zdrowia - i ośrodków badawczo-wdrożeniowych, nadzorowanych przez Ministra z wyłączeniem zadań zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Ministra. Wykonuje uprawnienia majątkowe Skarbu Państwa przysługujące Ministrowi na podstawie odrębnych przepisów, w spółkach powstałych w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych i jednostek badawczo-rozwojowych.",
– pkt 1-4 otrzymują brzmienie:
"1) prowadzenie prac studyjnych w zakresie identyfikacji długookresowych potrzeb technologicznych Sił Zbrojnych RP;
2) opracowywanie analiz możliwości naukowo-technicznych, badawczo-rozwojowych i rynkowych pozyskiwania wyposażenia technicznego Sił Zbrojnych RP, a także ocen i ekspertyz w tym zakresie oraz analiz alternatywnych sposobów pozyskiwania systemów uzbrojenia i wyposażenia Sił Zbrojnych RP, w tym zlecanie placówkom naukowo-badawczym, przemysłowym, akademickim, organizacjom międzynarodowym lub innym podmiotom przeprowadzenie analiz lub ekspertyz mających na celu określenie możliwości spełnienia wymagań operacyjnych;
3) uruchamianie procesu pozyskania UiSW, stosownie do zatwierdzonych przez Radę Uzbrojenia wymagań operacyjnych;
4) opracowywanie, uzgadnianie oraz zatwierdzanie wymagań operacyjno-technicznych, zadań naukowych, wstępnych założeń taktyczno-technicznych oraz założeń taktyczno-technicznych dla realizowanych przez departament prac rozwojowych i wdrożeniowych oraz badań naukowych w zakresie UiSW, środków materiałowych, w tym wynikających z wdrażania wymagań długoterminowych dla RP;",
– pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:
"6) realizowanie procedur w sprawach o udzielanie zamówień publicznych na realizację prac rozwojowych i wdrożeniowych oraz badań naukowych, w tym zawieranie umów cywilno-prawnych z wykonawcami tych prac, z wyłączeniem obszarów realizowanych przez: Departament Polityki Obronnej, Generalny Zarząd Operacyjny - P3 i Zarząd Wojskowej Służby Zdrowia;
7) nadzorowanie i koordynacja realizacji oraz odbiór wyników prac, o których mowa w pkt 4, a także współpraca z ministerstwem właściwym do spraw nauki i innymi podmiotami w obszarze techniki i technologii wojskowych;",
– po pkt 7 dodaje się pkt 7a w brzmieniu:
"7a) powoływanie w uzgodnieniu z zainteresowanymi podmiotami i komórkami organizacyjnymi Ministerstwa zespołów zadaniowych niezbędnych do prawidłowej realizacji badań naukowych, prac rozwojowych i wdrożeniowych;"
– pkt 8-10 otrzymują brzmienie:
"8) opracowywanie informacji rzeczowo-finansowych z realizacji planu badań naukowych, prac rozwojowych i wdrożeniowych, w tym wymagań długoterminowych, w zakresie wydatków realizowanych z rachunku dysponenta części budżetowej;
9) zatwierdzanie dokumentacji technicznej UiSW opracowywanych na potrzeby resortu jako nowe lub zmodernizowane wzory w ramach prac rozwojowych i wdrożeniowych, których realizacja była nadzorowana przez departament oraz protokołu odbioru etapu/rocznego lub końcowego badań naukowych w obszarach realizowanych przez departament;
10) realizacja zadań - określonych w odrębnych przepisach - przewidzianych dla koordynatora polityki naukowej i naukowo-technicznej w resorcie w obszarze techniki wojskowej, nauk technicznych, obejmujących badania naukowe w perspektywicznych rodzajach UiSW, wymagań długoterminowych dla RP związanych z wieloletnią perspektywą pozyskiwania nowoczesnego UiSW;",
– po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:
"11a) wykonywanie uprawnień majątkowych Skarbu Państwa przysługujących Ministrowi na podstawie odrębnych przepisów, w spółkach powstałych w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych i jednostek badawczo-rozwojowych;",
– pkt 13 otrzymuje brzmienie:
"13) koordynowanie - w imieniu Krajowego Dyrektora ds. Uzbrojenia - uczestnictwa resortu w międzynarodowych strukturach działających w obszarze UiSW, ze szczególnym uwzględnieniem Organizacji ds. Badań i Technologii (NATO Research and Technology Organisation - RTO) oraz Europejskiej Agencji Obrony (European Defence Agency - EDA);",
– uchyla się pkt 14 i 15,
– pkt 20 otrzymuje brzmienie:
"20) współpraca z ministerstwem właściwym do spraw nauki i opiniowanie wniosków w zakresie pozyskiwania środków na realizację projektów badawczych zamawianych o tematyce ustalonej w krajowym programie ramowym lub w programie wieloletnim oraz projektów celowych realizowanych przez jednostki badawczo-rozwojowe nadzorowane przez Ministra lub zgłaszanych samodzielnie przez podmioty mające zdolność do bezpośredniego zastosowania wyników w praktyce, a także opiniowanie wniosków na finansowanie przez ministerstwo właściwe do spraw nauki zadań (działalność statutowa wojskowych jednostek badawczo-rozwojowych, w ramach projektów celowych: badań stosowanych, prac rozwojowych, badań przemysłowych lub badań przedkonkurencyjnych);",
– po pkt 20 dodaje się pkt 21 w brzmieniu:
"21) wykonywanie zadań określonych dla Sekretariatu Rady Uzbrojenia.";
"17) koordynowanie działań resortu w zakresie merytorycznego zabezpieczenia wizyt zagranicznych Ministra i podsekretarza stanu właściwego do spraw polityki obronnej oraz udział w przygotowaniu wizyt pozostałych osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa;",
"20) kwalifikowanie i przedstawianie do akceptacji podsekretarzowi stanu właściwemu do spraw polityki obronnej kandydatów resortu na stanowiska w organizacjach międzynarodowych, obserwatorów wojskowych i osób o statusie obserwatora oraz sprawowanie nad nimi narodowego kierownictwa poza granicami państwa;";
"1. Biuro Ochrony Informacji Niejawnych jest komórką organizacyjną właściwą w zakresie: zapewnienia przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz określania generalnych, organizacyjnych i technicznych wymagań służących ochronie tych informacji, a także nadzorowania funkcjonowania archiwistyki w resorcie. Realizuje w szczególności zadania związane z obsługą kancelaryjną komórek organizacyjnych Ministerstwa w zakresie: rejestrowania, przechowywania, obiegu i wydawania dokumentów. Sprawuje funkcje kontrolne dotyczące przestrzegania przepisów o ochronie, ewidencji i obiegu dokumentów niejawnych. Opracowuje koncepcje oraz dokumenty w zakresie postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową w sytuacjach szczególnych.".
"10) sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem archiwistyki w resorcie oraz przygotowaniem dokumentów niejawnych do archiwizacji;";
"34) określanie limitów zatrudnienia oraz stanów średniorocznych żołnierzy zawodowych, nadterminowej zasadniczej służby wojskowej i pozostałych żołnierzy niezawodowych oraz kandydatów na żołnierzy zawodowych;";
"13) określanie założeń do wymagań operacyjnych oraz współpraca z Departamentem Polityki Zbrojeniowej podczas realizacji i oceny wyników prac rozwojowych i wdrożeniowych w zakresie: rozpoznania wojskowego, walki elektronicznej, działań psychologicznych i geografii wojskowej w jednostkach bezpośrednio podporządkowanych oraz opiniowanie tych prac, a także planów zakupów sprzętu realizowanych przez rodzaje Sił Zbrojnych;";
"1. Generalny Zarząd Operacyjny - P3 jest komórką organizacyjną właściwą w zakresie: planowania operacyjnego rozwinięcia i użycia Sił Zbrojnych RP; kierowania problematyką reagowania kryzysowego w resorcie; współpracy zagranicznej Sił Zbrojnych RP; koordynowania procesu tworzenia i nowelizowania doktryn operacji połączonych oraz wytyczania strategicznych celów szkoleniowych i organizacji szkolenia strategiczno-operacyjnego. Opracowuje plany operacyjne i mobilizacyjne obejmujące przygotowanie i użycie Sił Zbrojnych RP. Planuje i koordynuje ćwiczenia sojusznicze i partnerskie, odpłatne wykorzystywanie ośrodków szkolenia poligonowego oraz przedsięwzięcia w dziedzinie kultury fizycznej w Wojsku Polskim. Realizuje zadania przewidziane dla koordynatora polityki naukowej i naukowo-technicznej w resorcie w obszarze: doktryn rodzajów Sił Zbrojnych, obrony terytorialnej, przygotowania dowództw i sztabów do prowadzenia operacji wojskowych, zabezpieczenia logistycznego wojsk, zasad użycia jednostek Sił Zbrojnych RP w sytuacjach nadzwyczajnych oraz całokształt przedsięwzięć w zakresie prac studyjnych w resorcie. Współpracuje z dowódcami i agendami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) w zakresie: planowania operacyjnego, systemu reagowania kryzysowego NATO, współpracy cywilno-wojskowej (Civil/Military Cooperation - CIMIC), użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w sytuacjach kryzysowych oraz tworzenia i nowelizowania doktryn operacji połączonych."
– uchyla się pkt 9 i 10,
– pkt 23 otrzymuje brzmienie:
"23) gromadzenie i upowszechnianie wniosków wynikających z ćwiczeń prowadzonych w obszarze operacji połączonych w układzie narodowym i sojuszniczym;",
– po pkt 23 dodaje się pkt 23a w brzmieniu:
"23a) realizacja zadań - określonych w odrębnych przepisach - przewidzianych dla koordynatora polityki naukowej i naukowo-technicznej w resorcie w obszarze: doktryn rodzajów Sił Zbrojnych, obrony terytorialnej, przygotowania dowództw i sztabów do prowadzenia operacji wojskowych, zabezpieczenia logistycznego wojsk, zasad użycia jednostek Sił Zbrojnych RP w sytuacjach nadzwyczajnych oraz całokształtu przedsięwzięć w zakresie prac studyjnych w resorcie;";
"1. Generalny Zarząd Planowania Strategicznego - P5 jest komórką właściwą w zakresie: strategicznej oceny sytuacji militarnej; prowadzenia analiz polityczno-wojskowych; wypracowania założeń i kierunków realizacji przedsięwzięć dyslokacyjnych w Siłach Zbrojnych RP; opracowania strategii militarnej; prowadzenia strategicznego planowania obronnego i planowania rzeczowo-finansowego oraz ustalania propozycji limitów i podziału pomiędzy dysponentów środków finansowych na inwestycje i modernizację techniczną Sił Zbrojnych oraz wykonywania zadań wynikających z modelu systemu badań naukowych oraz prac rozwojowych, wdrożeniowych i studyjnych. Przygotowuje perspektywiczne i wieloletnie plany rozwoju Sił Zbrojnych RP, wieloletnie plany inwestycji w zakresie budownictwa ogólnowojskowego i specjalnego, wieloletnie i roczne plany dostaw uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz wieloletnie i roczne plany badań naukowych, prac rozwojowych i studyjnych w resorcie. Prowadzi kompleksowe analizy ekonomiczno-wojskowe, a także koordynuje przedsięwzięcia związane z przygotowaniem inwestycji obronnych, w tym z określaniem wymagań obronnych w procesie zagospodarowania przestrzennego kraju.";
– po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
"2a) opracowywanie i uzgadnianie dokumentów: "Identyfikacja potrzeb operacyjnych" i "Wymagania operacyjne";",
– po pkt 10 dodaje się pkt 10a i 10b w brzmieniu:
"10a) przeprowadzanie cyklicznych przeglądów potrzeb operacyjnych;
10b) współuczestniczenie w określaniu głównych celów i kierunków polityki naukowej i naukowo-technicznej;",
– pkt 11 otrzymuje brzmienie:
"11) inicjowanie i opiniowanie badań naukowych i prac rozwojowych - z wyjątkiem badań i prac dotyczących techniki wojskowej - oraz prac studyjnych na rzecz obronności, a także utrzymywanie współpracy z wojskowymi i cywilnymi placówkami naukowymi i badawczymi zajmującymi się problematyką bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego;",
– po pkt 14 dodaje się pkt 14a w brzmieniu:
"14a) opracowywanie merytorycznych ocen realizacji prac rozwojowych i wdrożeniowych, modernizacji oraz zakupów uzbrojenia i sprzętu wojskowego w procesie osiągania wymaganych zdolności Sił Zbrojnych RP;",
– pkt 15 otrzymuje brzmienie:
"15) określanie niezbędnego potencjału bojowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego jednostek wojskowych oraz zgrupowań zadaniowych (bojowych), a także sporządzanie ocen i prognoz rozwoju technicznego Sił Zbrojnych RP w stosunku do otoczenia strategicznego państwa;",
– pkt 21 i 22 otrzymują brzmienie:
"21) opracowywanie potrzeb Sił Zbrojnych RP w zakresie: badań naukowych oraz prac rozwojowych, wdrożeniowych i studyjnych, dostaw uzbrojenia, części zamiennych, środków bojowych oraz usług remontowych;
22) opracowywanie wieloletnich i rocznych planów badań naukowych, prac rozwojowych, wdrożeniowych i studyjnych w resorcie oraz dostaw UiSW, części zamiennych, środków bojowych i usług remontowych, a także nadzór nad ich realizacją;",
– pkt 24 otrzymuje brzmienie:
"24) opiniowanie i uzgadnianie podstaw merytorycznych badań naukowych oraz prac rozwojowych, wdrożeniowych i studyjnych realizowanych na potrzeby Sił Zbrojnych RP oraz programów badań eksploatacyjno-wojskowych wdrażanego UiSW i udział w pracach odpowiednich komisji;",
– w pkt 30 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 31 i 32 w brzmieniu:
"31) uzgadnianie projektu rozkazu (decyzji) w sprawie wprowadzenia/wycofania UiSW do/z Sił Zbrojnych RP;
32) opiniowanie i uzgadnianie planów (korekt planów) przekazywania Agencji Mienia Wojskowego mienia ruchomego trwale lub czasowo niewykorzystywanego przez jednostki organizacyjne resortu.";
"1. Generalny Zarząd Dowodzenia i Łączności - P6 jest komórką organizacyjną właściwą w zakresie systemów dowodzenia, łączności i informatyki w resorcie - z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 8 ust. 3 pkt 1 lit. f - a także normowania, planowania, koordynowania i rozliczania działalności bieżącej w Siłach Zbrojnych RP i w Sztabie Generalnym WP. Planuje i koordynuje działalność kontrolną prowadzoną przez Sztab Generalny WP, dowództwa rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwo Operacyjne i Dowództwo Garnizonu Warszawa. Koordynuje zabezpieczenie funkcjonowania Zapasowych Stanowisk Kierowania Obroną Państwa (ZSKOP) oraz rozwinięcie i funkcjonowanie Wojennego Systemu Dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP (WSyD). Stosownie do założeń doktrynalnych i koncepcji dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP: określa zasady wykorzystywania systemów łączności w operacjach, organizuje systemy łączności ruchomej i stacjonarnej, wytycza zasadnicze kierunki prac normalizacyjnych. Normuje i nadzoruje funkcjonowanie systemu ewidencyjno-sprawozdawczego, działalność wydawniczą w zakresie wojskowych wydawnictw specjalistycznych i wewnętrznych oraz działalność wynalazczą w resorcie. Jest organizatorem systemu oraz gestorem sprzętu dowodzenia, łączności i informatyki, będącego na wyposażeniu Sił Zbrojnych, a także organizatorem systemu identyfikacji bojowej w Siłach Zbrojnych RP. Zabezpiecza funkcjonowanie Kierownictwa Sztabu Generalnego WP.",
– pkt 28 otrzymuje brzmienie:
"28) sprawowanie funkcjonalnego nadzoru nad działalnością drukarń budżetowych, w zakresie pełnego wykorzystania ich mocy produkcyjnych na potrzeby resortu i komórek organizacyjnych Ministerstwa;",
– pkt 30 otrzymuje brzmienie:
"30) opracowywanie założeń do wymagań operacyjnych oraz współpraca z Departamentem Polityki Zbrojeniowej podczas realizacji i oceny wyników prac rozwojowych i wdrożeniowych w zakresie: integracji systemów dowodzenia, łączności, informatyki, kryptografii i identyfikacji bojowej;",
– w pkt 32 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 33 w brzmieniu:
"33) określanie standardów technicznych i uzgadnianie opracowanych Wymagań Taktyczno-Technicznych dla sprzętu łączności i informatyki oraz oprogramowania planowanego do zakupu.";
"1. Zarząd Wojskowej Służby Zdrowia jest komórką organizacyjną właściwą w zakresie kierowania i koordynowania spraw związanych z: ochroną zdrowia w resorcie, w szczególności żołnierzy służby czynnej; zdrowotnymi warunkami służby i pracy; stanem sanitarnohigienicznym; zabezpieczeniem przeciwepidemicznym i weterynaryjnym wojsk; kształceniem i doskonaleniem kadr; realizacją badań naukowych oraz prac rozwojowych i wdrożeniowych w dziedzinie medycyny wojskowej; współpracą zagraniczną w dziedzinie medycyny wojskowej; zaopatrywaniem w sprzęt i materiały medyczne oraz leki; orzecznictwem wojskowo-lekarskim, a także przygotowaniem jednostek służby zdrowia do realizacji zadań na czas stanów nadzwyczajnych i wojny. Zarząd jest organizatorem systemu zabezpieczenia medycznego i gestorem sprzętu medycznego w resorcie, wykonuje również w imieniu Ministra czynności organu założycielskiego w stosunku do zakładów opieki zdrowotnej resortu obrony narodowej oraz jednostki bezpośredniego nadzoru w stosunku do jednostek badawczo-rozwojowych wojskowej służby zdrowia.",
– pkt 10 otrzymuje brzmienie:
"10) realizacja zadań - określonych w odrębnych przepisach - przewidzianych dla koordynatora polityki naukowej i naukowo-technicznej w resorcie w obszarze:
a) zabezpieczenia medycznego Sił Zbrojnych RP, zwłaszcza w odniesieniu do medycyny pola walki, medycyny stanów nagłych i medycyny lotniczej, morskiej i tropikalnej, higieny i epidemiologii, radiologii i ochrony radiobiologicznej, fizjologii i fizjologii żywienia, toksykologii i weterynarii oraz techniki medycznej i sprzętu medycznego niezaliczanego do uzbrojenia i sprzętu wojskowego,
b) nauk medycznych w części dotyczącej funkcjonowania Sił Zbrojnych RP,
c) organizacji i funkcjonowania wojskowej służby zdrowia w warunkach pokoju, kryzysu i wojny
- a także koordynowanie współpracy naukowo-badawczej z ministerstwem właściwym ds. ochrony zdrowia, ministerstwem właściwym ds. nauki, Polską Akademią Nauk oraz innymi podmiotami;",
– w pkt 19 lit. b otrzymuje brzmienie:
"b) konsultantami krajowymi ds. obronnych w dziedzinie medycyny i farmacji oraz konsultantami wojskowej służby zdrowia, a także koordynowanie ich działalności w zakresie nadzoru specjalistycznego w jednostkach organizacyjnych wojskowej służby zdrowia,",
– w pkt 32 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 33 i 34 w brzmieniu:
"33) określanie założeń do wymagań operacyjnych w zakresie wynikającym z zakresu zadań zarządu;
34) współpraca z ministerstwem właściwym do spraw nauki w zakresie pozyskiwania środków na realizację: projektów celowych oraz projektów badawczych zamawianych o tematyce ustalonej w krajowym programie ramowym lub w programie wieloletnim, a także na działalność statutową nadzorowanych jednostek badawczo-rozwojowych.";
"§ 46. 1. Szefostwo Działań Specjalnych jest komórką organizacyjną właściwą w zakresie opracowywania koncepcji użycia oraz koordynowania przedsięwzięć dotyczących planowania operacyjnego rozwinięcia i działania sił przeznaczonych do działań specjalnych w okresie pokoju, kryzysu i wojny w wymiarze narodowym i sojuszniczym; wytyczania kierunków rozwoju sił specjalnych, wypracowania koncepcji i programów szkolenia; określania potrzeb sprzętowych sił specjalnych; planowania, koordynowania i nadzorowania współpracy i kontaktów zagranicznych Szefostwa i jednostek sił specjalnych. Szefostwo Działań Specjalnych koordynuje i nadzoruje udział sił specjalnych w ćwiczeniach w kraju i za granicą. Współpracuje z dowództwami i agendami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) i Unii Europejskiej (UE) oraz odpowiednikami narodowymi w zakresie planowania operacyjnego, udziału we wspólnych ćwiczeniach, szkoleniach oraz pracach ukierunkowanych na doskonalenie stałych procedur działania sił specjalnych.
2. Do zakresu zadań szefostwa należy:
1) wypracowywanie koncepcji użycia sił przeznaczonych do prowadzenia działań specjalnych w operacjach;
2) koordynowanie przedsięwzięć dotyczących planowania operacyjnego rozwinięcia i użycia sił przeznaczonych do prowadzenia działań specjalnych w czasie pokoju, kryzysu i wojny w systemie narodowym i sojuszniczym;
3) koordynowanie przedsięwzięć dotyczących użycia jednostek sił specjalnych poza granicami państwa oraz na obszarze kraju;
4) określanie możliwości udziału sił specjalnych w misjach i operacjach pokojowych, prowadzonych wspólnie z innymi państwami lub organizacjami międzynarodowymi;
5) monitorowanie zdolności bojowej sił i środków przeznaczonych do działań specjalnych;
6) udział w planowaniu wsparcia i zabezpieczenia działań rodzajów Sił Zbrojnych w zakresie działań specjalnych oraz planowanie użycia wydzielonych przez nie sił i środków w operacjach;
7) koordynowanie przedsięwzięć dotyczących przygotowania Sił Operacji Specjalnych, wydzielanych do Wielonarodowych Połączonych Sił Operacji Specjalnych NATO i UE;
8) wypracowywanie koncepcji szkoleniowych oraz nadzór nad procesem szkolenia sił przeznaczonych do prowadzenia działań specjalnych;
9) określanie potrzeb sił przeznaczonych do działań specjalnych w zakresie uzbrojenia, wyposażenia, szkolenia oraz prowadzenia ćwiczeń, w tym sojuszniczych;
10) wypracowanie koncepcji w zakresie utrzymywania i szkolenia rezerw osobowych oraz zasobów materiałowo-technicznych dla jednostek specjalnych;
11) opracowywanie instrukcji, podręczników i wytycznych dotyczących planowania i użycia jednostek specjalnych Sił Zbrojnych RP;
12) planowanie, organizowanie i prowadzenie kontroli jednostek specjalnych, według ustaleń określonych w odrębnych przepisach;
13) opracowywanie propozycji współpracy z NATO i UE oraz współpracy zagranicznej Szefostwa oraz sił przeznaczonych do działań specjalnych, a także udział w rozmowach i uzgodnieniach dotyczących planowania i realizacji tych zamierzeń w Sztabie Generalnym WP oraz w dowództwach rodzajów Sił Zbrojnych;
14) udział w przedsięwzięciach planistycznych dotyczących spraw operacyjno-szkoleniowych działań specjalnych prowadzonych przez dowództwa NATO i dowództwa narodowe członków Sojuszu;
15) współpraca z organami dowodzenia (kierowania) organizacji międzynarodowych w zakresie planowania użycia sił przeznaczonych do prowadzenia działań specjalnych poza granicami państwa;
16) prowadzenie bazy danych o siłach przeznaczonych do działań specjalnych na potrzeby planowania użycia i prowadzenia działań specjalnych;
17) udział w rekonesansach rejonów działania sił przeznaczonych do działań specjalnych w misjach/operacjach pokojowych organizowanych przez Dowództwo Operacyjne;
18) analizowanie technik działania operacyjnego i wsparcia działań sił specjalnych w ramach akcji, misji i operacji specjalnych, a także przedstawianie wynikających z nich wniosków do szkolenia w jednostkach sił specjalnych;
19) opracowywanie zasad regulujących problematykę doboru i kwalifikowania kandydatów do jednostek sił specjalnych, a także określanie kierunków i celów kształcenia oraz doskonalenia kadr z tych jednostek;
20) realizacja zadań przewidzianych dla gestora uzbrojenia i sprzętu wojskowego (specjalnego);
21) opracowywanie projektu zakresu działania JW 2305 oraz zmian w tym dokumencie.";
ZAŁĄCZNIK
ARKUSZ UZGODNIEŃ
ARKUSZ UZGODNIEŃ
opracowanego przez ...................**
Lp. | Nazwa komórki (jednostki) organizacyjnej, z którą projekt był uzgadniany | Stanowisko instytucji opiniującej (uzgodniono) | Data uzgodnienia | Stopień wojskowy, imię, nazwisko dyrektora (szefa)instytucji opiniującej oraz pieczęć urzędowa instytucji |
* pełna nazwa projektu
** nazwa komórki (jednostki) organizacyjnej lub komisji (zespołu), która opracowała projekt