Zm.: zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Głównego Urzędu Statystycznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.2005.8.52

Akt utracił moc
Wersja od: 30 sierpnia 2005 r.

ZARZĄDZENIE Nr 13
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 29 sierpnia 2005 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Głównego Urzędu Statystycznego

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W regulaminie organizacyjnym Głównego Urzędu Statystycznego, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 6 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 21 grudnia 2001 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Głównego Urzędu Statystycznego (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 77, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Zadania GUS wykonują komórki organizacyjne określone w § 6 oraz powołane przez Prezesa GUS komisje i zespoły, jako organy opiniodawczo-doradcze o charakterze stałym lub doraźnym, a w szczególności:

1) Naukowa Rada Statystyczna,

2) Kolegium,

3) Komisja Programowo-Metodologiczna - w zakresie programowania i metodologii badań statystycznych,

4) Komitet Redakcyjny - w zakresie systemu udostępniania i rozpowszechniania informacji statystycznych oraz działalności publikacyjnej,

5) Konwent Dyrektorów - w zakresie rozwoju, organizacji i warunków funkcjonowania statystyki publicznej.";

2)
§ 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. GUS przy wykonywaniu zadań współdziała ze szkołami wyższymi i z jednostkami naukowo-badawczymi, w tym z Centralną Biblioteką Statystyczną im. Stefana Szulca.";

3)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. Przy realizacji zadań Prezes GUS współdziała z organami administracji rządowej, Narodowym Bankiem Polskim oraz jednostkami administracji samorządowej.";

4)
w § 6 pkt 11 otrzymuje brzmienie:

"11) Departament Współpracy Międzynarodowej, Finansowania i Kadr (MFK),";

5)
w § 8 w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) prowadzenie prac w zakresie dostosowania zakresu badań i opracowań do wymogów Unii Europejskiej oraz potrzeb innych organizacji międzynarodowych, w tym opracowywanie informacji i raportów,";

6)
§ 10 otrzymuje brzmienie:

"§ 10

Sekretariat Prezesa (SP)

1. Zadaniem Sekretariatu Prezesa jest obsługa Prezesa GUS, wiceprezesów, Dyrektora Generalnego Urzędu oraz działających w GUS komisji, zespołów i rad, wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Prezesa GUS nad jednostkami służb statystyki publicznej, prowadzenie spraw integracji europejskiej, obsługa prawna, projektowanie struktur organizacyjnych służb statystyki publicznej, prowadzenie spraw archiwalnych, ochrona informacji niejawnych oraz prowadzenie spraw obronnych.

2. W szczególności do zadań Sekretariatu Prezesa należy:

1) załatwianie spraw wynikających z toku prac Prezesa GUS i współpracy z organami administracji publicznej w sprawach nieprzekazanych innym departamentom,

2) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Prezesa GUS nad jednostkami służb statystyki publicznej, kontrola realizacji zadań regulaminowych GUS oraz wykonywanie zadań związanych ze współdziałaniem z administracją rządową i samorządową,

3) obsługa organów opiniodawczo-doradczych Prezesa GUS, a w szczególności Kolegium oraz jego Prezydium i innych, jeżeli przepis odrębny tak stanowi, w tym zwoływanie posiedzeń, protokołowanie i przekazywanie do realizacji przyjętych uchwał, decyzji, poleceń i ustaleń oraz kontrola ich wykonania przez jednostki służb statystyki publicznej,

4) przekazywanie jednostkom służb statystyki publicznej i departamentom bieżących poleceń Prezesa GUS i Dyrektora Generalnego oraz kontrola ich wykonania,

5) formułowanie i wprowadzanie poleceń do systemu Kontroli Wykonywania Poleceń (KWP) w odniesieniu do GUS, urzędów statystycznych i jednostek podporządkowanych Prezesowi GUS,

6) prowadzenie systemu Kontroli Wykonywania Poleceń (KWP), analiza terminowości wykonania nałożonych obowiązków na jednostki służb statystyki publicznej; sporządzanie okresowych informacji o stanie ich realizacji,

7) opracowywanie informacji o przebiegu wykonania zadań służb statystyki publicznej, m.in. dla potrzeb komisji sejmowych,

8) prowadzenie spraw reprezentacji Prezesa GUS,

9) koordynowanie organizacji narad, posiedzeń i konferencji z udziałem dyrektorów departamentów, urzędów statystycznych i jednostek podporządkowanych Prezesowi GUS,

10) analiza przepisów prawa Unii Europejskiej dotyczących statystyki publicznej,

11) monitorowanie procesu transpozycji prawa wspólnotowego w zakresie statystyki,

12) opiniowanie stanowiska na posiedzenia Rady Unii Europejskiej i Komitetu Stałych Przedstawicieli (COREPER),

13) koordynacja przygotowania materiałów przewidzianych do rozpatrzenia na posiedzeniu Komitetu Europejskiego Rady Ministrów, Komisji do Spraw Unii Europejskiej Sejmu RP oraz Komisji Spraw Europejskich Senatu RP, w tym opinii i stanowisk do dokumentów wnoszonych przez ministerstwa i urzędy centralne,

14) prowadzenie i bieżące aktualizowanie bazy informacyjnej dotyczącej stopnia zharmonizowania metodologii i zakresu badań statystycznych oraz przepisów prawnych ze standardami Unii Europejskiej,

15) dystrybucja dokumentów unijnych i prowadzenie zbioru wspólnotowych aktów normatywnych,

16) informowanie o zmianach w obowiązującym stanie prawnym, nowych przepisach, nowych regulacjach prawnych UE oraz o niepublikowanych aktach normatywnych zewnętrznych, mających istotne znaczenie dla prac służb statystyki publicznej oraz udzielanie wyjaśnień, opinii oraz porad prawnych w zakresie stosowania prawa, w tym w szczególności ustawy o statystyce publicznej,

17) opracowywanie projektów aktów prawnych wydawanych przez Prezesa GUS oraz projektów ustaw, rozporządzeń Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów i innych aktów prawnych wyższego rzędu wydawanych z inicjatywy GUS, prowadzenie uzgodnień międzyresortowych oraz udział w pracach nad tymi projektami w toku prac rządowych i sejmowych,

18) opiniowanie pod względem legislacyjnym oraz zbieranie stanowisk do projektów aktów prawnych opracowywanych przez inne organy, przedstawionych do uzgodnienia Prezesowi GUS, opracowywanie projektów stanowiska Prezesa GUS do tych aktów i materiałów rządowych,

19) opiniowanie opracowywanych w GUS projektów normatywnych aktów prawnych pod względem ich zgodności z prawem Unii Europejskiej, w tym wydawanie opinii wstępnych do projektów aktów wyższego rzędu inicjowanych przez GUS,

20) reprezentowanie Prezesa GUS i Dyrektora Generalnego w postępowaniach sądowych i administracyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi,

21) opiniowanie i parafowanie umów międzynarodowych, w których stroną jest Prezes GUS i urzędy statystyczne, opiniowanie innych umów i porozumień, w których stroną jest Prezes GUS lub Dyrektor Generalny albo dyrektorzy departamentów,

22) przygotowywanie obwieszczeń i komunikatów o podstawowych wielkościach i wskaźnikach ogłaszanych przez Prezesa GUS w rządowych organach promulgacyjnych,

23) redagowanie Dziennika Urzędowego GUS,

24) koordynowanie prac związanych z interpelacjami i zapytaniami poselskimi oraz przygotowywanie projektów odpowiedzi,

25) koordynowanie prac i przygotowywanie projektów odpowiedzi Prezesa GUS w sprawie wniosków dotyczących interpretacji standardów klasyfikacyjnych,

26) projektowanie rozwiązań struktur organizacyjnych służb statystyki publicznej,

27) przygotowanie projektów statutów jednostek służb statystyki publicznej,

28) opracowywanie pod bezpośrednim nadzorem Dyrektora Generalnego projektów regulaminu organizacyjnego GUS, regulaminów wewnętrznych departamentów i opisów stanowisk pracy w GUS oraz regulaminów organizacyjnych jednostek podporządkowanych Prezesowi GUS,

29) wykonywanie zadań w zakresie obronności państwa należących do GUS, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i innymi ustawami oraz wydanymi na ich podstawie aktami wykonawczymi i wytycznymi Ministerstwa Obrony Narodowej, w tym w zakresie obrony cywilnej,

30) programowanie i prowadzenie badań statystycznych dotyczących problematyki obronnej, w zakresie gromadzenia rezerw państwowych mobilizacyjnych, przyjętych zamówień na sprzęt specjalny i zrealizowanych dostaw, wykorzystania parku maszynowego w produkcji specjalnej, zawartych umów i zrealizowanych transakcji w handlu zagranicznym sprzętem specjalnym,

31) prowadzenie prac aktualizacyjnych Klasyfikacji Wyrobów Obronnych w dostosowaniu do NATO-wskiego Systemu Kodyfikacyjnego,

32) opracowanie i przygotowanie materiałów do informacji i publikacji w zakresie bezpieczeństwa publicznego i obrony narodowej,

33) koordynacja, nadzór i kontrola przestrzegania zasad ochrony fizycznej i zabezpieczenia danych statystycznych,

34) nadzór nad ochroną informacji niejawnych w urzędach statystycznych i jednostkach podporządkowanych Prezesowi GUS,

35) prowadzenie kontroli jednostek służb statystyki publicznej, w zakresie:

a) realizacji zadań statutowych (program badań statystycznych statystyki publicznej, plan opracowań statystycznych, plan wydawniczy),

b) realizacji zadań regulaminowych,

c) funkcjonowania przyjętych rozwiązań organizacyjnych,

d) organizacji pracy,

e) współdziałania GUS z urzędami statystycznymi i jednostkami podporządkowanymi Prezesowi GUS,

f) przestrzegania tajemnic ustawowo chronionych,

g) przestrzegania przepisów prawa pracy i regulaminów pracy,

h) stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,

i) wykonywania instrukcji archiwalnej i kancelaryjnej,

36) organizowanie załatwiania skarg i wniosków, ich ewidencjonowanie, przedstawianie Prezesowi GUS problemów wynikających z treści skarg i wniosków,

37) obsługa administracyjna Rady Statystyki i obsługa sekretariatów Prezesa GUS i wiceprezesów oraz Dyrektora Generalnego,

38) obsługa Rządowej Rady Ludnościowej,

39) organizowanie ochrony informacji niejawnych w GUS i kontrola jej przestrzegania,

40) organizowanie szkolenia pracowników GUS w zakresie ochrony informacji niejawnych,

41) prowadzenie kancelarii tajnej GUS,

42) organizowanie fizycznej ochrony budynku GUS,

43) prowadzenie Centralnego Archiwum Statystycznego,

44) przygotowywanie i aktualizacja instrukcji kancelaryjnej i archiwalnej dla jednostek służb statystyki publicznej.

3. W skład Sekretariatu Prezesa wchodzą:

1) Wydział Prezydialny,

2) Wydział Nadzoru i Kontroli Wewnętrznej,

3) Wydział Stosowania Prawa Europejskiego,

4) Wydział Legislacji,

5) Wydział Organizacji,

6) Wydział Spraw Obronnych,

7) Wydział Ochrony Informacji Niejawnych,

8) Wydział Archiwalny,

9) Samodzielne stanowisko pracy - radcowie Prezesa,

10) Samodzielne stanowisko pracy - radcowie prawni,

11) Samodzielne stanowisko pracy do spraw opinii klasyfikacyjnych i rejestrów,

12) Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi Rządowej Rady Ludnościowej.

4. Zadania Wydziału Ochrony Informacji Niejawnych określa Prezes GUS i są one wykonywane pod jego bezpośrednim nadzorem.";

7)
§ 14 otrzymuje brzmienie:

"§ 14

Departament Statystyki Przedsiębiorstw i Rejestrów (SPR)

1. Zadaniem Departamentu Statystyki Przedsiębiorstw i Rejestrów jest realizacja badań statystycznych dotyczących przedsiębiorstw, tj. podmiotów tworzonych w celu prowadzenia działalności gospodarczej w dziedzinie produkcji wyrobów i świadczenia usług rynkowych (poza rolnictwem, łowiectwem i leśnictwem oraz rybołówstwem i rybactwem), koordynacja podmiotowa i przedmiotowa badań z tego zakresu oraz prowadzenie krajowych rejestrów urzędowych podmiotów gospodarki narodowej (REGON) i podziału terytorialnego kraju (TERYT).

2. Departament Statystyki Przedsiębiorstw i Rejestrów prowadzi badania:

1) struktur organizacyjnych, prawnych i własnościowych przedsiębiorstw, w tym procesu prywatyzacji,

2) rocznej i bieżącej działalności gospodarczej przedsiębiorstw,

3) koniunktury gospodarczej.

3. Departament Statystyki Przedsiębiorstw i Rejestrów zbiera i opracowuje na potrzeby innych departamentów podstawowe dane statystyczne dotyczące przedsiębiorstw poza rolnictwem, łowiectwem i leśnictwem oraz rybołówstwem i rybactwem, w zakresie struktury rodzajowej i przestrzennej, rachunku zysków i strat, bilansu finansowego, liczby pracujących, zatrudnionych i wynagrodzeń, środków trwałych i nakładów ponoszonych na środki trwałe i wartości niematerialne i prawne w zakresie modułu wspólnego dla wszystkich przedsiębiorstw, bez specyficznych i szczegółowych badań działowych i dziedzinowych.

4. W szczególności do zadań Departamentu należy:

1) badanie zmian organizacyjnych, prawnych i własnościowych przedsiębiorstw na podstawie informacji zbieranych w systemie statystyki strukturalnej,

2) badanie podmiotów z udziałem kapitału zagranicznego prowadzących działalność w Polsce,

3) badanie działalności polskich przedsiębiorstw za granicą,

4) badanie przebiegu prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, jej form i efektów,

5) badanie grup przedsiębiorstw,

6) badanie zmian zachodzących w wewnętrznej strukturze rodzajowej działalności przedsiębiorstwa i rozmieszczenia terytorialnego tej działalności,

7) opracowanie, we współpracy z zainteresowanymi departamentami, metodologii, założeń i zakresu tematycznego bieżących badań działalności gospodarczej przedsiębiorstw,

8) opracowywanie wraz z zainteresowanymi departamentami metodologii, założeń i zakresu tematycznego rocznych badań działalności gospodarczej przedsiębiorstw i realizacja tych badań w zakresie modułu wspólnego dla wszystkich przedsiębiorstw,

9) opracowywanie metodologii założeń i zakresu tematycznego oraz prowadzenie rocznych badań działalności gospodarczej małych podmiotów, przy udziale zainteresowanych departamentów,

10) prowadzenie bieżących i rocznych badań sytuacji finansowej przedsiębiorstw niefinansowych,

11) prowadzenie bieżących i rocznych badań instytucji sektora finansowego, w tym banków, ubezpieczycieli, maklerów, towarzystw i funduszy emerytalnych i inwestycyjnych, narodowych funduszy inwestycyjnych, przedsiębiorstw faktoringowych, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, przedsiębiorstw pośrednictwa kredytowego, przedsiębiorstw leasingowych i innych przedsiębiorstw pośrednictwa finansowego,

12) badanie bieżącej i rocznej działalności inwestycyjnej oraz środków trwałych przedsiębiorstw na podstawie metodologii opracowanej przez Departament Rachunków Narodowych i Finansów,

13) badanie demografii przedsiębiorstw na podstawie informacji o liczbie podmiotów tworzonych, likwidowanych i aktywnych, pochodzących z bazy jednostek statystycznych,

14) badanie czynników mających wpływ na rozwój przedsiębiorstw, w tym nowych podmiotów,

15) gromadzenie w ramach prowadzonych przez Departament badań danych dotyczących działalności gospodarczej przedsiębiorstw z zakresu rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa oraz rybołówstwa i rybactwa, na zlecenie zainteresowanych departamentów i na podstawie przedstawionej przez nie metodologii,

16) tworzenie baz danych o przedsiębiorstwach, w tym baz danych wynikowych ze strukturalnej statystyki przedsiębiorstw oraz o podmiotach z kapitałem zagranicznym i administrowanie tymi bazami,

17) przygotowywanie metodologii i prowadzenie badań koniunktury gospodarczej, w tym koniunktury w przemyśle, budownictwie, handlu i usługach,

18) analiza aktualnej i przewidywanej sytuacji gospodarczej przedsiębiorstw w oparciu o wyniki ankiet koniunktury,

19) badanie wskaźników społeczeństwa informacyjnego dla przedsiębiorstw niefinansowych, na podstawie metodologii opracowanej przez Departament Analiz i Statystyki Regionalnej,

20) badanie wskaźników społeczeństwa informacyjnego dla przedsiębiorstw finansowych, na podstawie metodologii opracowanej przez Departament Analiz i Statystyki Regionalnej,

21) prowadzenie badań jednorazowych (ad hoc) powiązanych z regulaminowymi zadaniami Departamentu,

22) prowadzenie prac metodologicznych w zakresie badań realizowanych i planowanych do wdrożenia,

23) realizacja innych badań i analiz na temat funkcjonowania i oceny działalności przedsiębiorstw, wynikających z funkcji, jakie GUS pełni w krajowym statystycznym systemie informacyjnym,

24) prowadzenie rejestru REGON,

25) prowadzenie rejestru TERYT,

26) programowanie, planowanie i prowadzenie prac w zakresie rozwoju i utrzymania krajowych rejestrów urzędowych - podmiotów gospodarki narodowej i podziału terytorialnego,

27) współpraca z innymi organami rejestrowymi w zakresie doskonalenia współdziałania systemu rejestrów urzędowych oraz z organami administracji publicznej w zakresie integracji rejestrów w systemach informacyjnych administracji publicznej.

5. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział Badań Zmian Strukturalnych i Własnościowych,

2) Wydział Badań Wyników Finansowych i Działalności Inwestycyjnej,

3) Wydział Instytucji Finansowych,

4) Wydział Baz Danych,

5) Wydział Ankiet Koniunktury,

6) Wydział Rejestru REGON,

7) Wydział Rejestru TERYT,

8) Samodzielne stanowisko pracy do spraw koordynacji i opracowań zbiorczych.";

8)
§ 16 otrzymuje brzmienie:

"§ 16

Departament Statystyki Gospodarczej (DSG)

1. Zadaniem Departamentu Statystyki Gospodarczej jest programowanie i realizowanie badań, prowadzenie prac metodologicznych oraz opracowywanie i publikowanie wyników badań i analiz statystycznych dotyczących przemysłu, budownictwa, handlu zagranicznego, bilansów paliw surowców i materiałów, cen producentów oraz postępu naukowo-technicznego.

2. W szczególności do zadań Departamentu należy:

1) ustalanie wartości globalnej, zużycia pośredniego i wartości dodanej przemysłu, budownictwa i działalności badawczo-rozwojowej (dział 73) według zasad metodologicznych systemu rachunków narodowych opracowanych przez Departament Rachunków Narodowych i Finansów,

2) badanie wartości produkcji sprzedanej przemysłu i budownictwa na podstawie danych gromadzonych przez Departament Statystyki Przedsiębiorstw i Rejestrów w systemie statystyki strukturalnej i krótkoterminowej,

3) badanie ilości produkcji przemysłowej (wytworzonej i sprzedanej) według listy PRODCOM,

4) opracowywanie i analiza reprezentacyjnych indeksów ilości produkcji,

5) badanie produkcji budowlano-montażowej (system zleceniowy i gospodarczy),

6) badanie rzeczowych efektów budownictwa, w tym budownictwa mieszkaniowego oraz wydanych pozwoleń na budowę budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz obiektów inżynierii lądowej i wodnej,

7) badanie stosowanych technologii i ustalenie cykli realizacji budownictwa mieszkaniowego,

8) badania i analizy z zakresu statystyki nauki i techniki, w tym w szczególności: działalności badawczo-rozwojowej (B+R), działalności innowacyjnej przedsiębiorstw w przemyśle i w sektorze usług rynkowych, stanu ochrony własności przemysłowej oraz problematyki wysokiej techniki i zasobów ludzkich dla nauki i techniki, zasilanie informacyjne prac związanych z rachunkiem satelitarnym nauki,

9) analiza zmian strukturalnych w produkcji, w tym zmian w strukturze według rodzajów działalności i strukturze własnościowej oraz terytorialnym rozmieszczeniu produkcji,

10) badanie wahań sezonowych i rytmiczności produkcji przemysłowej, budowlanej i wymiany towarowej z zagranicą,

11) badanie wartości i wolumenu obrotu towarowego handlu zagranicznego,

12) analiza porównawcza statystyki handlu zagranicznego ze statystykami innych krajów,

13) analiza ekonomicznego rozdysponowania importu i przywozu towarów według głównych kategorii ekonomicznych,

14) badanie zużycia energii, paliw, wybranych surowców i materiałów i opracowywanie ich bilansów,

15) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi GUS przy opracowywaniu i aktualizacji założeń do budowy baz danych oraz zasilanie informacjami z zakresu badań prowadzonych przez Departament,

16) analiza bieżącej sytuacji gospodarczej w przemyśle i budownictwie oraz w handlu zagranicznym,

17) weryfikacja metodologii prowadzonych badań oraz przygotowywanie metodologii badań nowych - we współpracy z odpowiednimi resortami i departamentami GUS,

18) przygotowywanie metodologii we współpracy z innymi departamentami branżowymi i prowadzenie badań statystycznych z zakresu cen:

a) drewna,

b) w rybactwie,

c) producentów wyrobów i usług przemysłowych,

d) producentów produktów spożywczych,

e) producentów robót budowlano-montażowych,

f) wybranych obiektów budowlanych,

g) produkcji usług,

h) w handlu zagranicznym,

19) współpraca z Departamentem Analiz i Statystyki Regionalnej w zakresie przygotowywania informacji analitycznych o sytuacji gospodarczej z obszaru badań prowadzonych przez Departament,

20) współudział przy opracowywaniu koncepcji i zasilanie danymi publikacji zbiorczych miesięcznych i rocznych: Biuletynu Statystycznego, Informacji o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju, Rocznika Statystycznego RP, Rocznika Statystycznego Województw i Małego Rocznika Statystycznego Polski w zakresie tematyki Departamentu,

21) opracowywanie, we współpracy z właściwymi merytorycznie departamentami branżowymi, publikacji: Rocznik Statystyczny Przemysłu i Rocznik Statystyczny Międzynarodowego Obrotu Towarowego, tematycznych publikacji kwartalnych i miesięcznych, notatek sygnalnych oraz zasilanie danymi publikacji innych departamentów,

22) udział w zasilaniu Banku Danych Regionalnych danymi z zakresu kompetencji Departamentu,

23) opracowywanie i bieżąca aktualizacja Słownika Pojęć dla badań, których gestorem jest Departament,

24) realizacja zobowiązań wynikających ze współpracy międzynarodowej, a w szczególności z członkostwa Polski w organizacjach międzynarodowych, w tym w Unii Europejskiej, OECD, ONZ w zakresie badań prowadzonych przez Departament:

a) udział w przygotowywaniu danych do raportów i analiz międzynarodowych o polskiej gospodarce,

b) prowadzenie prac metodologicznych związanych z dostosowywaniem badań do wymogów międzynarodowych, a w szczególności Unii Europejskiej,

c) prowadzenie badań i przygotowywanie danych wynikowych w zakresie wynikającym z rozporządzeń Rady UE, w części dotyczącej kompetencji Departamentu.

3. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział Koordynacji Badań,

2) Wydział Produktów Przemysłowych,

3) Wydział Mierników Produkcji,

4) Wydział Budownictwa,

5) Wydział Handlu Zagranicznego,

6) Wydział Cen Producentów i Handlu Zagranicznego,

7) Wydział Bilansów Paliw, Surowców i Materiałów,

8) Wydział Nauki i Techniki.";

9)
§ 19 otrzymuje brzmienie:

"§ 19

Departament Współpracy Międzynarodowej, Finansowania i Kadr (MFK)

1. Zadaniem Departamentu Współpracy Międzynarodowej, Finansowania i Kadr jest prowadzenie spraw współpracy służb statystyki publicznej z zagranicą, spraw budżetu oraz finansowania statystyki publicznej, analiza wykorzystania środków budżetowych i pozabudżetowych, rozliczenia z budżetem, bieżąca kontrola wykonania budżetu, analiza kosztów funkcjonowania służb statystyki publicznej i działań związanych z wykorzystaniem funduszy pomocowych, planowanie, prowadzenie i koordynowanie prac w zakresie wynagradzania, szkolenia i rozwoju kadr statystyki publicznej oraz prowadzenie spraw pracowniczych i socjalnych.

2 W szczególności do zadań Departamentu należy:

1) opracowywanie programów współpracy służb statystyki publicznej z zagranicą oraz prowadzenie ocen ich realizacji,

2) koordynowanie współpracy służb statystyki publicznej z organizacjami międzynarodowymi (ONZ, OECD, MIS itp.) oraz organizowanie konferencji i seminariów międzynarodowych,

3) prowadzenie w ramach współpracy dwustronnej i wielostronnej spraw związanych z wymianą osób i materiałów,

4) prowadzenie bazy informatycznej zawierającej sprawozdania i wnioski z wyjazdów zagranicznych pracowników służb statystyki publicznej oraz kontrola realizacji wniosków,

5) przygotowywanie materiałów i obsługa zagranicznych wizyt Prezesa GUS,

6) organizowanie tłumaczeń,

7) koordynacja wykorzystania przez jednostki statystyki publicznej pomocy udzielanej przez Unię Europejską,

8) współudział w przygotowywaniu wniosków o finansowanie zadań z funduszy Unii Europejskiej i/lub z innych bezzwrotnych źródeł zagranicznych oraz współdziałanie z jednostkami służb statystyki publicznej dysponującymi zagranicznymi funduszami bezzwrotnymi przy wykonywaniu i rozliczaniu zadań finansowanych lub dofinansowanych z tych źródeł,

9) prowadzenie ewidencji umów finansowanych i dofinansowywanych z bezzwrotnych środków Unii Europejskiej i/lub innych źródeł zagranicznych,

10) udzielanie wyjaśnień dotyczących przepisów finansowych oraz z zakresu rachunkowości obowiązujących przy dofinansowywaniu ze środków Unii Europejskiej i innych bezzwrotnych źródeł zagranicznych,

11) opiniowanie, w porozumieniu z właściwymi departamentami, dokumentacji związanej z tworzeniem, zmianami oraz realizacją budżetu Unii Europejskiej,

12) opracowywanie projektu oraz układu wykonawczego budżetu resortu w zakresie dochodów i wydatków budżetowych w powiązaniu z zadaniami rzeczowymi oraz w zakresie zatrudnienia i wynagrodzeń osobowych,

13) podział wielkości wynikających z projektu budżetu oraz ustawy budżetowej na jednostki służb statystyki publicznej,

14) przygotowywanie informacji o planowanym budżecie oraz z wykonania budżetu,

15) sporządzanie propozycji decyzji w zakresie przeniesień wydatków budżetowych (na podstawie dokonanych przesunięć wydatków w jednostkach organizacyjnych statystyki w ramach rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej),

16) przekazywanie środków finansowych jednostkom służb statystyki publicznej,

17) weryfikacja i kontrola realizowanych planów finansowych jednostek budżetowych i zakładu budżetowego (Ośrodek Szkolenia Kadr Statystyki w Jachrance) i rachunków dochodów własnych w jednostkach służb statystyki,

18) przyjmowanie, sprawdzanie i analiza sprawozdań budżetowych jednostek służb statystyki publicznej w zakresie dochodów i wydatków budżetowych oraz pozabudżetowych, sprawozdań z zakresu zatrudnienia i wynagrodzeń oraz bilansów i sporządzanie na ich podstawie sprawozdań zbiorczych,

19) wykonywanie, w ramach sprawowanego przez Prezesa GUS nadzoru, kontroli finansowej w jednostkach służb statystyki publicznej, obejmującej w szczególności:

a) przestrzeganie procedur kontroli oraz przeprowadzanie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków w zakresie określonym w ustawie o finansach publicznych,

b) badanie i porównywanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym w zakresie:

- pobierania i gromadzenia środków publicznych,

- zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych,

- udzielania zamówień publicznych,

- zwrotu środków publicznych,

c) prowadzenie gospodarki finansowej,

20) planowanie kosztów badań statystycznych dla tematów i prac realizowanych przez służby statystyki publicznej,

21) opracowywanie analiz ekonomicznych funkcjonowania służb statystyki publicznej wraz z wnioskami,

22) analiza kosztów funkcjonowania statystyki publicznej w powiązaniu z możliwościami pozyskania i wykorzystania funduszy Unii Europejskiej,

23) opracowywanie projektu założeń polityki kadrowej w służbach statystyki publicznej oraz projektu zasad polityki kadrowej w GUS, ich realizacja, okresowa ocena i aktualizacja,

24) opracowywanie projektu programu rozwoju i promocji kadr statystyki publicznej, jego realizacja oraz okresowa analiza i ocena,

25) opracowywanie wieloletnich programów i rocznych planów szkoleń, organizacja, analiza i ocena efektywności szkoleń,

26) koordynacja szkoleń realizowanych w ramach Europejskiego Systemu Statystycznego,

27) prowadzenie i załatwianie spraw pracowniczych pracowników GUS oraz dyrektorów i zastępców dyrektorów innych jednostek statystyki publicznej,

28) obsługa prowadzenia naboru pracowników do GUS oraz na stanowiska dyrektorów i zastępców dyrektorów innych jednostek statystyki publicznej,

29) opracowywanie projektu zasad oceny pracowników służby cywilnej w GUS, prowadzenie ocen oraz planowanie ich kariery zawodowej,

30) prowadzenie działań w zakresie systemu ocen urzędników służby cywilnej w GUS oraz projektowanie indywidualnego programu ich rozwoju zawodowego,

31) koordynowanie szkolenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników służb statystyki publicznej,

32) kierowanie pracowników na szkolenia i staże organizowane przez inne jednostki, w tym zagraniczne, oraz organizowanie w GUS praktyk studenckich, uczniowskich i staży,

33) prowadzenie i ewidencjonowanie spraw związanych z odznaczaniem pracowników służb statystyki publicznej i innych osób,

34) przygotowywanie propozycji stanowiska Prezesa GUS w sprawach odwołań od decyzji dyrektorów urzędów statystycznych i jednostek podporządkowanych w sprawach pracowniczych,

35) przygotowywanie propozycji stanowiska Dyrektora Generalnego w sprawach pracowniczych zastrzeżonych do decyzji Dyrektora Generalnego,

36) prowadzenie spraw socjalnych GUS, w tym zaplecza socjalnego,

37) ustalanie jednolitych działań w sprawach dotyczących zagadnień rachunkowości, inwentaryzacji, budżetu, spraw finansowo-księgowych i kadrowych, w tym koordynacja wdrażania i nadzór nad bieżącą eksploatacją zintegrowanego systemu zarządzania zasobami ludzkimi w resorcie statystyki SOFTUS oraz prowadzenie i aktualizacja bazy danych kadrowych pracowników GUS oraz dyrektorów i zastępców dyrektorów urzędów statystycznych i jednostek podporządkowanych Prezesowi GUS.

3. Dyrektorowi Departamentu podlega główny księgowy resortu. Prawa i obowiązki głównego księgowego resortu określa ustawa o finansach publicznych.

4. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział Organizacji Współpracy Międzynarodowej,

2) Wydział Finansowania i Analiz,

3) Wydział Kontroli Finansowej,

4) Wydział Rozwoju Kadr,

5) Wydział Spraw Pracowniczych,

6) Samodzielne stanowisko pracy do spraw współpracy z organizacjami międzynarodowymi,

7) Samodzielne stanowisko pracy do spraw socjalnych.";

10)
§ 21 otrzymuje brzmienie:

"§ 21

Departament Administracyjno-Księgowy (DAK)

1. Zadaniem Departamentu Administracyjno-Księgowego jest pełnienie funkcji administratora budynku GUS, prowadzenie spraw administracyjnych, technicznych, gospodarczych i warunków pracy, przygotowywanie zbiorczych resortowych planów rzeczowych działalności inwestycyjnej i remontowo-budowlanej oraz obsługa finansowo-księgowa GUS, w tym w zakresie rozliczeń i rachunkowości wykorzystania środków pomocowych.

2. W szczególności do zadań Departamentu należy:

1) pełnienie funkcji administratora budynku GUS (wraz z terenem przekazanym w zarząd GUS),

2) gospodarowanie powierzchnią lokalową budynku GUS,

3) prowadzenie inwestycji, remontów, napraw i konserwacji budynku GUS (z wyłączeniem spraw przekazanych do zadań innych jednostek mających siedzibę w budynku GUS),

4) utrzymanie czystości i prowadzenie innych spraw gospodarczych,

5) gospodarowanie i administrowanie składnikami majątkowymi GUS, w tym prowadzenie inwentaryzacji ciągłej,

6) tworzenie i zapewnienie warunków pracy pracownikom GUS,

7) zaopatrzenie w meble, sprzęt, urządzenia biurowe oraz inne środki niezbędne do wykonywania pracy, ich naprawy i konserwacja,

8) ewidencja sprzętu informatycznego w GUS,

9) planowanie dostaw, robót i usług na rzecz GUS i ich realizacja,

10) prowadzenie zamówień publicznych w zakresie nieobjętym zadaniami Komisji Przetargowej,

11) prowadzenie ewidencji udzielonych przez GUS zamówień publicznych i przyjętego trybu oraz przechowywanie zawartych umów,

12) przygotowywanie zbiorczych resortowych planów rzeczowych działalności inwestycyjnej i remontowo-budowlanej,

13) przygotowywanie zbiorczych resortowych planów finansowych działalności inwestycyjnej i remontowo-budowlanej służb statystyki publicznej,

14) prowadzenie ewidencji zasobu majątkowego Skarbu Państwa w dyspozycji jednostek służb statystyki publicznej,

15) prowadzenie rachunkowości GUS,

16) obsługa księgowo-kasowa GUS,

17) realizacja funduszu wynagrodzeń GUS,

18) obsługa finansowo-księgowa wykorzystania funduszy Unii Europejskiej lub innych bezzwrotnych źródeł zagranicznych, prowadzenie ich rozliczeń i sprawozdawczości,

19) koordynowanie spraw dofinansowania działalności ogólnotechnicznej i wspomagającej badania Centralnej Biblioteki Statystycznej,

20) zapewnienie ochrony przeciwpożarowej w budynku GUS,

21) obsługa transportu osobowego i ciężarowego na rzecz GUS.

3. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział Logistyki,

2) Wydział Techniczny,

3) Wydział Gospodarczy,

4) Wydział Finansowo-Księgowy,

5) Wydział Zamówień Publicznych,

6) Samodzielne stanowisko pracy do spraw ochrony przeciwpożarowej.

4. Pracami Wydziału Finansowo-Księgowego kieruje główny księgowy GUS, którego prawa i obowiązki określa ustawa o finansach publicznych.";

11)
w § 25:
a)
w ust. 1:

– w pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) nadzorowanie organizacyjne przebiegu prac nad terminowym przygotowaniem projektu budżetu i układu wykonawczego budżetu GUS,",

– pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) gospodaruje dodatkowymi środkami finansowymi pozyskiwanymi przez GUS,";

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Dyrektor Generalny - z upoważnienia Prezesa GUS - jest dysponentem III stopnia środków budżetowych GUS.".

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2005 r.

________

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 oraz z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703.

2) Zmiany wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. GUS z 2002 r. Nr 2, poz. 8, Nr 8, poz. 47, Nr 12, poz. 83 i Nr 13, poz. 93, z 2003 r. Nr 10, poz. 49 i Nr 11, poz. 55 i 56 oraz z 2004 r. Nr 1, poz. 1 i Nr 2, poz. 8.