Zm.: zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Głównego Urzędu Statystycznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.2002.8.47

Akt utracił moc
Wersja od: 5 sierpnia 2002 r.

ZARZĄDZENIE NR 4
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 5 sierpnia 2002 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Głównego Urzędu Statystycznego

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929 i Nr 70, poz. 778, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799 i 1800) zarządza się, co następuje:
§  1.
W regulaminie organizacyjnym Głównego Urzędu Statystycznego, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 6 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 21 grudnia 2001 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Głównego Urzędu Statystycznego (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 77 i z 2002 r. Nr 2, poz. 8) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 6 pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) Departament Administracyjno-Księgowy (DAK),";

2)
w § 10:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zadaniem Sekretariatu Prezesa jest obsługa Prezesa GUS, wiceprezesów, Dyrektora Generalnego Urzędu oraz działających w GUS komisji, zespołów i rad, obsługa prasowa, wykonywanie zadań wynikających z nadzoru Prezesa GUS nad jednostkami służb statystyki publicznej, prowadzenie spraw integracji europejskiej i współpracy służb statystyki publicznej z zagranicą, obsługa prawna, projektowanie struktur organizacyjnych służb statystyki publicznej, prowadzenie spraw archiwalnych, ochrona informacji niejawnych oraz prowadzenie spraw obronnych.",

b)
w ust. 2:

– pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Prezesa GUS nad jednostkami służb statystyki publicznej, kontrola realizacji zadań regulaminowych GUS oraz wykonywanie zadań związanych ze współdziałaniem z administracją rządową i samorządową,",

– pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) przekazywanie jednostkom służb statystyki publicznej i departamentom bieżących poleceń Prezesa GUS i Dyrektora Generalnego Urzędu oraz kontrola ich wykonania,",

– w pkt 6 skreśla się wyrazy "w części dotyczącej urzędów statystycznych i jednostek podporządkowanych Prezesowi GUS",

– w pkt 37 skreśla się wyrazy "- w ramach nadzoru Prezesa GUS -",

– dodaje się pkt 41-46 w brzmieniu:

"41) organizowanie ochrony informacji niejawnych w GUS i kontrola jej przestrzegania,

42) organizowanie szkolenia pracowników GUS w zakresie ochrony informacji niejawnych,

43) prowadzenie kancelarii tajnej GUS,

44) organizowanie fizycznej ochrony budynku GUS,

45) prowadzenie Centralnego Archiwum Statystycznego,

46) przygotowywanie i aktualizacja instrukcji kancelaryjnej i archiwalnej dla jednostek służb statystyki publicznej.",

c)
w ust. 3 po pkt 8 dodaje się pkt 8a i 8b w brzmieniu:

"8a) Wydział Ochrony Informacji Niejawnych,

8b) Wydział Archiwalny,";

d)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Zadania Wydziału Ochrony Informacji Niejawnych określa Prezes GUS i są one wykonywane pod jego bezpośrednim nadzorem.";

3)
w § 12 w ust. 2 dodaje się pkt 18a w brzmieniu:

"18a) koordynowanie prac w zakresie przyjmowania zamówień i zleceń na opracowania i analizy w trybie art. 21 ustawy o statystyce publicznej.";

4)
w § 19 w ust. 2 w pkt 12 skreśla się wyrazy "gospodarstwa pomocniczego (Zakład Obsługi GUS),";
5)
§ 21 otrzymuje brzmienie:

"§ 21

Departament Administracyjno-Księgowy (DAK)

1. Zadaniem Departamentu Administracyjno-Księgowego jest pełnienie funkcji administratora budynku GUS, prowadzenie spraw administracyjnych, technicznych i gospodarczych, warunków pracy i socjalnych pracowników GUS oraz obsługa finansowo-księgowa centrali GUS, w tym w zakresie rozliczeń i rachunkowości wykorzystania środków pomocowych.

2. W szczególności do zadań Departamentu należy:

1) pełnienie funkcji administratora budynku GUS (wraz z terenem przekazanym w zarząd GUS),

2) gospodarowanie powierzchnią lokalową budynku GUS,

3) prowadzenie inwestycji, remontów, napraw i konserwacji budynku GUS (z wyłączeniem spraw przekazanych do zadań innych jednostek mających siedzibę w budynku GUS),

4) utrzymanie czystości i prowadzenie innych spraw gospodarczych,

5) gospodarowanie i administrowanie składnikami majątkowymi GUS, w tym prowadzenie inwentaryzacji ciągłej,

6) tworzenie i zapewnienie warunków pracy pracownikom GUS,

7) zaopatrzenie w meble, sprzęt, urządzenia biurowe oraz inne środki niezbędne do wykonywania pracy i ich naprawa i konserwacja,

8) ewidencja i analiza wykorzystania sprzętu informatycznego i oprogramowania w GUS,

9) planowanie dostaw, robót i usług na rzecz GUS i ich realizacja,

10) prowadzenie zamówień publicznych w zakresie nieobjętym zadaniami Komisji Przetargowej, w szczególności zamówień, których wartość nie przekracza 30.000 euro,

11) prowadzenie ewidencji udzielonych przez GUS zamówień publicznych i przyjętego trybu oraz przechowywanie zawartych umów,

12) prowadzenie rachunkowości GUS,

13) obsługa księgowo-kasowa GUS,

14) realizacja funduszu wynagrodzeń GUS,

15) obsługa finansowo-księgowa wykorzystania środków pomocowych GUS, prowadzenie ich rozliczeń i sprawozdawczości,

16) koordynowanie spraw dofinansowania działalności ogólnotechnicznej i wspomagającej badania (DOT) Centralnej Biblioteki Statystycznej i Zakładu Badań Statystyczno-Ekonomicznych GUS i PAN,

17) prowadzenie spraw socjalnych GUS, w tym zaplecza socjalnego,

18) zapewnienie ochrony przeciwpożarowej w budynku GUS,

19) obsługa transportu osobowego i ciężarowego na rzecz GUS.

3. W skład Departamentu wchodzą:

1) Wydział Logistyki,

2) Wydział Techniczny,

3) Wydział Gospodarczy,

4) Wydział Finansowo-Księgowy,

5) Samodzielne stanowisko pracy do spraw socjalnych,

6) Samodzielne stanowisko pracy do spraw zamówień publicznych,

7) Samodzielne stanowisko pracy do spraw obsługi finansowo-księgowej środków pomocowych,

8) Samodzielne stanowisko pracy do spraw ochrony przeciwpożarowej.";

6)
w § 25 w ust. 1 w pkt 1:
a)
w lit. i skreśla się wyrazy "i w Zakładzie Obsługi GUS",
b)
skreśla się lit. j;
7)
w § 26 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W sprawach istotnych dla rozwoju systemu statystyki publicznej Prezes GUS może zwołać posiedzenie Kolegium z udziałem dyrektorów urzędów statystycznych, jednostek podporządkowanych Prezesowi GUS i departamentów.".

§  2.
Z dniem wejścia w życie zarządzenia likwidacji ulega Biuro Dyrektora Generalnego Urzędu.
§  3.
1.
Wykonywanie zadań określonych w § 21 ust. 2 regulaminu organizacyjnego Głównego Urzędu Statystycznego, w brzmieniu nadanym niniejszym zarządzeniem, Departament Administracyjno-Księgowy podejmie:
1)
w zakresie objętym w pkt 8-17 oraz pkt 5 w części prac dotyczących sprzętu komputerowego - z dniem wejścia w życie zarządzenia,
2)
w zakresie objętym w pkt 1-7, 18-20 oraz pkt 5 z wyłączeniem prac dotyczących sprzętu komputerowego - z dniem 1 stycznia 2003 r.
2.
Do dnia 31 grudnia 2002 r. zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 2, wykonywać będzie Zakład Obsługi GUS.
3.
Dyrektor Departamentu Administracyjno-Księgowego przeprowadzi postępowania niezbędne dla kontynuacji lub zawarcia nowych umów cywilnoprawnych przez GUS związanych z administrowaniem budynkiem, obowiązujących od dnia 1 stycznia 2003 r.
§  4.
Dyrektor Generalny Urzędu:
1)
zatwierdzi regulamin wewnętrzny Departamentu Administracyjno-Księgowego,
2)
dokona zmian wynikających z zarządzenia w regulaminie wewnętrznym Sekretariatu Prezesa,
3)
podejmie czynności konieczne do przejęcia z dniem 1 stycznia 2003 r. składników majątkowych Zakładu Obsługi GUS przez Departament Administracyjno-Księgowy,
4)
dokona wymaganych przepisami ustawy o służbie cywilnej, Kodeksu pracy i ich aktów wykonawczych czynności wobec pracowników Głównego Urzędu Statystycznego związanych ze zmianami organizacyjnymi w GUS.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 17 sierpnia 2002 r.