Zm.: zarządzenie w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości.
Dz.Urz.MS.2014.73
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 21 lutego 2014 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości
"5) opracowywania oceny funkcjonowania ustawy, zwanej dalej "OSR ex post".";
"1) projekcie - należy przez to rozumieć odpowiednio projekt: założeń projektu ustawy, ustawy, rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości, Prezesa Rady Ministrów lub Rady Ministrów, uchwały Rady Ministrów i zarządzenia Prezesa Rady Ministrów;";
"§ 3. Członek Kierownictwa właściwy w sprawach prac legislacyjnych prowadzonych w Ministerstwie może polecić prowadzenie tych prac w trybie odrębnym od ustalonego w zarządzeniu.";
"2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, komórka merytoryczna wskazuje cel strategiczny Ministra Sprawiedliwości, z którym jest związana projektowana regulacja, lub zamieszcza informację, że nie nawiązuje ona do żadnego z tych celów, a także dołącza do wniosku informacje i wyjaśnienia dotyczące przyczyn i potrzeby opracowania projektu, w tym propozycje rozwiązań, które planuje się w nim zawrzeć, oraz wstępne dane dotyczące przewidywanego odziaływania tych rozwiązań na interesariuszy.";
"§ 5. 1. Komórka legislacyjna dokonuje analizy zakresu projektowanej regulacji oraz występuje do Departamentu Strategii i Deregulacji o:
1) przedstawienie opinii na temat zgodności projektowanej regulacji z celami strategicznymi Ministra Sprawiedliwości;
2) opracowanie testu regulacyjnego - w przypadku projektu założeń projektu ustawy i projektu ustawy - przekazując informacje, wyjaśnienia i dane, o których mowa w § 4 ust. 2.
2. Komórka legislacyjna określa termin na dokonanie przez Departament Strategii i Deregulacji czynności, o których mowa w ust. 1; termin ten może być krótszy niż 7 dni tylko w wyjątkowych przypadkach.
3. Departament Strategii i Deregulacji opracowując test regulacyjny może wystąpić do komórki merytorycznej lub legislacyjnej o przedstawienie informacji niezbędnych w pracach nad testem, w szczególności danych statystycznych, a także do Departamentu Budżetu i Efektywności Finansowej o ustalenie skutków finansowych projektu.";
"2. Informacja o wpisie projektu do właściwego wykazu przekazywana jest także do Departamentu Prawa Cywilnego, jeżeli projekt pozostaje we właściwości tej komórki legislacyjnej. ";
"§ 8. Po zamieszczeniu informacji o projekcie we właściwym wykazie prac legislacyjnych komórka legislacyjna opracowuje wstępny projekt.
§ 9. 1. Komórka legislacyjna przekazuje wstępny projekt, o którym mowa w § 8, Departamentowi Strategii i Deregulacji w celu opracowania oceny skutków regulacji; przepisy § 5 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
2. Departament Strategii i Deregulacji opracowuje ocenę skutków regulacji i przekazuje ją komórce legislacyjnej.";
"4. Upoważnienie do udziału w konferencji jest równoznaczne z upoważnieniem do przedstawienia wiążącego stanowiska dotyczącego projektu. Brak udziału w konferencji jest równoznaczny z odstąpieniem od przedstawionych uwag.";
"§ 13. Komórka legislacyjna przekazuje projekt do akceptacji członkom Kierownictwa przed skierowaniem go do konsultacji publicznych, opiniowania lub uzgodnień międzyresortowych. W przypadku rozbieżności do projektu dołącza się informację o nich. Przepis § 6 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 14. 1. Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt do:
1) konsultacji publicznych lub opiniowania podmiotom wskazanym w ocenie skutków regulacji, a w przypadku projektu założeń projektu ustawy - podmiotom wskazanym w teście regulacyjnym;
2) Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zawierające prośbę o:
a) przedstawienie stanowiska dotyczącego oceny skutków regulacji,
b) zbadanie zgodności projektu ustawy z założeniami - w przypadku projektu opracowanego na podstawie założeń;
3) uzgodnień międzyresortowych oraz Ministrowi Spraw Zagranicznych, z prośbą o wyrażenie opinii w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej.
2. Dyrektor komórki legislacyjnej podpisuje adnotację "Opracowano pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym", umieszczoną na ostatniej stronie projektu.
3. Komórka legislacyjna informuje o planowanym wystąpieniu, o którym mowa w ust. 1, Szefa Gabinetu Politycznego Ministra, rzecznika prasowego Ministra Sprawiedliwości oraz wyznaczonego pracownika Biura Ministra.
§ 15. 1. W przypadku otrzymania uwag w konsultacjach publicznych, w wyniku opiniowania lub w uzgodnieniach międzyresortowych, komórka legislacyjna może przekazać je komórce merytorycznej lub jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanej w celu uzyskania jej stanowiska oraz wyznacza termin na przedstawienie tego stanowiska, a następnie, biorąc pod uwagę to stanowisko, opracowuje projekt będący wynikiem konsultacji, opiniowania lub uzgodnień międzyresortowych. W przypadku znacznej liczby uwag komórka legislacyjna dodatkowo przekazuje ich tabelaryczne zestawienie.
2. Jeżeli zmiany dokonane w projekcie w wyniku konsultacji publicznych, opiniowania lub uzgodnień międzyresortowych mają istotny wpływ na ocenę przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych projektu, komórka legislacyjna przekazuje go Departamentowi Strategii i Deregulacji w celu uzupełnienia oceny skutków regulacji lub testu regulacyjnego.";
"§ 21. Do projektu założeń projektu ustawy nie stosuje się do § 9 ust. 1, § 14 ust. 1 pkt 2 i ust. 2.";
"1. Komórka legislacyjna na bieżąco zamieszcza na stronie BIP RCL dokumenty dotyczące prac nad projektem, w szczególności:
1) projekt kierowany do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych, a także kolejne wersje tego projektu;
2) pisma kierujące projekt do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych;
3) stanowiska podmiotów wyrażone w konsultacjach publicznych, w wyniku opiniowania i w uzgodnieniach międzyresortowych;
4) stanowiska Ministra Sprawiedliwości w sprawie uwag zgłoszonych w konsultacjach publicznych, w wyniku opiniowania i w uzgodnieniach międzyresortowych;
5) dokumenty związane z działalnością lobbingową w procesie stanowienia prawa.";
"2. W przypadku zgłoszenia uwag przed rozpatrzeniem projektu przez właściwy komitet Rady Ministrów komórka legislacyjna może przekazać uwagi komórce merytorycznej lub jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanej w celu uzyskania jej stanowiska, oraz wyznacza termin na przedstawienie tego stanowiska.";
"§ 28. Komórka legislacyjna kieruje projekt ustawy, rozporządzenia Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów albo zarządzenia Prezesa Rady Ministrów do Rządowego Centrum Legislacji wraz z pismem w sprawie Komisji Prawniczej dotyczącej tego projektu. Przepisy § 24 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§ 29. Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt rozpatrzony przez Komisję Prawniczą, projekt założeń projektu ustawy lub projekt uchwały Rady Ministrów do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, a w przypadku projektu rozporządzenia lub zarządzenia Prezesa Rady Ministrów - przekazujące ten projekt w celu przedłożenia go Prezesowi Rady Ministrów do podpisu. Przepisy § 27 ust. 2-5 stosuje się odpowiednio.";
"3. Projekt, o którym mowa w ust. 1, uzgadnia się z Departamentem Prawa Karnego lub Departamentem Prawa Cywilnego, a także komórkami organizacyjnymi Ministerstwa i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanymi, z których zakresem zadań wiąże się projektowana regulacja. Komórka merytoryczna, przekazując projekt właściwej komórce legislacyjnej, wskazuje jej, czy istnieje potrzeba przeprowadzenia konsultacji publicznych lub opiniowania dotyczących tego projektu, a w przypadku istnienia takiej potrzeby - wskazuje także podmioty, którym należy przekazać projekt w ramach konsultacji lub opiniowania.",
"3a. Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące projekt do konsultacji publicznych lub opiniowania; w wystąpieniu określa się termin na zgłaszanie uwag do projektu, który nie może być krótszy niż 7 dni. W przypadku otrzymania uwag w konsultacjach publicznych lub w wyniku opiniowania komórka legislacyjna przekazuje je komórce merytorycznej.";
"Rozdział 5a
Opracowywanie OSR ex post
§ 31a. 1. Komórka legislacyjna powiadamia Departament Strategii i Deregulacji o zobowiązaniu Ministra Sprawiedliwości do opracowania OSR ex post.
2. Niezwłocznie po otrzymaniu powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, Departament Strategii i Deregulacji powiadamia właściwe komórki organizacyjne o zakresie danych potrzebnych do opracowania OSR ex post. Komórki przekazują dane w terminie wskazanym przez ten Departament.
3. Departament Strategii i Deregulacji opracowuje OSR ex post w szczególności na podstawie danych, o których mowa w ust. 2, i przekazuje ją komórce legislacyjnej.
4. Komórka legislacyjna przygotowuje wystąpienie członka Kierownictwa przekazujące OSR ex post właściwemu organowi.
5. Komórka legislacyjna powiadamia Departament Strategii i Deregulacji o zobowiązaniu Ministra Sprawiedliwości do uzupełnienia OSR ex post. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.";
"1. Harmonogram prac nad projektami wskazuje terminy dokonania poszczególnych czynności w trakcie prac legislacyjnych, w szczególności przekazania projektu do akceptacji członkom Kierownictwa, konsultacji publicznych, opiniowania, uzgodnień międzyresortowych, Rządowego Centrum Legislacji w celu rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą, skierowania projektu do rozpatrzenia przez właściwy komitet Rady Ministrów i Radę Ministrów oraz wskazuje termin wejścia w życie aktu.".