Zm.: zarządzenie w sprawie powołania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MNiSW.2010.4.68

Akt jednorazowy
Wersja od: 28 lipca 2010 r.

ZARZĄDZENIE Nr 37/2010
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 28 lipca 2010 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie powołania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu nr 16 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 listopada 1998 r. w sprawie powołania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 37, Dz. Urz. MENiS z 2003 r. Nr 4, poz. 19 oraz Dz. Urz. MNiSzW z 2007 r. Nr 3, poz. 31 oraz z 2009 r. Nr 2, poz. 22) załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).

ZAŁĄCZNIK 

STATUT BIURA UZNAWALNOŚCI WYKSZTAŁCENIA I WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ

I.

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Biuro Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej, zwane dalej "Biurem", jest państwową jednostką budżetową.
2.
Siedziba Biura mieści się w Warszawie.

II.

Przedmiot działalności

§  2.
1.
Przedmiotem działalności Biura jest wykonywanie zadań dotyczących:
1)
kształcenia cudzoziemców w Polsce i obywateli polskich za granicą, a także cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swojego zamieszkania;
2)
obsługi administracyjnej i finansowej Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego i państwowych komisji egzaminacyjnych;
3)
pełnienia roli Krajowego Punktu Koordynacyjnego do spraw Krajowych Ram Kwalifikacji.
2.
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
opiniowanie umów międzynarodowych lub innych porozumień z partnerami zagranicznymi w zakresie dotyczącym kształcenia obywateli polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce;
2)
przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących kształcenia obywateli polskich za granicą, cudzoziemców w Polsce, a także cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swojego zamieszkania oraz udział w uzgadnianiu tych projektów;
3)
prowadzenie spraw związanych z:
a)
przyjmowaniem cudzoziemców na naukę w Polsce i odbywaniem tej nauki,
b)
rekrutacją obywateli polskich na naukę za granicą lub w celu prowadzenia za granicą badań naukowych, odbywaniem tej nauki lub prowadzeniem badań naukowych w ramach programów wykonawczych do umów międzynarodowych lub programów resortowych,
c)
kwalifikowaniem cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swojego zamieszkania na stypendia strony polskiej;
4)
upowszechnianie informacji o ofertach stypendialnych i możliwościach kształcenia w Polsce, w tym również poprzez zamieszczanie informacji na stronach internetowych Biura;
5)
organizacja pracy i obsługa administracyjna Zespołu do Spraw Rekrutacji i Kształcenia Cudzoziemców w Polsce, powołanego odrębnymi przepisami;
6)
przedstawianie wniosków cudzoziemców ubiegających się o przyjęcie na naukę w Polsce, wniosków w sprawach toku studiów cudzoziemców odbywających naukę w Polsce oraz przedstawianie wniosków cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swego zamieszkania na posiedzeniach Zespołu, o którym mowa w pkt 5;
7)
organizacja pracy i obsługa administracyjna Zespołu do Spraw Rekrutacji i Kształcenia Obywateli Polskich za Granicą, powołanego odrębnymi przepisami;
8)
przedstawianie wniosków obywateli polskich ubiegających się o przyjęcie na naukę za granicą i wniosków dotyczących przebiegu ich nauki za granicą na posiedzeniach Zespołu, o którym mowa w pkt 7;
9)
współdziałanie z polskimi i zagranicznymi przedstawicielstwami dyplomatycznymi i urzędami konsularnymi, właściwymi resortami i innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie kształcenia na poziomie akademickim obywateli polskich i cudzoziemców polskiego pochodzenia za granicą oraz cudzoziemców w Polsce, w tym osób polskiego pochodzenia;
10)
prowadzenie ewidencji spraw związanych z tokiem kształcenia osób skierowanych na kształcenie za granicą oraz cudzoziemców kształcących się w Polsce, a także cudzoziemców polskiego pochodzenia odbywających studia w kraju swojego zamieszkania jako stypendyści strony polskiej;
11)
prowadzenie rejestru i przetwarzanie danych, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych, cudzoziemców - absolwentów polskich szkół wyższych, ze szczególnym uwzględnieniem osób pochodzenia polskiego, a także cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swojego zamieszkania jako stypendyści strony polskiej;
12)
udział w planowaniu środków finansowych na świadczenia stypendialne dla cudzoziemców w Polsce oraz pokrywanie kosztów przeprowadzenia przewodu doktorskiego;
13)
refundowanie stypendiów przyznanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego oraz pokrywanie kosztów przeprowadzenia przewodu doktorskiego;
14)
zapewnianie dostępu do informacji oraz poradnictwa w zakresie związków pomiędzy krajowym systemem kwalifikacji a Europejską Ramą Kwalifikacji;
15)
wspieranie uczestnictwa zainteresowanych stron, instytucji szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego, partnerów społecznych, różnych sektorów gospodarki i ekspertów, w działaniach mających na celu porównywanie i wykorzystanie kwalifikacji na poziomie europejskim;
16)
sporządzanie corocznych sprawozdań z działalności Biura.

III.

Organizacja i zarządzanie

§  3.
1.
Biurem kieruje dyrektor przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców.
2.
Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.
3.
Dyrektor kieruje bieżącą działalnością Biura i reprezentuje je na zewnątrz. W czasie nieobecności dyrektora zastępuje go wyznaczony zastępca.
4.
Zastępców dyrektora oraz pozostałych pracowników Biura zatrudnia dyrektor.
5.
W skład Biura wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Wymiany Międzynarodowej;
2)
Wydział Programów Wielostronnych;
3)
Krajowy Punkt Koordynacyjny do spraw Krajowych Ram Kwalifikacji;
4)
Sekretariat Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
5)
Wydział Organizacyjny.
6.
Komórki organizacyjne realizują swoje zadania określone w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym oraz w planie pracy Biura. Plan pracy oraz wewnętrzny regulamin organizacyjny zatwierdza dyrektor.
7.
Przy wykonywaniu swoich zadań komórki organizacyjne są obowiązane do współdziałania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami. Jeżeli do wykonania zadania konieczne jest współdziałanie kilku komórek organizacyjnych, wiodącą komórkę wyznacza dyrektor.

IV.

Gospodarka finansowa

§  4.
1.
Wydatki Biura pokrywane są ze środków w części 38 Szkolnictwo wyższe działu 803 Szkolnictwo wyższe budżetu państwa.
2.
Biuro prowadzi gospodarkę finansową na zasadach przewidzianych dla jednostek budżetowych.
3.
Biuro może otrzymywać środki z budżetu Unii Europejskiej na określone projekty lub zadania.

V.

Postanowienia końcowe

§  5.
Zmiana statutu może nastąpić w trybie przewidzianym dla jego wydania.