Zm.: zarządzenie w sprawie powołania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MNiSW.2010.4.68
Akt jednorazowy Wersja od: 28 lipca 2010 r.
ZARZĄDZENIE Nr 37/2010
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 28 lipca 2010 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie powołania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W zarządzeniu nr 16 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 listopada 1998 r. w sprawie powołania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 37, Dz. Urz. MENiS z 2003 r. Nr 4, poz. 19 oraz Dz. Urz. MNiSzW z 2007 r. Nr 3, poz. 31 oraz z 2009 r. Nr 2, poz. 22) załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do zarządzenia.§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
ZAŁĄCZNIK
STATUT BIURA UZNAWALNOŚCI WYKSZTAŁCENIA I WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ
STATUT BIURA UZNAWALNOŚCI WYKSZTAŁCENIA I WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ
I.
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1.
1.
Biuro Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej, zwane dalej "Biurem", jest państwową jednostką budżetową.2.
Siedziba Biura mieści się w Warszawie.II.
Przedmiot działalności
Przedmiot działalności
§ 2.
1.
Przedmiotem działalności Biura jest wykonywanie zadań dotyczących: 1)
kształcenia cudzoziemców w Polsce i obywateli polskich za granicą, a także cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swojego zamieszkania; 2)
obsługi administracyjnej i finansowej Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego i państwowych komisji egzaminacyjnych; 3)
pełnienia roli Krajowego Punktu Koordynacyjnego do spraw Krajowych Ram Kwalifikacji.2.
Do zadań Biura należy w szczególności: 1)
opiniowanie umów międzynarodowych lub innych porozumień z partnerami zagranicznymi w zakresie dotyczącym kształcenia obywateli polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce; 2)
przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących kształcenia obywateli polskich za granicą, cudzoziemców w Polsce, a także cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swojego zamieszkania oraz udział w uzgadnianiu tych projektów; 3)
prowadzenie spraw związanych z:a)
przyjmowaniem cudzoziemców na naukę w Polsce i odbywaniem tej nauki,b)
rekrutacją obywateli polskich na naukę za granicą lub w celu prowadzenia za granicą badań naukowych, odbywaniem tej nauki lub prowadzeniem badań naukowych w ramach programów wykonawczych do umów międzynarodowych lub programów resortowych,c)
kwalifikowaniem cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swojego zamieszkania na stypendia strony polskiej; 4)
upowszechnianie informacji o ofertach stypendialnych i możliwościach kształcenia w Polsce, w tym również poprzez zamieszczanie informacji na stronach internetowych Biura; 5)
organizacja pracy i obsługa administracyjna Zespołu do Spraw Rekrutacji i Kształcenia Cudzoziemców w Polsce, powołanego odrębnymi przepisami; 6)
przedstawianie wniosków cudzoziemców ubiegających się o przyjęcie na naukę w Polsce, wniosków w sprawach toku studiów cudzoziemców odbywających naukę w Polsce oraz przedstawianie wniosków cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swego zamieszkania na posiedzeniach Zespołu, o którym mowa w pkt 5; 7)
organizacja pracy i obsługa administracyjna Zespołu do Spraw Rekrutacji i Kształcenia Obywateli Polskich za Granicą, powołanego odrębnymi przepisami; 8)
przedstawianie wniosków obywateli polskich ubiegających się o przyjęcie na naukę za granicą i wniosków dotyczących przebiegu ich nauki za granicą na posiedzeniach Zespołu, o którym mowa w pkt 7; 9)
współdziałanie z polskimi i zagranicznymi przedstawicielstwami dyplomatycznymi i urzędami konsularnymi, właściwymi resortami i innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie kształcenia na poziomie akademickim obywateli polskich i cudzoziemców polskiego pochodzenia za granicą oraz cudzoziemców w Polsce, w tym osób polskiego pochodzenia; 10)
prowadzenie ewidencji spraw związanych z tokiem kształcenia osób skierowanych na kształcenie za granicą oraz cudzoziemców kształcących się w Polsce, a także cudzoziemców polskiego pochodzenia odbywających studia w kraju swojego zamieszkania jako stypendyści strony polskiej; 11)
prowadzenie rejestru i przetwarzanie danych, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych, cudzoziemców - absolwentów polskich szkół wyższych, ze szczególnym uwzględnieniem osób pochodzenia polskiego, a także cudzoziemców polskiego pochodzenia studiujących w kraju swojego zamieszkania jako stypendyści strony polskiej; 12)
udział w planowaniu środków finansowych na świadczenia stypendialne dla cudzoziemców w Polsce oraz pokrywanie kosztów przeprowadzenia przewodu doktorskiego; 13)
refundowanie stypendiów przyznanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego oraz pokrywanie kosztów przeprowadzenia przewodu doktorskiego; 14)
zapewnianie dostępu do informacji oraz poradnictwa w zakresie związków pomiędzy krajowym systemem kwalifikacji a Europejską Ramą Kwalifikacji; 15)
wspieranie uczestnictwa zainteresowanych stron, instytucji szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego, partnerów społecznych, różnych sektorów gospodarki i ekspertów, w działaniach mających na celu porównywanie i wykorzystanie kwalifikacji na poziomie europejskim; 16)
sporządzanie corocznych sprawozdań z działalności Biura.III.
Organizacja i zarządzanie
Organizacja i zarządzanie
§ 3.
1.
Biurem kieruje dyrektor przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców.2.
Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego.3.
Dyrektor kieruje bieżącą działalnością Biura i reprezentuje je na zewnątrz. W czasie nieobecności dyrektora zastępuje go wyznaczony zastępca.4.
Zastępców dyrektora oraz pozostałych pracowników Biura zatrudnia dyrektor.5.
W skład Biura wchodzą następujące komórki organizacyjne: 1)
Wydział Wymiany Międzynarodowej; 2)
Wydział Programów Wielostronnych; 3)
Krajowy Punkt Koordynacyjny do spraw Krajowych Ram Kwalifikacji; 4)
Sekretariat Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego; 5)
Wydział Organizacyjny.6.
Komórki organizacyjne realizują swoje zadania określone w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym oraz w planie pracy Biura. Plan pracy oraz wewnętrzny regulamin organizacyjny zatwierdza dyrektor.7.
Przy wykonywaniu swoich zadań komórki organizacyjne są obowiązane do współdziałania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami. Jeżeli do wykonania zadania konieczne jest współdziałanie kilku komórek organizacyjnych, wiodącą komórkę wyznacza dyrektor.IV.
Gospodarka finansowa
Gospodarka finansowa
§ 4.
1.
Wydatki Biura pokrywane są ze środków w części 38 Szkolnictwo wyższe działu 803 Szkolnictwo wyższe budżetu państwa.2.
Biuro prowadzi gospodarkę finansową na zasadach przewidzianych dla jednostek budżetowych.3.
Biuro może otrzymywać środki z budżetu Unii Europejskiej na określone projekty lub zadania.V.
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 5.
Zmiana statutu może nastąpić w trybie przewidzianym dla jego wydania.