Zm.: zarządzenie w sprawie powołania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MENiS.2003.4.19

Akt jednorazowy
Wersja od: 21 sierpnia 2003 r.

ZARZĄDZENIE Nr 9
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 21 sierpnia 2003 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie powołania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej

Na podstawie art. 18 ust. 3 pkt 1 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391 oraz Nr 65, poz. 594), w związku z art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu nr 16 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 listopada 1998 r. w sprawie powołania Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 37) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 ust. 2-4 otrzymują brzmienie:

"2. Biuro jest państwową jednostką budżetową podległą Ministrowi Edukacji Narodowej i Sportu.

3. Przedmiotem działania Biura jest wykonywanie zadań dotyczących:

1) uznawalności wykształcenia uzyskanego za granicą,

2) kształcenia cudzoziemców w Polsce i obywateli polskich za granicą,

3) obsługi administracyjnej i finansowej Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego i państwowych komisji egzaminacyjnych.

4. Szczegółowy zakres działalności Biura oraz jego organizację określa regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.";

2)
po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu:

"§ 1a. 1. Biurem kieruje dyrektor przy pomocy dwóch zastępców. Zastępców dyrektora oraz pozostałych pracowników Biura zatrudnia dyrektor.

2. Dyrektora powołuje i odwołuje Minister Edukacji Narodowej i Sportu.

3. Dyrektor kieruje działalnością Biura i reprezentuje je na zewnątrz.";

3)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Wydatki Biura pokrywane są ze środków części 38 działu 803 budżetu państwa."

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Regulamin organizacyjny

Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej
§  1.
Do zadań Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej, zwanego dalej "Biurem", należy w szczególności:
1)
inicjowanie i przygotowywanie wstępnych projektów umów międzynarodowych o uznawalności wykształcenia i stopni naukowych w oparciu o informacje uzyskane z instytucji zagranicznych, Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, Państwowej Komisji Akredytacyjnej oraz Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów,
2)
opiniowanie innych umów międzynarodowych w części dotyczącej uznawalności wykształcenia i stopni naukowych,
3)
opiniowanie umów międzynarodowych lub innych porozumień z partnerami zagranicznymi w części dotyczącej kształcenia obywateli polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce,
4)
inicjowanie i przygotowywanie wstępnych projektów aktów prawnych dotyczących zasad uznawalności świadectw szkolnych, dyplomów ukończenia studiów wyższych i stopni naukowych,
5)
udział w przygotowaniu projektów aktów prawnych dotyczących kształcenia obywateli polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce,
6)
realizacja umów międzynarodowych lub innych porozumień z partnerami zagranicznymi w zakresie uznawalności wykształcenia oraz kształcenia obywateli polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce,
7)
prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem cudzoziemców na naukę w Polsce lub odbywaniem tej nauki oraz rekrutacją obywateli polskich na naukę za granicą lub w celu prowadzenia za granicą badań naukowych, odbywaniem tej nauki lub prowadzeniem badań naukowych,
8)
prowadzenie rejestru i przetwarzanie danych, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych, cudzoziemców - absolwentów polskich szkół wyższych, ze szczególnym uwzględnieniem osób pochodzenia polskiego,
9)
udzielanie informacji i wydawanie opinii na temat porównywalności wykształcenia uzyskanego w Polsce i za granicą zainteresowanym instytucjom i osobom prywatnym w Polsce i za granicą,
10)
udzielanie informacji o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych lub podejmowania albo wykonywania działalności regulowanych,
11)
wymiana i upowszechnianie informacji o systemach edukacji i możliwościach kształcenia w Polsce i za granicą, w tym również poprzez zamieszczanie informacji na stronach internetowych Biura,
12)
współpraca z ośrodkami informacyjnymi ds. uznawalności wykształcenia i wymiany akademickiej sieci ENIC (European National Information Centre for academic recognition and mobility - sieć Rady Europy/UNESCO) oraz NARIC (National Academic Recognition Information Centre - sieć Unii Europejskiej),
13)
organizacja seminariów, szkoleń dotyczących uznawalności wykształcenia,
14)
współdziałanie z polskimi i zagranicznymi placówkami dyplomatyczno-konsularnymi, właściwymi resortami i jednostkami organizacyjnymi w zakresie uznawalności wykształcenia,
15)
przedstawianie wniosków cudzoziemców ubiegających się o przyjęcie na naukę w Polsce i wniosków w sprawach toku studiów cudzoziemców odbywających naukę w Polsce oraz organizacja pracy i obsługa administracyjna Zespołu do Spraw Rekrutacji i Kształcenia Cudzoziemców w Polsce, powołanego odrębnymi przepisami,
16)
przedstawianie wniosków obywateli polskich ubiegających się o przyjęcie na naukę za granicą i wniosków dotyczących przebiegu ich nauki za granicą oraz organizacja pracy i obsługa administracyjna Zespołu do Spraw Rekrutacji i Kształcenia Obywateli Polskich za Granicą, powołanego odrębnymi przepisami,
17)
współdziałanie z polskimi i zagranicznymi placówkami dyplomatyczno-konsularnymi, właściwymi resortami i innymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie kształcenia na poziomie akademickim obywateli polskich za granicą oraz cudzoziemców w Polsce, w tym osób polskiego pochodzenia,
18)
prowadzenie ewidencji i spraw związanych z tokiem kształcenia osób skierowanych na kształcenie za granicą oraz cudzoziemców kształcących się w Polsce,
19)
przygotowywanie okresowych analiz i ocen efektywności kształcenia obywateli polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce,
20)
udział w planowaniu środków finansowych na świadczenia stypendialne dla cudzoziemców w Polsce,
21)
refundowanie środków na świadczenia stypendialne szkołom wyższym i innym jednostkom prowadzącym kształcenie cudzoziemców,
22)
obsługa administracyjna i finansowa Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego i państwowych komisji egzaminacyjnych.
§  2.
W skład Biura wchodzą:
1)
Wydział Uznawalności Wykształcenia,
2)
Wydział Wymiany Międzynarodowej,
3)
Wydział Organizacyjny,
4)
Samodzielne stanowisko ds. obsługi administracyjnej Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego i państwowych komisji egzaminacyjnych.
§  3.
1.
Wydziały realizują swoje zadania określone w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym oraz w planie pracy Biura. Plan pracy oraz wewnętrzny regulamin organizacyjny zatwierdza dyrektor na podstawie projektów przygotowanych przez zastępców.
2.
Przy wykonywaniu swoich zadań wydziały obowiązane są do współdziałania, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnych prac nad zadaniami. Jeżeli do wykonania zadania konieczne jest współdziałanie kilku wydziałów, wydział wiodący wyznacza dyrektor.
3.
Działalnością wydziału kieruje naczelnik, odpowiadający za całokształt spraw, dla których wydział jest właściwy.
4.
Wydziały dzielą się na stanowiska pracy.