Zm.: zarządzenie w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia kontroli wystawiania i realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne.

Dzienniki resortowe

NFZ.2014.13

Akt jednorazowy
Wersja od: 21 marca 2014 r.

ZARZĄDZENIE Nr 13/2014/DGL
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 20 marca 2014 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia kontroli wystawiania i realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne

Na podstawie art. 102 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) w zw. z art. 47 i art. 48 ust. 7 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696, z późn.zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Nr 50/2012/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 sierpnia 2012 r. w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia kontroli wystawiania i realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne, wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) spełniania przez wypisywane recepty wymogów formalnych, stanowiących podstawę wydania refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, w tym sprawdzenie prawidłowości użytych druków recept, prawidłowości naniesienia danych dotyczących osoby uprawnionej albo świadczeniodawcy;";

2)
w § 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Departament Gospodarki Lekami opracowuje główne obszary badań kontrolnych NFZ, na podstawie propozycji tematów do kontroli zgłaszanych przez komórki organizacyjne Centrali NFZ oraz oddziały wojewódzkie NFZ, w oparciu o wiedzę na temat obszarów pozostających we właściwości danej jednostki organizacyjnej, z wykorzystaniem wniosków i informacji nadesłanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, Radę Funduszu oraz inne podmioty.";

3)
w § 6 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Zatwierdzony roczny plan kontroli koordynowanych NFZ może ulec zmianie. Zmiana wymaga zgody Prezesa NFZ.";

4)
w § 16 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. W przypadku przedłużenia ważności upoważnienia i czasu trwania kontroli kontroler zobowiązany jest poinformować o tej okoliczności podmiot kontrolowany.

4. Kontroler powinien uzyskać i następnie dołączyć do akt kontroli pisemne potwierdzenie przekazania podmiotowi kontrolowanemu informacji, o której mowa w ust. 3.";

5)
w § 19 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden przekazywany jest podmiotowi kontrolowanemu, a drugi włącza się do akt kontroli.";

6)
w § 21 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jako dowody należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności mogą to być: dokumenty, przedmioty, wyniki oględzin, opinie biegłych oraz pisemne i ustne wyjaśnienia.";

7)
w § 26:
a)
w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) oddanie na przechowanie podmiotowi kontrolowanemu za pokwitowaniem. Wzór pokwitowania stanowi załącznik nr 8a do zarządzenia;",

b)
w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) przejęcie od podmiotu kontrolowanego oryginałów materiałów dowodowych za pokwitowaniem. Wzór pokwitowania stanowi załącznik nr 8 b do zarządzenia.",

c)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Kontroler, przejmując od świadczeniodawcy lub osoby uprawnionej żądaną dokumentację medyczną lub dokonując jej zwrotu, w trybie określonym w art. 64 ust. 5 ustawy o świadczeniach, wystawia pokwitowanie stanowiące pisemne potwierdzenie przejęcia lub zwrotu i pozostawia je podmiotowi kontrolowanemu, a do akt kontroli włącza kopię pokwitowania, którego wzór stanowi załącznik nr 8c do zarządzenia.",

d)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W toku kontroli świadczeniodawców albo osób uprawnionych, kontroler może pobierać z aptek zrealizowane recepty refundowane, niezbędne na potrzeby prowadzonej kontroli na podstawie wniosku o udostępnienie recept zrealizowanych przez świadczeniobiorców i związanych z tym informacji, którego wzór stanowi załącznik nr 11 do zarządzenia.";

8)
w § 31 w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) imię i nazwisko kierownika podmiotu kontrolowanego oraz datę objęcia przez niego stanowiska, lub osoby upoważnionej do reprezentacji podmiotu kontrolowanego;";

9)
§ 32 otrzymuje brzmienie:

"32) Przedstawiając podmiotowi kontrolowanemu protokół kontroli, kontroler informuje go o przysługującym mu prawie zgłoszenia przed podpisaniem protokołu kontroli, w terminie 7 dni od dnia doręczenia protokołu, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole oraz prawie odmowy podpisania protokołu kontroli, wraz z podaniem przyczyny odmowy podpisania. Brak stanowiska podmiotu kontrolowanego uważa się za odmowę podpisania protokołu.";

10)
w § 34 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wzór raportu z przeprowadzonego postępowania kontrolnego:

1) u świadczeniodawcy lub osoby uprawnionej do wystawiania recept lekarskich stanowi załącznik nr 17a do zarządzenia;

2) w aptece stanowi załącznik nr 17b do zarządzenia.";

11)
w § 35 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wystąpienie pokontrolne, a w przypadku aptek zalecenia pokontrolne, sporządza się i przekazuje podmiotowi kontrolowanemu w ciągu 28 dni kalendarzowych od dnia: doręczenia przez niego protokołu do oddziału wojewódzkiego NFZ, odmowy jego podpisania lub rozpatrzenia zastrzeżeń.";

12)
w § 36 w ust. 2:
a)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) kserokopie odpowiedzi na zażalenie lub zastrzeżenia do wystąpienia pokontrolnego oraz przedmiotowe pisma w edytowalnej formie elektronicznej;",

b)
po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) stanowisko oddziału w sprawie odwołania lub zażalenia na czynności dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ;",

c)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) kserokopie pozostałej dokumentacji sprawy.";

13)
w § 40 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dyrektor Departamentu Gospodarki Lekami Centrali NFZ, w porozumieniu z Dyrektorem Departamentu Ekonomiczno-Finansowego Centrali NFZ, w oparciu o otrzymane z oddziałów wojewódzkich NFZ dane z ewidencji kontroli, przekazuje Prezesowi NFZ kwartalne sprawozdania z wyników kontroli w terminie 45 dni od zakończenia kwartału.";

14)
w § 41:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Oddziały wojewódzkie NFZ zamieszczają na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej NFZ informacje zbiorcze o przeprowadzonych kontrolach i ich wynikach za okresy kwartalne, do końca drugiego miesiąca po upływie okresu sprawozdawczego.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Informacje o których mowa w ust. 3 obejmują następujące dane:

1) okres, którego dotyczy informacja;

2) liczba przeprowadzonych kontroli;

3) stwierdzone nieprawidłowości;

4) ocena działalności podmiotów kontrolowanych - jeżeli taka ocena została zawarta w zaleceniach pokontrolnych.";

15)
spis załączników do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia;
16)
załącznik nr 1 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia;
17)
załącznik nr 2 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego zarządzenia;
18)
załącznik nr 3 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia;
19)
załącznik nr 4 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego zarządzenia;
20)
załącznik nr 5 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 6 do niniejszego zarządzenia;
21)
załącznik nr 6 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 7 do niniejszego zarządzenia;
22)
załącznik nr 7 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 8 do niniejszego zarządzenia;
23)
uchyla się załącznik nr 8 do zarządzenia;
24)
dodaje się załączniki nr 8a - 8c do zarządzenia w brzmieniu określonym w załącznikach nr 9 - 11 do niniejszego zarządzenia;
25)
uchyla się załącznik nr 10 do zarządzenia;
26)
załącznik nr 15 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 12 do niniejszego zarządzenia;
27)
załącznik nr 16 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 13 do niniejszego zarządzenia;
28)
uchyla się załącznik 17 do zarządzenia;
29)
dodaje się załączniki nr 17a i 17b do zarządzenia w brzmieniu określonym w załącznikach nr 14 - 16 do niniejszego zarządzenia;
30)
załącznik nr 18 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 16 do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Do kontroli wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie zarządzenia, stosuje się przepisy zarządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2014 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Spis załączników do zarządzenia Nr 50/2012/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 sierpnia 2012 r. w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia kontroli wystawiania i realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne.

załącznik nr 1 - Wzór rocznego planu kontroli.

załącznik nr 2 - Zlecenie kontroli doraźnej.

załącznik nr 3 - Wzór programu kontroli.

załącznik nr 4 - Upoważnienie do kontroli.

załącznik nr 5 - Wyznaczenie kierownika zespołu kontrolnego.

załącznik nr 6 - Zawiadomienie o kontroli - świadczeniodawcy i lekarze.

załącznik nr 7 - Zawiadomienie o kontroli - apteki.

załącznik nr 8 - uchylony

załącznik nr 8a - Pokwitowanie oddania na przechowanie podmiotowi kontrolowanemu zebranych materiałów dowodowych.

załącznik nr 8b - Pokwitowanie przejęcia od podmiotu kontrolowanego oryginałów materiałów dowodowych.

załącznik nr 8c - Pokwitowanie pobrania dokumentacji medycznej.

załącznik nr 9 - Pokwitowanie pobrania recept i innych dokumentów związanych z ich realizacją.

załącznik nr 10 - uchylony

załącznik nr 11 - Wniosek o udostępnienie podmiotowi zobowiązanemu do finansowania świadczeń ze środków publicznych recept zrealizowanych przez świadczeniobiorców i związanych z tym informacji.

załącznik nr 12 - Protokół przyjęcia wyjaśnień.

załącznik nr 13 - Protokół oględzin.

załącznik nr 14 - Powołanie biegłego lub specjalisty w danej dziedzinie.

załącznik nr 15 - Protokół kontroli - świadczeniodawcy i lekarze.

załącznik nr 16 - Protokół kontroli - apteki.

załącznik nr 17 - uchylony

załącznik nr 17a - Raport z przeprowadzonego postępowania kontrolnego- świadczeniodawcy i lekarze.

załącznik nr 17b - Raport z przeprowadzonego postępowania kontrolnego- apteki.

załącznik nr 18 - Wystąpienie/ zalecenia pokontrolne.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Załącznik Nr 1

Roczny plan kontroli na .................... rok .................................. OW NFZ

Część A. Apteki

L.PNr kontrolowanej umowy

(jeżeli dotyczy)

Nazwa aptekiAdres aptekiTematyka kontroliPrzewidywany termin rozpoczęcia kontroli*Przewidywany termin zakończenia kontroli*Uzasadnienie kontroliUwagi

Część B. Świadczeniodawcy oraz osoby uprawnione.

L.P.Nr Kontrolowanej umowyNazwa świadczeniodawcy/ osoby uprawnionejAdres świadczeniodawcy/ osoby uprawnionejTematyka kontroliRodzaj i zakres kontrolowanych świadczeń**Przewidywany termin rozpoczęcia kontroliPrzewidywany termin zakończenia kontroliKontrolowane miejsca udzielania świadczeń/ Kontrolowane miejsca wystawiania recept refundowanych***Uzasadnienie kontroliUwagi

..........................................

data i podpis Dyrektora

Oddziału Wojewódzkiego NFZ

* należy wskazać miesiąc

** dotyczy świadczeniodawców.

*** dotyczy osób uprawnionych.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Zlecenie kontroli doraźnej

............. Oddział Wojewódzki ........................, dnia ........................

Narodowego Funduszu Zdrowia

z siedzibą w ................................

Postępowanie kontrolne nr .....

Na podstawie § 9 ust. 1 i 2 zarządzenia Nr 50/2012/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 sierpnia 2012 r. w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia kontroli wystawiania i realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne

.......................................................................................................................................................

(określenie komórki organizacyjnej wnioskującej kontrolę doraźną)

wnosi o przeprowadzenie kontroli doraźnej ................................................................................

(określenie podmiotu wnioskowanego do kontroli)

posiadającego/ej umowę z .............. Wojewódzkim Oddziałem NFZ w .....................................

nr ................ z dnia ................................... (nie dotyczy aptek, których kontrola dotyczy recept zrealizowanych przed wejściem w życie ustawy refundacyjnej)

Uzasadnienie przeprowadzenia kontroli: .....................................................................................

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

Przedmiot kontroli ........................................................................................................................

(Podać podstawowe kierunki kontroli, w przypadku ponownej kontroli podmiotu kontrolowanego nr i temat kontroli, z której realizacja wniosków ma być kontrolowana)

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Załącznikiem do zlecenia jest program kontroli, sporządzony zgodnie z § 12 pkt 1, 5-6 i 8 zarządzenia nr 50/2012/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 sierpnia 2012 r.

Wnioskodawca Akceptuję

......................................................... ........................................................

(Data i podpis osoby uprawnionej) (Data i podpis Dyrektora Oddziału

Wojewódzkiego NFZ)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR PROGRAMU KONTROLI

............. Oddział Wojewódzki

Narodowego Funduszu Zdrowia

z siedzibą w ...............................

................................, dnia ............ r.

Postępowanie kontrolne nr ......................

1. Tematyka kontroli ............................................................................................................

2. Wskazówki metodyczne ..................................................................................................

3. Wykaz aktów prawnych dotyczących zagadnień i obszarów kontroli .................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

Wnioskodawca Akceptuję

........................................................ ..............................................................................

(data, podpis osoby uprawnionej) (data, podpis Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego

NFZ lub osoby upoważnionej)

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

Upoważnienie Nr ....................

WZÓR

............ Oddział Wojewódzki ..........................., dnia .................

Narodowego Funduszu Zdrowia

z siedzibą w ................................

Postępowanie kontrolne nr .........

Na podstawie art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.), w zw. z art. 48 ust. 7 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.) (dot. świadczeniodawców i osób uprawnionych) / art. 47 ust. 6 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych (dot. aptek), upoważniam:

Pana/Panią ....................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

pracownika ...................................................................................................................................

(wydział, departament)

do przeprowadzenia kontroli w ....................................................................................................

(oznaczenie podmiotu kontrolowanego)

w zakresie ....................................................................................................................................

Przedmiotem kontroli będzie .......................................................................................................

......................................................................................................................................................

Przewidywany termin przeprowadzenia kontroli ........................................................................

(dzień, miesiąc, rok; ilość dni)

Ważność upoważnienia upływa z dniem .................

Upoważnienie niniejsze jest ważne za okazaniem legitymacji służbowej nr ....... lub dokumentu tożsamości i nie może być przenoszone na osoby trzecie.

.........................................................

data, podpis i pieczęć dyrektora

właściwej jednostki organizacyjnej NFZ

Ważność upoważnienia przedłuża się do dnia ...........................................................................

.........................................................

data, podpis i pieczęć dyrektora

właściwej jednostki organizacyjnej NFZ

Pouczenie o prawach i obowiązkach podmiotu kontrolowanego:

Dot. świadczeniodawców i osób uprawnionych

1. Kontrola wystawiania recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne obejmuje badanie i ocenę działań osoby wystawiającej receptę w zakresie:

1) zgodności danych zamieszczonych na recepcie z prowadzoną dokumentacją medyczną;

2) prawidłowości wystawienia recepty oraz zgodności jej wystawienia z przepisami prawa (podstawa prawna: § 29 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 marca 2012 r. w sprawie recept lekarskich (Dz. U. poz. 260, z późn. zm.).

2. Podmiot kontrolowany jest zobowiązany do przedkładania do kontroli NFZ żądanej dokumentacji oraz udzielania wszelkich informacji i pomocy niezbędnych w związku z prowadzoną kontrolą

(podstawa prawna: art. 64 ust. 5 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).

3. Osoba kontrolowana jest zobowiązana do przedstawiania dokumentacji zgodnie z art. 8 ust. 2 umowy upoważniającej do wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne refundowane ze środków publicznych przysługujące świadczeniobiorcom.

Dot. aptek

1. Osobą uprawnioną do reprezentowania apteki w trakcie kontroli jest kierownik apteki lub upoważniony przez niego farmaceuta wyznaczony do zastępowania kierownika apteki, w trybie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, a w przypadku gdy kierownikiem punktu aptecznego jest technik farmaceutyczny wyznaczony do jego zastępowania - technik farmaceutyczny

(podstawa prawna: art. 47 ust 2 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych).

2. Kontrola realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne obejmuje badanie i ocenę działań osób wydających leki, w zakresie:

1) zrealizowania i otaksowania recept;

2) ilości wydanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych;

3) przestrzegania terminów realizacji recept

(podstawa prawna: § 29 ust. 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie recept lekarskich).

3. W trakcie kontroli osoby, o których mowa w punkcie 1 mają obowiązek:

1) zapewnić dostęp do pomieszczeń apteki;

2) zapewnić dostęp do recept wraz z ich otaksowaniem;

3) zapewnić dane o obrocie lekami, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobami medycznymi objętymi refundacją, wynikające ze zrealizowanych recept wystawionych przez osobę uprawnioną;

4) zapewnić dokumentację i informacje, które apteka jest zobowiązana prowadzić i posiadać na podstawie odrębnych przepisów, i informacje, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2-4 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych;

5) udzielać ustnych i pisemnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli;

6) potwierdzać za zgodność za oryginałem odpisy i kopie dokumentów oraz prawidłowość zestawień i obliczeń

(podstawa prawna: art. 47 ust. 7, 8 i 9 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych).

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WYZNACZENIE KIEROWNIKA ZESPOŁU KONTROLNEGO

............. Oddział Wojewódzki ................................, dnia ................

Narodowego Funduszu Zdrowia

z siedzibą w ...............................

Postępowanie kontrolne nr ..........

Na podstawie § 18 ust. 1 zarządzenia Nr 50/2012/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 sierpnia 2012 r. wyznaczam

Panią/Pana ........................... (imię i nazwisko), upoważnienie nr .....................,

na stanowisko kierownika zespołu kontrolnego w postępowaniu kontrolnym nr: .............................................. .

Do głównych zadań kierownika zespołu kontrolnego należy w szczególności:

1) dokonywanie podziału zadań między członków zespołu i koordynacje ich działań;

2) zapewnienie prawidłowego i terminowego przeprowadzania kontroli przez zespół;

3) rozstrzyganie rozbieżności między członkami zespołu wynikłych na tle dokonanych ustaleń kontrolnych lub sposobu ujęcia ustaleń w protokole kontroli.

......................................................................

(podpis Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego

NFZ lub osoby upoważnionej)

ZAŁĄCZNIK Nr  7

ZAWIADOMIENIE

..............Oddział Wojewódzki ..........................., dnia .........................

Narodowego Funduszu Zdrowia

z siedzibą w ...............................

Postępowanie kontrolne nr ........

Działając na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) oraz w zw. z § 4 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych (Dz. U. Nr 274, poz. 2723)/ § 4 ust. 8 załącznika nr 2 do zarządzenia Nr 85/2011/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 17 listopada 2011 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń w rodzaju: podstawowa opieka zdrowotna (dotyczy umów w rodzaju: podstawowa opieka zdrowotna) zawiadamiam, że w dniach:

.....................................................................................................................................................

(termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli)

zostanie przeprowadzona kontrola w: ........................................................................................

(nazwa podmiotu kontrolowanego)

Kontrola będzie prowadzona w siedzibie podmiotu kontrolowanego / w siedzibie Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia / w siedzibie Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia (niewłaściwe skreślić)

Kontrola dotyczy .......................................................................................................................

(przedmiot i zakres kontroli)

Proszę o przygotowanie następujących dokumentów:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Kontrolę przeprowadzi/przeprowadzą ...............................................................................

zgodnie z udzielonym upoważnieniem / udzielonymi upoważnieniami.

....................................................................

data, podpis i pieczęć Dyrektora Oddziału

Wojewódzkiego NFZ

Oświadczam, że zostałam/em poinformowana/ny przez kontrolerów o przedłużeniu kontroli do dnia ...... (data)

..................................

(podpis)

(powyższe dane wypełniane w sytuacji przedłużenia kontroli)

Pouczenie

o prawach i obowiązkach podmiotu kontrolowanego

1. Kontrola wystawiania recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne obejmuje badanie i ocenę działań osoby wystawiającej receptę w zakresie:

1) zgodności danych zamieszczonych na recepcie z prowadzoną dokumentacją medyczną;

2) prawidłowości wystawienia recepty oraz zgodności jej wystawienia z przepisami prawa (podstawa prawna: § 29 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 marca 2012 r. w sprawie recept lekarskich (Dz. U. poz. 260, z późn. zm.).

2. Podmiot kontrolowany jest zobowiązany do przedkładania kontroli NFZ żądanej dokumentacji oraz udzielania wszelkich informacji i pomocy niezbędnych w związku z prowadzoną kontrolą

(podstawa prawna: art. 64 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).

3. Osoba kontrolowana jest zobowiązana do przedstawiania dokumentacji, zgodnie z art. 8 ust. 2 umowy upoważniającej do wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne refundowane ze środków publicznych przysługujące świadczeniobiorcom.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

ZAWIADOMIENIE

.............. Oddział Wojewódzki .........................., dnia ...............................

Narodowego Funduszu Zdrowia

z siedzibą w ...............................

Postępowanie kontrolne nr ........

Działając na podstawie art. 47 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.) w zw. z § 5 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 grudnia 2011 r. w sprawie ogólnych warunków umów na realizację recept oraz ramowego wzoru umowy na realizację recept (Dz. U. z 2013 r. poz. 364) zawiadamiam, iż w dniach:

......................................................................................................................................................

(termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli)

zostanie przeprowadzona kontrola w: .........................................................................................

(nazwa podmiotu kontrolowanego)

Kontrola będzie prowadzona w siedzibie podmiotu kontrolowanego / w siedzibie Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia / w siedzibie Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia (niewłaściwe skreślić)

Kontrola dotyczy ........................................................................................................................

(przedmiot i zakres kontroli)

Proszę o przygotowanie następujących dokumentów:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Kontrolę przeprowadzi/przeprowadzą .........................................................................................

zgodnie z udzielonym upoważnieniem / udzielonymi upoważnieniami.

....................................................................

data, podpis i pieczęć Dyrektora Oddziału

Wojewódzkiego NFZ

Oświadczam, że zostałam/em poinformowana/ny przez kontrolerów o przedłużeniu kontroli do dnia ...... (data).

..................................

(podpis)

(powyższe dane wypełniane w sytuacji przedłużenia kontroli)

Pouczenie

o prawach i obowiązkach podmiotu kontrolowanego

1. Osobą uprawnioną do reprezentowania apteki w trakcie kontroli jest kierownik apteki lub upoważniony przez niego farmaceuta wyznaczony do zastępowania kierownika apteki, w trybie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.), a w przypadku gdy kierownikiem punktu aptecznego jest technik farmaceutyczny wyznaczony do jego zastępowania - technik farmaceutyczny

(podstawa prawna: art. 47 ust 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych).

2. Kontrola realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne obejmuje badanie i ocenę działań osób wydających leki, w zakresie:

1) zrealizowania i otaksowania recept;

2) ilości wydanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych;

3) przestrzegania terminów realizacji recept

(podstawa prawna: § 29 ust. 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 marca 2012 r. w sprawie recept lekarskich (Dz. U. poz. 260, z późn. zm.).

3. W trakcie kontroli osoby, o których mowa w ust. 1, są obowiązane:

1) zapewnić dostęp do pomieszczeń apteki;

2) zapewnić dostęp do recept wraz z ich otaksowaniem;

3) zapewnić dane o obrocie lekami, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobami medycznymi objętymi refundacją, wynikające ze zrealizowanych recept wystawionych przez osobę uprawnioną;

4) zapewnić dokumentację i informacje, które apteka jest zobowiązana prowadzić i posiadać na podstawie odrębnych przepisów, i informacje, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2-4 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych;

5) udzielać ustnych i pisemnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli;

6) potwierdzać za zgodność za oryginałem odpisy i kopie dokumentów oraz prawidłowość zestawień i obliczeń

(podstawa prawna: art. 47 ust. 7, 8 i 9 ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych).

ZAŁĄCZNIK Nr  9

WZÓR

POKWITOWANIE ODDANIA NA PRZECHOWANIE PODMIOTOWI KONTROLOWANEMU ZEBRANYCH MATERIAŁÓW DOWODOWYCH

WZÓR

............................. Oddział

Wojewódzki Narodowego

Funduszu Zdrowia Miejscowość, dnia ........... r.

Nr postępowania kontrolnego:

...........................

Nr pisma:

.........................

Na podstawie §10 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych (Dz. U. Nr 274, poz. 2723) Pani/Pan .................. (imię i nazwisko kontrolera), nr upoważnienia .................... oddała/oddał Pani/Panu .......................... (imię i nazwisko osoby reprezentującej podmiot kontrolowany) na przechowanie zebrane materiały dowodowe.

Wykaz oddanych na przechowanie materiałów dowodowych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu.

Przechowujący Oddający

............................................ ............................................

(data i podpis osoby reprezentującej (data i podpis kontrolera)

podmiot kontrolowany)

ZAŁĄCZNIK Nr  10

WZÓR

POKWITOWANIE PRZEJĘCIA OD PODMIOTU KONTROLOWANEGO ORYGINAŁÓW MATERIAŁÓW DOWODOWYCH

WZÓR

............................. Oddział

Wojewódzki Narodowego

Funduszu Zdrowia Miejscowość, dnia ........... r.

Nr postępowania kontrolnego:

...........................

Nr pisma:

.........................

Na podstawie § 10 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych (Dz. U. Nr 274, poz. 2723) Pani/Pan .................. (imię i nazwisko kontrolera), nr upoważnienia .................... otrzymała/otrzymał od Pani/Pana .......................... (imię i nazwisko osoby reprezentującej podmiot kontrolowany) oryginały materiałów dowodowych.

Wykaz przekazanych przez podmiot kontrolowany oryginałów materiałów dowodowych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu.

Przekazujący Odbierający

........................................... ...........................................

(data i podpis osoby reprezentującej (data i podpis kontrolera)

podmiot kontrolowany)

ZAŁĄCZNIK Nr  11

WZÓR

POKWITOWANIE POBRANIA DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ

WZÓR

............................. Oddział

Wojewódzki Narodowego

Funduszu Zdrowia Miejscowość, dnia ........... r.

Nr postępowania kontrolnego:

...........................

Nr pisma:

.........................

Na podstawie § 10 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych (Dz. U. Nr 274, poz. 2723) Pani/Pan .................. (imię i nazwisko kontrolera), nr upoważnienia .................... otrzymała/otrzymał od Pani/Pana .......................... (imię i nazwisko osoby reprezentującej podmiot kontrolowany) dokumentację medyczną pacjentów w ramach realizacji umowy nr ............ zawartej w dniu ............. r.

Wykaz przekazanej przez podmiot kontrolowany, dokumentacji medycznej pacjentów stanowi załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu.

Jednocześnie Pani/Pan .................... (imię i nazwisko, osoby reprezentującej podmiot kontrolowany) oświadcza, że przekazana, dokumentacja medyczna stanowi całość dokumentacji medycznej obejmującej okres kontroli, wraz z dokumentami medycznymi stanowiącymi uzasadnienie postawionych rozpoznań, stanowiących podstawę ordynacji lekarskiej w okresie od ........... r. do ....... r., dla świadczeniobiorców o nr PESEL ........ .

Przekazujący Odbierający

......................................................... ...........................................

(data i podpis osoby reprezentującej (data i podpis kontrolera)

podmiot kontrolowany)

ZAŁĄCZNIK Nr  12

Wzór protokołu kontroli

(schemat służy wyłącznie do pisania protokołu, nie jest drukiem do wypełniania w miejscach wykropkowanych, właściwa wersja graficzna protokółu nie zawiera uwag zawartych w ramkach w schemacie)

Postępowanie kontrolne nr ......

Oznaczenie podmiotu kontrolowanego, osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu kontrolowanego oraz jednostki nadrzędnej z uwzględnieniem zmian w okresie objętym kontrolą

PROTOKÓŁ KONTROLI

Ia. Dotyczy osób uprawnionych, posiadających indywidualne umowy uprawniające do wystawiania recept na refundowane leki i wyroby medyczne:

realizacji umowy Nr ......... zawartej w dniu ........... r., upoważniającej do wystawiania recept na refundowane leki i wyroby medyczne, pomiędzy .......... Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia a

Lekarzem /lekarzem dentystą/felczerem/starszym felczerem

.................................................

Numer prawa wykonywania zawodu ..........

Zam. ul. .............; 00- 000 .....................

Wystawiającym recepty refundowane w miejscu/miejscach

.............................................................................................

.............................................................................................

zwanym dalej: "Osobą uprawnioną"

Ib. Dotyczy świadczeniodawców

..............................................................................., w .................................................................,

/pełna nazwa podmiotu kontrolowanego/ /miejscowość stanowiąca siedzibę/

............................................................................, numer statystyczny ........................................,

/adres podmiotu: kod pocztowy, ulica, numer/ /Regon/

udzielającej /go świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie umowy w rodzaju nr ....................,

/Nr i data umowy z NFZ/

którego, organem założycielskim jest ..........................................................................................

/nazwa organu założycielskiego/

zwanej /go dalej ...........................................................................................................................

/skrócona nazwa podmiotu stosowana w dalszej części protokołu/

Stanowisko .............................................................. zajmuje od dnia .........................................

/nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub /data objęcia stanowiska/

osoby uprawnionej do jego reprezentowania/

....................................................................................................................................................

/imię i nazwisko kierownika podmiotu lub osoby uprawnionej do jej reprezentowania/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

Jeżeli w okresie objętym kontrolą nastąpiła zmiana na stanowisku kierownika podmiotu kontrolowanego

Poprzednio stanowisko .................................................................. od dnia .................................

/nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub /data objęcia stanowiska/

osoby uprawnionej do jego reprezentowania/

do dnia .......................................... zajmował/a/ ..........................................................................

/data opuszczenia stanowiska/ /imię i nazwisko kierownika jednostki lub

osoby uprawnionej do jej reprezentowania/

Podmiotem tworzącym (w przypadku podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą) jest

.................................................................................

/nazwa jednostki/

.....................................................................................................................................................

/adres jednostki: siedziba, kod pocztowy, ulica, numer/

W przypadku kontroli prowadzonej u świadczeniodawcy, stanowiących własność osoby fizycznej:

................................................... stanowi własność ....................................... , zamieszkałego w

/skrócona nazwa podmiotu/ /imię i nazwisko właściciela/

......................................................................................................................................................

/adres zameldowania właściciela/

II. Przedstawienie kontrolera, dokumentów upoważniających do prowadzenia kontroli oraz terminów kontroli

Kontrola została przeprowadzona przez. .........................................................................

/imię i nazwisko kontrolera/

z .............................................., na podstawie upoważnienia nr ......................................

/nazwa jednostki organizacyjnej NFZ

zlecającej kontrolę/

z dnia ..........................., w okresie od ...................................... do .............................................,

/data rozpoczęcia czynności /data zakończenia czynności

kontrolnych/ kontrolnych/

z przerwą w dniu/dniach/ ...................................................................

/wymienić dni przerwy w kontroli/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

Jeżeli kontrola została przeprowadzona przez zespół kontrolerów:

Kontrolę przeprowadzili kontrolerzy z .............................................................................

/jednostka organizacyjna NFZ/

1/ ....................................., na podstawie upoważnienia do kontroli

(imię i nazwisko)

nr ................... z dnia .........................., w okresie od ..............................................

/data rozpoczęcia czynności

kontrolnych/

do .................................., z przerwą w dniu/dniach/ ..................................................

/data zakończenia czynności kontrolnych/ /wymienić dni przerwy w kontroli/

2/ ......................................, na podstawie upoważnienia do kontroli

(imię i nazwisko)

nr ................... z dnia .........................., w okresie od ..............................................

/data rozpoczęcia czynności

kontrolnych/

do .................................., z przerwą w dniu/dniach/ ..................................................

/data zakończenia czynności kontrolnych/ /wymienić dni przerwy w kontroli/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

III. Określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą

Przedmiotem kontroli była realizacja w/w umów w zakresie:

* prawidłowości i zasadności wystawiania recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne,

* prawidłowości prowadzenia dokumentacji medycznej wybranych pacjentów pod względem zgodności z przepisami prawa,

* zgodności danych umieszczonych na receptach z prowadzoną dokumentacją medyczną.

w okresie od ................... do .......................

/okres objęty kontrolą/

Wartość kontrolowanej refundacji wynosi ................................. zł

IV. Opis stanu faktycznego stwierdzonego w wyniku kontroli

W toku kontroli ustalono, co następuje:

.......................................................................................................................................

.......................................................................................................................................

Wzmianka o przekazaniu informacji, o których mowa w § 30 ust. 2 Zarządzenia Nr .............. Prezesa NFZ z dnia .............. w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia postępowania kontrolnego oraz realizacji wyników kontroli.

V. oraz o podjętych w związku z tym działaniach zapobiegających i ich skutkach

W przypadku poinformowania kierownika jednostki kontrolowanej o stwierdzeniu bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz podjęciu przez kierownika jednostki stosownych działań zabezpieczających:

W dniu .......................... kontroler poinformował ..............................................................

/data przekazania /nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub

informacji/ osoby uprawnionej do jego reprezentowania/

o ………………………………………………………………………………………………....

/opis zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

W związku z otrzymaną informacją kierownik podmiotu ......................................................

……………………………………………………………………………………………….......

/opis podjętych działań zapobiegających i ich skutków do czasu zakończenia kontroli/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

W przypadku niepodjęcia przez kierownika podmiotu kontrolowanego działań zapobiegających:

w dniu .......................... kontroler poinformował ..............................................................

/data przekazania /nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub

informacji/ osoby uprawnionej do jego reprezentowania/

o ………………………………………………………………………………………………....

/opis zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

W terminie do ................................ .......................................................................................

/nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub

osoby uprawnionej do jego reprezentowania/

nie podjął działań zapobiegających, wyjaśniając, że ..............................................................

………………………………………………………………………………………...................

/treść wyjaśnień w sprawie przyczyn niepodjęcia działań zapobiegających/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

W związku z niepodjęciem działań dla usunięcia zagrożenia, w dniu .......................................

/data przekazania informacji/

kontroler przekazał ........................................................................ informację o .......................

/imię, nazwisko, stanowisko kierownika jednostki

nadrzędnej lub nazwa właściwego organu państwowego/

………………………………………………………………………………………...................

/opis zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

W przypadku powzięcia przez kontrolera uzasadnionego podejrzenia, że działania podjęte przez kierownika jednostki są niewystarczające:

W dniu .......................... kontroler poinformował ..............................................................

/data przekazania /nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub

informacji/ osoby uprawnionej do jego reprezentowania/

o ………………………………………………………………………………………………....

/opis zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

W związku z otrzymaną informacją kierownik podmiotu ......................................................

……………………………………………………………………………………………….......

/opis podjętych działań zapobiegających/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

W związku z powzięciem przez kontrolera uzasadnionego podejrzenia, że działania podjęte przez kierownika jednostki są niewystarczające, w dniu ....................................... kontroler

/data przekazania informacji/

przekazał ............................................................................... informację o .................................

/imię, nazwisko, stanowisko kierownika jednostki

nadzorującej podmiot kontrolowany/

.......................................................................................................................................................

/opis zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego lub możliwości powstania niepowetowanej szkody w mieniu/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

W związku z otrzymaną informacją ...........................................................................................

/kierownik jednostki nadzorującej podmiot kontrolowany/

……………………………………………………………………………………………….......

……………………………………………………………………………………………….......

/opis podjętych działań zapobiegających i ich skutków do czasu zakończenia kontroli/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

Jeżeli kierownik jednostki nadzorującej podmiot kontrolowany nie podjął działań zapobiegawczych:

Mimo otrzymania informacji o zagrożeniu, do dnia ....................................................................

.......................................................................... nie podjął działań w celu usunięcia zagrożenia,

/kierownik jednostki nadzorującej

podmiot kontrolowany/

wyjaśniając, że .....................................................................................................................

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

/treść wyjaśnień w sprawie przyczyn niepodjęcia działań/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

W przypadku poinformowania kierownika podmiotu kontrolowanego o ustaleniach wskazujących na inne nieprawidłowości w działalności tej jednostki:

W dniu ......................................... kontroler poinformował .......................................................

/data przekazania informacji / /nazwa stanowiska kierownika podmiotu

kontrolowanej lub osoby uprawnionej do

jego reprezentowania/

o ...............................................................................................................................................

/opis innych nieprawidłowości w działalności jednostki/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

W związku z otrzymaną informacją ............................................................................................

/nazwa stanowiska kierownika podmiotu/

o .................................................................................................................................................

/opis podjętych działań zapobiegających i ich skutków do czasu zakończenia kontroli/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

VI. Pouczenia o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole oraz o prawie odmowy podpisania protokołu, a także o prawie złożenia wyjaśnień:

Poprzez zamieszczenie w protokole kontroli niżej wymienionych pouczeń, Kontroler

informuje Pana(ią) ......................................................................... o przysługującym

/nazwa stanowiska lub imię i nazwisko kierownika podmiotu

lub osoby uprawnionej do jego reprezentowania/

mu (jej) prawie:

* podpisania protokołu kontroli

* zgłoszenia przed podpisaniem protokołu kontroli, w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego protokołu kontroli, pisemnych, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole kontroli;

* odmowy podpisania niniejszego protokołu kontroli, z jednoczesnym obowiązkiem złożenia na tę okoliczność, w terminie 7 dni, wyjaśnień dotyczących przyczyn odmowy podpisania protokołu kontroli;

* w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń, podpisania lub odmowy podpisania niniejszego protokołu kontroli termin 7 dni biegnie od dnia otrzymania ostatecznego stanowiska kontrolera w sprawie ich rozpatrzenia;

VII. Adnotacja o dokonaniu wpisu do księgi ewidencji kontroli, jeżeli taka księga jest prowadzona przez podmiot kontrolowany

O przeprowadzeniu kontroli dokonano wpisu do księgi ewidencji kontroli nr ...........................

VIII. Omówienie poprawek, skreśleń i uzupełnień dokonanych w protokole

W treści protokołu kontroli dokonano następujących poprawek (skreśleń, uzupełnień):

Na stronie .... , /w punkcie ....; podpunkcie .......; akapicie ..........; wierszu .........; zdaniu

rozpoczynającym się od wyrazu ....... do wyrazu ..... / skreślono /wyrazy .....; cyfrę ......; literę

albo

dopisano ....... /zdanie o treści: ................; wyraz .........; cyfrę………;

IX. Podpisy kontrolera i kierownika podmiotu kontrolowanego oraz miejsce i data podpisania protokołu

.............................................

/miejscowość, data/ ......................................................

/jednostka organizacyjna NFZ,

imię i nazwisko kontrolera /

.............................................

/miejscowość, data/ ......................................................

/stanowisko kierownika podmiotu lub

osoby uprawnionej do jego

reprezentowania, nazwa podmiotu

kontrolowanego, imię i nazwisko

kierownika podmiotu/

X. Wzmianka o doręczeniu egzemplarza protokołu kierownikowi podmiotu kontrolowanego

W dniu .....................

/data/

jeden egzemplarz protokołu kontroli doręczono

...............................................................................

/podpis osoby poświadczającej odbiór egzemplarza protokołu kontroli/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

XI. Wzmianka o odmowie podpisania protokołu kontroli

W razie odmowy podpisania protokołu przez kierownika jednostki i złożenia wyjaśnienia w sprawie przyczyn odmowy:

...................................................

/nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub osoby uprawnionej do jego reprezentowania/

odmówił podpisania protokołu kontroli i w dniu

......................................... złożył wyjaśnienie, w którym podał, że przyczyną odmowy jest

/data złożenia wyjaśnień/

.......................................................................................................................................................

/treść wyjaśnień/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli i niezłożenia wyjaśnień przez kierownika jednostki kontrolowanej w sprawie przyczyn odmowy:

W dniu ............................................ ....................................................................

/data odmowy podpisania protokołu /nazwa stanowiska kierownika podmiotu lub osoby

kontroli/ uprawnionej do jego reprezentowania

odmówił podpisania protokołu kontroli i mimo poinformowania go przez kontrolera o takim obowiązku, nie złożył pisemnego wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.

...............................................

/miejscowość, data/

...........................................................

/jednostka organizacyjna NFZ, imię i

nazwisko kontrolera/

...............................................

/miejscowość, data/

...........................................................

/stanowisko kierownika podmiotu lub

osoby uprawnionej do jego

reprezentowania, nazwa podmiotu

kontrolowanego, imię i nazwisko

kierownika podmiotu/

ZAŁĄCZNIK Nr  13

Wzór protokołu kontroli apteki

(schemat służy wyłącznie do pisania protokołu, nie jest drukiem do wypełniania w miejscach wykropkowanych, właściwa wersja graficzna protokółu nie zawiera uwag zawartych w ramkach w schemacie)

Postępowanie kontrolne nr ............................................

Znak pisma: ..........................................

I. Oznaczenie apteki, jej kierownika z uwzględnieniem zmian w okresie objętym kontrolą

PROTOKÓŁ KONTROLI

realizacji umowy nr ........................ zawartej pomiędzy .... OW NFZ (nie obejmuje aptek, których kontrola dotyczy recept zrealizowanych przed wejściem z życie ustawy refundacyjnej), a ........................... (nazwa podmiotu), prowadzącą/cym aptekę .......... (nazwa apteki), posiadającym zezwolenie na prowadzenie apteki ................ .mieszczącej się w ............... ul. ..........., .........., nr statystyczny REGON ......., nr identyfikacyjny Apteki ........

/adres apteki/

zwanej w dalszej części protokołu apteką.

W przypadku kontroli prowadzonej

w podmiotach zarządzanych wieloosobowo:

...................................................................., w ...............................................,

/pełna nazwa właściciela apteki/ /miejscowość stanowiąca siedzibę właściciela apteki/

.............................................................

/adres właściciela apteki: kod pocztowy, ulica, numer/

Podmiot został wpisany do właściwego rejestru sądowego pod numerem KRS ......................

Organem uprawnionym do reprezentacji podmiotu jest Zarząd w składzie:

1. ....................,

2. ....................,

3. .....................

Sposób reprezentacji podmiotu:

..............................................

/zakres umocowania do składania oświadczenia woli w imieniu jednostki oraz jej reprezentowania/

W przypadku kontroli prowadzonej w aptece,

stanowiącej własność osoby fizycznej:

Apteka stanowi własność ................................................................................, zamieszkałego w

/imię i nazwisko właściciela/

.......................................................................................................................................................

/adres zameldowania właściciela apteki/

Działalność gospodarcza została wpisana do prowadzonej przez .............................. ewidencji działalności gospodarczej pod numerem .........................

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

Apteka działa na podstawie Koncesji/Zezwolenia na prowadzenie Apteki nr ........................... z dnia ......................... wydanego przez .................................

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

Kierownikiem Apteki jest ............................ Kierownik pełni funkcję od dnia ..........................

.......................................................................................................................................

Jeżeli w okresie objętym kontrolą nastąpiła zmiana na stanowisku kierownika apteki i/lub (w składzie wieloosobowego organu zarządzającego):

Poprzednio stanowisko Kierownika apteki od dnia ....................................

/data objęcia stanowiska/

do dnia ................................................ zajmował/a/ ................................................................

/data opuszczenia stanowiska/ /imię i nazwisko kierownika apteki/

i/lub

W okresie od ...........................

do .............................

Zarząd spółki działał w składzie:

1. .............................................................

2. .............................................................

3. .............................................................

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

II. Przedstawienie kontrolera, dokumentów upoważniających do prowadzenia kontroli oraz terminów kontroli

Kontrola została przeprowadzona przez. ............................................................................

/imię i nazwisko kontrolera/

z ………………………………………., na podstawie upoważnienia nr ...........................

/nazwa jednostki organizacyjnej NFZ

zlecającej kontrolę/

z dnia ........................ , w okresie od ......................................... do ..........................................,

/data rozpoczęcia czynności kontrolnych/ /data zakończenia czynności kontrolnych/

z przerwą w dniu/dniach/ ................................................................

/wymienić dni przerwy w kontroli/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

Jeżeli kontrola została przeprowadzona przez zespół kontrolerów:

Kontrolę przeprowadzili kontrolerzy z ............................................…………………..

/jednostka organizacyjna NFZ/

1/ ..................................... , na podstawie upoważnienia do kontroli

(imię i nazwisko)

nr ...................... z dnia ........................... , w okresie od .......................................

/data rozpoczęcia

czynności kontrolnych/

do ................................. , z przerwą w dniu/dniach/ .............................................

/data zakończenia czynności kontrolnych/ /wymienić dni przerwy w kontroli/

2/ ............................... , na podstawie upoważnienia do kontroli

(imię i nazwisko)

nr ...................... z dnia ........................... , w okresie od .........................................

/data rozpoczęcia

czynności kontrolnych/

do ................................. , z przerwą w dniu/dniach/. ...........................................

/data zakończenia czynności kontrolnych/ /wymienić dni przerwy w kontroli/

3/ ...........................

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

III. Określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą

Przedmiotem kontroli było:

..........................................................................................................................................., /albo/

Kontrolą objęto ................................... /wpisać zakres badań określony dla apteki w programie

kontroli lub w tematyce kontroli doraźnej /

w latach ....................................................

/okres objęty kontrolą/

IV. Akty normatywne związane z przedmiotem kontroli:

1. ........................ ...

2. ........................ ...

3. ........................ ...

V Opis stanu faktycznego stwierdzonego w wyniku kontroli

W toku kontroli ustalono, co następuje:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Wzmianka o przekazaniu informacji, o których mowa w § 30 ust. 2 Zarządzenia Nr ............. Prezesa NFZ z dnia .............. w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia kontroli wystawiania i realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne.

VI. Pouczenia o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole oraz o prawie odmowy podpisania protokołu, a także o prawie złożenia wyjaśnień:

Poprzez zamieszczenie w protokole kontroli niżej wymienionych pouczeń, Kontroler informuje Pana(ią) ............................................................................ o przysługującym mu (jej) prawie:

* podpisania protokołu kontroli

* zgłoszenia przed podpisaniem protokółu kontroli, w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego protokółu kontroli, pisemnych, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokóle kontroli;

* odmowy podpisania niniejszego protokółu kontroli, z jednoczesnym obowiązkiem złożenia na tę okoliczność, w terminie 7 dni, wyjaśnień dotyczących przyczyn odmowy podpisania protokółu kontroli;

* w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń, podpisania lub odmowy podpisania niniejszego protokołu kontroli termin 7 dni - biegnie od dnia otrzymania ostatecznego stanowiska kontrolera w sprawie ich rozpatrzenia;

Adnotacja o wpisie do książki kontroli (jeśli jest prowadzona).

.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

/ imię i nazwisko kierownika apteki/

.......................................

VII. Omówienie poprawek, skreśleń i uzupełnień dokonanych w protokole

W treści protokołu kontroli dokonano następujących poprawek (skreśleń, uzupełnień):

Na stronie .. , /w punkcie ..; podpunkcie ...; akapicie .......; wierszu .......; zdaniu rozpoczynającym się od wyrazu .................... do wyrazu .......... / skreślono /wyrazy ........................; cyfrę ..................; literę

i/lub

dopisano ....../zdanie o treści: ............; wyraz .......; cyfrę ......;/

VIII. Podpisy kontrolera i kierownika apteki lub upoważnionego farmaceuty oraz miejsce i data podpisania protokołu

.......................................... ..................................................

/miejscowość, data/ jednostka organizacyjna NFZ,

imię i nazwisko kontrolera/

................................................. ..................................................

/miejscowość, data/ /imię i nazwisko kierownika

apteki lub upoważnionego

farmaceuty/

IX. Wzmianka o doręczeniu egzemplarza protokołu kierownikowi apteki lub upoważnionemu farmaceucie

W dniu .................. jeden egzemplarz protokołu kontroli doręczono ..........................................

/data/ /imię i nazwisko kierownika

apteki lub

upoważnionego farmaceuty/

....................................................... ........................................................

/podpis kontrolera/ /imię i nazwisko kierownika apteki

lub upoważnionego farmaceuty/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

X. Wzmianka o odmowie podpisania protokołu kontroli

W razie odmowy podpisania protokołu przez kierownika apteki i złożenia wyjaśnienia w sprawie przyczyn odmowy:

Kierownik Apteki odmówił podpisania protokołu kontroli i w dniu ...........................................

/data/

złożył wyjaśnienie, w którym podał, że przyczyną odmowy jest: ...............................................

...............................................................................................................................................

/treść wyjaśnień/

[Dowód: akta kontroli str. ... ]

W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli i niezłożenia wyjaśnień przez kierownika apteki w sprawie przyczyn odmowy

W dniu .................................. Kierownik Apteki odmówił podpisania protokołu kontroli i mimo poinformowania go przez kontrolera o takim obowiązku, nie złożył pisemnego wyjaśnienia przyczyn tej odmowy.

.......................................... ..................................................

/miejscowość, data/ jednostka organizacyjna NFZ,

imię i nazwisko kontrolera/

................................................. ..................................................

/miejscowość, data/ /imię i nazwisko kierownika

apteki lub upoważnionego

farmaceuty/

ZAŁĄCZNIK Nr  14

WZÓR

Raport z przeprowadzonego postępowania kontrolnego

…………. Oddział Wojewódzki ...................................... , dnia ..........................

Narodowego Funduszu Zdrowia

z siedzibą w ………………….. WZÓR

Pani/Pan

Dyrektor oddziału wojewódzkiego Funduszu

Postępowanie kontrolne nr ........

Sporządzony na podstawie § 34 ust. 4 pkt 1 zarządzenia Nr 50/2012/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 sierpnia 2012 r.

Dotyczy:

Data kontroli: ...............................................................................................................................

(Termin rozpoczęcia i zakończenia postępowania kontrolnego z uwzględnieniem przerw)

Podmiot kontrolowany:

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

(Nazwa i adres)

Podstawa do przeprowadzenia kontroli:

.....................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................

(Należy wskazać podstawę powziętych czynności kontrolnych, np. Polecenie Prezesa NFZ znak: XXX, z dnia XX.XX.XXXX r.)

Przedmiot kontroli:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

(Należy podać numer umowy z NFZ na wydawanie bądź realizację recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, lub udzielnie świadczeń opieki zdrowotnej, kontrolowany okres, główne zagadnienia problemowe kontroli)

Ustalenia wstępne w toku kontroli:

(Świadczeniodawcy i osoby uprawnione do wypisywania recept lekarskich):

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

(Należy wskazać ilość skontrolowanych recept i innych dokumentów (podać jakich), rodzaje ordynowanych leków, ilość i numery prawa wykonywania zawodu lekarzy wypisujących kontrolowane pozycje lekowe, liczbę świadczeniobiorców, na rzecz których dokonano ordynacji)

Ujawnione nieprawidłowości:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Szczegółowe zestawienie zakwestionowanych pozycji lekowych:

L.p.PESELKod uprawnień dodatkowych pacjentaKod ICD-10Data wystawienia receptyNr receptyOrdynowane lekiLiczba opakowańKwota wypłaconej refundacjiNumer prawa wykonywania zawoduUwagi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Propozycje zaleceń dla podmiotu kontrolowanego:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

(Sugestie nałożenia na kontrolowanego określonych zobowiązań jak np. przestrzeganie właściwych przepisów)

Propozycje i uzasadnienie nałożenia kary umownej za nieprawidłowości w prowadzeniu dokumentacji medycznej:

A:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

B:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

C:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Propozycje i uzasadnienie nałożenia kary umownej w wysokości nienależnej refundacji wraz z odsetki ustawowymi:

A:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

B:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

C:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................... (Należy przedstawić racjonalne i uzasadnione okolicznościami faktycznymi i prawnymi przesłanki sugerowanych przez kontrolerów kar i podstawę: A: według zawartej umowy, B: według taryfikatora, C: według sugestii zespołu kontrolującego)

Decyzja dyrektora Oddziału NFZ:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

..............................................

(Data, pieczęć i podpis kierownika komórki

organizacyjnej oddziału wojewódzkiego

Funduszu odpowiedzialnej za

przeprowadzanie kontroli ordynacji

lekarskiej i aptek)

ZAŁĄCZNIK Nr  15

WZÓR

Raport z przeprowadzonego postępowania kontrolnego

WZÓR

…………. Oddział Wojewódzki ...................................... , dnia ..........................

Narodowego Funduszu Zdrowia

z siedzibą w …………………..

Pani/Pan

Dyrektor oddziału wojewódzkiego Funduszu

Postępowanie kontrolne nr ........

Sporządzony na podstawie § 34 ust. 4 pkt 2 zarządzenia Nr 50/2012/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 sierpnia 2012 r.

Dotyczy:

Data kontroli: ...............................................................................................................................

(Termin rozpoczęcia i zakończenia postępowania kontrolnego z uwzględnieniem przerw)

Podmiot kontrolowany:

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

(Nazwa i adres)

Podstawa do przeprowadzenia kontroli:

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

(Należy wskazać podstawę powziętych czynności kontrolnych, np. Polecenie Prezesa NFZ znak: XXX, z dnia XX.XX.XXXX r.)

Przedmiot kontroli:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

(Należy podać numer umowy z NFZ na wydawanie bądź realizację recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, lub udzielnie świadczeń opieki zdrowotnej, kontrolowany okres, główne zagadnienia problemowe kontroli)

Ustalenia wstępne w toku kontroli:

(Apteki): ....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

(Ilość skontrolowanych recept i innych dokumentów (podać jakich),dane dotyczące osób realizujących recepty, rodzaje wydawanych leków refundowanych)

Ujawnione nieprawidłowości:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

Szczegółowe zestawienie:

L.p.Liczba zakwestionowanych recept*Ilość opakowań lekówNaruszenie podstawy prawnej (opisowe ujęcie wraz z podaniem przepisu prawnego)Łączna kwota zakwestionowanej refundacjiWskazanie karty (strony) z wykazu akt kontroli**Uwagi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

* Sumaryczne ujęcie ilości zakwestionowanych recept w przypadku których ujawniono te same błędy i dla których kwestionowanie refundacji wynika z tej samej podstawy prawnej.

** Wskazanie karty (strony) z wykazu akt kontroli (bądź strony protokołu, zaleceń pokontrolnych), która zawiera informacje szczegółowe o zakwestionowanych receptach.

Propozycje zaleceń dla podmiotu kontrolowanego:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

(Sugestie nałożenia na kontrolowanego określonych zobowiązań jak np. przestrzeganie właściwych przepisów)

Decyzja Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego NFZ:

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................

..............................................

(Data, pieczęć i podpis kierownika komórki

organizacyjnej oddziału wojewódzkiego

Funduszu odpowiedzialnej za

przeprowadzanie kontroli ordynacji

lekarskiej i aptek)

ZAŁĄCZNIK Nr  16

WZÓR

WYSTĄPIENIA POKONTROLNEGO/ ZALECEŃ POKONTROLNYCH

(schemat służy wyłącznie do pisania wystąpienia pokontrolnego, nie jest drukiem do wypełniania w miejscach wykropkowanych)

I.

 CZĘŚĆ NAGŁÓWKOWA

Miejscowość, dnia 00 (nazwa miesiąca) 20 ... r.

NARODOWY FUNDUSZ ZDROWIA

NAZWA JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ NFZ

Adres jednostki organizacyjnej NFZ

tel. (fax) jednostki organizacyjnej NFZ

Postępowanie kontrolne nr .................

ADRESAT

Pan (i) ...................

(imię i nazwisko)

(pełniona funkcja)

(nazwa kontrolowanego podmiotu)

...............................

w ................................

(ulica, kod, numer domu, miejscowość)

II.

 CZĘŚĆ WSTĘPNA

[TYTUŁ]

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

ZALECENIA POKONTROLNE

(po kontroli aptek)

(Świadczeniodawcy i osoby uprawnione): Na podstawie art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008, Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.), w zw. z art. 48 ust. 7 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.) .......................... Oddział Wojewódzki NFZ (nazwa jednostki organizacyjnej NFZ, która przeprowadziła kontrolę) przeprowadził w dniach ................. kontrolę.................................. (nazwa kontrolowanego podmiotu) w ........................ (miejscowość) w zakresie ............................................................ ..... w okresie ......................... (temat lub przedmiot kontroli oraz okres objęty kontrolą).

W związku z kontrolą, której wyniki przedstawione zostały w protokole kontroli, podpisanym w dniu (data), Oddział Wojewódzki NFZ w ............... (nazwa jednostki organizacyjnej NFZ), na podstawie art. 64 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 o świadczeniach opieki zdrowotnej przekazuję Panu/i/ (stanowisko) niniejsze wystąpienie pokontrolne.

(Apteki): Na podstawie art. 47 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych ............................... Oddział Wojewódzki NFZ (nazwa jednostki organizacyjnej NFZ, która przeprowadziła kontrolę) przeprowadził w dniach .................... kontrolę .................................. (nazwa kontrolowanego podmiotu) w ........................ (miejscowość) w zakresie ............................................................ ..... w okresie ......................... (temat lub przedmiot kontroli oraz okres objęty kontrolą). W związku z kontrolą, której wyniki przedstawione zostały w protokole kontroli, podpisanym w dniu (data), Oddział Wojewódzki NFZ w ..................... (nazwa jednostki organizacyjnej NFZ), na podstawie art. 47 ust. 15 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych przekazuje Panu /i/ niniejsze zalecenia pokontrolne.

III.

 CZĘŚĆ OCENIAJĄCA

Na podstawie ustaleń opisanych w protokole kontroli, o którym mowa wyżej, Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w ...................... stwierdza co następuje.

W dalszej części wystąpienia powinny zostać ocenione wszystkie objęte kontrolą obszary (wynikające z programu kontroli i opisane w protokole kontroli).

W przypadku kontroli świadczeniodawców dokonuje się oceny ustaleń pod względem legalności, celowości i rzetelności. Natomiast w przypadku kontroli aptek tylko w odniesieniu do stwierdzonych nieprawidłowości pod względem legalności i rzetelności.

Legalność obejmuje badanie zgodności działania z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, aktami stanowienia prawa o charakterze wewnętrznym, a także określającymi zadania i kompetencje zatrudnionych pracowników, jak również umowami, decyzjami wydanymi w sprawach indywidualnych oraz innymi rozstrzygnięciami podjętymi przez uprawnione podmioty.

Celowość obejmuje badanie zapewnienia zgodności działalności kontrolowanego podmiotu z celami określonymi dla niego; zapewnienia optymalizacji zastosowanych metod i środków, ich odpowiedniości dla osiągnięcia założonych celów; osiągnięcia tych celów (skuteczność).

Rzetelność obejmuje badanie wypełniania obowiązków z należytą starannością, sumiennie i we właściwym czasie; wypełniania zobowiązań zgodnie z ich treścią; przestrzegania wewnętrznych reguł funkcjonowania danej jednostki (w szczególności określonego dla poszczególnych komórek i osób zakresu obowiązków); dokumentowania określonych działań lub stanów faktycznych zgodnie z rzeczywistością, we właściwej formie i wymaganych terminach, bez pomijania określonych faktów i okoliczności.

Wystąpienie pokontrolne powinno być dokładne, zwięzłe i jasne, zaś prezentowane w nim oceny, uwagi i zalecenia należy formułować w sposób logiczny i przystępny. Dla zapewnienia przejrzystości dokumentu oceny i uwagi powinny być przedstawiane w punktach, według wagi/istotności stwierdzonych ustaleń i ocen. W wystąpieniu nie należy opisywać zarówno ustaleń kontroli - odwołanie się do nich powinno jedynie stanowić uzasadnienie przedstawionych ocen i uwag, jak też przeprowadzonych w toku kontroli czynności.

Oceny i uwagi prezentowane w wystąpieniu pokontrolnym (zaleceniach pokontrolnych) nie mogą odnosić się do osób innych niż kierownik lub pracownicy jednostki kontrolowanej (zasada podmiotowości kontroli).

Przy ocenie nieprawidłowości należy wyraźnie określić kryterium oceny, tzn. zdefiniować, czy działanie lub nieprawidłowość polega na nielegalności, nierzetelności, czy niecelowości działań lub ich zaniechaniu; w przypadku oceny działań lub zaniechań jako niezgodnych z prawem należy wskazać naruszony przepis (nazwę aktu normatywnego, artykuł, paragraf, ustęp, punkt, literę oraz dane promulgacyjne przy pierwszym przywoływaniu danego aktu prawnego).

W wystąpieniach pokontrolnych (zaleceniach pokontrolnych) należy określać efekty finansowe kontroli, z wyróżnieniem kwot wydatkowanych z naruszeniem prawa i innych nieprawidłowości finansowych, oznaczających kwoty poniesionych wydatków lub strat powstałych wskutek działań niegospodarnych, niecelowych lub nierzetelnych.

Ponadto konieczne jest zamieszczanie kwot, wobec których NFZ podejmie działania w celu ich odzyskania.

IV.

 CZĘŚĆ WNIOSKOWA

Biorąc pod uwagę powyższe oceny i uwagi, Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w ................. przedstawia następujące zalecenia:

1. .................................................................................................................................................

2. .................................................................................................................................................

3. .................................................................................................................................................

Jeżeli w toku kontroli stwierdzono, że podmiot kontrolowany nie wykonał albo wykonał niewłaściwie zobowiązania wynikające z umowy zawartej z NFZ, przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wraz z aktami wykonawczymi, przepisów ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych wraz z aktami wykonawczymi, w wystąpieniu pokontrolnym, a w przypadku kontroli aptek - w zaleceniach pokontrolnych, należy określić kwotowo:

a) wartość wierzytelności świadczeniodawcy/osoby uprawnionej wobec oddziału wojewódzkiego NFZ, a w przypadku kontroli aptek - wartość nienależnie wypłaconej refundacji (cyfrowo oraz słownie);

b) wezwanie do złożenia dokumentów korygujących;

c) wysokość kary umownej (cyfrowo oraz słownie);

d) termin zapłaty, który nie noże być krótszy niż 14 dni;

e) wskazanie numeru rachunku bankowego, na który należy dokonać wpłaty.

W przypadku kontroli osoby uprawnionej:

Biorąc pod uwagę powyższe oceny i uwagi, Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w ................ przedstawia następujące zalecenia:

1. na podstawie § 9 ust. 1 (pkt 1, 2 lub 3) umowy nr ......... wzywa do zapłaty kary umownej w wysokości ........... w terminie 14 dni od otrzymania niniejszego Wystąpienia pokontrolnego pod rygorem rozwiązania umowy w trybie § 10 ust. 3 umowy nr ..............

2. na podstawie § 9 ust. 5 umowy nr ................ wzywa do wyrównania szkody poniesionej przez Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia, w terminie 14 dni od dnia otrzymania niniejszego Wystąpienia pokontrolnego przekraczającej wysokość kary umownej nałożonej na podstawie § 9 ust. 1 pkt (1 lub 2) pod rygorem dochodzenia jej naprawienia na drodze postępowania sądowego.

V.

 CZĘŚĆ KOŃCOWA

(Świadczeniodawcy i osoby uprawnione): Oddział Wojewódzki NFZ (nazwa jednostki organizacyjnej NFZ), na podstawie art. 64 ust. 9 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w związku z art. 48 ust. 7 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych oczekuje przedstawienia przez Pana/Panią (nazwa stanowiska służbowego) w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykorzystania uwag i wykonania zaleceń bądź o działaniach podjętych w celu realizacji zaleceń lub przyczyn niepodjęcia takich działań.

(Apteki): Oddział Wojewódzki NFZ (nazwa jednostki organizacyjnej NFZ), na podstawie art. 47 ust. 15 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych oczekuje przedstawienia przez Pana/Panią (nazwa stanowiska służbowego) w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszych zaleceń pokontrolnych, informacji o sposobie wykorzystania uwag i wykonania zaleceń bądź o działaniach podjętych w celu realizacji zaleceń lub przyczyn niepodjęcia takich działań.

W przypadku kontroli świadczeniodawców, w sytuacji nieuregulowania zobowiązania, będącego skutkiem finansowym postępowania kontrolnego w określonym terminie, Dyrektor Oddziału Wojewódzkiego w ................. na podstawie § 29 ust. 5 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 grudnia 2011 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 364), ma prawo potrącenia należności wraz z ustawowymi odsetkami za zwłokę od dnia wymagalności do dnia zapłaty, z przysługujących podmiotowi bieżących należności lub wszczęcia innych działań zgodnie z procedurą windykacji należności NFZ.

W przypadku kontroli osób uprawnionych, w sytuacji niewykonania w terminie zaleceń pokontrolnych Dyrektor ................. Oddziału Wojewódzkiego NFZ .................... na podstawie art. 48 ust. 10 pkt 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych może rozwiązać umowę bez wypowiedzenia ze skutkiem natychmiastowym.

W przypadku kontroli aptek, w sytuacji:

1) wyczerpania procedury, dotyczącej odwołania od czynności dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ;

2) ustalenia w zaleceniach pokontrolnych, że nastąpiło niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy na realizację recept z przyczyn leżących po stronie podmiotu prowadzącego aptekę, i nałożenia kary umownej;

3) bezskutecznego upływu terminu do zapłaty kary umownej wynoszącego 14 dni od dnia otrzymania wezwania do zapłaty;

- oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu przysługuje prawo do dokonania potrącenia nałożonej kary umownej wraz z odsetkami ustawowymi z należności przysługującej od tego oddziału podmiotowi prowadzącemu aptekę.

Odsetki ustawowe nie przysługują oddziałowi wojewódzkiemu NFZ za okres od dnia, w którym upłynął określony w ustawie termin do rozpatrzenia:

1) zażalenia na czynności dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu albo termin do rozpatrzenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przez Prezesa Funduszu, do dnia doręczenia aptece stanowiska Prezesa Funduszu w sprawie rozpatrzenia odpowiednio tego zażalenia albo wniosku;

2) zażalenia od zaleceń pokontrolnych albo termin do rozpatrzenia odwołania, o którym mowa w art. 47 ust. 16 ustawy, do dnia doręczenia aptece zmienionych zaleceń pokontrolnych, albo stanowiska dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu albo Prezesa Funduszu w sprawie rozpatrzenia odpowiednio tego zażalenia albo odwołania.

(Świadczeniodawcy i osoby uprawnione): Zgodnie z treścią art. 64 ust. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.), w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego przysługuje Panu (i) prawo zgłoszenia na piśmie do Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego NFZ w ......... umotywowanych zastrzeżeń do treści zawartych w tym wystąpieniu.

W razie zgłoszenia zastrzeżeń, zgodnie z art. 64 ust. 9 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, termin nadesłania informacji, o którym mowa powyżej, liczy się od dnia otrzymania informacji Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego w ........................ o wyniku rozpatrzenia zastrzeżeń.

Zgodnie z treścią art. 160 i 161 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w terminie 14 dni od dokonania czynności przez dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu, przysługuje Panu (i) prawo do złożenia zażalenia na czynności dyrektora wojewódzkiego oddziału Funduszu dotyczące realizacji umowy (dotyczy świadczeniodawcy).

Zgodnie z treścią art. 48 ust. 2 w zw. z art. 42 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 122, poz. 696 z późn. zm.), w terminie 14 dni od dokonania czynności przez dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu, przysługuje Panu (i) prawo do złożenia zażalenia na czynności dyrektora wojewódzkiego oddziału Funduszu dotyczące realizacji umowy (dotyczy osoby uprawnionej).

(Apteki):

Zgodnie z treścią art. 47 ust. 15 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych przysługuje Panu (i) prawo zgłoszenia na piśmie zażalenia do Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego NFZ w ............ w terminie 7 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych

......................................................................

Podpis i pieczątka

Dyrektora Oddziału Wojewódzkiego NFZ

lub osoby działającej z upoważnienia Dyrektora