Zm.: zarządzenie w sprawie planowania i sprawozdawczości w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, przedstawicielstwach dyplomatycznych, stałych przedstawicielstwach przy organizacjach międzynarodowych, urzędach konsularnych i instytutach polskich.
Dz.Urz.MSZ.2008.6.202
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 19
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1
z dnia 15 grudnia 2008 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie planowania i sprawozdawczości w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, przedstawicielstwach dyplomatycznych, stałych przedstawicielstwach przy organizacjach międzynarodowych, urzędach konsularnych i instytutach polskich.
1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 216, poz. 1605).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 80 poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273 poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.
______
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 104, poz. 711, Nr 149, poz. 1078, Nr 218, poz. 1592, Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056.
ZAŁĄCZNIK
Schemat rocznego sprawozdania konsularnego
(jednolity dla wszystkich rodzajów zawodowych urzędów konsularnych1)
I. Zewnętrzne warunki funkcjonowania urzędu.
1.1. Analiza najistotniejszych elementów sytuacji wewnętrznej i zjawisk na terenie okręgu konsularnego, wpływających na działalność urzędu;
1.2. a) Ocena infrastruktury prawnej stosunków konsularnych z krajem urzędowania oraz respektowania przez miejscowe władze konwencji konsularnych i umów wiążących Polskę z państwem przyjmującym;
b) Ocena funkcjonowania uregulowań unijnych, na obszarze państw trzecich (opieka konsularna, reprezentacja wizowa, świadczenie pomocy finansowej itp.);
1.3. Kontakty urzędu z władzami i instytucjami miejscowymi, wykorzystywanie kontaktów w pracy konsularnej;
1.4. Inne uwarunkowania określające specyfikę funkcjonowania urzędu;
1.5. Najistotniejsze nowe zjawiska, tendencje i problemy konsularne, które zaobserwowano w roku sprawozdawczym.
II. Wykonanie zadań merytorycznych urzędu.
2.1. Stan ruchu osobowego, tendencje, ocena zmian w stosunku do okresu poprzedniego;
2.2. Problematyka wizowa;
2.3. Sprawy paszportowe, w tym ocena współpracy z instytucjami polskimi;
2.4. Sprawy obywatelstwa, w tym ocena jw.;
2.5. Problematyka prawna w tym sprawy: realizacji wniosków organów sprawiedliwości oraz organów administracji państwowej w zakresie doręczeń dokumentów, przesłuchań, wydobywania dokumentów, legalizacji, uwierzytelniania, wydawania zaświadczeń i zezwoleń, stanu cywilnego;
2.6. Sprawy spadkowe;
III. Opieka konsularna nad obywatelami polskimi.
3.1. Zgony obywateli polskich;
3.2. Wypadki nadzwyczajne i działania urzędu przy likwidacji ich skutków;
3.3. Zatrzymania i aresztowania obywateli polskich, opieka nad aresztowanymi i odbywającymi kary pozbawienia wolności;
3.4. Pomoc finansowa i materialna obywatelom polskim;
3.5. Pomoc urzędu w sprawach alimentacyjnych, rentowych i odszkodowawczych oraz ocena współpracy z krajowymi i miejscowymi instytucjami odpowiedzialnymi za tę problematykę;
3.6. Inne problemy opieki konsularnej realizowane w roku sprawozdawczym.
IV. Problematyka polonijna.
4.1. Kontakty urzędu ze środowiskiem polonijnym;
4.2. Stan realizacji praw osób pochodzenia polskiego oraz obywateli RP stale zamieszkałych za granicą;
4.3. Działania urzędu na rzecz współpracy z Polonią i Polakami za granicą, w tym:
- wspieranie oświaty polonijnej,
- współpraca z młodzieżą polonijną (w tym rekrutacja na imprezy w kraju),
- promocja Polski i polskiej kultury wobec Polonii i poprzez Polonię,
- wspieranie inicjatyw kulturalnych Polonii,
- wspieranie działań gospodarczych Polonii.
4.4. Świadczenia pomocowe - zapomogi, dary przekazywane przez urząd bądź za jego pośrednictwem, współpraca z podmiotami krajowymi zaangażowanymi w działania wobec Polonii;
4.5. Współpraca z duchowieństwem polonijnym;
4.6. Opieka nad kombatantami i miejscami pamięci narodowej.
______
1 Objętość do 15 stron; jeżeli w urzędzie nie występuje dana problematyka, lub występuje w marginalnym zakresie, urząd wpisuje tylko numer punktu (bez jego nazwy) i dopisuje "nie dotyczy".
V. Opieka nad polską migracją zarobkową.
(dotyczy wyłącznie urzędów w państwach, w których zjawisko migracji zarobkowej występuje; głownie UE oraz EOG; wskazane jest wykorzystywanie danych podanych w części tabelarycznej)
5.1. Charakterystyka migracji napływowej:
- dane liczbowe, rozmieszczenie geograficzne, sezonowość,
- skala zjawiska na tle innych grup migracji zarobkowej w okręgu konsularnym,
- charakterystyka zawodowa, społeczna i rodzinna,
- organizacje, zrzeszenia oraz inne formy zorganizowania "nowej Polonii",
- współpraca z urzędem konsularnym.
5.2. Działania informacyjne na rzecz migracji zarobkowej:
- prowadzone przez urząd,
- prowadzone przez inne instytucje i organizacje, także komercyjne.
5.3. Działania pomocowe urzędu:
- związane z dyskryminacją zawodową i nieprzestrzeganiem prawa pracy,
- świadczenia pomocowe (powrót do kraju, pomoc finansowa, organizacje charytatywne),
- współpraca urzędu z miejscowymi instytucjami działającymi w ww. zakresach.
5.4. Zagrożenia, problemy oraz propozycje ich rozwiązania.
VI. Ocena działalności konsulów honorowych, ich współpracy z urzędem zawodowym, ewentualnego projektu zmian w sieci placówek kierowanych przez konsulów honorowych.
VII. Sprawy organizacyjne.
7.1. Ocena struktury organizacyjnej urzędu na tle jego obciążenia zadaniami merytorycznymi i organizacyjnymi, ewentualnych zmian w okresie sprawozdawczym;
7.2. Sposób organizacji obsługi interesantów, w tym szacunkowy okres oczekiwania na załatwienie spraw paszportowych, wizowych, prawnych, obywatelskich, sposób zorganizowania i ocena (własna i interesantów) funkcjonowania informacji telefonicznej, e mailowej, internetowej, faksowej i innych;
7.3. Wyposażenie urzędu i warunki pracy, z uwzględnieniem zmian zaszłych w roku sprawozdawczym;
7.4. Ocena aktywności zawodowej pracowników; stosunki międzyludzkie;
7.5. Załatwianie skarg i wniosków;
7.6. Współpraca i koordynacja działań polskiej służby dyplomatyczno-konsularnej w kraju urzędowania (jeśli istnieje więcej niż jeden okręg konsularny) oraz współpraca z pozostałymi wydziałami Ambasady (w przypadku WK).
VIII. Wnioski i postulaty.
8.1. Pod adresem własnym, wynikające z analizy całorocznej pracy;
8.2. Pod adresem Centrali.
IX. Uwagi do przepisów prawa polskiego oraz przepisów resortowych dotyczących sfery konsularnej.
Załączniki:
1. Wykaz notatek problemowych przesłanych do Centrali w roku sprawozdawczym;
2. Notatka nt. Polonii w okręgu urzędowania wg podanego niżej schematu:
- Pochodzenie, struktura, sytuacja społeczna i liczebność,
- Status prawny w kraju zamieszkania,
- Polityka władz miejscowych wobec społeczności polskiej,
- Struktury organizacyjne,
- Oświata polonijna,
- Kultura i środki masowego przekazu,
- Rola duchowieństwa i życia religijnego,
- Aktualne problemy i najważniejsze wydarzenia w roku sprawozdawczym.
3. Wykaz obowiązujących umów i porozumień dwustronnych pomiędzy Polską a krajem urzędowania (w następnych latach tylko aktualizacja).
4. Wykaz państw, z którymi kraj urzędowania utrzymuje ruch wizowy.1
______
1 Jeżeli w danym państwie znajduje się więcej niż jeden polski urząd konsularny, załączniki określone w punktach 3 i 4 sporządza tylko urząd konsularny w stolicy państwa.