Zm.: zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.2013.335

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 grudnia 2013 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 23 grudnia 2013 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej

Na podstawie art. 148 § 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 427, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 5, poz. 22, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Użyte w przepisach zarządzenia skróty oznaczają:

- k.c. - ustawę z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.),

- k.p.c. - ustawę z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.),

- k.k. - ustawę z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.),

- k.p.k. - ustawę z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.),

- k.k.w. - ustawę z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557, z późn. zm.),

- k.p.w. - ustawę z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 395 i 765),

- u.s.p. - ustawę z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych,

- KRS - ustawę z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1203),

- p.u.n. - ustawę z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2012 r. poz. 1112, z późn. zm.),

- u.p.n. - ustawę z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 178, z późn. zm.),

- usnps - ustawę z dnia 17 czerwca 2004 r. o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki (Dz. U. Nr 179, poz. 1843 oraz z 2009 r. Nr 61, poz. 498),

- [st] - odniesienie do danych, które stanowią podstawę do sporządzania sprawozdań statystycznych.";

2)
w § 13a ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do obowiązków osoby kierującej czynnościami związanymi z transkrypcją należy planowanie i organizowanie pracy osób dokonujących transkrypcji, w tym podział czynności osób dokonujących transkrypcji, przy zapewnieniu równomiernego obciążenia obowiązkami poszczególnych osób.";

3)
w § 13b ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Osoba kierująca czynnościami związanymi z transkrypcją oraz osoby odpowiedzialne za kontakt z osobą kierującą czynnościami związanymi z transkrypcją, prowadzą kontrolkę transkrypcji "T" do ewidencji transkrypcji protokołów.

2. W kontrolce transkrypcji "T" wpisuje się w szczególności: datę zarządzenia prezesa sądu o dokonaniu transkrypcji odpowiedniej części protokołu sporządzonego za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk albo obraz i dźwięk, datę przekazania zapisu dźwięku albo obrazu i dźwięku do osoby kierującej czynnościami związanymi z transkrypcją, sygnaturę akt sprawy, w której protokół był sporządzony za pomocą urządzeń rejestrujących dźwięk albo obraz i dźwięk, oznaczenie wnioskodawcy, datę sporządzenia nagrania, datę wniosku o sporządzenie transkrypcji, ilość pojedynczych plików do scalenia, datę scalenia transkrypcji częściowych i datę udostępnienia transkrypcji: w rubryce "uwagi" wpisuje się powody wydłużenia czasu trwania transkrypcji, jeśli takie wystąpiły.";

4)
po § 18 dodaje się § 18a w brzmieniu:

"§ 18a. 1. Niezależnie od sytuacji, gdy właściwe przepisy przewidują doręczenie elektroniczne, dopuszcza się przesyłanie pism sądowych i realizowanie w ten sposób doręczeń podmiotom innym niż: strony (z wyjątkiem oskarżycieli publicznych), uczestnicy postępowań, pełnomocnicy, obrońcy, świadkowie i biegli - drogą elektroniczną, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli zawarte zostanie porozumienie pomiędzy tym podmiotem, a sądem, przewidujące możliwość wymiany informacji tą drogą.

2. W przypadku wskazanym w ust. 1 dowodem doręczenia pisma jest potwierdzenie nadania pisma, pochodzące z systemu teleinformatycznego obsługującego doręczenie pism.

3. Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera dyrektor sądu po uzyskaniu akceptacji prezesa sądu. Bez akceptacji prezesa porozumienie nie wywiera skutków dla wydziałów sądu.";

5)
w § 19 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Pisma sądowe, określone w załączniku nr 3 do zarządzenia, zamieszczone w sądowym systemie informatycznym i odnotowane w nim jako wydane, mogą być wysyłane bez podpisu własnoręcznego. Pismo sądowe, a w razie przesłania odpisu orzeczenia pismo przewodnie, przy którym przesyłany jest odpis, powinno zawierać wskazanie danych osoby, która w sytuacji określonej w ust. 1 podpisałaby pismo. Nie stosuje się w tym przypadku wskazanego w § 26 wymogu zamieszczenia pieczęci urzędowej oraz poświadczania za zgodność z oryginałem, a także wymogu podpisania pozostawionej w aktach kopii wysłanego pisma, o którym mowa w § 20.";

6)
w § 25 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Protokół sporządzony pisemnie zgodnie z przepisem art. 158 § 1 k.p.c. dołącza się do akt, a zapis dźwięku albo obrazu i dźwięku, umieszcza się w aktach bezpośrednio za protokołem sporządzonym pisemnie albo w systemie teleinformatycznym sądu. Przepis § 38 stosuje się odpowiednio.";

7)
§ 26 otrzymuje brzmienie:

"§ 26. 1. Odpisy dokumentów z akt sądowych sporządza się poprzez wykonanie ich kopii i opatrzenie pieczęcią urzędową (okrągłą) oraz podpisem osoby uwierzytelniającej wraz z danymi wskazanymi w § 19 ust. 1.

2. Tytuły wykonawcze, orzeczenia podlegające wykonaniu na podstawie przepisów k.p.k. i k.p.w. oraz pisma określone w przepisach szczególnych, uwierzytelnia się poprzez opatrzenie ich pieczęcią urzędową (okrągłą) oraz podpisem osoby uwierzytelniającej wraz z danymi wskazanymi w § 19 ust. 1.

3. Wydawane na wniosek odpisy orzeczeń, protokołów i zaświadczeń sporządzane na podstawie akt i ksiąg biurowych, odpisy ksiąg wieczystych, zaświadczenia z ksiąg wieczystych zamkniętych, które nie podlegały migracji oraz z ksiąg wieczystych dawnych uwierzytelnia się poprzez opatrzenie ich pieczęcią urzędową (okrągłą) oraz podpisem osoby uwierzytelniającej wraz z danymi wskazanymi w § 19 ust. 1.

4. Pisma sądowe i ich wysyłane odpisy, sporządzone w danej sprawie, inne niż wskazane w ust. 2, uwierzytelnia się poprzez opatrzenie ich podpisem osoby uwierzytelniającej wraz z danymi wskazanymi w § 19 ust. 1.

5. Wysyłane pisma i odpisy, wskazane w § 19 ust. 4, jak również przesyłane drogą elektroniczną, nie wymagają do uwierzytelnienia podpisu własnoręcznego i pieczęci.

6. Na polecenie przewodniczącego wydziału lub kierownika sekretariatu pieczęć urzędowa (okrągła) może być zamieszczona również na innych pismach niż wskazane w ust. 1 i 2.

7. Wydawane z akt sądowych kopie pism, co do których wnioskujący o ich wydanie nie żąda poświadczenia, nie wymagają uwierzytelnienia w sposób wskazany w ust. 1-4.

8. W przypadku protokołu sporządzonego za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk albo obraz i dźwięk, odpis zapisu dźwięku wraz z adnotacjami, podpisany przez upoważnionego pracownika sądu bezpiecznym podpisem elektronicznym, jest wydawany na informatycznych nośnikach danych albo udostępniany za pomocą konta w systemie teleinformatycznym. Utrwalenie zapisu następuje na sali rozpraw lub w sekretariacie przy wykorzystaniu systemu informatycznego. Przepisu ust. 2 nie stosuje się.";

8)
w § 27a:
a)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Osoba kierująca czynnościami związanymi z transkrypcją niezwłocznie informuje prezesa sądu wnioskującego o transkrypcję o powodach niesporządzenia transkrypcji w terminie.",

b)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Wydruk zatwierdzonej transkrypcji jest umieszczany w aktach zgodnie z przepisami § 25 ust. 6 i 7.";

9)
§ 27b otrzymuje brzmienie:

"§ 27b. Transkrypcje udostępnia się uprawnionym lub upoważnionym podmiotom w postaci wydruku komputerowego, na informatycznym nośniku danych lub w miarę możliwości za pośrednictwem konta w systemie teleinformatycznym.";

10)
po § 47 dodaje się § 47a w brzmieniu:

"§ 47a. 1. Przedstawiając postanowienie o skierowaniu wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, przekazuje się odpis tego postanowienia w wersji pełnej oraz odpis w wersji po dokonaniu anonimizacji danych dotyczących osób lub podmiotów wymienionych w postanowieniu, wraz z informacją, która stanowi załącznik nr 4 do zarządzenia.

2. Anonimizacji danych dotyczących osób lub podmiotów wymienionych w postanowieniu, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się zgodnie z regułami anonimizacji określonymi w załączniku nr 5 do zarządzenia.";

11)
§ 59 otrzymuje brzmienie:

"§ 59. 1. Zarejestrowanie sprawy następuje przez zamieszczenie we właściwym repertorium oraz skorowidzu alfabetyczno - numerowym wpisu o piśmie wszczynającym postępowanie.

2. Repertoria i wykazy ustalone dla ewidencji spraw cywilnych, spraw gospodarczych, spraw z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, spraw rozpoznawanych przez sąd rodzinny oraz spraw karnych i spraw o wykroczenia prowadzi się w systemie informatycznym; § 52 zd. 2, § 54, § 57 nie stosuje się; § 53 stosuje się odpowiednio.";

12)
w § 82 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W sytuacji, gdy przepisy niniejszego zarządzenia nie nakładają obowiązku prowadzenia urządzeń ewidencyjnych w systemie informatycznym, prezes sądu może zarządzić prowadzenie pozostałych urządzeń ewidencyjnych przez sekretariaty sądów przy wykorzystaniu systemów informatycznych - zastępujących tradycyjne urządzenia ewidencyjne, spełniających wymagania minimalne dla systemów informatycznych określone przez Ministerstwo Sprawiedliwości.";

13)
uchyla się § 82e;
14)
w § 82ga ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W wykorzystywanym systemie informatycznym zamieszcza się orzeczenia (wraz z uzasadnieniami), protokoły, pisma i wychodzące z wydziału na zewnątrz zarządzenia ze spraw, o których dane gromadzi się w systemie. Treść innych zarządzeń może być zamieszczana w systemie.";

15)
§ 150 otrzymuje brzmienie:

"§ 150. Sprawy gospodarcze podlegające wpisaniu do repertoriów oznacza się symbolami przewidzianymi w wykazie, który stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia, stosując przy tym przepisy § 86 i 87.";

16)
§ 221 otrzymuje brzmienie:

"§ 221. Sprawy z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych podlegające wpisaniu do repertoriów oznacza się symbolami przewidzianymi w wykazie, który stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia, stosując przy tym przepisy § 86 i 87.";

17)
w § 270:
a)
w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) w sprawach nieletnich:

- repertorium "Nkd" dla spraw nieletnich, w których zachodzi podejrzenie popełnienia czynu karalnego lub demoralizacji,

- wykaz "Nw" dla spraw nieletnich, wobec których zostały prawomocnie orzeczone środki poprawcze lub wychowawcze, z wyjątkiem tych, które ze swej istoty nie podlegają dalszemu wykonaniu (np. "upomnienie"),

- wykaz "MED" dla ewidencji spraw przekazanych do mediacji (art. 3a § 1 u.p.n.),

- wykaz "Nsch" dla ewidencji nieletnich umieszczonych w schronisku dla nieletnich, pozostających do dyspozycji sądu w sprawach rozpoznawanych przez ten sąd,

- kontrolkę "Zr" dla ewidencjonowania czynności związanych z nałożeniem przez sąd zobowiązań w stosunku do rodziców lub opiekuna nieletniego (art. 7 i 8 u.p.n.),

- kalendarze terminowe dla bieżącej kontroli czynności wskazanych w zarządzeniach sędziów w sprawach nieletnich;",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wpisywane do repertorium "RNs" i "Nsm" sprawy z ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375 i Nr 122, poz. 696) oznacza się dodatkowo przez umieszczenie w repertorium - obok numeru porządkowego sprawy - skrótowego oznaczenia "Psych".";

18)
w Tytule II w Dziale XI w Rozdziale 2 tytuł Oddziału 1 otrzymuje brzmienie:

"Repertorium "Nkd"";

19)
§ 273 otrzymuje brzmienie:

"§ 273. Numer porządkowy sprawy wpisanej do repertorium "Nkd" zakreśla się zgodnie z § 65 oraz z chwilą uprawomocnienia się postanowienia o przekazaniu sprawy szkole, organizacji młodzieżowej, sportowej, kulturalno-oświatowej, organizacji społecznej lub innemu organowi.";

20)
uchyla się § 274;
21)
§ 275 otrzymuje brzmienie:

"§ 275. Sprawę przekazaną przez inny sąd według właściwości rejestruje się w repertorium "Nkd". W części repertorium pn. "Uwagi" należy zamieścić informację, z jakiego sądu sprawa wpłynęła.";

22)
uchyla się § 276;
23)
§ 280 otrzymuje brzmienie:

"§ 280. 1. Jeżeli w toku postępowania wykonawczego zachodzi potrzeba skierowania sprawy na posiedzenie w celu zmiany środka wychowawczego w trybie art. 79 u.p.n., należy wpisać sprawę do repertorium "Nkd" pod nowym numerem porządkowym [st], czyniąc o tym odpowiednią adnotację w wykazie "Nw".

2. W części repertorium "Nkd" pn. "Uwagi", w wierszu, w którym wpisana została nowa sprawa oraz na okładce akt dotyczących postępowania w tej sprawie, wskazuje się również sygnaturę wykazu "Nw".

3. Po prawomocnym zakończeniu postępowania odnotowuje się jego wynik również w części wykazu "Nw" pn. "Uwagi", wskazując sygnaturę, datę i treść orzeczenia; przebieg postępowania rejestruje się tylko w repertorium "Nkd".

4. Akta sprawy "Nkd", w której nastąpiła zmiana orzeczenia w trybie art. 79 u.p.n., dołącza się do akt "Nw".";

24)
w § 282 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W wykazie "Nw" wpisuje się w szczególności datę wpisu, sygnaturę akt "Nkd" i nazwę sądu orzekającego, datę wykonalności orzeczenia oraz nazwisko i imię nieletniego.";

25)
§ 286 otrzymuje brzmienie:

"§ 286. Po zakreśleniu numeru porządkowego w wykazie "Nw" akta postępowania wykonawczego należy dołączyć do akt sprawy "Nkd", chyba że orzeczenie zostało przekazane do wykonania z innego sądu. W takim przypadku akta "Nw" po zakończeniu postępowania wykonawczego przekazuje się do archiwum zakładowego.";

26)
§ 288 otrzymuje brzmienie:

"§ 288. Pisma dotyczące czynności określonych w § 287 dołącza się do właściwych akt, jeżeli zostały one założone, w korespondencji zaś z nimi związanej należy powoływać sygnaturę kontrolki "Zr" i sygnaturę akt sprawy nieletniego ("Nkd"). Jeżeli akt sprawy nieletniego nie założono, to pisma te przechowuje się w oddzielnej teczce.";

27)
§ 290 otrzymuje brzmienie:

"§ 290. 1. W skorowidzu alfabetyczno-numerowym prowadzonym dla repertorium "Nkd" oraz wykazu "Nw" wpisuje się pod odpowiednimi literami alfabetu nazwisko i imię nieletniego oraz sygnaturę dotyczącej go sprawy. Jeżeli w jednej sprawie występuje kilku nieletnich, należy nazwisko i imię każdego z nich wpisać osobno.

2. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący wydziału może zarządzić prowadzenie odrębnych skorowidzów dla repertorium "Nkd" lub wykazu "Nw".";

28)
w § 301:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) rozpoznawanych przez sąd rodzinny zażaleń na czynności naruszające prawa stron;",

b)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) wyrażenia zgody przez sąd rodzinny na zmianę rodzaju zakładu lub przeniesienia nieletniego do zakładu poprawczego o wzmożonym nadzorze wychowawczym;";

29)
§ 322 otrzymuje brzmienie:

"§ 322. Niezwłocznie po wpłynięciu do sądu zawiadomienia, że nieletni wykazuje przejawy demoralizacji lub że zachodzi podejrzenie, iż nieletni dopuścił się czynu karalnego, o którym mowa w art. 2 u.p.n., należy zarejestrować sprawę i założyć akta tej sprawy, oznaczając je symbolem "Nkd".";

30)
uchyla się § 324 i 325;
31)
§ 326 otrzymuje brzmienie:

"§ 326. Niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia, na mocy którego zastosowano wobec nieletniego środek wychowawczy lub poprawczy, na obwolucie akt należy przekreślić sygnaturę "Nkd" i wpisać sygnaturę "Nw". Nie dotyczy to spraw, w których orzeczono środki niepodlegające - ze swej istoty - dalszemu wykonaniu (np. upomnienie).";

32)
w § 329 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. O wysłaniu materiałów wymienionych w ust. 1 należy sporządzić adnotację w odpowiednim miejscu akt sprawy "Nkd".";

33)
§ 336-338 otrzymują brzmienie:

"§ 336. W piśmie zlecającym dokonanie określonych czynności, przeprowadzenie wywiadu środowiskowego i zebranie opinii o nieletnim, należy podać dokładne dane osobowe nieletniego, imiona rodziców i miejsce zamieszkania oraz zakreślić termin wykonania tych czynności. Zlecenie przesłuchania świadków powinno zawierać szczegółowe określenie okoliczności, na które mają być przesłuchani.

§ 337. W odniesieniu do nieletnich, wobec których odmówiono wszczęcia postępowania lub umorzono postępowanie, jak również w przypadku przekazania sprawy nieletniego szkole, organizacji młodzieżowej, sportowej, kulturalno-oświatowej, organizacji społecznej, w aktach "Nkd" należy uczynić adnotację o ewentualnym stanowisku sądu w przedmiocie celowości wszczęcia postępowania opiekuńczego lub zawiadomienia właściwego sądu o potrzebie wszczęcia takiego postępowania.

§ 338. Z wysłuchania nieletniego, jego rodziców lub opiekuna, a także innych osób w toku postępowania sporządza się protokół, który powinien być podpisany również przez osobę wysłuchiwaną oraz osobę obecną podczas tego wysłuchania. W przypadku odmowy złożenia podpisu należy uczynić o tym stosowną wzmiankę w protokole.";

34)
uchyla się § 339;
35)
w § 405a:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do wykazu "NF" wpisuje się nazwiska i imiona skazanych, w stosunku do których sąd zasądził nawiązkę lub świadczenie pieniężne, sygnaturę akt, sąd orzekający, datę uprawomocnienia się orzeczenia, datę nadania klauzuli wykonalności, datę wezwania do uiszczenia nawiązki lub świadczenia, datę ich uiszczenia, datę skierowania sprawy do egzekucji, datę umorzenia postępowania egzekucyjnego, wpłaconą lub ściągniętą w drodze egzekucji kwotę świadczenia lub nawiązki.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wpis w wykazie "NF" podlega zakreśleniu po uiszczeniu przez skazanego zasądzonej nawiązki lub świadczenia pieniężnego, zakończeniu postępowania egzekucyjnego w tej sprawie. W sytuacji ponownego wystąpienia o wszczęcie postępowania egzekucyjnego, wniosek taki należy wpisać do wykazu "NF" pod nowym numerem.";

36)
§ 4484 otrzymuje brzmienie:

"§ 4484. W sądach, o których mowa w § 4481 ust. 1, wydział (referat) wizytacji lub oddział administracyjny, gdy nie utworzono przedmiotowego wydziału (referatu), prowadzi zbiór orzeczeń wydanych w wyniku rozpoznania skargi na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki.";

37)
w § 483 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Sprawy cywilne według rodzajów wykazuje się zarówno w ewidencji spraw, jak i rodzajami spraw. Rodzaje spraw, które powinny być wykazywane, są wyszczególnione w wykazie spraw cywilnych podlegających symbolizacji, stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.";

38)
§ 576 otrzymuje brzmienie:

"§ 576. 1. Do ewidencji spraw w wydziale wizytacji w sądzie apelacyjnym oraz w wydziale wizytacji (referacie do spraw wizytacji) w sądzie okręgowym stosuje się odpowiednio przepisy Działu II (Przepisy ogólne w sprawach z zakresu administracji i nadzoru).

2. Jeżeli w sądzie okręgowym nie utworzono wydziału wizytacji (referatu do spraw wizytacji), ewidencja spraw dotyczących wewnętrznego nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądu należy do oddziału administracyjnego.

3. Wydziały (referaty, oddziały), o których mowa w ust. 1 i 2, prowadzą zbiory pism stwierdzających uchybienia sędziów w zakresie sprawności postępowania sądowego w trybie art. 37 § 4 u.s.p. oraz postanowień sądów apelacyjnych i okręgowych, jako sądów odwoławczych, zawierające wytknięcia uchybień w trybie art. 40 § 1 u.s.p.";

39)
załącznik do zarządzenia "Wykaz spraw podlegających symbolizacji" oznacza się jako załącznik nr 2;
40)
dodaje się załączniki nr 4 i 5 do zarządzenia w brzmieniu określonym w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego zarządzenia;
§  2.
Do repertoriów i wykazów ustalonych dla ewidencji spraw cywilnych, spraw gospodarczych, spraw z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, spraw rozpoznawanych przez sąd rodzinny oraz spraw karnych i spraw o wykroczenia stosuje się odpowiednio przepisy Tytułu II Działu II Rozdziału 8.
§  3.
1.
Niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia sprawy zarejestrowane w znoszonych repertoriach prowadzi się pod nadanymi w nich numerami porządkowymi do dnia 30 czerwca 2014 r.
2.
Sprawy niezakończone do dnia 30 czerwca 2014 r. należy zakreślić z tą datą w likwidowanych repertoriach i wykazać w sprawozdaniach jako załatwione. Z dniem 1 lipca 2014 r. sprawy te należy przenieść do repertorium "Nkd".
3.
Dla spraw, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  4.
Ustalone dla spraw upadłościowych i naprawczych repertoria oraz wykazy prowadzi się wyłącznie w systemie informatycznym.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r., z wyjątkiem:
1)
§ 1 pkt 17-34, które wchodzą w życie z dniem 2 stycznia 2014 r.;
2)
§ 4, który wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2014 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Załącznik nr 4

...................................................................................

...................................................................................

(pełna nazwa sądu polskiego, wraz z adresem)

...........................................................................

(sygnatura sprawy)

..............................., ....................

(miejscowość, data)

Trybunał Sprawiedliwości Cour de justice de l'Union européenne

Unii Europejskiej Greffe

Sekretariat Rue du Fort Niedergrünewald

Rue du Fort Niedergrünewald L-2925 Luxembourg

L-2925 Luxembourg

INFORMACJA DLA SEKRETARIATU TRYBUNAŁU SPRAWIEDLIWOŚCI UE W SPRAWIE UTAJNIENIA DANYCH ZAWARTYCH WE WNIOSKU PREJUDYCJALNYM

W nawiązaniu do treści art. 95 Regulaminu postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 265 z dnia 29.09.2012, str. 1) uprzejmie informuję, że zgodnie z przepisami prawa polskiego, zawarte w niniejszym wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dane dotyczące osób lub podmiotów, których sprawa dotyczy, podlegają utajnieniu.

W związku z powyższym informuję, że podstawą publikacji dokonywanych przez Trybunał Sprawiedliwości w niniejszej sprawie może być wyłącznie odpis postanowienia sądu polskiego o skierowaniu wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym w wersji z utajnionymi danymi osób lub podmiotów wymienionych w niniejszym wniosku.

Z poważaniem,

..................................................................

(oznaczenie podpisującego)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

REGUŁY ANONIMIZACJI

Zanonimizowana wersja orzeczenia sądowego powinna w jak największym stopniu zachować swoją czytelność i nie pomijać żadnych treści natury ogólnej.

I.

 Anonimizacja nazwisk, pseudonimów, osób fizycznych.

1. Nazwiska stron postępowania i innych uczestników postępowania, a także ich pseudonimy należy usunąć pozostawiając pierwszą literę imienia i nazwiska. Jeżeli we frazie występuje więcej imion bądź nazwisk, brane są pod uwagę tylko pierwsze imię i ostatnie nazwisko. W przypadku występowania w sprawie imion i nazwisk takich samych lub zaczynających się na takie same litery, w zanonimizowanej wersji pojawiają się liczby pomagające określić, której z nich dotyczy dany fragment. Jeżeli w tekście występują pojedyncze imię, bądź nazwisko, w zanonimizowanej wersji powinny pojawić się pojedynczy inicjał.

2. Anonimizacji nie podlegają następujące podmioty:

- sędziowie składu orzekającego,

- protokolanci,

- oskarżyciele publiczni,

- komornicy sądowi.

Anonimizacji nie są również poddawani autorzy cytowanych książek, komentarzy, glos oraz artykułów naukowych.

3. Dane wrażliwe anonimizuje się, jeśli ich pozostawienie umożliwiłoby powiązanie z tożsamością osoby, której dotyczą. Przez dane wrażliwe rozumie się informacje dotyczące w szczególności:

a) pochodzenia rasowego lub etnicznego,

b) poglądów politycznych,

c) przekonań religijnych i światopoglądowych,

d) orientacji seksualnej,

e) przynależności wyznaniowej, partyjnej, związkowej,

f) kodu genetycznego, nałogów, życia seksualnego,

g) skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym.

II.

 Anonimizacja nazw osób prawnych i instytucji.

1. Anonimizacji podlegają nazwy miejscowości siedziby oddziałów terenowych i lokalnych organów centralnych i instytucji państwowych. Następuje ona przez wskazanie pierwszej litery miejscowości. W przypadku kiedy nazwa miejscowości składa się z kilku wyrazów, w zanonimizowanej wersji pojawia się inicjał tylko pierwszego z nich.

Powyższe nie ma zastosowania dla określenia nazwy miasta opisującego siedzibę sądu.

2. Anonimizacji podlegają nazwy przedsiębiorstw oraz wszystkie dane, które stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa lub inne tajemnice prawem chronione. W nazwach firm, spółek, spółdzielni występujących w treści orzeczenia, wszystkie nazwy własne oraz słowa mogące posłużyć zidentyfikowaniu danej organizacji zamieniane są na wielokropek "(...)". Pozostają jedynie określenia organizacyjno - prawne, takie jak typy spółek, typy przedsiębiorstwa, skróty określeń organizacyjno - prawnych.

3. Ponadto anonimizuje się zarówno nazwy kościołów i związków wyznaniowych jak i informacje pozwalające określić przynależność religijną konkretnych gmin wyznaniowych i parafii.

I.

 Anonimizacja ulic i miejscowości.

1. Miejscowości występujące w treści orzeczeń zmieniane są na pojedynczy inicjał. W przypadku, gdy nazwa miejscowości składa się z kilku wyrazów, w zanonimizowanej wersji pojawia się inicjał tylko pierwszego z nich.

2. Nazwy ulic wraz z numerem anonimizuje się przez wpisanie w miejsce nazwy symbolu graficznego "(...)". Pozostawiana jest tylko część informująca o tym czego dotyczy dana fraza np. "ul.", "plac", "skwer".

3. Również przymiotniki związane z nazwami geograficznymi zmieniane są na wielokropek "(...)". W szczególności dotyczy to województw i powiatów. Rzeczownikowe nazwy geograficzne, pisane wielką literą, zamieniane są, tak jak miejscowości, na pojedynczy inicjał. Dotyczy to m.in. rzek, jezior, szczytów górskich, dzielnic miast.

II.

 Inne kwestie dotyczące anonimizacji.

1. Anonimizacji podlegają znaki towarowe i dzieła, nazwy pojazdów oraz innych produktów, jeśli nie stanowią one przedmiotu sprawy. Następuje ona przez podanie pierwszej litery znaku lub dzieła. W przypadku nazw wielowyrazowych do inicjału pierwszego wyrazu doklejamy wielokropek "(...)".

2. Anonimizacji podlegają wszystkie znaki i numery identyfikujące, w szczególności PESEL, KRS, REGON, NIP, numer wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, numer licencji, numer paszportu, numer i seria dowodu osobistego (lub dowodu rejestracyjnego), numer legitymacji, prawa jazdy, prawa wykonywania zawodu bądź innego dokumentu, sygnatury, numery telefonów, numery rejestracyjne, numery silnika pojazdu, numery podwozia, numery nadwozia, numery działek i ksiąg wieczystych, numery szkół, przedszkoli i żłobków. Anonimizacja następuje przez użycie znaku graficznego "(...)". W razie konieczności stosuje się symbole odróżniające znaki i numery identyfikujące.

III.

 Treści orzeczeń nie podlegające anonimizacji.

1. Anonimizacji nie podlegają treści orzeczeń (frazy), które nie zawierają danych oraz informacji umożliwiających identyfikację podmiotu prawa. W szczególności są to treści związane z prawniczym charakterem orzeczeń, tzn. należą do kategorii języka prawnego (np. treści przepisów prawa), bądź języka prawniczego (argumentacja prawnicza, komentarz normy prawnej, wykładnia prawa czy doktryna prawa).

2. Anonimizacji nie podlegają również nazwy części instytucji (wydziałów, oddziałów, katedr, zakładów itp.), nazwy organizacji międzynarodowych (np. ONZ), nazwy sądów i trybunałów (np. Trybunał Konstytucyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Sąd Rejonowy, Naczelny Sąd Administracyjny), organy samorządu zawodowego lub gospodarczego (np. Naczelna Izba Lekarska, izba rzemieślnicza), nazwa - Skarb Państwa, liczby porządkowe, liczby pewnych zdarzeń, osób, przedmiotów, wykonywany (lub wyuczony) zawód, stanowisko służbowe oraz pełnione funkcje, choroby oraz rodzaj terapii, kwoty pieniężne, nazwy państw, liczby z jednostkami miar.