Zm.: zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju profilaktyczne programy zdrowotne.

Dzienniki resortowe

NFZ.2011.24.35

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 lipca 2011 r.

ZARZĄDZENIE Nr 35/2011/DSOZ
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 7 lipca 2011 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju profilaktyczne programy zdrowotne

Na podstawie art. 102 ust. 5 pkt 21 i 25 oraz art. 146 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz w związku z art. 48 ust. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.1)), zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Nr 57/2009/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 października 2009 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju profilaktyczne programy zdrowotne zmienionym zarządzeniem Nr 11/2010/DSOZ z dnia 29 stycznia 2010 r., wprowadza się następujące zmiany:
1)
załącznik nr 1 do zarządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia;
2)
w załączniku nr 3, w I Części A:
a)
w pkt 7. Wskazanie dalszych procedur diagnostycznych i leczniczych lit. a otrzymuje następujące brzmienie:

"a) ASC-US - powtórzenie badania za 6 miesięcy, w przypadku dodatniego wyniku kolejnej cytologii skierowanie na badanie HR HPV lub kolposkopia",

b)
w pkt 9. Wymagania wobec oferentów, w tabeli określającej wymagania dla wykonawców etapu diagnostycznego, w kolumnie "Kryteria dodatkowo oceniane dotyczące warunków realizacji" skreśla się wyrazy: "Sprzęt i aparatura - urządzenie do automatycznego barwienia preparatów cytologicznych";
3)
w załączniku nr 4:
a)
w I Części A w pkt 9. Wymagania wobec oferentów, tabela określająca wymagania dla wykonawców etapu podstawowego i etapu pogłębionej diagnostyki otrzymuje następujące brzmienie:
Zakres świadczeńWarunki realizacji świadczeń zgodne z Rozporządzeniem określone w:Kryteria szczegółowe-uzupełniające dotyczące warunków realizacji świadczeń, w odniesieniu do:Kryteria dodatkowo oceniane dotyczące warunków realizacji
ETAP PODSTAWOWYzałączniku nr 1, część II, poz. 3 - Program profilaktyki raka piersi - etap podstawowyKwalifikacji personelu: doświadczenia lekarzy w ocenie mammografii: dokonywanie przez każdego z lekarzy oceny co najmniej 500 mammografii skryningowych rocznie;Kwalifikacje personelu:
* lekarz specjalista w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej;
* odbycie przez osoby wykonujące mammografię (tj.osoby, które ukończyły studia wyższe na kierunku lub w specjalności elektroradiologia i uzyskały tytuł licencjata lub inżyniera lub ukończyły szkołę policealną i uzyskały tytuł zawodowy technik elektroradiolog lub technik elektroradiologii lub dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik elektroradiolog) szkolenia w zakresie kontroli jakości prowadzonego przez PLTR, lub przez inną jednostkę prowadzącą szkolenia akredytowane przez PLTR lub zgodnie z programem zatwierdzonym przez PLTR

* doświadczenie osób wykonujących mammografię (tj.osób, które ukończyły studia wyższe na kierunku lub w specjalności elektroradiologia i uzyskały tytuł licencjata lub inżyniera lub ukończyły szkołę policealną i uzyskały tytuł zawodowy technik elektroradiolog lub technik elektroradiologii lub dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik elektroradiolog): wykonywanie co najmniej 1000 mammografii rocznie

ETAP POGŁĘBIONEJ DIAGNOSTYKIzałączniku nr 1, część II, poz. 3 - Program profilaktyki raka piersi - etap pogłębionej diagnostykiKompleksowości świadczeń: świadczeniodawca musi wykonywać wszystkie procedury określone w zakresie.Kwalifikacje personelu:
* lekarz specjalista w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej;
* odbycie przez osoby wykonujące mammografię (tj.osoby , które ukończyły studia wyższe na kierunku lub w specjalności elektroradiologia i uzyskały tytuł licencjata lub inżyniera lub ukończyły szkołę policealną i uzyskały tytuł zawodowy technik elektroradiolog lub technik elektroradiologii lub dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik elektroradiolog) szkolenia w zakresie kontroli jakości prowadzonego przez PLTR, lub przez inną jednostkę prowadzącą szkolenia akredytowane przez PLTR lub zgodnie z programem zatwierdzonym przez PLTR
* doświadczenie osób wykonujących mammografię (tj.osób , które ukończyły studia wyższe na kierunku lub w specjalności elektroradiologia i uzyskały tytuł licencjata lub inżyniera lub ukończyły szkołę policealną i uzyskały tytuł zawodowy technik elektroradiolog lub technik elektroradiologii lub dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik elektroradiolog): wykonywanie co najmniej 1000 mammografii rocznie
b)
w II Części B. Wymagania dotyczące kontroli jakości - wyrazy: "Testy mammografu, które są niezależne od sposobu rejestracji obrazu (analogowa, cyfrowa pośrednia (CR), cyfrowa bezpośrednia (DDR)) powinny być wykonywane z częstością określoną w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 25 sierpnia 2005 roku w sprawie warunków bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego dla wszystkich rodzajów ekspozycji medycznych." zastępuje się wyrazami: "Testy mammografu, które są niezależne od sposobu rejestracji obrazu (analogowa, cyfrowa pośrednia (CR), cyfrowa bezpośrednia (DDR)) powinny być wykonywane z częstością określoną w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie warunków bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego dla wszystkich rodzajów ekspozycji medycznej. (Dz. U. Nr 51, poz. 265)";
4)
w załączniku nr 5 w I Części A w pkt 5. Świadczenia opieki zdrowotnej w poszczególnych etapach realizacji programu ppkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) w przypadku podwyższonego ryzyka urodzenia dziecka z wadą - porada genetyczna obejmująca w szczególności wywiad lekarski z uwzględnieniem wywiadu genetycznego, ocenę i interpretację wyników wykonanych badań oraz decyzję,co do dalszego postępowania (w przypadku wskazań medycznych skierowanie na badania inwazyjne po wyrażeniu przez pacjentkę zgody na ich wykonanie);

5)
w załączniku nr 6 w I Części A w pkt 4. Świadczenia zdrowotne w poszczególnych etapach realizacji programu:
a)
w części "Etap specjalistyczny - schemat postępowania" w ppkt 15 w lit. a tiret 2 otrzymuje brzmienie:

"- terapia grupowa jest prowadzona przez miesiąc -11 spotkań (zalecane jest 5 spotkań w 1-szym tygodniu, 3 spotkania w 2-gim tygodniu, 2 spotkania w 3-cim tygodniu i 1 spotkanie po miesiącu od rozpoczęcia terapii) ; spotkania mają na celu wzmocnienie motywacji do zaprzestania palenia tytoniu, opracowanie indywidualnego planu rzucenia palenia, nauki nowych zachowań, interakcji grupowych oraz podtrzymania chęci zaprzestania palenia; terapia grupowa obejmuje prowadzenie także ćwiczeń relaksacyjnych",

b)
tabela określająca wymagania dla wykonawców etapu podstawowego otrzymuje następujące brzmienie;
Zakres świadczeńWarunki realizacji świadczeń zgodne z Rozporządzeniem określone w:Kryteria szczegółowe-uzupełniające dotyczące warunków realizacji świadczeń, w odniesieniu do:Kryteria dodatkowo oceniane dotyczące warunków realizacji
ETAP PODSTAWOWYzałączniku nr 1, część II, poz 1 - Program profilaktyki chorób odtytoniowych (w tym POChP) - etap podstawowy1)lekarz podstawowej opieki zdrowotnej z certyfikatem leczenia zespołu uzależnienia od tytoniu (ZUT), wydanym przez referencyjne ośrodki leczenia ZUT (Instytut Kardiologii, Instytut Onkologii, Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc) lub towarzystwa naukowe (Towarzystwo Naukowe Kardiologów, Towarzystwo Naukowe Onkologów, Towarzystwo Naukowe Pulmonologów),
6)
w załączniku nr 6 w III Części C - Wzory dokumentacji realizacji Programu wzór nr 2 - Ankieta o stanie zdrowia świadczeniobiorcy otrzymuje następujące brzmienie:

"2) wzór nr 2 - ANKIETA O STANIE ZDROWIA ŚWIADCZENIOBIORCY w Programie profilaktyki chorob odtytoniowych (w tym POChP)

Uwaga! Niniejsza ankieta jest poufna i służy do wstępnej oceny stanu zagrożenia przewlekłą obturacyjną chorobą płuc oraz zakwalifikowania do badania spirometrycznego. Proszę odpowiedzieć na każde pytanie. Właściwe odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie należy zaznaczyć w odpowiednich polach znakiem "X".

Dane świadczeniobiorcy:

Nazwisko |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Imię |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Płeć (K- kobieta, M - mężczyzna) |_|, Wiek |_|_|

PESEL |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| tel. kontaktowy |_|_|_|_|_|_|_|_|_|

tel. komórkowy |_|_|_|_|_|_|_|_|_| adres e-mail .............................................@............

Miejscowość |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Kod |_|_|-|_|_|_| Poczta |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Ulica |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Nr lokalu |_|_|_| Nr mieszk. |_|_|_|

Wykonywany zawód: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Wzór

zgody świadczeniobiorcy na przetwarzanie danych

Nr telefonu komórkowego: ...................................

Nr telefonu stacjonarnego: ........................................

Adres e-mail: .........................................................

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.), w szczególności przekazanych przeze mnie danych oraz wyników badań dla potrzeb realizacji i monitorowania profilaktycznych programów zdrowotnych.

Wyrażam zgodę na przysłanie pocztą/ przekazanie pocztą e-mail/ przekazanie drogą SMS * prawidłowego wyniku badania lub zawiadomienia o kolejnej wizycie.

......................................... .........................................

Miejscowość i data czytelny podpis świadczeniobiorcy

* niepotrzebne skreślić

1. PALENIE PAPIEROSÓW:

* palę czynnie od |_|_| lat,

* wypalam dziennie |_|_| sztuk papierosów,

* palę w domu |_|, w pracy |_|, paliłam/paliłem w dzieciństwie |_|

2. KASZEL:

* mam poranny kaszel dla "oczyszczenia" płuc, przez przynajmniej 3 miesiące w roku, od przynajmniej dwóch lat - TAK |_|, NIE |_|

3. UCZUCIE DUSZNOŚCI:

* nie mam duszności |_|,

* mam duszność tylko podczas wysiłku fizycznego |_|

4. CZY KIEDYKOLWIEK LEKARZ ROZPOZNAŁ U PANI/PANA:

* rozedmę płuc TAK |_|, NIE|_|

* przewlekłe zapalenie oskrzeli (przewlekły bronchit) TAK |_|, NIE |_|

* przewlekłą obturacyjną chorobę płuc (POChP) TAK |_|, NIE |_|

5. CZY KIEDYKOLWIEK MIAŁ PAN(I) WYKONANE BADANIE SPIROMETRYCZNE TAK |_|, NIE |_|

___________________________________________________________________________

Obowiązkowo wypełnia lekarz

Pacjent zakwalifikowany do badania spirometrycznego TAK |_|, NIE |_|

................................................................. .................................................................

Data Pieczątka i podpis lekarza

§  2.
Określone w załączniku do niniejszego zarządzenia - Profilaktyczne programy zdrowotne. Katalog zakresów i świadczeń:
1)
w poz.3a i 3b: Kod zakresu świadczeń i Nazwa zakresu świadczeń mają zastosowanie do postępowań wszczętych po wejściu w życie niniejszego zarządzenia,
2)
w poz. 3, 3a i 3b: Kod świadczeń i Nazwa świadczenia mają zastosowanie do świadczeń udzielanych od dnia 1 sierpnia 2011 r.
§  3.
Do postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie zarządzenia, stosuje się przepisy zarządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  4.
1.
Zobowiązuje się dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia do wprowadzenia niezbędnych zmian, wynikających z wejścia w życie przepisów zarządzenia, do postanowień umów zawartych ze świadczeniodawcami.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również do umów zawartych ze świadczeniodawcami po zakończeniu postępowań, o których mowa w § 3.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 2011 r.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1367, Nr 225, poz. 1486, Nr 227, poz. 1505, Nr 234, poz. 1570 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 22, poz. 120, Nr 26, poz. 157, Nr 38, poz. 299, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 800, Nr 98, poz. 817, Nr 111, poz. 918, Nr 118, poz. 989, Nr 157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 178, poz. 1374, z 2010 r. Nr 50, poz. 301, Nr 107, poz. 679, Nr 125, poz. 842 i Nr 127, poz. 857 i Nr 165, poz. 1116, Nr 182, poz. 1228, Nr 205, poz. 1363, Nr 225, poz. 1465, Nr 238 poz. 1578 i Nr 257, poz. 1723 i 1725 oraz z 2011 r. Nr 45, poz. 235, Nr 73, poz. 390, Nr 81, poz. 440, Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 113, poz. 657 i Nr 122, poz. 696.

ZAŁĄCZNIK 

PROFILAKTYCZNE PROGRAMY ZDROWOTNE - KATALOG ZAKRESÓW I ŚWIADCZEŃ