Zm.: zarządzenie w sprawie określenia szczegółowych komunikatów sprawozdawczych XML dotyczących zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.
NFZ.2010.28.61
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 61/2010/DSOZ
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 27 września 2010 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie określenia szczegółowych komunikatów sprawozdawczych XML dotyczących zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1367, Nr 225, poz. 1486, Nr 227, poz. 1505, Nr 234, poz. 1570 i Nr 237, poz. 1654 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 22, poz. 120, Nr 26, poz. 157, Nr 38, poz. 299, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 800, Nr 98, poz. 817, Nr 111, poz. 918, Nr 118, poz. 989, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1278 i Nr 178, poz. 1374 oraz z 2010 r. Nr 50, poz. 301, Nr 107, poz. 679, Nr 125, poz. 842 i Nr 127, poz. 857.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Komunikat szczegółowy NFZ
Komunikat szczegółowy NFZ
Spis treści
1. OPIS ZASTOSOWANIA KOMUNIKATU
2. OBJAŚNIENIA
2.1. WPISY W KOLUMNIE "FORMAT
2.2 WPISY W KOLUMNIE "KROTNOŚĆ"
3. BUDOWA SZCZEGÓŁOWA KOMUNIKATU
1. Opis zastosowania komunikatu.
Świadczeniodawcy zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej winni wystawiać odrębne rachunki ze względu na tytuł uprawnień pacjentów, a w przypadku pacjentów UE oddzielne rachunki dla pacjenta uprawnionego do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji.
Podany komunikat został opracowany aby w możliwie najmniejszym stopniu świadczeniodawcy realizujący umowy w rodzaju zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, musieli zmieniać dotychczasowe zasady przekazywania informacji o zrealizowanych środkach do Narodowego Funduszu Zdrowia. Konsekwencją wprowadzenia niniejszego komunikatu ma być pamiętanie pod konkretnym rachunkiem konkretnie wydanych przedmiotów ortopedycznych i/lub środków pomocniczych. Dotychczas rozliczana była całości zrealizowanego zaopatrzenia w ramach okresu sprawozdawczego.
Struktura niniejszego komunikatu zwrotnego, została zbliżona do komunikatu zwrotnego drugiej fazy dla rozliczenia świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych, przy czym w tym wypadku, komunikat nie jest generowany jako odpowiedź na przysłanie komunikatu 2 fazy przez realizatora zaopatrzenia lecz jako odpowiedź na żądanie rozliczenia dotychczas sprawozdanych pozycji do OW NFZ. Rozwiązanie podyktowane jest minimalizowaniem liczby rachunków/korekt rachunków do wystawienia (dane żądanie rozliczenia będzie skutkowało uwzględnieniem w rachunku - o odpowiednim typie - pozycji sprawozdawczych przekazanych jednym lub wieloma komunikatami ZPOSP).
Żądanie rozliczenia, realizator zaopatrzenia będzie mógł wystosować poprze odpowiednią funkcjonalność swojego konta do Portalu Świadczeniodawcy/Portalu SZOI. W celu uelastycznienia rozwiązania zakłada się, że żądanie rozliczenia realizator zaopatrzenia będzie mógł ograniczyć do danej instalacji własnego oprogramowania.
Komunikat zawiera informacje o sprawozdanych przez realizatora wydanych przedmiotach ortopedycznych i/lub środkach pomocniczych możliwych do rozliczenia/koniecznych do skorygowania w chwili przetworzenia żądania rozliczenia. Pozycje możliwe do rozliczenia zgrupowane zostały w szablony rachunków / korekt rachunków. Oczekuje się że na podstawie szablonu realizator zaopatrzenia wystawi odpowiednio rachunek bądź korektę rachunku ze wskazaniem na konkretny szablon.
Kryteria klasyfikacji pozycji do szablonów:
* pozycje skorygowane, wcześniej rozliczone, ujmowane są w szablonie korekty do szablonu, w którym nastąpiło pierwotnie rozliczenie tych pozycji (przez pozycję rozumie się pozycję sprawozdania ZPOSP identyfikowaną identyfikatorem instalacji oprogramowania realizatora zaopatrzenia oraz identyfikatorem pozycji sprawozdawczej w ramach tej instalacji)
* pozycje przekazane prawidłowo (brak błędów walidacji/weryfikacji) i dotychczas nierozliczone ujmowane są w szablonie rachunku właściwym do miesiąca w którym nastąpiło wydanie przedmiotu ortopedycznego/środka pomocniczego o adekwatnym tytule uprawnień a w przypadku pacjentów UE – odrębnym szablonie rachunku dla każdego pacjenta uprawnionego do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji z dokładnością do dokumentu uprawniającego do tych świadczeń. Wyróżnia się symetrycznie do komunikatu zwrotnego drugiej fazy dla świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych następujące typy szablonów rachunków/korekt rachunków:
1 - dokument za świadczenia udzielone ubezpieczonym
2 - dokument za świadczenia udzielone pacjentowi na podstawie dokumentu potwierdzające jego prawo do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji
3 - dokument za świadczenia udzielone świadczeniobiorcy innemu niż ubezpieczony na podstawie wydanej zgody wójta / burmistrza gminy
4 - dokument za świadczenia udzielone świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy
5 - dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 2 ustawy
6 - dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 3 ustawy
7 - dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 4 ustawy
8 - dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 6 ustawy
9 - dokument za świadczenia udzielone osobom, nie będących ubezpieczonymi, posiadającymi uprawnienia do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy, o których mowa w art. 12 pkt 9 ustawy
10 - rozliczenie świadczenia z tytułu OC
2. Objaśnienia
2.1. Wpisy w kolumnie "Format"
data – oznacza datę zapisaną w postaci RRRR-MM-DD
data+czas - oznacza datę łącznie z czasem zapisane w postaci RRRR-MM-DDTHH:MM:SS (gdzie T jest literą rozdzielającą datę od czasu)
rok - oznacza rok zapisany w postaci RRRR
miesiąc - oznacza miesiąc kalendarzowy zapisany w postaci MM
rok+miesiąc - oznacza miesiąc roku zapisany w postaci RRRR-MM
liczba(m,n) - oznacza liczbę o maksymalnie m cyfrach znaczących, w tym n cyfr w części ułamkowej, oddzielonej znakiem kropki
[wart. dom.] – oznacza tzw. wartość domyślną; jeżeli więc dany atrybut nie wystąpi w konkretnym komunikacie, to przyjmuje się, że jego wartość jest taka, jak określono w specyfikacji struktury komunikatu;
do n znaków – oznacza, że wartość atrybutu powinna być napisem o długości od 1 do n znaków. Jeżeli możliwe jest przesłanie jako wartości ciągu znaków o długości 0 (tzw. pusty napis), to musi być to zaznaczone w uwagach.
2.2 Wpisy w kolumnie "Krotność"
1z – oznacza, że w konkretnym komunikacie może wystąpić tylko jeden z atrybutów lub elementów na tym samym poziomie hierarchii w ramach elementu bezpośrednio nadrzędnego, które oznaczono symbolem "1z";
0z – oznacza warunek, który spełniają elementy i atrybuty zgodnie z oznaczeniem "1z" lub że może nie wystąpić żaden z nich;
3. Budowa szczegółowa komunikatu
Poziom w hierarchii | Element | Atrybut | Krotność | Format [wart. dom.] | Opis | Dodatkowe wyjaśnienia, ograniczenia i zależności | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | komunikat | 1 | Główny element komunikatu | ||||
xmlns | 1 | Stała wartość | Identyfikator przestrzeni nazw (domyślnej) dla elementów komunikatu określonych rozporządzeniem | Dla formatów komunikatów określonych niniejszym zarządzeniem jest to stała wartość: "ww.nfz.gov.pl/xml/swd-platnik/1" | |||
typ | 1 | do 5 znaków | Typ komunikatu (symbol) | W przypadku niniejszego komunikatu ma wartość "R_UMW" | |||
wersja | 1 | do 2 cyfr | Nr wersji typu komunikatu | W przypadku niniejszego komunikatu ma wartość "1" | |||
id-nad | 1 | do 16 znaków | Identyfikator podmiotu (instytucji) nadawcy komunikatu | Kod Oddziału Wojewódzkiego NFZ | |||
id-inst-nad | 1 | do 38 znaków | Identyfikator systemu informatycznego nadawcy komunikatu | Identyfikator systemu informatycznego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. | |||
nr-zadania-rozliczenia | 1 | liczba (8,0) | Numer żądania rozliczenia w systemie płatnika | Żądanie rozliczenia generowane jest za pośrednictwem strony WWW przez świadczeniodawcę. | |||
czas-gen | 1 | data + czas | Data i czas wygenerowania komunikatu | Informacja pomocnicza. | |||
1 | swiadczeniodawca | 1 | Świadczeniodawca dokonujący sprawozdawania | ||||
typ-id-swd | 1 | 1 znak | Typ identyfikatora świadczeniodawcy | X - identyfikator techniczny nadany przez płatnika | |||
id-swd | 1 | do 16 znaków | Identyfikator świadczeniodawcy | ||||
id-inst | 0-1 | do 38 znaków | Identyfikator instalacji systemu informatycznego świadczeniodawcy | Unikalny co najmniej w ramach świadczeniodawcy. Identyfikator ten definiuje przestrzeń unikalności dla identyfikatorów technicznych wszystkich obiektów danych tworzonych po stronie świadczeniodawcy i przekazywanych płatnikowi, jak: zestaw świadczeń, świadczenie, produkt rozliczeniowy. Przekazywany w przypadku gdy żądanie rozliczenia dotyczyło wyłącznie wybranej instalacji systemu informatycznego świadczeniodawcy. | |||
1 | umowa | 1 | Umowa której dotyczy rozliczenie | ||||
nr-umowy | 1 | do 24 znaków | Nr umowy w systemie informatycznym płatnika. | ||||
oddz-nfz | 1 | 2 znaki | Kod komórki organizacyjnej płatnika np dla NFZ kody OW NFZ (01 – 16) | Kod Oddziału Wojewódzkiego NFZ, z którym zawarta została umowa | |||
2 | szablon-rach | 0-n | Szablon rachunku / korekty rachunku – grupuje pozycje zakwalifikowane do rozliczenia na jednym rachunku. | Element nie występuje w przypadku gdy podczas przetwarzania żądania rozliczenia stwierdzono brak nowych pozycji do ujęcia w szablonach | |||
id-szablonu | 1 | liczba (12,0) | Unikalny kod szablonu rachunku nadany przez płatnika | Podczas wystawiania rachunków należy wskazać szablon na podstawie którego utworzono rachunek. Powołanie na konkretny szablon zapewnia jednoznaczne powiązanie pozycji rachunku z pozycjami raportu statystycznego. | |||
id-szablonu-kor | 0-1 | liczba (12,0) | Identyfikator szablonu korygowanego (podawany, gdy wystawiony dokument ma być korektą do rachunku wystawionego na podstawie szablonu o id = id-szablonu-kor) | ||||
typ-rach | 1 | 2 znaki | Typ rachunku | Zgodnie z ogólnymi warunkami umów: 1 – dokument za świadczenia udzielone ubezpieczonym 2 – dokument za świadczenia udzielone pacjentowi na podstawie dokumentu potwierdzające jego prawo do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji 3 – dokument za świadczenia udzielone świadczeniobiorcy innemu niż ubezpieczony na podstawie wydanej zgody wójta / burmistrza gminy 4 – dokument za świadczenia udzielone świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy 5 – dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 2 ustawy 6 – dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 3 ustawy 7 – dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 4 ustawy 8 – dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 6 ustawy 9 – dokument za świadczenia udzielone osobom, nie będących ubezpieczonymi, posiadającymi uprawnienia do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy, o których mowa w art. 12 pkt 9 ustawy 10 – rozliczenie świadczenia z tyułu OC | |||
typ-dok | 1 | 1 znak | Typ dokumentu do wystawienia | Wartości: 1 – rachunek 2 – korekta | |||
rok | 1 | rok | Rok | Określa okres sprawozdawczy, w którym udzielono świadczeń ujętych w niniejszym szablonie | |||
miesiąc | 1 | miesiąc | Miesiąc sprawozdawczy | Określa okres sprawozdawczy, w którym udzielono świadczeń ujętych w niniejszym szablonie | |||
3 | poz-umowy | 1-n | Pozycja umowy której dotyczy rozliczenie /korekta rozliczenia | ||||
zakres-swiadcz | 1 | do 14 znaków | Kod zakresu świadczeń | ||||
wyroznik | 1 | liczba (4,0) | Wyróżnik | ||||
4 | poz-szabl-rach | 1-n | Pozycje komunikatu ZPOSP dotyczące danej pozycji umowy ujęte w niniejszym szablonie | Identyfikacja pozycji jak w komunikacie ZPOSP | |||
id-inst | 1 | do 38 znaków | Identyfikator instalacji systemu świadczeniodawcy, w którym została utworzona pozycja ujęta w niniejszym szablonie | ||||
id-poz-rozl | 1 | liczba (10,0) | Id pozycji w ramach instalacji systemu świadczeniodawcy ujętej w niniejszym szablonie | ||||
refundacja | 1 | liczba (8,2) | Kwota refundacji | Zgodna z wartością przekazaną w komunikacie ZPOSP W celach kontrolnych. |