Zm.: zarządzenie w sprawie określenia szczegółowych komunikatów sprawozdawczych XML dotyczących zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.

Dzienniki resortowe

NFZ.2010.28.61

Akt jednorazowy
Wersja od: 27 września 2010 r.

ZARZĄDZENIE Nr 61/2010/DSOZ
PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 27 września 2010 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie określenia szczegółowych komunikatów sprawozdawczych XML dotyczących zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze

Na podstawie art. 102 ust. 5 pkt 21 i 25 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r., Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.1) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Nr 46/2010/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie określenia szczegółowych komunikatów sprawozdawczych XML dotyczących zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, wprowadza się załącznik 2 określony w załączniku 1 do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1367, Nr 225, poz. 1486, Nr 227, poz. 1505, Nr 234, poz. 1570 i Nr 237, poz. 1654 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 22, poz. 120, Nr 26, poz. 157, Nr 38, poz. 299, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 800, Nr 98, poz. 817, Nr 111, poz. 918, Nr 118, poz. 989, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1278 i Nr 178, poz. 1374 oraz z 2010 r. Nr 50, poz. 301, Nr 107, poz. 679, Nr 125, poz. 842 i Nr 127, poz. 857.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Komunikat szczegółowy NFZ

Rozliczenia zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze (II faza)

Spis treści

1. OPIS ZASTOSOWANIA KOMUNIKATU

2. OBJAŚNIENIA

2.1. WPISY W KOLUMNIE "FORMAT

2.2 WPISY W KOLUMNIE "KROTNOŚĆ"

3. BUDOWA SZCZEGÓŁOWA KOMUNIKATU

1. Opis zastosowania komunikatu.

Świadczeniodawcy zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej winni wystawiać odrębne rachunki ze względu na tytuł uprawnień pacjentów, a w przypadku pacjentów UE oddzielne rachunki dla pacjenta uprawnionego do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji.

Podany komunikat został opracowany aby w możliwie najmniejszym stopniu świadczeniodawcy realizujący umowy w rodzaju zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, musieli zmieniać dotychczasowe zasady przekazywania informacji o zrealizowanych środkach do Narodowego Funduszu Zdrowia. Konsekwencją wprowadzenia niniejszego komunikatu ma być pamiętanie pod konkretnym rachunkiem konkretnie wydanych przedmiotów ortopedycznych i/lub środków pomocniczych. Dotychczas rozliczana była całości zrealizowanego zaopatrzenia w ramach okresu sprawozdawczego.

Struktura niniejszego komunikatu zwrotnego, została zbliżona do komunikatu zwrotnego drugiej fazy dla rozliczenia świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych, przy czym w tym wypadku, komunikat nie jest generowany jako odpowiedź na przysłanie komunikatu 2 fazy przez realizatora zaopatrzenia lecz jako odpowiedź na żądanie rozliczenia dotychczas sprawozdanych pozycji do OW NFZ. Rozwiązanie podyktowane jest minimalizowaniem liczby rachunków/korekt rachunków do wystawienia (dane żądanie rozliczenia będzie skutkowało uwzględnieniem w rachunku - o odpowiednim typie - pozycji sprawozdawczych przekazanych jednym lub wieloma komunikatami ZPOSP).

Żądanie rozliczenia, realizator zaopatrzenia będzie mógł wystosować poprze odpowiednią funkcjonalność swojego konta do Portalu Świadczeniodawcy/Portalu SZOI. W celu uelastycznienia rozwiązania zakłada się, że żądanie rozliczenia realizator zaopatrzenia będzie mógł ograniczyć do danej instalacji własnego oprogramowania.

Komunikat zawiera informacje o sprawozdanych przez realizatora wydanych przedmiotach ortopedycznych i/lub środkach pomocniczych możliwych do rozliczenia/koniecznych do skorygowania w chwili przetworzenia żądania rozliczenia. Pozycje możliwe do rozliczenia zgrupowane zostały w szablony rachunków / korekt rachunków. Oczekuje się że na podstawie szablonu realizator zaopatrzenia wystawi odpowiednio rachunek bądź korektę rachunku ze wskazaniem na konkretny szablon.

Kryteria klasyfikacji pozycji do szablonów:

* pozycje skorygowane, wcześniej rozliczone, ujmowane są w szablonie korekty do szablonu, w którym nastąpiło pierwotnie rozliczenie tych pozycji (przez pozycję rozumie się pozycję sprawozdania ZPOSP identyfikowaną identyfikatorem instalacji oprogramowania realizatora zaopatrzenia oraz identyfikatorem pozycji sprawozdawczej w ramach tej instalacji)

* pozycje przekazane prawidłowo (brak błędów walidacji/weryfikacji) i dotychczas nierozliczone ujmowane są w szablonie rachunku właściwym do miesiąca w którym nastąpiło wydanie przedmiotu ortopedycznego/środka pomocniczego o adekwatnym tytule uprawnień a w przypadku pacjentów UE – odrębnym szablonie rachunku dla każdego pacjenta uprawnionego do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji z dokładnością do dokumentu uprawniającego do tych świadczeń. Wyróżnia się symetrycznie do komunikatu zwrotnego drugiej fazy dla świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych następujące typy szablonów rachunków/korekt rachunków:

1 - dokument za świadczenia udzielone ubezpieczonym

2 - dokument za świadczenia udzielone pacjentowi na podstawie dokumentu potwierdzające jego prawo do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji

3 - dokument za świadczenia udzielone świadczeniobiorcy innemu niż ubezpieczony na podstawie wydanej zgody wójta / burmistrza gminy

4 - dokument za świadczenia udzielone świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy

5 - dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 2 ustawy

6 - dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 3 ustawy

7 - dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 4 ustawy

8 - dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 6 ustawy

9 - dokument za świadczenia udzielone osobom, nie będących ubezpieczonymi, posiadającymi uprawnienia do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy, o których mowa w art. 12 pkt 9 ustawy

10 - rozliczenie świadczenia z tytułu OC

2. Objaśnienia

2.1. Wpisy w kolumnie "Format"

data – oznacza datę zapisaną w postaci RRRR-MM-DD

data+czas - oznacza datę łącznie z czasem zapisane w postaci RRRR-MM-DDTHH:MM:SS (gdzie T jest literą rozdzielającą datę od czasu)

rok - oznacza rok zapisany w postaci RRRR

miesiąc - oznacza miesiąc kalendarzowy zapisany w postaci MM

rok+miesiąc - oznacza miesiąc roku zapisany w postaci RRRR-MM

liczba(m,n) - oznacza liczbę o maksymalnie m cyfrach znaczących, w tym n cyfr w części ułamkowej, oddzielonej znakiem kropki

[wart. dom.] – oznacza tzw. wartość domyślną; jeżeli więc dany atrybut nie wystąpi w konkretnym komunikacie, to przyjmuje się, że jego wartość jest taka, jak określono w specyfikacji struktury komunikatu;

do n znaków – oznacza, że wartość atrybutu powinna być napisem o długości od 1 do n znaków. Jeżeli możliwe jest przesłanie jako wartości ciągu znaków o długości 0 (tzw. pusty napis), to musi być to zaznaczone w uwagach.

2.2 Wpisy w kolumnie "Krotność"

1z – oznacza, że w konkretnym komunikacie może wystąpić tylko jeden z atrybutów lub elementów na tym samym poziomie hierarchii w ramach elementu bezpośrednio nadrzędnego, które oznaczono symbolem "1z";

0z – oznacza warunek, który spełniają elementy i atrybuty zgodnie z oznaczeniem "1z" lub że może nie wystąpić żaden z nich;

3. Budowa szczegółowa komunikatu

Poziom w hierarchiiElementAtrybutKrotnośćFormat

[wart. dom.]

OpisDodatkowe wyjaśnienia, ograniczenia i zależności
0komunikat1Główny element komunikatu
xmlns1Stała wartośćIdentyfikator przestrzeni nazw (domyślnej) dla elementów komunikatu określonych rozporządzeniemDla formatów komunikatów określonych niniejszym zarządzeniem jest to stała wartość: "ww.nfz.gov.pl/xml/swd-platnik/1"
typ1do 5 znakówTyp komunikatu (symbol)W przypadku niniejszego komunikatu ma wartość "R_UMW"
wersja1do 2 cyfrNr wersji typu komunikatuW przypadku niniejszego komunikatu ma wartość "1"
id-nad1do 16 znakówIdentyfikator podmiotu (instytucji) nadawcy komunikatuKod Oddziału Wojewódzkiego NFZ
id-inst-nad1do 38 znakówIdentyfikator systemu informatycznego nadawcy komunikatuIdentyfikator systemu informatycznego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
nr-zadania-rozliczenia1liczba (8,0)Numer żądania rozliczenia w systemie płatnikaŻądanie rozliczenia generowane jest za pośrednictwem strony WWW przez świadczeniodawcę.
czas-gen1data + czasData i czas wygenerowania komunikatuInformacja pomocnicza.
1swiadczeniodawca1Świadczeniodawca dokonujący sprawozdawania
typ-id-swd11 znakTyp identyfikatora świadczeniodawcyX - identyfikator techniczny nadany przez płatnika
id-swd1do 16 znakówIdentyfikator świadczeniodawcy
id-inst0-1do 38 znakówIdentyfikator instalacji systemu informatycznego świadczeniodawcyUnikalny co najmniej w ramach świadczeniodawcy.

Identyfikator ten definiuje przestrzeń unikalności dla identyfikatorów technicznych wszystkich obiektów danych tworzonych po stronie świadczeniodawcy i przekazywanych płatnikowi, jak: zestaw świadczeń, świadczenie, produkt rozliczeniowy.

Przekazywany w przypadku gdy żądanie rozliczenia dotyczyło wyłącznie wybranej instalacji systemu informatycznego świadczeniodawcy.

1umowa1Umowa której dotyczy rozliczenie
nr-umowy1do 24 znakówNr umowy w systemie informatycznym płatnika.
oddz-nfz12 znakiKod komórki organizacyjnej płatnika np dla NFZ kody OW NFZ (01 – 16)Kod Oddziału Wojewódzkiego NFZ, z którym zawarta została umowa
2szablon-rach0-nSzablon rachunku / korekty rachunku – grupuje pozycje zakwalifikowane do rozliczenia na jednym rachunku.Element nie występuje w przypadku gdy podczas przetwarzania żądania rozliczenia stwierdzono brak nowych pozycji do ujęcia w szablonach
id-szablonu1liczba (12,0)Unikalny kod szablonu rachunku nadany przez płatnikaPodczas wystawiania rachunków należy wskazać szablon na podstawie którego utworzono rachunek. Powołanie na konkretny szablon zapewnia jednoznaczne powiązanie pozycji rachunku z pozycjami raportu statystycznego.
id-szablonu-kor0-1liczba (12,0)Identyfikator szablonu korygowanego (podawany, gdy wystawiony dokument ma być korektą do rachunku wystawionego na podstawie szablonu o id = id-szablonu-kor)
typ-rach12 znakiTyp rachunkuZgodnie z ogólnymi warunkami umów:

1 – dokument za świadczenia udzielone ubezpieczonym

2 – dokument za świadczenia udzielone pacjentowi na podstawie dokumentu potwierdzające jego prawo do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji

3 – dokument za świadczenia udzielone świadczeniobiorcy innemu niż ubezpieczony na podstawie wydanej zgody wójta / burmistrza gminy

4 – dokument za świadczenia udzielone świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy

5 – dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 2 ustawy

6 – dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 3 ustawy

7 – dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 4 ustawy

8 – dokument za świadczenia udzielone osobom, którym świadczenia udzielane są bezpłatnie, zgodnie z art. 12 pkt 6 ustawy

9 – dokument za świadczenia udzielone osobom, nie będących ubezpieczonymi, posiadającymi uprawnienia do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy, o których mowa w art. 12 pkt 9 ustawy

10 – rozliczenie świadczenia z tyułu OC

typ-dok11 znakTyp dokumentu do wystawieniaWartości:

1 – rachunek

2 – korekta

rok1rokRokOkreśla okres sprawozdawczy, w którym udzielono świadczeń ujętych w niniejszym szablonie
miesiąc1miesiącMiesiąc sprawozdawczyOkreśla okres sprawozdawczy, w którym udzielono świadczeń ujętych w niniejszym szablonie
3poz-umowy1-nPozycja umowy której dotyczy rozliczenie /korekta rozliczenia
zakres-swiadcz1do 14 znakówKod zakresu świadczeń
wyroznik1liczba (4,0)Wyróżnik
4poz-szabl-rach1-nPozycje komunikatu ZPOSP dotyczące danej pozycji umowy ujęte w niniejszym szablonieIdentyfikacja pozycji jak w komunikacie ZPOSP
id-inst1do 38 znakówIdentyfikator instalacji systemu świadczeniodawcy, w którym została utworzona pozycja ujęta w niniejszym szablonie
id-poz-rozl1liczba (10,0)Id pozycji w ramach instalacji systemu świadczeniodawcy ujętej w niniejszym szablonie
refundacja1liczba (8,2)Kwota refundacjiZgodna z wartością przekazaną w komunikacie ZPOSP

W celach kontrolnych.