Zm.: zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Komendzie Sudeckiego Oddziału Straży Granicznej im. Ziemi Kłodzkiej w Kłodzku.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2005.4.20

Akt jednorazowy
Wersja od: 4 kwietnia 2005 r.

ZARZĄDZENIE Nr 20
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 4 kwietnia 2005 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Komendzie Sudeckiego Oddziału Straży Granicznej im. Ziemi Kłodzkiej w Kłodzku

Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 3 w związku z art. 3a pkt 3 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399, z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 128, poz. 1175, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1609 i Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 171, poz. 1800, Nr 172, poz. 1805, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703) zarządza się, co następuje:
§  1.
W załączniku do zarządzenia nr 38 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 13 października 2003 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Komendzie Sudeckiego Oddziału Straży Granicznej im. Ziemi Kłodzkiej w Kłodzku (Dz. Urz. KGSG Nr 7, poz. 45) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"§ 3. 1. W skład komendy oddziału wchodzą komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 2, oraz Zespół Stanowisk Samodzielnych i Zespół Audytu Wewnętrznego, o których mowa w ust. 3.

2. Komórkami organizacyjnymi komendy oddziału są:

1) Wydział Prezydialny;

2) Wydział Graniczny;

3) Wydział Operacyjno-Śledczy;

4) Wydział Koordynacji Działań;

5) Wydział Łączności i Informatyki;

6) Wydział Kadr i Szkolenia;

7) Wydział Finansów;

8) Wydział Techniki i Zaopatrzenia;

9) Wydział Ochrony Informacji Niejawnych;

10) Samodzielna Sekcja Nadzoru i Kontroli;

11) Samodzielna Sekcja Analizy Ryzyka;

12) Pluton Odwodowy Specjalny;

13) Kompania Zabezpieczenia.

3. Zespół Stanowisk Samodzielnych, w skład którego wchodzą: radca prawny, rzecznik prasowy, starszy asystent do spraw przeciwpożarowych, starszy asystent do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz Zespół Audytu Wewnętrznego są bezpośrednio nadzorowane przez komendanta oddziału.

§ 4. 1. Komórkami organizacyjnymi komendy oddziału kierują:

1) naczelnicy przy pomocy swoich zastępców (kierowników zespołów w Wydziale Koordynacji Działań) - w wydziałach;

2) kierownicy - w samodzielnych sekcjach;

3) dowódca - w Plutonie Odwodowym Specjalnym;

4) dowódca przy pomocy swojego zastępcy - w Kompanii Zabezpieczenia.

2. Zespołem Audytu Wewnętrznego kieruje audytor wewnętrzny.";

2)
w § 5 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) organizowanie i koordynowanie czynności administracyjnych związanych z:

a) osadzaniem i utrzymywaniem znaków granicznych, tablic oznaczających strefę nadgraniczną i pas drogi granicznej,

b) zapewnieniem widoczności linii granicy państwowej i znaków granicznych,

c) sporządzaniem, aktualizacją i przechowywaniem dokumentów delimitacyjnych oraz materiałów związanych z ochroną, przeglądem i konserwacją znaków granicznych;";

3)
w § 6:
a)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) organizowanie i nadzorowanie prowadzenia obserwacji przez graniczne jednostki organizacyjne przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej w celu wykrywania statków powietrznych i obiektów latających przekraczających granicę państwową na małych wysokościach oraz informowania o tych przelotach właściwe jednostki Sił Powietrznych wchodzących w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;",

b)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) wypracowywanie i wdrażanie skutecznych metod pełnienia służby granicznej i prowadzenia działań granicznych;";

4)
w § 10 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) występowanie do Wydziału X Zamiejscowego Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej w Kłodzku z wnioskiem o:

a) wyrażenie stanowiska w sprawach funkcjonariuszy i pracowników pełniących służbę albo zatrudnionych w oddziale proponowanych do:

- wyróżnienia udzielonego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Komendanta Głównego Straży Granicznej lub komendanta oddziału,

- wzięcia udziału w szkoleniach zagranicznych lub organizowanych przez podmioty zagraniczne,

- mianowania lub powołania na stanowiska służbowe, określone w odrębnych przepisach, z którymi łączy się dostęp do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową lub zatrudnienia na tych stanowiskach,

b) wyrażanie stanowiska w sprawach funkcjonariuszy Straży Granicznej:

- występujących z prośbą o zaopiniowanie podania o wydanie pozwolenia na broń,

- proponowanych do mianowania na wyższy stopień, oddelegowania do pełnienia służby poza granicami państwa, skierowania na przeszkolenie specjalistyczne wymagane do mianowania na pierwszy stopień oficerski Straży Granicznej;";

5)
w § 12 po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:

"11a) wykonywanie czynności technicznych związanych z zapewnieniem widoczności linii granicy państwowej i znaków granicznych, a także organizowanie i udział w procedurach dotyczących realizacji tego zadania przez podmioty zewnętrzne, zgodnie z odrębnymi przepisami;";

6)
w § 13:
a)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) występowanie w toku postępowań sprawdzających, prowadzonych wobec funkcjonariuszy i pracowników pełniących służbę albo zatrudnionych w oddziale, do Wydziału X Zamiejscowego Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej w Kłodzku o udostępnienie informacji niezbędnych do stwierdzenia czy osoba sprawdzana daje rękojmię zachowania tajemnicy;",

b)
pkt 13 i 14 otrzymują brzmienie:

"13) opracowywanie planu ochrony komendy oddziału oraz nadzór nad opracowywaniem planu ochrony przez graniczne jednostki organizacyjne oddziału;

14) wydzielanie stref bezpieczeństwa i strefy administracyjnej w obiekcie komendy oddziału na wniosek kierowników komórek organizacyjnych komendy oddziału;",

c)
w pkt 19 wyraz "wniosek" zastępuje się wyrazem "polecenie",
d)
po pkt 22 kropkę na końcu zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 23-26 w brzmieniu:

"23) opiniowanie koncepcji i projektów dotyczących modernizacji i budowy obiektów Straży Granicznej;

24) koordynacja ochrony danych osobowych w oddziale;

25) koordynacja udostępniania informacji publicznych;

26) analiza oświadczeń o stanie majątkowym funkcjonariuszy i pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w oddziale, do odbierania których właściwy jest komendant oddziału.";

7)
po § 14 dodaje się § 14a w brzmieniu:

"§ 14a. Do szczegółowego zakresu zadań Samodzielnej Sekcji Analizy Ryzyka należy:

1) gromadzenie, weryfikowanie, przetwarzanie danych i informacji niezbędnych do przygotowywania analiz ryzyka oraz innych opracowań, przekazywanych przez komórki organizacyjne komendy oddziału oraz graniczne jednostki organizacyjne podległe komendantowi oddziału, a także uzyskiwanych od organów administracji publicznej, instytucji państwowych, polskich przedstawicielstw dyplomatycznych, organizacji pozarządowych, służb granicznych, policyjnych i migracyjnych innych państw oraz z internetu, prasy i innych źródeł;

2) sporządzanie okresowych i doraźnych ocen zagrożeń i ocen ryzyka oraz analiz ryzyka na podstawie danych i materiałów przekazywanych przez podmioty, o których mowa w pkt 1, oraz przesyłanie ich do Samodzielnego Zespołu Analizy Ryzyka Komendy Głównej Straży Granicznej;

3) przygotowywanie dla komendanta oddziału lub jego zastępców informacji i ocen z zakresu analizy ryzyka;

4) opracowywanie opinii i prognoz oraz przedstawianie komendantowi oddziału wniosków i propozycji działań dotyczących systemu ochrony i zarządzania ochranianym odcinkiem granicy państwowej;

5) przygotowywanie, na polecenie komendanta oddziału, materiałów analitycznych innych niż określone w pkt 1-4;

6) koordynowanie obiegu informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania materiałów analitycznych, o których mowa w pkt 2-5;

7) udział w przygotowywaniu lub opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących analizy ryzyka w Straży Granicznej;

8) udostępnianie komórkom organizacyjnym komendy oddziału, granicznym jednostkom organizacyjnym podległym komendantowi oddziału oraz innym uprawnionym podmiotom opracowań z zakresu ocen zagrożeń i analizy ryzyka;

9) opracowywanie projektów porozumień zawieranych przez komendanta oddziału w zakresie wymiany informacji i opracowań analitycznych dla potrzeb analizy ryzyka;

10) bieżące współdziałanie z komórkami organizacyjnymi komendy oddziału, a w szczególności z Wydziałami: Granicznym, Operacyjno-Śledczym i Prezydialnym oraz granicznymi jednostkami organizacyjnymi oddziału;

11) bieżące współdziałanie z samodzielnymi sekcjami analizy ryzyka w innych komendach oddziałów i Samodzielnym Zespołem Analizy Ryzyka w Komendzie Głównej Straży Granicznej.";

8)
§ 15 otrzymuje brzmienie:

"§ 15. Do szczegółowego zakresu zadań Plutonu Odwodowego Specjalnego należy:

1) realizowanie przedsięwzięć związanych z prowadzeniem działań granicznych mających na celu wykonanie ustawowych zadań w zakresie ochrony granicy państwowej;

2) utrzymanie Plutonu Odwodowego Specjalnego w gotowości bojowej do działań granicznych lub innych działań o charakterze natychmiastowym;

3) bieżące prowadzenie dokumentacji Plutonu Odwodowego Specjalnego będącej w zakresie kompetencji jego dowódcy, a także przeprowadzanie jej terminowej kontroli;

4) doskonalenie wiedzy i umiejętności funkcjonariuszy pełniących służbę w oddziale poprzez organizację szkoleń teoretycznych oraz treningów działania zespołowego w terenie.";

9)
w § 19 w ust. 1:
a)
pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13) współpraca z Wydziałem Kadr i Szkolenia w zakresie organizowania i zapewniania odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);";

b)
po pkt 18 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 19 w brzmieniu:

"19) prowadzenie szkoleń osób przyjmowanych do pracy (służby) w oddziale w zakresie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (służby).";

10)
§ 21 otrzymuje brzmienie:

"§ 21. Do szczegółowego zakresu zadań Zespołu Audytu Wewnętrznego należy:

1) dokonywanie identyfikacji i analizy ryzyka związanego z funkcjonowaniem oddziału w zakresie niezbędnym na etapie opracowywania rocznego planu audytu i planowania zadania audytowego;

2) zbieranie informacji o działalności poddanej audytowi, w tym analiza znajdujących się w oddziale dokumentów i innych materiałów niezbędnych do określenia obszarów ryzyka związanego z funkcjonowaniem oddziału i realizacji audytu wewnętrznego;

3) badanie i ocena adekwatności i efektywności systemu kontroli wewnętrznej w zakresie działalności poddanej audytowi, w tym wyrażanie opinii na temat skuteczności istniejących w niej mechanizmów kontrolnych;

4) przeprowadzanie audytów finansowych, obejmujących badanie wiarygodności i kompletności informacji służących sporządzaniu sprawozdań finansowych i budżetowych oraz badanie i sporządzanie sprawozdań na temat systemów księgowych i płatniczych;

5) dokonywanie oceny systemów finansowo-księgowych funkcjonujących w oddziale pod względem dokładności, kompletności, terminowości oraz zgodności z zasadami rachunkowości;

6) dokonywanie oceny działań podejmowanych w oddziale pod względem efektywności oszczędności i wydajności wykorzystywania posiadanych zasobów;

7) dokonywanie oceny procedur funkcjonujących w oddziale i ustalanie, czy zapewnią one osiąganie zamierzonych celów i są zgodne z obowiązującymi przepisami;

8) dokonywanie oceny działań podejmowanych w celu zapobiegania powstawaniu nieprawidłowości w zakresie działalności poddanej audytowi;

9) dokonywanie oceny systemu przepływu informacji w oddziale pod kątem jego rzetelności, terminowości, użyteczności i spójności;

10) przeprowadzanie audytu w zakresie opracowania i realizacji projektów związanych z działalnością oddziału;

11) przeprowadzanie audytów systemów informatycznych funkcjonujących w oddziale;

12) badanie przestrzegania przez funkcjonariuszy i pracowników procedur bezpieczeństwa systemów informatycznych funkcjonujących w oddziale;

13) nadzór nad dokumentami roboczymi dotyczącymi audytu i ich archiwizacja;

14) przedstawianie komendantowi oddziału opinii o działalności poddanej audytowi;

15) dokonywanie i aktualizowanie oceny potrzeb audytu wewnętrznego w oddziale będącej podstawą opracowania rocznego planu audytu wewnętrznego oddziału;

16) opracowywanie sprawozdań z przyjętych ustaleń, uwag, wniosków i rekomendacji dotyczących podniesienia skuteczności działań podejmowanych w zakresie działalności poddawanej audytowi;

17) opracowywanie rocznego planu audytu wewnętrznego oddziału;

18) opracowywanie sprawozdania z wykonania rocznego planu audytu wewnętrznego oddziału za rok poprzedni.".

§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.