Zm.: zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Finansów.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.2013.40

Akt jednorazowy
Wersja od: 12 listopada 2013 r.

ZARZĄDZENIE Nr 44
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 12 listopada 2013 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Finansów

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:
§  1.
W regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Finansów, stanowiącym załącznik do zarządzenia Nr 34 Ministra Finansów z dnia 27 lipca 2012 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Finansów (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 42 oraz z 2013 r. poz. 6 i 11) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 18 w ust. 2 pkt 28 otrzymuje brzmienie:

"28) współpraca z Departamentem Polityki Regionalnej i Rolnictwa oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi w wykonywaniu zadań związanych ze zmianami klimatycznymi, w zakresie właściwości departamentu.";

2)
w § 19 w ust. 2 dodaje się pkt 7 i 8 w brzmieniu:

"7) opracowywanie analiz, przygotowywanie opinii oraz koordynowanie działań, w części 19 - Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, dotyczących projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej lub innych źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, w tym współpraca z komórkami organizacyjnymi wdrażającymi projekty;

8) monitorowanie spraw związanych z wdrażaniem w Ministerstwie projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej lub innych źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi.";

3)
w § 22 w ust. 2 pkt 26 otrzymuje brzmienie:

"26) współpraca z Departamentem Polityki Regionalnej i Rolnictwa oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi w wykonywaniu zadań związanych ze zmianami klimatycznymi, w zakresie właściwości departamentu.";

4)
w § 23 w ust. 2 pkt 22 otrzymuje brzmienie:

"22) współpraca z Departamentem Polityki Regionalnej i Rolnictwa oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi w wykonywaniu zadań związanych ze zmianami klimatycznymi, w zakresie właściwości departamentu.";

5)
w § 24 w ust. 2 dodaje się pkt 13 w brzmieniu:

"13) zorganizowanie i prowadzenie archiwum wyodrębnionego, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 6 lit. e ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698 oraz Nr 171, poz. 1016).";

6)
w § 32 w ust. 2 pkt 28 otrzymuje brzmienie:

"28) współpraca z Departamentem Polityki Regionalnej i Rolnictwa oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi w wykonywaniu zadań związanych ze zmianami klimatycznymi, w zakresie właściwości departamentu;";

7)
w § 35 w ust. 2 pkt 26 otrzymuje brzmienie:

"26) współpraca z Departamentem Polityki Regionalnej i Rolnictwa oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi w wykonywaniu zadań związanych ze zmianami klimatycznymi, w zakresie właściwości departamentu;";

8)
w § 37 w ust. 2:
a)
pkt 15 otrzymuje brzmienie:

"15) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi w sprawach związanych ze zmianami klimatycznymi, w zakresie współpracy międzynarodowej pozostającej w ramach właściwości Ministra, w tym przekazywanie bieżących informacji dotyczących zmian klimatycznych mających wpływ na pracę tych komórek;",

b)
dodaje się pkt 16 i 17 w brzmieniu:

"16) prowadzenie, w zakresie właściwości Ministra, współpracy z Organizacją Narodów Zjednoczonych dotyczącej zmian klimatycznych (UNFCCC);

17) sprawowanie nadzoru nad Polską Fundacją Przedsiębiorczości i prowadzenie spraw związanych z jej funkcjonowaniem, w zakresie właściwości Ministra.";

9)
w § 41 w ust. 2 pkt 35 otrzymuje brzmienie:

"35) współpraca z Departamentem Polityki Regionalnej i Rolnictwa oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi w wykonywaniu zadań związanych ze zmianami klimatycznymi, w zakresie właściwości departamentu.";

10)
§ 43 otrzymuje brzmienie:

"§ 43. Departament Unii Europejskiej

1. Departament Unii Europejskiej odpowiada za realizację zadań w zakresie przygotowywania procesów decyzyjnych, prowadzenia analiz i przedstawiania propozycji rozwiązań umożliwiających realizację stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie polityki ekonomiczno-finansowej, wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz ze współpracy bilateralnej z państwami członkowskimi Unii Europejskiej i państwami trzecimi.

2. Do zadań Departamentu Unii Europejskiej należy w szczególności:

1) przygotowywanie procesów decyzyjnych Kierownictwa w zakresie współpracy Ministerstwa z organami Unii Europejskiej w obszarze polityki ekonomiczno - finansowej;

2) inicjowanie i realizowanie zadań wynikających z udziału Ministra lub jego przedstawiciela w pracach Rady ECOFIN, Komitetu EFC oraz Komitetu Polityki Gospodarczej (EPC);

3) przygotowywanie udziału Ministra w pracach Rady Ministrów oraz jej organów przygotowawczych, związanych z problematyką integracji europejskiej i realizowanie zadań z niego wynikających;

4) koordynowanie i monitorowanie realizacji obowiązków nałożonych na Ministra ustawą z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz.U. Nr 213, poz. 1395);

5) tworzenie i wdrażanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub z krajowym koordynatorem polityki europejskiej, rozwiązań systemowych w zakresie koordynacji udziału Ministerstwa w procesie decyzyjnym Unii Europejskiej;

6) inicjowanie i prowadzenie prac analitycznych związanych z przygotowaniem, przeglądem i realizacją wieloletnich ram finansowych Unii Europejskiej, systemem budżetowym Unii Europejskiej oraz implikacjami budżetowymi zmian w strategicznych politykach wspólnotowych, a także analizy w zakresie przepływów finansowych pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Unią Europejską;

7) inicjowanie i realizowanie działań związanych z pracami nad rocznym budżetem ogólnym Unii Europejskiej oraz pracami Komitetu Budżetowego Rady Unii Europejskiej, a także współpracy Ministerstwa z Dyrekcją ds. Budżetu Komisji Europejskiej oraz Komisją Budżetową Parlamentu Europejskiego;

8) prowadzenie prac dotyczących finansowania administracji Unii Europejskiej, w tym także systemu agencji wspólnotowych;

9) przygotowywanie i koordynowanie realizacji działań związanych z uczestnictwem Rzeczypospolitej Polskiej w systemie środków własnych Unii Europejskiej;

10) prowadzenie czynności związanych z realizacją budżetu państwa w zakresie części 84 - Środki własne Unii Europejskiej;

11) koordynowanie udziału Ministerstwa w realizacji Semestru Europejskiego, w zakresie inicjowania i prowadzenia prac analitycznych nad Strategią "Europa 2020", aktualizacji i wdrażania Krajowego Programu Reform oraz w odniesieniu do realizacji Country Specific Recommendations (CSR), we współpracy z Departamentem Polityki Finansowej, Analiz i Statystyki;

12) współpraca w przygotowywaniu dokumentów rządowych o charakterze strategicznym, związanych z wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz aktów prawnych Unii Europejskiej i krajowych w zakresie organizacji systemu przepływów środków z budżetu Unii Europejskiej i powiązań tego systemu z innymi elementami systemu finansowego państwa;

13) udział w realizacji zadań wynikających z procesu współpracy Rzeczypospolitej Polskiej z obszarem Unii Gospodarczej i Walutowej;

14) inicjowanie i prowadzenie spraw dotyczących dwustronnej współpracy finansowej i gospodarczej z państwami członkowskimi Unii Europejskiej, z państwami kandydującymi do członkostwa w Unii Europejskiej, z państwami EOG oraz państwami trzecimi, w tym współpraca z przedstawicielstwami dyplomatycznymi Rzeczypospolitej Polskiej w tych państwach oraz z ich przedstawicielstwami dyplomatycznymi w Rzeczypospolitej Polskiej;

15) przygotowywanie decyzji Ministra w sprawie udzielenia zgody na przystąpienie jednostki samorządu terytorialnego lub podmiotu prawa publicznego do Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej na wniosek ministra właściwego do spraw zagranicznych;

16) prowadzenie i koordynowanie współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w zakresie spraw ekonomicznych i finansowych;

17) współpraca z radcami finansowymi wyznaczanymi przez Ministra do pracy w wybranych polskich placówkach dyplomatycznych w państwach określonych w pkt 14 i w Wydziale Budżetu i Finansów Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej oraz współpraca z Ministerstwem Spraw Zagranicznych w zakresie obsadzania tych stanowisk;

18) monitorowanie i dokonywanie analizy polityki zagranicznej Unii Europejskiej oraz Rzeczypospolitej Polskiej, w tym polityki pomocy rozwojowej oraz Europejskiej Polityki Sąsiedztwa oraz pomocy makrofinansowej Unii Europejskiej dla krajów trzecich, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi;

19) inicjowanie, koordynowanie, monitorowanie i wspieranie prac prowadzonych w Ministerstwie, związanych z implementacją do polskiego porządku prawnego przepisów prawa Unii Europejskiej z dziedziny finansów publicznych;

20) przygotowywanie wstępnych opinii o zgodności z prawem Unii Europejskiej projektów założeń projektów ustaw i projektów aktów prawnych przygotowanych w Ministerstwie;

21) monitorowanie prawnych aspektów spraw należących do właściwości Ministra odnoszących się do funkcjonowania jednolitego rynku, w szczególności zagadnień celnych, podatkowych, usług finansowych oraz przepływu kapitału;

22) opracowywanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi, projektów odpowiedzi w sprawach postępowań prowadzonych przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej przez Komisję Europejską;

23) opracowywanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi, projektów stanowisk Ministra w sprawach będących przedmiotem rozpoznania przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Sąd Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu oraz Sąd Pierwszej Instancji, w których właściwy jest Minister, oraz koordynowanie i monitorowanie działań związanych z udziałem Ministerstwa w sprawach będących przedmiotem rozpoznania przez te organy;

24) sprawowanie nadzoru nad działalnością Likwidatora Funduszu Obsługi Zadłużenia Zagranicznego;

25) prowadzenie w Ministerstwie współpracy w ramach systemu SOLVIT;

26) planowanie i realizowanie polityki dewizowej prowadzonej przez Ministra oraz prowadzenie prac legislacyjnych w tym zakresie;

27) przygotowywanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi, stanowisk Ministra do projektów umów międzynarodowych, z wyłączeniem umów dotyczących bezpieczeństwa publicznego, porządku publicznego lub obronności, których stroną jest Minister;

28) realizowanie zadań związanych z obsługą i aktualizacją Bazy Notyfikacyjnej Krajowych Środków Wykonawczych;

29) nadzór nad funkcjonowaniem w Ministerstwie i udział w tworzeniu narzędzi informatycznych wspierających udział przedstawicieli Ministerstwa w pracach organów Unii Europejskiej;

30) monitorowanie problematyki kontroli finansowej związanej z udzielaniem absolutorium z wykonania budżetu rocznego Unii Europejskiej, inicjowanej corocznym raportem Europejskiego Trybunału Obrachunkowego;

31) współpraca z Departamentem Polityki Regionalnej i Rolnictwa oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi w wykonywaniu zadań związanych ze zmianami klimatycznymi, w zakresie właściwości departamentu.";

10)
§ 46 otrzymuje brzmienie:

"§ 46. Departament Zagraniczny

1. Departament Zagraniczny odpowiada za realizację zadań wynikających ze współpracy z międzynarodowymi instytucjami finansowymi, organizacjami międzynarodowymi, a także za działania Ministra w ramach współpracy rozwojowej.

2. Do zadań Departamentu Zagranicznego należy w szczególności:

1) inicjowanie, koordynowanie i prowadzenie działań związanych ze współpracą z Międzynarodowymi Instytucjami Finansowymi (MIF):

a) Bankiem Rozwoju Rady Europy (BRRE),

b) EBOiR,

c) Grupą Banku Światowego:

– Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju (MBOiR),

– Międzynarodowym Stowarzyszeniem Rozwoju (MSR),

– Międzynarodową Korporacją Finansową (MKF),

– Wielostronną Agencją Gwarantowania Inwestycji (WAGI),

d) Grupą Europejskiego Banku Inwestycyjnego:

– EBI,

– Europejskim Funduszem Inwestycyjnym (EFI),

e) Międzynarodowym Bankiem Inwestycyjnym (MBI),

f) Międzynarodowym Bankiem Współpracy Gospodarczej (MBWG),

g) MFW,

h) Nordyckim Bankiem Inwestycyjnym (NBI)

- wynikającą w szczególności z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w tych instytucjach (z wyłączeniem NBI oraz MBI);

2) przygotowywanie i negocjowanie zawieranych przez Ministra, w imieniu Skarbu Państwa, rządowych umów kredytowych z MIF oraz umów z innymi państwami;

3) współpraca z polskimi podmiotami zawierającymi umowy kredytowe z MIF w zakresie właściwości Ministra;

4) współpraca z Departamentem Gwarancji i Poręczeń w zakresie zaciągania w MIF kredytów gwarantowanych;

5) wykonywanie umów kredytowych, o których mowa w pkt 2-4, w szczególności koordynowanie przepływów środków finansowych, monitorowanie ich wykorzystania, w tym przygotowanie projektów decyzji Ministra w sprawie zmian w budżecie państwa;

6) planowanie budżetu państwa w zakresie obsługi zadłużenia wobec MIF;

7) współpraca z Departamentem Długu Publicznego w zakresie obsługi zobowiązań i należności budżetu państwa z tytułu zawartych umów kredytowych z MIF oraz z tytułu członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w tych instytucjach;

8) obsługa organizacyjna Komitetu Kredytowego powołanego w Ministerstwie w celu wypracowania stanowiska Ministra w zakresie strategii zaciągania zobowiązań w MIF;

9) przygotowywanie, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi, innymi resortami i instytucjami stanowisk Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie strategii realizowanej przez MIF;

10) prowadzenie działań związanych z wypełnianiem obowiązków wynikających ze sprawowania przez:

a) Ministra funkcji:

– gubernatora w EBI,

– gubernatora w MFW,

b) członka Kierownictwa funkcji:

– wicegubernatora w MFW,

– wicegubernatora w EBOiR,

c) wyznaczone osoby:

– funkcji dyrektora i zastępcy dyrektora w Radzie Dyrektorów EBI,

– innych funkcji i stanowisk w strukturach i agendach EBI, członków i ich zastępców w komitetach i strukturach dotyczących działalności EBI oraz poszczególnych programów i instrumentów tworzonych lub współtworzonych przez EBI,

– funkcji członków Rady Międzynarodowego Banku Współpracy Gospodarczej (MBWG),

– funkcji członka Rady Administracyjnej BRRE,

– funkcji zastępcy dyrektora wykonawczego oraz doradcy dyrektora wykonawczego MFW,

– funkcji gubernatora i wicegubernatora WAGI,

– funkcji członka i zastępcy członka Komitetu Budżetowego Rady Europy;

11) prowadzenie działań w zakresie restrukturyzacji należności Skarbu Państwa od rządów Królestwa Kambodży, Republiki Kuby, Mongolii, Republiki Mozambiku, Republiki Sudanu i Zjednoczonej Republiki Tanzanii;

12) prowadzenie spraw związanych z realizacją przez rząd współpracy rozwojowej w zakresie właściwości Ministra, w tym poprzez wsparcie merytoryczne członka Kierownictwa w udziale w pracach Rady Programowej Współpracy Rozwojowej;

13) prowadzenie spraw związanych z zaangażowaniem finansowym w ramach polityki rozwojowej Unii Europejskiej, w tym realizowanej poprzez EBI, EFI i Europejski Fundusz Rozwoju (EDF);

14) współpraca z Departamentem Unii Europejskiej w zakresie polityki zewnętrznej Unii Europejskiej;

15) prowadzenie, w zakresie właściwości Ministra, działań związanych ze wspólnotową polityką handlową, w tym udział w posiedzeniach przygotowawczych dotyczących prac "Komitetu Polityki Handlowej" oraz udział w pracach dotyczących umów handlowych zawartych przez Unię Europejską oraz Rzeczpospolitą Polską z państwami spoza Unii Europejskiej a także umów handlowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską z państwami spoza Unii Europejskiej, z którymi pozostają nierozstrzygnięte kwestie płatnicze;

16) udział w pracach podkomitetu ds. MFW (SCIMF) utworzonego przy Komitecie ds. Ekonomicznych i Finansowych Unii Europejskiej;

17) opracowywanie w zakresie właściwości departamentu wkładów do stanowisk przygotowywanych przez Departament Unii Europejskiej w zakresie współpracy Ministerstwa z Komitetem do Spraw Europejskich (KSE) oraz organami Unii Europejskiej, w tym z:

a) Radą ds. Ekonomicznych i Finansowych (ECOFIN),

b) Komitetem Ekonomicznym i Finansowym (EFC),

c) Komitetem Polityki Gospodarczej (EPC),

d) Komitetem Stałych Przedstawicieli na szczeblu zastępców ambasadorów (COREPER I) i ambasadorów (COREPER II),

e) Grupą Radców Finansowych;

18) współpraca, w zakresie właściwości Ministra, z organizacjami i inicjatywami międzynarodowymi, w tym:

a) Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), w tym współpraca z przedstawicielem Ministra przy OECD oraz udział w procesie obsadzania tego stanowiska,

b) Światową Organizacją Handlu (WTO),

c) Organizacją Narodów Zjednoczonych,

d) Radą Europy;

19) prowadzenie spraw związanych z konwencjami ONZ i Rady Europy zawartymi lub planowanymi do zawarcia przez Rzeczpospolitą Polską w zakresie właściwości Ministra;

20) monitorowanie i analizowanie zagadnień dyskutowanych na forum G-20 dotyczących spraw pozostających we właściwości departamentu, w szczególności w zakresie reformy międzynarodowego systemu finansowego;

21) opiniowanie zawartych oraz projektowanych umów rządowych w zakresie kredytów eksportowych pod kątem możliwości zastosowania elementu pomocowego, we współpracy z Departamentem Gwarancji i Poręczeń;

22) współpraca z Departamentem Polityki Regionalnej i Rolnictwa oraz właściwymi komórkami organizacyjnymi w wykonywaniu zadań związanych ze zmianami klimatycznymi, w zakresie właściwości departamentu;

23) organizowanie i merytoryczne przygotowywanie wyjazdów i spotkań członków Kierownictwa wynikających z zakresu właściwości departamentu;

24) udział w pracach zespołów i rad oraz zapewnianie wsparcia merytorycznego członkom Kierownictwa biorącym udział w ich pracach, zgodnie z właściwością departamentu.";

11)
w § 48 w ust. 2:
a)
pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) współudział w tworzeniu jednolitego systemu szkolenia i opracowywania planów szkolenia dla pracowników administracji skarbowej;",

b)
uchyla się pkt 14 i 15.
§  2.
W przypadku gdy wejście w życie niniejszego zarządzenia spowoduje konieczność zmiany dotychczasowego wewnętrznego regulaminu organizacyjnego danej komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów, dyrektor tej komórki przedłoży Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Finansów do zatwierdzenia, w terminie trzydziestu dni od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia, nowy wewnętrzny regulamin organizacyjny komórki.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z wyjątkiem § 1 pkt 2 i pkt 11 lit. b, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.