Zm.: zarządzenie w sprawie jednolitych zasad ewidencjonowania kosztów produkcji szkółkarskiej w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych oraz ustalania kosztów produkcji sadzonek metodą rachunku ciągnionego.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2009.11.79

Akt utracił moc
Wersja od: 1 października 2009 r.

ZARZĄDZENIE Nr 66
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 1 października 2009 r.
zmieniające zarządzenie nr 16 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 25 lutego 2008 r. w sprawie jednolitych zasad ewidencjonowania kosztów produkcji szkółkarskiej w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych oraz ustalania kosztów produkcji sadzonek metodą rachunku ciągnionego

ZG-7171/5/09

Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., nr 45, poz. 435, z późn. zm.) oraz § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. w sprawie nadania statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, zarządzam, co następuje.

§  1.
W zarządzeniu nr 16 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 25 lutego 2008 r., wprowadza się następujące zmiany. Dotychczasową treść załącznika nr 1 pod nazwą "Zasady planowania produkcji szkółkarskiej", zastępuje się nowym brzmieniem o treści wskazanej w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Z dniem podpisania zarządzenia zatwierdzam do stosowania opracowane przez Zakład Informatyki Lasów Państwowych "Zasady planowania produkcji szkółkarskiej" z 8 września 2009 r., które stanowią załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§  3.
Z dniem podpisania niniejszego zarządzenia tracą moc "Zasady planowania produkcji szkółkarskiej", stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia nr 16 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 25 lutego 2008 r., w sprawie jednolitych zasad ewidencjonowania kosztów produkcji szkółkarskiej w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych oraz ustalania kosztów produkcji sadzonek metodą rachunku ciągnionego.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ZASADY PLANOWANIA PRODUKCJI SZKÓŁKARSKIEJ

STRESZCZENIE

Na potrzeby ujednolicenia zasad planowania i ewidencji zdarzeń gospodarczych na wszystkich szkółkach znajdujących się w zasobach LP z wykorzystaniem istniejących możliwości technicznych, jakie są dostępne w systemie LAS, moduł SZKÓŁKA, należy wdrożyć do stosowania jednolite zasady, które pozwolą na wykonywanie jednoznacznych analiz w skali makro.

Dokument składa się z kilku części (rozdziałów), zawierających szczegółowe opisy postępowania. Najistotniejsze z nich to:

1. Zakładanie obiektów szkółkarskich

2. Ocena produkcji szkółkarskiej

3. Planowanie

SPIS TREŚCI

1. Zakładanie obiektów szkółkarskich

1.1. Wprowadzanie adresu szkółki

1.2. Założenie kwater

1.3. Założenie pól siewnych

2. Ocena produkcji szkółkarskiej

3. Planowanie

3.1. Zasady planowania produkcji szkółkarskiej

3.2. Zakładanie nagłówka pozycji planu

3.2.1. Wprowadzanie informacji głównych dla pozycji planu

3.3. Wprowadzanie czynności

3.3.1. Wprowadzanie danych zasadniczych czynności

3.3.2. Wprowadzanie informacji o źródłach finansowania czynności

3.3.3. Wprowadzanie informacji dodatkowych dla czynności

3.4. Wprowadzanie materiałów

3.4.1. Wprowadzanie danych zasadniczych materiałów

3.4.2. Wprowadzanie informacji o źródłach finansowania dla materiałów

3.4.3. Wprowadzanie informacji dodatkowych dla materiałów

4. Właściwy start

SPIS ILUSTRACJI

Rysunek 1. Adres szkółkarski

Rysunek 2. Ekran główny pozycji planu dla obiektu

Rysunek 3. Ekran czynności na pozycji planu

Rysunek 4. Ekran materiału na pozycji planu

1. ZAKŁADANIE OBIEKTÓW SZKÓŁKARSKICH

1.1. Wprowadzanie adresu szkółki

W przypadku, gdy wcześniej nie założono szkółki w bazie, jest to pierwszy etap rejestracji, jaki należy wykonać. Adresy obiektów szkółkarskich zapisywane są w czterech polach adresu opisujących odpowiednio:

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Rysunek 1. Adres szkółkarski

Nowo zakładana szkółka musi mieć podany numer szkółki, zapisywany w pierwszym polu adresu dla obiektów szkółkarskich. Pozostałe pola mają pozostać puste.

Dla nowo zakładanej szkółki należy określić właściwy kod rodzaju szkółki. Kody rodzajów szkółki, dostępne do zastosowania:

LEŚNA - szkółka leśna

ZADRZEW - szkółka zadrzewieniowa

KONTENER - szkółka kontenerowa

TUNEL - szkółka tunelowa

Kod rodzaju szkółki o kodzie "LEŚNA" należy interpretować jako "szkółka leśna polowa", gdzie hoduje się sadzonki wyłącznie z odkrytym systemem korzeniowym.

Kod rodzaju szkółki o kodzie "ZADRZEW" należy interpretować jako "szkółka zadrzewieniowa polowa", gdzie produkuje się sadzonki wyłącznie z odkrytym systemem korzeniowym.

Kod rodzaju szkółki o kodzie "KONTENER" należy interpretować jako "specjalistyczna szkółka kontenerowa", gdzie produkuje się wyłącznie sadzonki z zakrytym systemem korzeniowym w doniczkach, pojemnikach, kasetach, balotach itp.

Kod rodzaju szkółki o kodzie "TUNEL" należy interpretować jako "specjalistyczna szkółka leśna tunelowa", gdzie produkuje się wyłącznie sadzonki z odkrytym systemem korzeniowym.

Dla nowo zakładanej szkółki należy również określić powierzchnię całkowitą szkółki, podawaną w arach. Powierzchnia produkcyjna szkółki jest określona jako suma powierzchni kwater, na których są pola siewne dla danego roku. Dla nowo zakładanej szkółki można dodatkowo podać krótki opis szkółki, pozwalający na łatwiejszą jej identyfikację.

Dla nowo zakładanej szkółki należy również określić nazwę szkółki. Będzie ona wykorzystana podczas zakładania grup powierzchni. Jeżeli nie poda się nazwy dla szkółki, nie będzie możliwe założenie grup powierzchni dla tej szkółki.

W przypadku, gdy na szkółce znajduje się tunel foliowy, w którym produkuje się sadzonki, a który do tej pory traktowany był jako oddzielne pole siewne na szkółce o rodzaju "LEŚNA", taki tunel należy opisać jako oddzielną szkółkę o rodzaju "TUNEL".

W przypadku, gdy szkółka ulega fizycznej likwidacji, w systemie nie wykonuje się żadnych specjalnych zapisów. Brak założonych dla tej szkółki pól siewnych niesie za sobą informację, że na tej szkółce nic nie rośnie w danym roku. Nie należy w żadnym wypadku zerować powierzchni takiej szkółki. W programie są założone blokady logiczne, niepozwalające na usunięcie adresów pól siewnych, jeśli zostały one użyte w innych tabelach, np. w systemie planów czy w historii szkółki.

1.2. Założenie kwater

Założenie kwater polega na dodaniu numerów kwaterom i przypisaniu ich do wcześniej już założonej szkółki. Nie można założyć kwater dla nieistniejącej szkółki.

Dla nowo zakładanej kwatery należy określić kod typu obiektu. Dopuszczalne wartości możliwe do użycia to:

O - dla kwater przeznaczonych do produkcji na powierzchni otwartej (dla szkółek "LEŚNA" lub ZADRZEW");

K - dla kwater przeznaczonych do produkcji w warunkach kontrolowanych (dla szkółek "TUNEL" lub "KONTENER").

Dla nowo zakładanej kwatery należy również określić jej powierzchnię, podawaną w arach. Program sprawdza, czy suma powierzchni wszystkich kwater przypisanych do tego samego numeru szkółki nie przekracza jej całkowitej powierzchni.

Dla nowo zakładanej kwatery można dodatkowo podać krótki jej opis, pozwalający na łatwiejszą identyfikację.

1.3. Założenie pół siewnych

Założenie pól siewnych polega na dodaniu numerów pól siewnych i przypisaniu ich do już wcześniej założonych kwater na szkółce. Nie można założyć pól siewnych dla nieistniejącej kwatery. Adres pola siewnego składa się z numeru szkółki, numeru kwatery, roku pola siewnego planu, dla którego jest zakładane oraz numeru pola siewnego w ramach kwatery. Pola siewne zakłada się co roku od nowa.

Po nadaniu adresu pola siewnego należy wypełnić pozostałe pola opisujące pole siewne. Można to wykonać w dwojaki sposób, zależnie od tego, czy pole siewne przeznaczone jest pod ugór czy produkcję materiału sadzeniowego.

Jeżeli pole siewne zakładane jest pod ugór, dla zakładanego pola siewnego trzeba podać:

* kod typu obiektu wskazujący na rodzaj ugoru; dopuszczalne wartości możliwe do użycia to:

Z - dla pól siewnych przeznaczonych pod ugorowanie zielone,

C - dla pól przeznaczonych pod ugorowanie czarne;

* powierzchnię pola siewnego, przeznaczonego na ugór.

Dodatkowo można podać krótki opis pola siewnego, pozwalający na jego łatwiejszą identyfikację.

Jeżeli pole siewne zakładane jest pod produkcję materiału sadzeniowego, dla zakładanego pola siewnego nie podaje się kodu rodzaju ugoru i powierzchni pola siewnego, trzeba natomiast podać:

- kod lub kody symboli produkcyjnych dla sadzonek (artykułów) planowanych do wyprodukowania na danym polu siewnym, przy czym stosuje się zasadę, że jest to stan planowany na jesień danego roku planu;

- powierzchnię w arach, jaką zajmują sadzonki na polu siewnym (suma powierzchni zajmowanej przez wszystkie sadzonki będzie stanowić powierzchnię pola siewnego).

Dla każdego artykułu na polu siewnym można dodatkowo podać:

- kod rodzaju siewu, jaki był dla niego stosowany; dopuszczalne wartości kodów rodzaju siewu to dla siewu:

P - pełnego,

R - rzędowego,

J - jednostkowego;

- numer świadectwa pochodzenia nasion użytych do produkcji danych sadzonek (numer świadectwa pochodzenia można wpisać lub wybrać z listy zapisanych w bazie numerów świadectw pochodzenia, używając klawisza F4; w przypadku, gdy artykuł posiada historię, zamiast numeru świadectwa pochodzenia należy przywiązać informację o historii artykułu (w polu numeru świadectwa pochodzenia pojawi się numer zapisany dla artykułu na poprzednim polu siewnym, pod warunkiem, że był podany dla artykułu na poprzednim polu siewnym, w innym przypadku numer świadectwa pozostanie pusty);

- informację o historii tego artykułu, użycie klawisza F5 + historia, umożliwia wyświetlenie informacji o wszystkich sadzonkach tego samego gatunku, w celu powiązania danej sadzonki z poprzednim polem siewnym; polega to na tym, że dla każdego artykułu mającego historię, należy podać informację, z jakiego poprzedniego pola siewnego został przeniesiony na to obecne pole siewne (przypisanie wykonuje się przez wybranie adresu pola siewnego z listy pól siewnych, na których występował ten sam gatunek); właściwie wykonane zapisy o historii artykułów, są podstawą do poprawnego wyliczenia kosztów ciągnionych dla produkcji sadzonek.

Pola siewne powinny być zakładane w układzie gatunków i grup gatunków z uwzględnieniem cykli produkcyjnych. Wyróżnia się następujące gatunki i grupy gatunków.

1. Sosna zwyczajna

2. Świerk

3. Modrzew

4. Jodła

5. Pozostałe iglaste

6. Buk

7. Dąb bezszypułkowy, dąb szypułkowy

8. Olsza czarna, brzoza

9. Jesion, lipa, klon, jawor

10. Pozostałe liściaste

Jeżeli technologia produkcji danego asortymentu jest zbliżona i generuje zbliżony poziom kosztów, to na jednym polu siewnym można łączyć sadzonki w jednym wieku, ale o różnych symbolach produkcyjnych.

Symbol produktu. Kody symboli produktu są pobierane z tabeli artykułów zakładanych w module Gospodarki Towarowej. Wszystkie artykuły zakładane na potrzeby obrotu sadzonkami muszą być założone zgodnie z opisem zawartym w podręczniku użytkownika SILP: ZESZYT GT-1 "WPROWADZANIE ARTYKUŁÓW" (dostępny w internecie pod adresem: http://www.zilp.pl/z/test01/dzialalnosc/zasoby_silp/instr_uzyt/SILP_instrukcje/15.pdf). Dodatkowym warunkiem, nieuwzględnionym w wymienionej instrukcji, jest warunek, że artykuł opisujący sadzonki z zakrytym systemem korzeniowym należy definiować tak, aby w miejscu ostatniego znaku w kodzie artykułu (12. znak) podawać oznaczenie "K".

Dodawanie symboli produkcyjnych dla sadzonek na polu siewnym. Podczas dodawania artykułów na polu siewnym należy kierować się ogólną zasadą, że podaje się tu kod symbolu produkcyjnego, przewidywanego do uzyskania na dzień sporządzenia protokołu oceny szkółkarskiej.

W związku z tym, jeżeli zakładamy pole siewne wiosną i wykonujemy na nim siewy, to zakładamy na nim przykładowe artykuły: SO 1/0, DB 1/0 dla gatunków wschodzących w tym samym roku lub LP 0/0 dla nasion przelegujących niestratyfikowanych.

Jeżeli zakładamy pole siewne na siew letni lub siew wiosenny do szkółkowania letniego, to zakładamy na nim przykładowe artykuły: BRZ 0.5/0, LP 0.5/0.

Dla jednoletnich sadzonek z siewu wiosennego szkółkowanych w okresie letnim zakładamy artykuł 0.5/0.5.

Jeżeli zakładamy pole siewne na siew jesienny, to zakładamy na nim przykładowe artykuły: BK 0/0, JD 0/0.

Jeżeli zakładamy pole siewne dla jednoletnich sadzonek szkółkowanych wiosną, to symbolem produkcyjnym na tym polu będzie 1/1 (np. dla zaszkółkowania MD 1/0, zakładamy na polu siewnym artykuł MD 1/1).

Na sadzonki wyjęte wiosną nie zakładamy pól siewnych, a koszty odnosimy na pozycję ogólną szkółki, będą one obciążały wszystkie sadzonki pozostające na szkółce.

Przy częściowym wyjęciu sadzonek z pola siewnego należy zakładać nowe pole siewne zgodnie z założeniem, że wiek w symbolu produkcyjnym podajemy taki, jaki osiągnie w danym roku (np. jeśli pozostaje SO 1/0, to zakładamy pole siewne dla SO 2/0).

W przypadku założenia pola siewnego dla zasiewów wiosennych i późniejszego obsiewu na innej powierzchni, należy skorygować powierzchnię pola siewnego, podając powierzchnię rzeczywiście obsianą.

Siewy przelegujące ewidencjonujemy jako sadzonki o symbolu produkcyjnym 0/0.

W sytuacji, gdy na części pola siewnego z siewem przelegującym pojawiły się wschody, takie pole należy podzielić na:

- część pola siewnego z uzyskaną produkcją i przeksięgowanymi proporcjonalnie kosztami,

- część pola siewnego z siewem przelegującym (korekta powierzchni) z pozostałymi kosztami.

Za siewy przepadłe w SILP uznawane są te, dla których wprowadzono koszty ewidencji szkód na polu siewnym, ze 100% uszkodzeniem.

Dla siewów przepadłych należy, po sporządzeniu i zarejestrowaniu protokołu szkód, poniesione koszty produkcji przeksięgować na koszty szkółki. Jeżeli siewy przepadły na całym polu siewnym, całość kosztów należy przenieść na koszty całej szkółki, pozostawiając gatunek, wiek i powierzchnię bez zmian. W kodzie artykułu w miejscu 11. znaku należy dopisać symbol "X" (duża litera X), co umożliwi odróżnienie artykułów będących w produkcji od artykułów, które przepadły. Powierzchnie przypisane do artykułów z symbolem "X" pozwolą na określenie całkowitej powierzchni przepadłych siewów podczas sporządzania sprawozdania LPIR-3.

W sytuacji, gdy siewy przepadły na części pola siewnego, dodatkowo takie pole siewne należy podzielić na części:

- część pola siewnego z zachowaną produkcją,

- część pola siewnego z przepadłą produkcją.

Do powstałych po podziale nowo utworzonych pół siewnych (z zachowaną produkcją) należy dopisać historię, a część kosztów poniesionych na polu z przepadłą produkcją należy przenieść odpowiednio na koszty całej szkółki. Dla części pola siewnego z przepadłą produkcją należy założyć nowe pole siewne. Aby powierzchnia nowo założonego pola powstałego z części pola z przepadłą produkcją została również zaliczona do powierzchni przepadłych w sprawozdaniu LPIR-3, należy na tym polu dodać odpowiedni artykuł mający w miejscu 11. znaku dopisany symbol "X". Powierzchnie części pola siewnego powstałe po podziale, muszą łącznie być zgodne z powierzchnią pola siewnego przed podziałem.

Protokoły przepadłych siewów należy rejestrować w SILP na pola siewne z gatunkiem, który w kodzie artykułu ma, na 11. miejscu, znak X.

Dla sadzonek, które przeznacza się wiosną do wyjęcia, nie zakładamy pól siewnych na rok wyjęcia sadzonek. Jeżeli z jakiegoś powodu sadzonki nie zostały wyjęte z całości lub części ubiegłorocznego pola siewnego, to dla tej powierzchni zakładamy nowe pole siewne, po zakończeniu wyjmowania sadzonek, przypisując im symbol produkcyjny, jaki osiągną jesienią.

Powierzchnie pól siewnych (łącznie z ugorami) należy skorygować po każdej zamianie w stosunku do planowanej powierzchni. Sadzonki wyjęte jesienią należy uwzględnić w inwentaryzacji produkcji szkółkarskiej, przeprowadzonej na dzień 15 listopada, nie korygując powierzchni pól siewnych. Na potrzeby siewów jesiennych dodaje się niezbędną powierzchnię pól siewnych, powiązaną z korektą ugorów.

Siewy dzieli się na wiosenne, letnie i jesienne: za siew wiosenny uważa się siew zaksięgowany do 31 maja, letni - od 1 czerwca do 31 sierpnia i jesienny - po 31 sierpnia.

Dla szkółek kontenerowych należy pamiętać o stosowaniu artykułów z literą "K".

2. OCENA PRODUKCJI SZKÓŁKARSKIEJ

Protokół oceny produkcji szkółkarskiej jest dokumentem służącym do rejestracji informacji o uzyskanej produkcji na polach siewnych. Produkcję można oceniać wiele razy w sezonie i każdą ocenę rejestrować w SILP. Umownie przyjęto, że na datę 15 listopada rejestruje się protokół oceny produkcji szkółkarskiej, który jest ostatnim protokołem w sezonie i którego zapisy są wykorzystywane do wyliczeń kosztów w raportach modułu Szkółka. Uwzględniając powyższe, w przypadku gdy produkcja na polu siewnym jakiegoś artykułu zostanie zakończona wyjęciem sadzonek, np. we wrześniu, to na podstawie faktycznych danych o liczbie wyjętych sadzonek z pola siewnego (WON) należy wykonać zapisy w module Szkółka -► Dokumenty źródłowe -► Protokół oceny z datą 15 listopada. W przypadku niezarejestrowania takiego protokołu, dla tych artykułów raporty by się nie wykonywały.

Podczas rejestracji protokołu oceny szkółkarskiej dla każdego artykułu na polu siewnym należy podać:

- liczbę sadzonek na ar (liczba ta musi być bezwzględnie rejestrowana we właściwych jednostkach miary, tj. w sztukach, zgodnie z opisem pola na ekranie do rejestracji danych z oceny; w raportach będą one automatycznie przeliczane na wielkości zarejestrowane w tysiącach sztuk - nie jest dopuszczalne rejestrowanie liczby w innych jednostkach, ponieważ będzie to wpływało na błędne wyniki w raportach);

- procent materiału dojrzałego (za materiał dojrzały należy przyjmować materiał przeznaczony do wyjęcia, spełniający wymagania określone dla materiału sadzeniowego, podane w rozporządzeniu MŚ z 18 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinien spełniać leśny materiał rozmnożeniowy; pozostały procent należy rozumieć za przeznaczony do dalszej produkcji).

Można również dla artykułu na polu siewnym podać treść uwagi.

Jesienny obrót sadzonkami opiera się na kosztach jednostkowych, wyliczonych na podstawie poniesionych nakładów w ubiegłym roku. W przypadku braku danego artykułu w poprzednim roku, należy zastosować koszt jednostkowy z sortymentu o podobnym sposobie produkcji, a w przypadku braku takiego sortymentu dopuszcza się przyjęcie kosztu rzeczywistego poprzez wygenerowanie raportu na dzień wyjęcia sadzonek.

3. PLANOWANIE

Wszelkie plany dotyczące prac na szkółce muszą być zakładane do właściwego poziomu adresu szkółkarskiego: szkółki, kwatery lub pola siewnego w danym roku gospodarczym, ewentualnie dla adresu leśnego lub numeru obiektu inwentarzowego. O poziomie szczegółowości zakładanych planów decyduje właściwy organ zarządzający, w zależności od potrzeb szczegółowości lokalnych analiz.

Sposób zakładania planów w systemie planów nie wymaga wprowadzania zmian. Założenia do raportów zestawiających koszty produkcji zostały opracowane tak, aby uwzględniały koszty planowane na pozycjach planu dla wszystkich rodzajów obiektów planowania: P - leśne, S - szkółkarskie, I - infrastruktury. W związku z tym nie ma znaczenia, czy koszty utrzymania obiektów, maszyn i urządzeń są planowane na adresy szkółki, infrastruktury czy adres leśny, a także nie ma znaczenia, na ile szkółek w nadleśnictwie zostaną one podzielone. Ważne jest, by plany były przywiązane do właściwego obiektu planowania ze względu na jego położenie, sposób użytkowania lub przyjęte w jednostce inne zasady. Wszystkie plany dotyczące szkółki powinny być zakładane z właściwym kodem typu planu, tj. "SZKL" dla szkółek leśnych lub "SZKZ" dla szkółek zadrzewieniowych.

3.1. Zasady planowania produkcji szkółkarskiej

Ponieważ w module "Szkółki" nie ma możliwości nanoszenia informacji o planowanych zabiegach na powierzchniach szkółki, wszelkie informacje o planowanych zabiegach należy zapisywać na pozycjach planu w systemie planów.

Odpowiedni poziom szczegółowości danych, uzyskanych w zestawieniach można osiągnąć poprzez wybranie odpowiedniej grupy czynności.

Planowanie zadań rzeczowych i kosztów dotyczących szkółek leśnych należy ewidencjonować według grup czynności i odnosić na pozycje planu w sposób zgodny z poniższym zestawieniem.

Grupy czynności MPK 22 - Szkółki leśne
nrkod grupy czynnościnazwa grupy czynnościmiejsce odnoszenia kosztówewidencja obowiązkowa
12345
2210SL_UPRuprawa gleby w szkółceszkółkaTAK
2211SL_ORKAMmechaniczna orka na szkółce leśnejszkółkaNIE
2212SL_SPULMmechaniczne spulchnianie gleby na szkółce leśnejszkółkaNIE
2213SL_UPRCmechaniczna uprawa przedsiewna na szkółce leśnejszkółkaNIE
2214SL_UPRKkonna uprawa przesiewna na szkółce leśnejszkółkaNIE
2215SL_UPRMnarzędziowo mechaniczna uprawa przedsiewna szkółki leśnejszkółkaNIE
2216SL_UPRRręczna uprawa przedsiewnaszkółkaNIE
2220SL_NAWnawożenie szkółkiszkółkaTAK
2221SL_NAWMnawożenie mineralne na szkółce leśnejszkółkaNIE
2222SL_KOMPprzygotowanie kompostu na szkółce leśnejszkółkaNIE
2223SL_UGÓRZugory zielone na szkółce leśnejszkółkaNIE
2224SL_NAWOnawożenie organiczne szkółki leśnejszkółkaNIE
2230SL_WYSsiewy w szkółcepole siewneTAK
2231SL-WYSRręczny wysiew nasion w szkółce leśnejpole siewneNIE
2232SL-WYSSRwysiew nasion siewem ręcznym na szkółce leśnejpole siewneNIE
2233SL-WSSCwysiew nasion siewnikiem mechanicznym na szkółce leśnejpole siewneNIE
2234SL-WAŁRręczne wałowanie siewów na szkółce leśnejpole siewneNIE
2235SL-WAŁCmechaniczne wałowanie siewów na szkółce leśnejpole siewneNIE
2236SL-WYSPOJwysiew nasion do pojemników na szkółce leśnejpole siewneNIE
2240SL_WEGrozmnażanie wegetatywne innepole siewneTAK
2241SL-ZRAZprzygotowanie zrazów do rozmnażania na szkółce leśnejpole siewneNIE
2242SL-ZRZEZYsadzenie zrzezów w szkółce leśnejpole siewneNIE
2243SL-SZCZEPszczepienia na szkółce leśnejpole siewneNIE
2244SL>SZCZEPsadzenie szczepów w szkółce leśnejpole siewneNIE
2250SL_PIELpielęgnowanie i ochrona w szkółkach leśnychpole siewneTAK
2251SL-UGÓRCutrzymywanie gleby w czarnym ugorze na szkółce leśnejszkółkaTAK
2252SL-PIELGpielęgnowanie uprawy gleby w szkółce leśnejpole siewneNIE
2253SL-PIELSpielęgnowanie sadzonek w szkółce leśnejpole siewneNIE
2254SL-DESZCZdeszczowanie szkółki leśnejszkółkaTAK
2255SL-ZWGRZBzwalczanie biologiczne grzybów na szkółce leśnejpola siewneNIE
2256SL-ZWGRZBMzwalczanie mechaniczne grzybów na szkółce leśnejpole siewneNIE
2257SL-ZWGRZBCzwalczanie chemiczne grzybów na szkółce leśnejpole siewneNIE
2258SL-MIKORmikoryzacjapole siewneNIE
2260SL_WIELprodukcja wielolatekw szkółce leśnejpole siewneTAK
2261SL<SZKszkółkowanie na szkółce leśnej - program przygotowawczypole siewneNIE
2262SL-SZKszkółkowanie na szkółce leśnejpole siewneNIE
2263SL-PODCpodcinanie korzeni w szkółce leśnejszkółkaTAK
2264SL-PRZYCprzycinanie pędów na szkółce leśnejpole siewneNIE
2265SL-FORMformowanie koron na szkółce leśnejpole siewneNIE
2270SL_KONTprodukcja sadzonek w warunkach kontrolowanychpole siewneTAK
2271SL-KONSTRprace przy konstrukcjach w szkółce leśnejpole siewneNIE
2272SL-SUBSTRprzygotowanie substratu na szkółce leśnejpole siewneNIE
2273SL-ROZMNrozmnażanie w tunelach, szklarniach w szkółce leśnejpole siewneNIE
2274SL-OCHRpielęgnacja, ochrona na szkółce leśnejpole siewneNIE
2275SL-KONCkońcowe prace szkółkarskie w produkcji kontrolowanejpole siewneNIE
2276SL-INNEinne prace szkółkarskie w produkcji kontrolowanejpole siewneNIE
2280SL_WYJMwyjmowanie i inne prace końcowe z sadzonkamiszkółkaTAK
2281SL-OCENAprace dla oceny materiału sadzeniowego w szkółce leśnejszkółkaNIE
2282SL-WYJMwyjmowanie materiału sadzeniowego w szkółce leśnejszkółkaNIE
2283SL-SORTsortowanie materiału sadzeniowego w szkółce leśnejszkółkaNIE
2284SL-PALETpaletowanie sadzonek na szkółce leśnejszkółkaNIE
2285SL-PRZECHprzechowywanie sadzonek w szkółce leśnejszkółkaNIE
2286SL-PAKOWpakowanie sadzonek na szkółce leśnejszkółkaNIE
2287SL-TRANStransport sadzonek na szkółce leśnejszkółkaNIE
2288SL-ZAKUPzakup sadzonekszkółkaTAK
2290SL_POZpozostałe prace szkółkarskieszkółkaTAK
2291SL-UTRZYMutrzymanie otoczenia szkółki leśnejszkółkaNIE
2292SL-REMONTremonty, konserwacja na szkółce leśnejszkółkaNIE
2293SL-MGAZtransport i magazynowanie na szkółce leśnejszkółkaNIE
2294SL-DOŚWdoświadczenia na szkółce leśnejszkółkaNIE

Do planowania obowiązkowo należy stosować grupy czynności podane w kolumnie "ewidencja obowiązkowa" tabeli jako "TAK". Stosowanie większej szczegółowości planowania do pozostałych grup czynności może być uregulowane przez każdą RDLP.

Przy zakładaniu planów na zakup sadzonek należy zakładać pozycje planu na grupę "SL-ZAKUP" - zakup sadzonek. Od tej zasady są następujące wyjątki w przypadku:

- zakupu sadzonek przeznaczonych do szkółkowania, koszty ich zakupu należy zaksięgować na koszty pola siewnego, na które sadzonki będą zaszkółkowane, tak aby można było wliczyć koszt tego zakupu w koszt produkcji tych sadzonek po zakończeniu cyklu produkcyjnego;

- gdy własne sadzonki wyjęto w nadmiarze i trzeba je zaszkółkować, wówczas należy je zaszkółkować na pole siewne z wartością wynikającą z dotychczasowych kosztów, bez przywiązywania historii produkcji, by nie zdublować kosztów - takie sadzonki traktuje się podobnie, jak sadzonki zakupione z przeznaczeniem do szkółkowania;

- szkółkowania sadzonek w trakcie sezonu wegetacyjnego należy je zaszkółkować na pole siewne z wartością lub dowiązać historię.

Planowanie zadań rzeczowych i kosztów dotyczących szkółek zadrzewieniowych należy ewidencjonować analogicznie do szkółek leśnych stosując odpowiednio grupy czynności z MPK 46.

Dla szkółek leśnych i zadrzewieniowych należy ponadto stosować grupy czynności związane z kodem MPK 2772 - utrzymanie obiektów, maszyn i urządzeń szkółkarskich.

Grupy czynności MPK 2772 - utrzymanie obiektów, maszyn i urządzeń szkółkarskich
numerkod grupy czynnościnazwa grupy czynnościmiejsce odnoszenia kosztówewidencja obowiązkowa
2291SL-UTRZYMutrzymanie obiektów szkółkiszkółka/obiekt inwentarzaTAK
2721UT-SZKÓŁutrzymanie maszyn i urządzeń szkółkarskichszkółka/obiekt inwentarzaTAK

3.2. Zakładanie nagłówka pozycji planu

Informacje zawarte w nagłówku planu pozwalają między innymi, określić rok planu (wykonania prac), lokalizację prac (poziom i adres obiektu), ich zakres (grupę czynności) i pilność. Wszystkie zakładane pozycje planu dotyczące szkółki muszą być przypisane odpowiednio do typu planu o kodzie "SZKL" dla szkółek leśnych lub "SZKZ" dla szkółek zadrzewieniowych.

grafika

Rysunek 2. Ekran główny pozycji planu dla obiektu

3.2.1. Wprowadzanie informacji głównych do pozycji planów

Ekran "Plany dla obiektu" zawiera, między innymi, informacje o pozycji planu, obiekcie, którego dotyczy plan (cała szkółka, kwatera, pole siewne), zakresie prac i ich pilności. Zakładając pozycję planów należy zdefiniować następujące wartości:

- Typ obiektu. Dla planów szkółkarskich podstawowym typem obiektu planowania jest typ o kodzie "S-szkółkarskie", wskazujący na obiekty o adresie szkółkarskim.

- Adres obiektu. Po podaniu kodu typu obiektu należy podać adres obiektu szkółkarskiego, dla którego zakładana jest pozycja planu [np. 01-( )-( )/( ) = poziom szkółki, 01-01-( )/( ) = poziom kwatery, 01-01-08/01 = poziom pola siewnego]. Poprawność podanego adresu jest sprawdzana z danymi, zawartymi w bazie systemu las.

- Rok planu. Podany rok określa rok, którego plan dotyczy.

- Typ planu. Wprowadzony kod typu planu określa dział, którego dotyczy plan. Wartości dopuszczalne dla planów szkółki to: "SZKL" lub "SZKZ".

- Grupa czynności. Określa zakres prac dotyczących danej pozycji planu oraz, poprzez numer MPK (miejsca powstawania kosztów), sposób księgowania w podsystemie Finanse. Użycie klawisza F4 umożliwia odszukanie odpowiedniej grupy czynności.

- Pilność. Pozwala na wprowadzenie informacji dotyczącej pilności wykonania prac na danej pozycji planu (tylko zgodnie z danymi zawartymi w bazie). Dla planów szkółkarskich podstawowym kodem jest kod o wartości "---", oznaczający zabieg normalny.

W danym roku planu dla jednego adresu obiektu grupa czynności nie może się powtarzać w ramach jednego typu planu.

Założoną pozycję planu można usunąć z systemu planów funkcją <Usuń> do momentu, gdy nie zostały zaksięgowane na nią poniesione koszty. Jeżeli z jakichś powodów nie chcemy usuwać pozycji planu w celu "zdjęcia" pozycji z planów bieżących, można skorygować dla tej pozycji kod typu planu z "SZKL" na "SZKLX". Spowoduje to przeniesienie pozycji planu do tzw. planu dodatkowego. Zmianę kodu typu planu wykonuje się przez funkcję <Kor> (korygowanie) i dopisanie litery X. Przesunięcie pozycji ponownie do planu zasadniczego następuje po usunięciu litery X - również przy wykorzystaniu funkcji <Kor>. Korekta pozycji planu jest również możliwa w sytuacji, gdy nie zostały zaksięgowane na nią poniesione koszty. Tę samą zasadę stosuje się do planów o kodzie typu planu "SZKZ".

Dla założonej pozycji planu można ponadto zmienić adres obiektu i zmiana ta nie jest związana z tym, czy na pozycję planu zostały zaksięgowane poniesione koszty.

Jeżeli zakładana pozycja planu dotyczy obiektu o innym kodzie, typie np. "P" lub "I", należy postępować podobnie, jak wyżej opisano, podając właściwy adres obiektu. Sytuacja taka może mieć miejsce, gdy planuje się wykonanie jakichś zabiegów pielęgnacyjnych lub prac z pozyskania drewna na kulisach wchodzących w obrys szkółki, mających adres leśny.

Dla obiektów inwentarza używanego do prac szkółkarskich należy zakładać plany na numer inwentarza. Ma to szczególne zastosowanie w sytuacji, gdy urządzenia są używane również poza szkółką lub na większej niż jedna liczbie szkółek.

3.3. Wprowadzanie czynności

Na tym ekranie wprowadza się informacje dotyczące poszczególnych czynności, które mają zostać wykonane w ramach pozycji planu. Ze względu na umożliwienie przeprowadzenia analiz dotyczących planu i wykonania, wprowadzenie czynności kest konieczne.

Na pozycjach planów dotyczących szkółki liczba zakładanych czynności może być różna, w zależności od grupy czynności. Czynności na pozycji planu może być wiele lub jedna, jednak dla każdej pozycji planu należy stosować czynność aktualizującą, z jednostką miary zgodną z domyślną jednostką miary dla danej grupy czynności.

grafika

Rysunek 3. Ekran czynności na pozycji planu

3.3.1. Wprowadzanie danych zasadniczych czynności

Ekran "Czynności na pozycji planu" zawiera pola konieczne do wypełnienia podczas zakładania czynności. Zakładając pozycję planów należy zdefiniować następujące wartości.

* Czynność. Kod czynności - możliwe użycie klawisza F4 w celu uzyskania podpowiedzi możliwych do uzyskania kodów.

* Wyróżnik aktualizacji. Dla czynności aktualizującej na pozycji planu należy dodać wyróżnik "T". Dane dotyczące godzin i kosztów przypisane do czynności są uwzględniane w wyliczaniu kosztów.

* Kod jednostki miary. Kod jednostki miary dla czynności jest podawany przez program, zgodnie z definicją zapisaną dla czynności w danych podstawowych systemu planów. Kod jednostki miary można zmienić na inny.

* Ilość planowana. Dane informujące o wielkości planowanej do wykonania czynności (np. liczby TSZT sadzonek przewidzianych do sortowania).

* Stopień trudności. Stopień trudności danej czynności, wynikający z taryfikatora robót przyjętego w nadleśnictwie.

* Współczynnik. Mnożnik, przez jaki ma być skorygowana wielkość godzin przewidziana do wykonania tej czynności - program proponuje "1.00".

* Rodzaj kosztów. Możliwe dwa określenia: "W" - prace wykonywane przez pracowników zatrudnionych w nadleśnictwie (pracowników Własnych), program automatycznie wylicza w takim przypadku narzuty na płace (dodaje nową czynność - NARZ PŁAC - narzuty na płace) lub "O" - prace wykonywane przez pracowników niezatrudnionych w nadleśnictwie (pracowników Obcych), np. zakłady usług leśnych.

* Ilość godzin. Informacja o liczbie godzin potrzebnych do wykonania tej czynności. Dane możliwe do otrzymania automatycznie po użyciu klawisza F7 - obliczenie akordu (dla czynności zapisanych w tabelach akordowych).

* Stawka. W tym polu możliwe są do podania dwie informacje:

- jeżeli nie podano liczby godzin do wykonania danej czynności, informacja określa planowany koszt wykonania tej czynności,

- jeśli podano liczbę godzin, wówczas w tym polu należy podać stawkę godzinową.

Dla danej czynności należy ponadto zdefiniować właściwe źródło jej finansowania.

3.3.2. Wprowadzanie informacji o źródłach finansowania dla czynności

Jeśli w danych podstawowych planowania (LAS ® Dane podstawowe ® Domyślne źr. finansowan.) wypełnione są domyślne źródła finansowania, to podczas zakładania czynności źródła finansowania przypisują się automatycznie wartościami domyślnymi.

Jeśli przypisana wartość domyślna źródła finansowania musi być z jakichś powodów skorygowana, wartość domyślną należy usunąć i wprowadzić nowe, odpowiednie wartości.

Przy użyciu klawiszy <Kor> i <Tab> przechodzi się do sekcji, w której podaje się informacje o planowanych źródłach finansowania planowanej czynności. Usunięcie wiersza z poprzednią wartością wykonuje się przy użyciu klawisza <F3>. Czynność może być przypisana do jednego kodu lub większej liczby kodów źródeł finansowania. Do każdego z kodów należy odpowiednio przypisać część ilości planowanej. Program kontroluje poprawność przyporządkowania ilości.

3.3.3. Wprowadzanie informacji dodatkowych dla czynności

Dostęp do informacji dodatkowych dla czynności jest możliwy po wybraniu z menu funkcji "Fin/Info". Po wybraniu w menu tego hasła, formatka zmienia się i wyświetlane są informacje dodatkowe (Info) dla czynności, zamiast źródeł finansowania. Dostęp do rejestracji informacji dodatkowych dla czynności jest możliwy po wybraniu w menu funkcji "Info".

W sekcji zawierającej informacje dodatkowe są pola na następujące dane:

* Pole C PAKIET- numer przypisanego pakietu;

* Pole C Umowa - numer przypisanej umowy;

* Pole IL AKORD (ilość akordowa) - jeśli dane zapisane w polu Ilość ekranu "Poszczególna czynność" stanowią ilość akordową, wówczas obie wartości są równe;

* Pole NARZ PŁAC (narzuty na płace) wypełniane jest automatycznie przez program, jeżeli w polu Rodz.koszt. ekranu "Poszczególna czynność" jest wpisany kod "W" (oznaczający, że prace będą wykonywane przez pracowników nadleśnictwa) - wyliczone narzuty na płace, jeżeli daną czynność wykonują pracownicy nadleśnictwa;

* Pole UWAGI C (uwagi użytkownika) - pole do wprowadzenia dowolnych, dodatkowych informacji.

3.4. Wprowadzanie materiałów

Ekran "Materiały na pozycji planu" umożliwia zaplanowanie zużycia materiałów niezbędnych do wykonania prac na pozycji planu. Wprowadzenie ilości i cen jednostkowych pozwala uzyskać informację o niezbędnych nakładach na materiały. Odpowiedni wskaźnik [pole "Materiał (W/O)] pozwala na wstawienie informacji o danym materiale do planu zakupów.

grafika

Rysunek 4. Ekran materiału na pozycji planu

3.4.1. Wprowadzanie danych zasadniczych dla materiałów

Ekran "Materiały na pozycji planu" zawiera pola konieczne do wypełnienia podczas zakładania materiału. Zakładając materiał na pozycji planu należy zdefiniować następujące wartości.

* Kod grupy artykułu. Pole przeznaczone do wpisania grupy planowej artykułów przewidzianych do wykorzystania na danej pozycji planu, np. nasion.

* Kod jednostki miary dla materiału. Jednostka podpowiadana jest przez program na podstawie danych, zapisanych w polu "Jednostka miary" w Gospodarce Towarowej ® Dane podstawowe ® Grupy. Możliwa ręczna korekta jednostki miary.

* Ilość materiału. Liczba jednostek danego materiału, przewidziana do wykorzystania przy realizacji tej pozycji planu.

* Cenę jednostkową materiału. Planowana cena jednostkowa materiału.

* Materiał (W/O). Wyróżnik określający, czy planowany do użycia materiał jest materiałem własnym - "W" (własny, np. sadzonki z własnej szkółki), czy też należy go kupić - "O". Dla danego materiału należy ponadto zdefiniować właściwe źródło jego finansowania.

3.4.2. Wprowadzenie informacji o źródłach finansowania dla materiałów

Jeśli w danych podstawowych planowania (LAS ® Planowanie ® Dane podstawowe ® Domyślne źr. finansowan.) wypełnione są domyślne źródła finansowania, to podczas zakładania materiału źródła finansowania przypisują się automatycznie wartościami domyślnymi.

Jeżeli przypisana wartość domyślna źródła finansowania musi być z jakichś powodów skorygowana, wartość domyślną należy usunąć i wprowadzić nowe, odpowiednie wartości. Przy użyciu klawiszy <Kor> i <Tab> przechodzi się do sekcji, w której podaje się informacje o planowanych źródłach finansowania planowanego materiału. Usunięcie wiersza z poprzednią wartością wykonuje się przy użyciu klawisza <F3>. Materiał może być przypisany do jednego lub większej, liczby kodów źródeł finansowania. Do każdego z kodów należy odpowiednio przypisać część ilości planowanej. Program kontroluje poprawność przyporządkowania ilości.

3.4.3. Wprowadzanie informacji dodatkowych dla materiałów

Dostęp do informacji dodatkowych dla materiału jest możliwy po wybraniu w menu funkcji "Fin/Info". Po wybraniu "Fin/Info" w menu, wyświetlana formatka zmienia się i wyświetlane są informacje dodatkowe Info) dla materiału zamiast źródeł finansowania. Dostęp do rejestracji informacji dodatkowych dla materiału jest możliwy po wybraniu w menu funkcji "Info".

W informacjach dodatkowych można wprowadzić planowaną powierzchnię, jaką będą zajmowały materiały o odpowiednim symbolu produkcyjnym.

W sekcji zawierającej informacje dodatkowe są pola na następujące dane.

* Pole C PAKIET - numer przypisanego pakietu;

* Pole C UMOWA - numer przypisanej umowy;

* Pole POW M (powierzchnia dla materiału) - w polu tym podaje się powierzchnię, jaka będzie zajmowana przez materiał na obiekcie;

* Pole UWAGI M (uwagi do materiału) - pole do wprowadzenia dowolnych dodatkowych informacji;

* Pole ŚWIAD - pole do wprowadzenia numeru świadectwa pochodzenia.

4. WŁAŚCIWY START

Aby można było uzyskiwać właściwe wyniki w raportach wyliczających koszty produkcji sadzonek, należy dla nowo zakładanych pól siewnych właściwie przywiązywać dane o historii sadzonek i kontynuować przywiązywanie do końca cyklu produkcyjnego dla danego pola siewnego oraz wszystkich kolejno nowo zakładanych pól siewnych.

Dla wszystkich wielolatek będących w produkcji obligatoryjnie należy uzupełnić historię artykułów na polach siewnych w trybie modyfikacji szkółki.

Właściwe prowadzenie i rejestrowanie w SILP protokołów oceny produkcji szkółkarskiej z datą 15 listopada RRRR jest warunkiem poprawnego działania raportów wyliczających koszty produkcji szkółkarskiej.

Właściwe rejestrowanie w SILP historii szkółki dla artykułów, które są aktualnie w produkcji, jest warunkiem poprawnego działania raportów wyliczających koszty produkcji szkółkarskiej.

Rzetelne uzupełnienie w protokole oceny produkcji szkółkarskiej pola "% materiału dojrzałego" będzie procentowało użytkownikowi automatycznym uzyskaniem sprawozdania LPIR-3.

Rzetelne uzupełnianie w polu siewnym pola "numer świadectwa pochodzenia nasion" będzie procentowało użytkownikowi automatycznym uzyskaniem sprawozdania LPIR-3.

W sytuacji, gdy dane o kosztach produkcji sadzonek znajdują się w dwóch bazach danych SILP, koszty produkcji należy wyliczyć oddzielnie dla każdej bazy i właściwie do siebie dodać po wykonaniu raportów.

W celu upowszechnienia ogólnych zasad ewidencji szkółkarskiej konieczne jest pilne przeprowadzenie szkoleń.