Zm.: zarządzenie w sprawie Instrukcji Urządzania Lasu oraz zarządzenie w sprawie zasad planowania i rozliczania kosztów sporządzania planów urządzenia lasu.
B.I.LP.2007.11.79
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE Nr 54
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 24 września 2007 r.
w sprawie zmiany zarządzenia nr 43 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 18 kwietnia 2003 r. w sprawie Instrukcji Urządzania Lasu oraz zarządzenia nr 26 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 23 maja 2007 r. w sprawie zasad planowania i rozliczania kosztów sporządzania planów urządzenia lasu
Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1, zwanego dalej statutem - w wykonaniu zadania dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonego w art. 33, ust. 3, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2005 r.: nr 45, poz. 435; nr 157, poz. 1315; nr 167, poz. 1399; nr 175, poz. 1460 i 1462 oraz z 2006 r.: nr 227, poz. 1658; nr 245, poz. 1775; a także z 2007 r.: nr 59, poz. 405; nr 64, poz. 427), zwanej dalej ustawą, oraz w § 8, ust. 1, pkt 5 Statutu2 - zarządzam, co następuje.
1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r.; w § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny Lasów Państwowych wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
2 W art. 33, ust. 3, pkt 4 ustawy określono, że dyrektor generalny Lasów Państwowych "organizuje planowanie urządzeniowe w lasach i prognozowanie w leśnictwie". W § 8, ust. 1, pkt 1 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe określono, że "Dyrektor generalny Lasów Państwowych ustala w szczególności (...) szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki leśnej w lasach zarządzanych przez Lasy Państwowe". Z różnych uregulowań prawnych (szczególnie z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe oraz przepisów właściwych w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności) wynika, że zamawianie usług, dostaw i robót budowlanych stanowi przejaw działalności administracyjnej w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych (działalności administracyjnej w tym zakresie, w jakim ta działalność administracyjna polega na zarządzaniu - kierowaniu - kadrą pracowniczą oraz zasobami ekonomicznymi, wchodzącymi w skład poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych). W świetle przepisów właściwych w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności - omawianą działalność administracyjną (w tym zamawianie usług, dostaw i robót budowlanych) należy identyfikować jako działalność pomocniczą w stosunku (przede wszystkim) do działalności gospodarczej prowadzonej w Lasach Państwowych w ramach gospodarki leśnej (jako działalności przeważającej w Lasach Państwowych, w rozumieniu przepisów właściwych w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności). Przepisy właściwe w sprawie PKD nakazują, aby wszelkie koszty działalności pomocniczej były przypisywane do działalności przeważającej lub drugorzędnych. W tym kontekście działalność pomocnicza jako działalność niezbędna do wystąpienia efektów działalności gospodarczej (przeważającej lub drugorzędnych) jest częścią składową działalności gospodarczej. Dyrektor generalny Lasów Państwowych może zatem na podstawie § 8, ust. 1, pkt 1 ustalać nie tylko szczegółowe zasady wykonywania zadań w ramach działalności gospodarczej należącej do gospodarki leśnej, ale również szczegółowe zasady prowadzenia działalności pomocniczej, służącej wymienionej działalności gospodarczej.