Zm.: wytyczne w sprawie wymagań technicznych stosowanych przez inspektorów przy sprawdzaniu zdatności technicznej ultralekkich statków powietrznych, paralotni, motolotni oraz spadochronów.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2006.6.24

Akt jednorazowy
Wersja od: 28 lipca 2006 r.

WYTYCZNE Nr 4
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 5 lipca 2006 r.
zmieniające wytyczne w sprawie wymagań technicznych stosowanych przez inspektorów przy sprawdzaniu zdatności technicznej ultralekkich statków powietrznych, paralotni, motolotni oraz spadochronów

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 6 i 16 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696) zarządza się, co następuje:
§  1.
W załączniku nr 2 do wytycznych nr 3 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 20 kwietnia 2005 r. w sprawie wymagań technicznych stosowanych przez inspektorów przy sprawdzaniu zdatności technicznej ultralekkich statków powietrznych, paralotni, motolotni oraz spadochronów (Dz. Urz. ULC Nr 5, poz. 25) w § 3: ust. 4 - 7 otrzymują brzmienie:

"4. Orzeczenie zdatności wydawane dla uprzęży lub kompletu zawierającego skrzydło oraz uprząż, podczepienie uprzęży do skrzydła, powinno zapewniać przenoszenie obciążeń nie mniejszych niż:

1) 15-krotny maksymalny całkowity ciężar w locie, w kierunku faktycznego działania sił w normalnych warunkach lotu, w czasie 5 sekund;

2) 6-krotny maksymalny całkowity ciężar w locie, w kierunku faktycznego działania sił podczas podczepienia w pojedynczym punkcie, w czasie 10 sekund;

3) 4,5-krotny maksymalny całkowity ciężar w locie, w kierunku najbardziej niekorzystnym podczas podczepienia w pojedynczym punkcie, w czasie 10 sekund;

4) 15-krotny maksymalny całkowity ciężar w locie, w kierunku faktycznego działania sił w normalnych warunkach lotu z uwzględnieniem przenoszenia obciążeń przez taśmy udowe, w czasie 5 sekund.

5. Orzeczenie zdatności wydawane dla kompletu zawierającego wózek lub skrzydło oraz wózek, podczepienie wózka do skrzydła, powinno zapewniać przenoszenie obciążeń nie mniejszych niż:

1) 15-krotny maksymalny całkowity ciężar w locie dla motoparalotni z wyłączeniem paraplanów, w kierunku faktycznego działania sił w normalnych warunkach lotu, w czasie 5 sekund;

2) 8-krotny maksymalny całkowity ciężar w locie dla paraplanów, w kierunku faktycznego działania sił w normalnych warunkach lotu, w czasie 5 sekund;

3) 6-krotny maksymalny całkowity ciężar w locie, w kierunku faktycznego działania sił podczas podczepienia w pojedynczym punkcie, w czasie 10 sekund;

4) 4,5-krotny maksymalny całkowity ciężar w locie, w kierunku najbardziej niekorzystnym podczas podczepienia w pojedynczym punkcie, w czasie 10 sekund.

6. Podczepienie uprzęży do systemu ratowniczego powinno zapewniać przenoszenie obciążeń nie mniejszych niż 15-krotny maksymalny całkowity ciężar w locie, w kierunku faktycznego działania sił w normalnych warunkach użycia, w czasie 5 sekund.

7. Podczepienie wózka lub siedziska załogi do systemu ratowniczego powinno zapewniać przenoszenie obciążeń nie mniejszych niż:

1) 15-krotny maksymalny całkowity ciężar w locie, w kierunku faktycznego działania sił w normalnych warunkach użycia, w czasie 5 sekund (z wyłączeniem paraplanów);

2) 6,5-krotny maksymalny całkowity ciężar w locie, w kierunku najbardziej niekorzystnym podczas podczepienia w pojedynczym punkcie, w czasie 10 sekund lub;

3) 1,3-krotny udar występujący podczas otwarcia systemu ratowniczego podawany przez producenta systemu ratowniczego dla maksymalnej prędkości lotu, w kierunku najbardziej niekorzystnym podczas podczepienia w pojedynczym punkcie, w czasie 10 sekund.".

§  2.
Wytyczne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.