Zm.: statut Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1997.9.34

Akt jednorazowy
Wersja od: 5 kwietnia 1997 r.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 25 marca 1997 r.
w sprawie zmian w statucie Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych.

Na podstawie art. 90a ust. 6 ustawy z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 11, poz. 62) ogłasza się - na wniosek Prezesa Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń - zmiany w statucie Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych stanowiącego załącznik do obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 1996 r. w sprawie ogłoszenia statutu Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 12, poz. 55 i Nr 21, poz. 109) w brzmieniu ustalonym w załączniku do obwieszczenia.

ZAŁĄCZNIK

W statucie Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
w ust. 3 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) likwidacja szkód i wypłata poszkodowanym osobom krajowym (w rozumieniu ustawy Prawo dewizowe) świadczeń z tytułu wypadków spowodowanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przez posiadaczy pojazdów mechanicznych posiadających dokumenty ubezpieczenia (Zielone Karty) wystawione przez upadłego Członka.";

b)
w ust. 4 dodaje się w pkt 2 po wyrazach "Koszty te," wyrazy "a także koszty wynikające z zapisu ust. 3 pkt 6";
2)
w § 4 w ust. 5 po wyrazach "przypisaną składką" dodaje się wyraz "brutto";
3)
w § 6:
a)
w pkt 2 wyrazy "wystąpieniu Członka Biura i" skreśla się,
b)
w pkt 3 wyrazy "oraz o zawieszeniu" skreśla się,
c)
w pkt 7 wyrazy "oraz ustalenia ich wynagrodzeń" skreśla się,
d)
w pkt 13 po wyrazach "grupie 10" dodaje się wyrazy "Działu II wskazanej w załączniku do ustawy o działalności ubezpieczeniowej.";
4)
w § 9:
a)
po wyrazie "należy" dodaje się wyrazy "w szczególności",
b)
w pkt 3 po wyrazie "Zarządu" dodaje się wyrazy "i ustalenie ich wynagrodzeń",
c)
pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) podejmowanie uchwał o zawieszeniu Członkowi Biura prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart) i uchylenie tych uchwał.";

5)
w § 11:
a)
w pkt 8 wyrazy "oraz o zawieszeniu" skreśla się,
b)
po pkt 8 dodaje się pkt 8a w brzmieniu:

"8a) występowanie z wnioskiem do Rady Biura o zawieszenie Członkowi Biura prawa do wydawania dokumentów ubezpieczenia (Zielonych Kart),";

6)
w § 12 ust. 2 oznaczenia tiret zastępuje się oznaczeniem punktów od nr 1 do 7;
7)
§ 13 otrzymuje brzmienie:

"§ 13. 1. Zgromadzenie podejmuje uchwałę o przyznaniu prawa do wydania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart) przez członków Biura - na wniosek Członka przedłożony przez Zarząd.

2. Zgromadzenie na wniosek Zarządu może cofnąć prawo do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych w przypadku gdy członek Biura:

1) nie przestrzega postanowień Statutu i obowiązków wynikających z członkostwa w Biurze,

2) nie wywiązuje się z zobowiązań finansowych wobec Biura przez okres jednego roku.

3. Uchwała o przyznaniu lub cofnięciu prawa do wydawania dokumentów ubezpieczenia podejmowana jest większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 3/4 Członków Zgromadzenia. Zawiadomienie o przyznaniu lub cofnięciu prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych przekazane jest Członkami Biura w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem.

4. Z chwilą otrzymania zawiadomienia o cofnięciu prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych, Członek Biura obowiązany jest niezwłocznie zaprzestać wydawania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart).

5. W przypadku cofnięcia prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart), Członek Biura obowiązany jest w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia zwrócić do Zarządu wszystkie nie wykorzystane dokumenty ubezpieczeniowe (Zielone Karty).";

8)
po § 13 dodaje się §§ 13a i 13b w brzmieniu:

"§ 13a. 1. Rada może na wniosek Zarządu zawiesić i przywrócić prawo do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart) w przypadku gdy Członek Biura:

1) zalega z opłatą wynikającą z Jednolitej Umowy między Biurami przez okres trzech miesięcy,

2) zalega z terminowym płaceniem składki członkowskiej,

3) narusza inne postanowienia Jednolitej Umowy między Biurami i Statutu.

2. Członek Biura, którego dotyczy wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien być zawiadomiony o posiedzeniu Rady Biura i może w nim uczestniczyć, w części dotyczącej rozpatrywania tego wniosku.

3. Uchwała o zawieszeniu prawa do wydawania dokumentów ubezpieczenia (Zielonych Kart) podejmowana jest większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 3/4 liczby członków Rady.

4. Zarząd zobowiązany jest do pisemnego zawiadomienia Członka Biura o podjętej przez Radę Uchwale. Zawiadomienie powinno zawierać uzasadnienie. Z dniem otrzymania zawiadomienia o zawieszeniu prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart), Członek Biura obowiązany jest niezwłocznie zaprzestać wydawania tych dokumentów.

5. W przypadku zawieszenia prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych Członek Biura obowiązany jest w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia przekazać do Zarządu, jako depozyt, wszystkie nie wykorzystane dokumenty ubezpieczeniowe.

6. Członkowi Biura przysługuje prawo złożenia odwołania wraz z uzasadnieniem od uchwały Rady Biura o zawieszeniu prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart) oraz od uchwały Rady Biura nie uwzględniającej wniosku o przywrócenie prawa do wydawania tych dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart). Odwołanie składane jest do Walnego Zgromadzenia za pośrednictwem Rady.

7. Złożenia odwołania, o którym mowa w ust. 6, nie wstrzymuje wykonania uchwały Rady."

§ 13b. 1. Przywrócenie prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych, możliwe jest po usunięciu wszelkich uchybień przez Członka Biura. Postanowienia § 13a ust. 3 i 6 Statutu stosuje się odpowiednio.

2. Członkowie w okresie zawieszenia lub cofnięcia prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych obowiązani są do pokrywania wszystkich kosztów związanych z działalnością Biura, zgodne ze Statutem.";

9)
w § 14:
a)
w ust. 2 po wyrazie "Wystąpienie" dodaje się wyraz "Członka",
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wykluczenie Członka z Biura następuje automatycznie:

1) z dniem cofnięcia przez Ministra Finansów zezwolenia na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej w grupie 10 działu II wskazanej w załączniku do ustawy o działalności ubezpieczeniowej,

2) z dniem ogłoszenia upadłości Członka Biura.";

10)
w § 15 po ust. 9 dodaje się ust. 10 w brzmieniu:

"10) Członkowie Biura zobowiązani są do opłacania składki członkowskiej i zaliczek na nią w wyznaczonych terminach. W razie niedotrzymania terminu Biuro nalicza ustawowe odsetki.";

11)
w § 17:
a)
w ust. 1

– oznaczenie tiret zastępuje się oznaczeniem punktów od nr 1 do 5,

– pkt 4 otrzymuje następujące brzmienie:

"4) Odsetki z tytułu nieterminowego wykonania zobowiązań wobec Biura,",

b)
w ust. 2 po wyrazie "składki" dodaje się wyraz "członkowskiej",
c)
w ust. 3 wyrazy "Składki członkowskie ustalane są" zastępuje się wyrazami "Składka członkowska ustalana jest", a wyraz "ilości" zastępuje się wyrazem "liczby".;
12)
w § 18 ust. 1:
a)
w pkt 1 oznaczenia tiret zastępuje się oznaczeniem literowym od "a" do "c",
b)
w pkt 2, 3, 4 wyraz "wydatki" zastępuje się wyrazem "koszty";
13)
§ 23 otrzymuje brzmienie:

"§ 23. 1. Biuro wypłaca odszkodowanie wraz z odsetkami i kosztami wynikającymi z Jednolitej Umowy między Biurami za Członka Biura pozostającego w zwłoce z płatnością odszkodowania.

2. Członek Biura zobowiązany jest do zwrotu Biuru zapłaconej za niego kwoty, o której mowa w ust. 1 wraz z odsetkami ustawowymi od dnia dokonania przez Biuro zapłaty."