Zm.: statut Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych.
Dz.Urz.MF.1997.9.34
Akt jednorazowyOBWIESZCZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 25 marca 1997 r.
w sprawie zmian w statucie Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych.
ZAŁĄCZNIK
"6) likwidacja szkód i wypłata poszkodowanym osobom krajowym (w rozumieniu ustawy Prawo dewizowe) świadczeń z tytułu wypadków spowodowanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przez posiadaczy pojazdów mechanicznych posiadających dokumenty ubezpieczenia (Zielone Karty) wystawione przez upadłego Członka.";
"10) podejmowanie uchwał o zawieszeniu Członkowi Biura prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart) i uchylenie tych uchwał.";
"8a) występowanie z wnioskiem do Rady Biura o zawieszenie Członkowi Biura prawa do wydawania dokumentów ubezpieczenia (Zielonych Kart),";
"§ 13. 1. Zgromadzenie podejmuje uchwałę o przyznaniu prawa do wydania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart) przez członków Biura - na wniosek Członka przedłożony przez Zarząd.
2. Zgromadzenie na wniosek Zarządu może cofnąć prawo do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych w przypadku gdy członek Biura:
1) nie przestrzega postanowień Statutu i obowiązków wynikających z członkostwa w Biurze,
2) nie wywiązuje się z zobowiązań finansowych wobec Biura przez okres jednego roku.
3. Uchwała o przyznaniu lub cofnięciu prawa do wydawania dokumentów ubezpieczenia podejmowana jest większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 3/4 Członków Zgromadzenia. Zawiadomienie o przyznaniu lub cofnięciu prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych przekazane jest Członkami Biura w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem.
4. Z chwilą otrzymania zawiadomienia o cofnięciu prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych, Członek Biura obowiązany jest niezwłocznie zaprzestać wydawania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart).
5. W przypadku cofnięcia prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart), Członek Biura obowiązany jest w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia zwrócić do Zarządu wszystkie nie wykorzystane dokumenty ubezpieczeniowe (Zielone Karty).";
"§ 13a. 1. Rada może na wniosek Zarządu zawiesić i przywrócić prawo do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart) w przypadku gdy Członek Biura:
1) zalega z opłatą wynikającą z Jednolitej Umowy między Biurami przez okres trzech miesięcy,
2) zalega z terminowym płaceniem składki członkowskiej,
3) narusza inne postanowienia Jednolitej Umowy między Biurami i Statutu.
2. Członek Biura, którego dotyczy wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien być zawiadomiony o posiedzeniu Rady Biura i może w nim uczestniczyć, w części dotyczącej rozpatrywania tego wniosku.
3. Uchwała o zawieszeniu prawa do wydawania dokumentów ubezpieczenia (Zielonych Kart) podejmowana jest większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 3/4 liczby członków Rady.
4. Zarząd zobowiązany jest do pisemnego zawiadomienia Członka Biura o podjętej przez Radę Uchwale. Zawiadomienie powinno zawierać uzasadnienie. Z dniem otrzymania zawiadomienia o zawieszeniu prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart), Członek Biura obowiązany jest niezwłocznie zaprzestać wydawania tych dokumentów.
5. W przypadku zawieszenia prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych Członek Biura obowiązany jest w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia przekazać do Zarządu, jako depozyt, wszystkie nie wykorzystane dokumenty ubezpieczeniowe.
6. Członkowi Biura przysługuje prawo złożenia odwołania wraz z uzasadnieniem od uchwały Rady Biura o zawieszeniu prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart) oraz od uchwały Rady Biura nie uwzględniającej wniosku o przywrócenie prawa do wydawania tych dokumentów ubezpieczeniowych (Zielonych Kart). Odwołanie składane jest do Walnego Zgromadzenia za pośrednictwem Rady.
7. Złożenia odwołania, o którym mowa w ust. 6, nie wstrzymuje wykonania uchwały Rady."
§ 13b. 1. Przywrócenie prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych, możliwe jest po usunięciu wszelkich uchybień przez Członka Biura. Postanowienia § 13a ust. 3 i 6 Statutu stosuje się odpowiednio.
2. Członkowie w okresie zawieszenia lub cofnięcia prawa do wydawania dokumentów ubezpieczeniowych obowiązani są do pokrywania wszystkich kosztów związanych z działalnością Biura, zgodne ze Statutem.";
"3. Wykluczenie Członka z Biura następuje automatycznie:
1) z dniem cofnięcia przez Ministra Finansów zezwolenia na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej w grupie 10 działu II wskazanej w załączniku do ustawy o działalności ubezpieczeniowej,
2) z dniem ogłoszenia upadłości Członka Biura.";
"10) Członkowie Biura zobowiązani są do opłacania składki członkowskiej i zaliczek na nią w wyznaczonych terminach. W razie niedotrzymania terminu Biuro nalicza ustawowe odsetki.";
– oznaczenie tiret zastępuje się oznaczeniem punktów od nr 1 do 5,
– pkt 4 otrzymuje następujące brzmienie:
"4) Odsetki z tytułu nieterminowego wykonania zobowiązań wobec Biura,",
"§ 23. 1. Biuro wypłaca odszkodowanie wraz z odsetkami i kosztami wynikającymi z Jednolitej Umowy między Biurami za Członka Biura pozostającego w zwłoce z płatnością odszkodowania.
2. Członek Biura zobowiązany jest do zwrotu Biuru zapłaconej za niego kwoty, o której mowa w ust. 1 wraz z odsetkami ustawowymi od dnia dokonania przez Biuro zapłaty."