Zm.: instrukcja w sprawie powszechnych badań lekarskich dzieci i młodzieży.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MZiOS.1983.5.33
Akt jednorazowy Wersja od: 31 maja 1983 r.
INSTRUKCJA Nr 3/83
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 12 kwietnia 1983 r.
zmieniająca instrukcję w sprawie powszechnych badań lekarskich dzieci i młodzieży.
W związku z rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 24 czerwca 1976 r. w sprawie powszechnych badań lekarskich dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 25, poz. 150) ustala się, co następuje:
§ 1.
Załącznik do instrukcji Nr 8/76 Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 26 czerwca 1976 r. w sprawie powszechnych badań lekarskich dzieci i młodzieży (Dz. Urz. MZiOS Nr 16, poz. 51) otrzymuje brzmienie:ZAŁĄCZNIK
Zakres i terminy przeprowadzania powszechnych badań lekarskich
Zakres i terminy przeprowadzania powszechnych badań lekarskich
Wiek | Rodzaj badania | |||
badanie posiewowe | bilans zdrowia | badania okresowe i kontrolne | ||
1 | 2 | 3 | 4 | |
I kwartał 0-7 dni | - | ocena punktowa wg skali Apgar 1' i 5' po porodzie | Wywiad rodzinny, analiza dokumentacji z przebiegu ciąży, porodu i połogu oraz wyników badań przesiewowych noworodka, przedmiotowe badanie lekarskie pod kątem dojrzałości biologicznej i ew. kwalifikacja do czynnego poradnictwa | |
- | długość ciemieniowo-siedzeniowa i długość ciała | |||
- | obwód głowy | |||
- | obwód klatki piersiowej | |||
- | ciężar ciała | |||
- | test na fenyloketonurię | |||
- | ocena stanu neurologicznego noworodka | |||
- | badanie w kierunku niedorozwoju panewki stawu biodrowego | |||
w I miesiącu życia | badanie lekarskie w domu noworodka | |||
w II miesiącu życia | - | długość ciała | pierwsze badanie lekarskie w placówce służby zdrowia | |
- | ciężar ciała | |||
- | obwód głowy i klatki piersiowej | |||
- | badanie rozwoju psychomotorycznego | |||
w III miesiącu życia | - | długość ciała | drugie badanie lekarskie w placówce służby zdrowia | |
- | ciężar ciała | |||
- | obwód głowy i klatki piersiowej | |||
- | badanie rozwoju psychomotorycznego | |||
w IV miesiącu życia | - | długość ciała | trzecie badanie lekarskie w placówce służby zdrowia | |
- | ciężar ciała | |||
- | obwód głowy i klatki piersiowej | |||
- | badanie rozwoju psychomotorycznego | |||
w V miesiącu życia | - | długość ciała | czwarte badanie lekarskie w placówce służby zdrowia | |
- | ciężar ciała | |||
- | obwód głowy i klatki piersiowej | |||
- | badanie rozwoju psychomotorycznego | |||
- | badanie w kierunku niedorozwoju panewki stawu biodrowego | |||
w VI miesiącu życia | - | długość ciała | piąte badanie lekarskie w placówce służby zdrowia | |
- | ciężar ciała | |||
- | obwód głowy i klatki piersiowej | |||
- | badanie rozwoju psychomotorycznego | |||
- | badanie w kierunku niedorozwoju panewki stawu biodrowego | |||
III kwartał tj. badanie w VII, VIII i IX miesiącu życia | - | długość ciała | trzy badania lekarskie w placówce służby zdrowia | |
- | ciężar ciała | |||
- | obwód głowy i klatki piersiowej | |||
- | wiek zębowy | |||
- | badanie rozwoju psychomotorycznego | |||
IV kwartał X i XII miesiąc życia | - | długość ciała | dwa badania lekarskie w placówce służby zdrowia | |
- | ciężar ciała | |||
- | wiek zębowy | |||
- | ocena rozwoju psychomotorycznego | |||
drugi rok życia | - | wysokość i ciężar ciała | kontrolne badania przed szczepieniami, badania dzieci z grup dyspanseryjnych | |
dwa lata (wykonać badanie po ukończeniu 24 mies. życia w pobliżu daty urodzenia, najpóźniej do 27 miesięcy) | - | wysokość i ciężar ciała z oznaczeniem na siatkach centylowych | Analiza dokumentacji z okresu poprzedzającego i danych z badań przesiewowych oraz bilansu 0, przedmiotowego badania lekarskiego. Weryfikacja dotychczasowych grup dyspanseryjnych | |
- | wzrok: reakcja na otaczające przedmioty, naprzemienne zasłanianie oka i reakcja obronna dziecka przy zasłanianiu oka lepiej widzącego, cover test | |||
- | słuch metodą reakcji na dźwięk | |||
- | budowa i postawa ciała | |||
- | stan uzębienia: próchnica, zgryz, stan higieny jamy ustnej, liczba wyrżniętych zębów | |||
- | rozwój psychomotoryczny z uwzględnieniem rozwoju ruchowego, mowy, społecznego | |||
trzeci i czwarty rok życia | - | wysokość i ciężar ciała | kontrolne okresowe badania dzieci z grup dyspanseryjnych | |
cztery lata (wykonać badanie po ukończeniu 4 roku życia w okresie najbliższym daty urodzenia najpóźniej do 51 mies. życia) | - | wysokość i ciężar ciała z oznaczeniem na siatkach centylowych | Analiza dokumentacji z okresu poprzedzającego i danych z badań przesiewowych oraz bilansu zdrowia 2-latka, przedmiotowe badanie lekarskie. Kwalifikacja do poradnictwa czynnego. Weryfikacja dotychczasowych grup dyspanseryjnych | |
- | wzrok: ostrość wzroku (optotypy, cover test) | |||
- | słuch: ocena metodą szeptu | |||
- | budowa i postawa ciała | |||
- | stan uzębienia: próchnica, zgryz, stan higieny jamy ustnej | |||
- | rozwój psychomotoryczny z uwzględnieniem rozwoju ruchowego, mowy, społecznego, koordynacji wzrokowo-ruchowej | |||
6 lat | - | wysokość i ciężar ciała | Bilans zdrowia dzieci odpowiedniego rocznika wykonać w: przedszkolu w miesiącach wrzesień-październik lub w szkole w klasie wstępnej w miesiącach listopad-grudzień po co najmniej miesięcznej obserwacji dziecka w tej klasie. Analiza dokumentacji z okresu poprzedzającego, bilansów zdrowia w wieku 2 i 4 lat oraz danych z wywiadu i badań przesiewowych, przedmiotowe badanie lekarskie pod kątem ogólnej oceny stanu zdrowia i rozwoju oraz gotowości szkolnej. Kwalifikowanie do grup dyspanseryjnych. Kwalifikacja do zajęć ruchowych lub gimnastyki kompensacyjnej w klasie wstępnej - orzekanie o zdolności dziecka do udziału w zajęciach wychowania fizycznego w szkole. Wyznaczenie postępowania leczniczego i rehabilitacyjnego oraz zaprogramowanie działań wychowawczych zmierzających do wyrównania startu szkolnego (ew. kwalifikacja do szkół i zakładów specjalnych). | dotyczą dzieci zakwalifikowanych do grup dyspanseryjnych i z dodatnim wynikiem przesiewów wykonanych w rocznikach niebilansowych |
- | wiek zębowy | |||
- | rozwój psychiczny | |||
- | ostrość wzroku | |||
- | słuch | |||
- | mowa | |||
- | budowa i postawa ciała | |||
- | sprawność ruchowa | |||
7 lat | - | wysokość i ciężar ciała | ||
8 lat | - | wysokość i ciężar ciała | ||
- | ostrość wzroku | |||
- | słuch | |||
9 lat | - | wysokość i ciężar ciała | ||
10 lat | - | wysokość i ciężar ciała | Bilans zdrowia uczniów odpowiedniego rocznika oraz wszystkich pozostałych uczniów klasy III wykonać w drugim semestrze roku szkolnego. Analiza dokumentacji z okresu poprzedzającego i wcześniejszych bilansów zdrowia oraz danych z wywiadu i badań przesiewowych: przedmiotowe badanie lekarskie pod kątem ogólnej oceny stanu zdrowia i rozwoju oraz adaptacji szkolnej. Kwalifikowanie do grup dyspanseryjnych. Orzekanie dla celów wychowania fizycznego i sportu szkolnego. | |
- | wiek płciowy | |||
- | ostrość wzroku | |||
- | widzenie barwne | |||
- | mowa | |||
- | budowa i postawa ciała | |||
- | sprawność fizyczna | |||
11 lat | - | wysokość i ciężar ciała | ||
- | ostrość wzroku | |||
12 lat | - | wysokość i ciężar ciała | Dotyczą dzieci zakwalifikowanych do grup dyspanseryjnych i z dodatnim wynikiem przesiewów wykonanych w rocznikach niebilansowych | |
- | budowa i postawa ciała | |||
- | ostrość wzroku | |||
13 lat | - | wysokość i ciężar ciała | ||
- | ostrość wzroku | |||
14 lat | - | wysokość i ciężar ciała | Bilans zdrowia uczniów odpowiedniego rocznika oraz wszystkich pozostałych uczniów klasy VIII wykonać w miesiącach wrzesień-październik. Analiza dokumentacji z okresu poprzedzającego i wcześniejszych bilansów zdrowia oraz danych z wywiadu i badań przesiewowych: przedmiotowe badanie lekarskie pod kątem ogólnej oceny stanu zdrowia, rozwoju i zdolności do dalszego kształcenia i nauki zawodu. Kwalifikowanie do grup dyspanseryjnych. Określenie możliwości dalszego kształcenia lub wyboru zawodu. | |
- | wiek płciowy | |||
- | ostrość wzroku | |||
widzenie barwne (o ile nie wykonano w 10 r. życia) | ||||
- | słuch | |||
- | mowa | |||
- | budowa i postawa ciała | |||
- | ciśnienie tętnicze krwi | |||
- | sprawność fizyczna | |||
15 lat | - | wysokość i ciężar ciała | ||
- | ostrość wzroku | |||
16 lat | - | wysokość i ciężar ciała | ||
- | ostrość wzroku | |||
17 lat | - | wysokość i ciężar ciała | ||
- | ostrość wzroku | |||
18 lat | - | wysokość i ciężar ciała | Bilans zdrowia młodzieży odpowiedniego rocznika i wszystkich pozostałych uczniów klas III szkoły ponadpodstawowej wykonać w drugim semestrze roku szkolnego. Analiza dokumentacji z okresu poprzedzającego i wcześniejszych bilansów zdrowia oraz danych z wywiadu i badań przesiewowych: przedmiotowe badanie lekarskie pod kątem ogólnego stanu zdrowia, wyboru zawodu, oraz przygotowania do życia w rodzinie, szczególnie macierzyństwa - wywiad dotyczący przebiegu miesiączkowania i występowania innych dolegliwości ze strony narządu rodnego - skierowanie do badania ginekologicznego w przypadku wskazań lekarskich. | |
- | ostrość wzroku | |||
- | budowa i postawa ciała | |||
- | radiofotografia klatki piersiowej | |||
- | ciśnienie tętnicze krwi |
§ 2.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.