Zm.: decyzja w sprawie wprowadzenia do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej "Instrukcji organizacji lotów próbnych w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej".
Dz.Urz.MON.2008.24.307
Akt jednorazowyDECYZJA Nr 554/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 11 grudnia 2008 r.
zmieniająca decyzję w sprawie wprowadzenia do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej "Instrukcji organizacji lotów próbnych w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej"
"Obiekt prób - ciało podlegające próbom np.: SP, środki bojowe, atmosfera, spadochrony, urządzenia naziemne i nawodne.",
"RL-2006 - Regulamin lotów lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej stanowiący załącznik do decyzji Nr 412/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 października 2006 r. w sprawie wprowadzenia do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej Regulaminu lotów lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. MON Nr 19, poz. 252 oraz z 2008 r. Nr 12, poz. 137).";
"1. Lot próbny to lot, podczas którego wykonuje się próby w locie. Przez próby w locie rozumie się zespół działań na ziemi i w powietrzu zmierzających do uzyskania informacji o charakterystykach statków powietrznych, ich zespołów napędowych, uzbrojenia, podwieszeń lub wyposażenia w rzeczywistych warunkach lotu oraz uzyskania informacji o badanych, w ramach badań, obiektach prób, z wykorzystaniem statku powietrznego.
2. Lot próbny wykonuje się jako:
1) lot próbny kontrolny - wykonywany w ramach prób eksploatacyjnych, w celu sprawdzenia obiektu prób w trakcie jego eksploatacji;
2) lot próbny doświadczalny - wykonywany dla celów produkcyjnych, wdrożeniowych (certyfikacyjnych) oraz badawczych i rozwojowych, zgodnie z programem badań.",
"4. Loty próbne kontrolne trzeciej kategorii są to loty na SP, dla których zostało wydane świadectwo zdatności do lotu lub dokument równorzędny dopuszczający SP do lotu, w celu jego sprawdzenia w locie:
1) przez podmiot ubiegający się o nabycie tego statku;
2) po wymianie elementów statku powietrznego na inne typowe elementy dla danego typu SP, wymagające sprawdzenia w locie.
5. Loty próbne kontrolne drugiej kategorii są to loty na eksploatowanych SP, w celu odnowienia świadectwa zdatności (dokumentu równorzędnego) wykonywane według stałych programów lotów próbnych (o ile dokumentacja normatywna producenta statku powietrznego przewiduje wykonywanie takich lotów):
1) po obsługach okresowych;
2) po długotrwałym postoju;
3) po zamontowaniu (regulacji) zespołu napędowego lub któregoś z jego podzespołów;
4) po zaistnieniu potrzeby torowania łopat wirnika nośnego;
5) w celu szkoleniowym, w procesie uzyskiwania uprawnień pilota doświadczalnego III klasy, związanym z lotami wymienionymi w pkt 1-4;
6) w celu sprawdzenia urządzeń nawigacyjnych, radiolokacyjnych i radiowej łączności lotniczej;
7) w celu sprawdzenia innych obiektów prób.",
"7. Loty próbne doświadczalne czwartej kategorii są to loty na SP, dla których został wydany certyfikat typu (dokument równorzędny):
1) wykonywane po dokonaniu zmiany jego wyposażenia, która nie wymaga oceny zachowania się SP lub jej wpływu na procedury postępowania załogi;
2) związane z pomiarem (obserwacją) prototypowego obiektu lub przedmiotu prób.",
"8. Loty próbne doświadczalne trzeciej kategorii są to loty na SP, dla których został wydany certyfikat typu (dokument równorzędny), wykonywane:
1) dla każdego egzemplarza SP, po zakończeniu jego budowy i przed wydaniem świadectwa zdatności do lotu (dokumentu równorzędnego) dopuszczającego SP do lotu, w celu stwierdzenia zgodności z wymaganiami dla typu (lot zdawczo-odbiorczy);
2) z każdą nową partią uzbrojenia, przed wprowadzeniem jej do eksploatacji, w celu stwierdzenia zgodności z wymaganiami dla typu;
3) dla przedłużenia okresu użytkowania uzbrojenia;
4) w celu szkoleniowym, w procesie uzyskiwania uprawnień pilota doświadczalnego II klasy, związanym z lotami wymienionymi w pkt 1, 2 lub 3.",
"10. Loty próbne doświadczalne pierwszej kategorii są to loty:
1) prowadzone na SP, dla których został wydany certyfikat typu (dokument równorzędny), wykonywane w celu sprawdzenia i oceny prototypowego lub znacząco zmienionego uzbrojenia, wyposażenia i podwieszeń mogących mieć wpływ na właściwości lotne SP;
2) prowadzone SP, dla których nie został wydany certyfikat typu (dokument równorzędny), wykonywane w celu:
a) sprawdzenia i oceny prototypu SP albo SP, którego właściwości lotne mogły zostać znacząco zmienione,
b) sprawdzenia nowatorskich lub niekonwencjonalnych SP, cech projektu SP lub technik zastosowanych przy jego budowie,
c) określenia albo rozszerzenia zakresu dopuszczalnych warunków lotu SP,
d) określenia wymaganych osiągów, właściwości lotnych i właściwości sterowania w warunkach ekstremalnych,
e) sprawdzenia i oceny prototypu uzbrojenia, wyposażenia i podwieszeń mogących mieć wpływ na zmianę właściwości lotnych i użytkowych SP.",
"11. W sytuacjach wątpliwych oraz nieujętych w ust. 4-10, o zakwalifikowaniu lotu próbnego do odpowiedniej kategorii decyduje, na wniosek KP, szef organu DSP właściwego dla lotów próbnych.";
"4. Podstawą do opracowania dokumentacji lotów próbnych doświadczalnych nie ujętych w rocznym planie badań jest zatwierdzona korekta planu, o której mowa w § 5 ust. 5.",
"7. Program badań zatwierdza dyrektor (szef, dowódca) instytucji odpowiedzialny za realizację badań. Po zatwierdzeniu, program badań stanowi podstawę do rozpoczęcia badań naziemnych oraz opracowania programów lotów próbnych.",
"1) programy stałe - sporządza instytucja prowadząca badania w uzgodnieniu z organem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych właściwym ds. techniki lotniczej oraz organem DSP właściwym ds. lotnictwa i zatwierdza Dowódca Sił Powietrznych;",
"15. Na podstawie karty prób w locie KP sporządza się, zgodnie z załącznikiem nr 5, protokół-wyciąg i dostarcza go personelowi latającemu biorącemu udział w lotach próbnych.";
"3) Szef organu Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych właściwego ds. logistyki w zakresie lotów próbnych odpowiada za:",
"4) Dyrektor instytucji prowadzącej badania, w zakresie przypisanych mu badań, odpowiada za terminową i właściwą ich realizację.",
"1) Dyrektor instytucji prowadzącej badania odpowiada za:
a) zorganizowanie i kierowanie przygotowaniem badań, wyznaczenie KP oraz powołanie zespołu badawczego;
b) opracowanie programu badań;
c) opracowanie programów lotów próbnych oraz przekazanie ich kopii organizatorowi lotów próbnych w terminie nie później niż 7 dni przed planowanym uruchomieniem prób w locie;
d) realizowanie, przez wyznaczonego KP, trybu przygotowania prób we współpracy z wykonawcą lotów próbnych.",
"a) wyznaczenie konsultanta (konsultantów, pilotów doświadczalnych) do zespołu opracowującego program badań, program lotu próbnego (lotów próbnych) oraz do zespołu badawczego, jeśli instytucja prowadząca badania zgłosi na to zapotrzebowanie;
"a) wyznaczenie konsultanta (konsultantów, doradców) do zespołu opracowującego program badań, program lotu próbnego (lotów próbnych) oraz do zespołu badawczego, jeśli instytucja prowadząca badania zgłosi na to zapotrzebowanie;";
"13. Zapotrzebowanie na elementy przestrzeni powietrznej do realizacji lotów próbnych należy składać zgodnie z obowiązującymi przepisami.",
"2) odprawa przedlotowa (briefing) - prowadzi KPwL w obecności KP osobiście lub przez techniczne środki łączności, nie później niż jedną godzinę przed rozpoczęciem lotów próbnych i obejmuje:
a) uszczegółowienie zadania na loty próbne;
b) zapoznanie z sytuacją meteorologiczną i prognozą pogody na czas trwania lotów próbnych;
c) zapoznanie z sytuacją ruchu lotniczego, sygnałami rozpoznawczymi, niezbędnymi danymi łączności radiowej i radiotechnicznych środków zabezpieczenia lotów;
d) uszczegółowienie warunków bezpieczeństwa pracy naziemnej i w locie;
e) inne dane według potrzeb;";
"4. Podstawą do wykonania lotu próbnego jest program lotu próbnego sporządzony zgodnie z kwalifikacją § 4 ust. 10 oraz karta prób w locie. Loty próbne wykonywane jednocześnie z innymi lotami, zgodnie z ust. 12, wnosi się do sporządzonej na te loty planowej tabeli lotów i wówczas załogę wykonującą lot próbny obowiązuje również poświadczenie przygotowania do lotu podpisem w planowej tabeli lotów lub w dzienniku zadań (w przypadku lotów bez planowej tabeli lotów).";
"13. Do przyjmowania egzaminu praktycznego, w celu nadania (rozszerzenia na inne typy SP) uprawnień KPwL lotów próbnych doświadczalnych uprawniony jest KPwL lotów próbnych doświadczalnych, w obecności szefa organu DSP właściwego dla lotów próbnych lub osoby przez niego wyznaczonej.";
"1) prezes (dyrektor) WZL - w odniesieniu do statków powietrznych i podległego mu personelu uczestniczącego w obsłudze i zabezpieczeniu lotów próbnych;",
"2. Na 7 dni przed planowanym terminem lotów próbnych prezes (dyrektor) WZL powiadamia organ DSP właściwy dla lotów próbnych o potrzebie wykonania lotów próbnych. Nie później niż 3 dni przed planowanym terminem lotów próbnych organ DSP właściwy dla lotów próbnych podaje nazwiska personelu lotniczego wyznaczonego do realizacji tych lotów.";
"9. Programy lotów próbnych realizowanych przez przedstawicielstwa wojskowe mogą być sporządzane przez producenta zgodnie z przepisami obowiązującymi w zakładzie. Programy te uzgadnia szef przedstawicielstwa wojskowego, a zatwierdza szef organu DSP właściwego dla lotów próbnych.";
"1. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych i inne instytucje są wykonawcami wojskowych badań obiektów wymienionych w § 2 ust. 1, wymagających wykonania lotów próbnych doświadczalnych.
2. Wyznaczenie wykonawców badań następuje na podstawie zgody:
1) dyrektora organu MON właściwego dla PW w zakresie lotów próbnych doświadczalnych realizowanych dla celów produkcyjnych, o których mowa w § 2 ust. 8 pkt 1 i 2, wydanej w porozumieniu z dowództwem RSZ, na rzecz którego realizowane będą te badania;
2) dyrektora organu MON właściwego dla prac rozwojowych i wdrożeniowych w zakresie badań realizowanych w ramach prac rozwojowych i wdrożeniowych, wydanej w porozumieniu z dowództwem RSZ, na rzecz którego realizowane będą te badania;
3) dyrektora organu MON właściwego dla prac naukowych i wymagań długoterminowych w zakresie lotów próbnych doświadczalnych realizowanych w ramach badań naukowych, wydanej w porozumieniu z dowództwem RSZ, na rzecz którego realizowane będą te badania;
4) dowódcy RSZ, w pozostałym zakresie lotów próbnych doświadczalnych, na rzecz którego realizowane będą te badania.
3. Nadzór nad badaniami prowadzonymi w ramach lotów próbnych doświadczalnych prowadzi ITWL
4. Zakres nadzoru, o którym mowa w ust. 3, jest określany przez dowódcę RSZ, na rzecz którego realizowane będą badania.
5. Do przeprowadzenia lotów próbnych doświadczalnych dyrektor instytucji prowadzącej badania powołuje KP, KPwL i zespoły badawcze, a pilotów doświadczalnych - organ DSP właściwy dla lotów próbnych, na wniosek ww. dyrektora. Do zespołów badawczych ww. dyrektorzy mogą powoływać specjalistów z innych instytucji wojskowych i cywilnych za zgodą ich przełożonych.";
"4) obecności przy egzaminie praktycznym lub wyznaczenia osoby zobowiązanej do obecności przy egzaminie praktycznym, w celu nadania uprawnień KPwL lotów próbnych doświadczalnych;";
"b) lotów próbnych doświadczalnych pierwszej i drugiej kategorii na statkach powietrznych, dla których nie został wydany certyfikat typu (dokument równorzędny) - w charakterze drugiego pilota lub innym w składzie załogi wieloosobowej z wyjątkiem dowódcy SP;";
"2) dla pilotów doświadczalnych II klasy - wg programu lotu próbnego kontrolnego, zgodnie z § 2 ust. 6 pkt 1 lub programu lotu próbnego doświadczalnego, ze zmianą typu SP co 2 lata na kolejny, wg posiadanych uprawnień;",
"2. Egzamin praktyczny w celu nadania uprawnień pilota doświadczalnego traktuje się jako KTWLP. Dopuszcza się realizację KTWLP na SP pozostających w bieżącej eksploatacji.",
"8. Wyniki KTWLP i KWT należy wpisać do dokumentacji osobistej kontrolowanego. Wzory wpisów KTWLP i KWT określa organ DSP właściwy dla lotów próbnych.";
"1. Uprawnienia do wykonywania lotów próbnych pilota doświadczalnego III klasy można nadawać pilotom spełniającym poniższe warunki:
1) posiadają sumaryczny nalot na statkach powietrznych 500 godz., w tym co najmniej 80 godz. na typie SP, na którym uzyskują uprawnienia;
2) uzyskali 1 klasę pilota wojskowego;
3) odbyli szkolenie w zakresie lotów próbnych kontrolnych drugiej i trzeciej kategorii, zgodnie z załącznikiem Nr 7.";
"1. Uprawnienia pilota doświadczalnego II klasy można nadawać pilotom spełniającym poniższe warunki:
1) posiadają sumaryczny nalot na statkach powietrznych 600 godz., w tym co najmniej 160 godz. na typie SP, na którym uzyskują uprawnienia;
2) posiadają ważne uprawnienia pilota doświadczalnego III klasy;
3) posiadają praktykę w wykonywaniu lotów próbnych kontrolnych na danym typie SP z wykonaniem nie mniej niż 20 lotów próbnych kontrolnych (dopuszcza się realizację lotów według programów lotów próbnych kontrolnych w ramach lotów treningowych na SP pozostających w bieżącej eksploatacji);
4) odbyli szkolenie zgodnie z programem szkolenia pilotów doświadczalnych II klasy z wpisem do dokumentacji osobistej, zgodnie z załącznikiem Nr 8.";
"4) posiadają uprawnienia do wykonywania lotów próbnych pilota doświadczalnego II klasy i praktykę w wykonywaniu lotów próbnych, z wykonaniem nie mniej niż czterech lotów próbnych doświadczalnych związanych z badaniem właściwości lotnych i osiągów SP;",
"10. Po nabyciu uprawnień na kolejnym typie SP w tej samej klasie, pilot dokonuje wpisu do dokumentacji osobistej.";
"4) aktualizacji egzemplarza wzorcowego IOLP-2005.",
"3. Aktualność ILOP-2005 stwierdza się na podstawie zgodności zapisów w Rejestrze zmian i zapisów w Wykazie obowiązujących stron z zapisami w stopkach stron IOLP-2005. W sytuacjach wystąpienia wątpliwości, co do aktualności IOLP-2005, szef organu DSP właściwego dla lotów próbnych udostępnia, na wniosek zainteresowanego, wykaz obowiązujących stron sporządzony na podstawie Wykazu obowiązujących stron z egzemplarza wzorcowego IOLP-2005.";
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) Organ Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych właściwy ds. techniki lotniczej: Szefostwo Techniki Lotniczej Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.",
– uchyla się pkt 8,
– pkt 9 otrzymuje brzmienie:
"9) Organ Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych właściwy dla wyposażenia wysokościowo-ratowniczego:
Szefostwo Techniki Lotniczej Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.",
– po pkt 9 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
"10) Organ MON właściwy do badań naukowych i wymagań długoterminowych: Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego Ministerstwa Obrony Narodowej.",
"rodzaj lub typ SP";
1. szef organu RSZ właściwego ds. lotnictwa;
2. inne osoby wg potrzeb.";
"5. Wysokość wykonywanych prób .........",
"a) na lotnisku startu (lądowania):
* zachmurzenie .........
* podstawa chmur .........
* widzialność .........
* inne wg potrzeb .........";
"Proponowana metoda",
"3.3. Po KTWLP.
W dniu ......... skontrolowany z techniki wykonania lotu próbnego kontrolnego kategorii ......... (numer i nazwa programu) na samolocie (śmigłowcu) ......... (typ SP).
Ocena ogólna .........
Pilot doświadczalny (stopień, imię i nazwisko).";
"Proponowana metoda";
"104";
"1.2.10. Usterki SP podczas prób w locie oraz sytuacje awaryjne",
"3.3. Po KTWLP.
W dniu ......... skontrolowany z techniki wykonania lotu próbnego kontrolnego (doświadczalnego) kategorii ......... (numer i nazwa programu) na samolocie (śmigłowcu) ......... (typ SP).
Ocena ogólna .........
Pilot doświadczalny
(stopień, imię i nazwisko).".