Zm.: decyzja w sprawie wprowadzenia do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej "Tymczasowej Instrukcji Organizacji Lotów w Lotnictwie Wojskowym RP".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2003.17.182

Akt jednorazowy
Wersja od: 2 grudnia 2003 r.

DECYZJA Nr 294/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 31 października 2003 r.
zmieniająca decyzję w sprawie wprowadzenia do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej "Tymczasowej Instrukcji Organizacji Lotów w Lotnictwie Wojskowym RP"

Dowództwo Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej

W celu dostosowania przepisów normujących wykonywanie lotów oraz organizację szkolenia lotniczego w Lotnictwie Wojskowym Rzeczypospolitej Polskiej do postanowień ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) ustala się, co następuje:

1.
W "Tymczasowej Instrukcji Organizacji Lotów w Lotnictwie Wojskowym RP" stanowiącej załącznik do decyzji Nr 229/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 listopada 1999 r. w sprawie wprowadzenia do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej "Tymczasowej Instrukcji Organizacji Lotów w Lotnictwie Wojskowym RP" (Dz. Rozk. MON poz. 114), wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 20 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Na lotniskach wykorzystywanych przez cywilne i państwowe statki powietrzne służbę ruchu lotniczego zapewnia cywilny lub wojskowy lotniskowy organ służb ruchu lotniczego.";

2)
w § 20 ust. 6 po pkt 10 dodaje się pkt 10a w brzmieniu:

"10a) kontroler operacyjny;";

3)
w § 20 ust. 7 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) dowódca bazy lotniczej (jednostki logistycznej) - osoby funkcyjne wymienione w ust. 5 i ust. 6 pkt 1-10a;";

4)
po § 32 dodaje się § 32a w brzmieniu:

"§ 32a. 1. Kontroler operacyjny wchodzi w skład służb zabezpieczenia lotów na lotniskach wojskowych, na których służba ruchu lotniczego jest zapewniana (przekazana) przez cywilny lotniskowy organ kontroli ruchu lotniczego. Kontroler operacyjny odpowiada w szczególności za zapewnienie współdziałania służb zabezpieczenia lotów z organami służb ruchu lotniczego.

2. Do obowiązków kontrolera operacyjnego należą obowiązki i zadania wynikające z procesu organizacji i zabezpieczenia lotów wojskowych wykonywane dotychczas przez wojskowego kontrolera lotniska i jego asystenta. Obowiązki i zadania nie są elementem zapewnienia służby ruchu lotniczego.

3. Kontroler operacyjny wchodzi w skład obsady etatowej systemu kontroli lądowania precyzyjnego lotniska wojskowego i przebywa w miejscu wydzielonym, wyposażonym w środki łączności z organami służb zabezpieczenia lotów i służb ruchu lotniczego, a także w niezbędne instrukcje i dokumenty.".

5)
w § 35 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Na lotniskach wojskowych, na których służba ruchu lotniczego jest zapewniana (przekazana) przez cywilny lotniskowy organ kontroli ruchu lotniczego, służbę kontroli precyzyjnego podejścia, według przepisów wojskowych, zapewnia kontroler precyzyjnego podejścia (krl PAR):

1) który w zakresie zapewnienia służby kontroli precyzyjnego podejścia (PAR), dla pilotów wojskowych statków powietrznych, jest podporządkowany specjalistycznie cywilnemu organowi kontroli lotniska (kontrolerowi ADC);

2) do którego, w celu uszczegółowienia jego obowiązków, stosuje się instrukcję operacyjną cywilnego organu kontroli lotniska, w uzgodnieniu z dowódcą bazy lotniczej (lub osobą pełniącą jego obowiązki) oraz dowódcą jednostki lotniczej (lub osobą pełniącą jego obowiązki);

3) do którego instrukcja cywilnego organu kontroli lotniska (INOP TWR), po jej zatwierdzeniu przez osobę kierującą państwowym organem zarządzania ruchem lotniczym, podlega wykorzystaniu w czasie realizacji obowiązków służbowych przez Służby Lotów, w zakresie niezbędnym dla bezpiecznej i sprawnej organizacji lotów wojskowych.".

6)
w "Wykazie skrótów" dodaje się skrót w brzmieniu: "ADC - cywilny organ kontroli lotniska".
2.
Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.