Zm.: decyzja w sprawie utworzenia Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, działającego w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2007.4.22

Akt jednorazowy
Wersja od: 2 marca 2007 r.

DECYZJA Nr 9
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych
z dnia 2 marca 2007 r.
zmieniająca decyzję nr 73 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 31 października 2006 r. oraz wprowadzająca tekst jednolity decyzji nr 73 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 31 października 2006 r. w sprawie utworzenia Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, działającego w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa wart. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach

OR-015-5/2007

Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. w sprawie nadania statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe oraz w związku z upoważnieniem zawartym w art. 33, ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach postanawiam, co następuje.

§  1.
W decyzji nr 73 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 31 października 2006 r. w sprawie utworzenia Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, działającego w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach, wprowadzam następujące zmiany.

1. W § 2 dodaję ust. 4 w brzmieniu:

"4. Dla zachowania funkcjonalności Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych dyrektor centrum, za zgodą dyrektora generalnego LP, może tworzyć nowe sekcje i samodzielne stanowiska pracy."

2. W § 3, ust. 1, w rubryce tabeli dotyczącej sekcji budżetów zewnętrznych, określającej opis prowadzonej działalności, skreśla się nawias o treści "(innych niż środki publiczne pochodzące z budżetu Unii Europejskiej)."

3. W § 3, ust. 1, w rubryce tabeli dotyczącej sekcji budżetów zewnętrznych, określającej opis prowadzonej działalności, dodaje się zdanie o treści "Opracowanie programów, koncepcji i wniosków dla projektów realizowanych przez jednostki LP i innych zleceniodawców."

4. W § 4, ust. 2, pkt 1 otrzymuje brzmienie: "1) specjalistę w zakresie ochrony środowiska,"

5. W § 4, ust. 3, po wyrazie Środowiska stawia się kropkę i skreśla się wyrazy: "oraz poinformowania odpowiednich organów Komisji Europejskiej."

6. W § 4, ust. 4 otrzymuje nowe brzmienie: "Sposób zatrudnienia oraz wysokość wynagrodzenia członków rady centrum, o których mowa w ust. 2, określa dyrektor generalny LP w umowie zawieranej z członkiem rady."

7. W § 5 skreśla się punkt 1 i 2 oraz punkt 5 zmieniając dotychczasową numerację punktów na numerację według kolejności.

8. W § 5, punkcie 7 i 12 słowo "zatwierdzanie" zastępuje się słowem "opiniowanie".

§  2.
W załączniku nr 1 do decyzji nr 73 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 31 października 2006 r. wprowadzam następujące zmiany.

1. § 3 otrzymuje nowe brzmienie o treści:

"1. Posiedzenia rady odbywają się co najmniej raz na kwartał. Posiedzenie zwołuje przewodniczący rady.

2. Posiedzenia rady mogą być również zwoływane na pisemny wniosek trzech jej członków lub pisemny wniosek dyrektora Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych. Wniosek powinien wskazywać proponowany porządek obrad oraz uzasadnienie potrzeby zwołania posiedzenia.

3. Posiedzenia zwołane na wniosek członków rady lub dyrektora Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych powinny być zwołane nie później niż w ciągu 21 dni od dnia złożenia wniosku przewodniczącemu rady.

4. Zawiadomienie o posiedzeniu rady określa dzień, godzinę i miejsce posiedzenia oraz szczegółowy porządek obrad. Zawiadomienie podpisuje przewodniczący rady i doręcza jej członkom co najmniej na 14 dni przed posiedzeniem.

5. Zawiadomienie o posiedzeniu rady doręcza się jej członkom listem poleconym lub pocztą kurierską, albo elektroniczną za potwierdzeniem zwrotnym.

6. Materiały dotyczące przedmiotu obrad doręczane są członkom rady co najmniej na trzy dni przed posiedzeniem.

7. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący rady może zwołać posiedzenie bez zachowania trybu i terminów, o których mowa wyżej."

2. W § 7, ust. 5 otrzymuje nowe brzmienie o treści:

"W uzasadnionych szczególnymi okolicznościami przypadkach przewodniczący rady - z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych lub ponad połowy członków rady - może podjąć decyzję o rozpatrzeniu przez radę projektu uchwały w drodze głosowania korespondencyjnego lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (tryb głosowania obiegowego), określając termin zajęcia stanowiska. Wraz z zawiadomieniem o zastosowaniu trybu obiegowego doręcza się członkom rady projekt uchwały, która ma być podjęta w tym trybie."

3. Dodaje się ust. 6 o treści:

"Do ważności uchwały podjętej w trybie głosowania obiegowego niezbędne jest powiadomienie wszystkich członków rady i przekazanie im projektu uchwały. Oddanie głosu następuje poprzez złożenie podpisu na projekcie uchwały z dodaniem odpowiednio wyrazów: «jestem za» lub « jestem przeciw», albo poprzez zajęcie stanowiska za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Uchwała podejmowana jest bezwzględną większością głosów oddanych."

4. Dodaje się ust. 7 o treści:

"Dyrektor Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych sporządza projekt protokołu z przebiegu i wyników głosowania projektu uchwały w trybie obiegowym i przedstawia go do podpisu przewodniczącemu rady. Uchwała podjęta w trybie głosowania obiegowego umieszczana jest w treści protokołu najbliższego posiedzenia rady."

5. Dotychczasowy ust. 6 w § 7 oznacza się jako ust. 8.

6. Dotychczasowy ust. 7 w § 7 oznacza się jako ust. 9.

7. W § 8, ust. 2 skreśla się pkt 1, 3 i 6 oraz zmienia dotychczasową numerację punktów na numerację według kolejności.

8. W § 11 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie o treści:

"Członkowie rady za udział w pracach rady otrzymują wynagrodzenie ustalone przez dyrektora generalnego LP w umowie zawieranej z członkiem rady."

§  3.
Tekst jednolity decyzji nr 73 z 31 października 2006 r. dyrektora generalnego Lasów Państwowych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego decyzji.
§  4.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

DECYZJA NR 73

dyrektora generalnego Lasów Państwowych

z 31 października 2006 r.

(tekst jednolity)

W SPRAWIE UTWORZENIA CENTRUM KOORDYNACJI PROJEKTÓW ŚRODOWISKOWYCH, DZIAŁAJĄCEGO W FORMIE ORGANIZACYJNO-PRAWNEJ INNEJ JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ, O KTÓREJ MOWA WART. 32, UST. 2, PKT 4 USTAWY Z 28 WRZEŚNIA 1991 R. O LASACH1, PO NANIESIENIU ZMIAN WPROWADZONYCH DECYZJĄ NR 9 DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH Z 2 MARCA 2007 R.

OR-015-5/06

Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe2, w wykonaniu uprawnienia dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonego w art. 33, ust. 3, pkt 2 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach3, a także w wykonaniu zapowiedzi ujętych w zarządzeniu nr 40 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia obszaru zadaniowego, organizacji i kompetencji oraz działań zmierzających do utworzenia Ogólnokrajowej Jednostki Akwizycyjno-Wdrożeniowej, działającej w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (znak: OR-13-2/06) postanawiam, co następuje.

§  1.
1.
Z dniem 1 listopada 2006 r. tworzę Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, będące inną jednostką organizacyjną, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach, zwaną dalej centrum.
2.
Ustalam, że siedzibą centrum jest miasto stołeczne Warszawa.
3.
Ustalam, że zasięgiem działania centrum jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Struktura organizacyjna 

§ 2.
1.
Centrum, z zastrzeżeniem ust. 2-3, nadaję następującą strukturę organizacyjną:
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

2.
Dyrektorowi centrum nadaję uprawnienie do tworzenia, w trybie bieżącego kierowania centrum, zespołów zadaniowych, składających się z podległych pracowników lub osób spoza centrum.
3.
Dyrektorowi centrum nadaję uprawnienie do przydzielania, w trybie bieżącego kierowania centrum, podległych mu pracowników do wymagających tego komórek organizacyjnych centrum - niezależnie od komórek, do których pracownicy ci są przypisani w świetle umowy o pracę.
4.
Dla zachowania funkcjonalności Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych dyrektor centrum, za zgodą dyrektora generalnego LP, może tworzyć nowe sekcje i samodzielne stanowiska pracy.

Zadania do realizacji przez centrum 

§ 3.
1.
Ustalam następujący zakres zadań do wykonywania przez centrum:
KOMÓRKA ORGANIZACYJNA CENTRUMOPIS PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCIKOMENTARZE, UWAGI I ROZWINIĘCIA
123
Rada centrumsprawowanie nadzoru nad dyrektorem centrum; wykonywanie zadań opiniodawczo-doradczych na rzecz dyrektora centrum oraz poszczególnych jego struktur wewnętrznychrada centrum wykonuje (z uwzględnieniem umocowania zawartego w § 5) wszystkie czynności nadzorczo-kontrolne, przypadające - w stosunku do innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych o zasięgu krajowym z mocy ustawy o lasach - dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych; katalog uprawnień przywiązanych do rady centrum podano w § 5; na wniosek dyrektora centrum rada wydaje opinie oraz udziela porad o charakterze merytorycznym;
Dyrektor centrumkierowanie centrum; reprezentowanie centrum na zewnątrz (w tym składanie oświadczeń woli i wiedzy w imieniu centrum) umocowanie dyrektora centrum do reprezentowania centrum zostało zawarte w dalszej części decyzji; katalog uprawnień majątkowych i niemajątkowych, przypadających dyrektorowi centrum, podano w dalszej części decyzji;
Pion funkcjonalnystanowisko ds. księgowościdziałalność pomocnicza na rzecz centrum w zakresie jego rachunkowościstanowisko prowadzi urządzenia księgowe centrum; sporządza sprawozdania wymagane ustawą o rachunkowości; zasila dział planowania i analiz w potrzebne dane; prowadzi rozliczenia skarbowe i inne rozliczenia o charakterze publicznoprawnym, a także sprawy kadrowo-płacowe;
dział planowania i analizdziałalność pomocnicza na rzecz centrum w zakresie sporządzania oraz realizacji jego planu finansowo-gospodarczego; sporządzanie wszelkiej dokumentacji wnioskującej o uruchomienie płatności na rachunek centrum (w tym wystawianie faktur); sporządzanie wszelkich analiz ekonomicznych (w tym o charakterze prognostycznym); sporządzanie sprawozdań wewnętrznych i zewnętrznych; sporządzanie dokumentacji rozliczeniowej oraz wszelkich wymaganych raportów;w wykonywaniu swoich zadań dział prowadzi ścisłą współpracę z komórkami organizacyjnymi pionu merytorycznego, a także innymi komórkami pionu funkcjonalnego;
dział ds. logistykidziałalność pomocnicza na rzecz centrum, polegająca na:

a) prowadzeniu sekretariatu rady centrum oraz dyrektora centrum,

b) rejestrowaniu wpływów i rozchodów korespondencyjnych,

c) prowadzeniu stron internetowych,

d) zamawianiu usług mających na celu utrzymanie centrum w technicznej i merytorycznej sprawności do działania,

e) prowadzeniu ewidencji rzeczowych aktywów trwałych,

f) prowadzeniu ewidencji wartości niematerialnych i prawnych,

g) prowadzeniu zaopatrzenia materiałowego (gospodarki magazynowej) centrum;

zakres zadaniowy stanowiska ds. logistyki obejmuje w szczególności zarządzanie czasem rady centrum oraz dyrektora centrum, protokołowanie spotkań, utrzymywanie kontaktu z mediami, sporządzanie projektów niektórych pism, prowadzenie księgi wpływów i rozchodów korespondencji centrum, zamawianie wszelkich usług zewnętrznych utrzymujących centrum w technicznej i merytorycznej zdolności do działania (zamawianie usług: cateringowych, konserwatorskich, ekspertyz prawnych, obsługi prawnej, socjalnych oraz wszelkich innych niezbędnych usług o charakterze outsourcingowym)
stanowisko ds. audytudziałalność pomocnicza na rzecz centrum polegająca na kontroli wewnętrznej oraz wykonywaniu badań i ocen dokumentacji rozliczeniowej, sporządzanej przez centrumstanowisko ds. audytu jest w szczególności obowiązane do sporządzania wszelkich dokumentacji ocennych, wymaganych warunkami korzystania ze środków zasilania zewnętrznego
Pion merytorycznysekcja zamówień publicznychdziałalność na rzecz dyrektora generalnego Lasów Państwowych, polegająca na prowadzeniu procesu zamówieniowego w Lasach Państwowych - w każdym przypadku, w którym faktyczne czynności, mające na celu wybór dostawcy, wykonawcy lub usługodawcy, przypadają osobiście dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowychszczegółowy sposób wykonywania zadań ustala zarządzenie dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawie ustalenia sposobu wykonywania w Lasach Państwowych niektórych przepisów "Prawa zamówień publicznych"4 oraz postępowania przy wyborze wykonawców w stanach faktycznych, w których prawa zamówień publicznych się nie stosuje
sekcja wdrażania Priorytetu Vwykonywanie wszelkich czynności prawnych i faktycznych, zleconych Lasom Państwowym do wykonywania w ramach pomocy udzielanej ministrowi środowiska jako jednostce pośredniczącej w odniesieniu do Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Priorytet V) enumeratywny katalog zadań, jak też szczegółowy sposób realizowania oraz rozliczania zadań przypadających centrum, jest corocznie utrwalany w porozumieniu (umowie), zawieranej na mocy art. 130 ustawy o finansach publicznych, między ministrem środowiska i dyrektorem generalnym Lasów Państwowych
sekcja zarządzania Life+promowanie programu Life+ przed procesem naboru wniosków; przygotowywanie rocznych projektów krajowych programów prac; prowadzenie naboru wniosków od przyszłych beneficjentów; ocena i wybór wniosków; podpisywanie umów z beneficjentami; monitorowanie realizacji projektów; merytoryczne, formalne i techniczne rozliczanie zakończonych projektów; prowadzenie rozliczeń finansowych z Komisją Europejską; płatności na rzecz beneficjentów; sprawozdawczość wobec Komisji Europejskiej oraz wynikająca z prawa krajowego; prowadzenie baz danych projektów; prowadzenie strony internetowej; pośredniczenie, działanie w imieniu potencjalnych beneficjentów oraz inna pomocniczość w zakresie zapewnienia wkładu środków krajowych;szczegółowy katalog zadań oraz sposób ich realizacji jest ustalany w drodze umowy między dyrektorem centrum i Komisją Europejską;

przedmiotem odrębnego uzgodnienia jest umowa o dofinansowanie kosztów osobowych centrum - w części odnoszącej się do zarządzania instrumentem Life+

sekcja budżetów zewnętrznychidentyfikowanie możliwości korzystania przez Lasy Państwowe z różnych środków zewnętrznego zasilania budżetu LP; promowanie możliwości, o których mowa w zdaniu poprzedzającym; katalogowanie zapotrzebowania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych na inne ww. środki zewnętrzne krajowe i zagraniczne; pomoc na rzecz różnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w przygotowywaniu programów oraz wniosków o przyznanie środków na realizację zadań, jak też prowadzeniu rozliczeń; opracowanie programów, koncepcji i wniosków dla projektów realizowanych przez jednostki LP i innych zleceniodawców
sekcja akumulacji węglawykonywanie czynności prawnych i faktycznych przypadających dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w związku z Protokołem z Kioto, obrotem uprawnieniami do emisji oraz zarządzaniem jednostkami pochłaniania, związanymi z zalesianiem i wylesianiem gruntów oraz realizacją programu gospodarki leśnej, nastawionego na zwiększenie pochłaniania dwutlenku węgla przez lasyobszar zadaniowy sekcji akumulacji węgla został przybliżony w dalszej części niniejszej decyzji
stanowisko pomocy partnerskiejpodejmowanie wszelkich działań pomocowych przy tworzeniu programów rozwojowych przez kontraktorów Lasów Państwowych (zakłady usług leśnych) oraz nabywców efektów działalności leśnej (w szczególności przez nabywców drewna) stanowisko ma przede wszystkim charakter konsultacyjny, jednak w miarę potrzeb centrum na zamówienie zakładów usług leśnych oraz np. nabywców drewna przygotowuje za odpłatnością projekty konkretnych programów pomocowych, a także realizuje inne zadania
2.
W rozumieniu klasyfikacji działalności Lasów Państwowych5 działalność, którą prowadzi centrum, zaliczać należy do działalności usługowej:
1)
dodatkowej w ramach gospodarki leśnej, na rzecz zadań przypadających:
a)
Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe jako zamawiającemu w rozumieniu prawa zamówień publicznych (zadania sekcji zamówień publicznych);
b)
dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w zakresie przedsięwzięć, o których mowa w art. 33, ust. 3, pkt 3) i 8) ustawy o lasach6, finansowanych (lub współfinansowanych) ze środków zewnętrznych, innych niż pochodzące z Unii Europejskiej (zadania sekcji budżetów zewnętrznych);
c)
dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w związku z występowaniem Lasów Państwowych w roli prowadzącego gospodarstwo leśne, realizujące program działań ukierunkowanych na zwiększone pochłanianie dwutlenku węgla przez lasy7 (zadania sekcji akumulacji węgla),
d)
dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych w zakresie zarządzania funduszem leśnym - w części dotyczącej wydatkowania przypadających Lasom Państwowym środków pieniężnych, pochodzących z:

– aukcji na uprawnienia do emisji8,

– zbywania jednostek pochłaniania9,

(zadanie sekcji akumulacji węgla);

2)
poza gospodarką leśną:
a)
na rzecz zadań administracji rządowej, zlecanych do realizacji Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe w zakresie wdrażania Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (zadania sekcji wdrażania Priorytetu V),
b)
na rzecz zadań administracji rządowej w zakresie wypełniania jej zobowiązań sprawozdawczych na rzecz Krajowego Centrum Inwentaryzacji Emisji (zadania sekcji akumulacji węgla),
c)
na rzecz zadań administracji rządowej w zakresie:

– prowadzenia aukcji na uprawnienie do emisji;

– systemu zarządzania jednostkami pochłaniania z zastrzeżeniem ust. 3,

d)
na rzecz zadań zlecanych przez Komisję Europejską w odniesieniu do obsługi instrumentu Life+ (zadania sekcji Life+),
e)
na rzecz partnerów Lasów Państwowych w zakresie pomocy udzielanej im na warunkach rynkowych, w konstruowaniu przez nich programów rozwojowych, w tym z udziałem środków budżetu Unii Europejskiej (stanowisko pomocy partnerskiej).
3.
W ujęciu analitycznym zadania sekcji akumulacji węgla obejmują:
a)
przygotowywanie ogłoszeń do zamieszczenia na stronie Biuletynu Informacji Publicznej o terminach aukcji na uprawnienia do emisji oraz doprowadzanie do zamieszczenia tych ogłoszeń na stronie Biuletynu Informacji Publicznej;
b)
przygotowywanie projektu decyzji o cenie wyjściowej uprawnień do emisji, zbywanej na aukcji;
c)
prowadzenie aukcji na uprawnienia do emisji;
d)
wykonywanie czynności, mających na celu wybór projektów do realizacji ze środków funduszu leśnego, pochodzących z aukcji na uprawnienia do emisji;
e)
podpisywanie umów z wykonawcami projektów, o których mowa w pkt. 4);
f)
przygotowywanie projektu informacji z przebiegu aukcji oraz z wydatkowania środków, będących wpływami z aukcji;
g)
przygotowywanie projektów decyzji zatwierdzających uczestnictwo określonych podmiotów w systemie zarządzania jednostkami pochłaniania;
h)
projektowanie i wdrażanie, w formie elektronicznej bazy danych, rejestru beneficjentów systemu zarządzania jednostkami pochłaniania;
i)
prowadzenie rejestru, o którym mowa w pkt. 8;
j)
założenie i utrzymanie centralnej elektronicznej bazy danych o cechach składających się na charakterystykę taksacyjną lasów wchodzących w skład: nadleśnictw, gospodarstw leśnych, grup gospodarstw leśnych oraz pozostałych gospodarstw leśnych, a także składających się na charakterystykę gruntów wylesionych - niezbędnej do generowania:

– projektu planu rozdziału jednostek pochłaniania,

– sprawozdań Lasów Państwowych z pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy,

– raportu końcowego z pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy;

k)
analizowanie oraz wydawanie opinii w sprawie wniosków kierowanych do dyrektora generalnego Lasów Państwowych o przeznaczenie środków funduszu leśnego, o których mowa w art. 58, ust. 3 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach, na zorganizowanie, założenie i prowadzenie bazy danych, o której mowa w ust. 10, albo na pokrycie kosztów stworzenia własnej bazy danych przez wnioskodawcę; przygotowywanie projektów decyzji dyrektora generalnego Lasów Państwowych w ww. sprawach;
l)
doprowadzanie do opracowania i zamieszczenia na stronie Biuletynu Informacji Publicznej aplikacji informatycznej, adresowanej do pozostałych gospodarstw leśnych;
m)
gromadzenie, przetwarzanie oraz kolportaż informacji pochodzących ze stałych powierzchni prognostycznych, ukierunkowanych na doskonalenie systemu zarządzania jednostkami pochłaniania;
n)
sporządzanie prognozy udziału lasów w pochłanianiu;
o)
sporządzanie projektu planu rozdziału jednostek pochłaniania;
p)
sporządzanie sprawozdania z udziału Lasów Państwowych w pochłanianiu w poszczególnych latach okresu rozliczeniowego;
q)
przygotowywanie oceny sprawozdań z udziału lasów w pochłanianiu dwutlenku węgla w poszczególnych latach okresu rozliczeniowego;
r)
prowadzenie kont beneficjentów systemu zarządzania jednostkami pochłaniania;
s)
dyrektor generalny Lasów Państwowych, na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw środowiska zezwalających na zbywanie jednostek pochłaniania za poszczególne lata okresu rozliczeniowego, zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej zawiadomienie o terminie ogłoszenia oferty zbycia jednostek pochłaniania i warunkach prowadzenia tego zbycia;
t)
wykonywanie czynności faktycznych o charakterze pomocniczym, związanych z ze zbywaniem jednostek pochłaniania, w tym jednostek pochłaniania tworzących rezerwę;
u)
wykonywanie czynności faktycznych o charakterze pomocniczym, związanych z podziałem środków pieniężnych, pochodzących ze zbywania jednostek pochłaniania;
v)
sporządzanie projektu raportu końcowego z pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy w okresie rozliczeniowym;
w)
sporządzanie projektu sprawozdania finansowo-rzeczowego z wykorzystania środków ze zbycia jednostek pochłaniania w okresie rozliczeniowym.
4.
Szczegółowy zakres zadań centrum powinien zostać ujęty w jego regulaminie organizacyjnym.
5.
Szczegółowy zakres zadań do wykonania przez centrum w wymiarze ilościowym oraz wartościowym jest corocznie ujmowany w jego planie finansowo-gospodarczym.

Umocowanie do działania i reguły działania rady centrum i dyrektora centrum 

§ 4.
1.
Kierując się normą § 28, ust. 3 Statutu Lasów Państwowych10 - dyrektora centrum podporządkowuję radzie centrum.
2.
Zobowiązuję dyrektora centrum do zatrudnienia w charakterze członków rady centrum następujące osoby:
1)
specjalisty w zakresie ochrony środowiska,
2)
przedstawiciela organizacji pozarządowej,
3)
przedstawiciela organizacji pozarządowej,
4)
przedstawiciela Ministerstwa Finansów,
5)
Przedstawiciela Ministerstwa Środowiska.
3.
Zobowiązuję dyrektora centrum do przedstawienia zamiaru zatrudnienia osób, o których mowa w ust. 2, w charakterze członków rady centrum ministrowi środowiska.
4.
Sposób zatrudnienia oraz wysokość wynagrodzenia członków rady centrum, o których mowa w ust. 2, ustala dyrektor generalny LP w umowie zawieranej z członkiem rady.
§  5.
Na mocy niniejszej decyzji na radę centrum przenoszę następujące uprawnienia władztwa służbowego nad dyrektorem centrum:
1)
ustalanie kwoty wolnych środków pieniężnych do utrzymywania na rachunku bankowym centrum, jako zabezpieczenie zwrotu kwot pieniężnych nieprawidłowo przyznanych lub wydatkowanych przez beneficjentów Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, instrumentu Life+, środków pochodzących z aukcyjnej sprzedaży uprawnień do emisji oraz środków ze sprzedaży jednostek pochłaniania;
2)
zatwierdzanie wysokości prowizji od wynagrodzeń pobieranych przez centrum, gdy podstawą wynagrodzeń jest koszt realizacji zadań;
3)
zatwierdzanie regulaminu audytu wewnętrznego;
4)
opiniowanie rocznego planu finansowo-gospodarczego centrum;
5)
zarządzanie działań kontrolnych w centrum z wykorzystaniem stanowiska audytora oraz Inspekcji Lasów Państwowych;
6)
zatwierdzanie wyników kontroli, o których mowa w pkt. 9;
7)
wydawanie decyzji (zarządzeń) pokontrolnych;
8)
wybór biegłego rewidenta;
9)
opiniowanie sprawozdania finansowego centrum;
10)
przyjmowanie (kwitowanie) sprawozdań, raportów oraz wszelkiej podobnej dokumentacji post factum, do sporządzania której obowiązane będzie centrum;
11)
inne uprawnienia, które - w razie takiej potrzeby - zostaną utrwalone w odrębnych decyzjach dyrektora generalnego Lasów Państwowych.
§  6.
1.
Oświadczenia woli rady centrum zapadają w drodze consensusu lub głosowania w przypadku jego braku.
2.
Rada centrum swoje posiedzenia może odbywać korespondencyjnie z wykorzystaniem systemu komunikacji internetowej.
3.
Rada centrum działa na podstawie regulaminu rady centrum, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.
§  7.
1.
Stosunek pracy z dyrektorem centrum nawiązuje się z wykorzystaniem instytucji powołania.
2.
Przy nawiązywaniu stosunku pracy, o którym mowa w ust. 1, reprezentantem centrum jako pracodawcy jest dyrektor generalny Lasów Państwowych.
§  8.
1.
Dyrektor centrum jako organ kierowniczy centrum, przez który centrum będzie prowadzić swoją działalność, z mocy niniejszej decyzji jest uprawniony do władania majątkiem Skarbu Państwa wyszczególnionym w § 14, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Wykonywanie władania, o którym mowa w ust. 1, dyrektor centrum może prowadzić w ramach uprawnień majątkowych, o których mowa w § 15.
§  9.
Z mocy niniejszej decyzji dyrektor centrum zostaje umocowany do posługiwania się w realizacji zadań centrum jego zdolnością do:
1)
czynności cywilnoprawnych;
2)
czynności pracowniczo-prawnych (przy zatrudnianiu pracowników centrum);
3)
władztwa służbowego w stosunku do pracowników centrum;
4)
czynności procesowych przed sądami w ochronie interesów Skarbu Państwa, do reprezentowania których centrum zostało utworzone.
§  10.
1.
Zobowiązuję dyrektora centrum do dokonania i utrwalenia w formie pisemnej podziału kompetencji w obrębie centrum.
2.
Przez podział kompetencji, o którym mowa w ust. 1, należy rozumieć:
1)
przypisanie zadań do poszczególnych struktur wewnętrznych centrum;
2)
przydzielenie do struktur wewnętrznych centrum składników majątkowych, znajdujących się we władaniu centrum;
3)
umocowanie kierujących strukturami wewnętrznymi centrum do posługiwania się uprawnieniami majątkowymi oraz zdolnością do czynności prawnych, przysługującą centrum;
4)
ustalenie zakresu odpowiedzialności ciążącej na kierującymi strukturami wewnętrznymi centrum.
§  11.
1.
Wszelkie oświadczenia woli rady centrum powinny być przekazywane dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych do wiadomości;
2.
Dyrektor generalny Lasów Państwowych w razie powzięcia przekonania, iż oświadczenie woli rady centrum może być niezgodne z interesem Skarbu Państwa, do reprezentowania którego centrum zostało utworzone, jest obowiązany do skierowania tego oświadczenia na ręce ministra środowiska z prośbą o zbadanie tego oświadczenia w trybie ustawowego nadzoru, sprawowanego przez ministra środowiska nad Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe.
3.
Decyzja nadzorcza ministra środowiska, o której mowa w ust. 2, ma dla centrum moc wiążącą.

Plan finansowy dochodzenia centrum do osiągnięcia zdolności do działania 

§ 12.
1.
Centrum zdolność do działania osiągnie do końca 2006 r.
2.
Przez zdolność do działania, o której mowa w ust. 1, należy rozumieć stan prawny i faktyczny, obejmujący:
1)
uzyskanie przez centrum zaświadczenia o wpisie do rejestru podmiotów gospodarki narodowej REGON;
2)
nadanie centrum numeru identyfikacji podatkowej NIP;
3)
podpisanie przez centrum, z zachowaniem przepisów właściwych w sprawie zamówień publicznych, umowy rachunku bankowego oraz doprowadzenie do otwarcia tego rachunku;
4)
doprowadzenie do powstania rady centrum;
5)
doprowadzenie do przyjęcia planu kont centrum i reguł jego rachunkowości;
6)
doprowadzenie do zatwierdzenia zasad wynagradzania pracowników centrum, w tym kwitujących umowy o pracę, podpisane z członkami rady centrum;
7)
zatwierdzenie regulaminu organizacyjnego oraz regulaminu pracy centrum;
8)
opracowanie prowizorium planu finansowo-gospodarczego centrum na rok 2007.
§  13.
1.
W celu zabezpieczenia środków finansowych na osiągnięcie przez centrum zdolności, o której mowa w § 12 - na podstawie § 6, ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. 94.134.692)11 ustalam dla centrum, w ciężar ogólnej rezerwy funduszu leśnego, następujący plan wydatków.

Plan kosztów bieżących i nakładów inwestycyjnych centrum do końca roku 2006:

a)
wynagrodzenia z wszelkimi pochodnymi dla rady centrum oraz dyrektora centrum - 100.000 zł,
b)
czynsz najmu pomieszczeń biurowych centrum - 15.000 zł,
c)
wynagrodzenie usług obcych - 45.000 zł,
d)
delegacje i szkolenia - 10.000 zł,
e)
zakup wyposażenia biura - 30.000 zł,
f)
zakup środków trwałych - 100.000 zł.
2.
Do końca 2006 roku dyrektor centrum przejmie na stan ewidencyjny centrum środki trwałe i wyposażenie od innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w trybie regulacji zawartych w odrębnym zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych12, jeśli okaże się to uzasadnione i możliwe.

System finansowy centrum 

§ 14.
1.
Centrum w realizacji swojej działalności ma uprawnienie do korzystania z następujących aktywów:
WYSZCZEGÓLNIENIE AKTYWUROZSTRZYGNIĘCIE CO DO UPRAWNIENIA DO WŁADANIA MAJĄTKIEM
12345
Aktywa trwałe (aktywa jednostki, które nie są zaliczane do aktywów obrotowych)
środki trwałenieruchomościgruntycentrum
(rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby centrum) budynkima uprawnienie do władania wymienionymi obok nieruchomościami w takim zakresie, w jakim są one niezbędne jako siedziba i inna infrastruktura budowlana centrum (potrzebna do realizacji zadań centrum)
budowlebrak uprawnień
prawo użytkowania wieczystego gruntówbrak uprawnień
lokale będące odrębną własnościącentrum ma uprawnienie do władania wymienionymi obok lokalami w takim zakresie, w jakim są one potrzebne jako siedziba centrum lub inna infrastruktura biurowa
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnegobrak uprawnień
spółdzielcze prawo do lokalu użytkowegobrak uprawnień
maszyny, urządzenia, środki transportucentrum ma uprawnienie do władania maszynami, urządzeniami i środkami transportu wyłącznie w takim zakresie, w jakim podyktowane to jest potrzebami wynikającymi z realizacji zadań centrum
inne rzeczy nie będące obrotowymi aktywami rzeczowymicentrum ma uprawnienie do władania innymi rzeczami, będącymi aktywami trwałymi wyłącznie w takim zakresie, w jakim podyktowane to jest potrzebami wynikającymi z realizacji zadań centrum
ulepszenia w obcych środkach trwałychcentrum ma uprawnienie do władania nakładami w obcych środkach trwałych, jeśli podyktowane to jest potrzebami kształtowania infrastruktury biurowej centrum
inwentarz żywybrak uprawnień
środki trwałe w budowie (środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego) centrum ma uprawnienie do władania środkami trwałymi w budowie, jeśli ich wytwarzanie jest podyktowane uzasadnionymi potrzebami centrum
wartości niematerialne i prawne (nabyte przez centrum prawa majątkowe, nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby centrum)
autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne, licencje, koncesjecentrum ma uprawnienie do władania wymienionymi obok wartościami
prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych oraz zdobniczychniematerialnymi i prawnymi, jeśli są one potrzebne do realizacji zadań centrum
know-how
koszty zakończonych prac rozwojowych
inne wartości niematerialne i prawne
nabyta wartość firmybrak uprawnień
długoterminowe aktywa finansowe (aktywa finansowe, płatne i wymagalne lub przeznaczone do zbycia w ciągu okresu przekraczającego 12 miesięcy od dnia bilansowego lub od daty ich założenia, wystawienia lub nabycia)
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostkibrak uprawnień
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnychbrak uprawnień
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkachbrak uprawnień
należności długoterminowebrak uprawnień
rozliczenia międzyokresowe trwające dłużej niż 12 miesięcy od dnia bilansowegowyłącznie dla celów odroczonego podatku dochodowego od osób prawnych oraz rozliczania wyposażenia mającego charakter środków trwałych
inwestycje długoterminowe (aktywa trwałe, nabyte przez centrum nie w celu ich użytkowania, lecz osiągnięcia korzyści ekonomicznych, wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania z nich przychodów w formie odsetek, dywidend - udziałów w zyskach - lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej)
aktywa finansowe jako inwestycje długoterminowe
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostkibrak uprawnień
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnychbrak uprawnień
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkachbrak uprawnień
nieruchomości jako inwestycje długoterminowebrak uprawnień
wartości niematerialne i prawne jako inwestycje długoterminowebrak uprawnień
lokaty zakładów ubezpieczeńbrak uprawnień
inne inwestycje długoterminowebrak uprawnień
Aktywa obrotoweobrotowe aktywa rzeczowe (aktywa rzeczowe przeznaczone do zbycia lub zużycia w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego lub w ciągu normalnego cyklu operacyjnego właściwego dla danej działalności, jeżeli trwa on dłużej niż 12 miesięcy)
materiały nabyte w celu zużycia na własne potrzebycentrum ma uprawnienie do władania materiałami potrzebnymi do realizacji jego zadań
wytworzone lub przetworzone przez centrum produkty gotowe (wyroby i usługi) zdatne do sprzedażycentrum ma uprawnienia do władania produktami w postaci usług, o których mowa w § 3, ust. 2 i 3 niniejszej decyzji
wytworzone lub przetworzone przez centrum produkty gotowe (wyroby i usługi) w toku produkcjibrak uprawnień
półproduktybrak uprawnień
towary nabyte w celu odprzedaży w stanie nieprzetworzonymbrak uprawnień
obrotowe aktywa finansowe (aktywa pieniężne albo inne aktywa finansowe, płatne i wymagalne lub przeznaczone do zbycia w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego lub od daty ich założenia, wystawienia lub nabycia)
aktywa pieniężnekrajowe środki płatniczecentrum ma uprawnienie do władania krajowymi środkami płatniczymi, jakie na rachunku centrum - zgodnie z planem kont centrum - pojawiają się w toku realizacji jego zadań
waluty obce i dewizyjeśli wymagać tego będzie wypełnienie zadań centrum
inne aktywa finansowe (w szczególności odsetki od aktywów finansowych) UWAGA:

jeżeli aktywa te są płatne lub wymagalne w ciągu 3 miesięcy od dnia ich otrzymania, wystawienia, nabycia lub założenia (lokaty), to na potrzeby rachunku przepływów pieniężnych zalicza się je do środków pieniężnych, chyba że ujmuje się je w przepływach z działalności inwestycyjnej (lokacyjnej)

centrum ma uprawnienie do władania odsetkami od aktywów pieniężnych (łącznie z odsetkami od lokat bankowych przejściowo wolnych środków pieniężnych)
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostkibrak uprawnień
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnychbrak uprawnień
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkachbrak uprawnień
należności krótkoterminowe (ogół należności z tytułu dostaw i usług oraz całość lub część należności z innych tytułów niezaliczonych do aktywów finansowych, a które stają się wymagalne w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego) centrum ma uprawnienie do władania należnościami krótkoterminowymi, powstającymi w toku normalnej działalności centrum
rozliczenia międzyokresowe, trwające nie dłużej niż 12 miesięcy od dnia bilansowegocentrum ma uprawnienie do stosowania rozliczeń międzyokresowych -jednak na warunkach wynikających ściśle z planu kont centrum
inwestycje krótkoterminoweaktywa finansowe jako inwestycje krótkoterminowe
instrumenty kapitałowe wyemitowane przez inne jednostki
wynikające z kontraktu prawo do otrzymania aktywów pieniężnychbrak uprawnień
wynikające z kontraktu prawo do wymiany instrumentów finansowych z inną jednostką na korzystnych warunkachbrak uprawnień
nieruchomości jako inwestycje krótkoterminowebrak uprawnień
wartości niematerialne i prawne jako inwestycje krótkoterminowebrak uprawnień
inne inwestycje krótkoterminowebrak uprawnień
2.
Centrum przysługuje również prawo do władania, w ujęciu pozabilansowym, należącymi do Skarbu Państwa składnikami majątkowymi w postaci uprawnień do emisji, przeznaczonymi do zbycia w systemie aukcyjnym, oraz w postaci jednostek pochłaniania, związanymi z efektami pochłaniania przez lasy dwutlenku węgła z atmosfery w wyniku zalesiania gruntów, wylesiania gruntów oraz określonych działań w zakresie gospodarki leśnej.
3.
Wszystkie składniki majątkowe, o których mowa w ust. 1 i 2, należy traktować jako:
1)
należące do Skarbu Państwa pod prawnym tytułem:
a)
własności;
b)
najmu, dzierżawy, użytkowania bądź innym tytułem posiadania zależnego przez Skarb Państwa;
2)
nabyte (wytworzone, przejęte) przez centrum w zarząd Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych do korzystania, używania i ewidencji (w tym ewidencji księgowej, z zastrzeżeniem art. 3, ust. 4 ustawy o rachunkowości) przez centrum w sposób i zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań.
§  15.
1.
W realizacji swoich zadań centrum przysługują następujące uprawnienia majątkowe:
1)
prawo do nabywania składników majątkowych poprzez:
a)
wytwarzanie we własnym zakresie,
b)
przejmowanie od innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych,
c)
zakup,
d)
nabycie w drodze darowizny,
e)
nabycie w posiadanie zależne od podmiotów spoza Lasów Państwowych,
2)
prawo do korzystania ze składników majątkowych nabytych przez centrum do prowadzenia przypisanej mu działalności, w szczególności prawo do:
a)
zaciągania uprawnionych zobowiązań,
b)
uzyskania uprawnionych przychodów i zysków nadzwyczajnych,
c)
ponoszenia uprawnionych kosztów i strat nadzwyczajnych,
d)
ponoszenia uprawnionych, tzw. pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych, o których mowa w ustawie o rachunkowości oraz kosztów i przychodów finansowych,
e)
prowadzenia uprawnionych rozrachunków i rozliczeń (w tym rozrachunków i rozliczeń o charakterze publiczno-prawnym oraz wewnątrzinstytucjonalnym),
3)
prawo do przesuwania zbędnych składników majątkowych w trybie zarządzenia dyrektora generalnego Lasów Państwowych, o którym mowa w § 13, ust. 2.
2.
Centrum nie ma bezpośrednich uprawnień do rozporządzania składnikami majątkowymi poza ramami zwykłego użytkowania. W szczególności nie ma uprawnień do sprzedaży aktywów trwałych, a także wynajmowania, wydzierżawiania oraz obciążania ograniczonymi prawami rzeczowymi tych aktywów bez zgody dyrektora generalnego Lasów Państwowych.
3.
Rozporządzanie uprawnieniami do emisji oraz jednostkami pochłaniania, o których mowa w § 14, ust. 2 oraz środkami finansowymi pochodzącymi z tego rozporządzania, następuje na zasadach i w sposób określony przepisami prawa.
§  16.
1.
Centrum jest uprawnione do osiągania następujących przychodów z działalności operacyjnej:
1)
przychodów będących wynagrodzeniem centrum za czynności związane z prowadzeniem procesu zamówieniowego, gdy zamawiającym będzie Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe;
2)
przychodów będących wynagrodzeniem centrum za czynności związane z realizacją zadań sekcji budżetów zewnętrznych;
3)
przychodów będących wynagrodzeniem centrum za całokształt zadań związanych z:
a)
prowadzeniem aukcji na uprawnienia do emisji,
b)
wykorzystaniem środków pochodzących z aukcji na uprawnienia do emisji,
c)
wykonywaniem czynności w ramach systemu zarządzania jednostkami pochłaniania;
4)
przychodów będących wynagrodzeniem centrum za pomoc udzielaną ministrowi środowiska w zakresie corocznego przygotowywania danych do szacowania i raportowania emisji gazów cieplarnianych i pochłaniania CO2 w ramach działania w sektorze 5 (zmiany użytkowania ziemi i leśnictwo) - w związku z wypełnianiem przez Polskę zobowiązań wynikających z Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu, a także wynikających z Protokołu z Kioto;
5)
przychodów będących wynagrodzeniem centrum za czynności wykonywane w ramach wdrażania Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko;
6)
środków przekazywanych przez Komisję Europejską na prowadzenie sekcji zarządzania Life+;
7)
przychodów będących wynagrodzeniem umownym centrum za pomoc udzielaną partnerom Lasów Państwowych w konstruowaniu przez nich programów rozwojowych;
8)
tzw. pozostałych przychodów operacyjnych, których lista oraz sposób uzyskiwania powinny zostać szczegółowo opisane w planie kont centrum.
2.
Podstawą wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1, pkt 1, 2 i 3 oraz pkt 5 powinno być porozumienie, spisywane między dyrektorem generalnym Lasów Państwowych i dyrektorem centrum, z tym że:
a)
wynagrodzenia te mają być kalkulowane na podstawie przewidywanych kosztów wykonania poszczególnych zadań, powiększonych o prowizję;
b)
po stronie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wynagrodzenia te stanowią:

– ciężar kosztów funkcjonowania Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (ust. 1, pkt 1),

– ciężar funduszu leśnego (ust. 1, pkt 2),

– środki uzyskiwane przez Lasy Państwowe na podstawie art. 54 ustawy z 28 września o lasach na prowadzenie zadań zlecanych Lasom Państwowym przez administrację rządową (ust. 1, pkt 3 oraz ust. 1, pkt 5).

3.
Podstawą wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, pkt 4, powinna być umowa spisywana między dyrektorem centrum i Krajowym Administratorem Systemu Uprawnień do Emisji.
4.
Podstawą wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, pkt 6, powinna być umowa spisywana między dyrektorem centrum i Komisją Europejską.
5.
Podstawą wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1, pkt 7, powinny być umowy spisywane między dyrektorem centrum i partnerami Lasów Państwowych.
§  17.
1.
Ustalanie wynagrodzenia dyrektora centrum jest właściwością dyrektora generalnego Lasów Państwowych, działającego na podstawie przepisów właściwych w sprawie wynagradzania pracowników Służby Leśnej.
2.
Wynagradzanie pozostałych pracowników centrum następuje według zasad zawartych w Ponadzakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, obowiązującym w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.
§  18.
1.
Koszty działalności operacyjnej centrum powinny być ewidencjonowane w układzie rodzajowym.
2.
Koszty, o których mowa w ust. 1, mają być przenoszone na konta zespołu 5. działalności operacyjnej centrum, z zachowaniem następujących reguł:
1)
w każdym przypadku, w którym treść dokumentu poniesionych kosztów pozaosobowych na to pozwala, koszty te z kont zespołu czwartego mają być odnoszone bezpośrednio w koszty zadań realizowanych odpowiednio przez sekcje: zamówień publicznych, wdrażania Priorytetu V, zarządzania Life+, budżetów zewnętrznych, akumulacji węgla lub stanowisko pomocy partnerskiej; zasada, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, dotyczy w szczególności kosztów amortyzacyjnych (kosztów podobnych) w odniesieniu do składników majątkowych we władaniu centrum, bezpośrednio przypisanych do poszczególnych komórek organizacyjnych pionu merytorycznego centrum;
2)
wszyscy pracownicy centrum są obowiązani do prowadzenia miesięcznej ewidencji czasu pracy, w którym odzwierciedlają czas pracy przeznaczony na rzecz zadań:
a)
przypisanych do komórek organizacyjnych, o których mowa w ppkt. 1),
b)
realizowanych przez komórki funkcjonalne (tj. stanowisko ds. księgowości, dział planowania i analiz, dział ds. logistyki oraz stanowisko ds. audytu) - jeżeli czas pracy pracowników kwalifikuje się do uznania za czas służący realizacji zadań komórek pionu funkcjonalnego sensu stricte;
3)
na podstawie ewidencji czasu pracy, o której mowa w ppkt. 2) - koszty osobowe pracowników centrum (wynagrodzenie ze wszelkimi pochodnymi) co miesiąc będą dzielone na koszty realizacji zadań przez poszczególne komórki merytoryczne oraz koszty działalności komórek funkcjonalnych do "rozkluczenia";
4)
"rozkluczeniu" na koszty zadań komórek pionu merytorycznego podlegają koszty, o których mowa w ppkt. 3), oraz operacyjne koszty pozaosobowe, niekwalifikujące się do odniesienia na konta zespołu 5. na warunkach, o których mowa w ppkt. 1); "rozkluczenie" następuje na podstawie sumy kosztów przypisanych do poszczególnych komórek merytorycznych według postępowania, opisanego w pkt. 1) i 3).
3.
Ilekroć w niniejszej decyzji jest mowa o kosztach realizacji zadań przez centrum jako o podstawie ustalania wynagrodzenia przysługującego centrum - należy przez to rozumieć koszty ustalone według rachunku kosztów, opisanego w ust. 2.
§  19.
1.
Podstawą gospodarki finansowej centrum w danym roku jest jego plan finansowo-gospodarczy, zatwierdzany przez radę centrum.
2.
Plan, o którym mowa w ust. 1, powinien składać się z następujących części składowych:
1)
planu finansowo-rzeczowego wydatków w zakresie nabywania aktywów trwałych oraz działań doskonalących systemy funkcjonalne centrum;
2)
stanu środków pieniężnych zabezpieczających możliwość zwrotu przez centrum środków pieniężnych nieprawidłowo pobranych lub wydatkowanych przez beneficjentów Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, beneficjentów instrumentu Life+, a także beneficjentów środków pochodzących z aukcji uprawnieniami do emisji oraz beneficjentów środków pochodzących ze zbywania jednostek pochłaniania;
3)
analitycznej specyfikacji zadań merytorycznych do wykonania według komórek organizacyjnych pionu merytorycznego;
4)
planu czasu pracy pracowników z podziałem na czas przewidywany na realizację zadań merytorycznych i zadania komórek funkcjonalnych sensu stricte;
5)
planu zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników oraz zobowiązań wobec urzędu skarbowego i ZUS z tytułu wynagrodzeń;
6)
planu amortyzacji, zużycia materiałów, zapotrzebowania na usługi obce;
7)
planu przychodów oraz kosztów operacyjnych według komórek merytorycznych;
8)
planu pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych oraz przychodów i kosztów finansowych;
9)
planu obciążeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych (kalkulowany bez uwzględniania efektu wspólnego rozliczania się LP z tego tytułu) oraz plan obciążeń z tytułu podatku VAT oraz innych podatków i danin publicznych;
10)
spodziewanego wyniku finansowego centrum brutto;
11)
planu podziału wyniku finansowego centrum;
12)
planu gospodarowania uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych oraz gospodarowania jednostkami pochłaniania.
13)
rocznego planu płynności finansowej centrum.
3.
Szczegółowa procedura sporządzania planu finansowo-gospodarczego centrum zostanie ustalona w odrębnym zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych, dotyczącym planowania finansowo-gospodarczego w Lasach Państwowych.
§  20.
W wykonaniu zadań sekcji akumulacji węgla dyrektor centrum działa jako jednostka wspomagająca dyrektora generalnego Lasów Państwowych w wykonaniu nałożonych na niego zadań w zakresie prowadzenia aukcji na uprawnienia do emisji i wykorzystania środków z tej aukcji oraz w zakresie zarządzania jednostkami pochłaniania.

System zabezpieczenia dobrego wykorzystania środków pomocowych przepływających przez centrum 

§ 21.
1.
W celu zabezpieczenia możliwości zwrotu przez centrum środków pomocowych (w tym związanych z instrumentem Life+) wadliwie przyznanych beneficjentom lub nieprawidłowo przez nich wydatkowanych - centrum będzie obowiązane do stałego utrzymywania na swoim rachunku bankowym kwoty środków pieniężnych, o której mowa w § 5, pkt 4.
2.
Oświadczenie o zgodzie na zajęcie ww. środków będzie stanowić jedyne rozwiązanie, do stosowania którego dyrektor centrum jest upoważniony w wykonywaniu obowiązku zabezpieczania prawidłowego wykorzystywania środków pomocowych, które przepływać będą przez centrum lub środków ze sprzedaży uprawnień do emisji oraz ze sprzedaży jednostek pochłaniania.
3.
Na mocy niniejszej decyzji dyrektora centrum zobowiązuje się - w każdym przypadku, w którym jest to możliwe - do umieszczania w umowie, spisywanej z beneficjentami, klauzuli, ustalającej formę zabezpieczenia właściwego wykorzystania środków pomocowych, wiążącą tych beneficjentów (zajęcie rachunku beneficjenta, gwarancja bankowa udzielona beneficjentowi, inne instrumenty prawno-ekonomiczne);
4.
W miarę potrzeby odtworzenia stanu środków, o którym mowa w ust. 1, dyrektor centrum jest obowiązany przeznaczać na to całość lub część zysku netto z działalności;
5.
Jeżeli wypełnienie obowiązku wynikającego z oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, stworzy trwałe zagrożenie dla płynności finansowej centrum, skutkujące brakiem możliwości realizowania zadań na rzecz gospodarki leśnej (§ 3, ust. 2, pkt 1) - dyrektor generalny Lasów Państwowych będzie obowiązany do przekazania na jego konto odpowiedniej ilości środków pieniężnych, mających swoje pokrycie w funduszu leśnym (stosownie do normy art. 58, ust. 2, pkt. 6 ustawy z 28 września 1991 roku o lasach). Środki funduszu leśnego będą przekazywane w formie dotacji lub w formie środków stawianych do przejściowej dyspozycji.

Regulacje końcowe 

§ 22.
Projekt planu kont, o którym mowa w niniejszej decyzji, wraz z projektem komentarza zawierającego w szczególności charakterystykę tzw. polityki finansowej, do stosowania której obowiązane będzie centrum, opracuje dyrektor centrum w ścisłej współpracy z główną księgową Lasów Państwowych.
§  23.
Jeżeli wynikać to będzie z ostatecznych efektów procesu legislacyjnego, dotyczącego w szczególności:
1)
Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko,
2)
wykorzystania uprawnień do emisji oraz zarządzania jednostkami pochłaniania,
3)
rozwoju regionalnego,
4)
sfery finansów publicznych

- niniejsza decyzja bez zbędnej zwłoki zostanie objęta niezbędnymi zmianami.

§  24.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

______

1 Art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. 05.45.435; Dz. U. 05.157.1315; Dz. U. 05.167.1399; Dz. U. 05.175.1460; Dz. U. 5.175. 1462) stanowi, że "w skład Lasów Państwowych wchodzą (...) inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej".

2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych dyrektor generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.

3 Art. 33, ust. 3, pkt 2 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach stanowi, że "Dyrektor generalny (...) tworzy, łączy, dzieli i likwiduje jednostki organizacyjne o zasięgu krajowym, o których mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy o lasach.

4 Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, Dz. U. z 2004 r. nr 19, poz. 177, nr 96, poz. 959, nr 116, poz. 1207, nr 145, poz. 1537, nr 273, poz. 2703, z 2005 r. nr 163, poz. 1362, nr 184, poz. 1539, z 2006 r. nr 79, poz. 551).

5 Mowa o zarządzeniu dyrektora generalnego Lasów Państwowych w sprawie ustalenia szczegółowej klasyfikacji działalności Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

6 Art. 33, ust. 3 ustawy o lasach stanowi m.in., że dyrektor generalny Lasów Państwowych "inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa" (pkt 3) oraz "organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych" (pkt 8).

7 Zadania Lasów Państwowych jako prowadzącego gospodarstwo leśne obejmują w szczególności: a) przygotowanie i doprowadzanie do wprowadzenia w życie programu zwiększenia pochłaniania dwutlenku węgla przez lasy zarządzane przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, b) sporządzanie okresowej prognozy udziału Lasów Państwowych w pochłanianiu dwutlenku węgla, c) dokumentowanie rzeczywistego udziału Lasów Państwowych w pochłanianiu dwutlenku węgla, d) prowadzenie informatycznej bazy danych o cechach składających się na charakterystykę taksacyjną lasu i charakterystykę gruntów wylesionych, pozwalającej na sporządzanie na nośnikach numerycznych i przesyłanie określonych danych do krajowego administratora, f) prowadzenie stałych obiektów prognostycznych.

8 Część przychodów ze sprzedaży na aukcji przez Lasy Państwowe uprawnień do emisji będzie mogła przypadać jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych jako beneficjentom; środki te - zgodnie z Protokołem z Kioto - muszą być przeznaczane na określone cele, w tym na cele związane z gospodarką leśną; zarządzanie przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych środkami funduszu leśnego stanowi przejaw gospodarki leśnej.

9 Część przychodów ze sprzedaży jednostek pochłaniania będzie przypadać jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych jako beneficjentom.

10 W § 28, ust. 3 Statutu Lasów Państwowych określono, że "Kierownik zakładu w zakresie swojego działania odpowiada przed organem, któremu został podporządkowany".

11 Powołany przepis stanowi, że w "planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych zapewnia się środki na tworzenie, łączenie, dzielenie i likwidację nadleśnictw oraz zakładów".

12 Chodzi o zarządzenie nr 85 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 26 października 1999 r. w sprawie szczegółowego postępowania przy przekazywaniu pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych mienia i przedmiotów mienia znajdującego się w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego (znak: G-2111-05p.342).

Załącznik  Nr 1

REGULAMIN RADY CENTRUM KOORDYNACJI PROJEKTÓW ŚRODOWISKOWYCH

§  1.
1.
Rada Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, zwana dalej radą, jest organem nadzoru i doradztwa w rozumieniu decyzji nr 73 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 31 października 2006 r. w sprawie utworzenia Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, działającego w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach.
2.
Rada składa się z co najmniej 5 członków.
3.
Liczbę członków rady ustala dyrektor generalny LP.
4.
Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego rady.
5.
Członkowie rady mogą sprawować swoje obowiązki tylko osobiście.
§  2.
Rada wykonuje swe zadania kolegialnie na posiedzeniach, może jednak mocować członków do samodzielnego wykonywania określonych czynności nadzorczych.
§  3.
1.
Posiedzenia rady odbywają się co najmniej raz na kwartał. Posiedzenia rady zwołuje przewodniczący rady.
2.
Posiedzenia rady mogą być również zwoływane na pisemny wniosek trzech jej członków lub na pisemny wniosek dyrektora Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych. Wniosek powinien wskazywać proponowany porządek obrad oraz uzasadnienie potrzeby zwołania posiedzenia.
3.
Posiedzenia zwołane na wniosek członków rady lub dyrektora Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych powinny być zwołane nie później, niż w terminie 21 dni od dnia złożenia wniosku przewodniczącemu rady.
4.
Zawiadomienie o posiedzeniu rady określa dzień, godzinę i miejsce posiedzenia oraz szczegółowy porządek obrad. Zawiadomienie podpisuje przewodniczący rady i doręcza członkom rady co najmniej na 14 dni przed posiedzeniem.
5.
Zawiadomienia o posiedzeniu rady doręcza się jej członkom listem poleconym lub pocztą kurierską, albo elektroniczną za potwierdzeniem zwrotnym.
6.
Materiały dotyczące przedmiotu obrad doręczane są członkom rady co najmniej na trzy dni przed posiedzeniem.
7.
W szczególnie uzasadnionych wypadkach przewodniczący rady może zwołać posiedzenie bez zachowania trybu i terminów, o których mowa wyżej.
§  4.
1.
W posiedzeniach rady może uczestniczyć dyrektor Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, jednakże bez prawa głosowania.
2.
Przewodniczący rady może zaprosić na posiedzenie rady właściwych dla omawianej sprawy pracowników Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych oraz - za zgodą członków rady - osoby spoza centrum.
3.
Przewodniczący rady może zarządzić obrady bez udziału osób spoza rady. Protokoły takich posiedzeń sporządza i przechowuje jeden z członków rady, wyznaczony przez przewodniczącego rady.
§  5.
1.
Posiedzeniu rady przewodniczy jej przewodniczący. Jest on odpowiedzialny za należyte przygotowanie posiedzenia, ustalenie referentów poszczególnych spraw oraz niezbędnych materiałów dla proponowanego porządku obrad. Materiały przygotowane na posiedzenie rady wymagają formy pisemnej.
2.
Porządek posiedzenia przyjmuje rada na wstępie posiedzenia w drodze consensusu, a w wyjątkowych przypadkach - głosowania większością głosów. Może być on w trakcie posiedzenia uzupełniony lub ograniczony, jeżeli wszyscy członkowie rady biorą udział w posiedzeniu i wyrażą na to zgodę oraz w przypadku, gdy za zmianą porządku obrad przemawiają istotne przesłanki.
3.
Porządek posiedzenia powinien zawierać przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia rady.
§  6.
1.
Z posiedzeń rady sporządza się kolejno numerowane protokoły odzwierciedlające ich przebieg i dyskusję. Powinny one ponadto zawierać:

- datę posiedzenia;

- porządek obrad;

- dokładne brzmienie podjętych uchwał wraz z ewentualnym ich uzasadnieniem;

- wyniki głosowania lub wzmiankę, że uchwałę przyjęto w drodze consensusu;

- treść zgłoszonych zastrzeżeń lub zdań odrębnych poszczególnych członków rady.

2.
Protokoły po przyjęciu ich do wiadomości i akceptacji przez radę podpisują wszyscy członkowie rady biorący udział w posiedzeniu.
3.
Obsługę kancelaryjną rady zapewnia dyrektor Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych.
4.
Protokoły z posiedzenia rady, na których obecne były osoby spoza rady, przechowywane są w sekcji logistyki.
§  7.
1.
Do ważności uchwał rady wymagana jest obecność na posiedzeniu co najmniej połowy członków rady oraz wcześniejsze zaproszenie wszystkich członków rady, zgodnie z treścią § 3, ust. 4 regulaminu.
2.
Członkowie rady mogą brać udział w podejmowaniu uchwał rady, przedstawiając swoje stanowisko na piśmie, przy zachowaniu warunków określonych w § 7, ust. 1.
3.
Przedstawianie stanowiska na piśmie może dotyczyć tylko spraw wprowadzonych do porządku obrad na posiedzenie rady.
4.
Uchwały rady zapadają w drodze consensusu, a gdy jest niemożliwy do osiągnięcia - przewodniczący zarządza głosowanie. W razie równości głosów w wypadku głosowań jawnych decyduje głos przewodniczącego rady.
5.
W uzasadnionych szczególnymi okolicznościami przypadkach przewodniczący - z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, albo ponad połowy członków rady - może podjąć decyzję o rozpatrzeniu przez radę projektu uchwały w drodze głosowania korespondencyjnego lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (tryb głosowania obiegowego), określając termin zajęcia stanowiska. Wraz z zawiadomieniem o zastosowaniu trybu obiegowego doręcza się członkom rady projekt uchwały, która ma być podjęta w tym trybie.
6.
Dla ważności uchwały podjętej w trybie głosowania obiegowego niezbędne jest powiadomienie wszystkich członków rady i przekazanie im projektu uchwały. Oddanie głosu następuje poprzez złożenie podpisu na projekcie uchwały z dodaniem odpowiednio wyrazów: "jestem za" lub "jestem przeciw", albo poprzez zajęcie stanowiska za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Uchwała podejmowana jest bezwzględną większością głosów oddanych.
7.
Dyrektor Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych sporządza projekt protokołu z przebiegu i wyników głosowania projektu uchwały w trybie obiegowym i przedstawia go do podpisu przewodniczącemu rady. Uchwała podjęta w trybie głosowania obiegowego umieszczana jest w treści protokołu najbliższego posiadzenia rady.
8.
Podejmowanie uchwał w trybie określonym w ust. 2 i 5 nie dotyczy wyboru przewodniczącego rady.
9.
O zaistniałym konflikcie interesów członek rady powinien poinformować pozostałych jej członków i powstrzymać się od zabierania głosu w dyskusji oraz od głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie, w której zaistniał konflikt interesów.
§  8.
1.
Rada zobowiązana jest stale nadzorować całokształt działalności Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych.
2.
W szczególności do obowiązków rady należy:
1)
zatwierdzanie regulaminu organizacyjnego i regulaminu pracy centrum, zatwierdzanie przydziału mienia i uprawnień niemajątkowych do struktur wewnętrznych centrum:
2)
ustalanie kwoty wolnych środków pieniężnych do przechowywania na rachunku bankowym centrum jako zabezpieczenie zwrotu kwot pieniężnych nieprawidłowo przyznanych lub wydatkowanych przez beneficjentów Priorytetu V Sektorowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko lub instrumentu Life+;
3)
zatwierdzanie wysokości prowizji od wynagrodzeń pobieranych przez centrum, gdy podstawą wynagrodzeń będzie koszt realizacji zadań;
4)
zatwierdzanie regulaminu audytu wewnętrznego;
5)
zatwierdzanie rocznego planu finansowo-gospodarczego centrum;
6)
zarządzanie działań kontrolnych w centrum z wykorzystaniem stanowiska audytora oraz Inspekcji Lasów Państwowych;
7)
zatwierdzanie wyników kontroli, o których mowa w ppkt. 6);
8)
wydawanie decyzji (zarządzeń) pokontrolnych;
9)
wybór biegłego rewidenta;
10)
zatwierdzanie sprawozdania finansowego centrum;
11)
przyjmowanie (kwitowanie) sprawozdań, raportów oraz wszelkiej podobnej dokumentacji post factum, do sporządzania której obowiązane będzie centrum.
§  9.
Wszelkie oświadczenia woli rady przewodniczący rady przekazuje w ciągu 7 dni dyrektorowi generalnemu Lasów Państwowych.
§  10.
1.
W celu realizacji swych obowiązków rada może: przeglądać każdy dział czynności Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, żądać od dyrektora i pracowników centrum sprawozdań i wyjaśnień, dokonywać rewizji majątku, jak też sprawdzać księgi i dokumenty.
2.
Rada może ponadto powoływać spośród swoich członków zespoły do opracowania określonych spraw, a także zlecać odpowiednim osobom lub zespołom roboczym przygotowanie opracowań, ekspertyz i opinii na koszt Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych polecając dyrektorowi centrum zawarcie odpowiednich umów w przedmiocie warunków wykonania tych prac, w tym wynagrodzenia za nie.
§  11.
1.
Członkowie rady za udział w pracach rady otrzymują wynagrodzenie ustalone przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych w umowie zawieranej z członkiem rady.
2.
Członkom rady przysługuje zwrot kosztów podróży oraz innych kosztów ponoszonych przy realizacji czynności nadzorczych i kontrolnych.
3.
W przypadku nieobecności na posiedzeniu rady lub niepodjęcia przez członka rady zleconych mu za jego zgodą przez radę czynności nadzorczych wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje jedynie w przypadku przyjęcia przez radę stosownego usprawiedliwienia. Warunek, o którym mowa w zdaniu poprzednim, ujmuje się odpowiednio w umowie zawieranej z poszczególnymi członkami rady.
§  12.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie postanowienia Kodeksu Pracy, decyzji nr 73 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 31 października 2006 r. w sprawie utworzenia Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, działającego w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach oraz wszelkie właściwe przepisy prawa powszechnego, Ustawy o lasach, Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, zarządzenia nr 40 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 31 sierpnia 2006 r. w sprawie ustalenia obszaru zadaniowego, organizacji i kompetencji oraz działań zmierzających do utworzenia Ogólnokrajowej Jednostki Akwizycyjno-Wdrażającej, działającej w formie organizacyjno-prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32, ust. 2, pkt 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach.